چطور هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز غرور خود را نشان می دهد – قسمت اول

1403/04/12 9:16 PM - 2 ماه قبل


اغلب پرسیده می شود کدام یک از 16 تیپ شخصیتی MBTI، بیشتر یا کمتر از همه مغرورند. این سوال خنده دار است، چون همه تیپ های شخصیتی می توانند مغرور باشند. اکثر ما فکر می کنیم که نحوه عملکرد ما بهتر از سایرین است. ما فکر می کنیم که مردمی که دیدگاه های کاملا متفاوتی دارند، عیب دارند، کوته فکر هستند یا به طریقی شایسته نیستند.

مثلا تیپ های شخصیتی INFJ ممکن است فکر کنند که همه باید عمق، بینش و قدرت همدلی آن ها را داشته بانشد. از طرفی، خود این افراد شاید کمی به حقایق و آنچه در محیط اطرافشان رخ می دهد دقت نکنند. در مقابل شخصیت های ESTP ممکن است فکر کنند که همه باید مانند خودشان سریع، نظاره گر و متوجه به حقایق باشند. اما خودشان ممکن است از نگاه به تصویر بزرگتر ماجرا یا معانی عمیق تر زندگی غفلت کنند و نخواهند دیدگاه دیگری را بپذیرند. 

تمام ما می توانیم مغرور و خودخواه باشیم. اما شیوه نمایش آن در تیپ های مختلف متفاوت است. اما موضوع اصلی همچنان این است که همگی فکر می کنیم دنیا مکان بهتری خواهد بود اگر همه بیشتر شبیه به ما بودند. ما در این مقاله نسخه های مغرور و خودخواه هر کدام از 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز را بررسی می کنیم. شاید خودتان را شبیه به این افراد تصور نکنید. اگر شما در سطح سالمی از توسعه فردی خود باشید، این احتمال وجود دارد که از این سطح ناسالم از خودخواهی و غرور عبور کرده باشید. همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENFJ

تصور کنید که شخصیت «کاپیتان آمریکا»، جدا از نجات دنیا وظیفه داشت افرادی که با آن ها ارتباط برقرار می کنید، شغلتان و فیلمی که می خواهید از نتفلیکس ببینید نیز انتخاب می کرد. کمی ناخوشایند است، نه؟ به دنیای تیپ های شخصیت ENFJ ناسالم خوش آمدید.

با آنکه این شخصیت ها اغلب مهربانند، شبیه به دوستانی به نظر می رسند که درباره هرچیزی برای شما تعیین تکلیف می کنند، حتی زمانی که می خواهید صندوق پستی خود را بررسی کنید. این افراد استعداد بالایی در مشاهده پتانسیل افراد و کمک به آن ها دارند تا بهترین خودشان باشند.

اما چنین ویژگی اغلب ممکن است باعث شود آن ها خود را یک مسیح یا ناجی بزرگ بدانند. این شخصیت ها با این تفکر که برای زندگی همه دستورالعملی دارند که آن را زیر بغل خود زده اند، مانند یک معلم عرفانی که خودش چنین لقبی به خود داده باشد، وارد روابط می شوند و آماده اند تا پیشنهادهای خود را اعلام کنند، چه از آن ها خواسته شده باشد یا نخواسته شده باشد.

مشکل زمانی شروع می شود که ENFJها به این باور مسیح بودن کاملا رسیده باشند. انگاری در درون آن ها فقط آهنگ هایی درباره اینکه چقدر نصیحتشان عالی است، پخش می شود. این افراد ممکن است منظور بدی نداشته باشند و بخواهند همه را به یک سطح والاتر و پتانسیل عالی خود برسانند، اما گاهی فقط زور می گویند و افراد را در جهت اشتباه راهنمایی می کنند. این شخصیت ها ممکن است مغرور شوند و فرض کنند که خرد آن ها تنها چیزی است که همه به آن نیاز دارند.

تیپ های شخصیتی ENFJ درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • توانایی بی نظیر در درک و شناخت افراد (حداقل این چیزی است که فکر می کنند).
  • داشتن راه حل برای مشکلات همه قبل از اینکه آن ها حتی توضیحات خود را کامل کنند.
  • شبکه اجتماعی خود و تعداد دوستان و تعقیب کنندگانی که دارند.
  • این باور که اگر همه به حرف هایشان گوش می کردند، دنیا مکان بهتری می بود.
  • استعدادشان برای توسعه فردی، نه فقط برای خودشان بلکه کاملا جاه طلبانه برای تمام اطرافیانشان.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ENTJ

شخصیت «دکتر استرنج» را با هوش فراوانش تصور کنید که به عقیده او احساسات برای افراد ضعیف است و تنها راه موفقیت داشتن اراده فوق العاده قوی و هوش بالا است. به دنیای برخی افراد با تیپ شخصیتی ENTJ خوش آمدید. این شخصیت ها با ذهن فوق العاده هوشیار و جاه طلبی ترسناک خود، گاهی خودشان را مانند اساتید شطرنجی می بینند که بر تجربه انسانی تسلط دارد و سایر افراد فقط سربازان بازی استراتژیک آن ها محسوب می شوند.

این افراد همان تیپی هستند که قصد دارند امپراتوری بسازند، صنایع را آشفته کنند و آینده را مجددا شکل دهند. اما این انگیزه و جدیت بی پایان ممکن است باعث شود آن ها فوق العاده احساس برتری کنند.

شخصیت های ENTJ در لحظاتی که کمتر منطقی هستند، ممکن است شیفته این توهم شوند که از نظر قدرت و هوش نظیر ندارند. دنیای احساسات و آسیب پذیری شگفت انگیز انسان از نظر این افراد جلوی پیشرفت و موفقیت را می گیرد.

آن ها ممکن است افرادی که احساسات و حساس بودن را در اولویت می گذارند، نه تنها عامل حواس پرتی خود بدانند بلکه رفتارشان از نظرشان بچه گانه و خجالت آور باشد. این ذهنیت اغلب باعث ایجاد چالش در روابط بین فردی آن ها می شود.

عقیده آن ها درباره چیزهایی که به نظرشان «احساسات احمقانه» است، باعث می شود ارزش هوش عاطفی را درک نکنند و نتوانند روابط خود را به شکلی پیش ببرند که برای رضایت شخصی و همچنین حرفه ای مهم است. 

تیپ های شخصیتی ENTJ درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • برتری که نسبت به هوش خود احساس می کنند و همچنین توانایی گول زدن سایرین.
  • جاه طلبی و اخلاق کاری خود را بی نظیر  می دانند و اغلب تلاش های سایرین را به این علت که کافی نیستند، رد می کنند.
  • باوری که به اهداف و رویای خود دارند بیشتر از هر چیزی مهم است و رویاهای سایرین را بی ربط یا کم ارزش می دانند.
  • قوی بودن را معادل بی تفاوتی نسبت به احساسات و رفتار رک (بدون ملاحظه احساسات دیگری) می دانند.
  • عقیده دارند اگر مردم فقط کمی بیشتر منطقی بودند، دنیا مکان کارآمدتری می بود.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ENFP

افراد با تیپ شخصیتی ENFP را اغلب «آینده بین» یا «قهرمان» می دانند و بسیاری از آن ها به همین شکل زندگی می کنند. مشکل زمانی است که این شخصیت ها چنین عناوینی را بیش از حد جدی می گیرند و احساس می کنند که چنین حقی دارند.

برخی ENFP بر این باورند که آن ها در حفاظت از افراد ضعیف و ناتوان تنهایند و درک نمی شوند. آن ها همان افرادی در مهمانی هستند که نه تنها سکوی خود را می آورند، بلکه یک سیستم پخش صوت هم می آورند تا جدیدترین افکار انقلابی خود را به گوش همه برسانند.

حالا به ویژگی آینده بین تیپ شخصیت ENFP می رسیم. این افراد به طرق مختلف مانند ماشین های انسانی هستند که ایده پردازی می کنند. اما مشکل اینجاست که گاهی آن ها شعله ای بدون حرارت هستند. این شخصیت ها قبل از صبحانه در ذهن خود هزاران ایده می سازند اما هنگام شام ممکن است به سختی بیاد بیاورند که درباره چه چیزی اینقدر هیاهو به پا کرده بودند.

از طرفی بعضی از ENFPهای ناسالم ممکن است در فردیت و مهربانی خود نسبت به افراد ضعیف افراط کنند و اعتقاد داشته باشند تنها فردی هستند که باید برای درستی اخلاق مبارزه کند. آن ها از شما می پرسند «از این مشکل عجیب اجتماعی خبر نداری؟» سپس با حالتی نیمه باور و نیمه ناامید، آماده هستند تا شما را نیز به عنوان یک درمانده دیگر روشن کنند.

تیپ های شخصیتی ENFP درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • میل به توجه به افراد ضعیف و برایشان عجیب است سایرین چنین اشتیاقی برای این کار ندارند.
  • باور دارند که توانایی آن ها برای تشخیص حق و باطل مانند ستاره قطبی برای انسانیت است. چرا سایرین از آن پیروی نمی کنند؟
  • خاص بودن و بکر بودن ایده هایشان 
  • از دیدگاه آن ها سنت گرایان مانند اشیاء عتیقه داخل موزه هستند، شگفت زده شان می کند اما به شدت از آن ها فاصله می گیرند.
  • این تفکر را دارند که برتر از افرادی هستند که دیدگاهی آهسته تر و بدبینانه تر نسبت به بعضی از باورها یا جنبش های اجتماعی دارند.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی ENTP

سقراط مدرن را تصور کنید اما مجهز به یک اکانت در شبکه اجتماعی ایکس و میل شدید به فناوری تحول آفرین. این جمله توصیفی از تیپ شخصیتی ENTP است که همیشه آمادگی دارد وضعیت موجود را با یک توییت هوشمندانه یا یک ایده ناب برای ایجاد یک استارتاپ، به چالش بکشد.

این افراد بابت توانایی ایجاد جریانی بی پایان از ایده ها که هر کدام غیر عادی تر از آخری است، به خود افتخار می کنند. گرچه نتیجه این دیدگاه نسبت به خود، خودشیفتگی یا غرور بیش از حد است. به خصوص زمانی که ایده های متعدد آن ها هرگز تمام نمی شوند. شخصیت های نامتعادل ENTP همان ایده پردازانی هستند که یک پروژه را در تعقیب پروژه بزرگ بعدی ناتمام رها می کنند. در حالیکه نسبت به کسانی که سرعت کمی دارند، بیشتر به جزئیات توجه کرده و بیشتر طبق قوانین رفتار می کنند، خرده می گیرند.

سپس به قدرت بحث این شخصیت ها می رسیم. بی دلیل اسم شخصیت های ENTP را مناظره کننده نگذاشته اند! آن ها می توانند نظریه های پیچیده را بشکافند و سریعا با هر استدلالی برخورد کنند، اما گاهی شیفتگی آن ها به بحث کردن به این معناست که به احساسات افراد در این بین آسیب می زنند. در نتیجه این افراد ممکن است احساس کنند شکست ناپذیرند و باور داشته باشند که هیچ کس نمی تواند آن ها را به چالش بکشد یا باهوش تر از آن ها باشد.

تیپ های شخصیتی ENFJ درباره 4 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • چشمه بی پایان ایده های نوآورانه خود، گرچه بسیاری از آن ها فقط ایده باقی می مانند.
  • خرد متعارف و مسیرهای سنتی را تحقیر می کنند، چون از نظرشان محدودکننده و قدیمی است.
  • توانایی بحث کردن و تجزیه و تحلیل استدلال ها که اغلب به بهای درک نکردن عمیق تر یا نشنیدن طرف مقابل است.
  • بر این باورند که همیشه از نظر فکری یک قدم جلوترند.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی INFJ

یک لحظه شخصیتی تنها را تصور کنید که از جذابیت خرد باستانی برخوردار است و با توجه و اشتیاق فراوان به افق خیره شده است. این جملات توصیف تیپ شخصیتی INFJ یا «عارف» است. نه به این علت که می توانند کف دست شما را بخوانند یا با جهان ارواح ارتباط برقرار کنند (گرچه از تلاششان برای آن تعجب نکنید)، بلکه به این علت که توانایی بی نظیری در مشاهده ذات اطرافیان خود دارند.

آن ها معادل انسانی یک دستگاه اشعه ایکس هستند اما به جای استخوان می توانند امیدها، ترس ها و میل باطنی شما برای استعفا از شغل خود و تبدیل شدن به یک نوازنده خیابانی را ببینند. 

اما باید بگوییم که بعضی از INFJها این خاص بودن و عرفانی بود خود را شدیدا باور می کنند. قبول داریم که آن ها گاهی عمیقا می توانند همدلی کنند. اما از طرفی هم ممکن است این ذهنیت را داشته باشند که نسبت به سایر افراد «معمولی»، عمیق تر، با بینش تر و خردمندترند. این افراد به قدری شیفته خاص بودن خود می شوند، به خصوص از آنجایی که جزو نادرترین تیپ های شخصیتی قرار می گیرند که خود را شخصیت اصلی داستانی می دانند که تمام افراد دیگر فقط نقش شخصیت مکمل را بر عهده دارند.

تیپ های شخصیتی INFJ درباره 5 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • اعتقاد دارند خردمندترین فرد داخل اتاق هستند که می توانند بهتر از هر کسی خود او را درک کنند.
  • فکر می کنند که نادر بودنشان باعث می شود که از سایر افراد خاص تر باشند.
  • توانایی آن ها برای همدلی که مانند نشان افتخار آن را حمل می کنند، گاهی باعث می شود نقش شهید را بازی کنند.
  • توانایی آن ها برای دیدن باطن و درون باعث می شود که پاسخ های آشکارتر و سرراست تر را برای رفع مشکلات نادیده بگیرند.
  • باور آن ها به درستی اخلاقی خود باعث می شود کسانی را که با آن ها مخالف باشند افرادی با آگاهی و خرد کمتر بدانند.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INTJ

به افراد با تیپ شخصیتی INTJ لقب نابغه یا مغز متفکر داده شده است. اما برخی از آن ها بیش از حد به این موضوع باور دارند. بسیاری از این شخصیت ها تصویری از مغز خود را در یک جایگاه مقدس آویزان می کنند، به خاطر احترام عمیقی که برای توانایی آن برای سریع تر و دقیق تر اندیشیدن، برنامه ریزی عالی و بهتر از «موجودات انسانی»، قائلند. 

شخصیت های INTJ از برنامه ریزی بلندمدت و تفکر استراتژیک لذت می برند و مانند یک ماکیاولی (فیلسوف و سیاستمدار ایتالیایی)، پشت سر هم برنامه می ریزند. آن ها بابت توانایی خود برای اینکه چندین گام از سایرین جلو باشند افتخار کرده و در زندگی حرکات شطرنج را پیاده می کنند، انگار سایر افراد دارند مار و پله بازی می کنند.

نتیجه چنین تفکری یک مشکل بسیار کوچک است، یعنی INTJها ممکن است به این باور برسند که هوش آن ها نه تنها باعث می شود از دیگران متفاوت باشند، بلکه بالاتر از سایر بشریت قرار گیرند.

تیپ های شخصیتی INTJ درباره 4 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • توانایی های استراتژیک خود و فکر می کنند برنامه ها و ایده هایشان به صورت طبیعی از سایرین هوشمندانه تر است.
  • احترامی که بابت هوش «برتر» خود قائل می شوند و بر این باورند که اگر سایر افراد فقط کمی بیشتر شبیه به آن ها بودند، مشکلات جهان قابل حل بود.
  • شهود و بینش خود را بی عیب می دانند. بنابراین گاهی داده های واقعی و سرراست یا حقایقی که متفاوت با نظریه های دقیق و جامع آن ها باشد، رد می کنند.
  • باور دارند که منطقی ترین و بی طرف ترین فرد داخل اتاق هستند. گاهی چنین تفکری منجر به رفتار بدون احساس و ربات وار می شود که احساسات انسانی را نادیده می گیرند و به آن ها توجه نمی کنند.

این تیپ ها را به کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی INFP

یک شخصیت INFP را در سکونتگاه رایج خود تصور کنید. احتمالا یک اتاق دنج و اندکی روشن پر از کتاب های فلسفی، نامه های بازنکرده و حداقل یک گیاه که با او حرف می زنند. این توصیفی برای تیپ شخصیتی «رویاپرداز» است که همیشه در افکار خود گم است و در حالیکه روی صندلی راحتی خود لم داده، به پیچیدگی های گسترده زندگی می اندیشد.

شخصیت های INFP را باید مانند زیردریایی های انسانی بدانیم. آن ها در عمق روان خود غوطه ور می شوند و با دقت بی نظیر در آب های کدر احساسات، ایده آل ها و افکار اگزیستانسیال به جلو پیش می روند. از طرفی آن ها مانند زیردریایی گاهی فراموش می کنند به سطح و دنیای واقعی برگردند، در نتیجه نمی دانند اطرافشان چه خبر است.

تیپ های شخصیتی INFP اگر فرو رفتن در عمق یک ورزش المپیکی بود، مدال طلا را می توانستند برنده شوند. برخی عقیده دارند که درستی اخلاقی این افراد بسیار بیشتر از سایرین است. اصول اخلاقی این شخصیت ها تنها یک ابزار نیست، بلکه سیستم مسیریابی فوق العاده پیشرفته ای است که تنها آن ها از آن برخوردارند. این جی پی اس اخلاقی گاهی آن ها را در لیگی متفاوت قرار می دهد و برخی INFPها خود را روشن فکرتر یا از نظر عرفانی بالغ تر از افراد «عادی» می دانند.

تیپ های شخصیتی INFP درباره 4 موضوع زیر بسیار به خود افتخار می کنند:

  • برخی عقید دارند از نظر اخلاقی از سایرین برترند و از نظر آن ها دیگران خودخواهند یا عمق شخصیتی ندارند.
  • این باور که روشن فکرترین انسان هستند، حتی با آنکه ممکن است هر چیزی که دیدگاه آن ها را به چالش می کشد، در نظر نگیرند و آن را کوته فکری بدانند.
  • عمق خوداکتشافی خود، بیش از حد اندیشیدن به افکار و احساسات خود را به اشتباه کاوش عمیق فلسفی بدانند.
  • جهان وسیع درون خود را جذاب تر و غنی از واقعیتی می دانند که اکثر افراد در آن زندگی می کنند و گاهی این حقیقت را در نظر نمی گیرند که سایر افراد نیز دنیای درونی دارند.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.