تیپ شخصیتی INTJ و تیپ شخصیتی اینیاگرام شما – قسمت اول

1403/04/01 11:17 PM - 2 ماه قبل


در این مقاله قصد داریم از نگاه سیستم اینیاگرام، تیپ شخصیتی INTJ را بررسی کنیم. تا حالا تمام مقاله های ما درباره بررسی شخصیت INTJ در سیستم مایرز بریگز بوده است. با آنکه تست MBTI توضیح می دهد که ذهن شما چطور کار کرده و اطلاعات را پردازش می کند، اینیاگرام آسیب های دوران کودکی، ترس ها و اشتیاق های درونی شما را نشان می دهد.

مثلا به عنوان تیپ شخصیتی INTJ، شما اطلاعات انتزاعی را در مقایسه با اطلاعات واقعی و حقیقی پردازش می کنید (به همین دلیل است که تیپ شهودی هستید). اولویت شما منطق و کارآمدی را بر ارزش ها و احساسات شخصی در اولویت قرار می دهید.

دنیای درونی افکار و ایده هایتان به شما انرژی می دهد (درون گرایی) و رویکردی منظم، برنامه ریزی شده و قاطع در واکنش به محیط (قضاوتی) دارید. اما آیا این جملات به این معناست که تمام شخصیت های INTJ شبیه به یکدیگرند؟ بدون تردید خیر!

حتی با آنکه این شخصیت ها همگی قالب های ذهنی مشابهی دارند، به این معنا نیست که همه آن ها دقیقا به یک شکل می اندیشند. برخی از آن ها کمال گرایان معتاد به کار هستند، در حالیکه سایرین تودار و رویاپردازند که طی روز در افکار خود و نشخوارهای ذهنیشان غرق می شوند.

تیپ INTJ شما تا حد زیادی بستگی به تیپ اینیاگرام شما دارد. اینیاگرام 9 تیپ بالقوه و روابط پیچیده بین آن ها را مشخص می کند. این تیپ ها اشتیاق های درونی، ترس های اصلی، نقاط ضعف و قوت شما را توضیح می دهند.

تا انتها همراه ما باشید تا بفهمید کدام تیپ شخصیتی اینیاگرام بیشتر با شخصیت INTJ شما همخوانی دارد. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام – INTJ کمال گرا

  • ترس های اصلی: بد بودن، صداقت نداشتن یا عیب داشتن
  • اشتیاق های اصلی: خوب بودن، خالص بودن و داشتن صداقت

شخصیت های INTJ دارای تیپ یک اینیاگرام، افرادی دارای نظم، آینده بین و قاطعیت هستند. آن ها قصد دارند نمونه کاملی از شوالیه سفیدپوشی باشند که علیه شیطان، تبعیض یا تفکر غیرمنطقی قد علم می کند. این افراد از شهود خود برای تجسم یک آینده تقریبا ایده آل استفاده می کنند اما سپس بین این تجسم و جنبه تفکری منطقی خود تعادل ایجاد می کنند.

اما این تجسم چقدر واقعیت دارد؟ چه مراحلی باید کنار هم طی شوند تا به این رویا رسید؟ این سوال هایی است که در ذهن این افراد جریان دارد. مشکل تیپ شخصیتی یک INTJ صدای منتقد درونشان است که آن ها را بابت هر خطای کوچک یا لغزش در قضاوت مورد انتقاد قرار می دهد.

این صدای درون همچنین نقاط ضعف و خطاهای سایرین را گوشزد می کند. این موضوع اغلب ریشه در دوران کودکی دارد که آن ها احساس می کردند باید مسئولیت های زیادی را قبول کرده یا حتی در خانه خود نقش بزرگسالان را بازی کنند.

این افراد در زندگی مصمم هستند بابت یک هدف والاتر زندگی کنند، یعنی با این تفکر که دنیا چطور باشد یا آن ها چطور باید باشند. شخصیت های INTJ تیپ یکی ظاهرا در مقایسه با شخصیت عادی INTJ، کنشگراتر و منطقی تر هستند. به همین علت است که آن ها احترام زیادی برای بهره وری و منطقی بودن قائل می شوند.

تیپ یکی ها دائما احساس می کنند مسئولیت دنیای اطراف بر دوش آن ها است. برای این افراد استراحت کردن سخت است، چون در چنین لحظاتی دائما در ذهن خود تصور می کنند که باید برای موفقیت در چه چیزی تلاش کنند.

این افراد زمان تماشای فیلم، بازی کردن یا رفتن به تعطیلات ممکن است بی قرار شوند. آن ها همچنین قادر به تحمل افرادی که ظاهرا جاه طلبی، انگیزه و قاطعیت ندارند، نیستند. همانطور که تیپ یکی ها بزرگ و بالغ می شوند، بیشتر احساس راحتی و لذت می کنند، قدرت پذیرششان بیشتر می شود و رفتار متعادلی دارند.

چون تیپ یکی ها در مثلث خشم/ انگیزه اینیاگرام قرار دارند، خشم زیادی را تجربه می کنند. اما این افراد به جای آنکه بدون کنترل خشم خود را سر سایرین خالی کنند، آن را سرکوب می کنند. نتیجه آن اغلب به هم فشردن دندان ها، چرخش چشم ها و جملاتی است که برتری خود را ثابت کنند.

این افراد معمولا به خودشان نسبت به سایرین بیشتر سخت می گیرند، اما بیش از حد انتقادجو از خود و سایرین به نظر می رسند.

تیپ یکی های ناسالم احتمالا افرادی با این خصوصیات هستند: قضاوت کننده، حق به جانب، تلخ، معتاد به کار، دارای حالت دفاعی و مستعد به داشتن تفکر سیاه و سفید. در این مرحله چنین شخصیت هایی فکر می کنند که هرگز به اندازه کافی خوب نخواهند بود.

تیپ یکی های معمولی احتمالا چنین خصوصیاتی دارند: قاطعیت، جدیت، دارای هدف، منظم، دقیق و وقت شناس، حساس، طعنه زن، سخت کوش، مسئولیت گرا، دارای نظرهای قاطع و خود را وقف وظایف و اهدافشان می کنند.

تیپ یکی های سالم نیز این احتمالا خصوصیات را دارند: هدفمند، صداقت، منطقی، دارای تعادل، تحت تاثیر احساسات خود قرار نمی گیرند، قدرت پذیرش دارند، امیدوار، باهوش، شاد، متواضع، دارای رفتار دوستانه و قدرت قضاوت صحیح.

تیپ یکی ها با مطالعه مقاله کمال گرایی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ می توانند این ویژگی خود را بهتر بشناسند.

تیپ دو اینیاگرام – INTJ کمک کننده

  • ترس های اصلی: بی ارزش بودن، دوست داشتنی نبودن یا خواستنی نباشند.
  • اشتیاق های اصلی: بدانند که دوست داشتنی هستند.

در بین تیپ های شخصیتی INTJ کمتر افرادی با تیپ دو اینیاگرام را می بینیم. تیپ دویی های INTJ از بینش و توانایی های تصمیم گیری سریع خود برای کمک به سایرین استفاده می کنند. آن ها زمانی که مشکلی وجود دارد، پیشنهادی برای رفع آن می دهند و سعی می کنند آن را برطرف کنند.

حس بخشندگی و میل برای کمک به سایرین به شکل کارآمد و موثر، به این INTJها انگیزه می دهد. آن ها اغلب خیرخواهانی هستند که می خواهند وارد عمل شوند و شرایط را برای عزیزان خود ساده و راحت کنند. به این شخصیت ها در دوران کودکی یاد داده اند تا دیگران را نسبت به خود در اولویت بگذارند.

از طرفی با آنکه چنین چیزی واقعا درس خوبی است، اما آن ها معمولا بیش از حد از آن پیروی می کنند. آن ها زمانی که مرز تعیین می کنند یا نیازهای خود را نسبت به سایرین در اولویت می گذارند، احساس شرم می کنند. این احساس در این افراد شکل گرفته است که باید از طریق خدمات رسانی، محبت سایرین را به دست آورند.

این شخصیت ها با استفاده از جنبه تفکری خود تلاش کرده اند که به شکلی منطقی تمام مشکلات اطراف خود را رفع کنند. آن ها امیدوارند که با وقف کردن خود به قبول مسئولیت بیشتر، بخشنده بودن در بین اعضای خانواده، جایگاهی برای خود به دست آورند (به همراه عشق اعضای خانواده خود).

چون تیپ دویی ها در مثلث شرم/ قلب اینیاگرام قرار دارند، با احساس بی ارزشی در درون خود می جنگند. آن ها زمانی که برای خود وقت می گذارند احساس ناراحتی می کنند، انگار با این کار عشق افرادی که برایشان ارزش قائل می شوند از دست می دهند.

در طرف مقابل این شخصیت همچنین می توانند به علت این باور که سایرین چقدر به آن ها نیاز دارند یا نمی توانند بدون کمکشان سر کنند، احساس افتخار می کنند. هرچه تیپ دویی ها سالم تر و بالغ تر می شوند، یاد می گیرند مرزهای سالمی تعیین کرده و از خودشان مراقبت کنند.

آن ها شادتر، متواضع تر و آرام تر می شوند. این افراد دیگر احساس نمی کنند که باید عشق را به دست آورند، چون می دانند که بابت شخصیت واقعی خود ارزشمند هستند نه به علت کارهایی که انجام می دهند. این شخصیت ها با توجه به فشاری که روی شانه های خود احساس می کنند، بیشتر به درون شهود و احساسات خود فرو می روند.

این تیپ ها متوجه می شوند شخصیت واقعی آن ها به توجه به انتظارهای سایرین گره نمی خورد. این افراد بیشتر برای خود احساس هدف و قدرت می کنند.

تیپ دویی های ناسالم ممکن است چنین رفتاری داشته باشند: دخالت کننده، دارای ذهنیت قربانی بودن، بیش از حد تحمل کردن، خشنودکردن سایرین، معتاد به کار، خشمگین، آسیب دیده، تشنه عشق، خسته.

تیپ دویی های معمولی ممکن است چنین رفتاری داشته باشند: مفتخر، خودخواه نبودن، حامی، پرورش دهنده، کمک کننده، ناامن، مسئولیت پذیر، دارای نیت و صلاح خیر، تملق گو و سلطه گر.

تیپ دویی های سالم ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: حامی، بخشنده، تشویق کننده، اظهارکننده، شاد، متواضع، خلاق، فکور، امن، آرام، دارای قدرت تخیل.

تیپ خود را به کمک مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور از قلب خود محافظت می کند؟ بهتر بشناسید.

تیپ سه اینیاگرام – INTJ موفقیت طلب

  • ترس های اصلی: احساس کنند بدون موفقیت هایشان ارزشی ندارند.
  • اشتیاق های اصلی: احساس خواسته شدن، ارزشمندی یا پذیرفته شدن کنند.

INTJهای دارای تیپ سه اینیاگرام، شخصیت هایی قاطع و برنامه ریز هستند که نسبت به اکثر شخصیت های INTJ عمل گرایند. آن ها عطش بی پایانی برای موفقیت و تعالی دارند و از متوسط بودن یا شکست خوردن بیشتر از هر چیزی می ترسند.

آن ها می ترسند که اگر موفق نباشند یا به موفقیت نرسند، دوست داشتنی نخواهند بود یا بی ارزش خواهند بود. این دسته از INTJها اغلب در دوران کودکی بیش از حد درس می خوانند و سپس در دوران بزرگسالی و حین کارکردن نیز خود را تحت فشار قرار می دهند.

آن ها از قدرت شهود و تفکر خود برای تعیین اهداف استفاده کرده و سپس برنامه ریزی می کنند که چطور در زندگی به صورت منظم پیش بروند تا این اهداف را به حقیقت تبدیل کنند. آن ها به صورت ذاتی می دانند چطور کارها را انجام دهند، برنامه های عملی بریزند و به رویایی که برای خودشان ترسیم می کنند برسند.

افراد با تیپ سه اینیاگرام در دوران کودکی احساس می کنند که به واسطه خود واقعیشان، ارزشمند نیستند. این تفکر در آن ها وجود دارد که تنها با انجام موفق کارها یا رسیدن به جایگاه صحیح است که ارزشمند نگریسته خواهند شد.

هرگونه حس تایید به آن ها روحیه می بخشد و آن ها خود را تحت فشار قرار می دهند تا به موفقیت بیشتر برسند و بیشتر تلاش کنند تا بتوانند همچنان مورد تایید قرار گیرند. INTJهای با تیپ سه در بیرون ممکن است به نوعی مادی گرا به نظر برسند.

داشتن خانه خوب، ماشین خوب یا پوشش خوب برای آن ها بسیار مهم است. سایر INTJهای با تیپ سه ممکن است بیشتر به داشتن مدرک خوب، کتاب های خود در کتابخانه خود یا روابط خوب اهمیت دهند. آن ها نگران هستند که بدون این نشانه های موفقیت شکست خورده و معیوب خواهند بود یا در درون پوچ باشند.

افراد با تیپ سه در مثلث شرم/ قلب اینیاگرام قرار دارند. آن ها سعی می کنند حس درونی شرم خود را از طریق موفقیت از بین ببرند. گرچه هرچه آن ها بیشتر به بلوغ و سلامت شخصیتی می رسند، یاد می گیرند با فردی فراتر از موفقیت های خود صلح کنند.

آن ها بخشنده تر، خالص تر، مهربان تر و کمک کننده تر می شوند و خود را بیشتر می پذیرند. آن ها یاد می گیرند منحصر به فرد بودن و فردیت خود را در آغوش بکشند و کمتر احساس کنند که تحت فشار قرار دارند تا به سایرین ثابت کنند که موفق هستند.

افراد با تیپ سه اینیاگرام ناسالم چنین رفتار احتمالی دارند: خودنما، خودخواه، افسرده، خشمگین، توجه طلب، رقابت جو، سخت کوش، آشفته، خودشیفته، دارای فرسودگی ذهنی و جسمی، ترس از صمیمیت.

افراد با تیپ سه اینیاگرام معمولی چنین رفتار احتمالی دارند: بیش از حد موفقیت طلب، دارای خود تردیدی، جاه طلب، رقابت جو، سخت کوش، خودخواه، خلاق، مبتکر، آینده بین، مصمم، بی قرار، خودترویج (تلاش می کنند خود را فردی موفق، باهوش و توانا نشان دهند).

افراد با تیپ سه اینیاگرام سالم چنین رفتار احتمالی دارند: مطمئن، الهام بخش، خود را می پذیرند، خالص، خلاق، آینده بین، دارای قدرت تخیل، فکور، همدل.

نحوه مدیریت این افراد در محیط کار را با مطالعه مقاله چطور از اینیاگرام در محیط کار برای توسعه و همکاری تیمی بیشتر استفاده کنید – قسمت اول بهتر بدانید.

تیپ چهار اینیاگرام – INTJ فردگرا

INTJهای دارای تیپ چهار اینیاگرام، به عنوان شخصیت های خلاق و درون گرا احساس می کنند مجبور به ترسیم رویایی هستند که با هویت آن ها همخوانی داشته باشد. پیداکردن هویت واقعی، نیرویی انگیزه بخش برای این افراد است. این دسته از INTJها نمونه ای واقعی از درونگراها هستند و اغلب احساس می کنند که کسی آن ها را درک نمی کند و با سایرین فرق دارند.

گرچه آن ها واقعا بیشتر از آنچه که معمولا دیده می شود، دوست ندارند تنها باشند. آن ها میل شدیدی برای برقراری ارتباط با افرادی دارند که درکشان کرده و دنیای درونیشان را تحسین کنند. برای این افراد بسیار مهم است دوستان و اعضای خانواده ای داشته باشند که وفادار به آن ها باشند، حتی زمانی که منزوی و دارای نوسان خلقی به نظر برسند. تایید و وفاداری که این افراد دنبال آن می گردند، اغلب دست نیافتنی است.

تیپ چهاری ها در دوران کودکی اغلب احساس کرده اند که با اعضای خانواده خود فرق دارند. آن ها به دفعات فکر کرده اند که شاید فرزندخوانده هستند، چون احساس می کنند شبیه به سایرین نیستند. این شخصیت ها چون این عجیب بودن را حس کرده اند، قادر نبوده اند نقاط قوت خود را منعکس در سایرین ببینند (احساس کنند شبیه به دیگران هستند).

آن ها اغلب در این فکر بوده اند که مشکلی دارند و بنابراین در مسیر «جستجو برای خود» قرار گرفتند تا بفهمند با چه جمعی و کجا جور می شوند. در ذهن این افراد اغلب این است که در نهایت توسط فردی که واقعا آن ها را بابت شخصیت واقعیشان تحسین کند، دیده و درک شوند.

تیپ چهاری ها در مثلث شرم/ قلب اینیاگرام قرار دارند. اما برخلاف تیپ دویی ها که شرم خود را با تلاش برای به دست آوردن محبت سایرین پنهان می کنند، درون شرم خود شیرجه می روند. آن ها خشم خود را سر خودشان خالی می کنند و قصد دارند نگاهی مستقیم به عیب های خود داشته باشند.

تقریبا برای آن ها غیرممکن است که احساسات عمیق خود را نادیده بگیرند و ممکن است حتی عاداتی شکل دهند که احساسات قدرتمندشان را تحریک کند. چون امیدوارند به پیداکردن هویت واقعیشان نزدیک تر شوند.

تیپ چهاری های ناسالم چنین خصوصیات احتمالی دارند: خودتخریب، سودازده، متنفر از خود، خودآزار، خسته، گم شده در یک دنیای تخیلی، بدون شور و انرژی.

تیپ چهاری های معمولی چنین خصوصیات احتمالی دارند: دارای قدرت تخیل، خودآگاه، حسود، سودازده، درون نگر، متوجه به زیبایی، همدل، آینده بین، خلاق، حساس، متوجه به احساسات و علایق خود.

تیپ چهاری های سالم چنین خصوصیات احتمالی دارند: قاطع، خلاق، فکور، دارای قدرت تخیل، صادق، بخشنده، همدل، پذیرنده، سپاسگزار، پذیرش خود.

نگاهی نیز به مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت اول تیپ های 1 تا 4 بیاندازید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.