بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود فورا متوجه چه چیزی می شوید – قسمت دوم

1403/02/11 12:11 AM - 19 روز قبل


در قسمت اول بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود فورا متوجه چه چیزی می شوید، تیپ های 1 تا 4 را بررسی کردیم و در این مقاله سایر تیپ ها را بررسی خواهیم کرد. پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ پنج اینیاگرام - بازرس

اولین چیزی که افراد با تیپ پنج اینیاگرام متوجه می شوند، مزاحمت و دخالت است. سایر مردم چه انتظاری از آن ها دارند؟ چه خواسته های بیرونی انرژی آن ها را می گیرد؟ تیپ پنجی ها اغلب احساس می کنند انرژی ندارند و باید فورا انرژی خود را افزایش دهند تا احساس خستگی نکنند.

انگیزه طبیعی این افراد میل به درک دنیای اطرافشان است و باور دارند که دانش آن ها را مجهز به ابزارهای لازم برای عبور از چالش های زندگی می کند. این شخصیت ها زندگی به شدت شخصی دارند و برای خودمختاری و استقلال خود ارزش قائل می شوند، به نحوی که اغلب به درون دنیای غنی ذهن خود پناه می برند تا مفاهیم یا ایده های پیچیده را بررسی کنند.

تیپ پنجی ها مدت زیادی را در تنهایی می گذرانند، چون می ترسند دنیای بیرون خواسته هایی داشته باشد که آن ها نتوانند برآورده کنند یا سایرین انتظارهای بیش از حدی از آن ها خواهند داشت. با این حال، این شخصیت ها در درون خود دنبال دانش، توانایی و درک می گردند.

رفتار تیپ پنجی های سالم همراه با ابتکار، بی طرفی، درک و تحلیل دقیق است و آن ها ظرفیت بالایی برای داشتن تخصص در حوزه علایق خود دارند. در مقابل تیپ پنجی های ناسالم کاملا منطقی می شوند، بیش از حد به دانشجویی پناه می برند، دوست ندارند وقت و انرژی صرف کنند، در حد افراط ممکن است منزوی شوند و نسبت به دنیای بیرون نگاه بدبینانه ای داشته باشند.

چطور تیپ پنج اینیاگرام به تعادل برسد؟

برای آنکه تیپ پنجی ها به تعادل برسند، باید از محدوده ذهن خود بیرون آیند و کامل تر با دنیای فیزیکی و اجتماعی درگیر شوند. منظور این است که ارزش توجه به جسم خود را درک کنند، شاید از طریق ورزش منظم یا تمرین های ذهن آگاهی مانند یوگا یا تای چی که کمک می کند فعالیت ذهنی اغلب شدید خود را متوجه وقایع و حواس در لحظه حال کنند.

علاوه بر این، غرق شدن در طبیعت فوق العاده برای تیپ پنجی ها مفید است و این حس را به وجود می آورد که به چیزی بزرگتر از خودشان وصل هستند. همچنین باعث می شود در محیطی آرام و به دور از حواس پرتی های زندگی مدرن قرار گیرند.

به همین شکل مهم است که با سایرین رابطه شکل دهند. تیپ پنجی ها این ذهنیت را دارند که باید به تنهایی در زندگی پیش بروند و درخواست کمک یا حمایت نشانه ضعف است و ناچارا انرژی آن ها را خواهد گرفت. اما این ذهنیت تنها شدت انزوای آن ها را بیشتر خواهد کرد.

با تلاش برای برقراری ارتباط، توجه به نیازهایشان و اجازه دادن به اینکه حرف هایشان شنیده شود، تیپ پنجی ها می توانند یک شبکه حمایتی برای خود شکل دهند که به زندگی آن ها غنا ببخشد و این باورشان را به چالش بکشد که به سایرین نمی توان اعتماد کرد.

برای شناخت بهتر این تیپ ها، مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9 را بخوانید

تیپ 6 اینیاگرام - وفادار

افراد با تیپ 6 اینیاگرام متخصصان آماده بودن هستند و دائما مشکلات و خطرات بالقوه را بررسی می کنند. آن ها سریعا متوجه الگوهای دردسرآفرین می شوند، یعنی مشکلاتی که ممکن است در آینده رخ دهند. توجه شدید آن ها به عواقب منفی در هر موقعیتی باعث می شود که مهارت بالایی در پیش بینی و کسب آمادگی برای چالش ها داشته باشند.

آن ها کاملا به مسائلی که دیده نمی شوند، اتفاق هایی که ممکن است رخ دهند، توجه می کنند و تمرکز خود را بر درک معانی مخفی یا پنهان می گذارند. به همین علت، جهان از نظر تیپ ششی ها تهدیدکننده، غیرقابل پیشبینی، غیرقابل اعتماد و پر از خطرات جدی و فوری است. آن ها سعی می کنند با توجه دقیق خود به خطرات احتمالی، دائما تصور بدترین سناریوهای ممکن، پرسیدن سوال و تحلیل، از خود دفاع کنند. آن ها با آماده شدن برای بدترین وقایع، امیدوارند که از آن به دور بمانند.

تیپ ششی های سالم در عیب یابی مهارت بالایی دارند، از جامعه خود حفاظت می کنند، به جزئیات توجه دارند، به سایرین رسیدگی می کنند، قابل اعتماد، متعهد و خودکفا هستند. در مقابل این شخصیت ها در حالت ناسالم خود اضطراب بالایی دارند، بدگمان هستند، خودتخریبی دارند، سایرین را مقصر می دانند و عصبانیت خود را سر سایرین خالی می کنند.

چطور یک تیپ شش اینیاگرام تعادل را تجربه کند؟

برای اینکه تیپ ششی ها به آرامش درون و تعادل برسند، آن ها را تشویق می کنیم مکث کنند و ببینند چقدر انرژی ذهنی صرف این می کنند که چطور برای بدترین سناریوهای ممکن آماده شوند. کمی وقت بگذارید و بررسی کنید که چقدر این سناریوهایی که پیشبینی کرده اید، به حقیقت پیوسته اند و چقدر نگرانی های شما به همین حالت باقی مانده اند. تایید این بی تعادلی، اولین گام برای یادگیری آرامش ذهنی است.

تمرین کنید که در لحظه حال باشید، توجه به زمان حال بدون اینکه اضطراب هایتان درباره آینده شدت یابند، بسیار قدرتمند و موثر است. به محیط اطراف و روابط خود که قابل اعتماد و مطمئن هستند، دقت کنید و آن ها را تحسین کنید. این آگاهی نقش یک بنیاد را برای بررسی تجربه ها و دیدگاه های جدید ایفا می کند.

با شجاعت به خرج دادن برای بیرون آمدن از منطقه های امن خود و درگیر شدن با موقعیت های ناآشنا، تیپ ششی ها می توانند متوجه شوند که جهان آنطور که انتظار دارند خطرناک نیست. بلکه زیبایی و خوشبختی را در آن باید پیدا کرد و آن ها می توانند به تدریج ذهنیت همیشه در حال هراس خود را به ذهنیتی تغییر دهند که سرشار از اعتماد و استقبال از ماجراجویی های مخفی زندگی است.

نگاهی نیز به مقاله رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ - قسمت دوم (تیپ های 6 تا 9)، بیاندازید.

تیپ هفت اینیاگرام - خوشگذران

افراد با تیپ هفت اینیاگرام دائما در جستجوی تجربه ها، گزینه ها و ماجراجویی های جدید هستند. آن ها متوجه اتفاق هایی که ممکن است به زودی رخ دهند، فرصت هایی برای سرگرمی، ماجراجویی و لذت می شوند. این افراد در تعقیب لذت و آزادی، سعی می کنند احساسات ناخوشایند را نادیده بگیرند و به جای آن به سمت گزینه هایی می روند که به آن ها حس هیجان و شادی بدهند.

یک تیپ هفتی سالم رویکردی کنشگرا نسبت به عواطف دارد. این شخصیت ها از چالش ها استقبال کرده و مستقیما با احساسات دشوار برخورد می کنند که اجازه می دهد رشد کنند و قدرت تاب آوری بیشتری داشته باشند. این شخصیت ها راضی، خشنود، واقع گرا، بهره ور و مشتاق هستند.

در سمت دیگر تیپ هفتی های ناسالم قرار می گیرند که دائما در حال فرار هستند و از طریق حواس پرتی و لذت های سطحی، از مسائل ناخوشایند می گریزند که نتیجه آن خودمحوری، بی احتیاطی و حواس پرتی همیشگی است.

چطور یک تیپ هفت اینیاگرام به تعادل برسد؟

یک تیپ هفتی برای اینکه به تعادل برسد، مهم است که ذهن آگاهی و خودآگاهی را تمرین کند. لحظاتی مکث کنید، نفس بکشید و احساسات خود را تایید کنید تا بتوانید با حالت درونی خود ارتباط داشته باشید. مهم است که احساسات خود را کاملا پردازش کنید، به جای اینکه آن را ناتمام بگذارید و حواس خود را با چیز دیگری پرت کنید.

بسیاری از تیپ هفتی ها به قدری احساسات و ترس های زیادی را سرکوب شده رها می کنند که آن ها را به شکل منفی سر سایرین خالی می کنند یا برای برخورد با این احساسات، بدرفتاری می کنند. به جای سرکوبی احساسات خود با حواس پرتی، تمرین کنید که عواطف خود را کاملا پردازش کنید تا دلیل اصلی به وجود آمدن آن ها را درک کنید.

با یادگیری شناسایی و توجه به منابع بی قراری خود، تیپ هفتی ها می توانند متوجه شوند که واقعا از چه چیزی ساخته شده اند و چطور خالصانه تر از زندگی لذت ببرند.

تیپ هشت اینیاگرام – چالشگر

افراد با تیپ هشت اینیاگرام به واسطه جدیت، قدرت و میل شدید خود به حفظ کنترل زندگی خود و محافظت از اطرافیانشان از بی عدالتی، شهرت دارند. تمرکز آن ها بر قدرت، چه کسی آن را دارد، چه کسی به آن نیاز دارد و این است که چطور از خود و سایرین محافظت کنند. آن ها متوجه می شوند چه چیزی باید کنترل شود و برای مدیریت چه چیزی باید جدیت به خرج دهند.

تیپ هشتی ها زمانی که در حالت سالم خود قرار دارند، با چالش ها مستقیما برخورد می کنند و قدرت رهبری و استقامت فوق العاده ای از خود نشان می دهند. این شخصیت ها در تلاش برای حقیقت و انصاف، انگیزه پیدا می کنند و دوست دارند با هر چیزی که از نظرشان غیرمنصفانه یا غیرصادقانه است، برخورد کنند.

تیپ هشتی های سالم در بهترین حالت خود قهرمان هستند، قدرت، اعتماد به نفس و طبیعت محافظ و بخشندگی خود را نشان می دهند. اما آن ها زمانی که از حالت سالم خود فاصله بگیرند، بی رحم، زورگو، تسلط جو و مقابله کننده می شوند و از خود تجلیل می کنند.

تیپ هشت اینیاگرام چطور به تعادل می رسد؟

تیپ هشتی ها برای اینکه به تعادل برسند، باید آسیب پذیری های خود را بپذیرند و بیان کنند. با وجود میل باطنی آن ها به بیان نکردن احساساتشان، مسیر رسیدن به تعادل برای این شخصیت ها شامل یادگیری بیرون آمدن از پوسته خارجی سختشان است و اینکه به خود اجازه دهند در برابر کسانی که به آن ها اعتماد دارند، آسیب پذیر و صمیمی باشند.

نتیجه انجام این کارها ارتباط های خالصانه تر است و اینکه راهی برای نشان دادن احساسات شدید خود پیدا می کنند. علاوه بر این، آن ها از وقت گذاشتن برای اندیشیدن در سکوت و فعالیت هایی که جلادهنده روح باشند، نفع می برند. چون کمک می کند با احساسات و انگیزه های درونی تر خود ارتباط برقرار کنند.

این شخصیت ها از طریق این تمرین ها می توانند یک تعادل هماهنگ تر پیدا کرده و از قدرت قابل توجه خود به شکلی استفاده کنند که نیروبخش و همچنین دلسوزانه است.

برای شناخت بهتر این تیپ، مقاله سازگاری تیپ 8 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را مطالعه کنید.

تیپ 9 اینیاگرام – صلح طلب

افراد با تیپ 9 اینیاگرام به صورت ذاتی متوجه جایگاه ها، خواسته ها، نیازهای سایرین می شوند و آنچه که باید با آن هماهنگ شوند. این افراد میل شدیدی به صلح، ثبات و هماهنگی در محیط و روابط خود دارند. به همین علت، این شخصیت ها به همه دیدگاه توجه می کنند و استعداد خاصی در میانجی گری و برقراری صلح و آرامش دارند. افراد با تیپ 9 اینیاگرام تلاش می کنند از تنش و برخورد خودداری کنند و زندگی آرام و بدون مشکل را ترجیح می دهند.

این شخصیت ها در بهترین حالت خود عمیقا استقبال کننده، پذیرا، قابل اعتماد و حاضر هستند. آن ها می توانند به طرز عالی اتحاد برقرار کنند، افراد را با آرامش کنار یکدیگر قرار دهند و ترویج دهنده فضای احترام و درک متقابل باشند.

این شخصیت ها در بدترین حالتشان از خود راضی و بی احساس می شوند و خواسته ها و نیازهای خود را نادیده می گیرند. آن ها ممکن سخت تلاش کنند که از اختلاف خودداری کنند، تا حدی که مشکلات را نادیده بگیرند یا احساسات و نظرات خود را برای حفظ آرامش کوچک بشمارند. نتیجه پرخاشگری منفعلانه، سردی احساسی و حس جدا افتادن از مسیر زندگی خودشان است.

تیپ 9 اینیاگرام چطور به تعادل می رسد؟

مهم است که افراد با تیپ 9 اینیاگرام برای اینکه به تعادل برسند کامل تر درگیر زندگی خود شوند و بدانند که حضور و نظرشان اهمیت دارد. آن ها از طریق فعالیت هایی که به خودآگاهی کمک کند مانند نوشتن خاطرات و افکار، مدیتیشن ذهن آگاهی یا تمرین جدی بودن، می توانند به این هدف برسند.

این شخصیت ها با تایید ارزشمندی و اهمیت مشارکت خود، می توانند شروع به تعیین مرزهای سالم کرده و نیازها و خواسته های خود را آزادانه تر بیان کنند. افراد با تیپ 9 برای تاثیرگذاری بیشتر می توانند فعالیت های جسمانی انجام دهند که به آن ها کمک می کند با بدن خود مجددا در ارتباط قرار گیرند و با میل خود به ساکن بودن، مقابله کنند.

این افراد با توجه به حواس فیزیکی و اظهار هویت خود می توانند به آگاهی صادقانه تری برسند و به شکلی درگیر زندگی شوند که به آن ها حس کامل تری از معنا و حرکت در جهت صحیح دهد.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.