چطور با افراد بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرامشان همدردی کنید

1402/07/14 8:08 PM - 6 ماه قبل


سخت است زمانی که می بینیم فردی از نظر احساسی به هم ریخته است و گریه می کند. بدون تردید دوست داریم با او همدردی کنیم اما واقعا راحت نیست که بدانیم چه چیزی باید بگوییم یا چطور کمک کنیم. تیپ های مختلف اینیاگرام، به شکلی متفاوت با همدیگر احساسات را تجربه می کنند، بنابراین منطقی است که باید به روشی مختلف با آن ها همدردی کنید.

مثلا تیپ پنجی ها ممکن است زمانی که گریه می کنند، بخواهند از همه فاصله بگیرند تا کسی متوجه حال آن ها نشود. در حالیکه تیپ چهاری ها ممکن است بخواهند فردی به حرف هایشان گوش کند و حمایتگرشان باشد. در این مقاله خواهیم گفت چطور زمانی که فردی گریه می کند یا از نظر احساسی به هم ریخته است، بر اساس تیپ اینیاگرامش به او نزیک شوید. امیدواریم با این مقاله روابط خود را بهبود بخشید، پس تا انتها همراهمان بمانید.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام

نیازها: نیاز به یادآوری که گریه کردن اشکالی ندارد و حتی خوب است. فردی که بدون قضاوت گوش کند. فضایی که بدون احساس خودانتقادی، احساساتشان را پردازش کنند.

افراد با تیپ یک اینیاگرام سخت تلاش می کنند ظاهر خود را حفظ کنند و نشان دهند آرام، خونسرد و بدون مشکل هستند. اما زمانی که آن ها از نظر احساسی از هم می پاشند، احساس می کنند بازیگر فیلم ترسناکی هستند که خودشان آن را کارگردانی می کنند.

به عبارت دیگر درونشان آشفته می شود. آن ها احتمالا بابت اینکه لحظه ای آرامش خود را از دست داده اند، احساس عصبانیت و شرمساری کنند. اگر تیپ یکی ها گریه کنند، می توانید مطمئن باشید که در فکر فرار هستند تا وجهه خود را حفظ کنند.

در چنین شرایطی باید به این افراد به نحوی نزدیک شوید که آرامش، کنترل و نقش حمایتی خود را حفظ کنید. زیاد به احساسات آن ها توجه نکنید و لطفا شما نیز آشفته نشوید. این موضوع تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد. تیپ یکی ها افرادی هستند که برای انجام کارها قاطعیت از خود نشان می دهند، اما اغلب مسئولیت های بیش از حد زیادی را قبول می کنند.

سعی کنید به شیوه ای عملی و منطقی به آن ها کمک کنید تا برای پردازش احساسات خود، کمی از همه چیز فاصله بگیرند. مسئولیتی را از دوش آن ها بردارید، کمک کنید مکانی آرام را برای دور شدن از سایرین پیدا کنند یا پیشنهاد کنید که بدون قضاوت، به حرف هایشان گوش خواهید کرد.  

اگر دلیل گریه شان شما هستید و اگر اشتباه کرده اید، حتما صادقانه معذرت خواهی کنید. زمانی که فردی در رابطه با یک تیپ یکی قرار دارد، فوق العاده مهم است مسئولیت شخصی اشتباهاتش را به عهده بگیرد. حمایت احساسی برای تیپ یکی ها زمانی که در چنین حالتی قرار دارند، به این معنا است که به آن ها اطمینان دهید گریه کردن اشکالی ندارد و کاملا طبیعی است انسان احساس آشفتگی کند.

به آن ها یادآوری کنید که استراحت کردن اشکالی ندارد و نفس عمیق بکشند. ممکن است برایشان سخت باشد که بپذیرند نیاز به کمک دارند یا حتی کمک شما را رد کنند، بنابراین اگر می دانید کاری باید انجام دهید، بدون پرسیدن آن را انجام دهید. جوک گفتن درباره زمانی که خودتان نیز گریه می کنید، می تواند فضا را عوض کند.

تیپ دو اینیاگرام

نیازها: مهربانی، همدلی و کلمات مثبت. یادآوری اهمیت و نقاط قوتشان.

افراد با تیپ دو اینیاگرام، احساسات خود را ابراز می کنند اما نمی خواهند که نیازمند دیده شوند. آن ها معمولا کسی هستند که حمایت عاطفی خود را نشان می دهند، نه فردی که آن را درخواست کنند. بنابراین، احساسی شدن می تواند حس آسیب پذیری و شرم زیادی به این افراد دهد.

هرچه یک فرد با تیپ دو اینیاگرام سالمتر باشد، بیشتر این جنبه از خود را می پذیرد و دوست دارد درخواست کمک کند. هرچه این افراد ناسالم تر باشند، بیشتر آسیب پذیری خود را مخفی می کنند یا از آن برای فریب دادن و جلب عشق و مهربانی سایرین استفاده می کنند.

زمانی که تیپ دویی ها از سر غم یا خشم گریه می کنند، معمولا نشان می دهد که چیزی دل خیرخواه آن ها را شکسته است و اندکی به عشق بی وقفه و اطمینانی که معمولا خود به سایرین می دهند، نیاز دارند. بهترین روش برای نزیک شدن به یک تیپ دویی احساسی، نشان دادن مهربانی و درک کافی است.

احساسات آن ها را تایید کنید اما موضوع را بزرگ جلوه ندهید. اجازه دهید بدانند که درک می کنید چقدر سخت تلاش می کنند و چقدر به افراد داخل زندگی خود اهمیت نشان می دهند. تیپ دویی ها در حمایت عاطفی از سایرین عالی عمل می کنند، بنابراین مهم است به آن ها یادآوری کنید که اشکالی ندارد زمانی که نیاز دارند، محکم و قوی نباشند.

در احساسات آن ها شریک شوید و همراه با همدلی به حرف هایشان گوش کنید. نشان دهید آن ها را تحسین می کنید و (اگر فردی احساسی هستند) بغلشان کنید و حرف های محبت آمیز بزنید. اجازه دهید بدانند که هر احساسی دارند مشکلی نیست و هیچکس از آن ها انتظار ندارد یا نمی خواهد تمام فشارها را به تنهایی به دوش بکشند.

تمام مواقعی را که نسبت به سایرین بخشنده بوده اند، یادآوری کنید و بگویید دوست دارید در شرایط سخت فعلی کنار آن ها باشید.

تیپ سه اینیاگرام

نیازها: شوخی دوستانه تا کمتر احساس آسیب پذیری کنند، نیاز به اطمینان دادن و مقداری فضای شخصی.

زمانی که افراد با تیپ سه اینیاگرام گریه می کنند، احساس می کنند که بدون شلوار به مدرسه رفته اند یا در یک آزمون نمره قبولی نگرفته اند. برای این تیپ ها، به خصوص زمانی که در سطح ناسالم یا معمولی خود قرار دارند، بسیار مهم است که چطور پیش سایرین به نظر می رسند.

آن ها بسیار تلاش می کنند که آرام، خونسرد و توانمند به نظر برسند. بنابراین زمانی که اجازه می دهند احساساتشان بروز پیدا کند، حس شرم و خجالت زیادی به همراه آن می آید. در حقیقت، دیدن گریه آن ها بدون اینکه همزمان دنبال جایی برای مخفی شدن نباشند، مانند مشاهده یک اسب تک شاخ است.

زمانی که می خواهید به یک تیپ سه اینیاگرام که گریه می کند نزدیک شوید، مهم است که گفتگو را ساده پیش ببرید و سعی کنید از تنش ماجرا بکاهید. آن ها ممکن است از احساس خود خجالت بکشند یا شرمنده باشند که اینطور شکننده دیده می شوند، حتی اگر چنین چیزی را نپذیرند.

همچنین مهم است که این افراد احساس کنند بدون خطر می توانند آسیب پذیری شان را ابراز کنند. یعنی اگر نیاز دارند حرف بزنند، اجازه دهید بدانند که شما آنجا هستید تا به تمام حرف هایشان و هر سختی که تحمل کرده اند، بدون قضاوت گوش کنید.

یک راه عالی برای کمک به یک فرد با تیپ سه این است که روی نقاط قوت و قابلیت های او تاکید کنید. به آن ها یادآوری کنید که برای عبور از شرایط سخت، به اندازه کافی قوی و توانمند هستند. اجازه دهید بدانند که برای اینکه می توانید در این حین از آن ها حمایت کنید، احساس افتخار می کنید و اشکالی ندارد که تمام پاسخ ها را نمی دانند و همیشه کامل نیستند.

از طرفی اگر فضای شخصی می شناسید که می توانید با آن ها به آنجا بروید، از این بهتر نمی شود. افراد با تیپ سه اینیاگرام معمولی در مخفی نگه داشتن آسیب پذیری خود استاد هستند اما در درون، نیاز به قوت قلب دارند. به آن ها چنین جملاتی بگویید «من هوایتم را دارم» یا «تو از عهده این بر می آیی.» و اگر احساس خوشمزگی می کنید، جوک های سبکی بگویید، مانند «حرف خجالت شد! من زمان فیلم دیدن مانند یک بچه گریه می کنم.»

چنین جملاتی روحیه این افراد را عوض خواهد کرد و آسیب پذیری برایشان کمتر ترسناک می شود. فقط به یاد داشته باشید که این افراد ممکن است برای پردازش احساسات خود به تنهایی نیاز داشته باشند، بنابراین اجازه دهید تنها باشند.

تیپ چهار اینیاگرام

نیازها: تایید و تحسین احساسات متفاوتی که دارند. یادآوری نقاط قوتشان.

افراد با تیپ چهار اینیاگرام، درک بالایی از احساسات دارند و می توانند در احساسات خود شیرجه بروند. احساسات شدید ممکن است آن ها را کاملا درگیر کند، به خصوص تیپ چهاری های جنسی یا اجتماعی. زمانی که این افراد گریه می کنند، کاملا نشان می دهد که دیگر نمی توانند جریان احساسات را در خود نگه دارند و باید آن را بیرون بریزند.

تیپ چهاری های با غریزه محافظت از خود ممکن است احساس کنند که باید خود را بیشتر قوی نشان دهند و با حساسیت ذاتی شان مقابله کنند. آن ها قهرمانان هنر رنج کشیدن به مدت طولانی هستند و ممکن است گریه کردن را مانند شکافی در زره خود بدانند.

برای نزدیک شدن به تیپ چهاری که احساسی شده است، باید قدرت همدلی و مهارت داشته باشید. به هیچ وجه آن ها را مجبور نکنید که احساسات خود را نادیده بگیرند. بیان جملاتی مانند «همه چنین احساسی دارند» یا گفتن شرایط مشابهی که خودتان داشته اید، هرگز توصیه نمی شود.

به آن ها زمان و فضایی برای تنها بودن دهید که بدون قضاوت، حرف هایشان را بزنند. کنجکاوی نکته مهمی است که باید به آن دقت کنید، پس بپرسید زندگی شان چطور می گذرد و چرا گریه می کنند (اگر قصد دارند علت آن را بگویند).

احساسات آن ها را تایید کنید، همدلی کنید و از کوچک شماردن تجربه هایشان خودداری کنید. مطمئن باشید که تیپ چهاری ها از این موضوع تنفر دارند که احساساتشان نادیده گرفته شود.

اگر (از طریق خودداری از تماس چشمی یا سکوت کردن) اینطور به نظر می رسد که نیاز دارند تنها باشند، به آن ها اطمینان دارید که تمام زمان دنیا در اختیارشان است. اجازه دهید به درون جنگل تنهایی خود پناه ببرند. احساس غالب تیپ چهاری ها شرم است و اغلب با احساسات درک نشدن یا غم دست و پنجه نرم می کنند

بعضی از تیپ چهاری ها گفته اند که احساس می کنند دائما در حال شرکت در تست بازیگری برای نقشی هستند که هرگز آن را دریافت نمی کنند. اجازه دهید بدانند که چطور به روش های مختلف آن ها را تحسین می کنید و احساساتشان را تایید کنید.

تیپ چهاری در نهایت می خواهد دیده شود و سایرین خود واقعی او را با تمام عیب هایش بپذیرند. زمانی که نشان می دهید شما چنین فردی می توانید باشید، برای آن ها فوق العاده ارزشمند است. از طرفی اگر تیپ چهاری از نوع زیر تیپ های با غریزه محافظت از خود باشد که تلاش می کند ظاهر خود را حفظ کند، به او یادآوری کنید که حتی فوق قهرمانان نیز گریه می کنند.

تیپ پنج اینیاگرام

نیازها: فضایی برای تنها بودن و پردازش احساسات. یک یادآوری آرام که شما اگر نیاز به حرف زدن دارند، کنارشان هستید (بدون اینکه قضاوت کنید).

افراد با تیپ پنج اینیاگرام، استاد مخفی نگه داشتن احساسات خود هستند! آن ها ترجیح می دهند احساساتشان را نشان ندهند، بنابراین به ندرت کسی آن ها را می بیند که در حضور سایرین احساسی شده اند. دیدن چنین چیزی مانند پیدا کردن یک گنج است!

آن ها احتمالا در این مواقع دنبال جایی برای مخفی شدن می گردند و شدیدا سعی می کنند خود را این چنین آسیب پذیر نشان ندهند. اما همه ما در زندگی گریه کرده ایم.

زمانی که یک فرد با تیپ پنج اینیاگرام گریه می کند، مهم است که آرام باشید و به او حس ناخوشایندی ندهید. آن ها را با سوال های گوناگون بمباران نکنید یا سعی نکنید تحت فشار قرار دهید که بگویند چه شده است. فقط احساساتشان را تایید کنید و قوت قلب دهید که اگر نیاز دارند، حمایتشان می کنید.

زمان ارتباط با یک تیپ پنجی، هرچه کمتر برخورد داشته باشید بهتر است! حرف های خود را صادقانه بگویید. بپرسید نیاز به کمک دارند یا نه، دوست دارند درباره موضوع صحبت کنند (به احتمال زیاد درخواست کمک را رد خواهند کرد، اما پرسیدن ضرر ندارد) و به آن ها اطمینان دهید که اگر نیاز به چیزی دارند، فقط کافی است پیام دهند یا تماس بگیرند.

حمایت عاطفی کامل و لحظه ای خود را پیشنهاد دهید (این حمایت ممکن است به سادگی نشستن در کنار آن ها و گرفتن دستانشان باشد)، اما ابتدا بپرسید نیاز دارند تنها باشند یا نه.

مهم است که به نیاز تیپ پنجی ها به تنهایی و داشتن فضای شخصی احترام بگذارید، چون آن ها به تنها بودن نیاز دارند، همانطور که ماهی به آب نیاز دارد. زمانی که این افراد گریه می کنند، اگر می خواهند تنها باشند، آن را به دل نگیرید.

اجازه دهید بدانند هر زمان که آماده هستند، برای شنیدن حرف هایشان آنجا حضور دارید، اما لطفا به آن ها فشار وارد نکنید. زمانی که مجدد آن ها را دیدید، آشفتگی احساسی شان را مطرح نکنید. فقط یک دوست خوب باشید و یادآوری کید که اگر نیاز به صحبت دارند، کنارشان هستید.

تیپ شش اینیاگرام

نیازها: داشتن فرصتی برای بیان نگرانی ها و اضطراب های خود و یادآوری حمایت و وفاداری.

احساس غالب در افراد با تیپ شش اینیاگرام، ترس است و آن ها اغلب نگران همه چیز هستند. ذهنشان انگار وظیفه دارد در هر ساعت از روز بدترین سناریوها را تصور کند. زمانی که این افراد در نهایت از هم می پاشند و گریه می کنند، می دانید که این اتفاق پس از مدت ها رخ داده است. بنابراین بهترین درمان برای این روح های مضطرب چیست؟ یک دوز حمایت آرام و اطمینان قلب، این افکار پرشور را آرام خواهد کرد.  

زمانی که یک تیپ ششی را در حال گریه کردن می بینید، سعی کنید آرامش و کنترل خود را حفظ کنید. این افراد ممکن است دنبال شخصی باشند که درک کند چه چیزی در سرشان می گذرد، بنابراین تمام تلاش خود را نشان دهید آن ها را بدون تحمیل نظرتان آرام کنید. اجازه دهید نگرانی های خود یا چیزی را که ناراحتشان کرده است، ابراز کنند و سعی نکنید با آن ها بحث کنید یا در اوج صحبتشان نصیحتشان کنید.

بعدا زمانی که همه چیز آرام شد، بپرسید اگر دوست دارند نظر یا نصیحتتان را بشنوند، اما زمان بیان احساساتشان سعی کنید فقط در مقابل طوفان درون آن ها آرام باشید.

بعضی از تیپ ششی ها ممکن است تصور کنند که نشان دادن ترسشان نشانه نقطه ضعف است. به آن ها یادآوری کنید که اصلا اشکالی ندارد مطمئن نباشند یا بترسند. همچنین می توانید مواقعی را یادآوری کنید که در گذشته چالش های مشابهی را پشت سر گذاشته اند.

شنیدن این جملات برای آن ها فوق العاده امیدبخش و انگیزه بخش است. اگر آن ها آمادگی آن را دارند، تکنیک های آرامش بخش مانند نوشتن افکارشان در یک دفتر خاطرات یا انجام کارهایی را پیشنهاد دهید که به سلامت خودشان بیشتر رسیدگی کنند.

فقط باید به این موضوع دقت کنید که بعضی از تیپ ششی ها نگران هستند که نشان دادن احساساتشان باعث خواهد شد سایرین از بالا به پایین به آن ها نگاه کنند یا (در بدترین سناریوی ذهنی این افراد)، حتی ترکشان کنند. اگر این چنین است، به آن ها اطمینان دهید که چقدر برایتان اهمیت دارند و تحت هر شرایطی، هوایشان را دارید.

تیپ هفت اینیاگرام

نیازها: مکانی امن برای آسیب پذیر بودن بدون قضاوت (و شاید اندکی خوش طبعی برای شاد کردن فضا).

افراد با تیپ هفت اینیاگرام، بیشترین انرژی را در مقایسه با تیپ های دیگر دارند. آن ها با کنجکاوی و اشتیاق بی پایان خود دنیا را فتح می کنند. اما حتی فوق قهرمانان احساسی می شوند. زمانی که احساسات تمام وجود ما را در بر گیرند، گریه نکردن به یک نبرد حماسی تبدیل می شود. این افراد یا مانند یک حرفه ای از گریه کردن خودداری می کنند یا به شکلی دراماتیک و شدید، تسلیم آن می شوند.

زمانی که تیپ هفتی ها گریه می کنند، از نظر احساسی همراهیشان کنید، بدون اینکه از آن ها فاصله بگیرید. اجازه دهید بدانند که زمان ابراز احساساتشان، کنارشان هستید و درباره احساساتشان قضاوت نمی کنید. تیپ هفتی ها ممکن است افکار خود را بدون فکر و نسنجیده ابراز کنند، بنابراین زمانی که گریه می کنند، درباره حرف هایشان قضاوت نکنید.

به آن ها اطمینان دهید که طرد نشده اند و اصلا اشکال ندارد که از نظر احساسی آشفته باشند. اگر می توانید، سعی کنید کمی طنز چاشنی گفتگو کنید و چندتا جوک بگویید، این کار کمک می کند این افراد کمتر احساس آشفتگی کنند.

برای تیپ هفتی ها سخت است که به مدت طولانی به احساسات خود توجه کنند. با آنکه برایشان مهم است که احساسات خود را پردازش کنند، اما گاهی فقط به اندکی حواس پرتی نیاز دارند و این موضوع اشکال ندارد، البته تا زمانی که همیشه زمانی که آشفته می شوند این کار را انجام ندهند.

این افراد را تشویق کنید که کمی استراحت کنند و درگیر چیزی شوند که برایشان لذت بخش است، مانند پیاده روی، بازی کردن، زمزمه محبوب ترین آهنگ هایشان یا تماشای یک فیلم کمدی.

حتی می توانید در انجام یک کار حوصله بر (مانند شستن ظرف ها) به آن ها کمک کنید تا بتوانند احساسات خود را در خلوتشان پردازش کنند. تیپ هفتی ها از بی حوصلگی و کسل بودن بیزار هستند، بنابراین از این کمک شما فوق العاده خوشحال خواهند شد!

تیپ هشت اینیاگرام

نیازها: فضا و آزادی برای تخلیه احساسات یا بالشتی که به آن مشت بزنند.

افراد با تیپ هشت اینیاگرام، جنگجویان آتشینی هستند که احساس غالب آن ها خشم است و زمانی که ناراحت بشوند، ممکن است برایتان ترسناک باشد. آسیب پذیری در تفکر این افراد نمی گنجد، بنابراین اندوه را به خشم تبدیل کرده و سعی می کنند از دید افراد کنجکاو خود دور شوند.  

زمانی که یک تیپ هشتی گریه می کند، معمولا بیشتر از هر چیزی دنبال فضایی برای تنها بودن است. برای این افراد اتاقی پیدا کنید که در آن تنها باشند، بتوانند در را قفل کنند و خلوت خود را داشته باشند. با این حال، می توانید بدون تجاوز به فضای شخصی شان، حمایت خود را پیشنهاد دهید.

اگر آن ها دوست داشته باشند کسی کنارشان باشند، اطلاع خواهند داد. اگر نه، عقب بنشینید و به این افراد آزادی دهید تا احساساتشان را به شیوه خودشان، پردازش کنند. تیپ هشتی ها دوست دارند اینطور نشان دهند که همه چیز را تحت کنترل خود دارند و افراد قدرتمند و توانمندی هستند، گریه کردن اغلب از نظر آن ها درماندگی و ضعف است.

اگر این افراد نشان دهند که می توانند از حمایت عاطفی حضور شما بهره مند شوند، خونسرد و دوستانه خواهند بود. آن ها را با سوالات خود اذیت نکنید یا نقش مادر را بازی نکنید، چون دوست ندارند مانند یک بچه به نظر برسند!

گاهی فقط گفتن جملاتی مانند «من اینجا در کنارت هستم و می خواهم باشم. اما اگر بخواهی، می توانم بروم»، بهترین کار است. اگر یک تیپ هشتی ناراحتی خود را به خشم یا عصبانیت تبدیل کند، بهترین کار این است که اجازه دهید تنها باشد تا آرام شود.

درگیر بحث شدن یا بیش از حد همدردی کردن، تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. اگر این افراد جزو تیپ هایی هستند که دوست دارند خشم خود را خالی کنند، می توانید پیشنهاد دهید که به یک بالشت مشت بزنند یا در یک اتاق خلوت داد بزنند. اما به یاد داشته باشید که اگر تیپ هشتی رفتار خشونت آمیزی از خود نشان دهد، بهترین کار ترک محل است.

اگر تیپ هشتی که سعی دارید به او کمک کنید به پناهگاه امن و مخفی خود فرار نکرده است (و آشوب به پا نمی کند)، فقط بپرسید به چه طریق منطقی می توانید به او کمک کنید.

فقط به یاد داشته باشید که آن ها ممکن است برای بیان نیاز خود بیش از حد آشفته باشند. شما می توانید برایشان یک خوراکی، بالشتی که به آن ضربه بزنند یا یک لیوان آب سرد بیاورید. به آن ها بفهمانید که اگر نیاز دارند می توانند احساسات خود را به زبان آورند و اطمینان دهید که این کار از نظر روانشناسی به آن ها کمک خواهد کرد و شما هیچ قضاوتی نخواهید کرد.

تیپ هشتی ها مسائل را زیاد به درون خود می ریزند و در بهترین حالتشان باشرافت ترین و محافظت کننده ترین افرادی هستند که با آن ها روبرو می شوید. زمانی که این افراد روز سختی را پشت می گذرانند، باید بدانند که اشکالی ندارد کمک و حمایت سایرین را دریافت کنند.

تیپ نه اینیاگرام

نیازها: پذیرش و یک حضور آرام و بدون مزاحمت.

زمانی که افراد با تیپ 9 اینیاگرام احساس آشفتگی کرده و گریه را شروع می کنند، به حضور آرام و اطمینان بخش یک نفر نیاز دارند. آن ها اغلب شادی دیگران را در اولویت قرار می دهند، احساسات و شورهای خود را نادیده می گیرند. اگر متوجه شوید یک فرد با تیپ 9 اینیاگرام در حال گریه کردن است، فرصتی برایتان به وجود آمده است که از او حمایت کنید و بدون قضاوت به حرف هایش گوش کنید.

برای کمک به یک فرد با تیپ 9 در چنین شرایطی، پناهگاه امن و محکم او باشید. اجازه دهید بدانند که حمایت ثابت خود را نشان می دهید. جملات خود را عاقلانه انتخاب کنید، نصیحت یا انتقاد بیش از حد آن ها را بیشتر از شما دور خواهد کرد.

احساساتشان را تایید کنید اما با پرسیدن سوال یا انتقاد از احسساتشان، آن ها را آشفته نکنید. گاهی افراد با تیپ 9 فقط به کسی نیاز دارند که در سکوت کنارشان بنشیند، در حالیکه خودشان تشخیص دهند که چکار کنند.

گاهی از شما تشکر می کنند اگر فضای کوچکی برای پردازش احساسات خود داشته باشند. به آن ها اطمینان دهید که برای کمک کنارشان هستید تا به حرف هایشان گوش کنید یا کمکی کرده باشید، اما نیازی نیست همین الان حرف های دلشان را بزنند.

بعضی دیگر از تیپ نهی ها یک حواس پرتی ساده را ترجیح می دهند. با یکدیگر به پیاده روی بروید، ریه های خود را از هوای تازه پر کنید و اجازه دهید آزادسازی هورمون های اندورفین جادوی خود را نشان دهد.

این تیپ ها عاشق حضور در طبیعت یا به یاد آوردن چیزهای زیبا و خوب در دنیا هستند. گاهی فقط نشستن در یک مکان زیبا، برای آرامش اندک ذهنشان کافی است.

این افراد می توانند در پذیرش کمک سایرین کاملا لجبازی کنند، اما حتی آن ها هم به کمی حمایت نیاز دارند! این حمایت فقط خوب نیست، بلکه برای سلامت عاطفی شان نیز حیاتی است. آن ها را با مهربانی خود غافلگیر کنید، برایشان یک غذای خوشمزه بیاورید یا از کودکانشان مراقبت کنید تا بتوانند مدتی را برای خودشان داشته باشند. مطمئن باشید بابت این کارهای شما فوق العاده سپاسگزار خواهند شد (به خصوص زمانی که خودشان چنین چیزی نخواسته باشند!).

سخن نهایی

همه ما روزهایی داریم که سعی می کنیم نگذاریم احساساتمان روی ما اثر بگذارند. کمک به فردی که گریه می کند، یکی از غیر خودخواهانه ترین کارهایی است که می توانید برای سایرین انجام دهید و به خصوص مهم است که با توجه به تیپ اینیاگرامش به او نزدیک شوید. گرچه تکنیک های همگانی در قالب هوش هیجانی وجود دارد که برای همه نتیجه می دهند، اما درک نحوه برخورد هر تیپ با احساساتش می تواند تاثیر کمک شما را دوچندان کند و همین آگاهی نسبت به تیپ های شخصیتی ایناگرام باعث ارتقا هوش هیجانی میگردد. برای سنجش و ارزیابی مولفه های هوش هیجانی خود هم میتوانید تست هوش هیجانی بار ان را در سایت تست و تایپ انجام دهید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.