دیمیتر : کهن الگوی مادری، الهه غلات و پرورش دهنده

1402/03/18 11:30 AM - 10 ماه قبل


دیمیتر الهه اساطیر یونانی است که به بهترین وجه بیانگر نیازی است که مردم برای پرورش یا مراقبت از دیگران دارند و الهه مادری است که نقش پرورش دهنده را دارد. دیمیتر بیشتر از طریق داستانی که هومر در مورد دیمیتر و ربوده شدن دخترش پرسفون تعریف کرده است، شناخته می شود. پرسفون جوان در چمنزاری مشغول بازی بود و گل نرگس دوست داشتنی را دید که دستش را دراز کرد تا بچیند. ناگهان زمین شکافت و هادس، خدای عالم اموات، در ارابه ای که توسط اسب های سیاه کشیده می شد، ظاهر شد، پرسفون را گرفت و برد. پرسفون برای کمک گریه کرد و دیمیتر به محل شتافت، اما برای نجات دخترش خیلی دیر شده بود.

اگر میخواهید کهن الگوی خود را بشناسید در تست کهن الگوی زنان شرکت کنید.

دیمیتر، الهه مادری

گرچه دیمیتر نه شبانه روز دیوانه وار دنیا را جستجو کرد، بدون توقف برای خوردن یا خوابیدن، اما نتوانست پرسفون را پیدا کند. دیمیتر با هکاته، الهه چهارراه ملاقات کرد، که به دیمیتر پیشنهاد کرد برای یافتن پرسفون از خورشید کمک بخواهد. دیمیتر دریافت که هادس با تأیید زئوس ، پرسفون را ربود تا عروس ناخواسته هادس شود. دیمیتر از اینکه زئوس هیچ واکنشی در ربوده شدن دخترش نداشت خشمگین شد، بنابراین کوه المپ (برای توضیح بیشتر در مورد المپ به انتهای همین مطلب مراجعه کنید) را ترک کرد.

ربودن پرسفون دختر دیمیتر

روزی پس از ربوده شدن پرسفون، دیمیتر در حالی که در کنار چاهی در Eleusis استراحت می کرد، دختران زیبای سلئوس با او صحبت کردند و به دیمیتر شغل پرستاری برادر نوزادشان، Demophoon، را پیشنهاد کردند. دیمیتر آن نوزاد را تغذیه کرد و تحت مراقبت او تقریباً بزرگ شد. دیمیتر سعی کرد او را در آتش نگه دارد تا جاودانه شود، اما مادر واقعی او Metanira به صحنه شتافت تا این عمل را متوقف کند. دیمیتر به خاطر حماقت متانیرا بر سرش فریاد زد که: چرا او نمی خواهد پسرش جاودانه شود؟ در خشم خود، دیمیتر تغییر کرد و آشکار شد که او یک الهه زیبا است. موهای طلایی زرق و برق او روی شانه هایش افتاده بود و حضور او خانه را با نور روشن می کرد. دیمیتر دستور داد که معبدی برایش بسازند، سپس با غم از دست دادن پرسفون تنها نشست و از فعالیت خودداری کرد.

از آنجایی که دیمیتر الهه پرورش و غلات بود، و از فعالیت دست کشیده بود، هیچ چیز نمی توانست رشد کند و هیچ کس نمی توانست متولد شود. زئوس سرانجام متوجه شد و خدایان را با انواع هدایا فرستاد تا دیمیتر را وسوسه کند تا برگردد، اما دمتر اصرار داشت که فقط بازگشت دخترش نتیجه خواهد داد. زئوس، هرمس را به عنوان میانجی به سرزمین هادس فرستاد تا پرسفون را به خانه دیمیتر بازگردانند. پرسفون از فکر دیدن دوباره مادرش بسیار خوشحال شد.

هادس قبل از رفتن پرسفون با هرمس، به پرسفون مقداری دانه انار برای خوردن پیشنهاد داد. سپس هرمس به سرعت پرسفون را با ارابه هادس نزد دیمیتر برد. دیدار مجدد مادر و دختر بسیار شادی آور بود، تا اینکه دیمیتر از پرسفونه پرسید که آیا او در دنیای زیرین چیزی می خورد یا خیر. از آنجایی که او دانه‌ها را می‌خورد، این بدان معنا بود که پرسفون فقط می‌تواند سه چهارم از سال را با دیمیتر بگذراند و بقیه سال را باید در دنیای زیرین با هادس بگذراند. دیمیتر باروری و رشد را به زمین بازگرداند و اسرار الئوسینی را در اختیار همه قرار داد، مراسم مذهبی شگفت انگیزی که معمولاً فقط برای آغاز کنندگان آشکار می شد. هنگامی که مردم اسرار را آموختند، یک بار دیگر شاد شدند و دلیلی یافتند که بدون ترس از مرگ در شادی زندگی کنند. اما همچنان یک چهارم سال که پرسفون به زیر زمین بر می گشت زمستان همه جا را فرا می گرفت. اسرار الئوسینی مراسمی بود که سه مرحله داشت: فرو رفتن به زمین، جستجو در دنیای زیرین و در نهایت بازگشت به مادر. این مهم ترین مراسم دوران هلنی بود.

زنان دیمیتری پرورش دهنده ترین هستند

آشپزی و غذا دادن به دیگران چیز دیگری است که برای پرورش دهندگان بسیار راضی کننده است. دیمیتر، به عنوان الهه غلات، مهارت های کشت محصولات را به بشریت ارائه کرد و مسئول فضل طبیعت بود. زنان دیمیتری دوستانی هستند که شما می شناسید که به روستا نقل مکان می کنند، غذای خود را رشد می دهند و می توانند غذای خود را تهیه کنند، نان بپزند و همه آن را با همسایگان خود به اشتراک بگذارند. یک مادر دیمیتری اگر فکر کند فرزندش به هر نحوی مورد ظلم قرار گرفته است هرگز تسلیم نمی شود .

دیمیتر ها مادرانی هستند که دور هم جمع می شوند تا بسته های «مراقبتی» را برای فرزندان بزرگسال خود در ارتش بفرستند تا بتوانند چیزی داشته باشند که آنها را آرام کند و آنها را به یاد خانه بیاورد. دیمیتر سخاوتمندترین الهه بود که به کشاورزی و برداشت محصول کمک می کرد، به بزرگ کردن دموفون پادشاه افسانه ای آتن کمک می کرد و اسرار الوسین را فراهم می کرد. همه زنان دیمیتری به طور طبیعی از دیگران حمایت می کنند، معمولاً در سه سطح، مراقبت از نیازهای جسمی، ارائه حمایت عاطفی و درک، و در نهایت وقتی بچه ها بزرگ می شوند، در حالی که سعی می کنند با ناامیدی های زندگی کنار بیایند، به مادران خود برای حمایت معنوی و خرد نگاه می کنند. 

سندرم آشیانه خالی برای زنان با شخصیت دیمیتر

زنان از نوع دیمیتر (دمتر) Demeter زمانی که فرزندانشان بزرگ شده و به خانه را ترک میکنند، شدیدتر از سایر زنان از "سندرم آشیانه خالی" رنج می برند. دکتر پائولین بارت، استاد جامعه شناسی در دانشگاه IL، پس از مصاحبه با 500 مادری که برای اولین بار در سنین چهل تا پنجاه و نه سالگی در بیمارستان بستری شده بودند، مقاله ای نوشت. یافته‌های او این بود که مادران فوق‌العاده و بیش از حد درگیر فرزندان، که نقش مادری خود را از دست داده‌اند، افسرده‌ترین افراد بودند. زن دیمیتر در این گروه سنی وقتی که فرزندانش دورتر می شوند عصبانی، افسرده یا ناامید می شود، تبدیل به یک دیمیتر غمگین می شود.

زن با شخصیت دیمیتر در فراموش کردن خود، تسخیر شده است و باید مراقب باشد که در صورت داشتن علایق دیگر مانع از آن نشود. یک زن باید از فرزندان خود لذت ببرد، اما نه اینکه از طریق آنها به نیابت زندگی کند. در نسل‌های قبل، زنان تمام روز را در خانه می‌ماندند تا به کودکان و کارهای خانه رسیدگی کنند، اما به عنوان یک قاعده، شغلی خارج از خانه نداشتند. بنابراین برای این زنان که تمام توجه خود را به خانواده معطوف کردند و هیچ منفعت و علایق دیگری نداشتند، مانند زنان این نسل و برخی از زنان نسل های دیگر، متفاوت بود.

زنان دیمیتر اغلب از افسردگی پس از زایمان رنج می برند

هنگامی که مادران از کار خود دست بردارند، می توانند ویرانگر باشند، همانطور که دیمیتر در هنگام غمگینی به قحطی و عدم تولد جدید تهدید می کرد. مادری که دچار افسردگی پس از زایمان است، اگر به طور منظم به کودک شیر ندهد و به او توجه نکند، می‌تواند نوزاد خردسال را به‌طور جدی به خطر بیندازد به سوری که کودک دچار «failure to thrive» شود. اگر مادر از تماس عاطفی و فیزیکی با نوزاد تازه متولد شده خودداری کند، این اتفاق می افتد. مادرانی که به اندازه کافی با کودکان کوچکتر صحبت نمی کنند یا با آنها ارتباط برقرار نمی کنند، آسیب های روانی به کودک وارد می کنند و فرزندانشان از نظر ارتباطی و مهارت های اجتماعی از سایر کودکان عقب می مانند. یکی دیگر از رفتارهای مضر مادر دیمیتری می تواند زمانی باشد که به فرزندان نوجوانش میچسبد و نیاز به مستقل بودن را زیر پا می گذارد. دیمیتر افسرده، استقلال رو به رشد فرزندش را به عنوان یک فقدان عاطفی برای خودش تجربه می کند، که می تواند باعث شود یک جوان هم دچار خشم و هم مشکلات عزت نفس شود.

شروع پروش دیمیتر 

زمانی که یک زن شروع به پرورش مهارت های دیمیتری خود می کند، واضح است. زنی که به طور معمول هرگز به کودکان توجه نمی کند، ناگهان به آنها علاقه مند می شود. او سوالاتی در مورد بارداری می پرسد، در مورد زمان هایی که برخی از بچه ها به چه نوع فعالیت هایی دست می زنند و می خواهد بداند که چگونه داشتن یک فرزند روابط زنان و شوهران را تغییر داده است. او در حال تصور است که اگر از خودش فرزندی داشته باشد، زندگی اش چگونه خواهد بود. شخصیت یک زن دیمیتری مادرانه است و در تمام روابط خود حامی است. او فردی معقول و قابل اعتماد، نوع دوست، دوست وفادار، بسیار بیرونی و خونگرم است.

یک کودک دیمیتری، کودک نوپایی است که شما می بینید که کالسکه اسباب بازی کودک خود را هل می دهد و عروسک خود را همانطور که مادران واقعی می بیند "بچه" در آغوش می گیرد. دختران نوجوانی که تمایلات دیمیتری دارند می دانند که می خواهند روزی صاحب فرزند شوند، اما برای مدتی کار خواهند کرد و شاید به دانشگاه بروند. آنها واقعاً در مورد تحصیل جدی نخواهند بود، مگر اینکه در یک حرفه حمایتی باشند، و عمدتاً مدرسه را مکانی برای یافتن شوهر یا دوست پسر می دانند. او یک روان درمانگر، فیزیوتراپیست، متخصص اطفال، معلم مدرسه ابتدایی یا پرستار عالی خواهد بود.

او همچنین ممکن است "مادر" یا رهبر گروه یا سازمانی باشد که با موضوعی مورد علاقه او سروکار دارد و غریزه مادری خود را از این طریق بیان کند. زنان دیمیتری با زنان دیگر رقابتی نیستند و معمولاً برای اهداف مشترک به خوبی با یکدیگر همکاری می کنند. ممکن است نوع دوستی دیمیتر/ پرسفونی را مشاهده کنید، که در آن یک زن بیشتر نقش مربی یا مادری برای دوستش دارد یا می توانند به نوبت یکدیگر را مادر کنند. بسیاری از این زنان دوستانی از دوران دبیرستان خود دارند.

زنان دیمیتری مردانی را که به تصویر مادری نیاز دارند جذب می کند

یک زن دیمیتری مردانی را جذب می کند که به شکل مادری نیاز دارند یا می خواهند کسی از آنها مراقبت کند. زنی با شخصیت دیمیتر اغلب عاشق مردان هنرمند و نابالغی می شود که احساس می کنند مورد قدردانی قرار نگرفته اند یا درک نشده اند، بنابراین آنها را به عنوان یک "پروژه" در نظر می گیرد. زمانی که مرد مسئولیت بیش از حد جنبه‌های جدی رابطه را بر دوش زن می‌گذارد و زن دیمیتر متوجه می‌شود که او خود شیفته نوجوان است، ویژگی‌های مادرانه‌اش ممکن است «نه» گفتن به مرد را سخت کند.

شخصیت دیمیتر همچنین باید مراقب پسری باشد که از او انتظار دارد مادرش باشد، تمام لباس‌هایش را بخرد، تمام قبوض را بپردازد و بدون هیچ کمک یا کمکی از سوی او، خانه و زندگی اجتماعی‌شان را روان نگه دارد. پسر از دیمیتر می خواهد که گرم و پاسخگو باشد، اما انتظار ندارد در ازای تمام تلاش هایش کاری انجام دهد. بهترین همسر برای یک زن دیمیتری، مرد خانواده ای است که بالغ و با انگیزه است و می خواهد یک زندگی خانوادگی قوی داشته باشد. مرد به زن دیمیتر کمک می کند تا رویاهای خود را در مورد بچه دار شدن و پرورش دادن آنها برآورده کند، زن دیمیتر با لذت بردن از نقش هایی که بازی می کند با مراقبت از شوهر، خانه و کودکان به تحقق رویاهای مرد کمک می کند. اگر این زن هرا بیشتری نسبت به دیمیتر در خود داشته باشد، همیشه شوهرش را در اولویت قرار می‌دهد و ممکن است به فرزندانش توجهی را که شایسته آن است ندهد و باعث رنجش‌های بعدی در زندگی فرزندان خود شود.

شخصیت دیمیتر یک شغل پرورشی را انتخاب خواهد کرد

برخلاف هرا، دیمتر اهمیتی نمی‌دهد که ازدواج کرده باشد، اگر بزرگتر شود و هنوز همسری پیدا نکرده باشد، ممکن است به تنهایی فرزندی را به فرزندی قبول کند. دیمیتر باید مراقب باشد که یاد بگیرد وقتی فرزندان به اندازه کافی بزرگ شدند آنها را رها کند و در زندگی آنها دخالت نکند. اگر به زن دیمیتر نیاز نباشد صدمه می بیند، اما بیشتر مردم بزرگ می شوند، خانه را ترک می کنند و هنوز هم می توانند روابط خوبی با مادرشان داشته باشند.

شخصیت دیمیتر در سال‌های میانسالی، ممکن است راه‌های خلاقانه دیگری برای غرایز مادرانه‌اش پیدا کند، و مادر بودن به فرد مهارت‌های مدیریتی بالایی می‌دهد. این زمان می‌تواند برای او بسیار لذت بخش باشد، زیرا او هنوز روی زمین است و با دیگران سخاوتمند است و اکنون زمان دارد تا بیشتر به سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش اختصاص دهد. اگر در سال‌هایی که خانواده‌اش را تشکیل می‌داد، از دوستان خود غافل بوده و به برخی از علایق خود توجه نکرده، ممکن است پیرزن تلخی باشد که دیدنش غم انگیز است.

دیمیتر باید خودش را هم نوازش کند!

یک زن دیمیتری باید یاد بگیرد که مادر خوب خودش باشد! دیمتر باید در نظر بگیرد که آیا واقعاً می‌خواهد کاری را که دیگران از او می‌خواهند انجام دهد یا نه و یاد بگیرد که «نه» بگوید اگر چنین است. حتی وقتی بچه ها کوچک هستند، زن دیمیتر باید زمانی را جدا از همسر و فرزندانش برای نقاشی، آواز خواندن، مدیتیشن یا انجام هر فعالیتی صرفاً برای خودش اختصاص دهد. مطمئنم همه ما زنانی را می شناسیم که می گویند: "اوه، من خیلی سرم شلوغ است، ای کاش می توانستم مانند شما زمانی برای ورزش (یا هر چیز دیگری) پیدا کنم." آنها موفق می شوند آن را با لحنی بگویند که به نظر می رسد می خواهند به شما به خاطر "بی توجهی" به خانواده تان توهین کنند. اما این دیمیترها هستند که باید زندگی خود را بسازند، در صورتی که در طول سال‌های ازدواجشان، در حالی که بچه‌ها بزرگ می‌شدند، هرگز تمام این کارها را انجام نداده‌اند. این یک چیز غم انگیز است که شاهد آن باشیم، اما همه ما شاهد آن هستیم.

اما رشد و بهبودی همیشه امکان پذیر است. شخصیت دیمیتر می‌تواند افراد یا سازمان‌های دیگری را پیدا کند تا از آنها مراقبت کند و زمانی را صرف ساختن آنها کند، در حالی که همین کار را برای خودش انجام می‌دهد. یا ناگهان متوجه کارهای جدیدی می شود که می خواهد انجام دهد و اهداف جدیدی برای انجام دادن دارد، زیرا وظایف مراقبت از کودک شروع به کاهش می کند. دیمیتر زنی است که عقل و درک معنوی بالایی دارد. شخصیت دیمیتر از طریق تجربیات خود آموخته که می تواند در روزهای سخت زندگی کند. عشق دیمیتر بی قید و شرط است و او بدون توجه به تصمیماتی که فرزندانش در طول زندگی خود گرفته اند به فرزندانش افتخار می کند و از آنها حمایت می کند. شخصیت دیمیتر همیشه در دسترس خواهد بود تا در مورد رویاها، ناامیدی های آنها صحبت کند و به ارائه راه حل های مشخص برای هر چیزی که آنها را آزار می دهد کمک کند. این بهترین مادر از بین همه است.

کوه المپ و جایگاه آن در افسانه های اسطوره های مردان و زنان

کوه المپ یا المپوس بلندترین کوه یونان است که در شمال این کشور واقع شده است. در افسانه های اسطوره های یونان این کوه اقامتگاه زئوس (رئیس خدایان) بود. همچنین خدایان برتر که دوازده تن بودند، بر قله های المپ معبد و کاخ داشتند. این کوه در حقیقت وطن خدایان بود و پس از شکست تایتان ها در این کوه مستقر شدند. البته هر ایزدی محل استقرار مخصوص خود را داشت اما کوه المپ علاوه بر اینکه محل استقرار اصلی زئوس بود، برای سایر خدایدان هم کاخ و معبد داشت. در این کوه بوده که خدایان جمع میشدند ونوشیدنی مخصوص را که جاودانگی و خدایی به آنها می داده می نوشیدند. این نوشیدنی معروف به امبروزیا بود و در این گردهمایی تهیه و پذیرایی نوشیدنی به عهده هبه الهه جوانی بود و آپولون یا آپولو هم با چنگ خود خدایان را سرگرم میکرد.

خدایانی که در المپ مستقر بودن عبارت بودند از (اسم اول نام یونانی خدایان است و اسم دوم نام رومی خدایان):

در این بین بنا به افسانه ها هستیا جای خود را به دیونیسوس داد. از بین خدایان معروف، هادس (پولوتو) و پرسفون نیز در سرزمین هادس(دنیای زیر زمین) مستقر بودند. 

برای اطلاع از کهن الگوی زنانه فعال در خود در تست کهن الگوی اسطوره ای زنان و برای سنجش انرژی مردانه غالب در خود در تست کهن الگوی اسطوره ای مردان شرکت کنید.


آرکتایپ شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.