بررسی تیپ های شخصیتی INFP در ترکیب با تیپ های اینیاگرام – قسمت دوم

1403/06/23 3:57 PM - یک ماه قبل


در قسمت اول بررسی تیپ های شخصیتی INFP در ترکیب با تیپ های اینیاگرام، تیپ های 1 تا 4 اینیاگرام را بررسی کردیم. در این قسمت تیپ های باقیمانده را توضیح خواهیم داد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام و تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن ها را نیز دریافت کنید.

تیپ پنج اینیاگرام – INFP بازرس

  • ترس اصلی: درمانده یا آشفته بودن، شایسته نبودن
  • انگیزه اصلی: شایسته و توانمند بودن

شخصیت های INFP دارای تیپ 5 اینیاگرام، کنجکاو و اندیشمند هستند و انگیزه شان در زندگی کسب دانش و تسلط پیداکردن بر یک حوزه خاص است. آن ها می خواهند بدانند دنیا چطور کار می کند، خواه دنیای موسیقی، حیوانات یا دنیای درون تخیلشان باشد.

این افراد از شک و تردید هراسی ندارند و قوانین و باورهایی را که به آن ها تحمیل می شود زیر سوال می برند، چون باید قبل از آنکه آن را به عنوان یک حقیقت بپذیرند همه چیز مربوط به آن را متوجه شوند. INFPهای دارای تیپ پنج اینیاگرام در درون خود نگران هستند که نمی توانند کارها را به خوبی سایرین انجام دهند و ممکن است مهارت های لازم برای موفقیت در دنیا را نداشته باشند.

بنابراین به دنبال تسلط یافتن و داده ها می گردند که با استفاده از آن ها خودشان را علیه هر چیزی که زندگی ممکن است سر راهشان قرار دهد، مجهز کنند. کسب دانش به این شخصیت ها کمک می کنند احساس اعتماد به نفس و قطعیت بیشتری کنند.

فقط مشکل اینجاست که این دسته از تیپ پنجی ها به قدری به دانش جویی علاقه دارند که در معرض این خطر قرار می گیرند که احساس کنند به اندازه کافی برای مواجه شدن با دنیا، مهارت و اطلاعات ندارند. آن ها اغلب منزوی، عجیب و غریب و درک نشده اند.

اما هرچه این شخصیت ها بالغ تر و سالم تر می شوند، مردم را با شیوه نگرش مبتکرانه و اصیل خود به دنیا، متعجب می کنند. این افراد معمولا فوق العاده شهودی و فکور هستند.

تیپ پنجی ها اغلب در کودکی و خانواده احساس ناامنی کرده اند. کمبود امنیت ممکن است از نظر عاطفی و جسمانی بوده باشد، اما آن ها اغلب به یاد می آورند که والدینشان آشفته شان می کرده اند. این شخصیت ها اغلب احساس می کردند که جای دیگری برای حضور آن ها وجود ندارد.

این افراد مانند تیپ چهاری ها احساس می کردند که اعضای خانواده شان آن ها را درک نمی کنند و با آن ها ارتباطی ندارند. این شخصیت ها برای مقابله با این موضوع از خانواده های خود فاصله گرفته اند و به تنهایی دنبال چیزی گشته اند که بتوانند عرضه کنند.

اگر برادر و خواهرهای آن ها مهارت بالایی در ریاضی داشته اند، آن ها یاد گرفته اند که قلم توانمندی داشته باشند یا برعکس. این شخصیت ها باید با تسلط بر چیزی بی همتا، خود را از سایرین متمایز کنند. آن ها اغلب به شدت منزوی هستند و دوست ندارند که با مردم احاطه شوند. این شخصیت ها به تنها بودن نیاز دارند و زمانی که درخواست های زیادی از آن ها می شود، بسیار عصبانی می شوند.

تیپ پنجی ها در مثلث سر/ ترس اینیاگرام قرار دارند. آن ها در تنهایی با ترس های خود روبرو می شوند و حتی ممکن است به صورت وسواسی به آن ها فکر کنند. این شخصیت ها ممکن است تصاویری از هیولاهای ترسناکی بکشند که آن ها را می ترساند یا داستان هایی درباره رویدادهای وحشتناک بخوانند که به آن ها اضطراب دهد.

این افراد جذب جنبه تاریکتر زندگی ممکن است شوند و خود را عمیقا در چیزهایی غرق کنند که آن ها را بترساند. مهم است که شخصیت های INFP دارای تیپ 5 اینیاگرام با سایرین ارتباط برقرار کرده و در بیان دنیای درونی خود احساس راحتی کنند.

منزوی شدن باعث گم شدن تیپ پنجی ها در احساس پوچی و بی معنایی خواهد شد. INFPها باید دنیای اطراف خود را کاوش کنند و برای رسیدن به تعادل سایرین را بشناسند.

تیپ پنجی های ناسالم ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: فرار از واقعیت، عجیب و غریب، دارای بی خوابی، گیر کردن در فلج تحلیلی، منزوی، مخفی کار، ترسو، عاری از عاطفه، عاشق بحث، دارای کمبودهای غذایی.

تیپ پنجی های معمولی ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: ناامن، فوق العاده حساس، مخفی کار، بدبین، رنجیده، دارای قدرت تخیل، خلاق، درک نشده، تودار، ناظر، باهوش، منطقی، بیش از حد فکر کردن یا نگران بودن.

تیپ پنجی های سالم ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: توانمند، کنجکاو، قدرتمند، اصیل، مبتکر، خلاق، هنرمند، منطقی، مستقل، عمیق، مهربان، درک کننده، بهره ور.

تیپ 6 اینیاگرام – INFP وفادار

  • ترس اصلی: رهاشدن یا نداشتن حامی
  • انگیزه اصلی: پیداکردن امنیت و حمایت

شخصیت های INFP دارای تیپ 6 اینیاگرام، سرشار از تناقض هستند و دنبال حس امنیت و حمایت در دنیایی می گردند که از نظرشان همیشه در حال تغییر و غیرقابل پیش بینی است. آن ها ممکن است به سختی تصمیم بگیرند که آشوبگر باشند یا از قوانین پیروی کنند، آرام باشند یا پرخاشگر، بحث کنند یا سازگار باشند.

این افراد می توانند همزمان و همه با هم احساس غم و شادی، ضعف و قدرت، اطمینان و ناامنی کنند. دلیل آن اضطراب این افراد است که باعث می شود آن ها از یک حالت روانی به حالت دیگر هدایت شوند. زمانی که این شخصیت ها نسبت به یک رابطه امیدوار می شوند، ندای بدبین درونشان از آن ها می پرسد آیا فردی که با او قرار می گذارند، واقعا می تواند قابل اعتماد باشد؟

گرچه این شخصیت ها می توانند دارای قدرت تخیل، وفادار، سخت کوش و شوخ باشند، در دنیایی از نااطمینانی ها نیز احساس می کنند گم شده اند. این افراد اغلب سعی می کنند به خود اعتماد کنند و دنبال اقتدار، مرجع یا گروه حمایتی می گردند که بتواند به آن ها در تصمیم گیری کمک کند. آن ها با بودن در یک جامعه امیدوارند که بتوانند خودشان را به چیزی ارزشمند و قابل اطمینان بند کنند.

تیپ ششی ها در کودکی اغلب احساس کرده اند که با مقام قدرتمند خانواده در ارتباط بوده اند. آن ها دنبال تایید و راهنمایی این فرد بوده اند (خواه والدشان بوده است یا مربی) و باور دارند که اگر به اندازه کافی راهنمایی و حمایت دریافت کنند، در نهایت می توانند مستقل شوند.

آن ها راهنمای درون خود را رها می کنند و احساس جدافتادگی از آن می کنند، به خصوص اگر آن مقام قدرتمند به نوعی سوءاستفاده کننده باشند. در نتیجه احساس می کنند که باید دائما بیرون از خودشان دنبال هدایت و راهنمایی باشند. اما این شخصیت ها اغلب در همان حد که نسبت به مقام قدرتمند احساس بدبینی و گارد دارند، ممکن است دنبال آن بگردند. بنابراین در چرخه تلاش برای پیدا کردن چیز یا فردی که به آن باور داشته باشند، گیر می کنند.

تیپ ششی ها در مثلث اندیشه و سر اینیاگرام قرار می گیرند. آن ها مدت زیادی را به اندیشیدن و تحلیل اختصاص می دهند، اما به قدرت تفکر خود اعتماد ندارند. این افراد باید دائما ایده ها را ارزیابی کنند و با ایده های اصیل خود مخالفت کنند تا تمام جوانب را در نظر بگیرند.

تیپ ششی های ناسالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: سرشار از حس گناه، خودآزار، خودتخریب، پارانوئید، ناامن، توهمی، نگرانی بیش از حد درباره ترس ها، دارای اضطراب فراوان، درمانده و افسرده.

تیپ ششی های معمولی ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: حامی، دنبال فرد مقتدر و قدرتمند، به زیر سوال بردن مقام و قدرت، بدبین، محتاط، مضطرب، عمل بدون فکر، نامطمئن، شکاک، سخت کوش، وظیفه شناس.

تیپ ششی های سالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: متعهد، واقع گرا، مسئولیت پذیر، اندیشمند، آینده نگر، دارای انضباط، دارای رفتار دوستانه، منطقی، قابل اعتماد، سخت کوش، منطقی، آرام و شجاع.

برای شناخت بهتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 7 اینیاگرام – INTJ خوش گذران

  • ترس اصلی: داشتن درد یا محروم بودن
  • شاد بودن، رضایت داشتن و برآورده شدن نیازهای شخصی

شخصیت های INFP دارای تیپ 7 اینیاگرام به عنوان شخصیت های عاشق سرگرمی و هیجان با جنبه شهودی خود عمیقا ارتباط برقرار می کنند. این شخصیت ها متوجه تمام احتمال های اطراف خود می شوند و با اشتیاق سیراب نشدنی، آن ها را تعقیب می کنند. برای این افراد همیشه چیز بیشتری برای کاوش، برای تجربه و خلق وجود دارد.

این افراد در جستجو برای سرگرم شدن و ارضاء شدن ممکن است خود را خسته کنند و احساس کنند که خوشبختی تا ابد در دسترسشان نیست. سایر اوقات این افراد عمیقا راضی و سرخوش هستند، به خصوص زمانی که از نظر شخصیتی سالم تر و بالغ تر می شوند.

این دسته از شخصیت های INFP معمولا بی هدف سفر می کنند و همه جا دنبال معنا و رضایت و احساسات جدید می گردند. آن ها می خواهند لذت و رضایت را از طریق استفاده از شهود و جنبه احساسی خود تجربه کنند تا حس سرخوشی و لذت را با کشف دنیای اطرافشان، تحریک کنند.

تیپ هفتی ها در کودکی اغلب احساس ارتباط نداشتن با شخصیت پرورش دهنده زندگی خود داشته اند (معمولا مادرشان، اما گاهی فردی متفاوت). بنابراین سعی کرده اند خودشان را با حواس پرتی ها و اسباب بازی ها پرورش دهند و راضی نگه دارند. آن ها حواسشان را از اضطراب درون خود پرت کرده و سعی کرده اند که دنبال شادی، فرصت ها و احتمال های هیجان انگیز بگردند.

چون تیپ هفتی ها جزو مثلث سر/ ترس قرار می گیرند، مشکلات اساسی با ترس و اضطراب دارند. برخلاف تیپ ششی ها که سعی می کنند با اضطراب خود از طریق دقت فوق العاده زیاد به محیط و همیشه هوشیار بودن مقابله کنند، تیپ هفتی ها اضطرابشان را از طریق سرگرمی جویی، ماجراجویی، احتمال ها و تبدیل افکار منفی به مثبت، سرکوب می کنند.

شخصیت های INFP تیپ هفتی بهترین تجربه رشد را زمانی دارند که بتوانند یاد بگیرند به افکار خود دقت کنند، مدیتیشن کرده و احساسات خود را بپذیرند. 

تیپ هفتی های ناسالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: اندوهگین، عمل کردن بدون فکر، فرار از واقعیت، لذت گرا، حواس پرت، بی محابا، بی ثبات، فلج، دارای رفتار کودکانه، آشفته.

تیپ هفتی های معمولی ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: عجول، دارای قدرت تخیل، ماجراجو، خلاق، خودمحور، افراطی، پرشور، حواس پرت، مادی گرا، بی قرار، دارای مهارت انجام همزمان چند کار.

تیپ هفتی های سالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: منطقی، واقع گرا، جسور، خلاق، آینده نگر، تحسین کننده، شاد، کمک کننده، راضی، عمیق.

تیپ 8 اینیاگرام – INFP چالش گر

  • ترس اصلی: کنترل شدن یا مورد زورگویی واقع شدن توسط سایرین
  • تعیین مسیر خود در زندگی. محافظت از خودشان

شخصیت های INFP دارای تیپ 8 اینیاگرام به عنوان افرادی مستقل و خودمتکی، تقریبا برای دفاع از باورهای خود هر کاری می کنند. آن ها معمولا در مقایسه با اکثر INFPها بیشتر مخالفت می کنند و پرخاشگرند و برای آنچه که باور دارند می جنگند، به خصوص برای دفاع از ضعیفان یا کسانی که از نظرشان قربانی شده اند.

اما تیپ هشتی ها از اینکه خودشان قربانی باشند، خودداری می کنند. آن ها از کنترل شدن، اینکه گفته شود چه کار کنند یا به هر طریقی آزادیشان محدود شود، تنفر دارند. این شخصیت ها در زندگی دنبال شجاعت، خوداتکایی، استقلال و رهبری می گردند و مصمم هستند که هیچ کسی حقوق و آزادیشان را محدود نخواهد کرد. تیپ هشتی ها نیاز زیادی به دفاع از ضعیفان دارند. چون برای سلامت این افراد خودمختاری فردی مهم است، تلاش می کنند آن را برای سایرین نیز بدست آورند.

تیپ هشتی های INFP در کودکی احساس کرده اند که سریعا باید بزرگ شوند. آن ها ممکن است با مشکلاتی مانند طرد شدن، سوءاستفاده شدن یا فقط رهبری ضعیف روبرو شده باشند. این افراد احساس نکرده اند که آسیب پذیر بودن ایرادی ندارد و برای آن ها بقا نسبت به بازی کردن و لذت از زیبایی های کودکی، به یک نگرانی اصلی تبدیل شده است.

بنابراین این دسته از INFPها در تلاش برای بقا در زندگی پوست کلفت شده اند. تیپ هشتی های INFP به سختی می توانند تیپ خود را به درستی توصیف کنند، چون اکثر توصیفات کلیشه های درباره شخصیت های INFP با آن ها همخوانی ندارد. آن ها بیشتر از اکثر آنچه توضیحات مربوط به این شخصیت ها می گویند، سرسخت هستند.

تیپ هشتی ها در مثلث غریزه/ شکم اینیاگرام قرار می گیرند. یعنی مشکلات زمینه ای با خشم دارند. با آنکه تیپ نهی ها از خشم خود اجتناب کرده و تیپ یکی ها سعی می کنند آن را سرکوب کنند، تیپ هشتی ها آن را ابراز می کنند.

این شخصیت ها گفتگوی رک و مستقیم را دوست دارند و جسور هستند. آن ها زمانی که تهدید یا کنترل شوند، رفتاری ترسناک و انفجاری از خود نشان می دهند. این افراد در برابر هر موسسه ای که سعی به کنترل آن ها کند، مقاومت می کنند و ممکن است انتخاب هایی در زندگی بگیرند که علیه آن موسسه برآشوبند.

تیپ هشتی های ناسالم چنین رفتار احتمالی دارند: مخرب، پرخاشگر، انتقام جو، به راحتی عصبی می شوند، طردکننده، ریاست جویی، مقابله کننده و سرسخت.

تیپ هشتی های معمولی چنین رفتار احتمالی دارند: توانایی بالا در برخورد سریع با مشکلات، عملکرد عالی در پیداکردن راه حل برای برخورد با مسائل، رقابت جو، بیش از حد مغرور، لجباز، خودخواه، بداخلاق، سخت کوش، مستقل، آینده نگر و قاطع.

تیپ هشتی های سالم چنین رفتار احتمالی دارند: شجاع، قهرمان، مستقل، عمل گرا، بخشنده، رک، توانایی بالا در برخورد سریع با مشکلات، رک، پرانرژی، مراقب، دارای قدرت بخشش، الهام بخش، دارای برنامه، مطمئن به خود، قاطع، صادق.

برای شناخت بهتر خود مقاله بر اساس تیپ اینیاگرامتان، کودک درونتان دوست دارد چه چیزی بشنود را بخوانید.

تیپ 9 اینیاگرام – INFP صلح جو

  • ترس اصلی: از دست دادن، جدایی یا از هم پاشیدن
  • انگیزه اصلی: داشتن ثبات، صلح درونی و آرامش ذهن

شخصیت های INFP دارای تیپ 9 اینیاگرام به عنوان افرادی روشن فکری و آرام، از تمام تخیل جادویی و زیبایی که بتوانند در زندگی از آن لذت ببرند، استقبال می کنند. آن ها فوق العاده صبورند و اغلب نسبت به نیازهای سایر افراد همدلی نشان می دهند.

این افراد به خوبی با شهود خود ارتباط برقرار می کنند و راهکارهای مثبتی برای تغییر دیدگاه نسبت به موقعیت های مختلف پیدا می کنند و در هر شرایط سخت، به نیمه پر لیوان نگاه می کنند. چالش تیپ نهی های دارای شخصیت INFP این است که معمولا نسبتا به نیازها و خواسته های خود بی توجهی می کنند.

آن ها ممکن است برای حفظ صلح و آرامش، با جریان پیش بروند و فقط بعدا از آن پشیمان شوند. این شخصیت ها همچنین به سختی می توانند خواسته های خود را بیان کنند، خودشان را ابراز کرده یا مرز تعیین کنند. در میان موقعیت های تنش آفرین، این شخصیت ها ممکن است برای حفظ آرامش و ثبات درونی، نتوانند به درستی فکر کنند یا واکنش نشان دهند.

مثلا، تیپ نهی دارای شخصیت INFP ممکن است آسیبی را در دوران کودکی تجربه کرده باشد اما به اتفاقی که رخ داده است توجه نکند و به چیزی که ذهنش را آرام می کند، بیاندیشد. تیپ نهی ها در زندگی یاد گرفته اند که با فاصله گرفتن از رویدادهای تهدیدبرانگیز و آسیب زننده در محیط خود، با درد مقابله کنند.

این گفته به این معنا نیست که تمام این شخصیت ها کودکی آسیب زننده ای داشته اند، بلکه بدون توجه به چیزی که رخ داده است، آن ها این باور را در خود نهادینه کرده اند که اگر خواسته ای نداشته باشند و مشکلی به وجود نیاورند، در امان خواهند بود و همه چیز را آرام حفظ می کنند.

آن ها احساس کرده اند که اگر خود را ابراز کنند و احساسات درونیشان را آشکار کنند، مشکلات بیشتری به وجود خواهند آورد. این شخصیت ها اغلب در پس زمینه باقی می مانند، خشم، خواسته و نیازهای خود را سرکوب می کنند.

چون افراد با تیپ 9 در مثلث خشم/شکم اینیاگرام قرار می گیرند، مشکلات اساسی با خشم دارند. گرچه برخلاف تیپ هشتی ها، تیپ نهی ها آن را فورا سرکوب می کنند. آن ها نگران هستند که اگر خشم واقعی خود را ابراز کنند، ممکن است از هم بپاشند و هرچیزی را که درونشان است از بین ببرند.

خشم از نظر تیپ نهی ها خطرناک است، بنابراین به جای ابرازش، آن را زیر نقل قول های انگیزشی، اندیشه ها و خیال های شاد دفن می کنند. آن ها استرس را با نادیده گرفتن نیاز و گزینه های خود مدیریت می کنند و بسیاری از اوقات به آنچه سایرین می خواهند تن می دهند تا نظم و آرامش را حفظ کنند.

گرچه زیر این ظاهر خوشایند، ممکن است درون آن ها طوفانی در جریان باشد. منظورمان خشمی است که برای روزها، هفته ها یا حتی سال ها سرکوب و خفه شده است.

تیپ نهی های ناسالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: منزوی، غیرواقع گرا، بی نظم، کرخت، درمانده، دارای احساسات سرکوب شده، تنبل، افسرده، بدون انرژی، غفلت کننده، بدون توجه به افکار و احساسات خود، ناکارآمد.

تیپ نهی های معمولی ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: مهربان، سازگار، روتین گرا، دوست داشتنی، پذیرش چیزهای ناخوشایند، کوتاه آمدن، ازخودراضی، بی اعتنا به درد، فرافکن.

تیپ نهی های سالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: صبور، آرام، دارای قدرت تخیل، الهام بخش، آرامش بخش، حاضر، پویا، آسان گیر، مهربان، صلح جو، عرفانی، دارای کنترل بر احساسات خود.

مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9 را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.