سوالات متداول در مورد آزمون رفتارشناسی دیسک

1398/01/21 3:10 PM - 5 سال قبل


1. چه تعداد ترکیب از تیپ های رفتاری براساس آزمون دیسک وجود دارد؟

زمانی که به ویژگی های رفتاری اصلی، ثانویه و ثالث یک فرد توجه می کنیم بر اساس تست دیسک به 40 ترکیب مختلف می رسیم که در جدول زیر قابل مشاهده اند.

D             I               S              C

DI            IS            SC           CD

DS           IC            SD           CI

DC          ID            SI            CS

DIS         ISC          SCD        CDS

DIC         ISD         SCI          CDI

DSC        ICD         SDI         CIS

DSI         ICS          SDC        CID

DCS        IDS         SIC          CSI

DCI         IDC         SID         CSD

2. چهار حروف آزمون دیسک به چه معنا هستند.

دیسک لغتی است که از کنار هم قرار دادن حرف اول 4 تیپ رفتاری تشکیل شده است. رفتار هر فرد ترکیبی از این 4 حرف خواهد بود یعنی:

D مخفف کلمه Dominance به معنای تسلط – نفوذ

I مخفف کلمه Influence به معنای تاثیرگذاری

S مخفف کلمه Steadiness به معنای باثبات

C مخفف کلمه Conscientious به معنای وظیفه شناسی

3. معمولاً مدت زمان انجام آزمون دیسک چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط انجام یک تست دیسک آنلاین چیزی در حدود 10 تا 15 دقیقه زمان می برد.

4. آیا آزمون دیسک معتبر و قابل اعتماد است؟

اگر آزمون تست دیسک سایت تست و تایپ استفاده می‌ کنید، باید بدانید این تست فوق العاده معتبر است. معتبر بودن این آزمون نشان می‌ دهد که دیسک دقیقاً چیزی که باید را می سنجد. قابل اعتماد بودن آن نشان می دهد که به شکل نا متناقضی موضوع مورد نظر را می‌ سنجد. سنجش عنصر اطمینان پذیری یا قابل اعتماد بودن تست رفتار شناسی دیسک به مراتب سخت تر است چون رفتار با گذشت زمان تغییر می کند و از محیطی به محیط دیگر فرق دارد. گرچه نتایج زمانی که در یک بازه زمانی مشابه و در همان شرایط محیطی گرفته شوند به یک شکل خواهند بود. اگر در سایت تست و تایپ آزمون دیسک را بزنید هنگام دریافت نتیجه متوجه خواهید شد که سه نمودار در خصوص سبک کاری، سبک شخصی و سبک عمومی را به شما خواهد داد و نتایج روی نمودارهای شما اعدادی بین یک تا 100 هستند و اعداد نرمال شده اند. این مواردی است که می توانید با سایت های مشابه آن را مقایسه کنید. مورد بعدی این است که آزمون دیسک 20 مورد از صفات فرد را مشخص می کند. این خروجی در تفسیرهای اکثر آزمون های نا معتبر در سایت های دیگر وجود ندارد. 

5. آیا آزمون دیسک از نظر فرهنگی نامتناقض است؟

خود آزمون رفتارشناسی دیسک از نظر فرهنگی نامتناقض است چون عناصر پایه و اساسی رفتار در تمامی فرهنگ ها دیده می شوند. ولی، شیوه نگرش به این عناصر ممکن است از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر فرق کند. به عنوان مثال، تسلط و نفوذ ممکن است در یک فرهنگ با احترام برخورد شود و در فرهنگ دیگر جایگاه مناسبی نداشته باشد. گرچه، حضور عنصر تسلط در رفتار همچنان وجود دارد و توسط تست دیسک ارزیابی می شود. به طور کلی، آزمون و گزارش دیسک از نظر فرهنگی نامتناقض و سازگار هستند.

6. آیا تیپ های رفتاری آزمون دیسک تغییر می کنند یا ثابت هستند؟

یک تیپ رفتاری دیسک احتمالاً به سه طریق تغییر خواهد کرد:

به واسطه محیط – زمانی که شما در مورد سبک رفتاری خود در موقعیت های مختلف فکر می کنید، یقیناً به اشکال مختلف رفتار شما در محیط کار، در خانه یا زمانی که با دوستان خود بیرون هستید، فرق می کند. این گفته برای اکثر مردم صحت دارد. مهم است که در زمان برگزاری تست دیسک در پاسخ دهی به سوالات به یک محیط خاص توجه کنیم، به جای این که به شکل عمومی تر به آن ها پاسخ دهیم. این بهترین راه برای مشاهده تفاوت ها در تیپ های شخصیتی تان در محیط های مختلف است.

به واسطه استرس – زمان برگزاری آزمون در شرایطی که تحت استرس قرار دارید یا زمانی که در یک محیط خاص احساس راحتی نمی کنید، تیپ رفتاری تست دیسک شما آن استرس و عدم قطعیت را منعکس خواهد کرد. این قضیه می تواند باعث بروز الگوهای بی همتایی در نمودارها مانند یک تغییر شدید شود. زمانی که مجددا در شرایطی با استرس کمتر در آن محیط این آزمون را کامل کنید، نمودارهای نتیجه آزمون شما احتمالا تغییر می کنند.

با گذشت زمان – غیر طبیعی نیست که تیپ رفتاری فرد با گذشت زمان تغییر کند چون ما آگاهی های جدیدی به دست می آوریم، رشد و تغییر پیدا می کنیم و هوش رفتاری و خود آگاهی خود را افزایش می دهیم. اگر در بازه های زمانی متفاوت تست رفتار شناسی دیسک را برگزار کنید، ممکن است با مرور زمان و در محیط های مختلف متوجه تفاوت هایی در نتیجه آزمون خود شوید.

7. چه تفاوتی بین آزمون دیسک و تست MBTI (مایرز بریگز) وجود دارد؟

تست دیسک و تست MBTI هر دو ابزارهای شناخته شده ای در پیش بینی رفتار انسانی و شخصیت هستند و برای بهبود روابط استفاده می شوند. امروزه از هر دو ابزار به شکل وسیعی در سازمان های دنیا استفاده می شود.

شاید مهم ترین نکته ای که باید به ذهن بسپارید این است که این دو ابزار ضد هم نیستند. از هر دو آن ها می توان به همراه هم برای یک بررسی چند وجهی و دقیق تر رفتار انسانی استفاده کرد. هردو ابزارهای روانشناسی با درجه اعتبار بالایی هستند. تا مدت های مدیدی، تست MBTI استاندارد تست های روانشناسی بود. ولی با گذشت زمان، محبوبیت آزمون دیسک به خصوص برای کاربرد در دنیای کسب کار، افزایش یافت که علت آن به چند دلیل زیر است:


  • تست MBTI در حدود 30 دقیقه زمان می برد و تقریبا 112 سوال دارد. آزمون دیسک را می توان در نصف آن زمان، تقریبا 10 تا 15 دقیقه، به پایان رساند و 24 سوال دارد.
  • آزمون دیسک به نسبت MBTI پیچیدگی کمتری دارد در نتیجه به یاد سپاری، درک و اجرای آن ساده تر است. افراد اغلب اوقات حتی با گذشت چندین سال، حداقل تیپ رفتاری غالب خود را از بین حروف D, I, S یا C به یاد می آورند، در حالی که بعید است بعد از گذشت این مقدار زمان یک فرد نتیجه تست MBTI خود را به یاد داشته باشد. 
  • یک فرد می تواند در زمان کمی نحوه اجرا و کاربرد تست دیسک را یاد بگیرد و گواهی آن را دریافت کند.
  • شما می توانید به صورت آنلاین تست دیسک را برگزار کنید و گزارش جامعی از نتیجه آن بدون نیاز به آموزش و درک عمیق از تیپ رفتاری خود، شیوه برقراری ارتباط و رفتارهای قابل پیش بینی، به دست آورید. بدون آموزش یا راهنمایی درک تست رفتار شناسی MBTI به مراتب سخت تر است.
  • تست دیسک را در سناریوهای روزانه در محیط کار یا خانه با همکاران، دوستان و خانواده به سادگی می توان اجرا کرد. تیپ های رفتاری دیگران به نسبت MBTI با تست دیسک ساده تر پیش بینی می شوند و شما این اجازه را پیدا می کنید که رفتار خود را برای برقراری رابطه بهتر با اطرافیان خود و سازش با آن ها تغییر دهید.
  • درک آزمون دیسک و استفاده از آن با خانواده و دوستان برای افراد جوان (بالای 8 سال) ساده تر است
  • تست دیسک به نسبت تست MBTI توجه کمتری به تئوری دارد و بیشتر بر کاربرد واقعی توجه می کند.
  • تست MBTI بر حالت های دوتایی شخصیتی توجه می کند که شیوه درونی فکر کردن ما را نشان می دهد. دیسک بر رفتار قابل پیش بینی توجه دارد (چرا ما این کار را انجام می دهیم، بدین طریق عمل می کنیم و بدین طریق واکنش نشان می دهیم).

در پایان، همه چیز به میل کاربر بستگی دارد. آن ها چه ویژگی هایی را می خواهند بررسی کنند؟ آیا آن ها برای آموزش دیدن وقت دارند یا فردی در کنار آن ها است که نتیجه آزمون را توضیح دهد یا به چیزی ساده تر نیاز دارند؟ چه مدت زمان برای انجام آزمون و بررسی نتایج نیاز دارند؟ کاربرد آن چیست؟ این سوالات اغلب اوقات باعث می شود شما به عنوان تست شخصیت شناسی از بین تست MBTI و رفتار شناسی دیسک یکی را انتخاب کنید.

برخی حتی این چنین می گویند. من شنیده ام که ممکن است برای استفاده از تست های شخصیت شناسی در بحث استخدام به دردسر بیفتم. من می خوام تا جای ممکن بهترین افراد را استخدام کنم ولی نمی خواهم این کار به شکلی انجام شود که مشکل آفرین شود.

به هیچ وجه مشکلی نخواهید داشت! شرکت ما چندین سال است در زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی فعالیت می کند. ما بر اجرای آزمون های استخدامی متعددی نظارت داشته ایم و مشتریان زیادی داریم. از نظر حرفه ای بودن و بهره وری، تست و تایپ این اطمینان را 100 درصد به شما می دهد که با استفاده از آزمون های استخدامی ما می توانید شرکت خود را برای استخدام افراد عالی در یک موقعیت بهتر قرار دهید. 

ابزار استخدامی تست و تایپ با نام پنل ارزیابی گروهی و سازمانی به شکلی طراحی شده است که نکات قوت خاص شغلی را هدف قرار می دهند و به شکل مقرون به صرفه ای امکان استفاده از آن برای محک زدن تمامی داوطلبان شغلی وجود دارد و شما از یک روش دقیق، منصفانه و نا متناقض برای شناسایی بهترین کاندیداها استفاده می کنید.

ابزار استخدامی تست و تایپ با در نظر گیری استانداردهای جهانی ایجاد شده است. با استفاده از آزمون های شخصیت شناسی تست و تایپ در فرآیند استخدام نه تنها شیوه صحیحی در پیش می گیرید، بلکه در کمترین زمان بهترین ها را انتخاب خواهید کرد. 

آیا نیازی است من با مرور زمان نتایج آزمون دیسک را دوباره بررسی کنم تا ببینم تغییر یافته اند یا نه؟ اگر جواب مثبت است، هر چند وقت یک بار این کار را پیشنهاد می کنید؟

سوال خوبی است. گرچه غیرطبیعی است که تیپ شخصیتی اصلی فرد با گذشت زمان تغییر کند، ولی رفتار کمی سیال تر است. مردم اغلب اوقات با مرور زمان شیوه برقراری ارتباط خود را به واسطه یادگیری، تجربه و سازگاری با موقعیت های مختلف تغییر می دهند. بزرگترین تغییر معمولا در نمودار اول دیسک رخ می دهد، چون این نمودار نحوه بیان خارجی سبک رفتاری ما را می سنجد.

مقدار تغییر سبک رفتاری فرد با گذشت زمان به نحوه برخورد او با فشارهای روزانه و میل به رشد و سازگاری، بستگی دارد.

به عنوان مثال یکی از مشتریان ما قصد داشت افراد استخدامی جدید خود را بعد از یک بازه زمانی 2 ساله دوباره محک بزند. آن ها در صنعت خدمات اجتماعی فعالیت می کنند که معمولا تعداد زیادی از داوطلبان شغلی تیپ رفتاری S و I دارند. (صنعت خدمات اجتماعی حوزه ای با سطح روابط بسیار بالا است و تیپ افراد تاثیرگذار و با ثبات به سمت این شغل ها جذب می شوند). نکته جالب این است که شغل های این صنعت به توجه زیادی به جزئیات، کاغذ بازی و پیگیری (ویژگی های تیپ C) نیاز دارند. این مشتری متوجه شد که موفق ترین کارمندان افرادی هستند که با مرور زمان ویژگی های تیپ رفتاری C را در خود افزایش داده اند، در حالی که هم چنان سبک های S و یا I خود را بالاتر از خط میانی حفظ کرده بودند. این قضیه به شکل کاملا بارزی "سازش" موفق آمیز با موقعیت شغلی را نشان می دهد که تنها امکان سنجش آن بعد از گذشت زمان وجود دارد.  

همه با گذشت زمان تغییر نمی کنند و تغییرات نشانه برقراری ارتباط بهتر یا بدتر نیستند. گرچه، درک دقیق سبک رفتاری هم از نظر کاری و هم فردی فوق العاده با ارزش است. برای این که مطمئن شوید از تغییرات مهم مطلع می شوید، ما به شما پیشنهاد می کنیم بعد از گذشت چند سال دوباره در آزمون شرکت کنید و نتایج را با هم مقایسه کنید.

آیا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد افرادی در اختیار من قرار دهید که با امتیاز بالاتر در ربع های مخالف دایره (I و C یا D و S) قرار می گیرند؟

این احتمال بسیار وجود دارد که نمودار دیسک شما تیپ های رفتاری مخالف را در بر گیرد (یعنی D-S یا I-C). از اکثر ترکیبات این تیپ های رفتاری به عنوان "ترکیبات سبک رفتاری" یاد می شود چون هر سبک تمایل دارد با دیگر سبک های بیان شده شکل گیرد یا به آن ها تغییر یابد.

به عنوان مثال، زمانی که یک C با S ترکیب می شود، اغلب اوقات با فردی روبرو خواهید شد که سنجیده تر و منطقی تر عمل می کند. آن ها کمال گرایانی هستند که دیگران را با سطح بالایی از استاندارد می سنجد. زمانی که یک C با یک D ترکیب می شود، اغلب اوقات با فردی روبرو می شوید که می تواند در زمان روبرو شدن با اطلاعات با قطعیت عمل کند. آن ها هم چنان کمال گرا هستند ولی ارزش زیادی برای سریعا و به شکل موثری عمل کردن قائل می شوند.

گاهی اوقات سبک های مختلف با هم ترکیب نمی شوند. بلکه افراد متوجه خواهند شد که بسته به شرایط از یک سبک به سبک دیگر رو می آورند. I-C از یک طرف دارای توانایی جستجو، تحلیل و تحقیق است، ولی به سادگی یافته های خود را به سایرین با مهارت شفاهی و بیانی عالی نشان می دهد. D-S متوجه خواهند شد که دوست دارند سریع و قاطعانه وارد عمل شوند ولی بخش دیگر آن ها به کندی عمل می کند و وقت بیشتری برای فکر کردن می خواهد.

سبک های مخالف معمولا یک تجربه هستند یا یک پاسخ سازشی یا یاد گرفته در برخورد با محیط به شمار می روند. به عنوان مثال یک فرد شدیدا I بعد از دست دادن یک مشتری کله گنده به علت یک خطای املایی متوجه می شود باید با دقت و تجزیه و تحلیل بیشتری عمل کند. یک فرد شدیدا S یاد می گیرد که به عنوان بزرگترین بچه خانواده بعد از فوت والدین باید شخصیت مطمئن تر و محکم تری از خود نشان دهد.

یک تاریخچه مختصر:

1921 – کارل یونگ 4 تیپ شخصیتی غالب که هدایت کننده رفتار هستند را شناسایی کرد و آن ها را در کتاب تیپ های روانشناختی خود نام برد.

1928 – ویلیام مولتون مارستون – 4 ویژگی روانی غالب را شناسایی کرد که هدایت کننده رفتار ما هستند و آن ها را در کتاب عواطف مردم معمولی در هاروارد نام برد. این 4 ویژگی شخصیتی عبارتند از تسلط، تاثیرگذاری، با ثبات و وظیفه شناسی.

1940- اولین آزمون دیسک توسط والتر کلارک براساس نظریه ویلیام مولتون مارستون، ایجاد شد. در این آزمون همانند با نظریات مارستون بر 4 ویژگی رفتاری توجه می شد که می توانند منجر به ترکیبات و شدت های مختلف تیپ های رفتاری شوند که براساس محیط فرد (کار، خانه یا در بین اجتماع) می توانند فرق کنند.

سبک D = تسلط، قاطع، مستقیم، هدف گرا

سبک I = تاثیرگذار، برون گرا، خوش بین، مشتاق

سبک S = با ثبات، همدردی، صبر، شنوندگانی خوب

سبک C = وظیفه شناس، موافق، منظم، خلاق

آزمون دیسک یک فرد 1 حرف یا ترکیبی از 3 حرف خواهد بود گرچه تنها وجود یک تیپ بسیار به ندرت دیده می شود. به عنوان مثال، DIS یا CI متداول تر است.

1962 – اولین تست MBTI توسط کاترین کوک بریگز و دختر او ایزابل بریگز مایرز ایجاد و به همین علت نام مایرز بریگز به آن داده شده است. آن ها بر 4 ویژگی شخصیتی دوتایی توجه کردند:

برونگرایی (E) در مقابل درونگرایی (I)

حسی (S) در مقابل شهودی (N)

منطقی (T) در مقابل احساسی (F)

قضاوتی (J) در مقابل دریافت گرا (P)

نتایج تست MBTI یک فرد همواره 4 حرفی خواهد بود. شما در دسته اول یا برونگرا یا درونگرا و در نتیجه E یا I خواهید بود. این الگو در تمامی 4 دسته رعایت می شود. در پایان تیپ شخصیتی شما چیزی مانند ENTP یا ISFJ خواهد بود.


mbti (ام بی تی آی) دیسک


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.