چطور بر اساس تیپ شخصیتی خود با فشار کاری مقابله کنید

1403/07/08 2:09 AM - 23 روز قبل


مهم نیست چه شغلی دارید، به هرحال در برهه ای از زمان با حجم بالایی از کار مواجه خواهید شد. علت آن ممکن است موعد فوری تحویل پروژه ها، غیبت غیرمنتظره همکار شما یا رئیس عوضی باشد که دائما از شما خواسته های بیشتری دارد.

دلیل هر چه باشد، حجم وظایف شما موفقیت، سلامت روان و رضایت شغلی شما را مشخص نخواهد کرد بلکه اینکه چطور آن را مدیریت می کنید در این موضوع دخیل است. در این مقاله می گوییم چطور بر اساس تیپ شخصیتی خود با فشار کاری مقابله کنید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

نظریه پردازها (تیپ های NT)

اگر نظریه پرداز هستید، این احتمال وجود دارد که همین الان می دانید چطور حجم بالای کارهایتان را مدیریت کنید. بعضی از چنین شخصیت هایی (تیپ شخصیتی ENTJ) از اینکه چندین پروژه در دست داشته باشند از آن لذت می برند و با تهدید فرسودگی شغلی در قالب چالشی برخورد می کنند که باید بر آن غلبه کرد.

سایر شخصیت ها (مانند شخصیت INTJ) ممکن است با حجم بالای وظایف خود کنترل شده برخورد کنند، اما این افراد میل به کارآیی و نظم دارند که کمک می کند با آسانی این مشکل را رفع کنند. اگر هم جزو شخصیت های ادراکی (تیپ شخصیتی ENTP و شخصیت INTP) قرار می گیرید، از ترکیب نادر ولی فوق العاده منطق و خلاقیت بهره می برید. این ویژگی های شما باعث می شوند راحت تر فشار بالای کار خود را مدیریت کنید.

تمام این 4 تیپ شخصیتی آماده اند بی پروا کارهایی انجام دهند و راهکارهای غیرمعمولی را امتحان کنند، تا جایی که به کیفیت کارشان لطمه وارد نکند.

نکاتی برای تیپ های نظریه پرداز:

  • از توانایی ذاتی خود برای حل مشکل و پیدا کردن راه حل های خلاقانه استفاده کنید.
  • برای وظایف خود برنامه ریزی کرده و آن ها را بر اساس اهمیت و فوریت برای سازمان یا مشتریان، نه برای خودتان، اولویت بندی کنید. احتمالا این کار را در حالت عادی خودتان انجام می دهید.
  • وظایفی را که سایرین می توانند انجام دهند، به آن ها محول کنید.
  • اگر احساس می کنید حجم بالای کار آشفته تان کرده است، از نه گفتن نترسید (مجددا شما کاملا می توانید متوجه شوید از عهده چه چیزی می توانید برآیید و چه چیزی فراتر از توانتان است). بهتر است حجم وظایف خود را کم نگه دارید و کیفیت را حفظ کنید، تا اینکه کارهای زیادی قبول کنید و با خطر فرسودگی روبرو شوید.

همدل ها (تیپ های NF)

تیپ های همدل یا ایده آلیست ها، به واسطه هوش عاطفی و توانایی خود در همدلی با سایرین شناخته می شوند. بنابراین کمی برای آن ها مدیریت حجم بالای کارها چالش برانگیزتر است، چون به سختی می توانند به مسئولیت های بیشتر و بیشتر نه بگویند، اگر قبول کارها به سایرین کمک کند.

تمام تیپ های NF (تیپ شخصیتی ENFJ، شخصیت ENFP، تیپ INFJ، شخصیت INFP)، زمانی که با حجم بالای کار روبرو می شوند، به سختی می توانند احساسات خود را مدیریت کنند. این شخصیت ها بدون اینکه فرصتی برای بیان و تخلیه احساسات خود داشته باشند، احساس آشفتگی و استرس می کنند، تا حدی که ممکن است فرو بپاشند یا منفجر شوند.

نکاتی برای تیپ های همدل:

  • به یاد داشته باشید گاهی اشکالی ندارد خود را در اولویت بگذارید. نه گفتن به کار بیشتر یا تفویض وظایف ممکن است سخت باشد، اما مهم است سلامت روان و جسم خود را در اولویت قرار دهید.
  • از خشنود کردن مردم دست بکشید: قبول داریم، گفتن این حرف از انجامش ساده تر است. اما انسان ها به صورت ذاتی هر کمکی که به آن ها پیشنهاد می شود قبول می کنند، به خصوص زمانی که این کمک بدون درخواست آن ها باشد و انتظاری برای جبران آن نباشد. اگر احساس آشفتگی می کنید، به مرزهای خود پایبند باشید و اجازه ندهید سایرین از همدلی شما سوءاستفاده کنند.
  • روش هایی برای مدیریت سالم عواطف خود پیدا کنید. انجام آن ممکن است از طریق تمرین هایی مانند ذهن آگاهی یا یوگا، صحبت با یک دوست یا عزیز یا استراحت کردن در طول روز برای کسب انرژی مجدد باشد.

حافظان و مراقبان (تیپ های SJ)

تیپ های حافظ و مراقب از نظم و داشتن روتین لذت می برند و این موضوع ممکن است برای آن ها مانند یک شمشیر دولبه عمل کند. به عنوان چنین شخصیتی از یک طرف سیستمی برای مدیریت وظایف خود دارید تا با دقت و تعهد بتوانید حجم بالای وظایف خود را به خوبی مدیریت کنید.

اما از سوی دیگر زمانی که این سیستم به واسطه داشتن وظایف خیلی زیاد آشفته می شود، شما را از تعادل خارج می کند. تیپ های SJ (شخصیت ESTJ، تیپ شخصیتی ESFJ، تیپ ISTJ، تیپ ISFJ) به واسطه اخلاقیت کاری بالای خود و احساس مسئولیت پذیری شناخته می شوند، بنابراین نه گفتن به وظایف کارها یا تخصیص آن ها ممکن است برای شما سخت باشد.

نکاتی برای تیپ های مراقب:

  • به یاد داشته باشید درخواست کمک اشکالی ندارد، شما مجبور نیستید همه کارها را خودتان انجام دهید. فقط مطمئن شوید که واقعا کارها را به سایرین محول می کنید و مدیریت خرد انجام نمی دهید.
  • از تغییر نترسید. گاهی به علت شرایط ناخواسته یا تغییر در محیط کار، حجم کارها بیش از حد خواهد شد. با این تغییرات همسو شوید، چون برای جلوگیری از آن ها کاری نمی توانید انجام دهید و فقط با مقاومت در برابر آن ها به خودتان استرس خواهید داد.
  • تا جای ممکن طبق روتین خود پیش بروید. داشتن ساختار و نظم کمک می کند بدون اینکه احساس آشفتگی کنید، بر حجم بالای کارها تسلط داشته باشید.

ماجراجویان (تیپ های SP)

اگر جزو تیپ های ماجراجو یا هنرمند قرار می گیرید، احتمالا فکر می کنید داشتن کار بیشتر هیجان انگیز است (حداقل در ابتدا). تیپ شخصیتی ESTP، ESFP، ISTP و ISFP به عنوان شخصیت های خودجوش و همیشه آماده برای یک چالش، توانایی بالایی برای واکنش نشان دادن موثر بدون فکر قبلی و مدیریت راحت چالش های غیرمنتظره دارند.

گرچه برنامه ریزی نقطه قوت شما نیست و ممکن است زمانی که مجبور شوید کارها را طبق برنامه زمانی مشخصی پیش ببرید، اسیر اهمال کاری شوید.

نکاتی برای تیپ های ماجراجو:

  • زمان انجام وظایف از خلاقیت و قدرت خود برای عمل کردن بدون فکر استفاده کنید. ممکن است متوجه ایده ها یا روش های غیرمتعارفی شوید که واقعا کار شما را کارآمدتر و لذت بخش تر کنند.
  • برای آنکه از مسیر انجام کارها خارج نشوید، اهداف روزانه تعیین کنید. انجام آن کمک می کند حجم بالای کار را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید و جلوی آشفتگی شما را می گیرد.
  • روش هایی برای تبدیل کار خود به چیزی سرگرم کننده و جالب پیدا کنید. به عنوان یک تیپ ماجراجو، از تجربه و چالش های جدید لذت می برید. بنابراین سعی کنید این عناصر را تا جای ممکن در وظایف خود بگنجانید.

سخن نهایی

مدیریت حجم بالای کارها هیچوقت سرگرم کننده و لذت بخش نیست، اما در محیط کار یک مهارت ضروری است. زمان مدیریت وظایف بسیار زیادی که در فهرست کارهایتان قرار می گیرند، به نقاط قوت تیپ شخصیتی خود دقت کنید. روش برخورد شما ممکن است از نظر سایر تیپ ها غیرمتعارف باشد، اما به این معنا نیست که تاثیرگذاری کمتری دارد. چون چیزی که برای شما نتیجه می دهد، نتیجه می دهد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.