عملکرد تیمی شخصیت ENTP در تیم سازی

1400/10/25 9:18 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ENTP به افرادی برونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی اشاره می کند که یکی از نادرترین تیپ های شخصیتی در جامعه است. ENTP ها از وقت گذرانی با دیگران، تمرکز بر مفاهیم جامعه به جای توجه بیش از حد به جزئیات و استفاده از منطق خود برای تصمیم گیری لذت می برند.

ENTP ها هنگام کار ترجیح می دهند به جای تعیین محدوده زمانی و ضرب الاجل، انعطاف پذیر باشند. افراد دارای این تیپ شخصیتی در جامعه MBTI به دلیل علاقه خود به ایده های جدید به عنوان خیال پرداز و همچنین مجادله گر شناخته می شوند.

فردی با تیپ شخصیتی ENTP معمولا متفکر و خلاق است و همیشه به دنبال راه حلی برای مشکلات می گردد. استعدادهای او در پروژه های جدید شکوفا می شوند.

این امر می تواند آن ها را به همکارانی شایسته و همچنین هیجان انگیز تبدیل کند. البته ممکن است مشکلاتی را در جنبه های اجتماعی کار به وجود آورند.

در ادامه با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی افراد دارای تیپ شخصیتیENTP در گروه ها و موقعیت های شغلی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ENTP ها در تیم

ENTP ها در محل کار انتظارات واضحی دارند، اما برآورده کردن آن ها همیشه آسان نیست. مجادله گران به شایسته سالاری معتقد هستند و انتظار دارند بالادستی هایشان به ایده ها و نظراتشان اهمیت دهند، بحث هایی خوب با همکاران داشته باشند و همچنین از مدیران توقع دارند همیشه راه حل و ایده های جدیدی ارائه دهند.

البته همیشه بدین شکل نیست. ENTP ها می دانند باید به دنبال چه چیزی باشند و می توانند به جای برخورد و جدال با رئیس و مدیران خود، راه های میانبری را برای رسیدن به خواسته هایشان بیابند تا نیاز به بحث با کسی نباشد.

افراد تیپ شخصیتی ENTP در محل کار

ENTP ها برای امتحان بعضی از راه حل های خلاقانه خود، استقلال و آزادی نسبتا زیادی می خواهند. آن ها به راه حل های سطحی و سریع راضی نمی شوند و می خواهند راه حل های جدید و کارآمد را ارائه دهند.

این افراد در کارهای خود توجه زیادی به استراتژی دارند و همچنین هنگام برقراری ارتباط با دیگران می توانند بسیار خوب عمل کنند.

این تیپ شخصیتی هنگام تصمیم گیری ها معمولا در پاسخ به اطلاعات جدید سریع تصمیم می گیرد. آن ها می توانند به سرعت اطلاعات و داده های مختلف را جمع آوری کنند و در دسته بندی های گوناگون جای دهند. پس از این کار در مورد چگونگی حل مسئله فکر می کنند و در نهایت می توانند تصمیم های خوبی اتخاذ کنند.

رویکرد ENTP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی ENTP روابط تیمی غالبا درباره تولید و به اشتراک گذاری ایده ها است. آن ها در شروع روابط قاطع عمل می کنند و معمولا به راحتی با دیگران ارتباط می گیرند.

آن ها افراد را برای گفتگوهای جالب دور یکدیگر جمع می کنند، می خواهند راحت باشند و بحث هایی پرجنب و جوش و هیجان انگیز کنند. این افراد در ارتباط با مردم، شناخت آن ها و به اشتراک گذاشتن کارها و ایده های مورد علاقه خود استعدادی ذاتی دارند.

ENTP ها معمولا به عنوان کاتالیزور در تیم عمل می کنند و می توانند کارها را سرعت بخشند و با توجه به دیدگاه و فعالیت های دیگران پتانسیلشان را به آسانی تشخیص دهند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ENTP با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ENTP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

ممکن است به نظر برسد که ENTP ها تعارض و دعوا را دوست دارند. زیرا اغلب درگیر بحث و جدل می شوند تا شفافیت و درک جامع تری نسبت به مسائل مختلف داشته باشند.

هنگامی که درگیری رخ می دهد، آن ها سعی می کنند مکالمه را ادامه دهند و آنچه را که در حال رخ دادن است برای خود و دیگران روشن تر کنند. به همین دلیل اغلب در مورد مکالمه و حتی روند بحث نظر می دهند.

چگونه در گروه ها با ENTP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

سعی کنید در محل کار، محیطی را فراهم کنید که غیرمعمول باشد و امکان کاوش های کارآفرینانه و رویکردهای خلاقانه را برای حل مشکلات موجود فراهم کند.

به ENTP ها فرصت دهید تا بینش های خود را در مورد احتمالات، حوادثی که ممکن است در زندگی رخ دهد و همچنین نحوه رسیدن به موفقیت در شرایط مختلف به اشتراک بگذارند.

رویکرد ENTP ها هنگام فعالیت در تیم

اگر ENTP ها به عنوان کارمندان و زیردستان تیم فعالیت کنند، پویایی در محیط کار به وضوح دیده خواهد شد. زیرا آن ها به راحتی ایده های مدیرانشان را به چالش می کشند و از قوانین و دستورالعمل های محدود کننده شدیدا بیزار هستند.

این مجادله گران با تیزبینی، کنجکاوی و ذهن قوی خود از رفتارهای ناهنجار حمایت می کنند و می توانند به راحتی روش های جدیدی در پیش گیرند و آن را نیز به دیگران پیشنهاد کنند.

آن ها اعتقاد دارند که اگر می توان کاری را بهتر انجام داد، باید همین کار را کرد. ENTP ها به راحتی از دیگران انتقاد خواهند کرد تا زمانی که منطق و کارآمدی را در تمام امور اطراف خود مشاهده کنند.

بزرگ ترین چالش برای ENTP ها این است که غالبا موقعیت های پایینی دارند و مجبور هستند جزئیات را اجرا کرده و کارهای مزخرف را تحمل کنند. همچنین عملکردی مطابق برنامه هایی که مدیران تعیین می کنند داشته باشند.

آن ها نمی توانند وقت خود را صرف کارهای بیهوده یا معمولی و روتین کنند. می توان گفت کارهای یکنواخت کابوس ENTP ها هستند. اگر مدیران بتوانند از اولویت های مجادله گران برای مقابله با چالش های پیچیده و پروژه های گوناگون استفاده کنند، اوضاع خیلی بهتر پیش می رود.

نحوه مدیریت ENTP ها در تیم

هدف ENTP ها معمولا رسیدن به مدیریت نیست اما این مقامی است که مجادله گران با آن بیشتر احساس راحتی می کنند.

مدیریت به ENTP ها اجازه می دهد با رویکردها و مسائل مختلف دست و پنجه نرم کنند و راه های نوآورانه ای را برای مقابله با چالش های جدید پیدا کنند. بدون این که به اجرای گام به گام برنامه های خسته کننده نیاز داشته باشند.

مجادله گران، مدیرانی گشاده رو و منعطف هستند، به همین علت خودشان و کارمندانشان آزادی ذهنی دارند. البته این امر می تواند منجر به بی نظمی ایده ها و رویکردهای متناقض شود، اما ENTP ها در ارزیابی دقیق و عینی برنامه های موثر نیز عالی عمل می کنند.

ویژگی های ذکر شده همیشه باعث سهولت در برقراری رابطه و دوستیابی نمی شوند. اما هدف ENTP ها دوست داشته شدن نیست و آن ها به مورد احترام بودن و باهوش یا توانا خطاب شدن علاقه بیشتری نشان می دهند.

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ENTP هستند، در بحث های منطقی موضع خود را حفظ می کنند که این امر آنان را به مدافعانی قدرتمند برای رسیدن به اهدافشان تبدیل می کند.

چالش ENTP ها تمرکز است. زیرا احتمال دارد پیش از این که هم تیمی هایشان بتوانند جزئیات اهداف و تعهدات خود را جمع بندی کنند، در تلاش برای یافتن چالش و هیجان از پروژه ای به پروژه دیگر بپرند.

واکنش ENTP ها به تغییرات در تیم

هنگامی که لازم است شرایط تغییر کند، احتمالا ENTP ها با سرعت به سمت ایده ها و گزینه های جدیدی برای انجام متفاوت کارها خواهند رفت.

این امر می تواند بدان معنی باشد که ENTP ها به راحتی از تغییراتی که پیش می آید استقبال نمی کنند و سعی دارند شرایط را بهبود بخشند. همچنین ممکن است گاهی نسبت به تغییرات زیاد مقاومت نشان دهند.

ENTP ها در محل کار

ENTP ها به دلیل علاقه به طوفان فکری یا همفکری گروهی، بحث و تحلیل بیش از حد می توانند جو محیط کاری را تا حدودی دوقطبی کنند.

با این کار همکاران عمل گرا و وظیفه محورتر خود را دیوانه خواهند کرد اما الهام بخش کسانی خواهند بود که از نوآوری و ایده های خوب لذت می برند.

جلسه ای که در آن همه با طرح اولیه ارائه شده موافقت کرده اند و سپس ده دقیقه بعد همه در احمقانه بودن آن طرح شکایت می کنند، ENTP ها را بیش از هر چیزی آزار می دهد.

افراد با تیپ شخصیتی ENTP برای ارزیابی صادقانه، مستقیم و عینی ایده های مختلف تلاش می کنند، به طوری که اغلب به دلیل نشان ندادن حساسیت بیش از حد و مدارای خود مشهور می شوند.

خوشبختانه مجادله گران می دانند چگونه آرامش خود را حفظ کنند و با کمک بازی با کلمات، شوخ طبعی و ذات برون گرای خود نیز می توانند به سادگی دوستان جدید پیدا کنند.

ENTP ها همیشه می خواهند از مخزن دانش خود استفاده کنند. به همین دلیل گفتگو با آن ها آموزنده و سرگرم کننده است. این امر باعث می شود دیگران بتوانند هنگام مشکلات و سختی های خود سراغشان بروند تا با دانش خود به آن ها کمک کنند.

شرکت و جامعه

ENTP ها در محیط های کاری سنتی عملکرد چندان خوبی ندارند. البته این بدان معنا نیست که ENTP ها نمی توانند مسیر شغلی مشخصی داشته باشند یا با بالادستی های خود به مشکل برمی خورند.

البته امکان دارد برخی از آن ها با چنین مسائلی درگیر شوند، به این دلیل که روش های سنتی موجود در محیط کاری را نمی پسندند و عقیده دارند روش های دیگر بهتر عمل می کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP دلیل انجام کارهای بیهوده ای را که نسل های پیشین انجام می دادند نمی فهمند و دوست ندارند قوانین را تنها به این خاطر که مدتی طولانی وجود داشته اند، رعایت کنند.

اگر فردی ENTP راه بهتری را برای انجام کارها پیدا کند، احتمالا بدون درخواست اجازه از بالادستی های خود به آن عمل می کند. این امر ممکن است دردسرهای زیادی برای آن ها به وجود آورد. به ویژه در محیط های کاری سنتی و مکان هایی که انتظار می رود طبق قوانین و محدودیت های خاص عمل کنند.

احتمال دارد فرد ENFP که به اجبار وارد چنین محیطی شده باشد، به همین دلیل مدام با رئیس یا مدیر خود بحث و اختلاف نظر داشته باشد.

ENTP ها عاشق تغییر هستند و به آن نیاز دارند تا حس سلامتی، خشنودی و شادی داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از ENTP ها دائما تغییر شغل می دهند و از یک شغل به شغلی دیگر می روند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP توانایی بالایی برای انطباق با تغییرات در محل های کاری، نقش ها و انتظارات دارند و می توانند تمام زندگی خود را به دنبال علایق گوناگونشان و همچنین کاوش در تمام موضوعات بگذرانند.

با این حال، هر نوع تغییری نیز به مذاقشان خوش نمی آید. ENTP ها از تفکر درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت خود استفاده می کنند که به آن ها توانایی خارق العاده ای برای سازماندهی، تجزیه و تحلیل و همچنین ذخیره داده ها می دهد.

به دلیل وجود این کارکرد، آن ها اغلب نقص هایی را در نحوه انجام کارها یا خود محیط کاری مشاهده می کنند. اگر کسی بخواد تغییراتی را ایجاد کند که مشکلات و کاستی های فراوانی دارد، ENTP ها فورا و با صدای بلند آن را اعلام می کنند!

سو استفاده در محیط کار

ENTP ها ذهن فعال و تیزی دارند. گاهی بسیار تیزبین هستند و اگر فردی ناسالم باشند می توانند از این ذهن قوی خود برای قضاوت یا مجازات اطرافیان خود استفاده کنند. این اتفاق معمولا زمانی می افتد که ENTP عمیقا ناراضی است یا شخصیت بسیار ناسالمی دارد که می تواند در محل کار بسیار مخرب باشد.

ENTP ها ارتباطات خوبی دارند و زمانی که این توانایی کاهش یابد، می تواند باعث رفتارهایی مانند ارائه لیست بالابلندی از مشکلات همکاران به آن ها شود.

این صداقت بیش از حد می تواند بزرگ ترین نقطه قوت ENTP باشد. اما زمانی که از آن به عنوان سلاح استفاده می کند بسیار مخرب و آسیب رسان خواهد بود.

نقاط قوت ENTPها در محل کار

ENTP ها در محل کار مهارت ها و نقاط قوت متعددی از خود نشان می دهند. آن ها در چالش ها و حل مشکلات پیشرفت می کنند و رضایت شخصی بالایی در جلسات طوفان فکری، شروع پروژه ها و مسیر اطمینان از اجرای صحیح پروژه ها کسب خواهند کرد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP همچنین انتقادات را تا زمانی که منطقی و براساس عملکردشان باشد، با آغوش باز می پذیرند زیرا معمولا آن را راهی برای بهبود مهارت های خود می دانند.

چنین اصول اخلاقی می تواند از آن ها همکار، رئیس و کارمندان خوب و همچنین خالقانی مبتکر بسازد که بسیاری از ایده ها و تغییرات جدید را به محل کارشان می آورند.

ENTP ها الهام بخش هستند. آن ها ایده ها و نوآوری های زیادی دارند و همیشه مردم را به انجام کارهای بیشتر، تفکر طولانی تر و خلق ایده های جدیدتر تشویق می کنند که در محل کار بسیار مفید خواهد بود.

افرادی که تیپ شخصیتی ENTP دارند، به ایده ها علاقه نشان می دهند و ایده های دیگران را تا زمانی که خوب باشد، قبول خواهند کرد. چنین اخلاقی می تواند محل کاری تعاملی و نوآورانه ایجاد کند که در آن تمامی اعضا تشویق می شوند تا در موضوعات مختلف مشارکت داشته باشند و نظر دهند.

توانایی رهبری با الهام بخشی و سوق دادن طبیعی دیگران به سمت استفاده از تمام پتانسیل هایشان یکی از بزرگ ترین نقاط قوت ENTP است.

این ویژگی چیزی است که مدیران هوشمند آن را درک کرده و سعی می کنند از آن به نحو احسن بهره ببرند. بیشتر ENTP ها نیز عاشق رئیس ها و مدیران باهوش هستند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENTP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ENTPها در محل کار

ENTP ها همیشه حوصله تکمیل پروژه های خود را ندارند. این ویژگی می تواند مشکلی بزرگ در محل کار آن ها به وجود آورد، مخصوصا اگر آن ها در موقعیت یک کارمند عادی باشند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP به صورت ذاتی متفکر و حلال مشکلات هستند و از مراحل اولیه پروژه ها لذتی فراوان می برند. آن ها اگر مجبور شوند پروژه را تا پایان آن دنبال کنند، معمولا خسته و بی حوصله خواهند شد.

افراد این تیپ شخصیتی که روی آینده تمرکز می کنند، همیشه به دنبال ایده و پروژه بعدی می گردند و ناتوانی در انجام چنین امری برایشان دردناک است.

یکی دیگر از نقاط ضعف این افراد، مهارت اجتماعی شان است. ENTP ها افرادی منطقی و عاقل هستند که از هیچ چیزی بیش از بحث، جدال و مخالفت با دیگران لذت نمی برند.

بحث منطقی که کاملا با دعوای فیزیکی متفاوت است، یک سرگرمی عالی برای آن ها به شمار می آید. اما دیگر تیپ های شخصیتی که فقط نظرات انتقادی ENTP و گاهی زبان تند و تیزشان را می بینند، امکان دارد آن را نوعی توهین بدانند.

همکارانی که به بحث و جدال علاقه ندارند یا فکر می کنند مشکل از خودشان است، از این درگیری با ENTP خودداری می کنند که آن ها را سرگرم می کند. سپس ENTP به این فکر می کند که مرتکب چه اشتباهی شده است و کجا می تواند فردی را پیدا کند که با او به بحث بپردازد.

چنین رویکردی می تواند تنش های فراوانی را در محل کار پیش آورد و ENTP را نسبت به خود و جایگاهش در محیط کار بسیار ناراحت کند و در نتیجه اعتماد به نفسشان را کاهش دهد.

ENTP ها افرادی کنجکاو و منطقی هستند که دوست دارند در محیط هایی حضور داشته باشند که برای مهارت ها و شایستگی افراد ارزش قائل می شوند و از تمام پتانسیل آن ها استفاده می کنند.

معمولا هنگامی که این افراد چنین محیطی را برای کار پیدا می کنند، اعضای گروه برایشان بسیار ارزشمند خواهند بود. زیرا باعث تفکر می شوند و به نوآوری، خلاقیت و ایده ها به همان اندازه اهمیت می دهند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مطالعه مقاله «12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی ENTP»  را هم به شما توصیه می کنیم.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.