آیا آزمون دیسک می تواند بهترین شغل مناسب شما را تشخیص دهد؟ چطور از این آزمون برای ارزیابی کارمندانتان استفاده کنید

1401/09/09 8:21 PM - یک سال قبل


کارفرمایان اغلب از تست رفتار شناسی دیسک استفاده می کنند تا از استخدام افراد صحیح یا اختصاص دادن کارها به کارمندانی که به بهترین شکل از انجام آن ها بر می آیند، مطمئن شوند. از طرفی خود شما می توانید در تست دیسک تست و تایپ شرکت کنید.

چون این آزمون اطلاعاتی در مورد شخصیت و ترجیحات شخصی شما در اختیارتان قرار می دهد که اگر دنبال بهترین حرفه برای خودتان می گردید، فوق العاده می توانند مفید باشد. البته ممکن است شما نسبت به اعتبار این آزمون شک داشته باشید.

شاید هم به اندازه کافی در مورد سیستم تطابق شغلی دیسک یا پارامترهای آن اطلاع ندارید تا بتوانید در مورد موثر بودن یا دقت آن نتیجه گیری کنید. قبل از این که بخواهید در آزمون DISC شرکت کنید یا احتمال معتبر بودن آن را کاملا رد کنید، باید بدانید این تست چه چیزهایی را توصیف می کند و چه اطلاعاتی را می تواند بدهد و ندهد.

سپس می توانید تصمیم بگیرید که دیسک ابزار شخصیت شناسی که بخواهید استفاده کنید است یا از تست های دیگر استفاده کنید. پس برای یک تصمیم گیری بهتر تا انتها همراه تست و تایپ باشید.

ابتدا بهتر است نکات قوت تست DISC را بررسی کنیم.

1) تست دیسک داده هایی را ارائه می دهد که برای کارجویان بسیار مفید هستند

دیسک دقیقا برای شناسایی نقش های شغلی طراحی شده است که افراد بیشترین شایستگی را برای قبول آن ها دارند. یعنی وظایف و مسئولیت هایی که آن ها بیشتر از هر چیزی آمادگی قبول کردن آن ها را دارند و همچنین شناسایی محیط های کاری که به موفقیت و درخشش آن ها اجازه می دهند.

طبق نتیجه سیستم دیسک شما ممکن است در 4 دسته تسلط گرا (D)، تاثیرگذار (I)، ثبات گرا (S) یا وظیفه شناس (C) قرار بگیرید و این که به کدام دسته تعلق دارید واقعا از دیدگاه کارجویی اهمیت دارد.

به عنوان مثال اگر تیپ D باشید، یعنی به پست های رهبری و مدیریتی علاقه دارید و از چالش هایی که با این مسئولیت ها همراه خواهد بود، لذت می برید. اگر تیپ I هستید، به عنوان عضوی از یک تیم بسیار موثر خواهید بود، چون مهارت شما در ایجاد انگیزه برای همکاری است و می خواهید به سایرین کمک کنید به نفع همه بدرخشند.

اگر تیپ S هستید، بیشتر از همه با نقش های شغلی راحت خواهید بود که اجازه دهند نقش یک مراقب یا تسهیل گر را داشته باشید و ترجیحا در یک محیط جاافتاده کار کنید که در آن تمام وظایف به خوبی تعریف شده اند.

از طرفی اگر تست دیسک شما نشان دهد تیپ C هستید، یعنی شخصیتی مستقل و باثبات دارید که به جزئیات توجه کرده و به مهارت های سازمانی و حرفه ای گری خود افتخار می کنید. موثر بودن تست رفتارشناسی دیسک در روند کارجویی شما آشکار و غیرقابل انکار است.

2) تست دیسک شما را ترغیب خواهد کرد عمیق تر به آن چه فکر و حس می کنید، بی اندیشید

اگر فردی از شما بخواهد مشخص ترین ویژگی های شخصیتی خود را نام ببرید، به احتمال زیاد می توانید سه تا چهارتا از آن ها را بدون مشکل بگویید. اما زمانی که در آزمون دیسک شرکت کنید، از شما خواسته می شود لایه های بالایی روان خود را کنار بزنید و نگاهی اندکی دقیق تر به محتوای آن بیاندازید.

در تست شخصیت شناسی DISC از شما تعدادی سوال پرسیده می شود که ممکن است باعث شوند کمی مکث کنید و پیش از جواب دادن کمی بیاندیشید. زمانی که در چنین حالت درون نگری قرار بگیرید، کشف های جالبی می تواند رخ دهد.

زمانی که نتیجه آزمون دیسک خود را گرفتید، چنین رویکرد درون نگری می تواند ادامه داشته باشد و تمرکز شما به نتیجه تست معطوف شود. هر دانش عمیق و جدیدی که به دست آوردید، می تواند به شما کمک کند که ایده آل ترین مسیر شغلی خود را ترسیم کنید.

3) آزمون DISC کاملا امتحان خود را پس داده است

آیا می دانستید که نسخه ابتدایی تست شخصیت شناسی دیسک تقریبا یک قرن قبل توسعه یافته است؟ روانشناسی به نام «ویلیام مولتون مارستون» ابتدا در سال 1928 مفهوم مرتبط با طراحی این آزمون را براساس نظریه های رفتاری و عاطفی خود توسعه داد.

روانشناس سازمانی به نام «والتر کلارک» اولین آزمون جامع خودارزیابی دیسک را در سال 1956، با استفاده از کار مارستون به عنوان یک قالب، ایجاد کرد. در اوایل دهه 70 میلادی، شرکت های مختلف در سراسر ایالات متحده از ابزار دیسک برای ارزیابی کارمندان فعلی و آینده خود استفاده می کردند تا بتوانند مشکلات محیط کار را از دیدگاه طبیعت بین فردی، تشخیص و مورد رسیدگی قرار دهند.

همانطور که می توانید ببینید، آزمون دیسک و چارچوب نظری همراه آن، مدت ها مورد استفاده قرار گرفته اند. بودجه استفاده از تست های شخصیت شناسی در اکثر صنایع محدود است و دیسک اگر روشی مقرون به صرفه تحلیل شخصیت با ارزش پیش بینی بالا نبود، اینقدر سابقه نداشت.

4) نتیجه آزمون دیسک می تواند چشمان شما را به احتمال های جدید باز کند

زمانی که در تست DISC شرکت می کنید، اطلاعات فوق العاده ارزشمندی در مورد شایستگی ها و ویژگی های شخصیتی خود به دست خواهید آورد. همچنین لیستی از حرفه هایی در اختیارتان قرار می گیرد که برای فردی با ترجیحات و ویژگی های شخصیتی شما می توانند ایده آل باشند.

ناچارا این لیست شامل گزینه هایی خواهد بود که شما جدی به آن ها فکر نکرده اید. همچنین ممکن است شامل شغل ها و حرفه هایی باشد که اسم آن ها را نشنیده اید یا اطلاعات زیادی از آن ها نداشتید. اگر برای بررسی این حرفه ها وقت بگذارید، ممکن است زمینه شغلی را کشف کنید که فوق العاده برایتان جذاب است.

بنابراین نتیجه تست دیسک می تواند شما را در یک مسیر کاملا متفاوت در زندگی قرار دهد، مسیری که اگر در این آزمون شرکت نکرده بودید، از دایره احتمال های ذهن شما خارج می ماند.

زمان شرکت در تست DISC به چه چیزهایی دقت کنید

سیستم تطابق شغلی دیسک مانند هر ابزار شخصیت شناسی دیگر، محدودیت های خود را دارد. این آزمون به ویژه دو نقطه ضعف دارد که باید از آن ها آگاه باشید:

1) آزمون دیسک نمی تواند هر جنبه از شخصیت شما را بسنجد

توسعه و ابزار شخصیت شما همیشه تحت تاثیر تجربه هایتان از زندگی قرار خواهد گرفت، خواه آسیب زننده، انگیزه بخش یا چیزی این بین باشند. چنین تجربه ها و تاثیرگذاری های شخصی است که کمک به ایجاد وجود واحد هر فرد خواهد کرد و مانند دو دانه برف، هیچ فردی دقیقا شبیه به دیگری نخواهد بود.

شما ممکن است مجموعه ویژگی های رفتاری داشته باشید که شما را در تیپ D، I، S یا C قرار دهند. اما خصوصیات شخصیتی شما متعدد و بی شمار خواهند بود و تیپ های مختلفی وجود دارند که هیچ تست شخصیت شناسی قادر نخواهد بود آن ها را کاملا شناسایی کند و بسنجد.

تست DISC علمی غیردقیق بوده و بنابراین ممکن است ویژگی های شخصیتی قطعی که شما را اندکی (یا بیشتر از اندکی) ناهماهنگ با تیپ شخصیتی دیسک تان می کنند، شناسایی نکند.

ویژگی هایی که این بین از قلم می افتند ممکن است با بعضی از حرفه هایی که نتیجه تست دیسک به شما پیشنهاد می کند، در تضاد باشند. اگر بعضی از حرفه های پیشنهاد شده به تیپتان حس ناراحتی و ناخوشایندی به شما می دهد، باید از حس خود پیروی کنید و دنبال شغل دیگری باشید.

2) تست دیسک نمی تواند هیجان شما نسبت به یک شغل را بسنجد

آزمون دیسک می تواند با دقت بخشی از ویژگی های شخصیتی غالب شما را شناسایی کند اما قادر به سنجش هیجان شما نسبت به یک شغل نخواهد بود. یعنی انگیزه ای که برای تعقیب حرفه ای دارید که ظاهرا مخالف با آن چه است که پروفایل شخصیتی شما اشاره می کند باید انجام دهید.

اجازه دهید مثال بزنیم. فرض کنیم نتیجه تست دیسک تان، تیپ شما را D اعلام کند. بنابراین اشاره می کند که میل شما برای قبول مسئولیت انگیزه بخشتان خواهد بود و امیدوار هستید هرچه شهرت شما برای جسور بودن و ابتکار عمل داشتن بیشتر می شود، جاه و مقام بیشتری به دست آورید.

اما همچنین فرض کنید که حرفه رویایی شما چیزی است که معمولا به یک تیپ I یا S پیشنهاد می شود. به عنوان مثال می خواهید یک مددکار اجتماعی، معلم، نگهبان جنگل یا دانشمند شوید. باید چه کار کنید؟

اگر چنین شرایطی رخ داد، نباید نتایج دیسک را تنها به این علت که ناخوشایندتان بوده اند، رد کنید. همچنین در همین حین نباید اهداف خود برای آینده زندگی تان را تنها به علت نتیجه یک تست شخصیت شناسی، کنار بگذارید.

بدون توجه به آن چه نتیجه تست دیسک شما چیست، اگر هیجانتان نسبت به یک حرفه غیرقابل وصف است، باید دست به کار شوید و رویای خود را تعقیب کنید. اما همچنین این کار را باید با آگاهی و درک کامل از چالش هایی که پیش رویتان است انجام دهید.

شما نباید اجازه دهید نتایج دیسک مرزهای تخیل شما را محدود کند اما نباید هم اجازه دهید در حین نادیده گرفتن نتایج آزمون دیسک خود، تخیلتان غیرقابل کنترل باشد.

5 راه برای استفاده از آزمون دیسک برای سنجش کارمندانتان

در ادامه خواهیم گفت از این آزمون برای سنجش شخصیت کارمندان خود چطور استفاده کنید.

1) از دیسک برای ترفیع شغلی و استخدام کارمندان استفاده کنید

آزمون دیسک تنها در مورد روابط و افراد است. یعنی آن ها چطور با سایرین تعامل برقرار کرده، کار می کنند، افراد را رهبری و مدیریت می کنند و به مشتریان کالاها یا خدمات را می فروشند.

گرچه توصیه نمی شود از نتیجه دیسک در طول مرحله ارزیابی پیش از استخدام استفاده شود، اما از آن می توان برای بهینه سازی فرآیند استخدام و آشنایی کارمندان با محیط کار استفاده کرد.

فرآیند استخدام می تواند غیرمنصفانه و متعصبانه باشد. مدیران استخدام زمان جذب نیرو برای موقعیت های خالی شغلی اغلب از تعصب های غیرآگاهانه رنج می برند، از جمله تعصب هایی که باعث می شود بیشتر جذب کاندیداهایی باشند که از نظر شخصیتی شبیه به خودشان هستند.

شما می توانید با درک تیپ دیسک خود به این تعصب های شخصیتی غلبه کنید. اگر شما به عنوان مدیر استخدام تیپ شخصیتی دیسک خود را بدانید، قادر خواهید بود بفهمید چه زمانی ممکن است تعصب هایی نسبت به شخصی با تیپ مشابه یا تعصب نسبت به شخصی با تیپ مخالف، داشته باشید.

شما با استفاده از آزمون دیسک برای درک تیم فعلی خود همچنین می توانید سوال هایی را بپرسید که مشخص خواهد کرد متقاضی کار چطور در ساختار تیمی شما جا خواهد گرفت یا مشخص می کنید چطور ممکن است با سایر اعضای تیم تعامل داشته باشد.

2) از تست رفتارشناسی دیسک برای بهبود روابط استفاده کنید

شما در سازمان خود می توانید از تست رفتارشناسی دیسک برای بهبود روابط خود با کارمندان مختلف استفاده کنید. اگر بتوانید از تیپ دیسک خود و اعضای تیمتان اطلاعات لازم را به دست آورید، می توانید شیوه برقراری ارتباط خود با اعضای تیمتان را برای بهبود ارتباط، تغییر دهید.

بنابراین تیم شما احساس ارزشمندی خواهد کرد. گزارش شده است که کارمندانی که در محیط کار احساس ارزشمندی کنند، وظایف خود را بهتر انجام می دهند.

اگر یکی از اعضای تیم شما براساس نتیجه تست دیسک، تیپ D دارد، رک، بی پرده و موجز حرف زدن موثرترین سبک ارتباطی با او است. از طرفی اگر کارمندی در تیپ I قرار می گیرد، ممکن است ارتباط شخصی و همراه با گفتگو را ترجیح دهد.

نحوه برقراری ارتباط با افراد مختلف، متفاوت است. اگر تیپ شخصیتی تیمتان و خودتان را درک کنید، می توانید با اطلاع رسانی به اعضای تیمتان که چطور بهتر است با شما ارتباط داشته باشند و تغییر سبک ارتباطی خود به شکلی که برای آن ها بهتر باشد، ارتباط در تیم شرکت خود را بهبود بخشید.

3) با آزمون دیسک بهبود و کارآیی تیم خود را افزایش دهید

کارآیی و بهره وری تیم برای موفقیت تیم های شرکت شما الزامی است. با درک تیپ شخصیتی دیسک هر کدام از اعضای تیم، می توانید به تیم خود کمک کنید نتایج بهتری را برای کسب و کارتان کسب کنند.

قرار دادن افراد با تیپ و خلق و خوهای مختلف در یک تیم می تواند در پویایی تیم شما مشکلاتی ایجاد کند و در مقابل روی نتیجه کار تیم نیز تاثیر منفی بگذارد. با استفاده از آزمون شخصیت شناسی دیسک می توانید جلوی سوء تفاهم ها، نبود ارتباط و برخوردهای شخصیتی را در تیم خود بگیرید.

همانطور که سبک کار کردن و شخصیت هر کدام از اعضای تیم خود را درک می کنید، قادر خواهید بود تشخیص دهید چطور آن ها با سایر اعضای تیم کار می کنند.

تست دیسک همچنین به شما امکان خواهد داد آن دسته از اعضا را در تیم شناسایی کنید که ممکن است تیپ های شخصیتی مخالف داشته باشند. شما سپس می توانید بهترین روش همکاری با سایرین به عنوان یک تیم را به این دسته از کارمندان توصیه کنید.

پروفایل دیسک همچنین زمان طراحی ساختار تیم می تواند مفید باشد. با آن که از این آزمون نمی توان برای انتخاب رهبران استفاده کرد اما از آن می توانید برای پیدا کردن موثرترین شیوه توسعه رهبری و آموزش برای رهبران تیم خود استفاده کنید.

نتیجه آزمون دیسک می تواند به رهبران کمک کند رفتارهای رهبری خود را درک کنند و این که چطور می توانند روی موفقیت تیم یا دپارتمان خود تاثیر بگذارند.

4) از تست شخصیت شناسی دیسک برای توسعه کارمندان استفاده کنید

کارمندان برای توسعه شخصی در محیط کار ارزش قائل می شوند. براساس گزارش «یادگیری در محیط کار» لینکدین، 94 درصد کارمندان اگر روی یادگیری آن ها سرمایه گذاری شود، مدت بیشتری را در یک شرکت می مانند.

شما می توانید از تست شخصیت شناسی دیسک برای توسعه بیشتر شخصی و حرفه ای کارمندان خود استفاده کنید. از این آزمون می توان استفاده کرد تا کارمندان خودشان و تیپ شخصیتی شان را بهتر درک کنند. زمانی که آن ها تیپ شخصیتی خود را متوجه شوند، سپس می توانید کمک کنید استراتژی هایی را برای بهبود تعامل و عملکردشان در محیط کار، یاد بگیرند.

5) براساس تیپ دیسک کارمندان خود به آن ها انگیزه ببخشید

تعهد شغلی باید در سازمان شما در اولویت قرار گیرد. شرکت هایی که کارمندان آن ها واقعا انگیزه دارند و به وظیفه خود متعهد هستند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. جدا از تنها پاداش های مالی، راه های متعددی برای ایجاد انگیزه در کارمندان وجود دارد.

با درک تیپ دیسک هر کدام از کارمندانتان می توانید فرآیند انگیزه بخشی خود را سفارشی کنید تا به افزایش تعهد شغلی کارمندان خود و رضایت آن ها از شغلشان، کمک کنید.

شما می توانید از آزمون دیسک برای آگاهی از ویژگی های شخصیتی غالب کارمندان خود استفاده کنید. زمانی که این ویژگی ها را شناختید، قادر خواهید بود فرآیند انگیزه بخشی خود را براساس نقاط قوت آن ها، سفارشی کنید.

به عنوان مثال، کارمندانی که تیپ شخصیتی آن ها C است، بیشتر مشتاق به حفظ کیفیت و دقت در کار خود خواهند بود. بنابراین، می تواند مفید باشد که اهداف تیمی را برای آن ها وضع کنید که بخواهند براساس تیپ شخصیتی خود به آن ها برسند.

کارمندانی که در دسته I قرار می گیرند، بیشتر متحمل است که به واسطه شناخته شدن اجتماعی، فعالیت و روابط گروهی انگیزه پیدا کنند. بنابراین این کارمندان ممکن است واکنش مثبتی نسبت به مورد تحسین واقع شدن نشان دهند یا زمانی که برای ترتیب دادن یک رویداد اجتماعی برای سایر اعضای تیم انتخاب می شوند.

تمام کارمندان شما به یک شکل انگیزه پیدا نمی کنند. به همین دلیل درک عمیق تر کارمندانتان و انگیزه بخشی به آن ها براساس تیپ شخصیتی که آزمون دیسک مشخص کرده است، می تواند مفید باشد.

دیسک می تواند کمک کند کارمندان و تیم های محیط کار خود را پروش دهید، آن ها را بیشتر توسعه دهید و سطح عملکرد شغلی شان را ارتقاء بخشید. با درک تیپ شخصیتی کارمندان خود می توانید به شکل های متعدد محیط کار خود را بهینه کنید.

سخن نهایی

تست های شخصیت شناسی برای این طراحی نشده اند که هر نوع علاقه یا تمایلی را که دارید، شناسایی کنند. انسان ها بسیار پیچیده و گوناگون هستند که بتوان تا این حد آن ها را سنجید و مورد ارزیابی قرار داد.

کاری که تست های شخصیت شناسی مانند آزمون دیسک انجام می دهند، کمک به شما در کسب اطلاعات بیشتر از خودتان است. آن ها تعدادی از درهای مخفی شما را باز می کنند تا بتوانید ساده تر معمای خود را حل کنید و پاسخ هایی را برای سوال هایی که همیشه در مورد افکار، احساسات، انگیزه ها و ارجحیات خود داشته اید، فراهم می کنند. به عبارت دیگر سوال هایی که چرا اینطور هستید.

اگر در تست دیسک شرکت کنید و با دقت نتایج آن را مورد بررسی قرار دهید، سطح خودآگاهی فعلی خود را می توانید افزایش دهید. می توانید اطلاعاتی را به دست آورید که کمک خواهند کرد دامنه جستجوی خود برای کار را محدودتر یا وسیع تر کنید.

آزمون دیسک ممکن است به تشخیص بهترین شغل برای شما کمک کند یا نکند. اما حداقل می تواند اکثر اوقات مسیر صحیح را به شما نشان دهد و همین موضوع به اندازه کافی این تست را کاملا مفید می کند.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.