عملکرد تیمی شخصیت ISFP در تیم سازی

1400/11/26 11:05 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ISFP به افراد درونگرا، حسی، احساسی و ادراکی می‌ گویند. در جامعه MBTI آن ها را با لقب هایی مانند ماجراجو یا هنرمند نیز می شناسند.

ISFP ها مهربان، صمیمی، کم حرف و همچنین حساس هستند. به دلیل درونگرا بودنشان، از تنهایی و خلوت خود انرژی می گیرند و لذت می برند.

ISFP ها افرادی ساکت و آرام هستند که از فعالیت خوششان می آید. آن ها دوست دارند ماجراجویی کنند و از زندگی خود لذت ببرند. این ویژگی اغلب باعث می شود در محیط های کاری خود خوشحال باشند. البته آن ها در دراز مدت ممکن است با مشکلاتی مانند تعهد کاری دست و پنجه نرم کنند.

این درونگراها معمولا از وقت گذرانی با مردم لذت می برند، بنابراین اغلب زندگی اجتماعی فعال و جالبی در محیط های کاری خود دارند. افراد تیپ شخصیتی ISFP به اندازه دیگران روی حرفه خود متمرکز نیستند. زیرا کارهای جالب و زیاد دیگری در جهان وجود دارد و ماجراجو دوست دارد تمام آن ها را تجربه کند.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی ISFP در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ISFP ها در تیم

ISFP ها در محل کار، به دنبال موقعیت هایی هستند که به آن ها فضای بیشتری برای انجام دادن کارها به روش خودشان دهد. بعید است محیط های خشک و رسمی که در آن ها به سنت های سفت و سخت و رویه های یکسان اهمیت می دهند، برای ماجراجویان جذابیت داشته باشند.

این افراد جذاب و سرگرم کننده هستند و معمولا در لحظه زندگی می کنند. ISFP ها همیشه به دنبال راهی برای بیان افکار و اجرای عقیده هایشان می گردند و دوست دارند دیگران به خاطر این کار، از آن ها قدردانی کنند.

افراد تیپ شخصیتی ISFP در محل کار

افراد با تیپ شخصیتی ماجراجو دوست ندارند کنترل شوند. این امر می تواند در کارمندان با این تیپ شخصیتی بسیار واضح باشد. آن ها از مدیریت خرد نیز نفرت دارند.

ISFP ها معمولا تمرکز طولانی مدتی ندارند، اغلب تصمیم های ناگهانی می گیرند و می توان گفت در لحظه زندگی می کنند. این افراد سازگار و انعطاف پذیر، از روش های غیرمتعارف استفاده می کنند تا کارهایشان را به سرانجام برسانند.

با این حال ماجراجویان معمولا راه خوبی را برای رسیدن به مقصد خود برمی گزینند. برای مدیریت موفق افراد ISFP باید اهداف مشخصی را تعیین کنید.

اگر بتوانید تعادل را وارد کارهای ISFP ها کنید، برای کار، یادگیری و حل مساله مشتاق خواهند بود و هیجان زیادی را از خود بروز می دهند. مخصوصا اگر بتوانند با دیگران روبرو شوند یا به تنهایی با یک موضوع سروکله بزنند.

افراد با تیپ شخصیتی ذکرشده متواضع یا حتی خجالتی هستند و بعید است کاری را به صورت داوطلبانه انجام دهند. اما ماجراجوییان عاشق این هستند که دیگران از آن ها قدردانی کنند. همچنین اگر کاری را به آن ها بسپاریم، سخت تلاش می کنند تا به درجه بالای قدردانی برسند.

ماجراجویان در میان همتایان خود احساس راحتی می کنند. کار با همکاران و ارائه توصیه برای حل مشکلات علمی، دقیقا چیزی است که بیشتر ISFP ها دوست دارند.

گرچه اگر مجبور باشند بیش از حد با دیگران ارتباط برقرار کنند، شاید خود را خسته کنند. در غیر این صورت جذابیت بالایی دارند و می توانند بازاریاب خوبی نیز باشند.

ISFP ها صبور و خونگرم هستند و معمولا ابتدا کارهای مهم خود را به اتمام می رسانند، بدون این که به حجم کاری همکارانشان اهمیت دهند.

در نهایت می توان گفت افرادی حساس هستند و باید بدانند تلاش هایشان به نتیجه خواهند رسید. یک تعریف و تمجید خوب می تواند روحشان را جلا دهد. آن ها اجازه می دهند اهداف شخصیشان روی رویکرد کاری تاثیر بگذارد. این امر ممکن است آن ها را به افرادی غیرقابل پیش بینی تبدیل کند.

با این حال، همیشه به دنبال ایجاد هماهنگی، تعادل و رابطه های دو سر برد خواهند بود.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ISFP با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ISFP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

روابط تیمی برای ISFP ها بیشتر مربوط به رفاقت، دوستی و لذت بردن از تعاملات و همچنین حل مشکلات است. آن ها برای توانایی درست سخن گفتن ارزش قائل می شوند و به دنبال مهر تایید دیگران برای کارها و افکارشان نیستند.

ماجراجویان به آزادی نیاز دارند تا بتوانند نظر یا عقیده خود را تغییر دهند. آن ها معمولا برقراری تعادل میان حفظ حریم خصوصی و تعامل با دیگران به چالش کشیده می شوند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP هرکاری از دستشان برمی آید انجام می دهند تا دیگر اعضای تیم را با خود همراه کنند، اما شاید ناگهان احساس بدی پیدا کنند.

برقراری روابط از دید یک ISFP به معنای افشای شخصیت حقیقی خودشان نیست و آن ها با برقراری روابط سعی دارند به دیگران در حل شدن مشکلات کمک کنند.

رویکرد ISFP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

تعارض و اختلاف چیزهایی هستند که ISFP ها معمولا سعی دارند برای مدتی نادیده بگیرند و سپس به سراغ آن ها بیایند تا حلشان کنند.

وقتی ارزش های قوی افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP خدشه دار شوند یا به نظر برسد درگیری ادامه پیدا خواهد کرد و مانع کار تیم می شود، ممکن است رابطه را کنار بگذارند و به آن خاتمه دهند.

چگونه در گروه ها با ISFP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

سعی کنید یک محیط تیمی شامل افراد خونگرم و دوستانه را با فرصت ها، قدرت انتخاب های فراوان و انعطاف پذیری بالا فراهم کنید. ماجراجویان می خواهند کاری را انجام دهند که در آن از مهارت هایشان بهره ببرند.

تنوع بالا به آن ها کمک خواهد کرد بهره وری، تحرک و تعامل بیشتری با دیگران داشته باشند. سعی کنید جو و محیط گروهی مثبتی بسازید که افراد آن با یکدیگر هماهنگ باشند.

رویکرد ISFP ها هنگام فعالیت در تیم

آن ها آزادی خواه هستند و دوست دارند از تمام فرصت های موجود استفاده کنند، حتی فرصت هایی که ممکن است در آینده پیش بیایند! ISFP ها دوست ندارند زمان زیادی را صرف بحث در مورد مسائل مختلف کنند و ترجیح می دهند عملکرد سریعی در انجام کارها و وظایفشان داشته باشند.

افراد با تیپ شخصیتی ISFP معمولا فرصت هایی را برای ایجاد روابط بیشتر و جلب اعتماد دیگران ایجاد می کنند.

تصمیم گیری برای آن ها فرآیندی است که در آن دائما ارزش هایشان ارزیابی می شود و براساس موقعیت موجود به آنچه که بیشتر اولویت و اهمیت دارد، عمل خواهند کرد. این در مورد تغییر نظرات ISFP ها نیست و بیشتر در ارتباط با سازگاری عقایدشان با موقعیت های مختلف است.

بدین ترتیب می توانند برای تصمیم گیری هایشان سریع عمل کنند، چون پیش از آن تجزیه و تحلیل هایشان را درباره مسائل و اصول مهم انجام داده اند.

نحوه مدیریت ISFP ها در تیم

موقعیتی که بیش از هر چیزی برای ماجراجویان غیرطبیعی به نظر می رسد، مدیریت است. آن ها تیپ شخصیتی سلطه جویی ندارند و از کنترل دیگران، برنامه ریزی اهداف بلندمدت یا از بین بردن رفتارهای نامطلوب لذت نمی برند.

اما عجیب بودن چنین رفتاری، بدین معنی نیست که شخصیت های ISFP نمی توانند در مدیریت عملکرد خوبی داشته باشند! حساسیت ماجراجویان باعث می شود شنوندگان خوبی باشند. این ویژگی به ISFP ها کمک می کند انگیزه های شخصیشان را با وظیفه هایشان هماهنگ کنند.

آن ها همچنین به زیردستان خود آزادی زیادی می دهند تا کارهای ضروری را برای حل مسائل روزانه انجام دهند. ممکن است ISFP نیز در کنار آن ها مشغول به کار و فعالیت شود.

چنین ویژگی هایی در مدیر با شخصیت ISFP باعث می شود الهام بخش باشند و معمولا موردپسند تمام کارمندان قرار گیرند.

واکنش ISFP ها به تغییرات در تیم

آن ها احتمالا در برابر هر تغییری که آزادی آن ها را برای انطباق با شرایط مختلف مختل کند یا با روش معمولشان برای زندگی متفاوت است، مقاومت خواهند کرد.

ISFP ها شاید نتوانند چشم اندازی را که از آینده دارند تغییر دهند. مخصوصا زمانی که اقداماتی که قبلا انجام می شدند، با آن چشم اندازه در یک راستا بوده اند. البته اگر بتوانیم به ماجراجویان ثابت کنیم به یک تغییر نیازمند هستیم، پذیرای آن خواهند بود.

ISFP ها در محل کار

ISFP ها افرادی خونگرم، مهربان و صمیمی هستند که به دنبال محیط کاری می گردند که اعضای آن نیز همین ویژگی ها را داشته باشند. ماجراجویان روابط اجتماعی و تعاملات محل کارشان را دوست دارند و اگر محیط کاری بسیار رقابتی و خشک باشد، به سرعت ناراضی می شوند.

بنابراین می توان گفت محیط کاری و حس که می دهد برای افراد تیپ شخصیتی ISFP اهمیت بسیار زیادی دارد. شخصیت آن ها با کارکرد احساسات درونگرا رهبری می شود. در این صورت فرد براساس احساس و ارزش های شخصی اش فرآیند تصمیم گیری را سپری کرده و سپس انتخاب می کند.

از این رو محیط کاری شاد و فرحبخش می تواند خوشحالی ISFP ها را در زندگی شخصی و کاری تضمین کند.

شرکت و جامعه

ISFP ها مکان های کاری سنتی یا هر نوع محل کاری را که به شدت کنترل شده یا ساختارمند باشد، دوست ندارند. افراد این تیپ شخصیتی از حس برونگرا به عنوان کارکرد ثانویه شخصیتی خود استفاده می کنند که به آن ها احساس نیاز به تازگی را در زندگی می دهد.

اگر ماجراجوها در موقعیتی قرار گیرند که در آن مجبور باشند از دستورالعمل های سختگیرانه پیروی کنند، به سرعت احساس خفقان و ناراحتی خواهند کرد.

زمانی که خلاقیت و بهره وری آن ها تحت تاثیرات منفی قرار گیرد، دلیلی نمی بینند تا به ساختارهای تعیین شده عمل کنند. ISFP ها در محیط هایی که در آن ها هر فرد به روش منحصر به فرد خود کارها را انجام می دهد، عملکرد بسیار بهتری دارند.

بیشتر این افراد از تغییر لذت می برند که به دلیل وجود حس برونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت آن ها است. این کارکرد به آن ها بی قراری و احساس عشق به زندگی را هدیه می کند. از این رو به چالش های محیط کاری و مشاغل جدید علاقه نشان می دهند.

می توان گفت افراد با تیپ شخصیتی ISFP برای احساس شادی و سلامتی به تغییر نیازمند هستند. بنابراین محیط کاری که در آن تغییری رخ ندهد، به احتمال زیاد برای آن ها مناسب نخواهد بود.

سو استفاده در محیط کار

متاسفانه احتمال زیادی وجود دارد که دیگران در محل کاری از ISFP ها سوء استفاده کنند یا به آن ها زور بگویند. افراد دارای این تیپ شخصیتی نسبت به هر نوع انتقادی بسیار حساس هستند و اغلب تا مدت های طولانی به نظرات منفی فکر می کنند.

فرآیند فراموشی درد حاصل از انتقاد منفی می تواند در آن ها عدم اعتماد به نفس و اطمینان ایجاد کند. پس اگر کسی به طور مداوم از ISFP ها انتقاد کند، بسیار ناراضی و ناراحت خواهند شد.

ماجراجویان همچنین به هر روش ممکن برای کمک به دیگران اشتیاق دارند. شاید این ویژگی به نظر دوست داشتنی باشد، اما می تواند همچنین آن ها را تبدیل به هدفی برای افراد بی وجدان و زورگو کند. یعنی کسانی که می خواهند از آن ها پلی برای پیشرفت خودشان بسازند.

بعید است که خود ISFP ها به دیگران قلدری کنند. احساسات غالب و درونگرایانه آن ها باعث می شود حس همدلی زیادی به درد دیگران داشته باشند و احتمال خیلی کمی وجود دارد که روزی دلیل این درد شوند.

آن ها معمولا کسانی خواهند بود که متوجه زورگویی دیگران به فردی دیگر می شوند. پس از آن از او حمایت می کنند و برای کمک به او هر کاری را که بتوانند انجام خواهند داد.

نقاط قوت ISFPها در محل کار

ISFP ها معمولا در بازاریابی خوب عمل می کنند. آن ها درک کاملی از انگیزه ها و احساسات خود دارند که باعث می شود بتوانند این ویژگی ها را در دیگران نیز ببینند.

این حجم از هوش هیجانی برای برقراری ارتباط ضروری است. چنین ویژگی به ISFP کمک می کند تا بتواند با افراد جدید رابطه برقرار کند و آن ها را بدون دردسر خاصی به دایره دوستانش بیفزاید.

ماجراجویان معمولا از این فرآیند لذت می برند، اگرچه گاهی به نظرشان بسیار خسته کننده است. ISFP ها برخلاف اجتماعی بودن، درونگرا هستند و بنابراین معاشرت های طولانی آن ها را خسته می کنند.

به همین دلیل پس از رویدادها و تعاملات گسترده به زمان زیادی نیاز دارند تا دوباره انرژی لازم را کسب کنند. ISFP ها ماجراجو و سرگرم کننده هستند و می توانند این ویژگی ها را به محیط کاری خود نیز هدیه دهند.

یک ماجراجو همیشه ایده های جالبی در مورد فعالیت ها و سرگرمی های بامزه دارد و از آن ها به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با همکارانش و کشف دنیای اطرافش بهره می برد.

آن ها از لحظه به لحظه زندگی خود لذت می برند و به همین دلیل معمولا می توانند حتی با ساکت ترین و خشک ترین همکارانشان نیز ارتباط برقرار کنند. این رویکرد محیط کاری آن ها را شاد و فعال می کند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ISFP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ISFPها در محل کار

افراد با تیپ شخصیتی ISFP معمولا نمی توانند در مدت های طولانی تمرکز کنند. تمرکز عمده آن ها معمولا روی زمان حال و احساسات کنونی است. آن ها دوست ندارند برای آینده برنامه ریزی کنند.

این باعث می شود کارهای سرگرم کننده ای انجام دهند و در لحظه زندگی کنند که البته می تواند در محیط کاری مشکل ایجاد کند.

وجود چنین رویکردی اغلب مسیر شغلی آن ها را مختل می کند و در نتیجه مجبور می شوند در مشاغلی با درآمد کم فعالیت کنند و چشم اندازشان از آینده بسیار کوتاه مدت باشد. به همین دلیل فرصت های چندانی برای پیشرفتشان وجود نخواهد داشت.

همچنین هر نوع پروژه ای که نیاز به تفکر یا برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشد، برای ISFP ها دشوار خواهد بود و آن ها معمولا در این جنبه از زندگی خود به کمک نیاز دارند.

همانطور که گفتیم، ISFP ها از محیط های کاری سفت و سخت یا کنترل شده خوششان نمی آید. آن ها دوست ندارند دیگران را کنترل کنند و به همین دلیل از ایده کنترل افراد در محیط کار نیز خوششان نخواهد آمد و آن را عجیب و غریب می دانند.

اگر مدیران بیشتر ISFP ها از روش مدیریت خرد استفاده کنند یا به آن ها بگویند که کارها را با چه جزئیاتی انجام دهد، باید منتظر واکنش بسیار بدی از سوی ISFP باشند.

اگر به دلیل انجام کار اشتباهی، از افراد ماجراجو انتقاد کنید به شدت ناراحت می شوند. زیرا نسبت به انتقاد حساسیت بسیار زیادی نشان می دهند و حتی ملایم ترین انتقادات برایشان غیرقابل تحمل خواهد بود.

تمام این ویژگی های شخصیتی در آن ها می تواند در زندگی کاری آن‌ ها مشکلاتی به وجود آورد. بنابراین ممکن است هر ISFP در طول دوران حیات خود بارها با آن ها دست و پنجه نرم کند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISFP» را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.