5 راه برای رسیدن به سطح بالاتری از خودشناسی

1398/02/28 10:35 AM - 4 سال قبل


بدون خودشناسی نمی‎توانید رهبر و مدیر خوبی باشید.

بنیاد یک شخصیت قوی را خودشناسی تشکیل می‎دهد، این ویژگی به ما این قابلیت را می‎دهد که با توجه به هدف، اصالت، سازگاری و اعتماد رهبری کنیم. این ویژگی مهم موفقیت ‎ها و شکست‎ های ما را توضیح می‎دهد. خودشناسی باعث می‎شود کسی که هستیم را درک کنیم و بهتر متوجه شویم اکثر انتظاراتی که از سایر افراد داریم چه چیزی هستند تا بتوانیم نقص ‎های خود در رهبری را تکمیل کنیم.

اما این سوال شکل می‎گیرد چطور می‎توانیم خودشناسی را پرورش و بیشتر توسعه دهیم. 


راه ‎های زیادی برای این کار وجود دارد. در این مطلب قصد داریم به 5 راهی اشاره کنیم که برای توسعه خودشناسی بیشتر از همه جواب می‎دهند.


مدیشین. درست است مدیتیشن. همانطور که تا الان اکثر افراد می‎دانند، مدیتیشن (مراقبه) تمرین بهبود آگاهی از زندگی در لحظه است. اکثر شکل‎ های مختلف مدیتیشن با تمرکز روی دم و بازدم شروع می‎شوند. اما مدیتیشن الزاما نیازی نیست به صورت رسمی یا آیین خاصی برگزار شود، بلکه همچنین می‎توانید با ایجاد وقفه‎ های منظم در روز به یک شفافیت ذهنی بیشتر دست پیدا کنید.

به عنوان مثال من چند ثانیه از روز خودم را به تمرکز روی تنفسم اختصاص می‎دهم و بدین وسیله سطح آگاهی ‎ام را بالا می‎برم، اغلب اوقات این کار را پیش از خواب و گاهی با کمک یکی از اپلیکیشن‎ های متعددی که برای این کار وجود دارند، انجام می‎دهم. من همچنین در طول این جلسات مراقبه از خودم یک سری سوال می‎پرسم از جمله:

  • سعی دارم به چه چیزی برسم؟
  • چه کاری دارم انجام می‎دهم که دارد جواب می‎دهد؟
  • چه کاری دارم انجام می‎دهم که سرعت من را کند کرده است؟
  • برای تغییر می‎توانم چکار کنم؟

اما تمرین‎ هایی که بیشتر از همه برای «مدیتیشن» انجام می‎دهم ناشی از انجام کارهای ظاهرا دنیوی است که برای من یک نوع آرامش درمانی دارند از جمله شستن ظرف‎ها، باغبانی در حیاط خانه‎ام و نویسندگی در صبح روزهای شنبه در محوطه آموزشگاه نقاشی پسرم زمانی که منتظر هستم کلاس او تمام شود. 

اولویت ‎ها و برنامه‎ های کلیدی خود را یادداشت کنید. یکی از بهترین ‎ها راه ‎ها برای افزایش خودشناسی نوشتن کاری است که می‎خواهید انجام دهید و بررسی میزان پیشرفتی است که داشته‎ اید. وارن بافت به عنوان مثال به واسطه بیان دقیق علت سرمایه‎ گذاری‎ هایش معروف است. دفترچه یادداشت او تاریخچه یادداشت‎ هایش را نشان می‎دهد و به او کمک می‎کند بررسی کند آیا نتایجی که در آینده به دست می ‎آیند ناشی از قضاوت صحیح او هستند یا شانس محض.

Li Lu یک سرمایه‎ گذار معروف از روشی صحبت می‎کند که سالیان سال است با الهام از رفتار بنجامین فرانکلین انجام می‎دهد. فرانکلین یک «ترازنامه» (balance sheet) از استعدادها و همچنین ویژگی‎ های شخصی خود درست کرده بود. او با یادداشت‎ برداری از نکات قوت جدید خود اعتقاد داشت می‎تواند از سایر افراد درس بگیرد و هر گونه ضعفی که شخصا متوجه شده بود را علامت ‎گذاری می‎کرد، در نتیجه بهتر می‎‌توانست «ارزش خالص» شخصیت خود که به مرور زمان زیاد می‎شد را ارزیابی کند.

در تست‎های روانشناسی شرکت کنید. 

در بین معروف ‎ترین تست‎ های روانشناسی تست MBTI و تست دیسک قرار دارند ولی هدف از تمامی آزمون ‎ها دستیابی به اطلاعاتی است که منجر به خودشناسی بیشتر شود. یک وجه مشترک تمامی این آزمون‎ ها این است که هیچ جواب مشخص صحیح و اشتباهی ندارند، بلکه آن‎ها برای این طراحی شده‎ اند تا افراد را متوجه مجموعه ویژگی ‎ها یا خصوصیاتی کنند که دقیق‎ تر آن‎ها را در ارتباط با سایر افراد توصیف می کنند.

 در آزمونهای ما که لیست آنها را میتواند در این لینک ببینید. ما از افراد می‎خواهیم صادقانه به سوالات جواب دهند تا بهتر ویژگی‎ های شخصیتی واقعی خود را درک کنند.

از دوستان معتمد خود کمک بخواهید. هیچکدام از ما به طور کلی نمی‎دانیم شخصیت ما از دید دیگران به چه صورت است. ما مجبور هستیم به بازخوردی که از سوی اطرافیان، دوستان و مربیان خود دریافت می‎کنیم، اکتفا کنیم. از دوست خود بخواهید نقش یک آینه حقیقت را باز کند و به آن‎ها بگویید قصد دارید دیدگاه منصفانه، بی طرفانه و انتقادی او را بشنوید.

این احساس را در دوست یا همکار خود به وجود آورید که دیدگاه دوستانه اما صادقانه و سرراست خود را بیان کند. می‎توانید به او بگویید «ببین، من واقعا از تو به عنوان یک دوست می‎ خواهم این کار را انجام دهی، لطفا در مورد این موضوع با من صادق باش، باشه؟»

یک راهکار دیگر این است که از دوستان خود بخواهید زمانی رفتاری را انجام می‎ دهید که دوست دارید آن را عوض کنید به شما اطلاع دهند. به عنوان مثال به او بگویید «ببین، من می‎دانم فردی خودخواه هستم، ولی هر زمان که چنین رفتاری از من سر زد، لطفا یواشکی به من اطلاع بده تا بتوانم در آینده جلوی رفتارم را بگیرم.»

در محیط کار بازخورد منظم افراد را دریافت کنید. علاوه بر این که به صورت غیر رسمی و دوره‎ ای نظر دوستان و اعضای خانواده خود را می‎خواهید از فرآیند‎ها و مکانیسم ‎های رسمی محیط کار خود نیز استفاده کنید. اگر چنین چیزی وجود ندارد، ببینید آیا می‎توانید چرخه ‎های رسمی ‎تر فیدبک را راه بیاندازید.

فیدبک اگر به درستی، به صورت رسمی و سازنده دریافت شود به ما اجازه می‎دهد بهتر نقاط ضعف و قوت خود را ببینیم.  

نکات مهم در یک فیدبک رسمی موثر عبارت است از 1) برخورداری از یک فرآیند و 2) وجود مدیر کارآمدی که آن را کنترل کند. برای مورد دوم می‎توانید یا از کارمندان داخلی بخش منابع انسانی استفاده کنید یا باید از تسهیل‎ کنندگان و مشاوران خارجی کمک بگیرید. طبق تجربه ما کمک از افراد خارجی برای هر دو سازمان‎های بزرگ و کوچک موثرتر است، چون آن‎ها بدون تعصبات از پیش وجود داشته یا سلسله مراتب مدیریتی کار خود را شروع می‎کنند. زمانی که فرآیند بازخورد کامل می‎شود، مهم است تمامی افرادی که درگیر آن بوده‎ اند نکات کلیدی مهم مربوط به خود را بنویسند، یعنی هر گونه نکات قوت و ضعف یا نکات کوری که وجود آن‎، آن‎ها را شگفت‎ زده کرده است.

در پایان باید بگوییم تمامی ما به دنبال خودشناسی هستیم. بدون آن، یک فرد هرگز نمی‎تواند به صورت موثر رهبری کند. یک فرد تنها با خودشناسی است که می‎تواند به حالت «خود تجانس» (self congruence – زمانی که رفتار یک فرد با خود واقعی خود همخوانی دارد) برسد، یعنی حالتی که در آن چیزی که ما می‎گوییم، فکر می‎کنیم و احساس می ‎کنیم ثابت هستند. رسیدن به خودشناسی نیازمند تلاش زیادی است که ممکن است هرگز موفق به انجام آن نشوید ولی با رعایت 5 تمرین بالا با سرعت بیشتری در این مسیر به جلو حرکت خواهید کرد.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.