بررسی مردان با تیپ شخصیتی INFP: یکی از نادرترین تیپ های شخصیتی

1403/04/10 5:22 PM - 2 ماه قبل


افراد با تیپ شخصیتی INFP بسیار نادر و غیرمعمول هستند. آمار نشان می دهد که این شخصیت ها فقط 2 تا 5درصد جمعیت آمریکا را به خود اختصاص می دهند. مردان با چنین تیپ شخصیتی حتی بسیار کمتر هستند و فقط 1 تا 1.5درصد جمعیت را شامل می شوند. این مردان ارزش محور و دارای قدرت تخیل بالا، اغلب احساس می کنند غیرعادی هستند و در بین سایر گروه های جمعیتی جا نمی گیرند.

در جامعه و فرهنگی که این تفکر را جا انداخته است که مردان در حالت طبیعی سلطه گرا، جدی و رک هستند، مردان با تیپ INFP احساس می کنند که به صورت ذاتی مشکل دارند یا چیزی در درون آن ها از سوی دیگران پذیرفته شده نیست. این چالش محدود به مردان آمریکایی نمی شود و ظاهرا یک مشکل جهانی است.

«نایجل» یک مرد با تیپ شخصیتی INFP می گوید «در کشوری که من زندگی می کنم (فیلیپین)، با افراد زیادی در زندگی ام مواجه شده ام که ظاهرا حس می کنند یک مرد کامل باید حداقل 3 تا از ویژگی های جسارت، منطقی بودن، دارای اراده قوی و توانایی مواجه شدن با واقعیت ها و رک بودن را داشته باشد. به عنوان یک مرد INFP، من به داشتن چنین ویژگی هایی عادت ندارم و حتی اگر تلاش کنم، فقط می توانم برای مدتی ادای آن را در بیاورم.»

با این مقدمه در این مقاله می خواهیم نگاهی به مردان با تیپ شخصیتی INFP بیاندازیم. شخصیت هایی که بسیار کم درک شده اند. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

مقدمه ای برای معرفی تیپ شخصیتی INFP

تیپ های شخصیتی INFP کارکرد شناختی غالبی به اسم احساسی درون ریز (Fi) دارند. توجه این کارکرد فوق العاده بر ارزش ها، احساسات و ایده آل های فردی است. به همین علت، INFPها همه چیز را عمیقا احساس می کنند، طبق عقاید خود در زندگی پیش می روند و اصول اخلاقی خاصی خود را دارند.

این شخصیت ها دائما درباره درست و اشتباه بودن مسائل از خود سوال می پرسند یا اینکه آیا چیزی با هویت و ارزش هایشان همخوانی دارد یا نه. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند داشتن ترجیحات احساسی یعنی «احساسی بودن»، اما این تفکر با حقیقت بسیار فاصله دارد.

ترجیحات احساسی در تیپ های شخصیتی INFP سالم باعث می شود صادق، مهربان، درون نگر و در پیروی از باورهای خود شجاع باشند. شخصیت «فرودو بگینز» در فیلم «ارباب حلقه ها» مثال خوبی از یک تیپ شخصیتی INFP خیالی است. او احساسی نبود، بلکه در مواجه شدن با اوضاع ناخوشایند شجاعت از خود به خرج می داد و فردی مهربان، صادق و همدل حتی در رفتار با آن دسته از شخصیت های داستان بود که بیشترین عیب و نقص را داشتند.

دومین کارکرد شناختی این شخصیت ها شهودی برون ریز (Ne) است. تمرکز این کارکرد بر احتمال های نظری، نوآوری و تخیل است. شخصیت های INFP غلب صدها ایده منحصر به فرد و خلاقانه در ذهن دارند که می خواهند این ایده ها را بررسی و کشف کنند.

آن ها از زوایای مختلف به اوضاع می نگرند و احتمال های بی پایان را از یک نقطه یا ایده مشخص بسط می دهند. به همین علت این افراد روشن فکر، دارای قدرت تخیل و کنجکاو به نظر می رسند. قاطع بودن ممکن است برای این شخصیت ها چالش باشد، چون از جوانب مختلف به یک مشکل نگاه می کنند.

تیپ شخصیتی بسیاری از نویسندگان و موسیقیدانان بزرگ ما INFP بوده است و از کارکرد Ne خود برای جان بخشیدن به ارزش های خود استفاده کرده اند. از مردان مشهور خلاق دارای تیپ شخصیتی INFP باید به «آلن الکساندر میلن»، «آلبر کامو»، «ویلیام شکسپیر»، «متیو بلامی» و حتی «جان لنون» اشاره کنیم.

سومین کارکرد شناختی تیپ شخصیتی INFP، حسی درون ریز (Si) است. تمرکز این کارکرد بر تجربه فردی و جزئیاتی است که از گذشته به یاد فرد مانده است. شخصیت های INFP حسی نوستالژیک خاصی نسبت به گذشته دارند. آن ها دوست دارند خاطرات محبوب خود را دوباره به یاد آورند، به مکان های محبوبشان مجددا سر بزنند و به تجربه شخصی خود اعتماد کرده و از آن برای تقویت باورهای خود استفاده کنند.

این کارکرد قدرتی در حد کارکرد شهودی این شخصیت ها ندارد، اما همچنان نیرویی اثرگذار در زندگی آن ها است. این شخصیت ها بیشتر احتمال دارد از این کارکرد به عنوان یک ابزار یا سرگرمی زمانی استفاده کنند که در یک حالت بدون استرس قرار دارند.

چهارمین کارکرد شناختی یا کارکرد پست این شخصیت ها تفکری برون ریز (Te) است. این کارکرد اغلب پاشنه آشیل این افراد محسوب می‌شود. کارکرد Te مرتبط با قاطعیت داشتن، منطقی بودن و تفکر منطقی بر اساس شواهد عینی و واقعی است.

INFPها از این کارکرد برای جان بخشیدن به ایده های خود استفاده می کنند. این کارکرد است که به آن ها کمک می کند بهره ور باشند، تصمیم های خود را نهایی کنند و یک فرایند منطقی را شکل دهند. به علت این کارکرد پست، شخصیت های INFP ممکن است آن را به بهای استفاده از کارکرد Fi و Ne خود سرکوب کنند.

کارکرد Fi اغلب در تضاد با Te قرار دارد. در حالیکه کارکرد احساسی درون ریز می گوید «چطور این موضوع با ارزش های من همخوانی دارد؟»، کارکرد تفکری برون ریز می گوید «بهترین برنامه منطقی غیرشخصی چیست؟».

افرادی که از کارکرد Fi استفاده می کنند در استفاده از کارکرد Te چالش دارند و ممکن است در حفظ منطق عینی و بی طرفانه خود با مشکل روبرو شوند. INFPها زمانی که استرس دارند، ممکن است اسیر کارکرد پست خود شوند. توصیه می کنیم برای درک بیشتر رفتار شخصیت های مختلف در چنین شرایطی، مقاله های زیر را مطالعه کنید:

مردان با تیپ شخصیتی INFP – مغایرت با هنجارها

به ادعای سایت mypersonality، 65.5درصد مردان جمعیت آمریکا را تیپ های شخصیتی تفکری تشکیل دادند و 71.5درصد آن ها تیپ های حسی هستند. INFPها اغلب احساس می کنند در بین شخصیت های حسی و تفکری درک نمی شوند یا جایگاهی ندارند.

به گفته مرکز سواد رسانه ای آمریکا «مردان اغلب از پیروی از بسیاری از ویژگی های مثبت که غیرمردانه تصور می شوند، منع می شوند. از جمله توانایی احساس کردن احساسات مختلف از جمله ترس، آسیب دیدن، آشفتگی یا ناامیدی. حتی صحبت درباره این احساسات غیرمردانه تصور می شود. مردان همچنین تشویق نمی شوند که بدون نیاز به کنترل همکاری به صورت مشارکتی، ابراز محبت بدون نگاه جنسی، داشتن دوست یا حل مشکلات بدون خشونت را یاد بگیرند.»

شخصیت های INFP که با این انگیزه در زندگی پیش می روند که احساسات خود را درک کنند و درک عمیقی از چیزهای مختلف دارند، اغلب تلاش می کنند شخصیت خود را سرکوب کرده یا برای سرکوب کردن آن مورد زورگویی واقع می شوند.

والدین یا همکاران مردان با تیپ شخصیتی INFP ممکن است به آن گفته باشند «مانند یک مرد عمل کنند» یا «مرد که گریه نمی کنه». این افراد ممکن است دائما در تماس با کارکرد پست Te خود باشند تا رفتار کلیشه ای مردان جامعه امروزی را از خود نشان دهند.

این شخصیت ها در حین انجام این کار دائما احساس می کنند خسته و فرسوده اند و از خود واقعی شان فاصله گرفته اند. این سرکوبی همیشگی باعث می شود به نظر برسد آن ها نوسان خلقی دارند، خشمگین و آزاردهنده هستند. این رفتار اثرات مخرب بلندمدتی دارد.

طبق دفترچه راهنمای MBTI، مردان با تیپ شخصیتی INFP یکی از 4 تیپی هستند که بیشتر از همه در برنامه های سوءمصرف مواد مخدر حضور دارند. آن ها همچنین بیشترین سطح افسردگی را در بین 16 تیپ شخصیتی همراه با درد مزمن نشان می دهند.

«نایجل» می گوید «نشان دادن حساسیت نقطه ضعف به نظر می رسد و از آنجایی که من تحت تاثیر کارکرد Fi خودم عمل می کنم، جاگرفتن در بین دیگران سخت بوده است. اشک ریختن یا چیزی را به دل گرفتن، ظاهرا رفتاری مردانه نیست.»

پسران دارای تیپ شخصیتی INFP که تشویق می شوند هویت خود را داشته باشند یا احساس می کنند که می توانند خودشان باشند، افرادی شجاع، صادق و مهربان خواهند بود. این افراد خلاقیت دارند، نمی ترسند از قوانین پیروی نکنند و رفتار غیرعادی داشته باشند یا متفاوت از دوستان مرد خود باشند.

آن ها منحصر به فرد بودن و فردیت خود را در آغوش می کشند و همچنین همتایان خود را به همان شکلی که هستند می پذیرند. این شخصیت ها مانند یک هوای تازه در جهانی به نظر می رسند که اغلب سختگیرانه، خودخواهانه، ظالمانه یا خسته کنننده است.

«آنتوان دو سنت‌اگزوپری» که گفته می شود تیپ شخصیتی او INFP بوده است، می گوید «من هیچ حقی ندارم که با حرف ها یا اعمال خود، انسانی را در جلوی چشمان خود شرمسار کنم. نظر من درباره او مهم نیست، بلکه مهم است او درباره خود چه فکر می کند. از بین بردن احترامی که یک فرد برای خود قائل می شود، گناه است.»

مردان با تیپ شخصیتی INFP در دوران کودکی به چه چیزهایی نیاز دارند

  • زمان کافی برای مطالعه و بررسی دنیای تخیل خود با کتاب ها
  • فردی که مشتاقانه و بدون قضاوت به احساسات و ایده های آن ها گوش کند.
  • والدینی که با آرامی حرف بزنند، مهربان باشند، درک کنند و انضباط داشته باشند.
  • برای تعقیب ایده ها و رویاهای خود تشویق شوند.
  • برای تصمیم گیری های مشکل یا حفظ نظم خود کمک سایرین را دریافت کنند.
  • والدینی که زمان حل مشکلات نظرات خلاقانه آن ها را جویا شوند.
  • بابت توانایی های هنرمندانه و کنجکاوی هوشمندانه خود حمایت شوند.
  • به احساسات عمیق آن ها احترام گذاشته شود.
  • برای رویاپردازی و تخیل به اندازه کافی وقت برای تنها بودن داشته باشند.
  • بابت مهارت های منحصر به فردی که دارند مورد تشویق قرار گیرند، حتی اگر متفاوت با پسران معمولی هم سن خود باشند.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

نقاط قوت مردان INFP

درباره سختی هایی که مردان INFP با آن ها روبرو می شوند زیاد حرف زده ایم، اما این شخصیت ها زمانی که در حالت سالم خود قرار دارند، از نقاط قوت و توانمندی های زیادی برخوردارند که کمک می کند زندگی موفقی را در پیش بگیرند. از جمله:

1. INFPها در دفاع از ارزش های خود ترسی ندارند

با آنکه بسیاری از کلیشه ها ممکن است اینطور باشند که INFPها افرادی حساسند و به راحتی آسیب می بینند، اما آن ها در واقع در مواجه شدن با سختی ها اگر در دفاع از باورهای خود باشد، کاملا شجاعند. آن ها برای دفاع از افراد ضعیف یا باوری که دارند، با جدیت و صداقت بی پایان می جنگند.

2. شخصیت های INFP راه حلی جدید برای رفع مشکلات پیشنهاد می دهند

این شخصیت ها برای رفع مشکلات پیچیده راه حل های منحصر به فرد متعددی را در نظر می گیرند. آن ها تفکری خلاقانه دارند و می توانند متوجه راه حل هایی شوند که ممکن است سایرین نبینند یا به آن ها فکر نکنند. بسیاری از شخصیت های INFP تکنیک «آزموده و به اثبات رسیده» را که بسیاری از افراد دیگر به آن تکیه دارند کنار می گذارند و به یک ایده هوشمندانه و خلاقانه می رسند.

3. آن ها خلاق هستند

INFPها دوست دارند باورها و ارزش های خود را به شکل خلاقانه ابراز کنند. آن ها اغلب نویسندگان، موسیقیدانان و اجراکنندگان ماهری هستند. «هانس کریستین اندرسن»، «وینسنت ون گوگ»، «جیم موریسون» و «اندرو گارفیلد» همگی شایعه شده است که تیپ شخصیتی INFP دارند.

4. شنوندگانی عالی هستند

بارها در مقالات قبلی گفته ایم، اما INFPها اغلب در بین 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز، بهترین شنوندگان هستند. عصب پژوهی به اسم «داریو ناردی» متوجه شد که تیپ های شخصیتی INFP بیشتر از هر تیپ دیگری با «تمام وجود و توجه» خود به حرف ها گوش می دهند.

او در کتاب «علوم اعصاب شخصیت» خود می گوید INFPها «اغلب وارد یک حالت شنیدن خاص می شوند. آن ها شنوندگانی بی نظیرند. آن ها کاملا تمام مناطق مغز خود را درگیر پردازش صدا، کلمات و صداها می کنند. علاوه بر این، آن ها زمان گوش دادن به حرف سایرین، هر کسی که ممکن است باشد، می توانند به راحتی وارد حالت منحصر به فرد تمام مغز شوند.»

این شخصیت ها به خاطر مهارت های شنیداری قدرتمند خود در زمینه مشاوره و روانشناسی عملکردی عالی دارن. یعنی حوزه هایی که به حرف سایرین گوش می دهند و راه حل های نوآورانه برای مشکلات فردی پیچیده پیدا می کنند.

برای شناخت بهتر روابط خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

5. آن ها حساس و مهربانند

شخصیت های INFP به راحتی مشکلات مردمی (یا حیوانات) را که رنج می برند یا با آن ها بدرفتاری می شود، احساس کرده و درک می کنند. آن ها دوست دارند بابت باورهایی که دارند کمک خود را ابراز کنند یا برای بهبود زندگی کسانی که رنج می برند، تلاش فوق العاده ای از خود نشان دهند. این شخصیت ها عقیده دارند باید خود را جای دیگران گذاشت و قبل از قضاوت به حرف هایشان گوش کرد. چنین ویژگی هایی باعث می شود این افراد دوستان مورداعتماد، ایمن، مهربان و درک کننده ای باشند.

سخن نهایی

مردان دارای تیپ شخصیتی INFP ممکن است برای آنکه در فرهنگ ها یا خانواده های خاصی پذیرفته شوند، بر موانع زیادی غلبه کنند. اما اگر بتوانند به این بلوغ برسند که خود واقعیشان را دوست داشته باشند و بپذیرند، می توانند دستاوردهای عالی برای دنیا به همراه آورند. این شخصیت ها بینش، همدلی و خلاقیتی را فراهم می کنند که دنیا شدیدا به آن نیاز دارد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.