توصیه هایی برای کنترل استرس در کهن الگوهای مختلف

1399/01/18 2:38 PM - 4 سال قبل


اقدامات کهن الگوی آفرینشگر در کنترل استرس

کارهای تکراری و روزمرگی به شدت آرکتایپ آفرینشگر را تحت فشار و استرس قرار میدهد. اگر کهن الگوی آفرینشگر در شما فعال است به توصیه های توجه کنید. 

1. دور و بر خود را خلوت کنید

پاکسازی انجام دهید.خلوت کردن و پاکسازی فضایی که در آن مشغول به فکر کردن هستید، کمک می کند تا ذهن شما هم اطلاعات را درست طبقه بندی کند. هنگامی که کاغذهای باطله، مجلات قدیمی، فنجان‌های قهوه و هر نوع به هم ریختگی که به آن احتیاج ندارید، سنگینی استرس از روی شما برداشته می‌شوند.

2. با جریان ذهن خود همراه شوید

یکی از بهترین راه های مقابله با استرس برای آرکتایپ آفرینشگر همراه شدن با جریان سیال ذهن است. چون خلاقیت حالت پیش فرض ذهن تیپ کهن الگوی آفرینشگر است؛ کارهایی همچون عکاسی، نقاشی، نوشتن شعر و داستان و یا نوازندگی می‌ توانند به ذهن شما کمک کند تا استرس را کنار بگذارد.

3. چالش ها را بپذیرید.

به جای اینکه با دیدن موانع نا امید شوید، آن ها را فرصتی برای پرورش مهارت ‌های خود بدانید. جایی که همه یک دیوار می‌ بینند شما آن را یک دروازه می بینید و با نزدیک شدن به مشکل یا چالش سعی کنید به روشی خلاقانه موضوعات را دوباره تعریف کنید و راه حل های خلاقانه برای حل آن را بیابید.

اقدامات کهن الگوی جستجوگر در کنترل استرس

هیجان شما برای کنجکاوی و ماجراجویی طبیعی است و اگر زندگی شما دچار رخوت و سکون شود، به شما استرس وارد می شود.

1. حرکت کنید.

بهترین کار برای یک جستجوگر اینست که با پیاده روی، دوچرخه سواری و با رانندگی استرس خود را مدیریت کند. در واقع مکانی آرام که در آن نگرانی های روزمره شما محو می شوند. حرکت بدنی باعث افزایش روحیه جستجوگران میشود.

2. ماجراجویی را پیدا کنید.

برای اغنای آرکتایپ جستجوگری نمی توان همواره دست به سفر زد تا حس جستجوگری را زنده کند. اما بجای آن می توان کارهای روزمره را به صورت غیر معمول انجام داد تا جنبه هایی از روال های موجود برای کشف مجدد ایجاد شود. مثلاً تغییر مسیر های روزانه، تغییر محل خوردن غذا، انجام کار ها با دست غیر غالب، هنگی میتوانند به فرد کمک کنند تا روحیه جستجوگری را در خود زنده نگه دارد و استرس کمتری را تجربه کند.

3. بر بدن خود آگاهی یابید.

استرس میتواند تنش را در شما بالا ببرد. بهتر است از مراقبه و ذهن آگاهی برای آرامش بدن خود استفاده کنید و سعی کنید تمامی ماهیچه ها و اعضای بدن خود را در ذهنتان تصور کنید و به آرام سازی و کنکاش در آن ها بپردازید.

4. برای آینده برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی برای آینده و همچنین داشتن برنامه مسافرت در آینده می تواند به ذهن شما کمک کند تا آرام بگیرد. طبق مطالعات انجام شده برنامه ریزی برای تعطیلات باعث افزایش شادی برای هشت هفته کامل می شود.

اقدامات کهن الگوی فرزانه برای کنترل استرس

آرکتایپ فرزانه بیشتر به خاطر پیچیدگی مسائل دچار استرس می شوید. این راه کارهای میتواند به شما کمک کند تا استرس خود را کاهش دهید.

1. با ذهن خود بازی کنید

فاصله گرفتن از هر آنچه شما را ناراحت می کند، ساده ترین راه برای کاهش استرس است. فرزانه به دلیل اینکه تفکر انتقادی دارد، می تواند از آن برای کاهش استرس خود استفاده کند. مثلاً شعری را ترجمه کنید و یا حافظه خود را در یادآوری مطالبی خاص که قبلاً به خاطر سپرده اید، بسنجید. تا زمانی که ذهن شما مشغول باشد، به سراغ سیگنال های استرس نمی رود.

2. معاشرت کنید.

به جز کارهایی که به صورت خودکار روزمره انجام می دهید، می تواند به ذهن شما کمک کند تا استرس را کاهش دهد. کارهای فیزیکی باعث آزاد شدن اندورفین و مسکن های طبیعی در بدن می شوند. تعمیر وسایل و جابجایی آن ها می توانند به کاهش استرس شما کمک کند.

3. با همکاران خود قهوه بخورید

ارتباطات برای کاهش استرس بسیار مهم هستند. محققان بریتانیایی دریافتند که وقتی افراد استرس دارند، اگر قهوه کافئین دار بنوشند بیشتر دچار استرس می شوند، اما اگر آن را با همکاران خود بنوشند استرس آن ها کاهش پیدا می کند. هر نوع استراحت و یا نوشیدن چای و قهوه با دوستان و همکاران می تواند به کاهش استرس کمک کند.

اقدامات کهن الگوی یتیم در کنترل استرس

افراد با این آرکتایپ مسئولیت زیادی را برای بهبود دنیا روی دوش خود احساس می کنند و همین فشار مسئولیت ممکن است برای آن ها استرس زا باشد.

1. یک کار کوچک انجام دهید.

با تمام مشکلاتی که وجود دارد و شما خود را مسئول برطرف کردن آن ها می دانید، اما باید بدانید که چیزهای کوچکی هم هستند که اگر شما بتوانید در آن ها تغییر ایجاد کنید می توانید استرس خود را کاهش دهید. مثلاً کمک به یک غریبه و یا کاشت یک گیاه.

2. نوازش حیوانات

بر طبق یافته های دانشگاه کالیفرنیا، کمک و یا نگهداری از حیوانات خانگی می‌ تواند به کاهش استرس کمک کند.

3. ببخشید

هنگامی که بی عدالتی را در دور و بر خود می بینید و نمی توانید برای آن واکنشی نشان دهید، باید خود را ببخشید و رهایش کنید. اینکه بپذیرید که شما نمی توانید رفتار دیگران را کنترل کنید، را مد نظر قرار دهید. مطالعات نشان داده اند که بخشش و رها کردن می تواند به کاهش هورمون های استرس بیانجامد.

4. صلح بیرونی

یک جریان مداوم از اخبار بد می تواند باعث استرس شود. و حتی ممکن است باعث افزایش درد جسمی گردد. سعی کنید، گاهگاهی خاموشی تلویزیون و اخبار را تجربه کنید.

اقدامات کهن الگوی عاشق در کنترل استرس

مانند هر چیز دیگری در زندگی استرس نیز باید کنترل و مدیریت شود.

1. خود را به هنر بسپارید.

هیچ چیزی مانند کارهای هنری نمی تواند به شما آرامش ببخشد. شاید بازدید از مراکز هنری حتی به صورت آنلاین هم به شما کمک می کند تا ذهنتان از استرس دور شود.

2. لبخند بزنید.

لبخند زدن می تواند استرس شما را کاهش دهد. پیشنهاد می کنیم یک سلفی بگیرید و خود را مجبور کنید تا لبخند بزنید. مطالعات نشان می دهد لبخند زدن بعد از یک واقعه استرس زا می تواند به کاهش ضربان و عادی شدن سریعتر کمک کند.

3. به خود برسید

از روغن‌ های طبیعی و کرم های خوشبو برای پوست صورت خود استفاده کنید. بسیاری از اسانس‌ها مانند اسطوخودوس خاصیت ضد استرس دارند.

اقدامات کهن الگوی جادوگر در کنترل استرس

در آرامش بودن به معنای زندگی ابدی سعادتمند نیست. این بدین معنی است که درگیری، هرج و مرج و استرس انسان را به تعادل میرساند.

1. دیدگاه کل نگر

احساس اتصال خود را به جهان و جامعه قوی تر کنید. سعی کنید دیدگاه خود را باز کنید تا بدانید که مسئولیت همه اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهد را ندارید. تا بتوانید دست از کنترل آن ها بردارید.

2. بخندید

تحقیقات ثابت کرده اند که خنده باعث آزاد شدن اندورفین ها در مغز انسان می شود. پس سعی کنید فیلم های طنز نگاه کنید تا استرس از شما دور شود.

3. با موسیقی همراه شوید

یک ضرب المثل هندی می گوید تماشای ما به رقصیدن، شندن حرف های قلب ماست. ورزش همراه موسیقی می تواند میزان استرس را کاهش دهد. طبق تحقیقات ترشح اندورفین های ضد استرس در هنگام پمپاژ سریعتر قلب بیشتر است.

اقدامات کهن الگوی حاکم در کنترل استرس

از آنجا که مانند همه اتفاقات زندگی حاکم هیچ چیز معمولی نیست استرس هم برای او معمولی اتفاق نمی افتند. ما در این جا به چند مورد برای کاهش استرس در کهن الگوی حاکم می پردازیم.

1. استنشاق خاطرات

رایحه قدرت شگفت انگیزی برای کاهش استرس شما دارد. مشخص شده است که رایحه های نعناع و اسطوخودوس برای کاهش استرس عالی هستند، اما چون شما یک حاکم هستید، شمعها و عود های معمولی ممکن است برای ما جذاب نباشد. بهتر است از عطرهای خاص و نفیسی که قبلاً داشته اید و با آنها خاطره دارید استفاده کنید.

2. شکلات

شکلات خالص مملو از فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی است که به سلامتی و آرامش عروق خونی کمک می کند. تحقیقات محققان سوئیسی و آلمانی نشان داده است که خوردن 40 گرم شکلات تیره در روز به مدت دو هفته سطح استرس را کاهش می دهد

3. ویو طبیعت

نگاه به چشم انداز طبیعت از پنجره و بالکن می تواند به کاهش استرس کمک کند. محققان در مطالعه ای در دانشگاه واشنگتن در سیاتل که بر روی کارمندان انجام شد نشان داد که کارمندانی که دفتر کار آنها چشم انداز طبیعی داشت ضریال ضربان قلب آرام تری داشتند.

اقدامات کهن الگوی معصوم در کنترل استرس

به عنوان کسی که کهن الگوی معصوم در او فعال است حتما تا کنون توانسته اید به راحتی با استرس کنار بیایید. اما ما در اینجا می خواهیم به چند نکته دیگر نیز اشاره کنیم که به کاهش سطح استرس کمک می کند.

1. تصمیم مستقل

شما به سرعت اطلاعات را می گیرید و می توانید آنها را به روش خود تجزیه و تحلیل کنید. چیزی که برای شما سخت است اینست که بقیه برای شما تصمیم سازی کنند. پس سعی کنید در جای خلوتی بروید و به پیاده روی بپردازید تا بتوانید آزادانه همه موارد و موقعیت ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

2. از تکنولوژی استفاده کنید

برخی اپلیکیشن ها صداهای آرامش بخشی را برای مخاطبانشان به اشتراک می گذارند. علاوه بر آن اپلیکیشن های دیگری هم وجود دارند که ضربان قلب و فرکانس های مغزی را اندازه گیری می کنند. شما می توانید از این ابزارهای برای آرامش خود استفاده کنید .

3. بازی کنید

گیم بازی کردن طبق گفته محققان دانشگاه کارولینای شرقی اگر غیر خشونت آمیز باشد، می تواند استرس را کاهش دهد. این کار در واقع حواس شما را پرت می کند تا به موارد استرس زا فکر نکنید.

4. رویای خود را حفظ کنید.

شما رویاهای بزرگی دارید و از مفاهیم جدید هیجان زده می شوید. هنگام بروز چالش ها باید ناامید نشوید و همچنان دید خود را به آینده روشن حفظ کنید. جزئیات رویای خود را به تصویر بکشید و برای محقق شدن آن ها بکوشید.

اقدامات کهن الگوی جنگجو در کنترل استرس

کهن الگوی جنگجو خود را در مبارزه تمام ناشدنی از تنش های روزمره می بیند که همین امر باعث می شود استرس زیادی را نیز تجربه کند.

1. رهایش کن

شما به عنوان کسی که کهن الگوی جنگجو دارید، تمایل به رقابت و برنده شدن دارید، بنابراین وقتی در موقعیت سختی قرار می گیرید، ناخودآگاه به سمت اقدام برای پیروزی در آن بر می آیید. اما باید بدانید که همه مشکلات با اقدام حل نمی شوند. آن چیزی را که می توانید تغییر دهید را تغییر دهید و اگر قابل تغییر نیست آن را بپذیرید.

2. به هواخوری بروید.

روشی که افراد تنفس می کنند، میتواند بر روی عملکرد ذهنی و بدنی آن ها تاثیر بگذارد. سعی کنید تنفس عمیق از دیافراگم را فرا بگیرید، تا بتوانید استرس را در خود کنترل کنید. دفعه بعد که دچار استرس شدید سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و برای چند ثانیه از بینی تنفس کنید و هوای درون شش ها را به وسیله دهان از آن ها خارج کنید.

3. موسیقی آرامش بخش

سعی کنید کارهای روزمره خود را با موسیقی متناسب با آن هماهنگ کنید. مطالعات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش در ورزشکاران به کاهش هورمون استرس کورتیزول کمک می کند.

اقدامات کهن الگوی حامی در کنترل استرس

به عنوان کسی که کهن الگوی حامی دارد، شما به انجام امور در آن واحد شهرت دارید. در اینجا می خواهیم به مواردی اشاره کنیم که شما بتوانید استرس خود را کاهش دهید.

1. واقعیت را ببینید

لیست کارهای زیادی که دارید و همچنین انتظارات بیش از حد از خود را کاهش دهید. واقعیت ها و آن چه را که مهم است انجام دهید. اولویت بندی کنید و هر کار جزئی را بزرگ نکنید. در واقع شما با انجام کارهایی که ارزش دارند، برای خود ارزش قائل می شوید.

2. کمک بخواهید

حتی ابر قهرمان ها نیز به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند و به خود اجازه دهید تا از همسر، فرزندان، دوستان و همکاران خود کمک بگیرید. این کمک گرفتن حتی می تواند به پیوند نزدیکتر شما با آن ها نیز منجر شود، زیرا درخواست کمک شما نشان می دهد که به مشارکت آن شخص اعتماد دارید و به او اهمیت می دهید.

3. به سرگرمی بپردازید

تحقیقات نشان می دهد که در شرایط سخت بیشتر احتمال داد که افراد به عادت های سالم مانند دویدن، یوگا، مراقبه، باغبانی، آشپزی، نقاشی، نویسندگی یا عکاسی بپردازیم. این سرگرمی ها کاری بیشتر از حنتی کردن تنش در شما انجام می دهند و آن افزایش خلاقیت، اشتیاق، لذت و حس موفقیت است.

4. باغبانی کنید.

اگر باغچه دارید و یا بالکن دارید می توانید به پرورش گل ها و گیاهان بپردازید. روانشناسان دانشگاه هاروارد معتقدند پرورش و یا هدیه دادن گل و گیاه به افراد در کاهش استرس کمک می کند.

اقدامات کهن الگوی نابودگر در کنترل استرس

به عنوان کسی که کهن الگوی نابودگر دارد، قوانین ، ددلاین ها و تعهدات همواره می تواند برای شما منبعی از استرس باشد.

1. خودتان را آزاد کنید.

استقلال شخصی خود را از چیزهای کوچکی شما را تحت فشار قرار می دهد اعلام کنید. مثلا شاید نتوانید شغلی را که دوست ندارید فعلاً رها کنید. اما می توانید دخالت دیگران در زندگی تان را متوقف کنید.

2. نیمه پر لیوان را ببینید.

شما مانند یک بولدوزر دوست دارید تا به جلو بروید و اگر عقب بایستید و آن کارها را انجام ندهید احساس نا امیدی و بیگانگی می کنید. برای بهتر شدن حس و حال خود بهتر است نگاه خود را به برخی کار ها و چیزها عوض کنید. تا مجبور نباشید کاری را که دوست ندارید انجام دهید. در واقع شما باید ببینید که در آن کار برای شما چه لذتی نهفته است تا بتوانید از آن لذت ببرید.

3. گشاده رو باشید.

به صورت کلی افرادی که نابودگری در آن ها خیلی فعال است به دلیل مخالفت هایی که می کنند، ممکن است باعث شوند افراد از آن ها دوری کنند. پس بهتر است روابط خود را با افراد افزایش دهید تا بتوانید بیشتر اعتماد آن ها حلب کنید.

4. خشمگین نشوید

اینکه بخواهید نارضایتی خود را مانند بمبی بر سر افراد بریزد ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد و در بلند مدت باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود. طبق تحقیقات انجام شده اگر شما بتوانید احساس نارضایتی خود را مدیریت شده بیرون بریزید می تواند به کاهش استرس در شما کمک کند.

اقدامات کهن الگوی دلقک در کنترل استرس

وقتی سلبریتی ها استراحت می کنند تا استرس را از خود دور کنند فقط از ماساژ و یوگا استفاده نمی کنند، بلکه یک سری کارهایی وجود  دارد که اگر انجام دهید استرس در شما کمتر می شود.

1. الهام بخش باشید.

باید دست خود را روی قلب خود بگذارید تا واقعا متوجه شوید که چه چیزی برای شما واقعا مهم است. این کار کمک می کند تا استرس را از خود دور کنید. می توانید آواز بخوانید و یا خاطرات شادی را که داشته اید به خاطر بیاورید.

2. جنبه مثبت استرس را ببینید

عرق کردن کف دست و یا دل درد، علایم استرس هستند. مطمئناً نحوه تفسیر وقایع به عهده شما است. پس جنبه مثبت آن را ببینید. تا بتوانید این علایم را در خود کاهش دهید و از بین ببرید. تحقیقات نشان می دهد شما می توانید از این علایم به نفع خود بهر ببرید. یعنی هم می توانید آن ها را نشانه نقص ایمنی بدن خود ببینید و هم میتوانید از آن به عنوان نشانه هایی از یک موقعیتی که پشت آن موفقیت در انتظار شما است ببینید. این انتخاب شما است که در عملکرد خود تغییر دهید. پس از این بع بعد در موقعیت های استرس زا از آن به عنوان سوخت انرژی برای درخشش در آن موقعیت استفاده کنید. در واقع این بدن شما است که می گوید آماده باش.

3. خوش بینی

کهن الگوی دلقک در خوش بینی می درخشد. اشتیاق شما و انرژی مثبت شما به شما کمک می کند تا به مردم نزدیک شوید. با تمرکز بر روی خروجی های مثبت کارها، شما می توانید به راه حل برسید.


آرکتایپ شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.