بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 6 اینیاگرام

1401/05/26 1:10 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ شش اینیاگرام معمولا با شرایط دنیای بیرونی سازگار هستند. آن ها می توانند با تدبر ذاتی و نگرش متفاوتی که دارند، حلال مشکلات و الهام بخش بسیاری از افراد با تیپ های شخصیتی دیگر شوند.

آن ها وقتی انگیزه های ارزشمندی داشته باشند، سرسختانه عمل خواهند کرد. تیپ ششی ها کمی شکاک اما وفادار هستند و می توانند در محیط کاری خود یکپارچگی و نظم را به ارمغان بیاورند و در عین حال با درایت مسائلی را که مانع پیشرفت می شوند، ریشه یابی کنند.

هنگامی که تیپ ششی بتواند ترس ها و تردیدهای خود را کنار بگذارد، می تواند رهبری بااستعداد باشد. اما اغلب استعدادهای خود را دست کم می گیرد و از پذیرفتن مسئولیت های رسمی برای رهبری، اجتناب می کند. تا انتها همراه ما بمانید تا با بهترین و بدترین مشاغل برای این افراد بیشتر آشنا شویم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ویژگی های شخصیتی

افراد با تیپ شش اینیاگرام ویژگی های کلیدی بسیاری دارند که در محیط کار خود از آن ها استفاده می کنند. آن ها که لقب وفادار را به خود اختصاص داده اند، قابل اعتماد، سخت کوش و مسئولیت پذیر هستند. بدین ترتیب ویژگی‌های زیر باعث تفاوت چشمگیر آن ها با سایر تیپ های شخصیتی می شود:

قابل اعتماد

تیپ ششی ها بسیار قابل اعتماد هستند و تقریبا همیشه می توانید روی آن ها حساب کنید. مطمئن باشید که در کنارتان هستند یا کاری را که از آن ها درخواست می کنید، به خوبی و در زمان مناسب انجام می دهند.

دلیل وفاداری آن ها به دیگران این است که نمی خواهند بدون حامی باشند یا رها شوند، این مساله ترس اصلی آن ها است. به همیت دلیل شاید مشکل عدم اعتماد به نفس داشته باشند.

آن ها به این باور می رسند که پتانسیل لازم را برای رسیدگی به چالش ها و مشکلات زندگی، آن هم به تنهایی، ندارند و به همین دلیل برای بقا عمدتا به ساختارها، همکاران، باورها و همیاری های دیگران تکیه می کنند.

اگر ساختارهای مناسبی وجود نداشته باشند، تیپ ششی ها برای ساخت و نگهداری چنین ساختاری تلاش خواهند کرد.

سخت کوش

بخشی از این که چرا شخصیت های تیپ شش اینیاگرام تا این حد قابل اعتماد هستند، به دلیل سختکوشی آن ها است. این افراد انرژی خود را متمرکز کرده و زمانشان را صرف کار می کنند.

آن ها بسیار منظم هستند، به همین دلیل می دانند انرژی خود را چگونه و کجا صرف کنند و از وقت خود عاقلانه و کارآمد استفاده کنند.

قابل اعتماد

تیپ ششی ها همچنین به مورد اعتماد بودن شهرت دارند. آن ها بسیار متعهد هستند، به خصوص در زمینه کارشان، افراد نزدیکشان و همچنین چیزهای موردعلاقه شان.

فرهنگ سازمانی

چه فرهنگ های سازمانی بیشتر از همه مناسب شغل های تیپ شش اینیاگرام هستند؟ تیپ ششی ها، به ویژه آن هایی که از بال تیپ هفت خود آگاهی دارند، به راحتی با طیف وسیعی از نقش ها و محیط ها سازگار خواهند شد. می توانیم مشارکت آن ها را در سازمان های مختلف، چه رسمی و چه غیررسمی، مشاهده کنیم.

ساختارهای سازمانی که فرصت های زیادی را برای پیشرفت فراهم می کنند، برای تیپ ششی ها جذاب خواهند بود. زیرا تیپ ششی ها معمولا به دنیال فرصت های شغلی طولانی مدت می گردند که در آن بتوانند پله های رشد و ترقی را در پیش گیرند و پیشرفت کنند.

تحولات سازمانی می توانند برای این افراد بسیار مخرب باشند. احتمال دارد وقتی تغییرات سریع زیادی رخ می دهند، احساس کنند راه خود را گم کرده اند. باانگیزه نگه داشتن آن ها مستلزم بیان واضح ماموریت ها و ارزش های سازمان است.

کارمندهای تیپ ششی، هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می کنند و اوضاع برایشان واضح و آشکار است، در بهترین حالت خود قرار دارند. فضایی برای بیان سوالات، پیشنهادات و حتی ابراز تردیدهای آن ها تضمین می کند که ارتباط سالمی با بقیه اعضای تیم داشته باشند.

تیپ ششی ها ذاتا رقابتی نیستند و اغلب در نقش های فروشندگی که هدف مشخصی وجود ندارد، دیده نمی شوند. آن ها ترجیح می دهند بخشی از همکاری های گروهی باشند؛ ترجیحا در جهت رسیدن به هدفی اجتماعی یا مفید برای جامعه.

کار تیمی

افراد با تیپ شش اینیاگرام در کارهای تیمی و فردی چطور هستند؟ بخشی از یک تیم بودن برای این افراد بسیار اهمیت دارد. تیپ ششی هایی که بال تیپ پنج دارند، شاید ترجیح ندهند همراه با دیگر هم گروهی های خود کار کنند، اما دوست دارند موافقت و حمایت همکاران را داشته باشند.

وقتی به صورت مستقل کار کنند، باید مراقبت افکارشان باشید و مطمئن شوید که مغزشان پر از شک و تردید نمی شود. صحبت کردن با همکار یا مشاوری قابل اعتماد به صورت منظم می تواند برای آن ها بسیار مفید واقع شود.

تیپ ششی هایی که به بال تیپ هفت خود متکی هستند، از همکاری نزدیک با دیگران لذت می برند. وقتی برای رسیدن به اهدافی که به آن ها علاقه دارند، کار می کنند می توانند برای انسجام گروهی، نقش کاتالیزگر را داشته باشند.

آن ها با انرژی کار گروهی و خلاقیت فعال خود مشکلات را حل کرده، اعضای تازه کار را راهنمای می کنند و برای رشد شخصی در تلاش هستند.

با وجود تردیدهایی که تیپ ششی ها نسبت به خود دارند، اغلب رهبرانی بااستعداد خواهند بود. این می تواند به صورت ذاتی رخ دهد، بدون این که حتی روح تیپ شش خبردار شود که پا در نقش رهبری گذاشته!

سبک مدیریتی

کدام سبک های مدیریتی برای تیپ ششی ها بهتر است و چطور سایرین را مدیریت می کنند؟

مدیریت یک تیپ شش

تیپ ششی ها در روابط با سبک مربی و دانش‌جو با مدیرانشان، بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. در حالت ایده آل، اجازه پرسیدن سوال دارند و همچنین تشویق به رشد می شوند؛ چه از لحاظ شخصی و چه در ظرفیت های شغلیشان.

با توجه به احساسات متناقض آن ها در ارتباط با اقتدار و تمایلشان به تاکید بیش از حد بر قدرت دیگران، سبک مدیریتی مناسب شان طوری خواهد بود که آزادی مشخصی در تصمیم گیری ها داشته باشند و در عین حال اطمینان حاصل پیدا کنند که نتیجه کار، حاصل تمام و کمال تلاش های خودشان است.

در غیر این صورت، مدیران کارمندهایی که شخصیت تیپ شش اینیاگرام را دارند، شاید احساس کنند که در نقش والد قرار گرفته اند.

مدیر تیپ ششی

تمام انواع تیپ ششی ها معمولا برای قدم گذاشتن در نقش های رهبری مردد هستند، اما وقتی این کار را انجام دهند، می توانند مدیرانی لایق و موثر باشند.

تیپ ششی ها با بال تیپ هفت رهبرانی رویایی هستند که درک، الهام بخشی و جلب اعتماد را در محیط کاری به ارمغان می آورند و آن را تبدیل به محیطی آرام و شبیه به خانواده خواهند کرد.

تیپ ششی ها با بال تیپ پنج نیز از تمام گوشه و کنارهای ممکن اطلاعات و توصیه هایی را جمع آوری می کنند تا مطمئن شوند که بهترین و مناسب ترین تصمیمات ممکن را برای سازمان خود می گیرند.

بهترین مشاغل برای افراد با تیپ شش اینیاگرام

شغل های زیادی وجود دارد که تیپ شخصیتی شش اینیاگرام در آن ها موفق خواهد شد. تعدادی از آن ها را در ادامه معرفی کردیم.

بانکدار

یک بانک چقدر می تواند امنیت داشته باشد؟ بانکداری یکی از مشاغلی است که تیپ ششی ها آن را به دلیل محیطی امن، بدون تغییر و کارهای روتین بر دیگر شغل ها ترجیح می دهند.

این افراد به خوبی می دانند که قرار است چه اتفاقی در محیط کارشان رخ دهد و چگونه باشد با مسائل برخورد کنند، به همین دلیل در زمینه شغلی خود متخصص می شوند! آن ها در محیطی راحت خواهند بود که برایشان آشنا باشد، اتفاقی غیرمنتظره نیفتد و بتوانند هر نوع مساله ای را پیش بینی کنند.

مامور پلیس

افسر پلیس کسی است که محیط را امن و امان می کند و همچنین حامی دیگران است. البته امکان دارد شرایط برای تیپ ششی ایده آل نباشد، اما محیطی خواهد بود که افسر تجهیزات لازم را برای ایمن بودن، در اختیار دارد. افراد با تیپ اینیاگرام شش اغلب به دلیل علاقه خود به امنیت، به شغل مامور پلیس روی می آورند.

استاد دانشگاه

این شغل، یکی دیگر از حرفه هایی است که فرد تیپ ششی بر اوضاع کنترل دارد و می تواند نقش خود را به خوبی درک کند. آن ها در کاری که انجام می دهند یا آموزش می دهند، تخصص دارند و می خواهند این دانش را در محیطی امن و آموزشی، به دیگران نیز انتقال دهند.

پرستار

پرستاری یکی از شغل های بسیار مناسب با اکثر افراد تیپ ششی است. آن ها می توانند به خوبی از دیگران مراقبت و حمایت کنند، به همین دلیل در شغل های این حوزه عملکرد خوبی دارند.

آن ها می توانند به خوبی مراقب کسانی باشند که در حادثه ای بوده اند و حاضر هستند برای آن ها سخت کار کردن و فداکاری را به جان بخرند. تیپ ششی ها همچنین از قدردانی بیماران بهبودیافته نیز لذت می برند.

مسئول مراقبت

یکی دیگر از حرفه هایی که تیپ ششی ها در آن خوش می درخشند، مراقبت از سالمندان و کودکان است. آن ها می توانند محیطی امن و دوست داشتنی ایجاد کنند و همچنین حمایت خود را به خوبی نشان دهند.

متخصص محیط زیست

شخصیت های تیپ شش اینیاگرام به علایق خود اهمیت زیادی می دهند. بدین ترتیب، تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه محیط زیست برای آن ها بسیار مناسب خواهد بود.

آن ها می توانند انرژی خود را صرف نجات و حفاظت از زمین و همچنین انجام کارهایی کنند که برای همه نفع داشته باشد؛ نه چیزی که تنها برای خودشان مفید و خوب واقع شود.

نگهبان

همانطور که بارها گفتیم، شخصیت های تیپ شش وفادار هستند و از این رو محافظان امنیتی قابل اعتمادی خواهند بود. آن ها به شجاعت و مراقبت بسیار خوب از دیگران شهرت دارند.

دامپزشک

دامپزشکان شدیدا به حیوانات اهمیت می دهند و بدون شک تیپ ششی ها دامپزشکان خوبی خواهند شد. دلیلش این است که عمیقا به دیگران اهمیت می دهند.

به علاوه از آنجا که گاهی شاید با شک و تردید دست و پنجه نرم کنند، کار با حیوانات می تواند استرس آن ها را بسیار کاهش دهد.

سایر شغل های عالی برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • دستیار اجرایی
  • معلم
  • کارشناس بهداشت حرفه ای
  • دکتر
  • کارآگاه
  • مشاغل حقوقی
  • آتش نشان

بدترین مشاغل برای افراد با تیپ یک اینیاگرام

بعضی از حرفه ها برای تیپ شخصیت های مختلف، بهتر از سایرین هستند. در ادامه مشاغلی را معرفی می کنیم که شخصیت های تیپ شش اینیاگرام بهتر است از آن ها فاصله بگیرند.

برنامه نویس

شخصیت های تیپ شش دوست دارند با دیگران کار کنند. از آنجا که برنامه نویسان اغلب در تنهایی به سر می برند و اوقات زیادی را دور از دیگران هستند، بهتر است تیپ ششی ها در مشاغل دیگری کار کنند که به آن ها امکان دهد با هم تیمی های خود فعالیت های گروهی داشته باشند.

حسابدار

شخصیت های تیپ شش اینیاگرام دوست دارند تاثیر خود را بر جهان مشاهده کنند و کاری را انجام دهند که معنای خاصی داشته باشد یا به دیگران کمک کند. زیرا این افراد به ایده ها و باورهای خود بسیار وابسته هستند.

بی شک حسابداران به افراد کمک می کنند تا بتوانند در مدیریت امور مالی خود عملکرد بهتری داشته باشند و خطرات مالی را کاهش دهند، اما بهتر است تیپ ششی ها در مشاغلی کار کنند که تغییر فوری و تاثیرگذار باشد.

مدیر پروژه

مدیران پروژه با تیم های بزرگ و چندین پروژه به صورت همزمان سروکار داند و افراد زیادی به آن ها گزارش می دهند. از آنجا که شخصیت های تیپ شش برای دیگران بسیار خوب و باکیفیت کار می کنند، گاهی بهتر است در نقش کارمند باشند، نه رهبر.

دلیل عمده این امر، این است که تیپ ششی ها به آسانی ممکن است با خواسته های بیش از حد دیگران گیج شوند و بلاتکلیف یا فراری از کار نام گیرند.

سایر شغل های نامناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • مهندس نرم افزار
  • کارگزار بورس
  • فروشندگی حرفه ای
  • مدیر مدرسه
  • صاحب کسب و کار مستقل
  • هر نوع شغل موقتی

تیپ شش چطور می تواند در زندگی شغلی خود پیشرفت کند؟

افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام شش فرصت های شغلی فراوانی دارند که برایشان ایده آل است. البته با این حال همیشه جایی برای پیشرفت وجود خواهد داشت. اگر تیپ ششی ها می خواهند عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشند باید به نکات زیر دقت کنند:

  • وقتی افرادی که تیپ شش اینیاگرام دارند، از این که شاید امنیت خود را از بین برده باشند، بترسند، بی ثبات شوند و خود را تحقیر کنند یا دائم احساس بدی داشته باشند، به سطح ناسالم شخصیت خود می رسند. به همین دلیل بهتر است روی این موضوع کار کنند.
  • از آنجا که این افراد به دیگران بسیار وفادار هستند، شاید اغلب نگران این باشند که دیگران آن ها را ناامید کنند یا به آن ها خیانت کنند. به همین دلیل شاید بهتر باشد روی دیدگاه خود نسبت به دیگران کار کنند و تمرکزشان را به جای افکار دیگران، روی خود بگذارند.
  • احتمال بسیاری وجود دارد که تیپ ششی ها از کارها طفره روند، بلاتکلیف باشند و کارهای خود را به تعویق بیندازند. این شرایط وقتی ایجاد می شود که وظایف زیادی را برعهده گرفته باشند. بهتر است روی مدیریت بهتر زمان و انتظارات خود کار کنند تا بهره وری بهتری داشته باشند.  

سخن نهایی

اگر شما فردی با تیپ شخصیتی شش هستید، سعی کنید تا جای ممکن روی این زمینه ها کار کنید تا طبق میل درونی خود، همواره در مسیر پیشرفت چه در زمینه شغلی و چه دیگر زمینه ها قرار گیرید.  

توصیه می کنیم به عنوان تیپ یکی، برای شناخت بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 5 اینیاگرام با سایر تیپ های آن ما را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی شرح شغل مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.