IQ یا هوش چیست و نرمال آن چقدر است؟

1398/04/05 4:58 PM - 4 سال قبل


در علم، اصطلاح هوش معمولا اشاره به چیزی می‎کند که اسم آن را هوش شناختی یا آکادمیک می‎گذاریم. Resing و Drenth در کتاب خود با موضوع هوش در پاسخ به سوال «هوش چیست؟» می‎گویند «تمام قابلیت ‎های شناختی یا ذهنی که به کسب دانش نیاز دارند و فرد از آن دانش به شکلی هدفمند و همراه با ساختار برای حل مشکلات استفاده می‎کند.»

به بیان ساده، می‎توانیم بگوییم هوش نشان می‎دهد چقدر باهوش یا زرنگ هستید.

اولین تست ‎های هوش در زمینه روانشناسی

آزمون‎ های طراحی شده توسط بینه و سایمون اولین تست ‎های هوش بودند که در ابتدای قرن بیستم مورد پذیرش گسترده قرار گرفتند. آنها تست‎ های ارتشی آلفا و بتا را در دوران جنگ جهانی اول برای ارزیابی سربازان ارتش ارائه کردند که بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و محبوب شدند.

در سال ‎های اخیر آزمون‎ های وکسلر بیشترین ابزار استفاده شده در روانشناسی برای سنجش هوش هستند. طراح این آزمون‎ها وکسلر است که اولین آزمون خود را در دهه 30 میلادی منتشر کرد. وکسلر از ساختار تست‎های بتا و آلفای بینه برای طراحی آزمون خود استفاده کرد. یک ویژگی مهم آزمون وکسلر این بود که در زمان محاسبه بهره هوشی (IQ) ، سن را در مد نظر قرار می‎داد. به عبارت دیگر، در محاسبه بهره هوشی اصلاح سن انجام می‎شود. به خاطر همین ویژگی بهره هوشی در طول دوران عمر ثابت باقی می‎ماند.

لینک تست هوش ریون همراه با پاسخنامه (مناسب برای زیر 18 سال)

در صورت تمایل برای انجام تست هوش آی کیو ده گانه IQ ، تست و تایپ این آزمون را به صورت حضوری برای افراد 18 سال به بالا و همچنین برای سازمانها جهت استخدام و ارزیابی کارکنان؛ برگزار میکند. برای هماهنگی و رزرو وقت آزمون با شماره 093091444862 تماس بگیرید. 

بهره هوشی یا IQ چیست ؟

IQ سر واژه Intelligence Quotient (بهره هوشی) است. تعریف بهره هوشی چیست؟ بهره هوشی مقدار هوش شما است که به عدد نشان داده می‎شود. 

یک فرد می‎تواند با شرکت در یک تست هوش بهره هوشی یا IQ خود را اندازه بگیرد. میانگین بهره هوشی افراد 100 است و اگر امتیازی بالاتر از آن بگیرید، از یک فرد معمولی باهوش‎ تر هستید و امتیاز پایین‎ تر نشان می‎دهد که (تا حدی) هوش کمتری دارید.

بهره هوشی امتیاز شما در یک تست هوش را نشان می‎دهد و اغلب اوقات با گروه سنی خودتان مقایسه می‎شود. تست هوش یک میانگین امتیاز 100 دارد و انحراف معیار آن 15 است. این انحراف معیار چه معنایی دارد؟

به عبارت دیگر 68 درصد افراد امتیاز هوشی بین 85 تا 115 دارند و امتیاز بهره هوشی 95 درصد جمعیت افراد بین 70 تا 130 است.

چند مثال درمورد بهره هوشی

زمانی که بهره هوشی شما 100 است چه معنایی دارد؟ به این معنا است که نیمی از مردم امتیاز هوش بالاتری از شما دارند. نمره هوش نیمی دیگر از شما کمتر است. حالا بهره هوشی 130 چه معنایی دارد؟

یعنی از 97.5 درصد افرادی که در گروه سنی شما قرار می‎گیرند هوش بیشتری دارید و تنها 2.5 درصد افراد نمره هوش بهتر از شما دارند.  

اگر مایل به انجام تست IQ برای خود و یا سازمان خود هستید با ما در تماس باشید. برای اطلاع از آزمون های دیگر ما به صفحه انواع تست روانشناسی و شخصیت شناسی مراجعه کنید.


هم اکنون درتست و تایپ، تست آی کیو ده گانه برای بزرگسالان به منظور استخدام و ارزیابی کارکنان به صورت حضوری برگزار میشود. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی وقت آزمون با شماره 09309144862 تماس بگیرید.




شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی تست هوش


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.