طبع سوداوی - کمالگرایان تودار

1402/03/29 1:29 PM - 10 ماه قبل


مردان و زنان با شخصیت سوداوی دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند سوداوی ها تمایل دارند به خانواده و دوستان خود وفادار باشند و بسیار مراقب باشند. شخصیت های سوداوی تودار و آرام هستند و استخوان بندی بدنی نازکی دارند.

افراد با شخصیت سوداوی درونگرا، منطقی، تحلیل گر، واقعی، خصوصی، وظیفه شناس، ترسو و کیفیت گرا هستند. شخصیت های سوداوی اغلب بیانی جدی و حتی نگران خواهند داشت. سوداوی مزاج ها معمولاً به صورت آهسته، محتاطانه و غیر مستقیم به دیگران پاسخ می دهند.

اگر میخواهید طبع خود را بهتر بشناسید در تست طبایع شرکت کنید.


ویژگیهای شخصیتی طبع سوداوی

زنان و مردان سوداوی فداکار، خلاق هستند و می توانند کمالگرا باشند. شخصیت های سوداوی دوست دارند برنامه ریزی کنند. مزاج سوداوی استانداردهای بالایی برای جلوگیری از اشتباه دارد. آنها ذاتاً اجتماعی نیستند و به دلیلی برای بودن با دیگران نیاز دارند. سوداوی ها حریم خصوصی را دوست دارند و فقط چند دوست صمیمی را ترجیح می دهند.

مهم است که به یاد داشته باشید که افراد با شخصیت سوداوی سعی نمی کنند حق با آنها باشند. آنها رانده می شوند تا بفهمند چه چیزی درست است. احترام و مسائل اخلاقی برای آنها اهمیت ویژه ای دارد. آنها ترجیح می دهند از "هنجارهای" معمولی جامعه و سنت های خانوادگی پیروی کنند.

سوداوی ها به اقتدار احترام می گذارند، از قوانین پیروی می کنند و در سلسله مراتبی که ساختار، مقررات و نظم اجرا می شود، احساس راحتی می کنند. شخصیت های سوداوی می خواهند بخشی از جامعه بزرگتر باشند و وفاداری را برای خود یک وظیفه می دانند.

سوداوی ها و هورمون سروتونین

ویژگی های شخصیت سوداوی با هورمون سروتونین مرتبط است که تمایلات پرخاشگرانه را سرکوب می کند. این توضیح می دهد که چرا افراد سوداوی  آرام و با اعتماد به نفس هستند، عمیقاً به خانواده و جامعه خود وابسته هستند و وفادار هستند. شخصیت های سوداوی بسیار منظم هستند و غیرقابل پیش بینی بودن را دوست ندارند. سوداوی ها از برنامه ریزی مشخص و برنامه ریزی لذت می برند.

افراد سوداوی مزاج عاشق روال هایی هستند که به نظرشان آرامش بخش است و این نباید تعجب آور باشد زیرا که هر حرکت تکراری باعث افزایش سطح سروتونین می شود و هیچ کس بیشتر از یک سوداوی  از سکوت لذت نمی برد!

خلق و خوی سوداوی در مقابل افسردگی

خلق و خوی سوداوی قرن ها با افسردگی مرتبط بوده است. اعتقاد بر این بود که اگر شما افسرده هستید به این دلیل است که شما سوداوی هستید. با این حال، فقط به این دلیل که سوداوی ممکن است با افسردگی همراه باشد به این معنی نیست که این خلق و خوی، همیشه افسرده می شود.

این درست است که افراد با شخصیت سوداوی به جای تلاش برای یافتن راه حلی برای مشکل خود، تمایل دارند بیش از حد تحلیل کنند، منفی فکر کنند و روی مشکل تمرکز کنند. با این حال، هر خلق و خوی می تواند در هنگام سکونت در موقعیت های نامطلوب احساس ضعف یا افسردگی کند.

توجه به جزئیات در سوداوی مزاج ها

سوداوی ها به جزئیات توجه می کنند. افراد با طبع سوداوی تاریخ ها، سالگردها و رویدادهای خاص را به یاد می آورند. شخصیت سوداوی جزئیات مربوط به همسایگان و همکاران خود را به خاطر خواهند داشت.

سوداوی ها روابط خانوادگی و اجتماعی را چیزی نمی دانند که آزادی و انعطاف آنها را محدود می کند. چیزی که معمولا دموی ها و صفراوی ها را محدود می کند. 

خانواده همچنین خانواده چیزی است که به زندگی سوداوی ها معنا می بخشد. از آنجایی که جامعه و پیوندهای خانوادگی جزء ضروری سبک زندگی و روال روزانه آنهاست، سوداوی ها مطلقاً نمی توانند خود را بدون آن ببینند. این قسمت را از آنها بگیرید ویران خواهند شد. به همین دلیل است که فرد سوداوی احتمالاً کسی نیست که با یک خارجی ازدواج کند یا برای اقامت دائم به کشور دیگری برود.


برای طبع سوداوی ، همه چیز درباره نظم است!

سوداوی ها باید حتی در گفتارشان منظم باشند. شخصیت های سوداوی خود را به طور دقیق بیان می کنند و تمام اطلاعات مربوطه را ارائه می دهند. اگر صحبت آنها را قطع کنید یا از آنها سوالی بپرسید، آنها فکر می کنند که شما علاقه ای به صحبت آنها ندارید. برخلاف افراد دموی، آنها از حواس پرتی متنفرند و از دموی ها ناامید می شوند.

اگر می خواهید آنها را تحت تاثیر قرار دهید، در مورد ایده های بزرگ خود صحبت نکنید. در عوض، اطلاعات دقیقی به آنها بدهید و به جزئیات پایبند باشید.

نیاز آنها به نظم حتی در شوخی هایشان بیان می شود. آنها طرفدار طنزهای مزخرف یا طنز حل نشده نخواهند بود. حتی شوخی های آنها نظم، پیش بینی پذیری و بسته بودن را منعکس می کند.


برای سوداوی ها ، دقت به حساب می آید!

افراد با شخصیت سوداوی دقیق و منظم هستند. شخصیت های سوداوی فرآیند گرا هستند و دوست دارند اهداف خود را به روشی دقیق و مستقیم دنبال کنند. قبل از شروع یک کار خاص، آنها باید خود را سازماندهی کنند و کار را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنند.

یک فرد سوداوی متوسط از آن دسته افرادی نیست که تحت فشار به خوبی کار کند. برای اینکه در یک موقعیت خاص راحت باشند، باید در مکانی مشخص قرار بگیرند که جزئیات آن مشخص و اثبات شود.

برای یک شخصیت سوداوی ، صبر یک فضیلت است!

ویژگی های شخصیتی سوداوی صبور، منظم و وفادار است. شخصیت های سوداوی به راحتی خسته نمی شوند و در کارهایی که نیاز به توجه و تکرار دارند برتری می یابند. جالب اینجاست که اقدامات تکراری سطح سروتونین را حتی بیشتر افزایش می دهد. به همین دلیل است که برخی افراد در حالت مضطرب یک حرکت را بارها و بارها تکرار می کنند.

سلیقه در سوداوی ها

نظم و ترتیب افرادی که سوداوی مزاج هستند در سلیقه نیز نمایان است. سوداوی ها عاشق طرح های هندسی ساده، منظم، قابل پیش بینی، تکراری و متقارن هستند. اگر به یک مرد سوداوی یک پیراهن راه راه و صد پیراهن با طرح نامتقارن بدهید، او هر روز آن یک پیراهن راه راه را می پوشد.

عدم تقارن آنها را بیش از حد ناراحت می کند. با این حال، توجه داشته باشید که اکثر افراد ترکیبی از چندین تیپ شخصیتی هستند که آنها را بسیار انعطاف پذیرتر می کند.

مدیر سوداوی 

این افراد به دلیل رعایت قوانین و پایبندی به واقعیت ها، مدیران عالی می شوند. حتی بیشتر از این، آنها قابل اعتماد هستند و حفظ پیوندهای اجتماعی را به یک نکته تبدیل می کنند. شخصیت سوداوی که مدیر باشد، در مدیریت افراد چه در محل کار و چه در خانه، فوق العاده هستند.

یکی از قوی ترین نیازهای سوداوی ها نیاز به تعلق است و به همین دلیل است که می خواهند قابل اعتماد، محترم و خیرخواه باشند. رفاه عاطفی سوداوی ها به شبکه های اجتماعی آنها بستگی دارد.

غرور در سوداوی مزاج ها

سوداوی ها به دستاوردهای خود افتخار می کنند. شخصیت های سوداوی جام ها، مدال ها، دیپلم ها، گواهی ها و عکس های خود را با افراد با نفوذ به نمایش می گذارند.

عموماً افراد با طبع سوداوی می خواهند کارها را به روشی پذیرفته شده انجام دهند. آنها ترجیح می دهند از قبل برای کارها برنامه ریزی کنند و از قبل بدانند که قرار است چه کاری انجام دهند.

نقاط قوت و ضعف مزاج سوداوی

هر فردی با تمایلات طبیعی متولد می شود که دارای نقاط قوت و ضعف طبیعی است. هنگامی که تمایلات طبیعی فردی با شخصیت سوداوی را شناسایی کردید، نقاط قوت و ضعف طبیعی آنها را بهتر درک خواهید کرد. سپس قادر خواهید بود با آنها ارتباط موثرتری برقرار کنید.

حتی اگر یک ضعف خاص برای یک مزاج طبیعی است، به این معنی نیست که افراد همیشه آن ضعف را در رفتار خود نشان می دهند. یادگیری نحوه کنترل و غلبه بر ضعف های طبیعی مرتبط با یک مزاج امکان پذیر است. این یک انتخاب است. مانند هر مزاج دیگری، مزاج سوداوی هم دارای نقاط قوت و هم ضعف است.

شخصیت سوداوی: نقاط ضعف

  • از جنبه منفی، افراد با شخصیت سوداوی ممکن است نزدیک‌بین، جزم‌اندیش و لجباز شوند. 
  • روی آوردن به بدبینی که ممکن است به سرنوشت گرایی تبدیل شود، با این باور که هیچ چیز هرگز تغییر نخواهد کرد.
  • گاهی اوقات آنها بیش از حد انتقادی و قضاوت کننده می شوند زیرا اغلب به برتری اخلاقی خود اعتقاد دارند.
  • صرفه جویی آنها ممکن است به بخل تبدیل شود.
  • برخی از سوداوی ها می توانند به گذشته متمرکز شوند. آنها می توانند ساعت ها فکر کنند که اگر در گذشته کار دیگری را انجام می دادند یا انتخاب می کردند، زندگی آنها چگونه خواهد بود.
  • سوداوی ها ممکن است در توقف کاری که انجام می دهند مشکل داشته باشند، بنابراین احتکار اغلب یک مشکل بسیار رایج است.

شخصیت سوداوی: نقاط قوت

نقاط قوت شخصیت سوداوی شامل تحلیلی بودن، دیپلماتیک بودن و سازماندهی بودن است. آنها دوست دارند از قبل برنامه ریزی کنند، مشکلات فنی را حل کنند و کارها را به درستی انجام دهند. آنها همچنین به جزئیات توجه می کنند و متفکرانی منطقی و خلاق هستند.


بهترین مشاغل برای شخصیت سوداوی

یک فرد در حرفه ای که با نیازها و تمایلات خلقی طبیعی او مطابقت دارد، بیشترین رضایتمندی و بهره وری را دارد. سوداوی ها در حرفه ای که به آنها اجازه می دهد کار دقیقی انجام دهند پربازده ترین خواهد بود. بهترین مشاغل برای شخصیت سوداوی اغلب در موقعیت هایی مانند: حسابدار، حسابدار، مهندس، داروساز، تکنسین، برنامه نویس کامپیوتر، موسیقیدان، نویسنده، هنرمند،  پزشکی، روانشناس و فروش فنی یافت می شود.
برای درک بهتر افراد سوداوی، درک ترکیبات خلقی آنها بسیار مفید است.

ترکیبات مزاج سوداوی

هر فردی دارای ویژگی های هر چهار مزاج (صفراوی، دموی، بلغمی و سوداویاست که به فرد اجازه می دهد در صورت نیاز، ویژگی های هر یک از چهار مزاج را نشان دهد. به عنوان مثال، ممکن است از یک فرد سوداوی خواسته شود که عملکرد یک کارمند را ارزیابی کند، در این صورت سوداوی باید بسیار مستقیم مانند خلق و خوی صفراوی عمل کند.
اگرچه همه ترکیبی از هر چهار مزاج هستند، اما هر چهار نفر با تأثیر یکسان بر رفتار حضور ندارند. خلق و خوی اولیه تأثیر قوی تری بر رفتار نسبت به سه خلق و خوی دیگر خواهد داشت. مزاج ثانویه همیشه تمایلات مزاج اولیه را به نحو قابل توجهی تغییر می دهد.
ترکیب مزاج مزاج اولیه و ثانویه نشان دهنده رفتار عادی، معمول و روزمره فرد است. سه ترکیب مزاج سوداوی عبارتند از: سوداوی- صفراوی، سوداوی-دموی و سوداوی-بلغمی.

سوداوی- صفراوی
ترکیب سوداوی و صفراوی، که به عنوان مربی نیز شناخته می شود، توسط دو نیاز خلقی هدایت می شود، یک نیاز اولیه برای انجام درست کارها و یک نیاز ثانویه برای رسیدن به نتیجه. آنها از انجام کارهای دقیق و گفتن آنچه می دانند به دیگران لذت می برند. آنها مربیان و معلمان خوبی می شوند.

سوداوی-دموی
ترکیب سوداوی-دموی که به دیپلمات نیز معروف است، ناشی از دو نیاز خلقی است، یک نیاز اولیه برای انجام درست کارها و یک نیاز ثانویه به پذیرش اجتماعی. آنها به راحتی با انواع مزاج های دیگر کار می کنند. آنها صلح جوی طبیعی هستند و هم در خانه و هم در محل کار، هماهنگی را به محیط خود می آورند.

سوداوی- بلغمی
ترکیب سوداوی- بلغمی که به آن تحلیلگر نیز معروف است، توسط دو نیاز خلقی هدایت می شود، یک نیاز اولیه برای انجام درست کارها و یک نیاز ثانویه به سازگاری. آنها از کار به تنهایی و انجام کارهای دقیق لذت می برند. آنها به دلیلی برای تغییر روال خود نیاز دارند.

خلق و خوی سوداوی در عشق و روابط

در حالی که اکثر مردم هنگام عاشق شدن تمایل دارند پرشور و تا حدودی غیرمنطقی شوند، عشق سوداوی ها عملگراتر و سر به زیر است. آنها شرکای عشقی خود را دستیار می بینند. ترجیحات عشقی آنها بر اساس عقل سلیم و سازگاری است. شرکای آنها باید قابل پیش بینی، پایبند به سنت ها و وفادار به خانواده باشند.
خلق و خوی سوداوی  در عشق و روابط:

  • سوداوی  ها قرار ملاقات را جدی می گیرند.
  • شخصیت های سوداوی اخلاق خوب را حفظ می کنند.
  • افرادی با طبع سوداوی هرگز دیر نمی کنند.
  • مردان سوداوی  درها را به روی زنان باز خواهند کرد و زنان سوداوی  برای مردان آشپزی خواهند کرد.
  • سوداوی ها همیشه برای کارهایی که از قبل انجام خواهند داد، برنامه های مشخصی خواهند داشت.
  • سوداوی ها از عشق خود محافظت خواهند کرد و اگر واقعاً رابطه جدی باشد، هدایای مهمی به معشوق خود خواهند داد.

به طور خلاصه، این افراد از سنت های مرتبط با دوستیابی و رابطه لذت می برند. افراد با طبع سوداوی دوست دارند عینی باشند - آنها واقعیت ها را دوست دارند و در همه چیز به معنای واقعی کلمه هستند. گفتگوی آنها مفصل و واقعی است. سوداوی ها از نمایش متنفرند و ممکن است برای سایر افراد غیر عاشقانه به نظر برسند. به همین دلیل است که سوداوی ها معمولاً جذب تیپ سوداوی می شوند، به خصوص زمانی که مایل به سکونت و تشکیل خانواده هستند.

سوداوی ها شریک زندگی خود را به صورت تکانشی انتخاب نمی کنند، آنها با توجه به نظرات دوستان و نزدیکان خود بسیار محتاطانه این کار را انجام می دهند. شخصیت های سوداوی می ترسند مورد انتقاد قرار بگیرند و به همین دلیل است که ممکن است به دوستان و اقوام نیاز داشته باشند تا قبل از اینکه به طرف مقابل تعهد بدهند، قرار ملاقاتشان را تایید کنند. این نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد سوداوی  از انجام کارها به‌عنوان یک زوج در میان گروه بزرگ‌تری از دوستان لذت ببرند.

در بین هر چهار مزاج ( سوداوی - دموی - بلغمی - صفراوی)، افرادی با طبع سوداوی را می توان به عنوان ستون های جامعه طبقه بندی کرد. آنها از رویدادهای اجتماعی و گردش با گروه دوستان لذت می برند. در نتیجه صمیمیت با این نوع افراد به کندی ایجاد می شود. خواستگاری سنتی برای سوداوی ها راحت است. با قرار ملاقات و خواستگاری به این روش، آنها می توانند به دقت در مورد برنامه های خود با شما فکر کنند. آنها می توانند از قبل برنامه ریزی کنند و برای آنها مهم است که عاشقانه طبق برنامه پیش برود.

تاثیر خلق ثانویه در ابراز عشق در سوداوی ها

خلق و خوی ثانویه نقش قدرتمندی در عشق سوداوی دارد. در حالی که عموماً بسیار محتاط هستند، افراد سوداوی -دموی همچنان به دنبال تازگی در محدوده هستند.

افراد سوداوی-صفراوی می توانند بسیار مبتکر باشند و می دانند چگونه بین اصلی و معمولی سازش کنند. آنها همچنین بسیار جاه طلب هستند و احتمالاً شما را به مکان هایی می برند که دسترسی به آنها دشوار است.

افراد سوداوی- بلغمی اعتماد به نفس دارند و راحت پیش می روند. آنها دوست دارند افراد را دور هم جمع کنند و احتمالاً شما را به دوستان خود معرفی می کنند. متوجه خواهید شد که قرار ملاقات با آنها می تواند یک تجربه بسیار اجتماعی باشد.

سوداوی ها ها به دنبال ازدواج هستند. آنها به فردی مسئول و محترم نسبت به سنت ها نیاز دارند که وقف زندگی خانوادگی باشد. زمانی که سوداوی ها جفت خود را پیدا می کنند، تمام مسئولیت های شراکت را بر عهده می گیرند.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.