عملکرد تیمی شخصیت ENTJ در تیم سازی

1400/11/01 6:04 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ENTJ به افرادی برونگرا، شهودی، منطقی و قضاوتی اشاره می کند. آن ها علاوه بر اجتماعی بودن، افرادی منظم هستند، طبق اصول و برنامه ریزی عمل می کنند و منطق بسیار بالایی دارند.

نقاط قوت افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ شامل اعتماد به نفس بالا، سخت کوشی، انرژی زیاد، الهام بخش، مصمم، تصمیم گیری استراتژیک و سیاست مداری است.

البته کم تحملی و صبر کم، اعتماد به نفس بیش از حد، بی حوصلگی و تکبر از نقاط ضعف افراد ENTJ محسوب می شوند و می توانند آسیب برسانند.

آن ها در محل کار خود افرادی سخت کوش با هدفی والا و اشتیاقی فراوان برای انجام کارها هستند. می توان ENTJ ها را رهبرانی با کاریزما دانست که از همکاری با دیگران برای رسیدن به اهدافشان لذت می برند.

این افراد همچنین توانایی پیش بینی چگونگی بهبود اوضاع را دارند و می توانند رهبری یک تیم را برای اجرای ایده هایشان و با انتظارات بسیار بالا از خود و دیگران، بر عهده گیرند.

در ادامه با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی افراد دارای تیپ شخصیتیENTJ در گروه ها و موقعیت های شغلی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ENTJ ها در تیم

برای افرادی که تیپ شخصیتی ENTJ یا همان فرمانده دارند، محل کار مانند خانه دوم است. کارایی و ارتباط آن ها ارزش زیادی دارد و معمولا رهبران ENTJ تحسین می شوند. زیرا توانایی شان برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن بی نظیر است.

بعضی از موقعیت های شغلی برای تیپ شخصیتی فرمانده مناسب تر هستند. البته فارغ از نوع شغل، هر کاری که مقامی مدیریتی یا اجرایی باشد، مناسب ENTJ خواهد بود. در مقابل موقعیت هایی قرار می گیرند که این افراد در آن ها قدرت چندانی ندارند و برای آن ها نامطلوب خواهد بود.

ENTJ ها افرادی سرسخت هستند، با این حال می توانند خود را با تقریبا هر رابطه رئیس و مرئوسی تطبیق دهند. زیرا در هر صورت بهترین کیفیت را ارائه خواهند داد. اظهار نظر، ابتکار عمل و انجام کارهایی که دیگران معمولا آن را غیرممکن می دانند، از قدرت های ذاتی ENTJ به شمار می روند.

افراد ENTJ در محل کار پرانرژی، با انگیزه و با اعتماد به نفس هستند. آن ها اغلب به سمت کار مورد علاقه خود می روند و در آن از ایده های نوآورانه شان استفاده می کنند.

با این حال، برخی از افراد این تیپ شخصیتی مشکلات جدی در بعد اجتماعی کار خود پیدا می کنند که ممکن است مانع موفقیتشان در شغل و رضایت کاری شود.

افراد تیپ شخصیتی ENTJ در محل کار

هنگامی که ENTJ ها اطلاعات کافی از استراتژی مورد نیاز خود بدست می آورند، معمولا سریعا به سراغ آنچه که باید انجام دهند خواهند رفت. آن ها دوست دارند به سرعت به سمت تولید و انجام دادن موفقیت آمیز کارها حرکت کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ معمولا تعداد زیادی از داده ها را همزمان ارزیابی کرده و سریعا تجزیه، تحلیل و اولویت بندی می کنند تا بتوانند پروژه یا کار خود را با سرعت بیشتر پیش ببرند.

معمولا ENTJ ها براساس سازمان و اجرای استراتژی خود سریع تصمیم گیری می کنند. البته نباید قاطعیتشان را با انعطاف نداشتن اشتباه بگیرید.

رویکرد ENTJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی ENTJ روابط تیمی بیشتر مربوط به استقلال تمام اعضا و حل مشکلات به صورت متقابل هستند. تا زمانی که اوضاع خوب باشد، ENTJ ها مانند بازیکنان تیم عمل می کنند و رقیبانی قوی به شمار می آیند که بر همه چیز مسلط هستند.

آن ها می خواهند آنچه را که هم تیمی هایشان می دانند، بیاموزند و اغلب روابط را پروژه ای می دانند که در آن باید برای رسیدن به یک هدف مشترک و سازنده تلاش کرد.

ENTJ ها از تعاملاتی لذت می برند که هوش آن ها را افزایش دهد و به آن ها در رسیدن به اهدافشان کمک کند. این افراد معمولا در روابط صریح و صادق هستند، اما برخی این ویژگی را خشن و عده ای دیگر جذاب می‌دانند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ENTJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ENTJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

از نظر آن ها درگیری یکی از چیزهایی است که باید کنترل شود تا بتوان به اهداف تیم دست پیدا کرد. آن ها می خواهند رویکردی منطقی داشته باشند و اغلب احساسات خود را وارد کار نمی کنند.

اولین واکنش آن ها، تلاش برای توقف تعارض و اختلاف خواهد بود. اگر این کار جواب نداد، به هر روش ممکن برای توافق طرفین راه حلی پیدا می کنند.

چگونه در گروه ها با ENTJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

سعی کنید در محل کار، یک محیط تیمی مستقل فراهم کنید تا در آن هر یک از اعضا بتواند تفکر و عملی مستقل داشته باشد و درعین حال به صورت گروهی برای یک هدف مشترک تلاش کند.

به آن ها اجازه دهید استراتژی های خود را توسعه دهند و رویکردهای جدیدی را برای ایجاد برنامه و برنامه ریزی کشف کنند. از شایستگی ها و دستاوردهای او قدردانی کنید و او را فردی معتبر و سخت کوش بدانید.

رویکرد ENTJ ها هنگام فعالیت در تیم

موقعیت های دون پایه برای ENTJ ها چالش برانگیز هستند. آن ها به مدیری فعال نیاز دارند تا از رضایت و درصد مشارکت کاری خود اطمینان پیدا کنند.

فرمانده ها به عنوان زیردست، همیشه به موفقیت های بزرگی رسیده اند و تلاش کرده اند مهارت های جدیدی بیاموزند و به دنبال چالش ها و مسئولیت های جدید باشند. آن ها دوست دارند ثابت کنند که تنها ذره ای سخت کوشی لازم است تا به هرچیزی که می خواهند برسند.

اگر اوضاع به کندی پیش رود، ممکن است ENTJ ها غیبت هایی داشته باشند. اما وقتی حس کنند در پروژه های موجود مشارکت کرده اند، برنامه ریزی و اولویت بندی دقیق خود را دوباره به همگان اثبات می کنند.

آن ها برای خود استانداردهای بالایی دارند اما چنین استانداردهایی را بازخوردهای محیط کارشان مشخص می کنند، یعنی انتقاد مدیرشان.

همکارانی که تیپ شخصیتی ENTJ دارند، اجتماعی هستند و از به اشتراک گذاشتن ایده ها و انتقادات در جلسات طوفان فکری مکرر خود لذت می برند.

ENTJ ها اراده قوی دارند، به کارهای زیادی مسلط هستند. آن ها از الهام بخشیدن به دیگران لذت می برند و با این کار به همه انرژی می دهند.

مدیران و مربیانی که کارمندی با تیپ شخصیتی ENTJ دارند، باید به خاطر داشته باشند که آن ها بسیار منطقی هستند و اعتماد به نفس بالایی دارند. معمولا احساسات و تصمیم های متزلزلانه جایی در عملکرد حرفه ای و کاری ENTJ نخواهند داشت.

این رهبران ذاتی، خود را در موقعیت های مختلف به عنوان نمایندگان و رهبران پروژه مطرح می کنند. زیرا عینیت و کاریزمای خود را جزو ویژگی های عالی برای چنین نقش هایی می دانند.

شخصیت های فرمانده از کارکردن با رابطه های برابر لذت می برند. اما مردم باید برابری خود را نشان دهند. هر کسی که ENTJ فکر کند شایسته نیست، تنها اغماض و تکبر او را خواهد دید.

اظهارات عینی و منطقی در مورد کاری که به درستی انجام می شود و کاری که می توان آن را بهتر انجام داد، برای ENTJ ها مفید است. چون این افراد از چنین انتقادات سازنده ای استقبال می کنند.

فرصت های رشد، افراد با تیپ شخصیتی ENTJ را درگیر و سازنده می کند. تا زمانی که مدیران این امر را مسئولیت اصلی خود بدانند، رابطه پربار و رضایت بخش خواهد بود.

نحوه مدیریت ENTJ ها در تیم

همانطور که گفتیم، مدیران با تیپ شخصیتی ENTJ اعتماد به نفس و جذابیت زیادی دارند و هدف والای اکثر آن ها، انجام کارهایشان با بهترین کیفیت ممکن است. همه چیزهای دیگر از این هدف پیروی می کنند و گاهی خود کارمندانشان هم مجبور می شوند برای رسیدن به آن تلاش کنند.

ENTJ ها به طور ذاتی رهبر هستند. توانایی شان در تدوین یک استراتژی و شناسایی نقاط قوت هر یک از اعضای تیم خود و گنجاندن آن توانایی ها در برنامه به طوری که همه احساس مهم و موثر بودن داشته باشند، ویژگی هایی هستند که افراد این تیپ شخصیتی را به انگیزه بخشانی قوی تبدیل می کنند.

درست است که این تلاش روحیه و رضایت شغلی را در زیردستان یک ENTJ افزایش می دهد، اما آن ها علاوه بر این می توانند با سخت کوشی و کار باکیفیت، سریعا به اهداف بزرگ خود برسند.

اگر مدیر و رهبر کسی، یک ENTJ باشد و او را تنبل یا ناکارآمد بداند، تنها شانسش برای رسیدن به ایده آل های ENTJ تلاش و سختکوشی خواهد بود. اگر این افراد در کار خود تلاش کنند و بتوانند با محیط کاری منطبق شوند، محبوب و مورد توجه مدیر ENTJ قرار خواهند گرفت.

واکنش ENTJ ها به تغییرات در تیم

اولین مساله برای آن ها ارزیابی شایستگی خود در اوضاع جدید است. ENTJ ها با تغییراتی که هیچ دلیل قانع کننده و منطقی ندارند، مبارزه خواهند کرد. آن ها دوست دارند ببینند دیگران پیش از هر تغییری به پیامدهای کارشان فکر کرده اند و تغییر به سوی پیشرفت است یا خیر.

ENTJ ها در محل کار

ENTJ ها به صورت ذاتی رهبر هستند و معمولا در محل کار جایگاهی والا دارند. آن ها مانند دیگران از صفر شروع می کنند. اما حتی در ابتدای کار خود مهارت های ذاتی رهبری شان را نشان می دهند که باعث می شود دیگران به استعدادهایشان پی ببرند.

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ دوست دارند کارها را به بهترین شکل انجام دهند و کاکرد غالب شخصیتی آن ها تفکر برون گرا است. نتیجه چنین ویژگی ایجاد سیستم های کارآمد در دنیای اطراف آن ها است.

این کار نیازشان را به سازماندهی و کنترل اوضاع پاسخ می دهد و می تواند یکی از بزرگترین نقاط قوتENTJ  ها در دنیای تجارت محسوب شود.

یک کارکرد شخصیتی دیگر که به جای تمرکز روی افراد به داده ها توجه دارد، در ENTJ ها دیده می شود. به همین دلیل آن ها به مراسم ها و دورهمی های اجتماعی یا محیط محل کار خود علاقه ندارند.

بیشترین تمرکز آن ها بر این است که همه کارها به نحو احسن انجام شوند و تمام اعضای گروه با حداکثر توان خود کار کنند.

شرکت و جامعه

همانطور که گفتیم، ENTJ ها به کارکردن علاقه دارند و می خواهند آن را به کارآمدترین و موثرترین شکل ممکن انجام دهند. این امر باعث تحقیر آن ها در محل های کار سنتی و جایی که ایده های جدید باید قبل از بحث آزمایش شوند، خواهد شد.

دیگران برای رسیدن به یک ایده خوب، ایده دیگری را که کارایی بهتری دارد کنار می گذارند. زیرا با ارزش ها و اصول قدیمی شان منطبق نیستند و این امر ENTJ را دیوانه می کند.

متاسفانه اغلب در محیط های کاری سنتی که ارزش های قدیمی با قدرت پابرجا هستند، چنین اتفاقی رخ می دهد. به همین دلیل ENTJ ها معمولا نمی توانند در این مکان ها دوام بیاورند.

وابستگی های عاطفی و احساسات در کار ENTJ نقشی ندارند. تنها چیزی که برایشان مهم است، نحوه عملکرد کارها و روش ها و سرعت بالای انجام آن ها بدون مشکلات احتمالی است.

برای ENTJ ها مهم نیست اگر با رئیس خود درگیر شوند یا قوانینی را که به کار نمی آیند به طور کلی کنار بگذارند. آن ها معمولا از انجام چنین کاری خوشحال خواهند شد.

این نگرش ممکن است کارآمد باشد و حتی منجر به نوآوری های بزرگی شود، اما همیشه باعث ایجاد یک محیط کاری شاد نخواهد شد.

سو استفاده در محیط کار

ENTJ ها مهارت های اجتماعی چندان قوی ندارند و چنین ویژگی می تواند در محل کار مشکلاتی ایجاد کند. اکثر آن ها صریح، عملگرا و متمرکز بر انجام وظایف خود هستند، اما می توانند این کار را به روشی مخرب نیز انجام دهند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ ناسالم با ذهن قوی می توانند تهاجمی باشند و حتی از دیگران سو استفاده کنند تا کارهای خود را پیش ببرند. مخصوصا اگر فکر کنند فردی با تمام توانش کار نمی کند.

این تصور چه درست باشد چه غلط، ENTJ ها اغلب حتی ممکن است با افراد مورد تایید خود بدرفتاری کنند. اعتماد به نفس ذاتی ENTJ ها و اطمینانشان درباره نظرات و عقاید شخصی خود به همراه بی پروایانه سخن گفتن آن ها، می تواند کارها را با مشکل روبرو کند و از مرز انتقاد سازنده عبور دهد.

امکان دارد فرد ENTJ حتی این را به عنوان تلاشی برای کمک به همکارانش بداند تا به آن ها برای سخت کوشی انگیزه دهد. اما سایر افراد این را توهین آمیز و ظالمانه می دانند.

نقاط قوت ENTJها در محل کار

ENTJ ها دوست دارند کارهایشان را سریع و به خوبی انجام دهند. این افراد توانایی سازماندهی و تکمیل پروژه ها را دارند که اغلب حسادت دیگر تیپ های شخصیتی را به همراه دارد.

به دلیل این ویژگی، ENTJ ها معمولا از چالش های موجود در محیط کاری لذت می برند و می توانند در رقابت های محیط کاری شان پیشرو باشند.

آن ها برخلاف دیگر تیپ های شخصیتی اغلب در رقابت ها از دیگران جلوتر هستند و از آن لذت می برند. این ویژگی باعث می شود گزینه ای مناسب برای مکان های کاری رقابتی و تشویق دیگران باشند.

هر محیط کاری می تواند از ENTJ برای سازماندهی، برنامه ریزی و تکمیل کارها بهره ببرد. آن ها همچنین سریع و مبتکر هستند و همواره برای رسیدن به ایده ها و روش های جدید تلاش می کنند. تمام این رویکردها در محیط کار، یک مزیت به شمار می آیند.

ENTJ ها از شهود درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت خود استفاده می کنند. این کارکرد شناختی به ایجاد روابط و شناخت الگوها در دنیای اطراف کمک می کند و فردی خلاق و مبتکر می سازد.

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ عاشق ایده های جدید هستند. آن ها مخصوصا ایده هایی را دوست دارند که در دنیای اطراف قابل استفاده هستند و می توانند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. چنین توانایی هایی در هر محیط کاری مفید واقع خواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENTJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ENTJها در محل کار

ENTJ ها اغلب برای قرار گرفتن در موقعیت های بهتر در محل کارشان تلاش می کنند. آن ها از خود و توانایی هایشان مطمئن هستند. گزارش دادن یا اطاعت از دیگران برای این افراد بسیار آزاردهنده است. اگر به توانایی ها و قابلیت های رئیس خود شک داشته باشند، آزاردهنده تر نیز خواهد بود.

ENTJ ها نمی توانند نسبت به بی کفایتی ها ساکت بمانند یا زیرنظر فردی کار کنند که به نظرشان نالایق است. در حقیقت ENTJ ها دوست دارند از شر مافوق ناشایست خود خلاص شوند و خودشان به جای او باشند.

این امر مکان کار را به محلی به شدت رقابتی و ناراحت کننده برای افرادی غیر از خودشان، تبدیل خواهد کرد. ENTJ ها معمولا از این نوع رقابت و همچنین برنامه ریزی و اجرای یک برنامه دقیق برای کارها لذت می برند.

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ معمولا با جنبه های اجتماعی محیط کاری خود مشکل دارند. آن ها به صورت ذاتی با اعتماد به نفس بالا و صمیمی هستند، بنابراین می توانند در شبکه سازی و دوست یابی خوب عمل کنند.

اما اغلب سایر مهارت های اجتماعی ضروری را ندارند. این شامل توانایی همدلی با دیگران و موقعیت هایشان و حتی توانایی برقراری ارتباطات احساسی می شود.

تمام ضعف های اجتماعی شخصیت ENTJ ها منجر می شود زندگی اجتماعی را در محل کار خود کنار بگذارند که تنها شرایط را بدتر می کند. ENTJ ها بی پرده و رک صحبت می کنند که می تواند گاهی به سایرین آسیب برساند.

ENTJ ها عاشق چالش های کاری خود هستند، اما اغلب در بعضی جنبه های محل کاری خود مشکل پیدا می کنند. این افراد چندان اجتماعی نیستند و ترجیح می دهند روی کار خود و انجام فعالیت هایشان تمرکز کنند.

این ویژگی می تواند آن ها را تبدیل به افرادی منزوی کند که در محیط های کاری باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مطالعه مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENTJ» را نیز به شما توصیه می کنیم.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.