چطور از اینیاگرام برای تصمیم گیری بهتر در زندگی و محیط کار استفاده کنید

1403/06/29 10:54 PM - یک ماه قبل


زندگی مجموعه ای از تصمیم ها است. از آنچه می خورید تا کسی که با او ازدواج می کنید، انتخاب هایتان اثر قابل توجهی بر آینده شما می گذارند. تصمیم گیری صحیح یکی از مهمترین و بنیادی ترین جنبه های زندگی شاد و متعادل است.

اما متاسفانه باید بگوییم فقط یک تصمیم بد می تواند مسیر زندگی شما را برای همیشه عوض کند و شما را به مسیر دشواری بیاندازد که برگشت از آن ممکن است سخت باشد. در مقابل خوشبختانه باید بگوییم ابزارهایی مانند اینیاگرام با ارائه نکات و تکنیک هایی برای تصمیم گیری عاقلانه کمک می کنند از این اشتباهات خودداری کنید.

زمانی که از اینیاگرام برای تصمیم گیری استفاده می کنید، مهم است حواستان به سه مرکز هوش یعنی قلب، سر و بدن باشد. هر تیپ در یکی از این مراکز غالب است، اما هر کدام از ما به تمام آن ها دسترسی داریم. مرکز قلب کمک می کند احساس کنیم، مرکز سر کمک می کند تحلیلگرانه بیاندیشیم و مرکز بدن کمک می کند دست به عمل بزنیم. زمان تصمیم گیری عاقلانه مهم است به هر کدام از این سه مرکز دقت کنیم.

مثلا اگر سعی دارید درباره تغییر شغل تصمیم بگیرید، باید به قلب خود رجوع کنید تا ببینید کدام گزینه ها به شما هیجان می دهند، به سر خود برای بررسی جنبه های منطقی رجوع کنید مانند اینکه کدام شغل درآمد بهتری دارد و مسیر آن تا خانه راحت تر است و بدن خود تا احساس باطنی خود درباره رئیس بالقوه جدیدتان را مشخص کنید. شما می توانید به هر ترتیبی تصمیم خود را تحلیل کنید، اما مطمئن شوید به هر سه توجه کرده اید.

با آنکه مثال بالا کلی است، اینیاگرام کمک می کند حتی مشخص تر تصمیم بگیرید. در این مقاله می گوییم چطور با توجه به تیپ اینیاگرام خود بهتر تصمیم بگیرید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 1 اینیاگرام: منعطف باشید

به عنوان تیپ یک اینیاگرام قدرت برتر شما انگیزه ای است که برای کارآمدی و پیشرفت دارید. عملکرد شما در اضافه کردن ساختار به موقعیت ها و تبدیل آشفتگی به نظم عالی است. اما زمانی که تصمیم مهمی می خواهید بگیرید، بهتر است در برابر میل خود به کنترل فرایند مقاومت کنید و به جای آن اجازه دهید با اطلاعات یا گزینه های جدید آشنا شوید.

  • مرکز قلب: احساسات خود را بیشتر بررسی کرده و به حالت احساسی سایرین توجه کنید. حتی اگر تصمیم شما کارآمدی کمتری را به همراه داشته باشد، برای همدلی تلاش کنید. ارزش بیشتری برای روابط خود و دنیای احساسات قائل شوید.
  • مرکز سر: بیش از حد درباره موقعیت موردنظر برنامه ریزی نکنید یا به آن نظم نبخشید. توجه خود را به جای جزئیات بر موضوعات بگذارید. تحلیل عالی است، اما تحلیل افراطی آشفتگی ایجاد می کند و ممکن است باعث شود دید خود نسبت به تصویر و هدف بزرگتر را از دست بدهید.
  • مرکز بدن: در سکوت بنشینید و از خود بپرسید «چه چیزی را به درستی درباره موقعیت موردنظر می دانم؟» هنر شنیدن عمیق و محترم شماردن خرد بدن خود را یاد بگیرید.
  • مثال: تصور کنید می خواهید برای یک سفر خانوادگی برنامه بریزید. به احساسات خواهران و برادران خود و کودکان دقت کنید، نه کارآمدترین شیوه برنامه ریزی برای سفر. مکانی را برای بازدید روزانه انتخاب کنید اما اجازه دهید گاهی خودجوش نیز بشود تصمیم گرفت. پس از آنکه ایده کلی را شکل دادید، در خلوتتان از خودتان بپرسید «آیا این سفری است که برای خودم و خانواده ام بخواهم؟»

برای انتخاب بهتر شغل، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 2 اینیاگرام: منطقی بمانید

قدرت برتر شما به عنوان تیپ 2 اینیاگرام، توانایی برقراری ارتباط با سایرین و درک احساساتشان است. اما این قدرت برتر زمانی که اجازه دهید قضاوت شما تحت تاثیر احساساتتان قرار گیرد به پاشنه پاشیل شما تبدیل خواهد شد. خیلی خوب است که شما می توانید با دنیای احساسات ارتباط برقرار کنید، اما زمانی که می خواهید تصمیم مهمی بگیرید، تلاش کنید منطقی تر باشید.

  • مرکز قلب: عمیقا به احساسات خود و سایرین توجه کنید. زمانی که از تصمیم خود مطمئن شدید، کاملا صادقانه دلایل خود را به سایرین بگویید.
  • مرکز سر: به حقایق محکم و تلخ توجه کنید و انتخاب های خود را از نظر منطقی به شکل واقع گرایانه بررسی کنید، بدون اینکه احساسات خود را در نظر بگیرید. به داده ها توجه کنید.
  • مرکز بدن: هنر زمان بندی را یاد بگیرید تا بدانید چه زمانی عمل کنید، چه وقت مکث کرده و کی هیچ کاری انجام ندهید. اجازه دهید بدن شما هدایت گرتان باشد و شجاعت اعتماد به احساس درونی خود را داشته باشید.
  • مثال: تصور کنید در حال بررسی گزینه های مراقبت از والدین سالخورده خود هستید. نه تنها به احساسات والدین خود، بلکه احساسات خودتان درباره این گزینه ها توجه کنید. کمی بیشتر به مراقبت از خود اهمیت دهید. گزینه ها را به شکل بی طرفانه و منطقی بررسی کرده و به داده ها توجه کنید. زمانی که مسیر رو به جلو را شفافانه دیدید، چند نفس عمیق بکشید و قبل از اینکه تصمیم بگیرید چطور تصمیم خود را به آن ها بگویید، به احساس درونی خود دقت کنید.

این تیپ ها را در حالت ناسالم شخصیتی خود به کمک مقاله زیر بشناسید:

تیپ 3 اینیاگرام: آهسته بگیرید و احساس کنید

به عنوان فردی با تیپ 3 اینیاگرام، قدرت برتر شما توانایی رسیدن به اهدافتان است و با آنکه از بسیاری جهات برای شما مفید است، اما اگر مراقب نباشید به جنبه های مهمتر یک موقعیت دقت نمی کنید. شما ممکن است در تصمیم گیری بیش از حد عجله کنید و گاهی ناخواسته تصویر خوبی را که از خودتان شکل می گیرد، به یک تصمیم خوب ترجیح می دهید.

  • مرکز قلب: برای توجه به احساسات خود و سایرین وقت بگذارید. اجازه دهید احساسات شما متبلور شوند و سعی کنید آن ها را بشناسید و برایشان نام بگذارید. این احساسات را در معادله تصمیم گیری قرار دهید. شما قلب بزرگی دارید و بهترین تصمیم های شما، تصمیم های مهربانانه است.
  • مرکز سر: زمان گرفتن تصمیم های مهم عجله نکنید. تمام داده ها از جمله احساسات را که ممکن است نادیده گرفته باشید، در نظر بگیرید.
  • مرکز بدن: با بدن خود در تماس باشید و به علائم آن دقت کنید. اگر معده تان می سوزد، ممکن است بهترین تصمیم ممکن نباشد. زمانی که بدنتان آرام باشد، خواهید دانست در مسیر صحیح قرار دارید.
  • مثال: تصور کنید می خواهید تصمیم بگیرید که شغل جدیدی را انتخاب کرده یا شغل فعلی خود را حفظ کنید. فهرستی از مزایا و معایب هر دو درست کنید، اما مطمئن شوید احساسات خود را (هیجان، امید، کسل کننده بودن) به این دو فهرست اضافه کنید.
  • در نظر بگیرید اعضای خانواده شما ممکن است چه احساسی داشته باشند و آن ها را نیز اضافه کنید. واکنش بدن خود را به این فهرست مزایا و معایب اضافه کنید. آیا درباره یک تصمیم احساس تنش و اضطراب می کنید؟ دیگری به شما اطمینان خیال و آرامش می دهد؟ در حین بررسی گزینه های خود از تمام این اطلاعات استفاده کنید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 4 اینیاگرام: ثبات داشته باشید

به عنوان فردی با تیپ 4 اینیاگرام، قدرت برتر شما درک عمیق موقعیت ها و این است که چه حرفی درست یا نادرست است. شما می توانید متوجه حال و هوای محیط شوید و این خوب است، اما زمان گرفتن تصمیم های مهم ممکن است باعث آشفتگی شما شود.

  • مرکز قلب: به یاد داشته باشید که دنیای احساسات فقط یکی از عواملی است که باید به آن دقت کنید. با خودتان بررسی کنید تا متوجه شوید آیا انگیزه سایرین را به اشتباه درک کرده اید یا نه. سعی کنید از شنیدن مستقیم حرف سایرین و منظورشان استقبال کنید.
  • مرکز سر: با استفاده از منطق و همچنین شهود خود به انتخاب هایتان فکر کنید. اگر پاسخ ها متناقض هستند، از خود بپرسید کدام گزینه احتمالا بهترین نتیجه را به همراه دارد. برای ذهن منطقی خود ارزش قائل شوید.
  • مرکز بدن: از خرد ذاتی بدن خود برای ایجاد تعادل بین سر و قلب خود استفاده کنید. از خودتان به صورت منظم بپرسید «دائما چه احساسی دارم؟ حقیقت غیرقابل انکار من چیست؟» اگر پاسخ ها مبهم باشند، یک تمرین فیزیکی (پیاده روی، رقص) را انجام دهید تا بیشتر با بدن خود در تماس باشید.
  • مثال: فرض کنید می خواهید به یک آپارتمان جدید نقل مکان کنید. انتخاب های خود را همراه با تحلیل و منطقتان بررسی کنید. از دیدگاه منطقی به نقل مکان خود دقت کنید، نه فقط اینکه احساسات خود را در یک مکان جدید در نظر بگیرید. نظر سایرین را بپرسید و با قلبی پذیرا به حرف هایشان گوش کنید. به علائم بدن خود دقت کنید و از خود بپرسید «دائما چه احساسی در این مورد دارم؟ کدام گزینه را دائما درست می دانم؟»

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 5: به احساسات خود توجه کنید

قدرت برتر شما به عنوان فردی با تیپ 5 اینیاگرام، توانایی حفظ تمرکز بر حقایق و داده ها بدون این است که به احساسات خود اجازه دهید بر قضاوتتان اثر بگذارند. دیدگاه منطقی و بی طرفانه شما خوشایند است، اما مهم است به تجربه انسانی نیز دقت کنید و اینکه جهان احساسات بخش بزرگی از آن است.

  • مرکز قلب: سخت تلاش کنید تا موانع ارتباطی بین خود و سایرین را از بین ببرید. در برابر میل خود به عقب نشستن و فاصله گرفتن مقاومت کنید. زمانی که می خواهید یک تصمیم بزرگ بگیرید، فرایند تصمیم گیری خود را با سایرین در میان بگذارید تا تفکر شما را بهتر درک کنند.
  • مرکز سر: مطمئن شوید در تحلیل خود نه تنها حقایق، بلکه احساسات را نیز لحاظ کرده اید. به یاد داشته باشید که منطق نیز نگاه متعصبانه خود را دارد، بنابراین سخت تلاش کنید تا در فرایند تصمیم گیری خود احساسات را لحاظ کنید.
  • مرکز بدن: انعطاف پذیر باشید و تصمیم هایی را که با منطق خود گرفته اید، مجددا در نظر بگیرید. به علائم بدن خود توجه کنید تا بتوانید به شهود و ندای درون خود گوش کنید. این ندای درون را در تصمیم گیری لحاظ کنید.
  • مثال: تصور کنید تصمیم دارید یک حیوان خانگی بخرید. نظر اعضای خانواده را بپرسید و سعی کنید نیازهای عاطفی آن ها را در نظر بگیرید. فهرستی از مزایا و معایب تصمیم خود درست کنید، اما تمام افراد دخیل در این تصمیم را در جریان بگذارید. اجازه دهید سایرین نیز نقش داشته باشند. شما ممکن است متعجب شوید زمانی که بدانید چه چیزهایی برای سایرین مهم است. قبل از تصمیم گیری نهایی، در خلوت خود به بدنتان فکر کنید. درونتان چه چیزی می گوید؟

برای درک بهتر خود در زمان عصبانیت، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ 6: متعادل باشید

به عنوان فردی با تیپ 6 اینیاگرام، قدرت برتر شما توانایی مشاهده خطر و آماده شدن برای اتفاق بدی است که ممکن است رخ دهد. عادت شما به توجه کردن کمک می کند اطرافیان شما امن باشند، اما زمان تصمیم گیری های مهم ممکن است اندکی اسیر منفی نگری شوید.

  • مرکز قلب: زمان تصمیم گیری خودتان را به یاد آورید و نظر خود را لحاظ کنید. اکثرا برای نتیجه گیری نگاه به بیرون از خود می اندازید. زمانی که موقعیت خود را در یک ماجرا در نظر می گیرید، با خودتان هم مانند سایرین مهربان باشید.
  • مرکز سر: حواستان باشد اگر اضطراب دارید و چرخه های منفی نگری را در ذهن خود به وجود می آورید. برای عواقب مثبت و همچنین منفی برنامه ریزی کنید. زمانی که عواقب منفی را در نظر می گیرید، از خود بپرسید که «آیا واقعیت دارد؟ آیا محتمل است؟ چه اتفاق دیگری ممکن است رخ دهد؟»
  • مرکز بدن: برای کنار گذاشتن بیش اندیشی و بیش تحلیلی در ذهن خود، از حس درونی و غریزه خود استفاده کنید. اگر مطمن نیستید چه کاری انجام دهید، درگیر یک فعالی فیزیکی (مثلا پیاده روی) شوید و سپس به غریزه درونی خود دقت کنید.
  • مثال: تصور کنید که می خواهید ببینید کدام پیش دبستانی مناسب فرزندتان است. به آنجا بروید نه فقط برای اینکه دلایل منطقی تصمیم خود را بررسی کنید، بلکه همچنین ببینید چه احساسی درباره گزینه های گوناگون دارید. نظر سایرین را بپرسید، اما برای حس اولیه خود نیز اهمیت قائل شوید. به جای تمرکز بر خطرات، فهرستی از جنبه های مثبت هر پیش دبستانی بالقوه را بررسی کنید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 7 اینیاگرام: منطقی باشید

به عنوان تیپ 7 اینیاگرام، قدرت برتر شما توانایی دیدن احتمال های گسترده یک موقعیت است. شما به صورت ذاتی می بینید چه چیزی صحیح است و در حالیکه ما مثبت نگری شما را دوست داریم، اما هرچیزی که افراطی باشد بد است. زمان گرفتن یک تصمیم مهم، سخت تلاش کنید منطقی باشید.

  • مرکز قلب: سعی کنید همانقدر که به گزینه ها فکر می کنید، به قلب خود نیز رجوع کنید. احساسات خود را درباره گزینه ها بررسی کنید. به احساسات منفی دقت کنید که ممکن است آن ها را نادیده بگیرید. درباره تاثیر بالقوه گزینه هایی که در نظر دارید، بر سایرین فکر کنید.
  • مرکز سر: تمام اطلاعات را بدست آورید نه فقط داده های برجسته و مهم. بدست آوردن اطلاعات و اندیشیدن کامل طول می کشد، بنابراین عجله نکنید. سعی کنید به ذهن خود توجه کرده و هر گزینه را کاملا بررسی کنید.
  • مرکز بدن: سرعت تصمیم گیری خود را آهسته کنید تا تمام گزینه ها را بتوانید ببینید. به غریزه و حس باطنی خود نیز مانند منطقتان توجه کنید.
  • مثال: تصور کنید که می خواهید تصمیم بگیرید با اقوام خود در یک مهمانی خانوادگی به کدام رستوران بروید. به جای آنکه با اشتیاق درباره رستورانی که طبق جدیدترین ترندها ساخته شده است صحبت کنید که همیشه می خواستید به آنجا بروید، به همه مهمان ها و ذائقه غذایی آن ها دقت کنید. به بودجه آن ها دقت کنید و مکان رستوران و اینکه سایرین باید چطور به آنجا بیایند. قبل از پیشنهاد دادن کمی صبر کنید و مطمئن شوید که حس درونی شما درباره گزینه ای که پیشنهاد می دهید، خوب است.

برای شناخت بهتر رئیس تیپ هفتی خود مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 8 اینیاگرام: از موضع خود کمی پایین بیایید

به عنوان تیپ 8 اینیاگرام، قدرت برتر شما جدیت و تواناییتان برای عمل کردن است. چنین ویژگی در بعضی محیط ها خوب است اما ممکن است شما را از سایرین دور کند. اگر مراقب نباشید، از روی سایرین رد می شوید و قبل از عمل کردن، فکر نمی کنید.

  • مرکز قلب: برای درک احساسات تمام افراد دخیل در تصمیم خود وقت بگذارید، حتی افرادی که دوست ندارید یا به آن ها احترام نمی گذارید. انجام آن کمک خواهد کرد یک رویکرد جامع تر را در انتخاب های خود در پیش بگیرید.
  • مرکز سر: نظر سایرین را بپرسید. میل شما به اینکه سریع عمل کنید، ممکن است باعث شود تحلیلتان ناقص باشد. آرام بگیرید و نظر سایرین را بپرسید.
  • مرکز بدن: به حس خود اعتماد کنید اما از موضع خود کمی پایین بیایید. شما تصمیم های خود را ممکن است با شور بسیار بالا و جسورانه بگیرید. آرام بگیرید و کمی نرمش نشان دهید.
  • مثال: تصور کنید که باید تصمیم بگیرید چطور در گزارش مستقیم خود، بازخورد سازنده را لحاظ کنید. حتی با آنکه احساس واضحی درباره مشکل دارید، نظر سایرین را بپرسید. با دقت به آنچه می گویند گوش کنید و ببینید ممکن است بخشی از ماجرا را به اشتباه متوجه شده باشید یا نه. به احساسات فردی که باید به او بازخورد دهید دقت کنید، شرایط فعلی زندگی او و خارج از محیط کار چطور است؟ زمانی که خواستید فیدبک دهید، آرام حرف بزنید و کمی بازخورد مثبت نیز چاشنی کار کنید. زمانی که کمی نرم تر باشید، موثرتر هستید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ 9 اینیاگرام: ددلاین تعریف کنید

به عنوان تیپ 9 اینیاگرام، قدرت برتر شما تواناییتان در توجه به تمام افراد و موقعیت ها است. تصمیم گیری شما ممکن است بی نقص باشد، چون تمام عناصر و زوایا را در نظر می گیرید. اما توجه بیش حد ممکن است باعث ناتوانی در تصمیم گیری نیز شود، بنابراین برای اینکه بهترین خود باشید، باید قاطع باشید.

  • مرکز قلب: احساس واقعی خود درباره جنبه های مختلف یک تصمیم را با سایرین در میان بگذارید. این مسائل را در ابتدای بحث ها مطرح کنید تا جلوی سوء تفاهم ها در آینده را بگیرید.
  • مرکز سر: بخواهید افکار خود درباره موقعیت موردنظر را به زبان آورید. از ایجاد ساختار برای تصمیم گیری خود استقبال کنید، از جمله ددلاین و به آن ها پایبند باشید.
  • مرکز بدن: میل خود به اهمال کاری را بررسی کنید. ریشه آن در چیست؟ هر زمان که تصمیم می گیرید به حس درونی خود مراجعه کنید، اما حواستان به بیش از حد زود عمل کردن باشد. حداقل یک ددلاین تعریف کنید و به آن پایبند باشید.
  • مثال: تصور کنید که باید بخشی از نیروهای شرکت خود را اخراج کنید. زمانی که به بخش منابع انسانی می روید، تمام نگرانی های خود را در میان بگذارید. سپس تصمیمی بگیرید و از آن پیروی کنید. مهلت نهایی و ددلاین قاطعانه ای را تعریف کنید و اجازه ندهید ناراحتی شما از اختلافی که ناچارا به علت اخراج نیرو پیش می آید، جلوی شما را در تصمیم گیری هایی که الزامی هستند، بگیرد. زمانی که فهرست نهایی نیروهای اخراجی را درست کردید، قاطع باشید.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:

سخن نهایی

همانطور که متوجه شدید، تصمیم گیری موثر هنر است و اینیاگرام ابزاری عالی برای افزایش مهارت های شما و توسعه توانایی قضاوت صحیح شما است. زمانی که به تمام سه مرکز هوش خود دسترسی دارید، از پتانسیل کامل خود استفاده می کنید و تصمیم هایی در نهایت می گیرید که بتوانید از آن ها دفاع کنید و حس خوبی نسبت به آن ها داشته باشید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.