5 نقطه قوتی که با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود به روابطتان می بخشید – قسمت دوم

1403/06/12 7:07 PM - یک ماه قبل


در قسمت اول 5 نقطه قوتی که با توجه به تیپ شخصیتی MBTI خود به روابطتان می بخشید هشت تیپ شخصیتی را بررسی کردیم. در این مقاله سایر تیپ های شخصیتی را توضیح خواهیم داد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ISFJ

  • اکثر رای ها: همدلی، وفاداری، مهارت های شنیداری خوب، قضاوت نشدن، قابل اطمینان بودن

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ محافظان آرامی هستند که می خواهید زمانی که روزگار آشفته می شود، کنار شما باشند. قدرت همدلی آن ها باعث می شود که عمیقا شرایط شما را درک کنند، تقریبا در حدی که انگار می توانند احساسات شما را جذب کرده و فراز و نشیب های زندگی را کنارتان احساس کنند. چنین توجهی به احساسات است که باعث می شود حمایت این افراد فوق العاده خالصانه و آرامش بخش باشد.

وفادار ویژگی بارز دیگر تیپ شخصیتی ISFJ است. این افراد در پستی ها و بلندی ها با شما خواهند بود و اغلب تمام تلاش خود را برای اطمینان از حال خوب شما می کنند. از طرفی زمانی که بحث شنیدن پیش می آید، ISFJها عالی عمل می کنند.

آن ها می دانند چطور به هیاهوی اطراف توجه نکنند و فقط حواسشان به شما باشد و به تمام جزئیات حرف هایتان گوش کنند. توجه ذاتی این افراد به جزئیات به فراتر از گفتگوها نیز کشانده می شود. آن ها توانایی به یادآوری لحظات و تجربه های معنابخش گذشته را دارند و در ذهن خود داستان ها و خاطراتی را حفظ می کنند که دوستی شما را شکل می دهند.

در جایگاه چهارم ویژگی های قدرتمند این افراد قضاوت نشدن قرار می گیرد. آن ها قصد دارند فضایی عاری از قضاوت را فراهم کنند که در آن بتوانید خود واقعی تان را بدون ترس ابراز کنید. در جایگاه پنجم قابل اعتماد بودن است.

تیپ های شخصیتی ISFJ قابل اطمینان و مسئولیت پذیر هستند تا همان فردی باشند که زمانی که بخواهید به کسی تکیه کنید، پیش او بروید. زمانی که تیپ شخصیتی ISFJ دوست شما است، می توانید روی قدرت آرامش بخش و حمایت بی شائبه او در هر لحظه ای از زندگی حساب کنید.

به کمک مقاله زیر این تیپ ها را بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ISTJ

  • اکثر رای ها: وفاداری، قابل اطمینان بودن، مهارت های شنیداری خوب، قابل اعتماد بودن، حمایت کاربردی

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ وفاداری و قابل اطمینان بودن را به دوستی های خود می بخشند. نیاز به کسی دارید که ساعت 6 صبح روز جمعه به شما کمک کند؟ روی دوست با شخصیت ISTJ خود حساب کنید که نه تنها حضور پیدا کند، بلکه قهوه هم برایتان بیاورد.

با داشتن چنین دوستی فردی با قدرت شنیداری عالی نیز در کنارتان است که واقعا به نگرانی های شما توجه می کند و توصیه کاربردی و جدی خود را پیشنهاد می دهد. در جایگاه بعدی قابل اطمینان بودن است، شما می توانید عمیق ترین رازهای خود را به این افراد بگویید، آن ها محرم های رازی هستند که دهانشان از یک پرونده محرمانه در کشوی میز یک کارآگاه خصوصی، بسته تر است.

علاوه بر این، این شخصیت ها استعداد خوبی در حمایت کردن از شما به صورت عملی دارند. یعنی شما دوستی را در کنار خود دارید که نه تنها می توانید به او اعتماد کنید، بلکه زمانی که در تنگنا قرار داشته باشید، به شما مستقیما کمک خواهد کرد.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ESFJ

  • اکثر رای ها: همدلی، وفاداری، شوخ طبعی، مهارت های شنیداری خوب، سرگرم کننده

دوست با تیپ شخصیتی ESFJ برای اینکه احساس شما را درک کرده، با شما در سطح عاطفی ارتباط برقرار کند و از شما حمایت کند، تلاش زیادی خواهد کرد. این افراد کسانی هستند که تاریخ های مهم، غذاهای محبوب شما و موقعیت هایی را که به شما احساس آرامش می بخشند، به یاد می آورند.

از طرفی با آنکه آن ها بابت قدرت همدلی و حمایت خود شهرت دارند، همچنین عاشق خنداندن مردم هستند. این افراد شخصیت طنزی در خود دارند که با شوخ طبعی خود ظاهر می شود و می توانند به چیزهای عجیبی در موقعیت های مختلف اشاره کنند که در غیر این صورت متوجه آن ها نمی شدید.

تیپ های شخصیتی ESFJ همچنین شنوندگان عالی هستند، چون واقعا برای جزئیات داستان شما ارزش قائل می شوند و می خواهند بدون اینکه تحت فشارتان قرار دهند، تجربه های شما را بشنوند. از طرفی سرگرم کننده بودن را فرموش نکنید! خواه برنامه ریزی برای یک مهمانی غافلگیرکننده یا پیشنهاد یک سفر ناگهانی به شمال باشد، ESFJها انرژی فراوانی به هر دوستی می آورند و مطمئن می شوند که زندگی همیشه سرشار از لحظات به یادماندنی است.

برای درک بهتر روابط خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESTJ

داشتن دوستی با تیپ شخصیتی ESTJ مانند این است که یک همراه همیشگی و وفادار را در زندگی خود داشته باشید که در لحظات سخت و آسان کنار شما خواهد بود. فقط مطمن باشید که صادق هستید و از باورهایتان دفاع می کنید. شما می توانید روی قابل اطمینان بودن این افراد حساب باز کنید، آن ها طبق قول خود 7 صبح روز جمعه در خانه شما را خواهند زد.

سپس باید بگوییم که این تیپ های منظم و وظیفه محور، استعداد بالایی برای شوخ طبعی دارند. آن ها به خوبی می توانند از دوستان خود حمایت واقعی کنند و زمانی که آشفته هستید یا یک برنامه و حمایت خالصانه می خواهید، کنارتان باشند.

قابل اعتماد بودن نیز برای این شخصیت ها بسیار مهم است. آن ها مانند یک گاوصندوق فوق امنیتی هستند که رازهای خود را در آن قرار می دهید و به کسانی که چنین ویژگی نداشته باشند، احترام نمی گذارند. زمانی که دوستی با تیپ شخصیتی ESTJ داشته باشید، مطمئن خواهید بود یک همراه قابل اعتماد کنارتان است که هوایتان را دارد و شما را سرگرم نگه می دارد و از طرفی مطمئن خواهد شد که طبق برنامه پیش خواهید رفت.

مقاله زیر برای شناخت بهتر این افراد نوشته شده است:

تیپ شخصیتی ISFP

  • اکثر رای ها: همدلی، مهارت های شنیداری خوب، وفاداری، قضاوت نشدن، شوخ طبعی

افراد با تیپ شخصیتی ISFP حس عمیق همدلی را به هر رابطه ای می آورند. آن ها خودشان را خیلی راحت به جای دیگران می گذارند و فضایی بدون قضاوت را برای افرادی فراهم می کنند که در آن خودشان باشند و احساسات واقعیشان را بیان کنند.

این افراد برای شنیدن حرف های طرف مقابل خود نیز اولویت قائل می شوند. در واقع متخصص علوم اعصاب «داریو ناردی» در کتاب خود به اسم «علوم اعصاب شخصیت» تیپ های شخصیتی ISFP (و INFP) را «شنوندگان تمام و کمال» می نامد.

وفاداری نیز جزو ویژگی های بارز شخصیت ISFP است. از بین 20 گزینه ممکن، این گزینه در جایگاه سوم ویژگی های برتر ISFPها در یک دوستی قرار گرفت. آن ها فضایی را فراهم می کنند که در آن خود واقعیتان باشید و قضاوت نشوید.

اصالت و صداقت برای ISFPها اهمیت بالایی دارد، این شخصیت ها از هر چیزی که جعلی یا مصنوعی به نظر برسد تنفر دارند. حس شوخ طبعی و اغلب عجیب این افراد نیز نباید جای تعجب داشته باشد. آن ها ممکن است دلقک کلاس نباشند، اما به شیوه خود به دنیا می نگرند که عجیب و همچنین سرگرم کننده است.

مقاله زیر را برای درک خصوصیات خود حتما بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTP

صداقت در صدر ویژگی هایی قرار می گیرد که افراد با تیپ شخصیتی ISTP به روابط دوستانه خود هدیه می دهند. یعنی شما همیشه می توانید روی آن ها حساب کنید که حرفشان را رک و بدون پرده و بیراهه رفتن بزنند. این شخصیت ها همان کسی هستند که می گویند لای دندان شما اسفناج گیر کرده است و بدون مکث می گویند چطور مشکل چکه کردن شیر آب خود را درست کنید.

وفاداری ویژگی بارز دیگر تیپ های شخصیتی ISTP است. زمانی که این افراد به شما متعهد شوند، در درازمدت کنارتان خواهند بود. فقط مطمئن شوید که به آن ها برای خودمختاریشان فضای بیشتری می دهید و بیشتر احترام قائل می شوید.

در جایگاه سوم شوخ طبعی قرار می گیرد. شخ طبعی این افراد اغلب طعنه زننده است اما زمانی که به آن نیاز دارید، شما را آرام خواهد کرد. آن ها شنوندگان عالی نیز هستند و کاملا توجه می کنند و متوجه جزئیاتی می شوند که اکثر افراد نمی بینند.

این ویژگی باعث می شود که حلال مشکلات و محرم رازهای عالی باشند. سپس به قابل اطمینان بودن بالای آن ها می رسیم و شما دوستی را در کنار خود دارید که نه تنها رازهایتان جای او امن است، بلکه توصیه کاربردی و جدی خود را زمانی که بخواهید، در اختیارتان قرار می دهد.

خود را با پس از خواندن مقاله زیر بهتر بشناسید:

تیپ شخصیتی ESFP

  • اکثر رای ها: شوخ طبعی، قابل اطمینان بودن، سرگرم کننده، مهارت های شنیداری خوب، همدلی

بیشترین رای را در بین ویژگی های افراد با تیپ شخصیتی ESFP یا قهرمان، شوخ طبعی به خود اختصاص داد. آن ها می توانند در هر موقعیتی چیزی خنده دار پیدا کنند. قابل اعتماد بودن ویژگی قدرتمند دیگر این افراد است که به دوستی های خود می بخشند.

آن های برای صداقت و اصالت ارزش قائل می شوند و پیش دوستان خود مانند یک کتاب باز هستند. چیزی که همیشه درباره این شخصیت ها می توانید تحسین کنید این است که به آنچه می گویند باور دارند و آنچه را که باور دارند می گویند. از طرفی سرگرم کننده بودن نیز جزو اولویت های این تیپ شخصیتی است که همیشه سعی می کند نهایت استفاده را از هر لحظه ببرد و متوجه فرصت ها و ماجراجویی های موجود در آن لحظه می شود.

مهارت های شنیداری خوب و همدلی نیز رای زیاد این شخصیت ها را بدست آورند. آن ها توجه بالایی به حرف های شما می کنند و برای همدلی و برقراری ارتباط با شما به شخصی ترین شکل ممکن، به تجربه های خود رجوع می کنند.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ESTP

افراد با تیپ شخصیتی ESTP به هر جا بروند، هیجان را با خود می برند و به هر لحظه انرژی، خنده و احتمال را تزریق می کنند. وفاداری در بین ویژگی های آن ها در بین دوستانشان، بیشترین رای را آورد. با آنکه آن ها ممکن از یک جا به جای دیگر بروند و همیشه در حرکت باشند، اگر نیاز داشته باشید کنارتان خواهند بود.

این شخصیت ها استعداد عالی برای شوخ طبعی دارند و از هوش سرشار و طبیعت بازیگوش خود برای تغییر روحیه افراد و تبدیل کسل کننده ترین موقعیت ها به لذت بخش ترین ها استفاده می کنند. ماجراجویی و سرگرم کننده بودن دوش به دوش هم راه می روند و زمانی که یک دوست با شخصیت ESTP داشته باشید، به سفرهای ناگهانی، ماجراجویی های شجاعانه و تجربه های فراموش نشدنی که مرزهای عادی بودن را می شکنند، بله می گویید.

بسیاری از تیپ های شخصیتی ESTP یکی از نقاط قوت خود در دوستی را مهارت های شنیداری خوب اعلام کردند. آن ها به جزئیات توجه می کنند و در لحظه حال کنار شما هستند، به جای آنکه اسیر سناریوهای فرضی یا تخیل شوند.

ESTPها با آنکه ماجراجویی و عاشق سرگرمی هستند، شخصیت وفادار و مراقبی نیز دارند که به شکل های مختلف ظاهر می شود از کمک در بحران ها گرفته تا خنداندن شما در یک روز سخت.

برای شناخت بیشتر این شخصیت ها، مقاله زیر را بخوانید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.