هرمس : کهن الگوی راهنما و سخنوری

1402/03/18 8:07 PM - 10 ماه قبل


هرمس که با نام رومی مرکوری نیز شناخته می‌شود، سخنرانی شیوا، راهنمای روح‌ها به عالم اموات، محافظ مسافران و مخترع چنگ بود. هرمس در مأموریت های خود به عنوان پیام رسان، کلاه لبه پهن به سر داشتته و کفش های بالدار به پا کرده است. هرمس همچنین عصایی به نام کادوسئوس را حمل می‌کرد که دو مار روی آن قرار داده شده بودند که معمولاً امروزه به عنوان لگوی پزشکی به کار می رود.


اگر میخواهید کهن الگوی خود را بشناسید در تست کهن الگوی مردان شرکت کنید.

هرمس، کهن الگوی خدای پیغام بر یونانی در اساطیر

کیمیاگران از طریق عرفان هرمسی، مارهای دوقلو را نماد ارواح زن و مرد به هم پیوند خورده می دانستند. هرمس تریسمگیستوس یکی از نویسندگان لوح زمرد است، کتابی از حقایق در مورد هفت قانون که قدمت آن به خدای مصری توت برمی گردد، که گفته می شود این قوانین را به ابراهیم انجیل عهد عتیق منتقل کرده است. مارهای دوتایی همچنین می توانند نشان دهنده رشته های دوقلوی مرگ و تولد دوباره باشند و اخیراً به عنوان نمادی از زنجیره DNA دیده می شوند که از طریق آن اطلاعات ژنتیکی رمزگذاری شده در ماده زنده مخابره می شود. اما چه به نمادهای جدید و چه باستانی نگاه کنیم، هرمس همیشه در نقش پیام آور بین قلمروها قرار می گیرد.


هرمس با تدبیر

هرمس پسر زئوس و مایا (مایا دختر اطلس تایتانی که آسمان ها را بر روی شانه های خود حمل می کرد) بود. هرمس بسیار باهوش است و می تواند سریع فکر کند و قادر به انجام چندین کار در یک زمان باشد. گفته می‌شود که هرمس صبح به دنیا آمد، تا بعد از ظهر چنگ را اختراع کرد و نواخت، عصر گاوهای برادرش آپولو را دزدید و آن شب در گهواره‌اش برگشته بود و شبیه نوزادی بی‌گناه و خوابیده بود.

بنابراین در پایان روز اول زندگی، هرمس چندین ویژگی شخصیتی اش را به نمایش گذاشت. هرمس جرات داشت که گهواره اش را به این سرعت ترک کند. هرمس هنگام تماشای یک لاک پشت به آرامی در حال حرکت، تدبیر خود را نشان داد و الهام گرفت که ببیند چه کاری می تواند با آن انجام دهد. هرمس که اکنون مخترع شده بود، لاک پشت را از غلاف بیرون آورد، دو لوله نی به آن بست و با هفت رشته آن را بست. سپس فوراً نواختن چنگ را یاد گرفت و همزمان با موسیقی آن آواز خواند.


اما تمام این فعالیت ها هرمس را گرسنه کرد و او گوشت می خواست. بنابراین هرمس یک بار دیگر گهواره را ترک کرد و 50 گاو را از برادرش آپولو دزدید و با اقدام ماهرانه ای ردپاهای آنها را با حرکت دادن آنها به عقب پنهان کرد، به طوری که سم عقبی آنها در جلو و سم های جلویی آنها در پشت بود. برای خودش کفش های از شاخ و برگ درست کرد تا رد پای خودش را پنهان کند. آتش درست کرد، دو گاو پخت، سپس به سرعت از کفش هایش خلاص شد، همه آثار آتش را پراکنده کرد و با چنگ که در زیر قنداقش پنهان شده بود، به گهواره خود بازگشت.


هرمس سعی می کند برادرش آپولو را فریب دهد

وقتی آپولو متوجه شد گاوهایش را دزدیده اند، حتی یک لحظه هم فریب نخورد. آپولو به غار مایا رفت و به هرمس اصرار کرد که گاوها را در کجا پنهان کرده است. هرمس نقش بی گناه را بازی می کرد و می گفت: "چطور بچه جوانی مثل من می تواند تمام آنچه شما می گویید انجام دهد؟" هرمس به پدرش زئوس سوگند یاد کرد که این جنایت را مرتکب نشده است. آپولو هرمس را "فریبکار حیله گر و دزد آموزش دیده" نامید. در نهایت، زئوس برای گوش دادن به هر دو داستان فراخوانده شد، و اگرچه از کل حادثه سرگرم شده بود، اما اصرار کرد که هرمس گاوها را به آپولو بازگرداند. اما آپولو چنگ را دید و شدیداً آن را می‌خواست و در عوض وعده 50 گاو آن را گرفت و از آنجایی که زئوس هرمس را به خاطر هیچ یک از این اعمال تنبیه نکرد، در اوایل زندگی متوجه شد که می تواند با رفتارهای ظالمانه کنار بیاید.

فرزندان هرمس و ویژگی های بزرگسالی او

هرمس بالغ روابط عاشقانه زیادی داشت، اما اطلاعات زیادی در مورد آنها وجود ندارد. هرمس صاحب پنج پسر شد. اتولیکوس یک دزد و دروغگو بود، میرتیلوس یک جامعه شناسی بود که نقشه مرگ اربابش را در یک مسابقه ارابه سواری طراحی کرد. پان، مردی با شاخ بز که از کمر به پایین شبیه بز بود، خدای باروری و تمایلات نفسانی، جنگل ها، مراتع، گله ها و شبانان بود. اودروس طرف بهتر هرمس را به ارث برد و یک چوپان بی عارضه بود که گاهی اوقات در پدرش ویژگی مراقبت و پرورش داشت. برجسته ترین پسر او، هرمافرودیتوس، منعکس کننده ماهیت آندروژن و دوجنسه هرمس است و نام هر دو والدین، هرمس و آفرودیت ، معروف ترین عاشق هرمس را بر خود داشت.


کهن الگوی هرمس دارای ویژگی های مثبت و منفی است. هرمس یک فرد بسیار مبتکر و کنجکاو است. هرمس می تواند به سرعت فکر و عمل کند و یک ارتباط دهنده عالی است، ویژگی ای که می تواند به رسیدن به اهداف یا فریب دیگران کمک کند. هرمس روح پنهان در ماده یا کیمیاگری بود. هرمس فقط به فلزات گرانبها می چسبد و به طور استعاری، هرمس می تواند به شما نشان دهد که چگونه طلای معنوی را پیدا کنید.

کیمیاگری در دوران تفتیش عقاید، زمانی که تلاش‌های مردم برای یافتن حقایق معنوی و کسب تجربیات عرفانی توسط کلیسای کاتولیک بدعت نامیده شد، شکوفا شد. هرمس را پدر کیمیاگری می‌دانند، علم محرمانه‌ای که بر تور تمرکز دارد.

در تبدیل سرب به طلا کارل یونگ در روان‌شناسی و کیمیاگری می‌گوید: «هرمس ارتباط‌دهنده، راهنمای روح‌ها در سفری عرفانی و روان‌شناختی بود که به دنبال یکی کردن عناصر زن و مرد بود».

هرمس اغلب بین کوه المپ و عالم اموات سفر می کرد، یک بار 
پرسفون را پس از ربوده شدن توسط هادس به خانه آورد. شخصیت هرمس را میتوان به راحتی در افرادی که از مکانی به مکان دیگر نقل مکان می کنند، می توانند در زمینه های دیپلماسی، رسانه ای و تجارت موفق شوند، ملاحظه کرد. این تجارت می تواند شامل کالاها یا ارتباطات از فرهنگی به فرهنگ دیگر باشد. برای یک فرد از نوع هرمس ، رفتن از یک شهر یا کشور به شهر دیگر آسان است، به راحتی معامله می کند، توجه رسانه ها را جلب می کند، عالی می نویسد یا برای آینده متحد می شود. هرمس به راحتی می تواند ریاست یک شرکت چند ملیتی را بر عهده بگیرد یا راهنمای تور باشد.

کهن الگوی هرمس در متقاعد کردن دیگران و یافتن منابع مالی برای انجام فعالیت های تجاری خود خلاق است. هرمس شب‌ها بیدار نمی‌خوابد و نگران این نیست که آیا تمام فعالیت‌هایش قانونی هستند یا کار اشتباهی انجام داده است. شخص هرمس است که به عنوان یک وکیل، نماینده مافیا است و به راحتی از مرزهای دنیای غیرقانونی عبور می کند. هرمس فقط به این موضوع اهمیت می دهد که آیا طرح یا ترفند او به دلیل تفکر خلاق و مهارت های حل مسئله او جواب می دهد یا خیر. مرد هرمس می تواند به راحتی تبدیل به یک کلاهبردار یا یک فرد بی وجدان شود، همانطور که وقتی گاوها را از آپولو دزدید این رفتار را از خود نشان داد.

هرمس همچنین ممکن است به دلیل ترتیب تولدش، از آپولو سرقت کرده باشد زیرا آپولو پسر مورد علاقه و برادر بزرگتر بود. هرمس آپولو را قربانی و خشمگین کرد سپس برمی گشت و او را مجذوب خود می کرد. در نهایت هرمس و آپلو از یکدیگر آموختند و مبادله کردند، اما این هرمس بود که بدون هیچ چیز شروع کرد و چیزهای زیادی به دست آورد. فرزند کوچکتر والدین را مجذوب خود می کند. بعداً، ممکن است مجبور شود از عقل خود استفاده کند، به خصوص اگر جثه کوچک‌تری داشته باشد و نتواند یک تهدید فیزیکی قوی باشد. هرمس یاد می گیرد که چگونه از کلمات برای مبارزه با جنگ های خود استفاده کند و می تواند برای به دست آوردن آنچه از برادر یا خواهر بزرگتر می خواهد، استراتژی داشته باشد.


هرمس به عنوان یک روان درمانگر

یک روان‌درمانگر اغلب نقش هرمس را بازی می‌کند که نیاز دارد روح‌ها یا افراد را از طریق بخش‌های مهم زندگیشان راهنمایی کند. مردم اغلب در زمان افسردگی یا دوره های عدم اطمینان و اضطراب مواجهه با چالش های جدید را تجربه می کنند. درمانگر در طول یک دوره از زندگی به فرد کمک می کند تا موانع احتمالی و چگونگی غلبه بر آنها را ببیند.

هرمس این کار را برای ادیسه انجام داد، درست قبل از اینکه مجبور شود با سیرس مقابله کند، جادوگری که مردم را به خوک تبدیل می کرد، بر ادیسه ظاهر شد و به اودیسه بینش و محافظت داد. هرمس همچنین کسانی را که به دنبال معنا و ادغام در قلمروهای روح هستند راهنمایی می کند و آنچه را که می داند را آموزش می دهد. همانطور که هرمس بین سطوح سفر می کند، او به دنبال برقراری ارتباط بین دنیای ذهنی و عقل (المپوس)، قلمرویی که فرد در آن تصمیم می گیرد و عمل می کند (زمین) و ناخودآگاه جمعی (جهان زیرین) است.

هرمس زمانی راهنمای ما است که جرات کنیم مرزهای جدید را با روحیه و نگرش باز کشف کنیم. کهن الگوی هرمس خودانگیخته است و لحظاتی از کشف و همزمانی را باز می کند، جایی که اتفاقات تصادفی ما را به ماجراهای مهم و غیرمنتظره ای سوق می دهد که متوجه می شویم زندگی ما را به روش های بسیار مثبت تغییر می دهد. ما همچنین در مواقعی که نیاز به سخنرانی مهم داریم، تحت تأثیر هرمس قرار می گیریم، فقط آن را بدون یادداشت بنویسیم، و به خوبی جواب می دهد. هرمس ارتباط دهنده بسیار خوبی است. سخنرانی غیرمنتظره شما ممکن است شما و مخاطبانتان را به تجربه‌ای شگفت‌انگیز ببرد، زمانی که شجاعت و خلاقیت امتحان کردن آن را داشته باشید.


هرمس دوست دارد از مرزها عبور کند

ما می دانیم که یک کودک هرمس چقدر زود بالغ می شود، اما والدین کودک هرمس باید از تمایل او به داستان سازی، بهانه جویی و دروغگویی از روی عادت آگاه باشند. این رفتارها ممکن است بعداً به دزد، دروغگو و بی شخصیت بودن او منجر شود و نسبت به رفتار خود پاسخگو نباشد. در حالی که هرمس معمولاً قصد بدی ندارد. 

هرمس باهوش است و او واقعاً معتقد است که مجبور نیست با قوانین مشابه دیگران زندگی کند. درخشندگی و جاه طلبی هرمس باعث می شود هرمس بخواهد برای داشتن بیشتر در زندگی تلاش کند، زیرا او به توانایی های خود اطمینان دارد و معمولاً به آنچه می خواهد می رسد، اگرچه ممکن است از مسیر سنتی برای رسیدن به آنجا استفاده نکند. در ابتدا زئوس زمانی که گاوهای آپولو را دزدید با هرمس مدارا کرد، اما بعداً زئوس رویکرد محکم تری در برخورد با هرمس اتخاذ کرد. این مهم است، زیرا والدینی که استانداردهای دوگانه دارند به فرزندان خود آسیب می رسانند، و نگاه خندان زئوس در زمانی که هرمس نوزاد بود، در صورت ادامه به رشد او آسیب می رساند.

یک مرد جوان هرمس دوست دارد محدودیت ها را آزمایش کند و ببیند که تا چه حد می تواند مرزها را پشت سر بگذارد. هرمس جوان ممکن است دانشگاه را رها کند تا توجه بیشتری به اختراعات جدید یا کسب و کارهای نوآورانه ای که فکر می کند پتانسیل هایی برای او دارند، متمرکز شود. یک مرد هرمسی به تأیید دیگران اهمیت نمی دهد، مگر اینکه ویژگی های زئوس یا آپولو را داشته باشد. مرد هرمس موفق می شود زیرا ذهن مبتکر و پتانسیل تجاری دارد.

استیو جابز نمونه‌ای عالی از یک مرد هرمسی است، درخشان و خلاق، اما فقط می‌خواهد طبق شرایط خودش کار کند. بنابراین هرمس ناآرام می تواند دو راه برود: رشد یا سقوط. هرمس را می توان به عنوان یک سرگردان، دزد و دروغگو در نظر گرفت، یا ممکن است هرمس در علایق معنوی، فلسفی یا روانشناختی غوطه ور شود، راهی که ریچارد آلپرت، استاد روانشناسی هاروارد، که سابقه شغلی درخشانی را به جا گذاشت. یک گورو در هند با نام رام داس یک معلم معنوی، یک مرد هرمسی شناخته می‌شود که می‌توان او را با هرمس، راهنمای روح‌ها، شناسایی کرد.
مرد هرمسی نجات دهنده است: هرمس قرار نیست در یک شرکت یک عدد باشد یا کارهایی را طبق کتاب انجام دهد. فردیت و علایق متنوع هرمس، او را به سمت یافتن مسیرها و راه حل های جایگزین برای مشکلات سوق می دهد. هرمس یک فرصت‌طلب است که می‌تواند اهمیت یک شخص یا ایده را درک کند و در لحظه‌ای که فرصت را ارائه می‌کند خودش از آن استفاده کند.  یک مرد هرمسی می‌تواند از محدودیت‌های عادی فراتر رود تا به آنچه می‌خواهد دست یابد.


زندگی عاشقانه به سبک هرمس

مردان جذاب هرمس می توانند به طور ناگهانی در زندگی یک زن ظاهر شوند، اما می توانند به همان سرعت ناپدید شوند، زیرا هرمس بسیار گریزان است و دوست ندارد که در بند باشد. هرمس یک دون خوان است، وقتی به یک زن خاص علاقه دارد، او چیز جدیدی برای کشف است و هیجان انگیز است. اما هنگامی که او را کشف می کند، هرمس میل به ادامه کار را پیدا نمی کند.

هرمسی با سمت تیره‌تر ممکن است زنان را اغوا کند، اما واقعاً قصد ندارد به وعده‌هایی که داده عمل کند. به عنوان یک مرد جوان، هرمس می خواهد رابطه را کشف کند، زیرا دوست دارد با افراد مختلف به روش های مختلف آزمایش کند. صرف نظر از گرایش، هرمس نگرش دوجنس‌گرا و بدون قضاوت خواهد داشت، زیرا هرمس پدر هرمافرودیتوس، خدای دوجنس‌گرا بود.

یکی از قابلیت های کهن الگوی هرمس این است که او برای همیشه یک نوجوان باقی می ماند. هرمس می تواند خود را به یک حرفه و یک زن متعهد کند، اما انتظار دارد هر طور که می خواهد بیاید و برود. ازدواج دو روح بسیار مستقل می تواند کارساز باشد. هرمس می تواند با زنی از نوع 
هستیا ازدواج کند که توانا و آرام است و به تنهایی به تمام مسائل خانه رسیدگی می کند. هستیا یک زن درون محور است که از تنهایی لذت می برد.یک مرد هرمسی ازدواج موفقی با زن مستقلی مانند هستیا خواهد داشت که به گروه "الهه باکره" یا مستقل تعلق دارد، به این دلیل که هستیا می تواند تنها باشد و از اوقات آرام خود لذت می برد.

 شما می توانید ژاکلین کندی را به دلیل علاقه اش به اسب سواری به عنوان یک زن آتنا در نظر بگیرید یا یک زن هستیا که در تمام مدت زمانی که جی اف کندی کشور و امور متعدد را اداره می کرد، ژاکلین مستقل بود. آفرودیت و هرمس از نظر اسطوره‌ای به هم مرتبط بودند هر دو می توانند به شدت درگیر هر کاری شوند که در حال حاضر انجام می دهند، هرمس در کارهای خلاقانه، آفرودیت در یافتن آخرین چالش خود، یک چیدمان نامنظم زندگی می تواند برای این دو خوب کار کند.


هرمس ، جوینده حقایق معنوی

بچه‌های هرمس اغلب شبیه او هستند و هرمس نمی‌تواند برای آنها حد و مرز تعیین کند یا حتی برای آنها زیاد باشد. هرمس بازیگوش است و از ماجراجویی با فرزندانش لذت می برد، زیرا تخیل دارد، اما بیشتر تربیت کودک را به مادر واگذار می کند. اگر هرمس به خوبی بالغ شود و کاری پیدا کند که چالش برانگیز و از نظر مادی با ارزش باشد، بعدها که تکامل یافته است، راهنمای عاقلانه ای برای دوستانش خواهد بود، زیرا از بسیاری از مسیرهای طی شده آگاه است. هرمس ممکن است یک تاجر زیرک، یک روانشناس که می تواند به دیگران در اهدافشان کمک کند، یا یک سیاستمدار باشد.

هرمس معمولی در حال کاوش است، با افراد جدید ملاقات می کند، شیفته ایده های جدید است و احتمالاً مرگ را یک ماجراجویی جدید می بیند. اما اگر در جوانی موفقیتی پیدا نکرد، برای مرد هرمس سخت‌تر می‌شود که کمبودهای خود را پنهان کند، حتی اگر هنوز جذابیت داشته باشد. هرمس سوسیوپاتیک یا ضداجتماعی ممکن است در نهایت به رسوایی یا زندان منجر شود. اگر او تا سنین پیری مانند هرمس نوجوان باقی بماند، ممکن است به عنوان یک سرگردان بی خانمان یا فردی که کارهای عجیب و غریب را در فواصل زمانی مختلف در ازای پول های کوچک انجام می دهد، تبدیل شود. بسیاری از انواع هرمس فقط برای یافتن سرپناه به بیمارستان‌های کهنه سربازان یا مؤسسات حمایتی دیگر پناه می برند.

داستان های اسطوره هرمس نشان می دهد که دو خدای مهم برای او برادرش آپولو و پدرش زئوس ویژگی هایی دارند که هرمس خوب است از آنها تقلید کند. آپولو با شفافیت و عقل عمل میکرد و هرگز فریب 
حیله هرمس را نمی خورد. اگر هرمس بینایی روشن و توانایی های استدلالی داشته باشد، می تواند یاد بگیرد که خود را منطقی کند. کهن الگوی آپولو یک الگوی غالب و تقریباً اجتناب ناپذیر است. زئوس با دستی محکم حکومت می کرد و هنگام دستور دادن مبهم نبود. مرد هرمس باید یاد بگیرد که به قدرت احترام بگذارد و به تعهدات خود عمل کند.


هرمس هرگز ازدواج نکرد و همسری نداشت. یکی از عشق های بزرگ او آفرودیت بود، اما او با هفائستوس ازدواج کرد و عاشقان دیگری داشت که 
آفرودیت را جذب می کردند. هرمس آفرودیت را می خواست، اما در ابتدا او را نادیده می گرفت. زئوس برای هرمس متاسف شد و عقابی را فرستاد تا یکی از صندل های طلایی آفرودیت را در حالی که او در حال حمام کردن بود بدزدد. سپس هرمس در ازای لطفی صندل را به آفرودیت پس داد و آفرودیت به هرمس علاقمند شد. یک مرد هرمسی می تواند عشق را احساس کند اگر زنی آفرودیت او شود. هرمس به یک چالش نیاز دارد، کسی که هرمس می خواهد اما به راحتی نمی تواند داشته باشد. هرمس همچنین به کسی نیاز دارد که بتواند احساسات عمیق‌تری را در هرمس آشکار کند تا بتواند آسیب‌پذیری خود را بیشتر تجربه کند. مانند آپولو، هرمس می‌تواند با ایجاد ویژگی‌های دیونوسوس ، که از طریق آنیما یا زن درونی خود ارتباط برقرار می‌کند، به عنوان یک فرد رشد کند.

هرمس همچنین این پتانسیل را دارد که جویای معنای حقایق معنوی باشد. هنگامی که به هادس (یا ناخودآگاهش) می‌رود، هرمس با هدایت روح‌ها به عقب این حقایق را جستجو می‌کند. هرمس به سمت آنچه مقدس است، به اسرار مرگ و زندگی پس از مرگ کشیده شده است و تنها یک مسیر را طی نمی کند. هرمس مایل است همه اطلاعات را دریابد.

در داستان دزدیده شدن پرسفون، هرمس به عالم اموات رفت تا پرسفون را به مادرش 
دیمیتر ، بازگرداند. این اسطوره زمینه ساز آغازینی بود که دیگر از مرگ نمی ترسیدند. هرمس نقش مشابهی را بازی می کند و برادرش دیونیسوس را در کودکی خود نجات می دهد. پرسفون نماد روح و دیونیسوس فرزند الهی است. هرمس به عنوان یک کهن الگو در افرادی یافت می شود که در خود با این جنبه ها در ارتباط هستند و در کسانی که به دنبال معنای معنوی در زندگی خود هستند.



آرکتایپ شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.