استخدام براساس شخصیت یا تجربه؟

1397/09/12 9:45 AM - 5 سال قبل


یک کاندیدا ممکن است سال ها تجربه و سابقه فروشندگی عالی داشته باشد ولی واقعاً به او در تیم خود نیاز دارید؟

استخدام کارمندان جدید هرگز یک فرآیند آسان نیست. مدیران استخدام می توانند برای تنها یک موقعیت شغلی با صدها درخواست روبرو شوند و حذف اکثر این درخواست‎ ها می تواند زمان بر و خسته کننده باشد.

معمولاً، کارکنان بخش منابع انسانی با حذف برخی از کاندیداهایی که تجربه کاری ندارند، کار خود را کمی آسان تر می کنند. داوطلبانی که بیشترین تجربه کاری را دارند با احتمال بیشتری به مرحله مصاحبه راه پیدا می کنند و افراد دارای حداقل مقدار تجربه یقینا مرحله بعدی استخدام را نمی بینند. دیگر مواردی که در اولین مرحله از بررسی درخواست داوطلب معمولا در نظر گرفته می شود سوابق تحصیلی داوطلب و سطح مهارت های فردی او را در بر می گیرد.

شخصیت و مهارت های ارتباطی معمولا تا مرحله مصاحبه ارزیابی نمی شوند، اگر اصلا به آن ها توجهی شود. در نتیجه، داوطلبانی که شخصیت آن ها برای آن موقعیت شغلی بهترین گزینه به شمار می رود، ممکن است حذف شوند.

گرچه مصاحبه فرصتی عالی برای ارزیابی شخصیت کاندیدا است، اما کارفرمایان زیادی توجه زیادی به شخصیت شناسی نشان نمی دهند. در پایان، تجربه و مهارت های خاص است که برگ برنده به شمار می روند. گرچه، شخصیت یک داوطلب می تواند شاخص به مراتب بهتری برای نشان داده نحوه انجام شغل آن ها محسوب شود.

ما در این مطلب قصد داریم دلایل مهمی را بیان کنیم که چرا در فرآیند استخدام به شخصیت باید توجه بیشتری نشان دهید:

مهارت ها قابل یادگیری هستند

مهارت ها و دانش یک داوطلب از یک حوزه کاری تقریبا همواره در مقایسه با شخصیت او با اهمیت بیشتری در نظر گرفته می شوند. گرچه، واقعیت ماجرا از این قرار است که امکان یادگیری مهارت ها وجود دارد ولی مردم نمی توانند شخصیت خود را تغییر دهند.

اکثر افراد زمان ورود به یک شغل مهارت های لازم را سریعاً یاد می گیرند. براساس بررسی های وب سایت لینکدین، کارمندان به طور متوسط در حدود سه ماه پس از ورود به یک موقعیت شغلی جدید تمامی فراز و نشیب های آن را می دانند. گرچه، صلاحیت های فردی نهادینه شده و غیر قابل تغییر هستند، حداقل سریعاً و به آسانی عوض نمی شوند. با توجه به این نکته، روحیه کاری یک داوطلب، صداقت، میل به یادگیری، کاریزما و سازگاری با سایر اعضای تیم اغلب اوقات به مراتب مهمتر هستند.

زمانی که یک شرکت فرش فروشی قصد استخدام فردی را برای تیم فروش خود دارد، به نظر شما آن ها چه فردی را ترجیح خواهند داد: یک مثبت اندیش و فرد برون گرا با شخصیت عالی که تجربه زیادی در مورد فرش ندارد یا یک فروشنده با سابقه 15 سال که از فروشندگی بسیار خسته شده است و به سختی می تواند در زمان ورود یک مشتری به فروشگاه بخندد؟

یک تیم کاری صحیح حرف نهایی را می زند

کارهایی کمی را می توان کاملا تنها انجام داد. حتی اگر کارمندان شما تقریبا خودکار وظایف خود را انجام می دهند، آن ها باز هم باید هر چند وقت یک بار با هم کار کنند. کار تیمی اغلب اوقات به خصوص برای پروژه های بزرگ و مهم اهمیت دارد. با توجه به این نکته، شما باید بیشترین تلاش خود را صرف استخدام گروهی از افرادی کنید که به خوبی با هم کار کنند. به سختی می توان پی برد آیا یک کاندیدا با سایر اعضای تیم سازگار است یا نه. اما شخصیت اغلب اوقات یک شاخص ابتدایی خوب برای این قضیه به شمار می رود.

زمان مصاحبه با یک کاندیدا، از خود بپرسید چقدر شخصیت او با دیگر کارمندان شما متفاوت بوده یا شبیه است. معنای این گفته این نیست که تمامی افرادی که برای شما کار می کنند باید شخصیت مشابهی داشته باشند، بلکه افراد با شخصیت های کاملا متفاوت بیشتر با هم تضاد و اختلاف پیدا می کنند.

چون ارزیابی شخصیت یک فرد در یک جلسه مصاحبه می تواند سخت باشد، بعضی از مسئولین استخدام همچنین از کارمندان می خواهند در آزمون های مایرز بریگز، 5 عامل بزرگ شخصیتی یا آزمون های لیست علایق کاری به عنوان بخشی از فرآیند استخدام، شرکت کنند.

به دنبال افراد مثبت اندیش باشید

طبق تجربه ما، اولین ویژگی شخصیتی که موقع استخدام باید به آن توجه کرد رفتار و نگرش مثبت است. کاندیدایی که می خواهید استخدام کنید نیازی نیست دائما شاد و خوش بین باشد، فقط باید فردی که قرار است دائما شکایت کند و غر بزند را از لیست انتخاب ها حذف کنید.

همه ما در اداره هایی کار کرده ایم که روحیه در جریان محیط مطلقا ترسناک به نظر می رسد چون همه همیشه منفی گرا هستند. این قضیه جان فضای کار را می گیرد و باعث می شود روزها به سختی سپری شوند.

حال فضایی را در نظر بگیرید که همه از یکدیگر تعریف می کنند و به طور کلی هر روز با خوش بینی وارد محیط کار می شوند. در جریان بودن مثبت گرایی در محیط کار یکی از عواملی است که باعث موفقیت کاری می شود.

حال آیا با در نظر گرفتن این عوامل، فکر می کنید شخصیت شاخص مهمی برای افراد تازه استخدام شده است؟ یا باز هم فکر می کنید تجربه مهم تر است؟


نئو شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.