تست های شخصیت شناسی برای استخدام: نحوه استفاده به همراه معرفی 3 تست برتر

1401/09/02 12:40 PM - یک سال قبل


شرکت ها چطور می توانند با دقت و نتیجه بهتر استخدام کنند؟ امروزه، تعداد بیشتری از شرکت ها به عنوان بخشی از فرآیند استخدام خود، ملزم به استفاده از تست های شخصیت شناسی هستند. اما هدف آن ها از این کار چیست و چطور کارشناسان استخدام می توانند از این تست ها بهره ببرند؟

در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعاتی در مورد تست های شخصیت شناسی به شما دهیم و بگوییم چطور از آن ها برای استفاده در استراتژی استخدام خود استفاده کنید.

تست شخصیت شناسی پیش از استخدام چیست؟

این تست ها پرسشنامه ای هستند که کارمندان بالقوه باید پر کنند تا مسئولان استخدام بتوانند ویژگی های شخصیتی مفید و مربوطه را شناسایی کنند. این پرسشنامه ها جنبه های مختلف شخصیت و قابلیت های یک کاندیدای شغلی را ارزیابی می کنند، مانند مهارت های اجتماعی و ارتباطی آن ها و این که چطور با استرس برخورد می کنند.

شرکت ها چه زمانی شروع به استفاده از تست های شخصیت شناسی برای استخدام کردند؟

تدابیر موثر استخدام، تاثیر مستقیمی در عملکرد یک شرکت دارد و ما می دانیم که ویژگی های شخصیتی نقش مهمی در عملکرد یک کارمند ایفا می کنند. با توجه به این که شرکت ها روز به روز بیشتر برای بازگشت سرمایه ارزش قائل می شوند، امروزه مهم است که تمام تصمیم های مهم با توجه به اطلاعات ملموس و قابل توجه گرفته شوند.

زمانی که فرآیند استخدام نظام مند و بدون اصول نباشد، چنین تصمیم گیری هایی سخت می شود. استفاده از تست های شخصیت شناسی برای استخدام به گرفتن تصمیم های سنجیده تر کمک می کنند.

چرا باید از تست های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام خود استفاده کنید؟

تست های شخصیت شناسی برای استخدام جنبه های مبهم فرآیند استخدام را بهبود می بخشند. بسیاری از کارفرمایان پذیرفته اند که براساس تنها غریزه و حس باطنی خود به اشتباه کاندیداها را استخدام می کنند.

با آن که حس درونی ممکن است غیرقابل جایگزین باشد اما ارزیابی پیش از استخدام، ثبات و اعتمادپذیری را به تصمیم های مربوط به استخدام اضافه می کند.

علاوه بر این، این نوع ارزیابی می تواند کمک به انتخاب بی طرفانه کاندیداها کرده و در وقت و هزینه مسئولان استخدام صرفه جویی کند. تست های شخصیت شناسی برای استخدام مزایای زیادی دارند که در بخش بعدی توضیح می دهیم.

مزایای تست های شخصیت شناسی برای استخدام

چرا شرکت ها از تست های شخصیت شناسی پیش از استخدام استفاده می کنند؟ چون مطمئن شود که کاندیداها مهارت های سخت لازم برای انجام وظیفه خود را دارند. کارفرمایان امروزه دوست دارند با دقت ببینند چه چیزهایی در رزومه، پروفایل لینکدین یا نمونه کارهای یک کاندیدا مشخص نیست.

این نوع تست ها جنبه روانشناسی تعامل های کاری را بررسی می کنند و مزایای زیادی برای مسئولان استخدام دارند. از جمله:

شناسایی پتانسیل یک کاندیدا برای عملکرد بالا

شرکت ها می خواهند بداند که کاندیداها چطور کار را مدیریت می کنند و تست های شخصیت شناسی در مشخص کردن این موضوع مفید هستند.

استفاده از تست هایی که جنبه های روانشناسی در خود داشته باشند می توانند تصویری چند بعدی تر از فرد به شما بدهند. کارفرمایان با کمک تست های شخصیت شناسی پیش از استخدام می توانند پتانسیل مخفی را شناسایی کرده و پیش بینی کنند که یک کاندیدا در یک محیط مشخص احتمالا چه عملکردی خواهد داشت.

تست های شخصیت شناسی تنوع را افزایش می دهند

گزارشی که توسط پلتفرم استخدام Headstart منتشر شده است، نشان می دهد که اکثر کاندیداها مجبور بوده اند در محیط کار با تبعیض های فراوان روبرو شوند. شرکت هایی که از تست های پیش از استخدام جامع و بی طرفانه استفاده می کنند، می توانند تنوع نژادی و فردی بیشتری را در محیط کار تجربه کنند.

زمانی که تمام کاندیدا در یک فرآیند استخدام اصولی در یک تست شخصیت شناسی شرکت کنند، کارفرمایان می توانند اثرات تعصب های منفی را کاهش دهند.

اطمینان از این موضوع که کاندیدا «انتخابی مناسب» است

اطمینان از یک انتخاب صحیح، رایج ترین دلیل استفاده شرکت ها از تست های شخصیت شناسی است. این باور اغلب وجود دارد که بهترین کارمندان افرادی هستند که با رضایت در فرهنگ یک شرکت سهیم می شوند. اما انتخاب مناسب دقیقا چیست؟

منظور مشخص کردن این موضوع است که کاندیدا چقدر خوب از ارزش های شرکت و سبک کار در آن جا استقبال می کند. همچنین با آن که یک الگوی رفتاری می تواند به مرور زمان تغییر کند، شخصیت که براساس ارزش ها و مکانیسم های با ریشه عمیق تری است، کمتر احتمال دارد عوض شود.

به طور خلاصه، شرکت ها از تست های شخصیت شناسی استفاده می کنند تا به آن ها کمک شود بهترین کاندیدا را نه تنها برای وظیفه شغلی مورد نظر انتخاب کنند، بلکه همچنین از یک محیط کاری مثبت برای تمام کارمندان مطمئن شوند.

شرکت ها چطور می توانند به شکل مفیدی از تست های شخصیت شناسی برای استخدام استفاده کنند؟

شرکت ها دائما دنبال روش های متفاوتی برای استخدام کارمندان با پتانسیل بالا می گردند و انتظار دارند که تست های پیش از استخدام بتوانند به آن ها برای تصمیم گیری های بهتر کمک کنند. قوانین طلایی استفاده از تست های شخصیت شناسی برای استخدام عبارت هستند از:

پیدا کردن تست مناسب برای آن شغل

برای تشخیص دقیق این موضوع که یک کارمند موفق خواهد شد و به یک دارایی ارزشمند تبدیل می شود، تست شخصیت شناسی و سوال های آن باید مرتبط به شرکت و همچنین خود شغل باشند.

شناسایی ارزش ها و الگوهای رفتاری مطلوب مشخص خواهد کرد از کدام تست شخصیت شناسی باید استفاده کنید. کارهای زیر را انجام دهید:

  • بررسی ویژگی های شخصیتی مهم در یک تیم
  • فهرست کردن مهارت های نرم مطلوبی که تیم را به بهترین شکل کامل خواهند کرد.
  • تعریف یک یا دو مهارت خاص که هر عضو تیم باید داشته باشد، مانند راحت بودن با نتایج مبهم یا داشتن ذهنیت محک زدن و یاد گرفتن.
  • ایجاد لیستی که شخصیت مطلوب کاندیداهای شغلی را نشان دهد.

زمان بندی اهمیت دارد

چه زمانی بهتر است از یک تست شخصیت شناسی برای استخدام استفاده کنید؟ پاسخ می تواند فرق کند:

  • در طول مرحله ارزیابی به همراه سایر تست ها
  • پس از انتخاب رزومه اما پیش از مصاحبه. چرا؟ چون نتایج تست شخصیت شناسی طراحی یک مصاحبه هدفمند و اصولی با کاندیداها را امکان پذیر می کند.
  • زمانی که تعداد نهایی کارمندانی که باید استخدام شوند کم است تا سازگاری آن ها با فرهنگ شرکت مشخص شود.

حواستان به وقت کاندیدا باشد. انجام چند ارزیابی پیش از استخدام می تواند وقت گیر باشد و باعث شود که کارجویان در جای دیگری دنبال فرصت های خود باشند.

تحلیل کردن به جای فرضیه سازی

تست های شخصیت شناسی برای استخدام داده هایی را در اختیار کارفرمایان قرار می دهند که آنالیز آن ها باید نشان دهد چقدر استراتژی استخدام می تواند بهبود یابد.

  • نتایج را زمینه سازی کنید. یک تست شخصیت شناسی تصویری جامع از نحوه عملکرد کاندیدا ترسیم نخواهد کرد، بلکه محیط های کاری مطلوبی را مشخص می کند که او در آن ها موفق خواهد شد.
  • افراد را مجبور نکنید شبیه یکدیگر باشند، جا برای اختلاف های جزئی بگذارید و با ذهنی باز به شخصیت آن ها بنگرید.
  • به عقب برگردید و ببینید تست شخصیت شناسی که برای استخدام انتخاب کردید، نتایج پیش بینی شده را به همراه داشته است یا نه.
  • تست های شخصیت شناسی زیادی برای استخدام وجود دارند، بنابراین اگر اولین تست خوب نبود، ناامید نشوید.

آیا می توانیم به تست های شخصیت شناسی برای استخدام اطمینان کنیم؟

بله، اما تنها زمانی که این تست ها متناسب با شغل و اهداف مسئولان استخدام طراحی شوند. در رابطه با تست های شخصیت شناسی برای استخدام باید بگوییم چیزی به اسم پاسخ اشتباه وجود ندارد.

کاندیداها از این موضوع مطلع هستند و بیشتر احتمال دارد صادقانه پاسخ دهند. گرچه وسوسه کننده است که تصویری از خود را به نمایش بگذارند که برای شغل مورد نظر بهترین است. به همین دلیل مسئولان استخدام باید با انجام یک مصاحبه، پاسخ های کاندیداها به سوال ها را تایید کنند.

تست های شخصیت شناسی برای استخدام فرآیند استخدام را سرعت می بخشند و آن را بهتر می کنند. آن ها همچنین با کاهش تعصب ها، به استخدام نیروهای متنوع کمک می کنند. گرچه باید به یاد داشته باشید که این تست ها نمی توانند به تنهایی موثر باشند و آن ها را باید در یک استراتژی استخدام گسترده تر به کار گرفت.

زمانی که شرکت ها از ارزیابی های پیش از استخدام هوشمندانه استفاده کنند، می توانند تیم های خود را تقویت کنند، عملکرد را بهبود بخشند و محیط کاری مثبت را مثبت حفظ کنند.  

معرفی 3 تست شخصیت شناسی برای استفاده در فرآیند استخدام

با توجه به این که 45 درصد شرکت های آمریکایی استفاده از تست های شخصیت شناسی را در فرآیند استخدام خود انتخاب کرده اند، این ترند سریعا در حال رشد است. در ادامه 3 تست شخصیت شناسی متفاوت را برای استخدام معرفی می کنیم که برای ساختارهای کاری، وظایف روزانه و محیط های متفاوت طراحی شده اند.

تست پنج عاملی یا تست نئو

تست شخصیت شناسی پنج بزرگ که به اسم مدل پنج عاملی نیز شناخته می شود، در چندین نسخه وجود دارد و هدف از آن مفهوم سازی شخصیت های انسانی است.

نحوه عمل

تست پنج عاملی به عنوان یک تست پیش از استخدام که نتیجه آن را در مدت کوتاهی می توان تفسیر کرد، از یک سیستم مقیاسی به جای منطق درست و اشتباه، استفاده می کند. این تست از 60 سوال تشکیل شده است که برای سنجش شخصیت یک کاندیدا در 5 زمینه مختلف روانشناسی که در محیط های کاری موثر هستند، طراحی شده اند.

این تست شخصیت شناسی به جای قرار دادن کاندیدا در تنها یک دسته شخصیتی، مشخص می کند هر فرد چند درصد از ویژگی های زیر را دارد:

  • برونگرایی: یک فرد تا چه حد برونگرا است و از تجربه چیزهای جدید استقبال می کند.
  • توافق با دیگران: یک فرد تا چه حد دلسوز و همکاری کننده است تا سرد و مخالفت جو
  • وجدانی بود: فرد تا چه حد مراقب، مسئول و منظم است در برابر بی نظم و سهل انگار
  • روان رنجوری: یک فرد تا چه حد آسیب پذیر است در مقابل امن و باثبات
  • انعطاف پذیری: فرد تا چه حد دارای قدرت تخیل و کنجکاو است در برابر مقید به روتین ها و کوته بین بودن

چه کسی باید از این تست استفاده کند؟

این تست پیش از استخدام بیشتر از همه مناسب شرکت هایی است که دنبال استخدام موثر می گردند. تست شخصیت شناسی 5 عاملی بزرگ برای استخدام بیشتر از همه برای تشخیص این موضوع مفید است که یک کارمند بالقوه، مدیر و سایر اعضای تیم با یکدیگر سازگار هستند یا نه.

با بررسی ویژگی های پنج عاملی ما عملکرد شغلی را پیش بینی می کنیم و این که کارمندان با یکدیگر کنار می آیند یا اختلاف های متعددی خواهند داشت یا نه.

علاوه بر این، این تست شخصیت شناسی وقت گیر نیست و آن را به راحتی می توان به صورت آنلاین انجام داد. تست نئو یک تست محبوب شخصیت شناسی برای استخدام است که کمک به تشخیص ثبات ذهنی یک کاندیدا و توانایی او برای مدیریت استرس می کند.

شما می توانید از تست شخصیت شناسی نئو تست و تایپ با گزارش کامل برای ارزیابی کارمندان خود استفاده کنید.

تست دیسک

تست دیسک (DISC) یکی دیگر از تست های شخصیت شناسی برای استخدام است که اطلاعات خوبی از رفتار کاندیداها به مسئولان استخدام می دهد.

نحوه عمل

همانطور که نام این تست نشان می دهد، 4 بخش مختلف آن با حروف D، I، S و C نشان داده می شوند و هر حرف یک ویژگی شخصیتی متفاوت را مشخص می کند:

  • D برای تسلط. کاندیداهایی که امتیاز بالایی در این بخش کسب می کنند موقعیت های رهبری و دخیل بودن در فرآیند تصمیم گیری را ترجیح می دهند. آن ها عملگرا هستند و برای به جلو بردن پروژه ها تلاش می کنند.
  • I برای تاثیر. کاندیداهایی که امتیاز بالای I بگیرند در متقاعد کردن سایرین عالی عمل می کنند اما همچنین می خواهند سایرین را به نفع خود راضی کنند. این ویژگی به عنوان مثال برای شغل های فروش مناسب است.
  • S برای ثبات. کاندیداهای با امتیاز S بالا به خوبی به شرایط نظم می بخشند و نقش قابل توجهی در ایجاد یک تیم باثبات دارند، به ویژه اگر سایر اعضای تیم بیشتر خودجوش عمل می کنند و دوست دارند ریسک کنند.
  • C برای تبعیت. افرادی که در این بخش امتیاز بالایی کسب می کنند به جزئیات توجه دارند و تمام تلاش خود می کنند تا انتظارهای شرکت را برآورده کنند.

چه کسی باید از این تست استفاده کند؟

آزمون دیسک کمک به ارزیابی این موضوع می کند که سبک کاری موردپسند کاندیدا با فعالیت های روزانه آن شغل همخوانی دارد یا نه. چون افراد بیشتر احتمال دارد که در انجام وظایف روتینی که مناسبشان است بهتر عمل کنند، این تست شخصیت شناسی برای استخدام برای تحقق اهداف بلندمدت از جذب نیروی جدید مفید است.

بدون شک کارمندی که برای انجام وظایفی که کاملا از آن ها رضایت نداشته باشد، در نهایت تصمیم می گیرد از آن شغل بیرون برود. بنابراین، تست دیسک به افزایش دوام تصمیم های استخدام و نرخ حفظ کارمندان کمک می کند.

مسئولان استخدامی که تعریف بسیار مشخصی از شغل مورد نظر دارند و دنبال افرادی هستند که به کارهای مشارکتی علاقه داشته باشند، از این آزمون اطلاعات فراوانی کسب خواهند کرد.

شما می توانید با شرکت در تست دیسک DISC تست و تایپ و دریافت گزارش کامل آن، خود و سبک کاری محبوبتان را بهتر بشناسید.

تست مایرز بریگز یا 16 تیپ شخصیتی

همانطور که نام این تست نشان می دهد، 16 تیپ شخصیتی را برای افراد ترسیم می کند.

نحوه عمل

این تست نشان می دهد که یک فرد چطور با سایرین ارتباط برقرار می کند و در رابطه با محیط خود دنبال چه چیزهایی می گردد. برای تست MBTI چهار بعد پایه وجود دارد که عبارت هستند از:

  • برونگرایی (E) یا درونگرایی (I)
  • حسی (S) یا شهودی (N)
  • متفکر (T) یا احساسی (F)
  • قضاوتی (J) یا ادراکی (P)

چه کسی باید از این تست استفاده کند؟

این تست شخصیت شناسی کمک به شناسایی این موضوع می کند که کدام سبک ها و روابط باعث می شوند که کاندیدا بهترین قابلیت های خود را به نمایش بگذارد. این تست نه تنها طراحی شده است تا مشخص شود فرد چه محیط کاری را ترجیح می دهد، بلکه همچنین از آن برای محدود کردن ارتباط های مشکل آفرین در محیط کار با این اطمینان استفاده می شود که ترجیحات شغلی کارمندان با یکدیگر سازگار است یا نه.

با آن که تست های شخصیت شناسی با تیپ بندی افراد چندین دهه محبوب بوده اند اما استفاده از آن ها برای استخدام در سال های اخیر به علت نبود شواهد علمی کافی در طراحی این تست ها، کاهش یافته است.

با این حال، درک تیپ های شخصیتی و داشتن آگاهی از آن ها ممکن است به افراد کمک کند متوجه دلایل رضایت یا عدم رضایت شغلی شوند و در بهبود ارتباط بین تیم ها و کارمندان نیز مفید خواهد بود. تست مایرز بریگز اطلاعات مفیدی در مورد هر کاندیدا در اختیار کارفرمایان قرار می دهد از جمله این که ترجیح می دهند چطور کارها را انجام دهند.

شرکت هایی که فرهنگ مشارکتی قوی دارند از این تست شخصیت شناسی اطلاعات مفیدی کسب خواهد کرد که به آن ها در پروش روابط حرفه ای خوشایند و بهره ور در بین کارمندانشان کمک خواهد کرد.

تست و تایپ کامل ترین تست MBTI را دارد تا شخصیت خود و کارمندانتان را به بهترین شکل با یک گزارش کامل بشناسید.

سخن نهایی

کارمندان ممکن است در تست های پیش از استخدام که توجه آن ها به مهارت های سخت است، موفق باشند اما این احتمال وجود دارد که نیازهای رفتاری لازم برای استخدام را نداشته باشند. تست های شخصیت شناسی برای استخدام کمک می کنند با اطمینان از سازگاری فرهنگی بهتر و ویژگی های شخصیتی مناسب برای نیازهای روزانه انجام یک کار، برای استخدام تصمیم های بهتری بگیرید.

دقیقا به همین دلیل تست های شخصیت شناسی برای استخدام، تکمیل کننده آزمون های خاص وظیفه شغلی هستند. کارفرمایان با اضافه کردن تست های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام اطلاعات بیشتری از شخصیت یک کاندیدا به دست می آورند.

این تست ها این اطمینان را به وجود می آورند که یک کاندیدا انتخاب مناسبی برای شغل است، نه تنها در ظاهر بلکه با توجه به دیدگاه او نسبت به شرایط مختلف در یک کار و عبور از آن ها. ساده تر بگوییم، هرچه فردی از شغل خود بیشتر لذت ببرد، بیشتر احتمال دارد تعهد خود را به آن حفظ کند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.