هر تیپ اینیاگرام چطور از قلب خود محافظت می کند؟

1402/05/22 3:54 PM - 8 ماه قبل


زندگی هر از چند گاهی ما را دچار سختی ها می کند. ما برای مقابله با آن باید از خودتان محافظت کنیم تا مجددا درد مشابهی را تجربه نکنیم. همه ما متفاوت از دیگری از قلب خود محافظت می کنیم. برخی اطراف خود دیواری می کشند تا سایرین را بیرون نگه دارند، دیگران دنبال حواس پرتی می گردند و عده ای هم سعی می کنند تمام نیازهای خود را نادیده بگیرند.

درک این موضوع که چطور هر تیپ اینیاگرام از خود محافظت می کند، می تواند باعث شود خودمان و سایرین را بهتر بشناسیم. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که هر تیپ اینیاگرام چطور از خود در برابر درد یا شکستن قلبش، محافظت می کند.  

توجه کنید که تمرکز ما در این مقاله به طور کلی روی نسخه معمولی تیپ های اینیاگرام است. نسخه های بسیار سالم و ناسالم تیپ ها ممکن است بالغ تر و متعادل تر یا افراطی تر و غیرمتعادل تر باشند.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

افراد با تیپ 1 اینیاگرام

افراد با تیپ یک اینیاگرام یک حس مسئولیت پذیری و وظیفه مندی قدرتمند در خود دارند و با تلاش برای کامل بودن، از خود محافظت می کنند. اگر آن ها بتوانند قبل از هر فرد دیگری متوجه اشتباهات خود شوند، به این باور می رسند که مورد انتقاد قرار نخواهند گرفت یا به واسطه طرد شدن به دلیل اشتباهاتشان، غافلگیر نمی شوند.

تیپ یکی ها همچنین می خواهند به این قطعیت برسند که از قلب خود در برابر غافلگیری های غیرمنتظره احساسی محافظت می کنند. چنین چیزی را در سبک زندگی بسیار منظم و میل به داشتن یک زندگی ساختارمند آن ها متوجه خواهید شد.  

این افراد همیشه به نظر می رسد که چک لیستی از کارهایی که باید انجام دهند و ندهند، دارند تا بتوانند در مسیر زندگی خود باقی بمانند و از هر نوع آشفتگی احساسی دور شوند. هرچه تیپ یکی ها بیشتر به بلوغ برسند، متوجه می شوند که کلید شادی خالص را باید در پذیرش «کامل نبودن» پیدا کرد.

آن ها یاد می گیرند با خود مهربان تر و آرامتر برخورد کرده و نیاز شدید به قطعیت و کنترل داشتن را رها کنند. تمرین های ذهن آگاهی، حمایت عاطفی و یاد گرفتن این که بیشتر در لحظه باید زندگی کرد، می تواند به تمام تیپ یکی ها کمک کند که از قلب خود محافظت کنند و در همین حین شرایط را به همان شکلی که است، بپذیرند.

افراد با تیپ 2 اینیاگرام

افراد با تیپ دو اینیاگرام با توجه به نیازهای سایرین به جای خودشان، از قلبشان محافظت می کنند. آن ها با هدایت انرژی خود به سمت سایرین امیدوار هستند از درد نگاه به احساسات و امیال درونی شان که ممکن است برایشان حس شرمندگی یا تنهایی آورد، جلوگیری کنند.

برای تیپ دویی های معمولی، هر هدیه یا خدمتی که برای سایرین فراهم می کنند به این امید است که روزی شبیه به آن را دریافت کنند. آن ها با برقراری ارتباط با سایرین و داشتن این احساس که کاملا به آن ها نیاز است، بین قلب خود و عوامل بالقوه آسیب زننده و طرد شدن، یک مرز محافظتی می کشند.

همانطور که تیپ دویی ها رشد پیدا می کنند و بالغ می شوند، یاد می گیرند که ارزشمند بودنشان وابسته به کاری که برای سایرین انجام می دهند نیست. آن ها بیشتر به نیازها و خواسته های خود توجه می کنند و به این درک می رسند که نباید منتظر تایید سایرین برای دریافت عشق و مهربانی باشند.

تمرین مدیتیشن، مراقبت از خود، خلاق بودن و نوشتن خاطرات می تواند راهکارهایی برای کمک به تیپ دویی ها باشد که در ادامه مسیر زندگی شان رابطه عاشقانه ای با خود پیدا کنند.

افراد با تیپ 3 اینیاگرام

افراد با تیپ سه اینیاگرام با تمرکز بر تصویر خود و تلاش برای موفق به نظر رسیدن، از قلب خود محافظت می کنند. آن ها اغلب این کار را نقاب زدن یا نشان دادن شخصیت های مختلف و جذاب از خود در اجتماع انجام می دهند. یعنی ظاهری را به نمایش می گذارند که اعتقاد دارند از نظر سایرین قابل قبول، الهام بخش یا ماهر است.

این افراد تلاش می کنند با هر نقشی که از آن ها انتظار می رود سازگار شوند، خواه به معنای یک کارمند نمونه بودن باشد یا شریک زندگی بی عیب. آن ها می ترسند هر نوع شکست یا نقطه ضعفی را نشان دهند، بنابراین بی وقفه سعی می کنند تا یک تصویر قدرتمند یا کامل از خود به نمایش بگذارند.

افراد با تیپ سه با انجام این کار جلوی این احتمال که سایرین خود واقعی آن ها را ببینند و طردشان کنند، می گیرند. همانطور که این تیپ شخصیتی به بلوغ می رسد، یاد خواهد گرفت که پذیرش واقعی و حس حقیقی تعلق داشتن ریشه در اصالت و تظاهر نکردن دارد.

این افراد قدم به قدم یاد می گیرند خود واقعی شان را نشان دهند و نقابشان را کنار بزنند. تمرین هایی مانند آگاهانه مهربان بودن با خود، برقراری ارتباط با طبیعت و تلاش برای یک باور بزرگتر از خودشان، می تواند در این مسیر به آن ها کمک کند.

افراد با تیپ 4 اینیاگرام

تیپ چهاری های معمولی با فاصله گرفتن از سایرین و غرق شدن در عواطف و تخیل خود، از قلبشان محافظت می کنند. افراد با تیپ 4 اینیاگرام اغلب به دنیای درون و خلاقانه خود پناه می برند، جایی که بتوانند بدون احساس مورد قضاوت قرار گرفتن یا تحت نظر واقع شدن، به احساساتشان فکر کنند.

در تمام مدتی که آن ها با تاریکی درون خود مواجه می شوند، حس می کنند که هیچ نیروی خارجی نمی تواند نابودشان کند. جهان تخیل حمله احساسات دردناکی که آن ها ممکن است در دنیای واقعی تجربه کنند، به تعویق می اندازد.  

همانطور که تیپ چهاری ها به بلوغ می رسند و رشد می کنند، یاد می گیرند که احساسات آن ها تنها حقیقت موجود نیست و تجربه های واقعی زندگی حس عمیقی از رضایت را به جا می گذارند. آن ها می توانند رفتاری شبیه به تیپ یکی ها در پیش بگیرند و با پیدا کردن تجربه هایی که همسو با ارزش هایشان است، به بهترین نسخه خود تبدیل شوند.

تلاش در جهت یک باور بزرگ، وقت گذراندن در طبیعت و پیدا کردن هدفی که معنای بزرگی داشته باشد، راهکارهایی برای تیپ چهاری ها است که بتوانند قلبشان را قدرتمندتر کنند و قدرت بینش، همدلی و درک احساسی خود را به نمایش بگذارند.

مطالعه مطلب جنبه تاریک هرکدام از تیپ های اینیاگرام – قست اول تیپ های 1 تا 4 را نیز فراموش نکنید.

افراد با تیپ 5 اینیاگرام

تیپ پنجی های معمولی از قلب خود با تنها بودن محافظت می کنند. آن ها اکثرا درونگرا هستند و از تنها بودن لذت می برند، چون می توانند در دنیای ایده ها و اطلاعات خود باقی بمانند. افراد با تیپ 5 اینیاگرام به واسطه کشیدن دیوار اطراف خود شهرت دارند و اغلب تعامل هایشان را محدود می کنند تا جلوی هر نوع دخالت احساسی که می تواند منجر به آشفتگی یا درد شود، بگیرند. آن ها با انجام این کار می توانند انرژی خود را حفظ کرده و از هر نوع آسیب احساسی خودداری کنند.

همانطور که تیپ پنجی ها رشد می کنند و به بلوغ می رسند، ارزش بیرون آمدن از پوسته خود را یاد می گیرند. الزاما معنای این کار رفتن به مهمانی های شلوغ یا برقراری بدون توقف ارتباط های اجتماعی نیست، بلکه منظورمان وقت گذرانی در طبیعت، محک زدن ایده هایشان در دنیای واقعی یا تعامل با افرادی است که علایق مشترکی دارند.

همانطور که این افراد به درون جهان تجربه های واقعی و برقراری ارتباط با سایرین قدم می گذارند، متوجه می شوند که به اندازه کافی قدرتمند هستند تا در برابر موانع و دلشکستگی هایی که زندگی سر راهشان قرار می دهد، مقاومت کنند.

افراد با تیپ 6 اینیاگرام

تیپ ششی های معمولی از قلب خود با شناسایی پیشاپیش هر نوع تهدید بالقوه محافظت می کنند. اگر آن ها بتوانند بدترین سناریوهای ممکن را پیشبینی کنند، به این باور می رسند که می توانند جلوی رخ دادنشان را بگیرند.

آن ها گارد خود را حفظ می کنند تا بتوانند برای جنگیدن یا فرار در صورت احساس خطر، آماده باشند. افراد با تیپ شش اینیاگرام همیشه نیاز دارند تا احساس آمادگی کنند و ممکن است اغلب در محیط به دنبال چیزی بگردند که ممکن است اشتباه پیش برود.

این افراد بدین طریق می توانند از خود در برابر آسیب دیدن یا هر نوع غافلگیری محافظت کنند. تیپ ششی های اجتماعی و مراقب خود، با جستجو برای جوامع، دوستان یا مقام هایی که بتوانند آن ها را هدایت یا راهنمایی کنند یا مراقبشان باشند، از قلبشان محافظت می کنند.

همانطور که تیپ ششی ها رشد می کنند و به نسخه سالمشان تبدیل می شوند، یاد می گیرند به خود اعتماد کرده و توانایی شان برای مقابله با تهدیدها را تایید کنند، به جای آن که دنبال یک منبع امن خارجی بگردند. با آن که آن ها رفتار خود در بررسی محیط و شرایط را کنار نمی گذارند اما به این حس سرسپردگی و شجاعت در زندگی می رسند که می دانند سختی ها اجتناب ناپذیر هستند اما همین لحظه حال می تواند زیبا باشد.

تمرین هایی مانند آهنگ سازی، تنفس صحیح و ذهن آگاهی می تواند به تیپ ششی ها کمک کند در مسیر زندگی به خود بیشتر اعتماد کنند.

افراد با تیپ 7 اینیاگرام

تیپ هفتی های معمولی از قلبشان با سرگرم نگه داشتن خود و دائما در جستجوی ماجراجویی، تحریک شدن و چیزهای جدید محافظت می کنند. بدین طریق از برخورد با واقعیت های زندگی که ممکن است آن ها را از پا اندازد، مانند اندوه یا شکست، خودداری می کنند.

افراد با تیپ هفت اینیاگرام در جهان احتمال ها زندگی می کنند، جایی که در آن هر چیزی می تواند رخ دهد و همه چیز را می توان کشف کرد. تا زمانی که آن ها بدانند آینده مرزی ندارد، می توانند از حس به دام افتادن در دردها و ناامیدی های لحظه حال، فرار کنند.

همانطور که تیپ هفتی ها رشد می کنند و به نسخه سالم خود تبدیل می شوند، درک می کنند که بی حوصلگی، درد و سایر احساسات ناخوشایند می توانند تجربه عمیقی به جا بگذارند که ارزشمند است.

همانطور که آن ها یاد می گیرند به احساسات خود توجه کنند، روز به روز بیشتر در درک احساساتشان و کشف لذت واقعی و خودآگاهی، توانمندتر می شوند. انجام این کار به تیپ هفتی ها کمک می کند جلوی تصمیم گیری های ناگهانی که بعدا از آن ها پشیمان شوند یا فوران های احساسی و اضطرابی که ریشه در احساسات سرکوب شده دارد، بگیرند.

تمرین هایی مانند کوهنوردی، یوگا، قدم زدن در جنگل یا مدیتیشن می تواند به تیپ هفتی ها کمک کند احساس کنند در لحظه حضور دارند و کمتر بخواهند با پرت کردن حواسشان، از ناراحتی ها فرار کنند.

برای شناخت بهتر تیپ های اینیاگرام توصیه می کنیم، مطلب بررسی رفتار هر 9 تیپ اینیاگرام در دوران رشد و استرس نیز مطالعه کنید.

افراد با تیپ 8 اینیاگرام

تیپ هشتی های معمولی با دفاع از حق خود و سایرین، از قلبشان محافظت می کنند. اگر افراد با تیپ 8 اینیاگرام بتوانند روی سرنوشت خود تسلط پیدا کنند، هیچکس دیگر قدرت آسیب زدن به آن ها را ندارد. آن ها افرادی به شدت مستقل، با اراده قوی و برتری طلب و قدرت جو هستند تا هیچکس نتواند از آسیب پذیری هایشان سوء استفاده کند.

این افراد با ذهنیت قوی خود تمرکزشان را روی باهوش بودن و مقابله با خطرات بالقوه زندگی می گذارند. آن ها باید احساس کنند آسیب پذیر نیستند و کنترل شرایط را به عهده دارند، وگرنه می ترسند که فردی از نقاط ضعف آن ها سوء استفاده کند.

همانطور که تیپ هشتی ها رشد می کنند و به بلوغ می رسند، متوجه می شوند که کلید شادی و لذت خالص ریشه در استفاده از نقاط قوتشان در حفاظت از سایرین و شجاعت خود واقعی شان باشند، دارد. یعنی می توانند آسیب پذیر باشند.

آن ها یاد می گیرند خشم خود را با همدلی و برقراری ارتباط جایگزین کنند. تمرین هایی مانند داوطلب شدن در انجام کارها، کمک به یک دوست یا دفاع از باوری که برایشان اهمیت دارد، به تیپ هشتی ها کمک می کند به طریقی احساس قدرت کنند که معنابخش و لذتبخش باشد.

تیپ هشتی ها با ذهنی پذیرا و اراده ای قوی، یکی از توانمندترین و حمایت کننده ترین اعضای هر گروهی هستند.

افراد با تیپ 9 اینیاگرام

تیپ نهی های معمولی از قلب خود با جریان پیش رفتن و خودداری از مخالفت، محافظت می کنند. هرچه سروصدا و آشفتگی کمتر باشد، بهتر است. چون آن ها می توانند از هر طوفان احساسی که درد شدیدی می تواند به همراه داشته باشد، اجتناب کنند.

زمانی که قلب یک تیپ 9 اینیاگرام می شکند، او حواس خود را با پناه بردن به تخیلش، مراسم مذهبی یا اظهارات مثبت، پرت می کند. یعنی مسائلی که زمان آشفته شدن بیش از حد زندگی، این تیپ شخصیتی را در جریان آن حفظ می کنند.

عده ای از تیپ نهی ها با سایرین قطع رابطه می کنند یا احساسات خشم، اندوه، لذت یا غم خود را نادیده می گیرند. آن ها به اصطلاح «خودشان را ترک می کنند» و در کار یا لذت از قابلیت های خود (که باعث می شود دیگر بیشتر تلاش نکنند) غرق می شوند.

همانطور که تیپ نهی ها رشد می کنند و به حالت بالغ و سالمشان تبدیل می شوند، یاد می گیرند حتی در طول لحظات چالش آفرین، ارتباط با خود را حفظ کنند. این تیپ ها از نیازها و احساسات خود آگاهی پیدا می کنند، بدون این که از آن ها آشفته شوند یا فاصله بگیرند.

حضور داشتن در لحظه و یادگیری احترام به صدای درون و فرصت دادن به آن برای شنیده شدن، مسیر تحول و لذت واقعی است. تلاش برای رسیدن به یک هدف فردی، رفتن به دل طبیعت و صرف وقت برای توسعه استعدادهای فردی می تواند به این افراد کمک کند شجاعت حفظ ارتباط با خود را حتی زمانی که زندگی سخت می شود، پیدا کنند.

آن ها با قلبی که پذیرا بوده و اراده ای که قوی است، به یک منبع الهام بخش برای اطرافیان خود تبدیل می شوند.

توصیه می کنیم نگاهی نیز به مطلب دروغی که هر تیپ اینیاگرام به آن باور دارد و چطور باید از آن اجتناب کرد بیاندازید.



شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.