5 چیزی که در رابطه با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود می خواهید – قسمت اول

1403/06/08 11:28 PM - یک ماه قبل


یک دوست باید از نظرتان چه ویژگی هایی داشته باشد؟ آیا تیپ شخصیتی ما ربطی به این موضوع دارد؟ سایت psychologyjunkie در نظرسنجی از بیش از 5 هزار نفر بررسی کرده که هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز در دوستی دنبال چه چیزی است. 77.34درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی خانم، 20.76درصد مرد، 1.01درصد نان باینری بودند و 0.89درصد هم پاسخی به نوع جنسیت خود نداده اند.

از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند خواسته شده بود که 5 تا از مهم ترین ویژگی هایی را که در یک دوستی دنبال آن می گردند، انتخاب کنند. آن ها می توانستند از بین ویژگی های زیر انتخاب کنند:

  • وفاداری
  • سرگرم کننده
  • شوخ
  • ماجراجو
  • مهارت های شنیداری خوب
  • همدلی
  • راهنمایی و نصیحت
  • بینش
  • کمک کننده
  • حمایت واقعی و کاربردی
  • قابل اعتماد بودن
  • صداقت
  • قضاوت نشدن
  • احترام
  • قابل اطمینان بودن
  • بخشنده
  • صبور
  • تعیین مرزهای مشخص
  • مثبت نگری
  • دارای قدرت بخشش
  • سایر

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم هر تیپ شخصیتی در دوستی چه چیزهایی می خواهد. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENTP – مبتکر

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: قابل اعتماد بودن، شوخ طبعی، وفاداری، صداقت، سرگرم کننده
  • ویژگی هایی با کمترین رای: راهنمایی و توصیه، صبر، کمک کننده، بخشندگی

از نظر تیپ شخصیتی ENTP، قابل اعتماد بودن در جایگاه اول ویژگی های لازم در یک دوست قرار می گیرد. با توجه به شهرت این شخصیت ها بابت صداقت مطلق خود، جای تعجب ندارد که قابل اعتماد بودن و صداقت هر دو در فهرست بالا قرار دارند. اگر می خواهید دوست خوب شخصیت ENTP باشید، چاپلوسی نکنید، فریبکار نباشید، دروغ نگویید یا حقیقت را تحریف نکنید. چون دوستی خوب شما را به سیاه چالی از ناراحتی های گاه به گاه یا فاقد ارتباط می کشاند.

در جایگاه دوم شوخ طبعی قرار می گیرد. اگر نمی توانید شوخی را تحمل کنید، شاید بهتر باشد روی آن کار کنید. چون این شخصیت ها تقریبا در هر موقعیتی، طنز خنده دار، غیرعادی و تصادفی را پیدا می کنند. توانایی آن ها در برقراری ارتباط و دیدن روابط عجیب به شکلی فوق العاده خنده دار و طنز (و گاهی غیرمودبانه)، آشکار می شود.

در جایگاه سوم وفاداری است. ممکن است این شخصیت ها دقیقا سر وقت نیایند، چون برای قدرت و قوانین احترام زیادی قائل نمی شوند، اما چشم بسته از دوستان خود دفاع می کنند. صداقت در جایگاه چهارم فهرست بالا است. اگر حتی زمانی که حقیقت تلخ است نمی خواهید آن را بگویید، زحمت دوستی با شخصیت ENTP را نکشید.

یکی از بزرگترین چیزهایی که آن ها را در دوستی یا رابطه سرد می کند، دروغ شنیدن یا فریب خوردن است. در جایگاه پنجم سرگرم کننده قرار می گیرد. این شخصیت ها به عنوان افرادی ماجراجو و خوشبین، دوست دارند در هر موقعیتی دنبال احتمال ها باشند و برایشان تقریبا غیرممکن است به چیزی که حداقل اندکی سرگرم کننده و جالب نباشد، متعهد بمانند.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی ENFP – آینده بین

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، همدلی، قضاوت نشدن، شوخ طبعی، مثبت نگری
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشدگی، حمایت عملی، صبر، راهنمایی و توصیه

برای افراد با تیپ شخصیتی ENFP، مهمترین ویژگی وفاداری بود. وفاداری از نظر آن ها بنیادی است که روی آن تمام لذت های دوستی رشد می کنند. بدون آن سایر استعدادها و فرصت ها معنایی ندارند. در جایگاه دوم همدلی بود، یعنی اینکه بتوانید خود را در جایگاه دیگری بگذارید و احساسات او را تصور کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید. همدلی یکی از نقاط قوت این شخصیت ها است و امیدوارند که در دوستی نیز آن را دریافت کنند.

ویژگی که برای این شخصیت ها در جایگاه سوم قرار می گیرد، قضاوت نشدن است. شخصیت های ENFP به عنوان افرادی روشن فکر و کنجکاو از شناخت مردم در تمام مراحل زندگی خود لذت می برند، حتی اگر با آن ها موافق نباشند. آن ها امیدوارند یک دوست نیز چنین ویژگی داشته باشد. کسی که به آن ها اجازه دهد خود واقعی شان باشند، بدون اینکه قبل از درک مورد قضاوت قرار بگیرند.

در جایگاه چهارم شوخ طبعی است. اگر نمی دانید چطور به عجیب بودن زندگی بخندید یا در سخت ترین مراحل آن چیزی خنده دار پیدا نمی کنید، بهتر است سراغ چنین شخصیت هایی نروید. در پایان این افراد مثبت نگری را انتخاب کردند.

شخصیت های آینده بین می دانند چطور فراتر از مرزهای مبهم زمان حال به آینده نگاه کنند و احتمال هایی را ببینن که در آینده ممکن است وجود داشته باشند. دیدن نیمه پر لیوان، مشاهده پنجره زمانی که همه به درهای بسته نگاه می کنند، این ها خصوصیاتی است که ENFPها به رابطه خود می آورند.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:

تیپ شخصیتی INFP – رویاپرداز

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، همدلی، قضاوت نشدن، قابل اعتماد بودن، احترام
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بینش، بخشندگی، راهنمایی و توصیه، مرزهای مشخص

دنیا گاهی مانند نمایش واقعیتی تصور می شود که برای آن ثبت نام نکردید و برای افراد با تیپ شخصیتی INFP، وفاداری در دوستی باعث می شود اوضاع بیش از حد از کنترل خارج نشود. وفاداری بستری است که روی آن دوستی می تواند رشد کند و شکوفه بزند. پس از آن قضاوت نشدن قرار می گیرد.

تیپ های شخصیتی INFP به شنیدن دیدگاه های طرف مقابل با ذهنی باز و کنجکاوی به جای آنکه اسیر انتقاد یا قضاوت شوند، عقیده دارند. برای آن ها مهم است یک دوست ویژگی مشابهی داشته باشد. ویژگی بعدی در فهرست بالا همدلی است. مهم است بتوانیم خودمان را در جای دیگری بگذارید و بدانیم احساسات او ریشه در چه چیزی دارند.

زمانی که یک INFP برای مشکلی به دوست خود مراجعه می کند، فورا نمی خواهد جملاتی مبنی بر این بشنود که چطور آن را رفع کند. این افراد می خواهند دیده شوند، شنیده شوند و با احساسات آن ها ارتباط برقرار شود. با اختلاف نزدیکی در جایگاه بعدی قابل اعتماد بودن است. اگر نمی توانید رازهای طرف مقابل خود را نگه دارید، بهتر است با دوست خود خداحافظی کنید.

در پایان به ویژگی احترام می رسیم که در کتاب قوانین بازی شخصیت های INFP جای محکمی دارد. یعنی شنیدن ایده ها و رویاهایشان بدون اینکه آن ها را غیرواقع گرایانه تلقی کنید و حساسیت این افراد را نقطه قوتشان بدانید، به جای چیزی که باید بر آن غلبه کنند.

این افراد را با کمک مقاله زیر بهتر می شناسید:

تیپ شخصیتی INTP – مغز متفکر

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: صداقت، قابل اعتماد بودن، وفاداری، احترام، شوخ طبعی
  • ویژگی هایی با کمترین رای: کمک کننده، ماجراجویی، صبر، بخشندگی

برای تیپ شخصیتی INTP، صداقت جوهره دوستی را شکل می دهد. اگر دوست دارید تملق بگویید یا حقیقت را بپوشانید، بهتر است با دیوار صحبت کنید. چون این شخصیت ها برای صداقت ارزش بالایی قائل می شوند. قابل اعتماد بودن در رتبه بعدی است، چون این موجودات باهوش، دوستی می خواهند که به حرف آن ها اعتماد کند و فریبکار نباشد یا آن ها را تحت فشار قرار ندهد.

سپس به وفاداری می رسیم. بدون تردید شخصیت های INTP ممکن است اسیر افکار خود شوند و گاهی در سیاه چاله عمیق تحلیل داده ها غرق شوند، اما زمانی که متعهد شوند با دیدن اولین نشانه های طوفان از کشتی بیرون نمی پرند. احترام ویژگی لازم دیگر است. این افراد دوستانی را تحسین می کنند که برای ایده هایشان ارزش قائل شوند و به حریم شخصی، خودمختاری و آزادی آن ها احترام بگذارند.

در پایان بیایم شوخ طبعی را فراموش نکنیم. با آنکه این افراد از غرق شدن در بحث های فلسفی لذت می برند، شوخ طبعی آن ها به بهترین شکل ممکن شما را غافلگیر می کند. اگر بتوانید ترکیبی خوشمزه از هوش و شوخ طبعی بسازید، احتمالا قلب دوست INTP خود را تسخیر خواهید کرد! 

این شخصیت ها را با مطالعه مقاله زیر بهتر بشناسید

تیپ شخصیتی ESTP – جسور

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، شوخ طبعی، ماجراجویی، احترام، قابل اطمینان بودن
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، بینش، راهنمایی و توصیه، دارای قدرت بخشش

از نظر افراد با تیپ شخصیتی ESTP، وفاداری عنصری است که یک دوست خوب را به یک همراه همیشگی تا پایان عمر تبدیل می کند. زمانی که ESTPها متعهد شوند، افرادی هستند که حامی شما خواهند بود و حاضرند تا پایان دنیا با شما بیایند.

در جایگاه بعدی شوخ طبعی است، اگر نتوانید جوک بگویید یا با مشکلات با شوخ طبعی رفتار نکنید، ممکن است بهتر باشد در رویکرد خود تجدیدنظر کنید. چون ESTPها راهی برای تبدیل هر موقعیت به طنز را بلد هستند، حتی در اوقات ناخوشایند.

رتبه سوم به ماجراجویی اختصاص دارد و بیخود نیست که تیپ های شخصیتی ESTP را جسور می نامند. خواه پرش از ارتفاع باشد یا سفر لحظه آخری، این افراد بیشتر از همه زمانی شاد هستند که یک هیجان جدید پیش رویشان باشد. با اختلاف نزدیکی پس از این ویژگی احترام قرار می گیرد. این افراد دوستانی را که نظرها و دیدگاه هایشان را ارزشمند بدانند بدون اینکه سعی کنند آن ها را تغییر دهند یا دیدگاه خود را تحمیل کنند، تحسین می کنند.

در نهایت به قابل اطمینان بودن می رسیم. ESTPها افرادی هستند که بدون فکر و ناگهانی ممکن است تصمیم بگیرند، اما همچنین زمانی که زمانه سخت می شود کنار شما خواهند بود. آن ها برای دوستانی ارزش قائل می شوند که بتوانند زمانی که زندگی ناخوشایند می شود، روی آن ها حساب باز کنند.

تیپ شخصیتی ESFP – قهرمان

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: صداقت، وفاداری، سرگرم کننده، شوخ طبعی، احترام
  • ویژگی هایی با کمترین رای: صبر، بخشندگی، حمایت عملی، راهنمایی و توصیه

از نظر تیپ شخصیتی ESFP، صداقت در کتاب قانون دوستی، رتبه اول را دارد. این افراد برای پاسخ های مبهم یا حقایق نصف و نیمه صبر کمی دارند و مستقیما حقیقت را به آن ها بگویید، وگرنه صبر خود را خیلی زود از دست خواهند داد.

در رتبه بعدی با اختلاف کم وفاداری است، یعنی کنار آن ها باشید زمانی که سایرین علیهشان هستند، حرف هایشان را بدون قضاوت بشنوید و زمانی که حتی آن دوست «سرگرم کننده» همیشگی نیستند، کنارشان باشید. رتبه بعدی به سرگرم کننده اختصاص دارد و آن هم نه هر نوع سرگرمی، سرگرمی که نفس شما را بگیرد، از خنده غش کنید و اندکی هم گیج شوید.

اگر نتوانید بدون فکر شروع کنید به رقصیدن یا ترکیب غذایی عجیبی را امتحان کنید، واقعا برای چی زندگی می کنید؟ جایگاه چهارم برای شوخ طبیعی است. تیپ های شخصیتی ESFP باور دارند که زندگی بیش از حد کوتاه است که آن را جدی بگیرید، بنابراین آماده شوید به عجیب بودن و طنز تجربه های روزمره زندگی بخندید.

پایان این فهرست را احترام به خود اختصاص می دهد، چون بدون آن واقعا چطور یک دوستی می تواند دوام آورد؟ برخی افراد سعی می کنند دوست یک ESFP باشند، چون از نظرشان این افراد سرگرم کننده، هیجان انگیز و شوخ هستند.

اما آن ها همچنین این شخصیت ها را به چنین ویژگی هایی محدود کرده و فکر می کنند فقط همین هستند. اما ESFPها به دوستی نیاز دارند که به دیدگاه هایشان احترام بگذارد، وقتی حرفی برای گفتن دارند، به آن گوش کند و آن ها را فردی بداند که فقط سرگرم کننده و شوخ نیست.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ISFP – متخصص

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: همدلی، صداقت، وفاداری، سرگرم کننده، قضاوت نشدن
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، صبر، کمک کننده، بینش

افراد با تیپ شخصیتی ISFP در بحث دوستی به قلب خود رجوع می کنند و همدردی در صدر ویژگی های موردانتظار آن ها قرار می گیرد. با فاصله نزدیکی از آن صداقت است و ISFPها استعداد بالایی در تشخیص رفتار ناصادقانه دارند، بنابراین چنین رفتاری را برای فرد دیگری نگه دارید. این شخصیت ها دوستانی که حقیقت را بگویند، تحسین می کنند.

در جایگاه سوم وفاداری است. زمانی که این تیپ های شخصیتی برای یک رابطه دوستانه انرژی می گذارند، می خواهند بدانند با تمام وجود در کنارشان هستید یا نه که این خواسته کمی با صداقت مطابقت می کند. اگر فردی به نظر برسید که در ظاهر با کسی خوب هستید اما پشت سر او بد می گویید، این شخصیت ها با تمام وجود از شما فاصله می گیرند.

ویژگی بعدی سرگرم کننده است. خواه یک دیدار شبانه و صحبت درباره هنر باشد یا یک سفر ماجراجویانه، این علاقه مندان به هنر از تجربه های خودجوش که باعث شود احساس الهام بخشی، زنده بودن و در ارتباط بودن با لحظه حال و تمام چیزهایی که در خود دارد کنند، استقبال می کنند.

در پایان به قضاوت نشدن می رسید. تیپ های شخصیتی ISFP به فضای امنی نیاز دارند که بتوانند خود را بدون ترس از انتقاد یا مسخره شدن ابراز کنند. آن ها دوستانی را تحسین می کنند که خصوصیات عجیبشان را بپذیرند و بی همتا بودن آن ها را جشن بگیرند. معنای آن این نیست که اگر آن ها تصمیم های اشتباهی بگیرند، از دریافت توصیه و مشورت خودداری می کنند، اما مهم است که نظر خود را بدون قضاوت بگویید.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTP - صنعتگر

  • ویژگی های دلخواه به ترتیب از بالا به پایین: وفاداری، صداقت، شوخ طبعی، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن
  • ویژگی هایی با کمترین رای: بخشندگی، کمک کننده، دارای قدرت بخشش، مثبت نگری

صحبت افراد با تیپ شخصیتی ISTP که می شود، وفاداری روغنی است که موتور دوستی آن ها را روشن نگه می دارد. آن ها فقط دنبال دوست نمی گردند، بلکه دنبال همراهانی هستند که در فراز و نشیب های زندگی کنارشان باشند و آمادگی برخورد با هر چالشی را داشته باشند.

در جایگاه بعدی صداقت است. تیپ های شخصیتی ISTP رویکرد رک و بی پرده را تحسین می کنند و دوستانی می خواهند که هرچه هست به آن ها بگویند و چاپلوس نباشند. سپس به شوخ طبعی می رسیم، یعنی زمانی که زندگی آشفته و به هم ریخته است بتوانید بخندید.

با توجه به قدرت بذله گویی و توانایی گفتن جوک های هوشمندانه، این شخصیت ها همیشه آماده هستند مشکلات زندگی را به سخره بگیرند و به آن بخندند! سپس به قابل اعتماد بودن می رسیم. شخصیت ISTP تلاش می کند بداند که دوستانش هوای او را دارند یا نه. رفتار مخفیانه و از پشت خنجر زدن؟ خداحافظ.

در نهایت به قابل اطمینان بودن می رسیم که واقعا مطابقت دارد با وفاداری، صداقت و قابل اعتماد بودن. این ویژگی یعنی سر قول هایتان بایستید، زمانی که مهم است حضور داشته باشید، به حرف های خود عمل کنید و صادق باشید.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

قسمت دوم این مقاله را نیز می توانید در لینک زیر مطالعه کنید:

5 چیزی که در رابطه با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود می خواهید – قسمت دوم


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.