بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 4 اینیاگرام

1401/05/18 10:19 AM - یک سال قبل


افراد با تیپ چهار اینیاگرام به دلیل تمایلشان به مشارکت در کارهایی که به آن ها اهداف والایی را دهد، اغلب در کار خود دچار مشکل می شوند. بنابراین به انجام کارهای روزانه علاقه ای نشان نمی دهند.

ذات درونگرای آن ها، روش های رفتاری و ارتباطاتشان و همچنین میلشان به رفتن سراغ کارهای نشدنی می تواند اعضای تیم شان را سردرگم یا ناامید کند. به خصوص اگر این افراد در جایگاه رهبر گروه قرار داشته باشند.

با این حال در صورتی که شخصیتشان سالم باشد و در زمینه ای فعالیت کنند که برای آن ها معنادار است، خلاقیت به خرج می دهند و زحمت می کشند. تا انتها همراه ما بمانید تا با بهترین و بدترین مشاغل برای این تیپ شخصیتی اینیاگرام بیشتر آشنا شویم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ویژگی های شخصیتی

افراد با تیپ چهار اینیاگرام ویژگی های کلیدی بسیاری دارند که در محیط کار خود از آن ها استفاده می کنند. با این حال، چیزی که باعث تفاوت آن ها با سایرین می شود، به شرح زیر است:

حساسیت

این افراد اغلب نسبت به دیگران حساس هستند و می توانند آن ها را به خوبی درک کنند.

خودآگاهی

تیپ چهاری ها این توانایی را دارند که با عمیق ترین احساسات خود نیز ارتباط برقرار کنند و نسبت به زمینه های پیشرفت و رشد خود آگاهی داشته باشند.

خلاقیت

فرد با تیپ چهار اینیاگرام زمان زیادی را به خیال پردازی و تفکر عمیق اختصاص می دهند. آن ها می توانند خلاقیت و ارزش را به محل کار خود بیاورند.

تیپ چهاری ها از نظر احساسی صادق هستند و به دنبال ایجاد فردیت و زیبایی می گردند. با این حال احتمال دارد برای محافظت از وجهه خود با دیگران سرد برخورد کرده یا حتی قطع ارتباط کنند. در چنین مواقعی می توانند بداخلاق باشند، اما آن ها خودآگاهی دارند و نسبت به خودشان ترحم می ورزند.

فرهنگ سازمانی

چه فرهنگ های سازمانی بیشتر از همه مناسب شغل های تیپ چهار اینیاگرام هستند؟ این افراد می توانند در هر دو نوع محیط رسمی و غیررسمی موفق باشند. به شرط این که در کارشان معنایی را بیابند و ارزش کاری را که انجام می دهند، شناخته شود.

حسادت و غبطه یکی از مسائلی است که تیپ چهاری ها همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند و می توان گفت رقابت طلبی ذاتی دارند. آن ها اگر شخصیت ناسالمی داشته باشند دوست ندارند «یکی از افراد گروه» بااستعدادترین ها باشند و تعریف و تمجیدهایی که دیگران دریافت می کنند، برایشان توهین آمیز است.

آن ها به دنبال علاقه خود می روند و دوست دارند در زمان حال زندگی کنند. این امر در زمینه شغلی بدان معنا است که در انجام کارهای روزمره خود با مشکل مواجه می شوند یا نسبت به کارهای گذشته احساس نوستالژیک دارند. همچنین ممکن است به دنبال یافتن چیزی جدید، معنادار و هیجان انگیز بروند.

با این حال وقتی سالم هستند و کار خود را معنی دار تلقی می کنند، می توانند امور روزمره را برای تمام افراد تیم به سطح جدید و مدرن تری برسانند تا کارها آسان تر انجام شوند. بدین ترتیب تمام تیم می تواند با اصالت و نبوغ کامل، کارهایش را پیش ببرد.

افراد دارای تیپ چهار اینیاگرام به این موضوع پی می برند که علایقشان اغلب آن ها را به سمت کارهایی سوق می دهد که ماهیت خلاقانه دارند و مشارکت های فردی در آن نقش مهمی دارند که البته لزوما در زمینه های هنری نیست.

کار تیمی

افراد با تیپ چهار اینیاگرام در کارهای تیمی و فردی چطور هستند؟ آن ها زمانی که مشارکت ها و بینش های منحصر به فردشان شناسایی شود، می توانند عملکرد خوبی را در تیم ها از خودشان نشان دهند.

اما اگر احساس کنند کارشان در میان جمعیت گم می شود و اهمیتی ندارد، امکان دارد احساساتشان را بزرگنمایی کنند یا نسبت به هم تیمی های خود حسادت ورزند.

با این حال تیپ چهاری های سالم هنگامی که احساس کنند از کارشان قدردانی می شود و فعالیتی مهم را در دست دارند، می توانند تجربه کاری را برای کل تیم افزایش دهند و با روحیه خلاق خود الهام بخش دیگران باشند.

افراد با تیپ چهار اینیاگرام به ویژه اگر شخصیت ناسالمی را داشته باشند، ممکن است روش با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن را در پیش گیرند و به واسطه تمرکز درونیشان دیگران را از خود دور نگه دارند. این پدیده اغلب به دلیل ترس عمیق آن ها از بی ارزش بودن است.

تا زمانی که اطرافیان و عزیزانشان به افراد با تیپ چهار احساس ارزشمندی را تزریق نکنند، ظاهری سرد به خود می گیرند. البته مدتی بعد دوباره سرد می شوند و این دور باطل را دوباره و دوباره تکرار می کنند. این امر می تواند مشکلاتی را در محیط کار به وجود آورد، زیرا شاید همکاران آن ها متوجه جایگاه خود نشوند.

سبک مدیریتی

کدام سبک های مدیریتی برای تیپ چهاری ها بهتر است و چطور سایرین را مدیریت می کنند؟

مدیریت یک تیپ چهار

تیپ چهاری ها بهترین پاسخ ممکن را به سبک های مدیریتی می دهند که مشارکت و خلاقیت فردی را فعالانه تشخیص دهند. اگر آن ها به خاطر کار باکیفیتشان تحسین نشوند یا اجازه نداشته باشند کارها و پروژه ها را با خلاقیت خود پیش ببرند، احساس خفقان یا بی ارزشی خواهند کرد.

مدیری که کارمندی با تیپ شخصیتی چهار اینیاگرام دارد، باید آماده پاسخگویی به هر سوالی در ارتباط با اهداف والا و عمیق گروه باشد. اگر پاسخی که می دهند منطقی نباشد یا نشان دهد که هیچ گاه به آن فکر نکرده است، اعتبار خود را نزد تیپ چهاری ها از دست خواهد داد.

افراد با تیپ شخصیتی چهار نسبت به شرکت ها و مدیرانی که هدف والایی دارند که همسو با خواسته های خودشان نیز هست، وفاداری بسیار زیادی را نشان می دهند.

آن ها اغلب دوست دارند به تنهایی کار کنند. اما اگر بدانند کاری که انجام می دهند معنادار است، معمولا با نتیجه ای بسیار بهتر و مطلوب تر از حداقل های تعیین شده به کار خود خاتمه می دهند. البته به این امید که تلاش و خلاقیتی که به خرج داده اند، به رسمیت شناخته شود.

اغلب زمانی که دیگران تشویق یا تحسین شوند، حسادت تیپ چهاری ها برانگیخته می شود. به همین دلیل مدیران باید بتوانند به زخم زبان های تیپ چهاری ها خاتمه دهند و همچنین از آن ها درخواست مشارکت کنند.

مدیر تیپ چهاری

مدیر تیپ چهاری دائما به دنبال کشف و سپس انتقال معنای عمیق کار خود است. در نتیجه اگر به خوبی با دیگران صحبت کرده و خواسته خود را واضح بیان کنند، قادر به تشویق آن ها به کار زیر نظر خودشان هستند.

با این حال روشی که برای برقراری ارتباطات با دیگران در پیش می گیرند، ناامید کننده است و به همین دلیل کارمندانشان نمی دانند در نزد مدیر خود چه جایگاهی دارند.

قوانین و رویه ها اغلب در اولویت دوم مدیران تیپ چهاری است. از این رو اغلب محیط هایی را که چندان رسمی و ساختاریافته نیستند، مدیریت می کنند که بسته به کار، تیم و سلامت شخصیت مدیر می تواند منجر به نتایج بسیار خلاقانه یا بی نظمی شود.

مدیرانی که تیپ شخصیتی اینیاگرام چهار را دارند، عملکرد خوبی به عنوان ایده پرداز و تعیین کننده بینش از خود نشان می دهند و زوایای جدیدی را که هیچ فردی به آن ها فکر نکرده، وارد کار خود می کنند. البته هنگامی که بخواهند در اواسط پروژه تغییر مسیر دهند، می تواند منجر به بی نظمی شود.  

بهترین مشاغل برای افراد با تیپ چهار اینیاگرام

شغل های زیادی وجود دارد که تیپ شخصیتی فردگرا و گاهی رمانتیک اینیاگرام در آن ها موفق خواهد شد. تعدادی از آن ها را در ادامه معرفی کردیم اما در ابتدا باید بدانیم که تیپ چهاری ها به دنبال فردیت هستند.

به همین دلیل تمایل دارند در جاهایی به دنبال کار بگردند که در آن جا به اصالت و خلاقیت بها می دهند. احتمالا آن ها در مشاغل خلاقانه ای که در آن احساسات به شکل هنرمندانه ای بیان می شود، بهترین عملکرد را دارند. کارهای هنری، عکاسی، نویسندگی و طراحی از این دسته مشاغل هستند.

افراد با تیپ شخصیتی چهار اینیاگرام در حالت ایده آل می خواهند در مکان هایی کار کنند که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشند. آن ها دوست دارند به عنوان بخشی از یک تیم با افراد مشابه دیگر که برای آن ها ارزش قائل هستند و این افراد را می پذیرند، کار کنند.

تیپ چهاری ها حین کار کردن با همتایان آگاه، اصیل و با ذهن باز که دیدگاه هایشان را درک کنند، پیشرفت خواهند کرد. مشاغل در زمینه بازاریابی یا سردبیری به آن ها اجازه می دهد تا در تیم هایی کار کنند که اعضایش ذهنی باز را دارند. در ادامه چند نمونه از این مشاغل را نام می بریم.

بازیگر

بازیگری برای تیپ چهاری ها شغلی جالب است. چند دلیل برای این امر وجود دارد. یکی از آن ها این است که این افراد شانس بازی به جای نقش های مختلف را پیدا می کنند تا ببینند کدام یک از این نقش ها بیشتر به مذاقشان خوش می آید و جذاب است. این موضوع برای آن ها اهمیت دارد، زیرا در حال ایجاد هویتی منحصر به فرد برای خود هستند.

مربی

ارائه تمرین های ورزشی یکی دیگر از زمینه هایی است که افراد با تیپ شخصیتی چهار می توانند خود را به عنوان یکی از بهترین ها معرفی کنند. چون آن ها ورزشکاران را درک می کنند و البته اهمیت بسیار زیادی را به سلامت و تناسب اندام خود نشان می دهند.

آرایشگر

از دیگر حرفه هایی که تیپ چهاری ها می توانند خود را به دیگران ثابت کنند، آرایشگری است. بدین ترتیب باعث می شوند دیگران احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند. همچنین فرصتی برای نشان دادن تخصص خود پیدا می کنند و از مردم می خواهند به نظر و سلیقه تیپ چهار به عنوان بهترین گزینه، اهمیت دهند!

نویسنده

نویسندگی شغلی است که افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام چهار با انتخاب آن نه تنها می توانند کاری را که دوست دارند انجام دهند، بلکه می توانند احساسات و آنچه را در ذهنشان می گذرد بیان کنند. همچنین هویتی را به خواننده های کتابشان نشان دهند که همیشه می خواستند داشته باشند.

عکاس

عکاس کسی است که زیبایی ها و لحظه های خاص جهان اطراف را ثبت می کند. آن ها افراد مشتاقی هستند که برای گرفتن عکسی عالی و بی نقص سخت تلاش می کنند. اما انجام این کار تنها به واسطه مهارت های آن ها امکان پذیر خواهد بود.

نوازندگی

افراد با تیپ شخصیتی چهار اینیاگرام به قدری خلاق هستند که تعجبی ندارد اگر وارد این حرفه شوند و در آن خوش بدرخشند. آن ها مهارت ذاتی در این زمینه و هر کاری را که نیاز به خلاقیت داشته باشد، دارند.

شاعر

از آن جایی که این افراد بسیار درون نگر هستند، خلاقیت در درونشان جاری می شود. بدین ترتیب می توانند شاعرانی بااستعداد باشند.

سایر شغل های عالی برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • سرآشپز
  • طراح گرافیک
  • نقاش
  • فعال اجتماعی
  • روزنامه نگار
  • مربی رقص

بدترین مشاغل برای افراد با تیپ چهار اینیاگرام

بعضی از حرفه ها برای تیپ شخصیت های مختلف، بهتر از سایرین هستند. در ادامه مشاغلی را معرفی می کنیم که شخصیت های تیپ چهار اینیاگرام بهتر است از آن ها فاصله بگیرند.

تحلیلگر مالی

شخصیت های تیپ چهار، افرادی احساساتی هستند که زمان زیادی را صرف فکر کردن به این موضوع می کنند که واقعا چقدر شبیه به دیگران نیستند. بدین ترتیب معمولا در نقش های منحصر به فرد و فردگرا بهتر عمل می کنند و دوست دارند به جای موسسات مالی بزرگ، برای خودشان کار کنند.

دستیار اجرایی

آن ها زمانی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند که کاری را که انجام می دهند، فردگرایانه باشد یا حداقل شامل احساساتشان باشد. نه وقتی که مستقیما برای شخص دیگری کار می کنند.

پیش خدمت

افراد با تیپ شخصیتی چهار معمولا مشاغلی را ترجیح می دهند که به آن ها اجازه دهد از مهارت های خلاقانه خود استفاده کنند. آن ها ترجیح می دهند به جای ارائه خدمات به ساخته های دیگران، در آشپزخانه یا پشت پیشخوان باشند.

سایر شغل های نامناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • تکنسین آزمایشگاه
  • آمارگیر
  • پزشک
  • امدادگر
  • مامور پلیس
  • تحلیلگر مالی

تیپ چهار چطور می تواند در زندگی شغلی خود پیشرفت کند؟

افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام چهار فرصت های شغلی فراوانی را دارند که برایشان ایده آل است. البته با این حال همیشه جایی برای پیشرفت وجود خواهد داشت. اگر تیپ چهاری ها می خواهند عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشند باید به نکات زیر دقت کنند:

  • افراد دارای این تیپ شخصیتی بسیار درونگرا هستند و اگر مراقب نباشند، شاید به این معنا باشد که دارند بیش از حد در لاک خود فرو می روند، همه چیز را به خود می گیرند و حتی زیاده از حد روی خود تمرکز می کنند.
  • اگر رویاهایشان با شکست مواجه شود، ممکن است حالت تدافعی به خود بگیرند، افسرده و از دست خودشان عصبانی باشند. آن ها باید بیاموزند که اندکی به خود آسان گیرند و بیشتر برای عشق ورزیدن به خودشان تمرین کنند.
  • فرد با تیپ شخصیتی چهار گاهی می تواند به خاطر متفاوت بودن، احساس ناامیدی و بی انگیزگی کند. اگر این افراد خوشبین نباشند، امکان دارد با سرعت بالایی به تخریب خود و شخصیتشان بپردازند.

سخن نهایی

اگر شما فردی با تیپ شخصیتی چهار هستید، مشاغل هیجان انگیز و خلاقانه ای انتظار شما را می کشند. کافی است درک کنید که تنها نیستید و کسانی هستند که انتخاب ها و علایقی شبیه به شما را داشته باشند، حتی اگر خودتان ندانید.

توصیه می کنیم به عنوان تیپ چهاری، برای شناخت بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 4 اینیاگرام با سایر تیپ های آن ما را نیز مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.