چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، عالی ترین نقطه قوتتان را تقویت کنید – قسمت اول

1402/11/11 1:48 AM - 2 ماه قبل


تمام ما نقاط قوت و ضعفی داریم که تحت تاثیر عواملی فراتر از تیپ شخصیتی ما قرار می گیرند. اما چطور می توانیم نقاط قوت طبیعی تیپ خود را تحت کنترل بگیریم و واقعا از آن ها برای تاثیرگذاری روی جهان اطرافمان استفاده کنیم؟

درست است، شما تیپ شخصیتی دارید که نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارد. اما یک شبه نمی توانید در استفاده از این نقاط قوت شخصیت خود معجزه کنید، بلکه به کمی تمرین نیاز دارید. عالی ترین نقطه قوت شما از نظر شخصیتی، کارکرد غالب شما است.

اگر مطمئن نیستید این اصطلاح چه معنایی دارد، نگران نباشید. کارکرد غالب الزاما طبیعی ترین ابزار ذهنی شما است که می توانید از آن استفاده کنید. یک فرایند ذهنی که برای استفاده از آن نیاز به انرژی زیادی ندارید (در حالیکه برای سایر چیزها ممکن است انرژی زیادی را صرف کنید!).

این کارکردی است که با آن نفس می کشید، زندگی می کنید و از استفاده از آن با حداقل انرژی لذت می برید. بدون تردید می توانید کارکرد ثانویه یا سوم خود را تا حدی توسعه دهید که آن ها نیز به نقاط قوت عالی شما تبدیل شوند. اما اجازه دهید در این مقاله تمرکز خود را روی کارکرد غالب بگذاریم.

شاید برخی فکر کنند چون استفاده از این کارکرد خیلی راحت است، حتی برای استفاده از آن مجبور به تلاش کردن نیستند. اعضای خانواده، دوستان یا جامعه سایر افراد را متقاعد می کنند که از نقاط قوت طبیعی خود استفاده نکنند، چون آن ها قابل پذیرش نیستند. با این حال، برخی بیش از حد به نقاط قوت خود تکیه دارند و همه چیزهای دیگر را که به شخصیتشان آسیب می زنند، نادیده می گیرند.

در این مقاله قصد داریم بگوییم چطور عالی ترین نقطه قوت خود را کنترل کرده و به بهترین شکل از آن استفاده کنید. ما سوال هایی را مطرح می کنیم که باید از خودتان بپرسید و همچنین تمرین هایی که کمک می کنند تا بیشتر همسو با شخصیت واقعی خود باشید. پس تا انتها همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

در لینک های زیر می توانید قسمت های بعدی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تیپ های شخصیتی INFJ و INTJ – شهودی درون ریز

اگر تیپ شخصیتی شما INTJ یا INFJ است، شهودی درون ریز بزرگترین نقطه قوت ذاتی شما است. معنای این حرف این نیست که خارج از تیپ شخصیتی خود نقاط قوت یا استعدادهای دیگری ندارید. شما ممکن است یک استاد پیانو یا سخنران ماهر باشید که از ایمانی که به آن اعتقاد دارید، دفاع می کنید. اما چیزی که ما از آن صحبت می کنیم، بزرگترین نقطه قوت طبق شخصیتتان است.

به عنوان یک INFJ یا INTJ، داشتن کارکرد شهودی درون ریز مانند داشتن یک رادار داخلی است که همیشه عمق چیزهای مختلف را بررسی می کند. شما فقط آنچه که دیگران می بینند، یعنی چیزهای رایج و آشکار را نمی‌بینید.

بلکه یک آینده نگر ذاتی هستید که بدون تلاش الگوها و اثرات ادامه داری را که سایرین نمی بینند، تشخیص می دهید. این قابلیت به شما اجازه می دهد عواقب آینده را پیشبینی کنید و مشکلات زمینه ای را که هنوز برای سایرین قابل مشاهده نیستند، شناسایی کنید.

مثلا شما ممکن است هفته ها قبل از آنکه سایرین بدانند، متوجه شوید یکی از اعضای خانواده مشکلی دارد. ممکن است حس کنید که طی چند سال آینده تغییر فرهنگی خاصی رخ خواهد داد، اما سایر افرادی که در لحظه زندگی می کنند از آن آگاه نباشند.

کارکرد شهودی درون ریز شما دروازه ای به سمت درک عمیق تر چیزهای مختلف است و دائما در تلاش است تا درکش از شرایط گسترده تر باشد. انگار شما هماهنگ با رقص دنیا پیش می روید و رقص آرایی بزرگ جهان را درک می کنید، در حالیکه سایرین تنها گام های فردی را می بینند.

این بینش بی همتا ابزار قدرتمندی است که زمانی که به درستی مهار شود، اثر قابل توجهی به جا می گذارد. آن را در آغوش بکشید، توسعه داده و اجازه دهید راهنمای شما باشد.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی INFJ یا INTJ کارکرد شهودی درون ریز خود را تقویت کنید

  • مدیتیشن کنید. این تمرین کمک می کند ذهن خود را پاک کنید و جا برای فرایندهای فکری عمیق تر باز شود. یک دفترچه یادداشت دم دست داشته باشید تا هر بینشی که بعد از مدیتیشن به ذهنتان می رسد، روی کاغذ بنویسید.
  • محرک های خارجی را به حداقل برسانید. با کاهش عواملی که حواستان را پرت می کنند، تمرکز بهتری روی درون نگری و بررسی درونتان خواهید داشت. تلفن همراهتان را از دسترس خارج کنید، چراغ را خاموش کنید و اجازه دهید صدای نفس کشیدنتان را بشنوید.
  • نمادها را در آثار هنری پیدا کنید. هنر مسیری شگفت انگیز است که شهود خود را می توانید در آن رها کنید. همانطور که به نمادها، احساسات، سبک ها و رنگ های گوناگون نگاه می کنید، ممکن است متوجه شوید همه نوع بینش، ایده و ظهورات به ذهنتان خطور می کنند. شما می توانید از یک موزه بازدید کنید یا فقط از طریق گوشی یا کامپیوتر خود به تصاویر هنری خیره شوید.
  • مدت زمانی را به تنهایی خود اختصاص دهید. زمانی که تنها باشید، می توانید درکتان از خودتان را افزایش دهید و درون دنیای ایده ها، تخیل و شهود خود غوطه ور شوید.
  • مدتی را در سکوت در طبیعت سپری کنید. وقتگذرانی در طبیعت خلاقیت را افزایش می دهد و کمک می کند بهتر در جریان زندگی قرار بگیرید و حسی از شگفتی و تعجب به شما می دهد که ارزشمند است.
  • کنار تخت خود یک دفترچه یادداشت بگذارید. نوشتن افکار آخر شب یا ایده هایی که سر صبح به ذهنتان می رسند، کمک می کند به افکار شهودی برسید.
  • فیلم های عمیق و تفکربرانگیز نگاه کنید. تماشای این فیلم ها ذهن شما تحریک کرده و کمک می کند مشکلات انسانی یا یک فرهنگ دیگر را عمیق تر درک کنید. بسیاری از شخصیت های INFJ و INTJ از تماشای فیلم های عمیق که با ذهن بازی می کنند، دهانشان باز می ماند.
  • زیاد مطالعه کنید. خواندن کتاب های رمان و غیر رمان افق دید شما را گسترش می دهد و شهودتان را تحریک می کند.
  • بازی های استراتژیک بازی کنید. این بازی ها می توانند توانایی شما برای دیدن الگوها و برقراری ارتباط بین چیزهای مختلف را افزایش دهند.
  • از خودتان بپرسید «اینجا دیگر چه خبر است؟». این سوال شما را تشویق می کند به فراتر از امور سطحی بنگرید و از توانایی خود برای دیدن معانی، الگوها و مشکلات عمیق تر استفاده کنید.
  • برای یک باور وقت بگذارید. انجام کاری معنادار کمک می کند نگاهی جامع تر به زندگی بیاندازید و مفاهیمی مانند عشق، فداکار، معنا و هدف را درک کنید.
  • قبل از خواب از ضمیر ناخودآگاه خود بخواهید یک مشکل را حل کند. ممکن است چنین چیزی احمقانه یا خرافات به نظر برسد، اما این تمرین به ضمیر ناخودآگاه شما اجازه می دهد زمانی که خواب هستید، روی راه حل ها کار کند. از نتیجه ای که این ضمیر در اختیارتان قرار می دهد ممکن است شگفت زده شوید!
  • افکار سر صبح خود را بنویسید. انجام این کار کمک می کند بینش ها و راه حل هایی را که حین خواب به ذهنتان رسیده اند، روی کاغذ بیاورید.
  • خود را در آینده تصور کنید. تصور سناریوهای آینده شهود شما را درگیر درک عواقب بالقوه می کند.
  • به تصاویر و چیزهای بصری بیاندیشید. انرژی خود را صرف معنای چیزهای بصری یا تصاویر انتزاعی کنید، چون شهودتان را تحریک کرده و کمک می کند متوجه بینش هایی شوید که در غیر این صورت نمی دیدید.

توصیه می‌کنیم مقالات زیر را نیز بخوانید:

تیپ های شخصیتی ENFP و ENTP – شهودی برون ریز

اگر تیپ شخصیتی شما ENTP یا ENFP است، شهودی برون ریز کارکرد غالب شماست. این حرف به این معنا نیست که خارج از تیپ شخصیتی خود استعداد یا نقاط قوت دیگری ندارید. شما ممکن است یک نویسنده استثنائی یا یک کارآفرین فوق العاده باشید. چیزی که ما درباره آن صحبت می کنیم، بزرگترین نقطه قوت شخصیتی شما است.

به عنوان یک شخصیت ENFP یا ENTP، کارکرد شهودی برون ریز شما مانند این است که زیبانمایی از احتمالات و ایده های مختلف در ذهن خود داشته باشید. شما نه تنها خطی یا قراردادی فکر نمی کنید، بلکه یک متفکر نوآور هستید که به صورت ذاتی نقاط را به یکدیگر وصل می کنید و پتانسیل هایی را می بینید که دیگران متوجه نمی شوند.

این قابلیت به شما اجازه می دهد مجموعه ای از ایده ها در ذهن خود ایجاد کنید و طیف وسیعی از احتمال ها را در نظر بگیرید و به همین دلیل یک حلال مشکلات عالی باشید. مثلا از نظر شما ممکن است یک شکست تجاری جرقه ای برای ده ها ایده استارتاپی دیگر باشد که با استفاده از آن ها بتوانید مشکلی که باعث نابودی کسب و کار شما یا سایر کارآفرینان شده است، حل کنید. ملموس تر بخواهیم بگوییم، شما ممکن است متوجه جواهرات قدیمی دورافتاده ای روی زمین شوید و راهی برای زیباتر کردن آن پیدا کنید.

کارکرد شهودی برون ریز شما پنجره ای به سمت افق های کشف نشده است که دائما دنبال ایده ها، احتمال ها و ارتباط های جدید می گردد. انگاری شما با «سمفونی دنیا» همسو هستید و عناصر و ایده های مختلف را به شکل هماهنگی با یکدیگر ترکیب می کنید، در حالیکه توجه سایرین روی نت های فردی است.

این استعداد بی همتا ابزار قدرتمندی است که زمانی به درستی مدیریت شود، منجر به خلاقیت و ابتکار استثنائی خواهد شد. آن را پروش دهید، کاملش کنید و اجازه دهید شما را راهنمایی کند. چون ذات آنچه است که شما را به فردی خارق العاده تبدیل می کند!

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی ENTP یا ENFP کارکرد شهودی برون ریز خود را تقویت کنید

  • جلسات ایده پردازی و طوفان ذهنی برگزار کنید: برگزاری منظم چنین جلساتی ذهن شما را تحریک کرده و به ایجاد ایده های جدید کمک می کند.
  • درگیر بحث با سایرین شوید: آشنایی با دیدگاه های متفاوت و نتیجه گیری با استدلال ها و احتمال های جایگزین، روشی عالی برای کنترل شهودتان است. فقط مطمئن شوید که بحث ها یکطرفه و تعصبی نیستند.
  • از دفترچه ای تحت عنوان دفترچه ایده ها نگهداری کنید: ایده های خود را هرچند عجیب و غریب باشند، روی کاغذ بنویسید. انجام این کار کمک می کند افکار خود را پیگیری کنید و احتمالا ایده ها را با یکدیگر برای ایجاد ایده ای جدید ترکیب کنید.
  • زیاد و متنوع مطالعه کنید: مطالعه افق های دیدتان را باز کرده و به ذهن شما ایده ها و احتمال های جدید تزریق می کند. هرچه بیشتر بخوانید، بیشتر زندگی را درک می کنید و همچنین قدرت همدلیتان بیشتر خواهد شد.
  • سفر و سیاحت کنید: انجام این کار شما را در معرض فرهنگ ها، ایده ها و دیدگاه های جدید قرار می دهد، شهود شما را تحریک می کند و الهام بخشتان خواهد بود تا مسیرهای جدیدی را کشف کنید.
  • مهارت های جدید یاد بگیرید: انجام این کار ذهن شما را درگیر و فعال نگه می دارد و هرگز نمی دانید چه زمانی این مهارت های جدید می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا چیزی نوآورانه را خلق کنید.
  • از خودتان بپرسید «چه اتفاقی رخ خواهد داد، اگر...؟»: این سوال شما را تشویق می کند تمام نتایج احتمالی را بررسی کنید و راه حل های مختلفی را در نظر بگیرید. حتی اگر سوال شما غیرواقع گرایانه باشد، توجه نکنید! شاید چیزی کاملا جدید را در ذهنتان جرقه بزند. فراموش نکنید تیپ شخصیتی والت دیزنی نیز ENFP بود. تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر او از خود نمی پرسید «چه اتفاقی رخ خواهد داد، اگر...؟».
  • فعالیت های خلاقانه انجام دهید: نقاشی، نویسندگی، موسیقی یا هر نوع فعالیت خلاقانه دیگر ذهن و شهود شما را تحریک می کند.
  • شبکه سازی و بودن در اجتماع را فراموش نکنید: ملاقات با افراد جدید شما را با دیدگاه ها، ایده و احتمال های جدید آشنا خواهد کرد. علاوه بر این مهارت های اجتماعی خود را می توانید بهتر کنید.
  • کنجکاو بمانید: همیشه از یادگیری چیزهای جدید استقبال کنید، چون اطلاعات و ایده های جدید را به خورد شهود شما می دهد. فقط بیش از حد خود را در اطلاعات غرق نکنید! کمی استراحت کنید تا ببینید چه چیزهایی یاد گرفته اید.
  • زمانی را به اندیشیدن اختصاص دهید: فکر کردن درباره تجربه ها و ایده هایتان اغلب منجر به بینش ها و درک جدید خواهد شد.
  • از تغییر استقبال کنید: از تغییر استقبال کنید و به آن به چشم فرصتی برای احتمال های جدید بنگرید.
  • دنبال الگوها بگردید: حواستان به موضوعات و ترندهایی که در زندگی روزمره، علایق یا کارتان تکرار می شوند، باشد. شناسایی این الگوها در اختیارتان بینش های جدیدی قرار می دهد و به صورت بالقوه ایده های نوآورانه را در ذهنتان جرق می زند.
  • در رویه های روزمره ای که برایتان مفید نیستند، تجدید نظر کنید: اگر یک روتین یا عادت خاص اثر مثبتی روی زندگی شما ندارد یا جلوی پیشرفتتان را گرفته، وقت آن است که در آن تجدید نظر کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. این فرایند ممکن است فرصت های جدید برای تبلور ایده های تازه را فراهم کند.
  • فهرستی از ایده های تجاری جدید را درست کنید که می توانید آن ها را دنبال کنید: هر ایده تجاری و کسب و کاری که به ذهنتان می آید، روی کاغذ بنویسید و مهم نیست چقدر عجیب و غیر قراردادی به نظر برسند. سپس موانع یا چالش های مربوط به این ایده ها را شناسایی کرده و ایده پردازی کنید که چطور می توانید به این موانع غلبه کنید.
  • به مشکلات به چشم فرصت بنگرید: هر مشکل یا چالشی را که با آن روبرو می شوید، می توانید مانند فرصتی برای رشد و یادگیری بدانید. زمانی که با چنین دیدگاهی اخت گرفتید، متوجه خواهید شد که در هر موقعیت فرصت های متعددی برای خلاقیت و نوآوری وجود دارد.

مقاله های زیر کمک می کنند این تیپ های شخصیتی را بهتر بشناسید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.