چرا هر والد بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود احساس خستگی می کند – قسمت سوم

1402/10/14 5:38 PM - 3 ماه قبل


در مقاله قبلی گفتیم تیپ های 4 تا 6 اینیاگرام به عنوان والد چرا در زندگی خود ممکن است احساس خستگی کنند. در این مقاله تیپ های باقیمانده یعنی 7 تا 9 را بررسی می کنیم. اگر میخواهید در مورد علل خستگی والدین تیپ های 1 تا 3 بدانید به قسمت اول مراجعه کنید.

اما قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

والدین با تیپ 7 اینیاگرام

والدین با تیپ هفت اینیاگرام می خواهند لذت، اشتیاق و ماجراجویی را به زندگی فرزندان خود بیاورند. این افراد را در بین تیپ های اینیاگرام به اسم «خوشگذران» می شناسند و افرادی پرانرژی و خوشبین هستند که همیشه دنبال تجربه های جدید می گردند.

آن ها به کودکان خود لذت کشف و اهمیت مثبت نگری را یاد می دهند و برای رشدشان محیط شاد و سرگرم کننده ای را فراهم می کنند. با این حال، تیپ هفتی ها نیز در بحث والد بودن با چالش های خاص خود روبرو می شوند.

ترس این افراد از اسیر شدن در درد عاطفی یا بی حوصلگی اغلب منجر به فرار از مسئولیت ها یا موقعیت های دشوار می شود. این شخصیت ها ممکن است در تعیین مرزها یا حفظ برنامه روزانه مشکل داشته باشند که باعث ایجاد بی ثباتی در فرزندانشان می شود.

آن ها در تعقیب هیجان، ماجراجویی و پرت کردن حواس خود ممکن است بیش از حد درگیر فعالیت های مختلف شوند یا از یک تجربه به تجربه دیگری بروند و در این بین فقط خود را خسته کنند.

چه اتفاقی می افتد زمانی که تیپ هفتی ها احساس می کنند مسئولیت های فرزندداری محدودشان کرده است؟ چه اتفاقی می افتد زمانی که این شخصیت ها از مقابله با احساسات منفی می ترسند؟

زمانی که یک والد با تیپ هفت اینیاگرام احساس می کند در دام مسئولیت ها و روزمرگی های والد بودن افتاده است، ممکن است بی قرار شود و برای فرار از این وضعیت دنبال تجربه های جدید برود. نتیجه این امر بی ثباتی در امر والد بودن و نداشتن برنامه روزانه و نظم برای فرزندانشان است.

ترس این افراد از احساسات منفی همچنین ممکن است باعث شود که از گفتگوهای بحث برانگیز خودداری کنند که از توانایی فرزندانشان برای برخورد با چالش ها و احساسات منفی کم می کند. تیپ هفتی ها نیاز به تنوع و آزادی دارند، اما همچنین باید با احساسات درونی خود و دردهایی که ترجیح می دهند سرکوب کنند، مواجه شوند.

فرزند داشتن ممکن است تمام این احساسات و دردها را نمایان کند و برایشان فرار از آن ها سخت تر شود. این شخصیت ها ممکن است زمانی که نتوانند از کودکان خود در برابر تجربه ها یا عواطف منفی محافظت کنند، احساس گناه یا بی کفایتی کنند.

آن ها ممکن است زمانی که نتوانند از احساسات منفی خود یا احساسات منفی فرزندانشان فرار کنند، کاملا احساس خستگی کنند.

تیپ هفتی ها چطور می توانند نیاز خود برای آزادی و استرس فرزند داشتن را مدیریت کنند

1. با حال پیش بروید

از لحظه حال استقبال کنید و از آن لذت ببرید. دائما در ذهن خود این خیال «بعدا» را نپرورانید، مانند زمانی که فرزندانتان بزرگتر شوند یا زندگی متفاوت باشد. سعی کنید در هر لحظه شادی و لذت را پیدا کنید.

2. حواستان به انرژیتان باشد

درک کنید که انرژی آشفتگی و بی قراری شما ممکن است برخی کودکان را آشفته کند. یاد بگیرید که برای این دسته از کودکانی که به سکوت و ثبات بیشتری دارند، وقت استراحت بیشتری فراهم کنید.

3. وظایف روزمره را سرگرم کننده کنید

وظایف معمولی را با سرگرمی ترکیب کنید. در حین تمیز کردن خانه آهنگ بگذارید و برقصید، در حین خرید برای خانه به یک کتاب صوتی گوش دهید یا زمانی که دنبال فرزندان خود به مدرسه شان می روید، 10 تا چیزهایی را به یاد آورید که بابت آن ها شکرگزار هستید.

4. به احساساتتان توجه کنید

اهمیت پردازش احساسات و توجه به آن ها را یاد بگیرید، حتی زمانی که منفی باشند. افکار خود را روی کاغذ بنویسید، تمرین های تنفس عمیق و مدیتیشن انجام دهید یا با کسی درد و دل کنید که به او اعتماد دارید. ریسک کنید و آسیب پذیر باشید، چون بخشی از رشد فردی است و کمک خواهد کرد با احساسات کودکان خود نیز بهتر ارتباط برقرار کنید.

5. مرز تعیین کنید

میل تیپ هفتی ها به تجربه چیزهای جدید و وظایف والد بودن، آن ها را آشفته می کند. بسیار مهم است که مرز تعیین کنید و برنامه روزانه ای داشته باشید که توسط آن ثبات را به زندگی فرزندانتان بیاورد و زمانی را نیز برای ماجراجویی هایتان در نظر گرفته باشید.

6. تعادل ایجاد کنید

با آنکه طبیعی است به عنوان یک تیپ هفتی دنبال تجربه های جدید و ماجراجویی بروید، به یاد بیاورید که بین این خواسته خود و استراحت و آرام گرفتن تعادل ایجاد کنید. فعالیت هایی را انجام دهید که روحتان را تازه کنند، خواه خواندن یک کتاب خوب، پیاده روی طولانی باشد یا فقط لذت از یک فنجان قهوه.

7. راه های سالمی را برای فرار کردن پیدا کنید

تیپ هفتی ها دوست دارند از وظایف و مسئولیت ها یا به طور کلی روزمرگی زندگی فرار کنند، برای این کار راه های سالمی را پیدا کنید. انجام کارهایی مانند انجام یک سرگرمی، مطالعه یا شرکت در یک فعالیت فیزیکی منظم مفید است. این کارها حواس را به طور مثبتی پرت کرده و به مدیریت احساسات یا بی قراری کمک می کنند.

8. عواطف منفی خود را تایید کنید و بپذیرید

به یاد داشته باشید که داشتن احساسات منفی اشکالی ندارد و بخشی مهم از مسیر فرزندداری است. با تایید و پذیرفتن این احساسات به جای فرار از آن ها، می توانید رابطه صادقانه و پذیرنده تری با فرزندان خود شکل دهید.

این افراد را به کمک مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند – قسمت سوم تیپ های 5، 6 و 7 بهتر بشناسید.

والدین با تیپ 8 اینیاگرام

والدین با تیپ هشت اینیاگرام، حس حفاظت، عدالت و اقتدار را به زندگی فرزندان خود می آورند. این افراد در بین تیپ های اینیاگرام به اسم «چالشگر» شناخته می شوند و قاطع و مصمیم هستند و توانایی ذاتی برای رهبری دارند. آن ها به کودکان خود اهمیت تاب آوری، انصاف و خود اتکایی را می آموزند و محیطی پویا و قدرتمند برای رشدشان ایجاد می کنند.

اما تیپ هشتی ها نیز چالش های خود را در دنیای والدین دارند. آن ها با ترس از کنترل شدن یا آسیب دیدن دست و پنجه نرم می کنند که اغلب باعث می شود بیش از حد به داشتن نقاط قوت و استقلال تاکید کند. آن ها ممکن است احساس کنند که اسیر محدودیت های فرزندداری شده اند یعنی وظایف والد بودن، قوانین و حساسیت هایی که از نظرشان احمقانه است (واقعا برای چه کسی مهم است که شکل نان تستش مربعی شکل باشد یا مثلثی؟).

نتیجه چنین چیزهایی اغلب احساس خفگی یا فوران خشم و دلخوری است. تیپ هشتی ها ممکن است در نشان دادن آسیب پذیری یا ابراز عواطف ملایم تر (مانند تردید، ناامیدی و ترس) خود نیز مشکل داشته باشند.

چه اتفاقی می افتد زمانی که تیپ هشتی ها احساس کنند در چرخه خسته کننده فرزندداری گیر کرده اند؟ چه اتفاقی می افتد زمانی که این شخصیت ها برای نشان دادن آسیب پذیری یا پرورش چنین ویژگی در کودکان خود با مشکل روبرو می شوند؟

زمانی که یک تیپ هشتی احساس کند در چرخه خسته کننده والد بودن گیر کرده است، واکنش او ممکن است صبور نبودن یا خشم باشد، دنبال راه هایی برای کنترل ماجرا بگردد و در برابر انجام کارهای روزمره مقاومت کند. نیاز ذاتی این افراد برای استقلال و کنترل ممکن است باعث ایجاد اختلاف و تلاش برای کسب قدرت در خانواده شود.

تیپ هشتی ها همچنین ممکن است در نشان دادن آسیب پذیری مشکل داشته باشند و در نتیجه آن ناچارا محیطی را ایجاد کنند که در آن فرزندانشان نیز نتوانند احساسات ملایم تر خود را ابراز کنند یا آسیب پذیریشان را نشان دهند. در نتیجه چنین رفتاری فرزندانشان ممکن است احساس کنند رابطه عاطفی وجود ندارد و توانایی آن ها برای تاب آوری احساسی و همدلی توسعه نیابد.

نتیجه این رفتار ایجاد حس فقدان ارتباط عاطفی و جلوگیری بالقوه از توسعه ویژگی تاب آوری احساسی و همدلی در فرزندانشان است.

تیپ هشتی ها چطور می توانند نیاز خود برای کنترل و استرس والد بودن را مدیریت کنند

1. از آسیب پذیری استقبال کنید

به یاد داشته باشید که نشان دادن احساسات ملایم تر و پایین آوردن گاردتان اشکالی ندارد. با انجام این کار نه تنها از نظر داشتن صداقت احساسی الگوی فرزندان خود خواهید بود، بلکه همچنین فضای امنی برایشان ایجاد می کنید که در آن احساساتشان را ابراز کنند. همچنین به شما کمک می کند در درازمدت احساس متعادل تری داشته باشید، حتی اگر شروع چالش آفرین باشد.

2. رقابت سالم به وجود آورید

کودکان خود را به انجام فعالیت هایی تشویق کنید که شامل رقابت سالم باشد، چون خودتان نیز به صورت ذاتی از رقابت و چالش لذت می برید. خواه یک بازی خانوادگی یا فعالیت های ورزشی باشد، انجام این کارها نه تنها به سرگرم شدن شما کمک می کند، بلکه همچنین به فرزندانتان استقامت، کار تیمی و روحیه بازی منصفانه را آموزش خواهد داد. به یاد داشته باشید که بر اهمیت بیشتر لذت بردن و تلاش از برنده شدن، تاکید کنید.

3. برای فعالیت های شخصی خود وقت بگذارید

بسیار مهم است که برای تعقیب علایق و اهداف شخصی خود وقت بگذارید. در چنین مواقعی است که می توانید خود را آزادانه و بدون محدودیت یا قضاوت بیان کنید. این علایق شخصی ممکن است خواندن یک کتاب چالش آفرین، انجام یک فعالیت فیزیکی یا حتی یک سرگرمی باشد. اختصاص دادن زمان به علایق شخصی تان نه تنها باعث می شود انرژی شدید خود و میل به کنترل را خالی کنید، بلکه همچنین الگوی فرزندانتان از نظر رشد فردی و مراقبت از خود خواهید بود.

4. کنترلگری را بیخیال شوید

زندگی غیرقابل پیشبینی است و والد بودن نیز جدا از آن نیست. با آنکه ممکن است احساس خوبی نداشته باشید، مهم است که رفتار کنترل کننده خود را کنار بگذارید و غیرقابل پیشبینی بودن فرایند تربیت فرزندان را بپذیرید.

5. صبر را امتحان کنید

والدن بودن به معنای انجام فعالیت های روزمره و مسئولیت های زیاد است. به جای آنکه به چنین چیزهایی به چشم مانع بنگرید، سعی کنید آن ها را پیش شرط لازم ایجاد یک محیط امن و باثبات برای فرزندان خود در نظر بگیرید. تغییر در دیدگاهتان به این شکل ممکن است باعث شود که امور خسته کننده برایتان قابل تحمل تر باشند.

6. شرایط ارتباط آزادانه را فراهم کنید

کودکان خود را تشویق به ابراز آزادانه احساسات و افکارشان کنید. با آنکه ممکن است چنین کاری چالش برانگیز باشد، اما سعی کنید از تلاش برای در دست گرفتن گفتگوها یا قضاوت های عجولانه دست بکشید. برای درک کردن گوش کنید، نه پاسخ دادن.

7. همدلی را تمرین کنید

درک کنید که نگاه همه به دنیا متفاوت از نگاه شماست. فرزندان خود را تشویق کنید مستقل باشند، اما همچنین به یاد داشته باشید که از آن ها پشتیبانی کنید و احساساتشان را تایید کنید، حتی زمانی که متفاوت با با احساسات شما باشند.

8. کمک بگیرید

کمک گرفتن نشانه نقطه ضعف نیست. خواه درخواست مشورت از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا مشاور باشد، شنیدن دیدگاه سایرین بسیار مفید است.

9. فضایی آکنده از عشق و اطمینان قلب را به وجود آورید

به یاد داشته باشید که به عنوان یک والد به صورت منظم عشق خود را به کودکان خود ابراز کنید و به آن ها اطمینان دهید که ارزشمند هستند و این ارزش وابسته به موفقیت هایشان نیست. این کار به ایجاد یک محیط حمایت کننده و پرورش دهنده کمک می کند که فرزندانتان در آن احساس ارزشمندی و امن بودن کنند.

مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند – قسمت اول تیپ های 8، 9 و 1 را نیز حتما مطالعه کنید.

والدین با تیپ 9 اینیاگرام

والدین با تیپ 9 اینیاگرام می خواهند آرامش، صلح و پذیرش را به زندگی فرزندان خود بیاورند. این افراد در بین تیپ های اینیاگرام به اسم «صلح طلب» شناخته می شوند و افرادی روشن فکر، پذیرا و خلاق هستند. آن ها تلاش می کنند محیطی پر از آرامش و صلح را به وجود آورند و اهمیت درک، صبر و پذیرش را به کودکان خود بیاموزند.

اما این شخصیت ها نیز زمانی که والد می شوند، چالش های خاصی را تجربه می کنند. آن ها عمیقا از نزاع، کشمکش و تنش می ترسند. این افراد ممکن است از گفتگوهای بحث برانگیز یا اختلاف برانگیز خودداری کنند، چون دوست دارند صلح و ثبات را نسبت به رسیدگی به مشکلات در اولویت بگذارند.

افراد با تیپ 9 اینیاگرام در حین تلاش برای به هم نزدن آرامش، ممکن است چیزهایی را که به آن ها حس لذت می دهد نادیده بگیرند. از نظر این افراد ممکن است فوران های احساسی و ماجراجویی که والد بودن به صورت طبیعی با خود به همراه دارد، کاملا خسته کنننده باشد.

افراد برای تعیین مرزها باید حرف هایشان را محکم بزنند و بعضی از افراد با تیپ 9 اینیاگرام در این زمینه مشکل دارند. آشتی کردن با برادری که با او اختلاف دارید خوب است اما گاهی این شخصیت ها در حین انجام این کار خود را کاملا خسته می کنند.

برخی از این شخصیت ها به قدری تمرکزشان روی حفظ آرامش محیط می گذارند که نیازهای خود را فدای نیازهای سایرین می کنند یا به مشکلات مهمی که باید مورد رسیدگی قرار بگیرند، توجهی نمی کنند.

چه اتفاقی می افتد زمانی که یک فرد با تیپ 9 اینیاگرام از گفتگوهای تفرقه آمیز یا بحث برانگیز فرار می کند؟  چه اتفاقی می افتد زمانی که این شخصیت ها نمی توانند نیازها و خواسته های خود را به درستی بیان کنند؟

زمانی که یک والد با تیپ 9 اینیاگرام از گفتگوهای بحث برانگیز یا تفرقه انداز فرار می کند، ممکن است ناخواسته محیطی را به وجود آورد که در آن به مشکلات رسیدگی نشود و در نتیجه در درازمدت احساس درک نشدن یا دلخوری کنند.

تلاش این افراد برای ابراز نیازها و خواسته هایشان منجر به بروز احساسات نارضایتی یا نادیده گرفته شدن می شود. این افراد با چنین رفتاری ممکن است به الگوی فرزندان خود تبدیل شوند که سرکوبی نیازها یا خواسته ها برای جلوگیری از آشفتگی و به هم خوردن آرامش، اشکالی ندارد.

چطور والدین با تیپ 9 می توانند ترس خود از اختلاف و استرس والد بودن را مدیریت کنند

1. از اختلاف ها استقبال کنید

بدون تردید گفتن این حرف از انجامش ساده تر است. انجام این کار گام بزرگی برای تیپ نهی ها است و باید با صبر و آرامش برای آن تلاش کنند. به یاد داشته باشید که اختلاف و نزاع بخشی از زندگی است و اغلب منجر به رشد و درک عمیق تر می شود. کودکان خود را به بحث آزادانه تشویق کنید و به آن ها بفهمانید که گفتن نظرهای مخالف اشکالی ندارد.

2. عشق به خود و دفاع از باورها و عقایدتان را در اولویت بگذارید

به عنوان یک تیپ نهی مهم است اهمیت عشق ورزیدن به اندازه کافی به خودتان را درک کنید تا بتوانید نظرتان را بگویید. به یاد داشته باشید که افکار و احساسات شما به همان اندازه احساسات و افکار سایرین مهم هستند و باید شنیده شوند. زمانی که خود را ابراز می کنید و نیازهایتان را می گویید، نه تنها فضایی را برای رشد فردی و خودتاییدی فراهم می کنید، بلکه الگوی یک مهارت مهم زندگی برای کودکان خود خواهید بود.

3. ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی به تیپ های 9 اینیاگرام کمک می کند تمرکز خود را حفظ کنند و در لحظه حال باشد. چه از طریق یوگا، مدیتیشن باشد یا تنها یک لحظه مکث کردن برای نفس کشیدن، تمرین ذهن آگاهی کمک می کند به احساسات خستگی، منفعل بودن یا حواس پرتی غلبه کنید.

4. خواسته های خود را بپذیرید

مهم است که نیازها و خواسته های خود را بشناسید و ابراز کنید. با انجام این کار الگویی از اهمیت خودشناسی و ابراز نیازهایتان برای کودکانتان خواهید بود.

5. فعال بودن را تشویق کنید

افراد با تیپ 9 اینیاگرام گاهی منفعل می شوند و دست به کاری نمی زنند. درگیر فعالیت هایی شوید که خودتان و فرزندانتان را با چالش ها و تجربه های جدید آشنا کنند. انجام این کار نه تنها به شکستن حس رضایت از خود و خود برتربینی کمک می کند، بلکه به فرزندانتان سازگاری و تاب آوری را می آموزد.

6. مرزهای مشخصی تعیین کنید

مرزها و انتظارهای شفافی را تعیین کنید. انجام این کار برای فرزندانتان حس امنیت به وجود می آورد و کمک به ایجاد حس احترام و درک در خانواده می کند. می توانید کارهای ساده ای در این خصوص انجام دهید مانند اختصاص دادن اوقاتی به استراحت یا انجام وظایف مشخص خانه. نتیجه این است که زندگی تان به مراتب ساده تر خواهد شد.

7. کمک بگیرید

درخواست کمک نشانه ضعف نیست. خواه مشورت گرفتن از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک مشاور باشد، شنیدن دیدگاه سایرین شما را با راهکارها و بینش های جدیدی آشنا خواهد کرد.

حتما مقاله بررسی رفتار هر 9 تیپ اینیاگرام در دوران رشد و استرس را نیز نگاهی بیاندازید.




شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.