چطور هر تیپ مایرز بریگز می تواند نقاط قوت خود را توسعه ببخشد - قسمت دوم

1403/03/26 11:07 PM - 3 ماه قبل


در قسمت اول مقاله چطور هر تیپ مایرز بریگز می تواند نقاط قوت خود را توسعه ببخشد، توضیحاتی برای تیپ های شخصیتی ISTJ، ISFJ، INTJ، INFJ و INTP دادیم. در این مقاله چند تیپ دیگر را بررسی می کنیم. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی INFP

اگر تیپ شخصیتی INFP دارید، دنیای درون شما بیشتر از عمیق ترین اقیانوس، عمیق تر و مرموزتر به نظر می رسد. ذهن شما آکنده از بینش های عمیق، احساسات، جهان های تخیلی و اندیشیدن به زندگی و ارزش هایتان است. شما یک رویاپرداز و ایده آلیست هستید که همیشه دنبال ارتباط های معنادار و صادقانه می گردید.

با آنکه تمام این گفته ها درباره شما صادق است، اما گاهی همچنین تشنه جسارت، عمل کردن و ابرازکردن هستید. در درون شما یک شیر زندگی می کند، اما گاهی آن را در قفس رها می کنید.

چطور می توانید بیشتر با جنبه جسور، قاطع و باهوش خود ارتباط داشته باشید؟ آن بخش از وجود شما که می خواهد رویاها و ایده هایتان را به حقیقت تبدیل کند؟ آن قسمت از شما که به احساساتتان احترام می گذارد اما همچنین می داند که عمل، منطق و حرکت به جلو کلید موفقیت شما است. چند گزینه ای که می توانید امتحان کنید و امیدواریم ترسناک نباشند، عبارتند از:

  • با قدم های کوچک شروع کنید: به جای آنکه مستقیما درون یک پروژه بزرگ شیرجه بزنید، با وظایف کوچک و قابل مدیریتی شروع کنید که همسو با ارزش هایتان هستند. می خواهید کتاب بنویسید؟ با چند پاراگراف در هر روز شروع کنید. نسبت به یک باور شور و هیجان دارید؟ چند ساعت در هفته خود را وقف آن کنید. این گام های کوچک اعتمادتان را افزایش می دهند و انرژی بخش شما خواهند بود.
  • رویای خود را با سایرین در میان بگذارید: احساسات و ایده های خود را با دوستان قابل اعتماد یا یک جامعه حامی در میان بگذارید تا از اثر قدرتمند آن برخوردار شوید. خواه از طریق یک بلاگ، رسانه اجتماعی یا گفتگوهای شخصی باشد، مطرح کردن رویایتان با سایرین شما را تشویق می کند که گام های محکم تری برای تحقیق بخشیدن به رویاهای خود بردارید.
  • تابلوی آرزوها یا تخته اهداف درست کنید: با ایجاد یک تابلوی آرزوها یا تخته اهداف (ویژن برد) اهداف و رویاهای خود را تجسم کنید. تصاویر، نقل قول ها و آیتم هایی را جمع آوری کنید که الهام بخش شما باشند و آن ها را روی این تخته یعنی جایی بگذارید که روزانه در معرض دیدتان باشند. این نمایش ملموس از رویاها نقش یک یادآور و انگیزه بخش دائمی را دارد که ایده آل های خود را دنبال کنید.
  • از منابع و ابزارها استفاده کنید: برای نظم بخشیدن به افکار و وظایف خود حداکثر استفاده را از برنامه ریزها، اپلیکیشن ها یا ابزارهای مدیریت پروژه ببرید. این ابزارها چارچوب منطقی برایتان فراهم می کنند تا در مسیر باقی بمانید و مطمئن شوید که پیشرفت پایداری دارید.
  • از انتقاد سازنده استقبال کنید: به نظر ما همه از انتقاد نفرت دارند. اما تیپ های احساسی به خصوص بیشتر انتقاد را به دل می گیرند. اما به عنوان تیپ شخصیتی INFP باید بدانید که انتقاد سازنده (ارائه و همچنین دریافت آن)، نقش کلیدی در رشد شما دارد. اهمیت این موضوع را در زمان هایی که نیاز به انتقادکردن مستقیم و سازنده دارید یا زمانی که آن را دریافت می کنید، یادآوری کنید. این تغییر ذهنیت کمک می کند کارآمدتر، هدفمندتر و با قدرت تاب آوری بیشتر شوید.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ISTP

اگر تیپ شخصیتی ISTP دارید، ذهن شما سرشار از کنجکاوی و تحلیل مسائل است. با آنکه سایر افراد با رویاپردازی زمان را از دست می دهند، شما دائما در حال بررسی دنیای اطراف خود هستید و چنین سوال هایی می پرسید «این چطور کار می کند؟»، «چه حقایقی اینجا دخیل هستند؟»، «آیا این حقیقت با این موضوع همخوانی دارد یا مغایر با آن است؟»

ذهن شما مانند یک ماشین به خوبی روغن کاری شده است که دائما مشکلات را تحلیل کرده و اجزای سازنده یا مولفه های چیزهای مختلف را بررسی می کند. شما عملکردی عالی در آزمایش های عملی دارید و بیشتر از همه در محیط هایی احساس شادی می کنید که بتوانید از منطق و مهارت های خود در موقعیت های واقعی استفاده کنید.

شما به عنوان شخصیتی اغلب تودار و خوداتکا، برای استقلال خود ارزش قائل می شوید و ترجیح می دهید از تماس با سایرین خودداری کنید. اما تکلیف آن قسمت از شما که میل به ارتباط، دوستی و همراهی دارد چه می شود؟ شاید شما همیشه دوست ندارید آن را نشان دهید اما بخشی از شما وجود دارد که تشنه گرما و حس ارتباط با سایرین است. بله، شما به استقلال و خودمختاری خود نیاز دارید. اما از طرفی تشنه روابط عمیقی هستید که بتوانید گاهی به آن ها رو آورید. چطور می توانید شکاف بین دنیای تحلیلی و میل خود به روابط معنادار را بپوشانید؟ راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • به یک باشگاه یا کارگاه ملحق شوید: دنبال گروه ها یا کلاس هایی بگردید که مربوط به علایقتان باشند. خواه یک گردهم آیی اهالی دنیای فناوری، یک کارگاه خودت انجام بده یا کلاس هنرهای رزمی باشد، فعالیت های مشترک راهی عالی برای ارتباط با افرادی است که شور و علایق مشابه با شما را دارند.
  • برای انجام پروژه های عملی داوطلب شوید: درگیر پروژه هایی شوید که به مهارت های شما نیاز دارند. شرکت در نمایشگاه های علمی یا پروژه های بشردوستانه راهی عالی برای آشنایی با افراد با افکار مشابه است.
  • گرد هم آیی های کوچک ترتیب دهید: میزبان گردهم آیی های کوچکی از دوستان خود یا آشنایانی باشید که در آن بتوانید درباره علایق خود مانند گیمینگ، استفاده از گجت ها یا ماجراجویی در طبیعت صحبت کنید.
  • دنبال تعامل های یک به یک و فردی باشید: گفتگوهای عمیق گاهی در محیط های کوچکتر، به شکل طبیعی تر رخ می دهند. با فردی که به او اعتماد دارید وقت بگذرانید، خواه یک دوست یا عضو خانواده باشد. با او گفتگوهای صادقانه و معنادار برقرار کنید.
  • در جوامع آنلاین شرکت کنید: اگر تعامل فردی برایتان سخت است، انجمن ها و جوامع آنلاین درباره علایق شما حس ارتباط و دوستی را بدون اینکه فشار ارتباط چهره به چهره را تحمل کنید، فراهم می کنند. فقط به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد خود واقعیشان را در محیط آنلاین نشان نمی دهند.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISFP

به عنوان تیپ شخصیتی ISFP، به صورت ذاتی فردی درون نگر، دارای خود کنترلی و فردگرایید. تمام جزئیات اطرافتان مانند مسیری است که در آن خلاقیت خود و الهام بخشی را دنبال کنید. شما فردی هستید که نه تنها دنبال زیبایی ظاهری دنیا می گردید، بلکه حواستان به ارزش های درونی و واقعی خودتان نیز است. حتی اگر این ارزش ها شما را متفاوت از جمع کند. برایتان مهم نیست که تنها به مسیر خود ادامه دهید و در واقع آن را ترجیح می دهید.

شما به افکار و احساسات درونی خود دقت می کنید و همیشه دنیای درونتان را کاوش می کنید تا خود واقعی و ارزش هایتان را متوجه شوید. اما تکلیف آن بخش از وجود شما چه می شود که عمل مستقیم و کنش گرایی را دوست دارد؟

بخشی از شما که دوست دارد با حس هدفمندی و حرکت در دنیا غوطه ور شود. شما می خواهید الهام ها و بینش هایی را که جمع آوری کرده اید به شکل موفقیت های ملموس در آورید. شما ارزش حرکت به جلو و هدف داشتن را می دانید اما گاهی نمی توانید آن ها را در روتین خود بگنجانید. برای مهار جنبه پویای شخصیت خود از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • اهداف مشخص و قابل دستیابی تنظیم کنید: جاه طلبی های بزرگتر خود را به وظایف کوچکتر و مشخص تقسیم کنید. می خواهید یک پروژه شخصی را کامل کنید؟ مراحل آن را ترسیم کرده و برای هر مرحله موعد انجام مشخص کنید. انجام آن به ترسیم یک مسیر مشخص تر کمک می کند و در حفظ انگیزه شما موثر است.
  • درگیر فعالیت های عمل محور شوید: خود را درگیر فعالیت هایی کنید که نیاز به رویکرد مستقیم و عملی دارند. خواه پیاده روی در طبیعت، باغبانی یا نواختن یک ساز موسیقی باشد، این فعالیت ها کمک می کنند شکاف بین ذات درون نگر خود و یک ذهنیت کنش گرایانه تر را بپوشانید.
  • ذهنیت «فقط شروع کن» را در پیش بگیرید: گاهی سخت ترین کار برداشتن گام ابتدایی است. خود را برای شروع فوری یک وظیفه تحت فشار قرار دهید، حتی اگر برای چند دقیقه باشد. این عمل ابتدایی انرژی حرکتی را به وجود خواهد آورد که باعث می شود احساس کنید باقیمانده کار آسان تر است.
  • تمرین های ذهن آگاهی انجام دهید: با آنکه عمل گرایی ضروری است، اما مهم است با جنبه درون نگر خود نیز ارتباطتان را حفظ کنید. تمرین هایی مانند یوگا یا مدیتیشن کمک می کنند بین آرامش و عمل تعادل ایجاد کنید و ذهن خود را متمرکز و خلوت نگه دارید.
  • با ارائه و دریافت انتقاد سازنده مشکلی نداشته باشید: به بازخورد به عنوان فرصتی برای رشد نگاه کنید. درک کنید که انتقاد سازنده حمله شخصی نیست، بلکه ابزاری است که به پیشرفتتان کمک می کند. زمان ارائه بازخورد، مطمئن شوید که از جملات مثبت استفاده می کنید و تمرکزتان بر این باشد که انتقاد به رشد کمک کند نه اینکه نقص های طرف مقابل را یادآور شود.
  • واقع نگری را تمرین کنید: گاهی از احساسات فوری خود فاصله بگیرید و به شواهد و حقایق نگاه کنید. به عنوان یک تیپ حسی، سیم کشی مغز شما به شکلی است که برای حقایق احترام قائل می شود، بنابراین این ویژگی باید یک نقطه قوت شما از همان ابتدا باشد. این رویکرد واقع نگری فرایند تصمیم گیری، حل مشکل و تعامل های بین فردی شما را بهتر می کند و اجازه می دهد با ذهنیت منطقی تر و روشن تر با چالش ها روبرو شوید.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ

به عنوان تیپ شخصیتی ESTJ، شما را باید مانند نیروگاهی از کنش گرایی، قطعیت و عمل گرایی معرفی کنیم. شما وارد موقعیت های آشفته می شوید و فورا می دانید چطور به همه چیز نظم ببخشید. تیک زدن آیتم های چک لیستتان، تفویض وظایف برای انجام کارها و مطرح کردن منطقی ترین راه حل برای یک مشکل، همگی نقاط قوت شما هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد به توصیه، قدرت عیب یابی و راهنمایی شما ایمان دارند.

اما تکلیف آن قسمت از شما چه می شود که به اندکی درون نگری نیاز دارد؟ بخشی از شما که احتمالا نادیده گرفته اید و از نظرتان کمتر قابل اعتماد یا عجیب است. با این حال، فرو رفتن در احساساتتان و درک واقعی آن ها باعث می شود سطحی از شادی و رضایتی را برای خود فراهم کنید که طبیعت مصمم شما را تکمیل می کند.

با ایجاد تعادل بین ذهنیت کنش گرای خود با اندکی درون نگری می توانید روابط و زندگی شخصی خود را غنی تر کنید. برای در آغوش کشیدن جنبه درون نگر خود از راهکارهای ساده و سریع زیر استفاده کنید:

  • برای درون نگری و خوداندیشی وقت بگذارید: روزانه 5 تا 10 دقیقه را صرف اندیشیدن به افکار و عواطف خود کنید. خواه از طریق نوشتن افکار یا عبادت باشد، این لحظات کمک می کنند در تماس با احساسات خود باشید که معمولا آن ها را ممکن است نادیده بگیرید.
  • تنفس آگاهانه را تمرین کنید: در تمام روز خود نفس های کوتاه بکشید تا بر تنفس خود تمرکز کنید. چند تنفس عمیق و کوتاه ذهن شما را ریست خواهد کرد و بدن شما را در ارتباط با احساساتتان قرار می دهد.
  • فعالیت های خلاقانه سبک انجام دهید: فعالیت هایی مانند طراحی، نویسندگی یا حتی آشپزی کانالی برای تخلیه خلاقیت شما فراهم می کنند و پرورش دهنده قدرت درون نگری شما هستند، بدون اینکه وقت زیادی از شما بگیرند.
  • قبل از خواب کمتر با گوشی خود کار کنید: کاهش استفاده از گوشی در شب اجازه می دهد آرام شوید و درباره روز خود فکر کنید. این تمرین کیفیت خوابتان را بهتر می کند و به شما زمان می دهد درباره عواطف و امیال عمیق تر خود فکر کنید.
  • هر هفته درباره اهداف خود فکر کنید: هفته ای یک بار اندکی بیشتر به اهداف خود فکر کنید. نه تنها چیزهایی که می خواهید به آن ها دست یابید، بلکه چطور این اهداف در راستای ارزش های فردی و نیازهای احساسی شما قرار می گیرند.
  • از آسیب پذیری در گفتگوها استقبال کنید: سعی کنید افکار و احساسات خود را با یک دوست قابل اعتماد یا پارتنر خود در میان بگذارید. صحبت درباره دنیای درون شما تقویت کننده ارتباط هایتان است و کمک می کند بهتر خودتان را درک کنید.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

تیپ شخصیتی ESFJ

به عنوان تیپ شخصیتی ESFJ، به صورت ذاتی قدرت بالایی در ایجاد روابط، پرورش صمیمیت و دوستی متقابل با اطرافیان خود دارید. تونایی شما در توجه به نیازهای سایرین و ایجاد دوستی های خالصانه شگفت انگیز است. شما عملکردی عالی در توجه به چیزهای کوچکی دارید که تفاوت بزرگی ایجاد می کنند، همچنین منطقی ماندن و مدیریت کارآمد وظایف جزو نقاط قوتتان هستند.

شما گاهی به قدری به نیازها، عواطف و ارزش های مردم توجه می کنید که دیگر نمی دانید چه چیزی از نظرتان منطقی است. شما ممکن است گاهی برای تصمیم گیری مشکل داشته باشید، چون همیشه بیشتر به این اهمیت می دهید که سایرین چه احساسی دارند، تا اینکه منطقی ترین گزینه چیست.

بخشی از شما شیفته درک نحوه عمل چیزهای مختلف، حل معماها و فهمیدن این است که چیزی از نظر منطقی درست است یا نه. اما بسیاری از شخصیت های ESFJ این جنبه از شخصیت خود را پنهان می کنند، چون در دنیای روابط و ارزش ها بیشتر احساس راحتی می کنند.

اما روزانه اندکی به خود وقت دهید تا از این قدرت تحلیلی خود استفاده کنید، چون کمک می کند نقاط قوت خود را گسترش دهید، استدلال های قدرتمندتر شکل دهید و به دیدگاه ها و عقاید خود نگاهی بی طرفانه تر و همراه با کنجکاوی داشته باشید. برای استفاده از این جنبه تحلیلی در روتین خود، راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

  • برای حل ساختارمند مشکلات وقت بگذارید: روزانه چند دقیقه صرف فعالیت هایی کنید که تفکر منطقی شما را به چالش می کشند، مانند پازل ها، بازی های استراتژیک یا حتی تحلیل یک موضوع موردعلاقه.
  • تفکر انتقادی را تمرین کنید: زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید، یک گام به عقب برگردید و بی طرفانه حقایق و شواهد را بررسی کنید. به زیر سوال بردن فرضیات و توجه به دیدگاه های جایگزین را تمرین کنید.
  • از بازخورد سازنده استقبال کنید: بازخورد را فرصتی برای رشد بدانید به جای انتقاد شخصی. سعی کنید به بازخورد سازنده به طور احساسی واکنش نشان ندهید و تمرکزتان را بر این بگذارید که چطور به پیشرفت شما کمک می کند.
  • از طریق سرگرمی های خود رشد کنید: سرگرمی هایی را دنبال کنید که به صورت طبیعی شامل تحلیل و تفکر سیستمی می شوند، مانند برنامه نویسی، شطرنج یا حتی کاردستی.
  • درباره تصمیم های خود بیاندیشید: برای بررسی تصمیم های خود وقت بگذارید و منطق آن ها را تحلیل کنید. بفهمید چه چیزی جواب داده است و چه چیزی می توانست بهتر باشد تا بتوانید در آینده تصمیم های متعادل تر بگیرید.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

سازگاری تیپ شخصیتی ESFJ با دیگر شخصیت های MBTI


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.