علائمی که بر اساس تیپ شخصیتی شما نشان می دهند اغراق شده، نمایشی و برای جلب توجه رفتار می کنید

1403/07/06 12:48 AM - 25 روز قبل


همه ما نسبت به آسیب دیدن، غافلگیرشدن، شوکه یا هیجان زده شدن، واکنش های خیلی اغراق شده و شدیدی نشان داده ایم. با آنکه ما همیشه در آن لحظه احساس می کنیم حق داریم، اما اگر به واکنش هایمان بعدا فکر کنیم، احساس شرمندگی خواهیم کرد. از خودمان می پرسیم واقعا چنین واکنشی لازم بوده است؟

با آنکه رفتار برخی از ما نسبت به سایرین بیشتر اغراق شده و نمایشی است (دوستان با تیپ شخصیتی ENFP با شما هستیم)، هر تیپ شخصیتی گاهی در واکنش های خود افراط می کند. اما این رفتار برای هر تیپ چطور است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ESTJ: در جمع از سایرین انتقاد می کنید

نام کوچک شما به عنوان تیپ شخصیتی ESTJ، کنترل و اعتماد به نفس است. با آنکه چنین ویژگی هایی برای یک رهبر شرکت یا فرمانده نظامی عالی است، ممکن است باعث شود در موقعیت های اجتماعی ترسناک و سلطه گر دیده شوید. اگر کسی به شما توهین کند، ممکن است آن را سر کسی دیگر خالی کنید. بدون توجه به اینکه در کجا قرار دارد و چه کسانی شاهد ماجرا هستند.

دوستان با تیپ شخصیتی ESTJ، یک نفس عمیق بکشید. گاهی بهتر است در تنهایی و خلوت یک نفر مشکل را با او مطرح کنید، به جای اینکه در جمع داد و بیداد کنید و کولی بازی در بیارید.

برای موفقیت شغلی بهتر خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ISTJ: در اهمیت ماجرا اغراق می کنید

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ به قضاوت خود اعتماد می کنند، اغلب تا حدی که نمی توانند حرف های طرف مقابل را بشنوند. اغلب به عنوان چنین تیپ شخصیتی وارد بحث و دعوا می شوید، چون باید چیزی را به همان شکل که برای آن برنامه ریخته اید پیش ببرید. زمانی که سایرین راه های جایگزین را پیشنهاد می دهند، ذهن شما بدترین سناریوهای ممکن را در نظر می گیرد و قبل از اینکه خودتان متوجه باشید، متقاعد می شوید که دنیا برایتان دارد به پایان می رسد.

یک گام به عقب برگردید و به زمان هایی فکر کنید که زندگی طبق برنامه شما پیش نرفته است. احتمالا نتیجه به آن شکلی که شما پیش بینی کرده بودید، بد نبوده است.

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESFJ: همه چیز را توهین به خود می دانید

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ اهمیت خود در زندگی سایرین را بیش از حد زیاد می دانند. در نتیجه حتی کوچکترین آزردگی را حمله به خود می دانند و چنین تفکری زندگی آن ها را خسته کننده می کند. اگر کسی رفتار عجیبی دارد، بدون تردید فکر می کنید مشکل از شما است. یقینا ممکن نیست مشکل خودش باشد، درست است؟

برای جلوگیری از رفتار نمایشی و غلوشده خود، رفتار مردم را به شکلی که متهم کننده نباشد، بررسی کنید. اگر آن ها صراحتا اشاره نکرده اند که از دست شما ناراحت هستند، در نظر بگیرید که مشکل ممکن است مربوط به خودشان باشد و نه شما.

برای موفقیت شغلی بیشتر، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ISFJ: خودتان را قربانی می کنید (و بابت آن از دست سایرین ناراحت می شوید)

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ دوست دارند به سایرین خدمت کنند و متنفرند از اینکه اعمال نیک آن ها مورد توجه و قدردانی قرار نگیرد. اما چون شما نمی توانید مرزهای شخصی خود را به خوبی مشخص کنید، سایرین به قبول خدمات شما ادامه خواهند داد.

در چنین شرایطی شخصیت های ISFJ در بحث ها و دعواها کنترل خود را از دست می دهند و به تمام اوقاتی اشاره می کنند که کارهای خوبی برای سایرین انجام داده اند، اما از آن ها تشکر نشده است. به عنوان چنین تیپ شخصیتی به یاد داشته باشید که مهمترین واژه در فرهنگ لغت شما باید نه باشد. زمانی که مردم اجازه نداشته باشند از شما سوءاستفاه کنند، شادتر خواهید بود و رفتارتان کمتر نمایشی است.

مقاله زیر را نیز حتما مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ESTP: ابتدا عمل می کنید، سپس فکر می کنید

افراد با تیپ شخصیتی ESTP، در آن حد که بی محابا عمل می کنند، رفتار نمایشی و همراه با جلب توجه ندارند. به عنوان چنین تیپ شخصیتی زمانی که عصبانی می شوید بدون فکر عمل می کنید و تصمیم های ضعیفی می گیرید. استفاده از خشم به عنوان یک محرک و سوخت کمک می کند بیشتر احساس کنید بر شرایط کنترل دارید.

شما بر اساس تجربه دردناک قدیم خود می دانید که گرفتن تصمیم های مهم در زمان عصبانیت، فکر اشتباهی است. به جای تصمیم گیری، افکار و احساسات خود را روی کاغذ بنویسید. صبح که بیدار می شوید، کمتر پشیمان خواهید بود.

اگر می خواهید در محیط کار خود موفق شوید، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ISTP: عقب نشینی می کنید

اگر فرد یا چیزی تیپ شخصیتی ISTP را عصبانی کند، او کاملا فاصله خواهد گرفت و طوری رفتار می کند که انگار اهمیتی ندارد. این رفتار کاملا یک واکنش پرخاشگری منفعلانه است. عقب نشینی و فاصله گرفتن شبیه روشی بی ارزش برای نادیده گرفتن احساسات ناخوشایند است، اما درون شما سال ها خشم جمع خواهد شد و تعداد دوستان واقعی بسیار کمی خواهید داشت. به جای آن تا حالا به گفتن جمله ساده «من به این علت عصبانی هستم که تو فلان حرف را زده ای؟»، فکر کرده اید؟

برای شناخت بهتر خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ESFP: آب و تاب ماجرا را بیشتر می کنید

افراد با تیپ شخصیتی ESFP معمولا به اندازه کافی قدرت اجتماعی دارند و به صورت ذاتی می خواهند رفتار نمایشی و غلوشده ای از خود نشان دهند. زمانی که این افراد همه نوع احساسی را تجربه می کنند، درباره آن با دیگران حرف می زنند. آن ها داستان سرایی می کنند، به آن جزئیاتی اضافه می کنند که ممکن است وجود نداشه باشند و تمام حقایق ناخوشایندی را که تصویر بدی از آن ها نشان می دهد، مخفی می کنند.

به عنوان چنین تیپ شخصیتی به یاد داشته باشید که حقیقت همیشه به اندازه کافی جالب است. نیازی نیست برای سرگرم کننده تر کردن داستان خود غلو کنید و گاهی اندکی صداقت تاثیر قابل توجهی به جا می گذارد.

از تیپ خود با خواندن مقاله زیر مطمئن شوید:

تیپ شخصیتی ISFP: خشم خود را سر فرد بی گناهی خالی می کنید

افراد با تیپ شخصیتی ISFP از مقابله و برخورد نفرت دارند. به عنوان چنین تیپ شخصیتی اوضاع را اینطور کنترل می کنید که هرگز به طرف مقابل نمی گویید ناراحتید. اما تمام این آسیب ها جایی جمع خواهد شد، بنابراین با فاصله گرفتن از اعضای خانواده و دوستان خود واکنش نشان می دهید تا «به تنهایی با همه چیز کنار آیید» و باعث می شوید طرف مقابل تا چندین هفته احساس آشفتگی و ناراحتی کند. از طرفی زمانی که او در نهایت علت رفتارتان را از شما می پرسد، به آرامی می گویید «مهم نیست».

به جای آنکه خشم خود را سر فرد بی گناهی خالی کنید، سعی کنید احساسات خود را به شکلی مستقیم و سالم ابراز کنید. ممکن است ساده نباشد، اما جلوی رفتار نمایشی غیرضروری را می گیرد.

برای شناخت بهتر تیپ خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ISFP در مقابل INFP: کدام یک شما هستید؟

تیپ شخصیتی ENTJ: پرخاشگر و ترسناک می شوید

زمانی که افراد با تیپ شخصیتی ENTJ اسیر ماجرایی می شوند، تمرکزشان فقط بر یک چیز محدود می شود و یک هدف یعنی برنده شدن را می شناسند. اگر این افراد منظور خود را نتوانند برسانند، فکر می کنند که در دفاع از خود شکست خورده اند. بنابراین فریاد می زنند، بدون دلیل توهین می کنند تا دیگران بترسند و مطیع شوند.

به عنوان چنین تیپ شخصیتی به یاد داشته باشید که هر اختلافی درباره برنده شدن نیست. شما نمی توانید حرف های ناخوشایند خود را پس بگیرید، بنابراین خود کنترلی را تمرین کنید که بابت آن معمولا تحسین می شوید.

اگر در خانه کار می کنید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INTJ: بی تفاوت و بی احساس می شوید

افراد با تیپ شخصیتی INTJ این استعداد نادر اما نه همیشه مفید را دارند که می توانند به هر موقعیت التهاب آور از دیدگاه منطقی و بدون احساس نگاه کنند. به عنوان چنین تیپ شخصیتی حتی اگر حق با شما نباشد، اشتباهات استدلال و نقص های طرف مقابل خود را به او گوشزد می کنید تا ثابت کنید حق با شماست. چنین رفتاری برخلاف رفتار نمایشی و همراه با داد و بیداد تیپ های دیگر است، اما به همان اندازه دردناک و کشنده است.

به جای استفاده از منطق به عنوان یک مکانیسم دفاعی، سعی کنید به دیدگاه طرف مقابل گوش کرده و آن را درک کنید. چون ممکن است کمک کند اختلاف ها را موثرتر رفع کنید.

برای شناخت بهتر رابطه خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ENTP: با طعنه طرف مقابل را خورد می کنید

افراد با تیپ شخصیتی ENTP فوق العاده شوخ و خنده دار هستند. به عنوان چنین تیپی اغلب از بذله گویی برای مقابله با موقعیت های دشوار استفاده می کنید. انگاری که با خندیدن به شرایط، از ترس آن در ذهن خود می کاهید. اما جوک های شما ممکن است خیلی سریع حالت طعنه به خود بگیرند. شخصیت های ENTP زمانی که احساس کنند به آن ها حمله شده است، طرف مقابل را با طعنه خود خورد می کنند و آن را در جلوی همه انجام می دهند.

گرچه به عنوان چنین تیپ شخصیتی باید بدانید با آنکه توهین کردن ظاهرا ساده است، اما مقاومت کنید! تکنیک عالی که می توانید از آن استفاده کنید، رفتار مشابه است. یعنی اگر بتوانید به خودتان یاد دهید که حرف های طرف مقابل را پیش از واکنش نشان دادن تکرار کنید، وقت خواهید داشت تا درباره حرف های خود فکر کنید.

اگر به سفر علاقه دارید، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی INTP: مثل یک ربات حمله می کنید

افراد با تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند از موقعیت های احساسی فاصله بگیرند و با منطق به شرایط نگاه کنند. به عنوان چنین تیپی همچنین دقت بالایی دارید. زمانی که با شرایط ناخوشایند روبرو می شوید، سریعا متوجه می شوید استدلال های بی اهمیت واقعا درباره چه چیزی هستند و از این دانش به نفع خود استفاده می کنید.

خیلی طول می کشد که چنین تیپ شخصیتی عصبانی شود اما زمانی که این اتفاق رخ دهد، پشت سر هم با جملات و حرف های خود به طرف مقابل حمله می کند. به جای حمله کردن، از شدت وخامت ماجرا با همدلی کردن بکاهید. زمانی که از رازهای یک نفر علیه خود او استفاده کنید، اعتماد بین شما کاملا از بین خواهد رفت.

برای شناخت بهتر تیپ خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ENFJ: تمام تلاش خود را برای رفع تنش می کنید

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ فکر می کنند مسئول حفظ آرامش هستند و این فشار را احساس می کنند که باید رفتار اشتباه فرد دیگری را جبران کنند. در نتیجه، به عنوان چنین تیپ شخصیتی تمایل دارید فداکاری کنید و از این شاکی هستید که چرا همیشه شما اینقدر تلاش می کنید که «تکه های» روابط از هم گسیسته خود را کنار یکدیگر قرار دهید.

به جای اینکه به طرف مقابل زمان دهید تا معذرت خواهی کند، سریعا برای رفع مشکل اقدام می کنید و تلاش شما صادقانه و خالصانه به نظر نمی رسد. چون آن را تحت فشار انجام خواهید داد. به یاد داشته باشید که شما نیازی نیست همیشه مشکلات را رفع کنید. اشکال ندارد به سایرین زمان دهید تا شروع کننده برگرداندن روابط به حالت دوستانه و خوب اولیه باشند.

برای درک بهتر زندگی خود، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INFJ: همه چیز را به دل می گیرید

افراد با تیپ شخصیتی INFJ، به عنوان نادرترین تیپ شخصیتی، تا حد زیادی خودآگاهی بالایی دارند. آن ها دقیقا نقص های خود را می دانند و اینکه چه نقشی در اختلاف ها دارند. اختلاف و دعوا برای چنین تیپ شخصیتی فوق العاده استرس آفرین است، چون آن را بازتابی از شخصیت خود می دانند تا یک اختلاف ساده.

به عنوان چنین تیپی به یاد داشته باشد که یک اشتباه یا اختلاف، شما را تعریف نمی کند. اجازه ندهید کلماتی که دیگران در عصبانیت می گویند، فردی را که می دانید هستید، دوباره تعریف کند. اگر انتقاد دیگری از شما حقیقت ندارد، آن را نادیده بگیرید.

برای تقویت روابط خود، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ENFP: تا ابد درباره آن حرف می زنید

افراد با تیپ شخصیتی ENFP با حرف زدن احساسات خود را پردازش می کنند. شما ممکن است هفته ها پس از آنکه موقعیت های دشوار تمام شده اند، آن ها را تحلیل کنید. از خود بپرسید چرا چنین حرفی زدند؟ منظورشان چی بود؟ آینده دوستی ما چی می شود؟

برای شما حرف زدن به معنای مقابله کردن است. شما پیامک های طولانی می فرستید تا دل خود را خالی کنید. اما آیا تا حالا به گوشتان اسم کلمه دیدگاه خورده است؟

به جای آنکه خود را درگیر چرخه بی نهایت تحلیل کنید، از شرایط کمی فاصله بگیرید. احساسات خود را روی کاغذ بنویسید یا برای حواس پرتی خود کار دیگری انجام دهید و سپس با دید بازتر و رفتار نمایشی کمتر، شرایط را مجددا بررسی کنید.

به عنوان یک تیپ برونگرا، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی INFP: از خودتان انتقاد می کنید

افراد با تیپ شخصیتی INFP، یک داستان شخصی در ذهن خود دارند که موضوع زندگی آن ها را می گوید. در حالت سالم این شخصیت ها، این داستان مثبت است. مثلا «من هدف منحصر به فردی در این دنیا دارم.»

داستان های مثبت به این تیپ شخصیتی اجازه می دهند که از طریق یک لنز رویایی و اغلب رومانتیک، به دنیا بنگرند. اما زمانی که به عنوان چنین تیپ شخصیتی احساس حمله یا خیانت کنید، این داستان جنبه منفی می گیرد و به بدترین منقد خود تبدیل می شوید. مثلا «من به اندازه کافی خوب نیستم» یا «من همیشه خرابکاری می کنم».

به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید، سعی کنید به نیمه پر لیوان در شرایط مختلف بنگرید. به یاد داشته باشید که یک اتفاق یا رفتار افراد با شما، شخصیت شما را تعریف نمی کنند. با خودتان مانند هر فرد دیگری در این سیاره مهربان باشید، چون شما هنوز در حال یادگیری نحوه زندگی کردن هستید.

مقاله زیر را نیز برای درک روابط خود بخوانید:

چه چیزی بر اساس تیپ MBTI شما باعث خواهد شد سایرین با شما قطع رابطه کنند


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.