چطور دوستی خود با هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز را از بین ببرید- قسمت آخر

1402/05/15 5:47 PM - 8 ماه قبل


در قسمت سوم از بین بردن دوستی با هر تیپ شخصیتی ام بی تی آی گفتیم چطور می توانید دوستی خود با تیپ های ISFJ، ENTP، ENTJ، INTP و INTJ را به هم بزنید. در ادامه تیپ های باقیمانده MBTI را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENFJ

آیا دوست با شخصیت ENFJ شما، مجددا ایده دیگری در مورد چیزی مطرح کرده است که آن را می توان کالت (موضوعاتی که طرفداران خاصی دارند) دانست؟ آیا از علایق عجیب و افسانه ای دوست ENFJ خود خسته شده اید؟

ENFJها می خواهند تاثیرگذار باشند اما همیشه متوجه نیستند که برای این تاثیرگذاری تقاضاهایی دارند: «ما می توانیم دنیا را تغییر دهیم تا زمانی که به من اعتماد کنید! من نمی توانم به شما بگوییم چرا باید بخشی از این تغییر باشید اما شما باید به من اعتماد کنید. این تغییر رخ خواهد داد، بنابراین بهتر است به من اعتماد کنید.»

برخلاف ENTJها که کارکرد غالب آن ها تفکری برون ریز (Te) است، ENFJها آینده را براساس ارقام، اعداد و پشتکار ثابت که نتیجه آن نتایج مشخص است، پیشبینی یا تعقیب نمی کنند. ENFJها از روش های ملموس، منطقی و قابل اطمینان برای دستیابی به نتایج استفاده نمی کنند. بلکه آن ها از کارت های تاروت و حس خوب استفاده می کنند. اما چنین روشی برایشان به نوعی جواب داده است؟؟ هنوز نترسیدید؟ باید بترسید.

ENFJها کارکرد غالب احساسی برون ریز (Fe) و کمکی شهودی درون ریز (Ni) دارند که باعث می شوند رویاپردازان دوراندیشی باشند که به صلاح عموم فکر می کنند. ENFJها حس قوی در مورد چیزی که امکان پذیر است دارند اما شهود مشخص آن ها چیزهایی را می گوید که باید به یک هدف مشخص و واحد ختم شوند.

بسیاری از اهداف تیپ شخصیتی ENFJ شامل رشد شخصی برای افراد اطراف خود می شود که در نهایت به نفع همه خواهد بود. یک ENFJ در اعماق وجود خود به بزرگترین مشکلات اجتماعی مانند سوء استفاده، بیماری، فقر، دولت های ستمگر، گران فروشی، حقوق تولید مثل و مسائل دیگر توجه دارد.

اگر می خواهید دوستی خود را با یک ENFJ به هم بزنید، توصیه می کنیم از منطق برای از بین بردن انرژی جنبشی او استفاده کنید. در مسیر ENFJها با گفتن این جمله قرار بگیرید که تمام احتمال ها نتیجه مثبت نخواهند داشت.

ENFJها می توانند سریعا نسبت به تغییرات جهان و واقعیت های ملموس، واکنش نشان دهند. آن ها اگر مشکلی پیش آید، دو برابر تلاش می کنند تا به هدف خود برسند. اما منطق می تواند انرژی ENFJها را بگیرد، چون کارکرد پست آن ها تفکری درون ریز (Ti) است.

یک راهکار قطعی برای از بین بردن دوستی تان پرسیدن سوالات هدفمند و منطقی در مورد رویای ENFJها است، زمانی که آن ها برای مردم دارند صحبت می کنند. ENFJها معمولا نمی توانند در لحظه با حفظ خونسردی خود و با اطمینان، افکارشان را توضیح دهند.

اگر بتوانید در بین عموم تمام اظهارات دوست ENFJ خود را به چالش بکشید و توضیح دهید چرا افکار او نادرست است، او فراتر از خشم خشمگین خواهد شد و هرگز شما را به مهمانی های خود دعوت نخواهد کرد. ENFJها احمق نیستند اما اگر می خواهید از تاثیری که روی شما دارند رها شوید، باید کاری کنید که احمق به نظر برسند و این کار را در حضور سایرین انجام دهید.

کارکرد پست آن ها کار را برایتان ساده خواهد کرد، درسته؟ فقط خود را آماده کنید که آدم بد ماجرا باشید. همه ما به هرحال شخصیت بد داستان یک فرد دیگر هستیم.

تیپ شخصیتی ENFP

آیا دوست با شخصیت ENFP شما برای هشتمین بار سه ساعت سر قرار دیر آمده است؟ آیا قلب تنهای شما از تماشای سرد شدن قهوه تان، شکسته است؟

ENFPها جالب ترین ایده ها را در زمان حال دنبال می کنند و اکثر اوقات اینطور به نظر می رسد که شما جزو آن ایده ها قرار نمی گیرید. چنین رفتاری را به دل نگیرید. «جالب ترین چیز» در ذهن آن ها می تواند هرچیزی باشد از عادت سنجاب ها به دزدی تا جدیدترین اخبار حوادث.

اما چیزی که برای دوست ENFP شما ممکن است جالب به نظر برسد، در واقع جزو دلایلی قرار می گیرد که بخواهید دوستی خود را با او خاتمه دهید. مطمئن هستیم که دلتان برای شکل عجیب عینک آفتابی او یا هوش آشفته اش تنگ خواهد شد اما شما با فاصله گرفتن از ENFPها همان کاری را انجام می دهید که برای آن ها ارزشمند است یعنی: نیازهای خود را در اولویت قرار می دهید.

اجازه دهید واقع گرا باشیم. اگر دوست ENFP شما به اکثر افراد شباهت دارد، احتمالا در حد آزاردهنده ای بی ثبات است. شک دارید که دوستتان طی چند سال گذشته پرداخت مالیات را به یاد داشته باشد، چه برسد به ملاقات با شما در یک رستوران مشخص در یک زمان مشخص و در یک روز مشخص از سال.

برای جلوگیری از ناامیدی های آینده و پیدا کردن راهی برای اتمام دوستی با یک ENFP، تنها کاری که باید انجام دهید دور کردن منبع الهام بخشی او است. می دانیم گفتم این حرف از انجام آن ساده تر است، چون ENFPها مانند حلزون جذب چیزهایی می شوند که مشخص نیست. اما برای آن ها هر چیزی ارزشمند نیست یا در هر زمینه شایستگی لازم را ندارند.

ENFPها بدون تردید با ISTPها فرق دارند. منظورمان این است که اطلاعات آماری و محکم که می توانند با منطق و اداره دستکاری شوند، الهام بخش آن ها نخواهد بود. اگر بتوانید دوست ENFP خود را در موقعیتی قرار دهید که مجبور به مدیریت واقعیت شرایط خود شود، بدون این که راه حل قابل پیشبینی برای آن داشته باشد، سریعا در مسیر آزادی قرار می گیرید.

همانطور که دارید گزینه های بالقوه خود برای رهایی تان را بررسی می کنید، مطمئن شوید صحنه شکنجه ای را انتخاب می کنید که بزرگترین نقطه قوت ENFPها را از آن ها می گیرد. منظورمان سایر افراد است. ENFPها دوست دارند الهام بخش باشند و سریع با سایرین دوست شوند.

ما دوست نداریم که دوست ENFP شما از طریق امکان برقراری ارتباط و کنجکاوی از دام ما بگریزد. بلکه باید آن ها را جایی با یک مشکل کاملا مکانیکی تنها گیر بیاندازیم که نیاز به فعالیت بدنی برای رفع آن داشته باشند و نتوانند با سایر افراد برای متقاعد کردنشان برای حل این مشکل، صحبت کنند.

شما باید ENFPها را در جایی گیر بیاندازید که احساس نتواند مشکل را رفع کند، بلکه تنها باید از منطق محض استفاده کنند. ENFPها عاشق داستان های خود هستند، بنابراین پیشنهاد می کنیم کمی از داروی او را به خودش دهید. به نظر ما کمی شاعرانه کردن ماجرا اشکالی ندارد.

افسانه سیزیف می تواند الهام بخش ما باشد. در اساطیر یونان، سیزیف فردی بود که مجبور بود تخته سنگی را تا ابد به بالای یک کوه ببرد. لحظه ای که سیزیف به بالای کوه می رسید، تخته سنگ مجددا به پایین می افتد. او باید مجددا و مجددا این روند را تکرار می کرد، یعنی برای همیشه یک کار تکراری انجام می داد.

آیا این داستان مانند فلسفه ENFP برای زندگی کردن است؟ شک نکنید نه. بنابراین عالی است! می توانیم از همین افسانه استفاده کنیم!

پیشنهاد می کنیم به دوست ENFP خود به جای قهوه غلیظ همیشگی که می خورند، یک قهوه بدون کافئین دهید و او را بدزدید یا شاید زمانی که خواب هستند، او را برای مدتی بدزدید. ENFPها زیاد نسبت به قلمروی حواس آگاهی ندارند و احتمالا متوجه نخواهند شد که آن ها را به پشت ماشین خود می اندازید.

دوست ENFP خود را به داخل یک توپ فلزی و بزرگ همستر (توپ هایی که همسترها روی آن حرکت می کنند) بیاندازید که روی آن منافذی برای تنفس درست کرده اید. او را داخل این توپ حبس کنید با کاغذ دیواری که داخلش است و روی آن با رنگ روشن و برجسته نوشته اید «خوش آمدید» و سپس امضای خود را در همه جا انداخته اید.

با اطمینان می توانیم بگوییم که دوست ENFP شما نمی تواند از این دام فلزی بیرون آید و باید همیشه روی آن بچرخد و این کار تکراری را تا ابد انجام دهد. او هرگز شما را بابت محبوس کردن قلب پروانه ایش داخل این دستگاه ترسناک نمی بخشد. مطمئن هستیم هرگز یک قفس اینقدر خوشایند نبوده است و حالا آزادی خود را به دست آورده اید.

مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است، کمک می کند چنین شخصیت هایی را بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی INFJ

آیا از پیدا کردن کارت های تاروت در ماشین خود خسته شده اید؟ آیا دیگر نمی توانید هر زمان که دوست با شخصیت INFJ شما با گوی کریستال خود اطرافتان است، این حس دائمی را که اتفاق بدی می افتد، تحمل کنید؟  

شخصیت مرموز و تاریک آن ها در دنیای اشعار خوشایند است، یعنی جایی که همه لباس های تاریک به تن دارند و تظاهر می کنند مانند یک کلاغ رنج کشیده هستند. اما اصلا چنین تصویری زمانی که سعی دارید در آرامش پنکیک خود را بخورید، خوشایند نیست.

شما قاشق را به دهان خود نزدیک می کنید و متوجه می شوید که دوست INFJتان از آن سر میز نگاهی خیره به شما دارد. واقعا ترسناک است، نه؟ این آشفتگی ها و از دست دادن تمرکزها؟ دیگر نیازی نیست بترسید! این دوستی نباید تا ابد دوام آورد! راهکار ما چاره کار شما است. تنها باید به روش زیر عمل کنید.

چطور دوست INFJ خود را از دست بدهید

INFJها طرفداران تعصبی پیروی از روتین های با جزئیات و کاملا مشخص نیستند. آن ها به هرحال افرادی شهودی هستند و بیشتر با الگوهای در حال تغییر ذهنی سر و کار دارند تا اعمال فیزیکی قابل تکرار. آن ها بیشتر از این که عمل کننده باشند، رویاپرداز هستند.

در حقیقت، اجازه دهید یک راز را به شما بگوییم: INFJها وقتی که رویاهایشان به تحقق نپیوندد، احساس تنفر می کنند. INFJها در پیروی از مسیری که شهودشان برایشان ترسیم کرده است، رویایی دقیق از آینده می سازند (و آن را حفظ می کنند).

آن ها به دانش شهودی خود اعتماد دارند و برای این که به زندگی مطلوب خود برسند به مفاهیم بزرگ مانند اتحاد جهانی انسان ها، تجلی و قدرت ناخودآگاه ایمان دارند. INFJها همیشه عملکرد خوبی در عمل ناگهانی یا خودجوش در دنیای فیزیکی ندارند، چون به هرحال تیپ شخصیتی SP نیستند.

اما آن ها الهام بخش سایرین برای رسیدن به تعالی خواهند بود. اما توانایی واقعی یک INFJ که رویاهای خود را به یک حقیقت تبدیل کند، همیشه طبق انتظار او پیش نمی رود. پس با استفاده از همین موضوع باید به او ضربه بزنیم!

اگر بتوانید فضای بین رویاهای دوست INFJ خود و واقعیت را با تبدیل نتایج مطلوب او به امری غیرممکن آشفته کنید، شک داریم که از شما متنفر نشوند. پس یک موقعیت دو سر برد خواهد بود!

برای آن که نقشه تان عملی شود، امیدواریم به حرف های دوست خود پس از بازگشت او از جلسات مدیتیشن و روان درمانی گوش کرده باشید. در خلوت و تنهایی بودن کمک می کند که رویاها و امیال INFJ متبلور شوند و به سطح آیند.

باید از عمیق ترین آرزوی دوست INFJ باخبر شوید تا آن را دستخوش تغییر کنید. حدس می زنیم که رویای بزرگ دوست INFJ تان این است که به افراد کمک کند بیشتر از وضعیت فعلی خود با هارمونی و عشق کنار یکدیگر زندگی کنند.

آیا دوست INFJ شما می خواهد با کمک های منظم مالی به سازمان های بشردوستانه، مشکل فقر جهانی را رفع کند؟ عالی است! باید مطمئن شوید که پول صرف چیز دیگری می شود تا مردم گرسنه باقی بمانند! آیا دوست شما می خواهد یک دکتر شود و سرطان را درمان کند؟ عالی است! جزوه های او را بدزدید تا هرگز در امتحان پزشکی قبول نشود!

هدف این است که سر راه رویاهای او قرار بگیرید. مانند یک دیوار سر راه حس دوستتان از سرنوشتی که دارد و جدیت رسیدن به آن، قرار بگیرید. معمولا انجام عملی این کار ساده است. به طور کلی، از بین بردن برنامه های یک INFJ آن ها را فراتر از حد معمولی خشمگین خواهد کرد، به ویژه اگر یکی از این برنامه ها در قلبشان جایگاه خاصی داشته باشد.

اگر دنبال این هستید که پیاز داغ ماجرا را بیشتر کنید، توصیه می کنیم زمانی که در تلاش هستند برای رویای خود برنامه ریزی کنند، به خانه آن ها هجوم آورید. INFJها به علت ورودی های احساسی، نسبتا سریع بیش از حد تحریک می شوند.

دوست INFJ شما که حالا به خاطره پیوسته است، التماس خواهد کرد که خانه او را ترک کنید و به علت از بین بردن تلاش های بشردوستانه اش از شما متنفر خواهد بود.

برای شناخت بهتر چنین شخصیت هایی مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، را بخوانید.

تیپ شخصیتی INFP

دوستان با شخصیت INFP عجب دوستانی، واقعا عجب دوستانی هستند. آن ها شهروندان پرشوری هستند که هر کار لازم را برای مبارزه با باطل و دفاع از افراد بی پناهی که در آن لحظه برایشان تاسف می خورند، انجام می دهند. به نظر ما کلمه «مبارزه» کمی سنگین است. آیا این مبارزه است که آن ها فقط بگویند برایشان چه چیزی اهمیت دارد به جای این که کاری در خصوص آن انجام دهند؟

دوست INFP شما عاشق محیط اطراف است اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا مطمئن هستند؟ (لطفا آن ها را بابت ارزش ها و اصول اخلاقی که دارند زیر سوال ببرید.) از جایگاه محیطی دوست خود حمایت کنید. سعی کنید او را تشویق به پس انداز کنید تا خرید یک کتاب دیگر (درخت های بیچاره!) که آن ها قبل از آن که آن را روی قفسه کتاب رها کنند، تنها بخشی از کتاب را می خوانند.

آیا از همدست شدن با فردی که دشمن جنگل ها است، خسته شده اید؟ آیا زمانی که دوست INFP شما نزدیکتان است، از بروز هر احساسی که زیر باران نقش یک بمب ساعتی را دارد، خسته شده اید؟ چاره کار نزد ما است.

INFPها اهمیت زیادی به چیزهایی می دهند که برایشان مهم است. علت آن کارکرد احساسی درون ریز (Fi) آن ها است که یک نوع آشوب درونی زمانی به وجود می آورد که یک INFP شاهد چیزی است که عمیقا برای او اهمیت دارد. از جمله باید چیزهایی مانند بی عدالتی، از بین رفتن حقوق انسانی یا حتی یک چیز کیک را نام ببریم.

Fi یک کارکرد ناآگاه هست، چون شما همیشه مطمئن نیستید دوست شما به چه چیزی اهمیت می دهد تا زمانی که روی میدان مین پا می گذارید. اگر سعی دارید دوست خود را ول کنید، بهترین راه برای آن پیدا کردن عمدی آن میدان های مین و گام گذاشتن روی آن ها است. دائما این کار را تکرار کنید.

آیا برای دوستتان خوردن غاز، تعیین مالیات برای فقرا یا نوشیدن میلک شیک در یک عصر جمعه تنفربرانگیز است؟ از این بهتر نمی شود. راهی را برای انجام این کارها پیدا کنید و زمانی که در کنار او هستید، از چنین چیزهایی حمایت کنید.

پس از آن که در یک بازه زمانی طولانی شخصیت شرور خود را به دوست INFP خود ثابت کردید تا کارکرد حسی درون ریز (Si) او بپذیرد شما حال به هم زن هستید، آزادی خود را به دست می آورید.

اگر کافی نیست، توصیه می کنیم کتاب های او را آتش بزنید و آثار هنری اش را بدزدید. با این کارها او را از منبع خلاقیتی که به صورت ذاتی به آن گرایش دارد دور نگاه می دارید. همچنین تنها مدرکی را که نشان می دهد دوست شما جدا از داشتن احساسات عمیق، در چه چیزی موفق بوده است از بین می برید. موضوعی که به هرحال پس از آن احساس نگرانی می کنند.

تا زمانی که ارزش های یک INFP را به چالش بکشید و این که آن ها طبق این ارزش ها زندگی می کنند یا نمی کنند، خیلی سریع دوستی خود با آن ها را از دست خواهید داد!

توصیه می کنیم مطلب تیپ های شخصیتی تست MBTI زمانی که خشمگین می شوند، چطور رفتار می کنند؟ را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.