بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 1 اینیاگرام

1401/04/29 12:07 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ یک اینیاگرام ویژگی های شخصیتی را نشان می دهند که معمولا منجر به داشتن یک حرفه موفق می شود. استانداردهای بالای آن ها در زندگی و همچنین جاه طلبی هایی که در موفقیت فردی و گروهی دارند، ویژگی های بسیار مطلوبی در هر محیط کاری است.

به همین شکل تعادل آن ها در برون گرا و درون گرا بودن و پایبندی به اصول، برای موفقیت در هر شرایطی مفید است. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که چه حرفه هایی مناسب افراد با تیپ یک اینیاگرام است و همچنین از نظر کار تیمی و سبک مدیریتی، به چه نحو هستند. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ویژگی های شخصیتی

افراد با تیپ یک اینیاگرام ویژگی های کلیدی بسیاری دارند که در محیط کار خود از آن ها استفاده می کنند. با این حال، چیزی که باعث تفاوت آن ها با سایرین می شود، به شرح زیر است:

منطقی و خردمند بودن

این افراد دوست دارند تنها براساس منطق و شواهد عینی رفتار کنند و از این نظر برای هر محیط کاری عالی هستند.

قانونمند و پایبند به اصول

تیپ یکی ها دوست دارند کاری را که درست است، انجام دهند. آن ها حقایق را می بینند، برای عدالت ارزش قائل می شوند و می خواهند منصف، بی طرف و پایبند به اخلاق باشند.

هدفمند

فرد با تیپ یک اینیاگرام زمان زیادی را به اندیشیدن به اعمال خود، تاثیر آن روی سایرین و عواقبی که دارد، اختصاص می دهد.

تیپ یکی ها همچنین صادق، پاسخگو، خوشبین و متمایل به پیشرفت هستند. آن ها به جزئیات توجه نشان می دهند و میل به مراقبت از سایرین و برقراری ارتباط با یک جامعه وسیع تر، انگیزه بخششان خواهد بود.

فرهنگ سازمانی

چه فرهنگ های سازمانی بیشتر از همه مناسب شغل های تیپ یک اینیاگرام هستند؟ این افراد عملکرد خوبی در شرکت های با فرهنگ سازمانی رسمی دارند که بیانیه ماموریت و هدف آن ها واضح باشد. ثبات و اهداف به خوبی تعریف شده، جزو نقاط قوت تیپ یکی ها است.

مهم است به یاد داشته باشید که ارزش ها و بیانیه ماموریت شرکت مورد نظر باید با ارزش و اهداف تیپ یک همخوانی داشته باشد. اگر اینطور نباشد، شرایط ممکن است برای آن ها سخت و غیرقابل تحمل شود.

تیپ یکی ها فرهنگ سازمانی غیررسمی، غیرمشخص و بیان نشده را دوست ندارند. آن ها به ویژه زمانی که شاهد رفتار غیررسمی و ناخوشایند و قانون شکنی کاملا قابل پذیرش باشند، با فرهنگ سازمانی آن شرکت ارتباط برقرار نمی‌کنند.

همچنین اگر شرکت مربوطه و کارمندان آن رفتار و برخورد بدون فکر و ناگهانی داشته باشند، به جزئیات توجهی نکنند، نامنظم کارها را پیش ببرند، افراد با تیپ از چنین محیطی خشمگین می شوند و دنبال جای دیگری برای کار می گردند.

بنابراین تیپ یکی ها می خواهند مسیر شغلی را در پیش بگیرند که آن ها را به محیط های شغلی ساختارمند و رسمی هدایت کند. محیطی که ارزش های شغلی آن با ارزش های فردی آن ها همخوانی داشته باشد.

کار تیمی

افراد با تیپ یک اینیاگرام در کارهای تیمی و فردی چطور هستند؟ چنین افرادی اغلب کارمندان کاملا مطلوبی هستند، چون می توانند به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از یک تیم، کارهایشان را موثر انجام دهند.

آن ها از کار در یک تیم خوشحال می شوند اما نکته مهم این است که با هم تیمی های خود کنار بیایند. مجددا همه چیز به نوع محیط کاری بستگی دارد که داخل آن قرار می گیرند.

تیپ یکی ها تحمل کمی برای اشتباه ها، نظرهای متفاوت و رفتار غیر اصولی دارند. اگر اعضای تیم آن ها این رفتار را نشان دهند، کار تیمی مختل خواهد شد. چون اگر اعضای تیم با استانداردهای بالای تیپ یکی ها همخوانی نداشته باشند، این بین نزاع و اختلاف شکل می گیرد.

اما اگر اعضای تیم این ویژگی ها را داشته باشند، تیپ یکی ها به احتمال خیلی زیاد انگیزه بالایی برای کار تیمی پیدا می کنند. چنین موضوعی برای رضایت و رشد شغلی آن ها بسیار عالی است.

تیپ یکی ها همچنین برای کار انفرادی عملکرد توانمندی دارند اما باید توجه کرد چه کاری از آن ها خواسته می شود. اگر کار و فرهنگ سازمانی برایشان معنا داشته باشند، برای مستقل و تنها کار کردن انگیزه بسیار زیادی دارند. اما اگر چنین شرایطی برقرار نباشد، آن ها زمان تنها کار کردن به چالش می افتند.

سبک مدیریتی

کدام سبک های مدیریتی برای تیپ یکی ها بهتر است و چطور سایرین را مدیریت می کنند؟

مدیریت یک تیپ یک

تیپ یکی ها به سبک های مدیریتی تحول آفرین و همچنین مبادله ای (تعاملی) واکنش خوبی نشان می دهند. آن ها به راحتی بیانیه ماموریت کارفرمایان را می پذیرند، اگر ارزش هایشان با ماموریت مورد نظر همخوانی داشته باشد.

تیپ یکی ها معمولا از فراروایت ها (روایتی براساس علم، تاریخ یا تجربه که به یک ایده کلی مشروعیت می بخشد و به تمام جامعه تعمیم می دهد) لذت می برند. همچنین زمانی که اهداف یک مدیر سطح بالا با آن ها همخوانی داشته باشد، کارهایی را که به آن ها گفته می شود هر روز انجام می دهند.

بنابراین اگر می خواهید مدیریت آن ها بدون مشکل باشد، باید مطمئن شوید که پیام های کاری با ارزش های آن ها مطابقت دارد. گرچه اگر نقش و وظیفه شغلی اشتباهی به افراد تیپ یک داده شود، مدیریت آن ها سخت خواهد شد. چون بعید است دیدگاه های خود را تغییر دهند و همچنین زمانی که اشتباه می کنند، به سختی آن را می پذیرند.

مدیر تیپ یک

یک مدیر تیپ یک دوست دارند به قوانین پایبند باشد. او ترکیبی از سبک رهبری مبادله ای و تحول آفرین را نشان خواهد داد. بنابراین تمرکز خود را روی جزئیات ریز و همچنین تصویر بزرگتر از ماجرا می گذارد.

با توجه به پایبندی افراد تیپ یک اینیاگرام به اصول و قواعد، آن ها بسیار مناسب نقش های رهبری هستند. گرچه، به عنوان یک مدیر کاملا سختگیر خواهند بود. تیپ یکی ها به ویژه برای نقش های مدیریتی میانی مناسب هستند. علت آن را باید مهارت دوگانه آن ها روی تمرکز به جزئیات کوچک و درک تصویر بزرگتر بدانیم.

بهترین مشاغل برای افراد با تیپ یک اینیاگرام

شغل های زیادی وجود دارد که تیپ اصلاح طلب و کمالگرای اینیاگرام در آن ها موفق خواهد شد. تعدادی از آن ها را در ادامه معرفی کردیم.

معلم

شخصیت های تیپ یک به گفته موسسه اینیاگرام افرادی مرتب، منظم و سختگیر هستند. هدف آن ‌ها حفظ استانداردهای بالا در هر کاری است و می توانند در مقام معلم چنین استانداردهایی را رعایت کنند.

چون آن ها در زندگی خود هدف دارند، اگر در حوزه ای تخصص داشته باشند می توانند این دانش را به دانش آموزان خود به خوبی انتقال دهند. چون می خواهند شاگردانشان نیز مانند خودشان رشد کنند و موفق شوند.

از طرفی شغل معلمی برای این افراد می تواند از معلمی دبستان باشد تا استاد دانشگاه. هیچ چیزی برای این افراد بهتر از این نیست که تغییر را رقم بزنند و ذهن رهبران آینده را شکل دهند.

معلمان باید به آن چه شاگردانشان انجام می دهن،د بسیار دقت کنند تا بتوانند در پیشرفت آن ها سهیم باشند. در نتیجه، این حرفه به تیپ یکی ها رضایت قلبی زیادی می دهد.

قاضی

تیپ یکی های اینیاگرام به حقیقت باور دارند و با حفظ دیدگاه های بیطرفانه خود، برای صداقت و درستی ارزش زیادی قائل می شوند. به همین دلیل آن ها قاضی های بسیار خوبی می شوند.

به گفته موسسه اینیاگرام «این افراد به شدت اصول گرا و پایبند به قوانین، همیشه می خواهند منصف، بی طرف و بااخلاق باشند و ارزش های اصلی آن ها عدالت و حقیقت است. داشتن حس مسئولیت، صداقت شخصی و اهداف والاتر در زندگی، باعث می شود آن ها معلمان و شاهدانی برای حقیقت باشند.»

افسر پلیس

مجدد تیپ یک اهمیت زیادی را برای حفظ استانداردهای بالا قائل می شود تا بتواند افسر پلیس بسیار خوبی برای رعایت قوانین باشد.

متخصصان محیط زیست

شخصیت های تیپ 1 اصلاح طلب هستند، کسانی که دوست دارند تغییر را به وجود آورند و شغلی هدفمند داشته باشند، به ویژه هدفی که آن ها برای آن شور دارند. متخصصان محیط زیست می توانند از خود تاثیری روی جهان به جا بگذارند.

فعال گرا

شخصیت های تیپ یک پرشور و هدفمند هستد. آن ها توجه شدیدی به مسائل حق و باطل و اعتقادهای شخصی نشان می دهند. بنابراین دوست دارند برای حق و آن چه از صمیم دل به آن معتقد هستند، مبارزه کنند.

مددکاران اجتماعی

شخصیت تیپ یک اینیاگرام می تواند یک مددکار اجتماعی فوق العاده باشد، چون دوست دارد روی زندگی سایرین تاثیر بگذارد. آن ها دوست دارند واقع گرا باشند و بدانند بهترین گام بعدی که می توانند بردارند، چیست. از طرفی دوست دارند به دیگران کمک کنند این گام ها را بردارند و زندگی آن ها را متحول کنند.

کارآگاه

شیفته حقیقت بودن در خون تیپ یکی ها است. بنابراین به عنوان یک کارآگاه می توانند وقت زیادی را برای کشف آن صرف کنند.

روزنامه نگار

از شغل های متعددی که مناسب این تیپ شخصیتی است، باید روزنامه نگاری را نام ببریم. این حرفه به دو ویژگی مهم نیاز دارد که شخصیت های تیپ یک، آن ها را دارند. اولین چیزی که یک روزنامه نگار خوب نیاز دارد توجه به جزئیات است.

نیمی از این شغل مربوط به جمع آوری اطلاعات تایید شده از منابع شفاهی و کتبی است. نیمی دیگر از آن مربوط به ارائه این اطلاعات به شکل مسئولیت پذیرانه و قابل دسترس می شود. هر دو این وظایف برای این که به درستی انجام شوند، به کنکاش موشکافانه و دقیق نیاز دارند.

دومین ویژگی مهم برای یک روزنامه نگار اصلاح گرا بودن است. روزنامه نگاران این قدرت را دارند که مفاهیم سیاسی اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند. آن ها با ارائه اطلاعات مفید و مربوطه به عموم مردم می توانند پرسش های صحیحی را بپرسند که نتیجه آن ها تغییر در جهت بهتر شدن است.

سیاست مدار

تیپ یک اینیاگرام می تواند یک سیاست مدار خوب شود. این شغل نیز به توجه به منافع عموم نیاز دارد. شخصیت یک اینیاگرام می تواند به عنوان نماینده یک ملت، در خدمت یک جامعه باشد. این حرفه همچنین به مهارت های رهبری نیاز دارد.

شخصیت های تیپ یک در مقام قدرت درخشان ظاهر می شوند، چون بیشتر از آن که دوست داشته باشند دستور سایرین را بشنوند، می خواهند خودشان دستور دهند. گرچه آن ها برای ورود به دنیای سیاست باید محتاط باشند. چون وقتی که با چیزهایی مواجه شوند که برایشان یادآور فساد است، احساس خستگی و آشفتگی می کنند.

سایر شغل های عالی برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • پرستاری
  • دکتری
  • حسابدار
  • وکیل

بدترین مشاغل برای افراد با تیپ یک اینیاگرام

بعضی از حرفه ها برای تیپ شخصیت های مختلف، بهتر از سایرین هستند. در ادامه مشاغلی را معرفی می کنیم که شخصیت های تیپ یک اینیاگرام بهتر است از آن ها فاصله بگیرند.

دستیاران اجرایی

شخصیت های تیپ یک همیشه نگران اشتباه کردن هستند. آن ها به عنوان دستیار اجرایی باید برای سایرین کار کنند و وظایف گوناگونی را انجام دهند، بنابراین اشتباه کردن اجتناب ناپذیر است.

نمایندگان فروش

شخصیت های تیپ یک عملکرد بهتری در شغل هایی دارند که بتوانند یک تاثیر فوری و هدفمند را در کار خود ببینند. به گفته موسسه اینیاگرام «اگر آن ها برای مدت زیادی به یک جا تکیه بزنند و پشت میز بنشینند، به فردی فوق العاده متعصب، خودسپند، بدون تحمل و غیرقابل انعطاف پذیر تبدیل می شوند.»

چنین ویژگی هایی برای نمایندگان فروش خوب نیست که اغلب ساعات های کاری انعطاف پذیر دارند و باید ساعت کاری عجیب را تحمل کنند.

سایر شغل های نامناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • مهندس سخت افزار
  • مشاور استخدام
  • مشاور املاک

تیپ یک چطور می تواند در زندگی شغلی خود پیشرفت کند؟

اگر تیپ یکی ها می خواهند عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشند باید به نکات زیر دقت کنند:

  • این تیپ شخصیتی سریعا می تواند سایرین را محکوم کرده یا تایید نکند و اگر در این قضیه افراط کند، می تواند تبعاتی مانند افسردگی و فروپاشی عصبی را داشته باشد. آن ها باید از تمایلاتی که معمولا مطابق با اختلالات شخصیتی وسواس فکری و افسردگی هستند، آگاه باشند.
  • شخصیت های تیپ یک اینیاگرام می توانند دیدگاه های دیگران را تحمل نکنند و فوق العاده متعصب باشند. چون آن ها همیشه با مطلق سر و کار دارند و فکر می کنند حق را از باطل تشخیص می دهند و به همین علت سایرین معمولا اشتباه می کنند. آن ها باید یاد بگیرند بیشتر ذهن بازی داشته باشند و از افکار و دیدگاه های مختلف استقبال کنند.
  • شخصیت های تیپ یک سریعا می توانند نسبت به چیزی وسواس فکری پیدا کنند، چون کاملا کمال گرا هستند. این موضوع می تواند روی سلامت ذهن آن ها تاثیر بگذارد.

سخن نهایی

اگر شخصیت تیپ یک اینیاگرام را دارید، فرصت های شغلی متعددی پیش روی شما قرار دارد. اما باید از نقاط ضعف و قوت خود به خوبی مطلع شوید و یقینا موفقیت و هدفی را که در زندگی دنبال هستید، پیدا خواهید کرد. توصیه می کنیم به عنوان تیپ یکی، برای شناخت بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 1 اینیاگرام با سایر تیپ های آن ما را نیز مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی شرح شغل مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.