چطور می توانید در عصر دیجیتال مهارت‎های نرم خود را توسعه دهید؟

1398/02/07 2:04 PM - 4 سال قبل


با ظهور سیستم ‎های اتوماسیون، مهارت‎ های نرم مانند برقراری ارتباط صحیح، همکاری و تفکر انتقادی جزو اولویت ‎های اصلی سازمان‎ ها شده‎ اند. برای این که فارغ  ‎التحصیل‎ های دانشگاهی یا نیروی کاری فعلی بتوانند با موفقیت در کنار ماشین ‎ها کار کنند باید به چیزی که به آن‎ ها هویت انسانی می ‎بخشد، تکیه کنند.

براساس تحقیقی که تحت عنوان «کمبود استعداد» در سال 2016- 2017 از سوی شرکت ManpowerGroup انجام شده است «مهم ‎ترین مهارتی که می ‎توانید پرورش دهید آموزش‎ پذیری» است تا بتوانید برای یک مدت طولانی دوران کارمندی خود را حفظ کنید. مضحک است که اصطلاح «آموزش‎ پذیری» اغلب اوقات به نحوه استفاده آسان از یک محصول نرم‎ افزاری یا اینترفیس کاربری اشاره می ‎کند. اما در زمینه کاری، به این معنا است که افراد برای این که مفید بودن خود را حفظ کنند باید دائما در حال یادگیری باشند.

سازمان‎ ها امروزه نیاز شدیدی به کارمندانی با سطح مهارت نرم بالا دارند، ولی بین این که فارغ‎ التحصیلان دانشگاهی فکر می ‎کنند چه مهارتی دارند و عقیده سازمان ‎ها در این زمینه چیست، یک شکاف قابل توجه وجود دارد. دو ارزیابی که اخیرا انجام شده است، یکی برای جمع ‎آوری دیدگاه دانشجویان و دیگری نظر کارفرمایان، اختلاف‎ های قابل توجهی را نشان داد.

مهارت‎ های برقراری ارتباط شفاهی: بیش از 65 درصد دانشجویان برای مهارت‎ های برقراری ارتباط شفاهی در محیط کار نسبت به خود بسیار مطمئن هستند، در حالی که تنها کمتر از 30 درصد کارفرمایان چنین احساسی را دارند.

مهارت‎ های تفکر انتقادی: نزدیک به 70 درصد دانشجویان نسبت به مهارت ‎های انتقادی خود مطمئن هستند، در حالی که فقط 26 درصد کارفرمایان نسبت به توانایی‎ آن‎ ها در این زمینه اطمینان دارند. 

مهارت‎ های همکاری: نزدیک به 80 درصد دانشجویان عقیده دارند که می ‎توانند نقش موفقی در کارهای تیمی داشته باشند، در حالی که این رضایت در بین کارفرمایان در حدود 40 درصد است.

مشکل توسعه مهارت نرم

این اختلاف نظرات هشداردهنده است ولی چه چیزی باعث شکل‎ گیری آن‎ ها شده است؟

این شکاف بین مهارت ‎های نرم به این دلیل وجود دارد که تقریبا ارزیابی این شایستگی‎ ها و بهبود قابل توجه آن‎ ها با استفاده از روش‎ های سنتی غیر ممکن است. نه تنها مربیان اغلب اوقات برای کار با دانشجویان به صورت فردی برای توسعه این مهارت ‎ها وقت و منابع لازم را ندارند، بلکه ارزیابی ‎های کاغذی نمی ‎توانند به صورت دقیقی هر مهارت نرمی را بسنجند.

افزایش دوره‎ های آنلاین پیشنهادی یک لایه دیگر به این مشکل اضافه می‎ کند. چون مربیان، دانشجویان و سایر اعضای کلاس (همتایان) آن‎ ها در محیط ‎های آموزش از راه دور تماس چهره به چهره کمتری دارند، بنابراین سخت می ‎توان برای ایجاد مهارت ‎های نرم آموزش ‎های لازم را ارائه داد.

در نتیجه، بسیاری از دانشجویان پیش از فارغ ‎التحصیلی این شایستگی‎ های کلیدی را به شکل صحیح گسترش نمی  ‎دهند.

همان طور که سازمان ‎ها و موسسات به دنبال راه‎ هایی برای پوشاندن شکاف مهارت نرم هستند، پلتفرم های آنلاین آموزش به عنوان یک راه ‎حل شکل گرفته است. پلت‎فرم  ‎های آموزش آنلاین این امکان را به دانشجویان می ‎دهند با همتایان و مربیان خود تماس چهره به چهره بیشتری داشته باشند و افراد بتوانند براساس وقت خود و از هر دستگاهی ارتباط برقرار کنند.

آموزش آنلاین مهارت های نرم باید چگونه باشد تا بهترین بازخورد را داشته باشد:

1) تمرین ‎های تجربی

شناسایی صحیح قطعات خودرو در یک تصویر به این معنا نیست که می‎ دانید چطور یک ماشین بسازید، همچنین انتخاب یک پاسخ صحیح از فهرستی از گزینه ‎ها توانایی شما در مدیریت و برخورد با یک مشکل در محیط کار را نشان نمی ‎دهند.

متغیرهای خاصی در این جا دخیل هستند که افراد می‎ توانند تنها از طریق تمرین آن‎ ها را یاد بگیرند. بهترین راه‎ حل ‎های ارزیابی ویدئویی تمرین‎ های تجربی را پیشنهاد می‎ دهند که در آن دانشجویان با سناریوهایی مشابه با دنیای واقعی روبرو می ‎شوند و باید نسبت به تسلط به آن ‎ها فکر کنند. چون دانش‎ آموزان از طریق ویدئو تمرین می ‎کنند، می‎ توانند دائما توانایی خود را در برقراری ارتباط موثر را بهبود بخشند و دانش خود را در محیط کاری بهتر بیان کنند و به کار بگیرند.

2) بازخورد شخصی

سنجش‎ های (ارزیابی ‎ها) جمعی بدون شک ارزش لازم را دارند ولی تحقیقات نشان می‎ دهد دانشجویان زمانی که بازخورد شخصی دریافت کنند سریع‎ تر پیشرفت می ‎کنند. ارائه مثال ‎های مشخص در مورد نکات قوت و ضعف به افراد می ‎تواند به آن‎ ها کمک کند متوجه شوند چه چیزی جواب می‎ دهد و چه چیزی جواب نمی ‎دهد و آن ‎ها می‎ توانند از این دانش در وظایف و تکلیف ‎های خود استفاده کنند.

بسیاری از راه حل‎ های سنجش ویدئویی قابلیت ارائه بازخورد دارند که مربیان و همتایان می ‎توانند نظر شخصی خود را از طریق ویدئو یا متن با ثبت زمان اعلام کنند. این قابلیت دقیقا لحظه‎ ای که یک دانشجو به خوبی ارتباط برقرار نکرده است یا یک موضوع را به درستی متوجه نشده است را مشخص می‎ کند که یک قسمت مهم از توسعه مهارت‎ های نرم است. 

3) گواهی اتمام دوره

به جای تنها استفاده از ارزیابی های کاغذی برای مشخص کردن این که فارغ‎ التحصیل‎های دانشگاهی مهارت لازم برای موفقیت را دارند، پلت‎فرم‎ های ارزیابی ویدئویی می ‎توانند مستقیما آزمون های اتمام دوره را فراهم کنند.

مربیان برای بررسی این که یک دانشجو مهارت‎ های خاصی را دارد یا نه می‎ تواند فیلم انجام یک تمرین تجربی را مشاهده کند تا ببینید آن‎ ها در یک مجموعه کاری مرتبط چه مهارت‎ هایی را می ‎توانند به نمایش بگذارند.

انجام موفق این تمرین ‎ها همچنین در اختیار فارغ ‎التحصیلان مدرکی قرار می‎ دهد که می ‎توانند به کارفرمایان آینده خود نشان‎ دهند و همچنین از موفقیت خود در حوزه شغلی مورد نظر مطمئن شوند.

4) نظر همتایان

دانشجویان با توجه به نظری که از سوی سایر اعضای کلاس به دست می ‎آورند می ‎توانند در خود مهارت‎ های با ارزشی مانند برقراری ارتباط صحیح و تفکر انتقادی را پرورش دهند اما اغلب اوقات ساده ‎سازی این فرآیند مشکل است. بهترین پلت‎فرم‎ های ارزیابی ویدئویی امکان ثبت نظر سایر اعضای کلاس را در حدی که لازم است فراهم می‎ کنند چون آن‎  ها تمامی ویدئوها و قابلیت بازخورد را در یک پلت‎فرم میزبانی می ‎کنند.

به عنوان مثال زمانی که یک دانشجو تکلیف خود را ثبت می‎ کند، او فورا با کادری روبرو می‎ شود که ویدئو دانشجوی دیگری را مشاهده کند و نظر خود را بفرستد.

5) خود ارزیابی

نتایج تحقیقات بی شماری نشان داده است که چطور «خود ارزیابی» باعث ارتقاء احتمال یادگیری دائمی می‎ شود. به طور کلی علت آن این است که زمانی که فرد متوجه شود چطور باید به کار خود دقت و آن را بررسی کند، توانایی تفکر انتقادی او بهبود می‎ یابد و بهتر می ‎تواند نسبت به کار دیگران نظر دهد.

پلت‎فرم‎ های ارزیابی ویدئویی امکان خود ارزیابی را مهیا می‎ کنند یعنی این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‎ دهند تا پیش از ثبت ویدئو به دقت آن را بررسی کنند و اگر لازم بود دوباره آن را ضبط کنند.

این ویژگی کمک می ‎کند یک ذهنیت پیشرفت مداوم در دانشجو شکل بگیرد و او اغلب اوقات پس از فارغ ‎التحصیلی با این الگوی ذهنی وارد دنیای کار می‎ شود.


هوش هیجانی شخصیت شناسی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.