عملکرد تیمی شخصیت ENFJ در تیم سازی

1400/10/28 5:08 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ENFJ به افرادی برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتی اشاره می کند که ایده آلیست، کاریزماتیک و رک هستند. همچنین به اخلاقیات و اصول اهمیت می دهند. آن ها معمولا در دنیای خیالی خود زندگی می کنند و روی آینده تمرکز فراوانی دارند.

این افراد معمولا کارهایی را دوست دارند که نظم خاصی داشته و سازماندهی شده باشند. همکاری و کارهای گروهی پیش ENFJ از ارزش بالایی برخوردار هستند. می توان گفت آن ها عموما از خطاهای دیگران چشم پوشی می کنند و به همین علت نیز محبوبیت خاصی میان مردم دارند.

ENFJ ها که با عنوان هایی مانند معلم و قهرمان در جامعه MBTI شناخته می شوند، شخصیتی گرم و اجتماعی دارند و همیشه در محل کار از آن ها استقبال می کنند. این افراد می توانند همه را در محل کار به افراد بهتری تبدیل کنند.

ENFJ ها دیگران را تشویق خواهند کرد تا آن ها تنها با حضورشان زندگی شادتر و سالم تری را تجربه کنند. اما ENFJ ها در محیط کار و گروه در بعضی از موارد مشکلاتی دارند.

در ادامه با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی افراد دارای تیپ شخصیتیENFJ در گروه ها و موقعیت های شغلی مختلف بپردازیم.

قبل از هر چیزی اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ENFJ ها در تیم

ENFJ ها در محل کار در نقش های مختلف به خوبی عمل می کنند. افراد این تیپ شخصیتی از احساسات برونگرا به عنوان کارکرد غالب شخصیتی خود استفاده می کنند. یعنی به خوبی با موقعیت های گوناگون و افراد مختلف سازگار می شوند.

بیشتر ENFJ ها از این توانایی برای درک و فهم احساسات دیگران استفاده می کنند تا بتوانند همه اطرافیان خود را شادتر کنند. این ویژگی در محل کار نیز پابرجا است.

چنین چیزی برای ENFJ ها بسیار مهم است. زیرا او هرگز از شغلی که در آن همکارهایشان غمگین یا استرسی هستند، خوشحال نخواهد شد. هرچقدر که به شغل خود علاقه داشته باشند.

بدین منظور احتمالا ENFJ ها فردی معتمد برای همه هستند، شخصی که به طور خودکار آنچه را که افراد و گروه برای شادی و رضایت نیاز دارند، ارائه می دهد.

چنین ویژگی همچنین می تواند برای ENFJ مشکلاتی ایجاد کند. آن ها عموما در نیازها و تجربیات عاطفی دیگران غرق می شوند و نیازهای خود و حتی کارشان را نیز فراموش می‌ کنند.

چنین رفتاری می تواند باعث شود که ENFJ خود را در تلاش برای کمک به دیگران یا تبدیل به بهترین شخص ممکن فدا کند. افراد این تیپ شخصیتی باید مراقب باشند که برای خود وقت بگذرانند تا از این وضعیت اجتناب کنند.

افراد تیپ شخصیتی ENFJ در محل کار

ENFJ ها فرصت کافی برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن ارزش ها و چشم اندازها می خواهند. آن ها در کار تیمی به دنبال راه هایی برای کمک به رشد و توسعه اعضای تیم خواهند بود.

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ معمولا در گروه متوجه پتانسیل اعضا می شوند که شاید دیگر افراد آن ها را نبینند. سپس برای یافتن راه هایی تلاش می کنند تا این پتانسیل را به نفع تیم و فرد نشان دهند.

آن ها هنگامی که کاری باید انجام شود، سریع تصمیم گیری می کنند و می خواهند آن را فورا به اتمام برسانند. وقتی اطلاعات جدیدی به آن ها داده می شود، منطق خود را کنترل می کنند تا تاثیر اطلاعات جدید را بر افراد درگیر و همچنین چشم اندازه آینده تجسم کنند.

رویکرد ENFJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی ENFJ روابط تیمی با ارتباط و راهنمایی گره خورده اند. آن ها پتانسیل های دیگران را می بینند و معمولا در شناسایی استعدادها در تیم خود، خوب عمل می کنند.

این افراد می دانند مردم به تعهد و توجه زیادی نیاز دارند و چنین انتظاری را از دیگران هم دارند. پرورش روابط برای ENFJ ها امری حیاتی است و آن ها چنین چیزی را در گروه خود می خواهند.

بنابراین به حس ارتباط نیاز دارند تا در محیط گروه احساس کنند دیگران از آن ها شناخت کافی دارند، درکشان می کنند، به آن‌ ها احترام می گذارند و همچنین تحسین می‌ کنند.

آن ها معمولا روی روابط سرمایه گذاری می کنند. گاهی می توانند استانداردی در تیم ایجاد کنند که احتمال عمل کردن دیگران به آن کم باشد. با این حال، احتمالا هم تیمی ها با ENFJ احساس راحتی می کنند و خواهند توانست حرف های خود را به آن ها بگویند.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ENFJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ENFJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

هنگامی که درگیری و اختلافی در گروه پیش می آید، ENFJ ها می خواهند در مورد مشکلات صحبت کنند و پیش از ادامه تعارض، آن را به اتمام برسانند یا حداقل بهبود بخشند.

وقتی درگیری زیاد و ناهماهنگی مداوم وجود داشته باشد، عموما عقب نشینی می کنند و به نفع دیگران کنار می روند تا اختلاف ها پایان یابند.

چگونه در گروه ها با ENFJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

سعی کنید در محل کار، محیطی باز، هماهنگ و اشتراکی فراهم کنید که ENFJ و دیگر افراد در آن بتوانند برای گشودن سفره دلشان احساس امنیت و اطمینان خاطر کنند.

به آن ها زمان و فضا دهید تا استدلال ها یا توضیحات منطقی خود را به بهترین شکل توسعه دهند. به آن ها بازخوردهای مثبت و واقعی دهید. زیرا آن ها برای تایید دیگران ارزش قائل هستند و اغلب احساس کم ارزشی می کنند.

رویکرد ENFJ ها هنگام فعالیت در تیم

ENFJ در مقام کارمند به خود فشار می آورد تا شایستگی اش را ثابت کند و تاثیر خوبی بر مدیران و رهبر گروه بگذارد. او فهیم و فداکار است و می تواند مسئولیت های متعددی را بر عهده بگیرد و شایستگی خود را نشان دهد.

آن ها افرادی سخت کوش، قابل اعتماد و مشتاق کمک به دیگران هستند. اما این نقطه قوت، شمشیری دولبه است که مزایا و معایب خاص خود را خواهد داشت.

متاسفانه برخی از مدیران ممکن است با درخواست های بیش از حد، از اخلاق کاری ENFJ ها سو استفاده کنند یا کار زیاد و سنگینی به آن ها بدهند.

گرچه افراد با تیپ شخصیتی ENFJ می توانند از خود و حقوقشان تا حدی دفاع کنند اما ممکن است برای حفظ آرامش و اجتناب از ناامیدکردن دیگران همه این وظایف اضافی را بپذیرند.

نحوه مدیریت ENFJ ها در تیم

بسیاری از ENFJ ها احساس می کنند که به عنوان مدیر و رهبر محیط کاری خود فعالیت می کنند. افراد با این تیپ شخصیتی با کاریزمای خود، بینش و روش الهام بخششان برای بیان افکار، در جایگاه مدیریت و رهبری خواهند درخشید. همچنین گروهشان به واسطه وجود و رهبری شایسته ENFJ موفق خواهد بود.

این شخصیت ها به عنوان مدیر باعث می شوند کارمندانشان نه تنها انگیزه بگیرند، بلکه الهام بخش دیگران نیز باشند. آن ها پتانسیل درونی و استعداد اعضای تیم خود را تشخیص می دهند.

در نتیجه کار کردن برای enfj معنادار و هیجان انگیز است و به عنوان فرصتی تلقی می شود که به رشد کارمندان کمک بسیاری خواهد کرد.

با این حال، آرمان گرایی enfj ها شاید مانع شود که محدودیت های واقعی کارکنان خود را تشخیص دهند. گاهی مدیران این تیپ شخصیتی احتمال دارد به اعضای تیم وظایفی محول کنند که از پسشان بر نمی آیند.

این رویکرد اغلب نتیجه معکوس دارد. خوشبختانه enfj ها می توانند از هوش هیجانی و بخش قضاوتی شخصیت خود برای یافتن تعادل در تشویق کارمندان به رشد و فشار بیش از حد به آن ها برای انجام کار استفاده کنند.

واکنش ENFJ ها به تغییرات در تیم

هنگامی که تغییری رخ می دهد، آن ها ابتدا تغییرات را از نظر تاثیر آن بر دیدگاه خود از هویت و یکپارچگی گروه، تیم، سازمان و افراد در آن بررسی می کنند. اگر با دیدگاه و ارزش های اخلاقیشان مطابقت نداشته باشد، بی شک با تغییر مبارزه خواهند کرد.

ENFJ ها در محل کار

ENFJ ها خونگرم، ایده آلیست، کاریزماتیک، خلاق و اجتماعی هستند. چنین ویژگی های اخلاقی باعث می شود ENFJ بتواند در نقش های مختلف کار به سطوح بالا و موفقیت دست یابد و پیشرفت کند.

علاوه بر این، ENFJ ها عموما دوست داشتنی و خوش اخلاق هستند. ویژگی هایی که می تواند آن ها را در هر کجا که فرصت همکاری با دیگران داشته باشند، به سمت موفقیت سوق دهد.

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ در مقام همکار، حضور موثر و مفیدی دارند. آن ها همیشه به دنبال فرصت هایی برای ایجاد موقعیت های برد برد هستند و به همکارانشان کمک می کنند تا به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند.

این اشخاص محیط های تیمی عادلانه ای را ایجاد می کنند که در آن همه صرف نظر از عنوان شغلی و مقام خود می توانند به راحتی نظرات و ایده هایشان را بیان کنند.

تحمل و معاشرت آسان ENFJ باعث می شود آن ها به راحتی با همکاران خود ارتباط برقرار کنند. با این اوصاف، مسئولیت پذیری بیش از حد آن ها ممکن است گاهی همکارانشان را آزار دهند.  

ENFJ ها امکان دارد به دلیل انگیزه قوی خود برای رهبری تصمیماتی بگیرند یا تغییراتی را پیشنهاد دهند که فراتر از محدوده اختیاراتشان است. در این صورت همکارانشان تعجب می کنند و مایل هستند بدانند چه زمانی شما در مقام ریاست و تصمیم گیری قرار گرفتید!

شرکت و جامعه

ENFJ ها افرادی خلاق و مبتکر هستند که روحیه اکتشاف و گشودگی به تغییر را به محل کار خود می آورند. افراد این تیپ شخصیتی از شهود درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیت خود استفاده می کنند که داده ها را از دنیای اطراف دریافت می کند و از آن الگوها و ارتباطات جدیدی می سازد.

این کارکرد معمولا آن ها را به افرادی بسیار خلاق تبدیل می کند که با آغوش باز ایده ها و روش های جدید را برای انجام هرچه بهتر کارها می پذیرند. البته تا زمانی که هدف و مزایای این ایده های جدید را درک کنند.

از آن جایی که ENFJ ها بسیار بر سلامت عاطفی دیگران تمرکز دارند، این مزایا باید غالبا مبتنی بر افراد باشند و نه بر داده ها. بعید است که ENFJ با داده های خالص در مورد مزایای یک ایده جدید متقاعد شوند. آن ها باید بدانند که کارهایشان چگونه به اشخاص سود خواهد رساند.

ENFJ ها معمولا ایده های دیگران را به همان اندازه که ایده های خود را قبول دارند، خواهند پذیرفت. شهود درونگرا اغلب چیزهایی را می بیند که دیگران نمی بینند.

این کارکرد بر آینده تمرکز می کند و از درک خود از الگوها برای پیش بینی آنچه قرار است رخ دهد، بهره می برد. این رویکرد احتمالا در ENFJ به عنوان درک ترندها یا رویدادها نمایان شود که غالبا به نظر دیگران جادویی به نظر می رسد.

وقتی ENFJ ها این کارکرد را توسعه می دهند، ذهن خود را مملو از ایده های جدید و نیاز به تغییری می یابند که با چشم اندازشان از آینده تطابق داشته باشد. هر کسب و کاری که می خواهد موفق شود، بهتر است به صحبت های کارمند ENFJ خود گوش دهد و تغییرات مطلوب را ایجاد کند.

سو استفاده در محیط کار

ENFJ ها هوش هیجانی بالایی دارند و به همین علت شاید دچار مشکلاتی شوند. ENFJ های ناسالم گاهی از این درک عاطفی برای گول زدن یا کنترل رفتار دیگران استفاده می کنند.

آن ها آنقدر درک ذاتی بالایی از انگیزه ها و نقاط ضعف اطرافیان خود دارند که این امر می تواند به آسیب ها و آشفتگی های زیادی منجر شود. ENFJ هایی که از مهارت های خود در این راه استفاده می کنند، می توانند دیگران را با روش هایی ظریف و زیرکانه آزار دهند یا کنترل کنند. بنابراین تا مدت ها بعد، کارهایشان آشکار نخواهد شد.

درست است که چنین رفتاری ممکن است به ENFJ کمک کند تا به آنچه که می خواهد برسد اما برای اطرافیان و ENFJ بسیار مخرب خواهد بود. زیرا برخلاف عمیق ترین غرایز و باورهای ذاتی آن ها است.

خوشبختانه اکثر ENFJ ها احساسات دیگران را به صورت ذاتی حس می کنند و ایده انجام این کار برای آن ها بسیار نفرت انگیز است. در حقیقت این احتمال بیشتر است که یک ENFJ خودش مورد آزار و اذیت دیگران قرار گیرد.

آن ها به قدری احساساتی هستند که دوست دارند به همه کمک کنند. گرچه این انگیزه می تواند آن ها را به افرادی مناسب برای آزار و اذیت و همچنین فریب خوردن تبدیل کند، زیرا بسیار آسیب پذیر هستند.

هنگامی که چنین اتفاقی رخ می دهد، ENFJ تا مدت ها از این امر باخبر نمی شود. حتی بیشتر از این نیز طول می کشد تا ENFJ ها خود را از این آزار نجات دهند و جلوی آن را بگیرند.

نیاز شدید ENFJ ها به کمک به دیگران آنقدر قوی است که اغلب سختی های زیادی را از سوی دیگران متحمل می شوند. همچنین به تلاش خود برای کمک به دیگران ادامه می دهند تا زمانی که واقعا آشکار شود که هیچ کاری از دستشان ساخته نیست.

نقاط قوت ENFJها در محل کار

بزرگترین نقطه قوت ENFJ در کار خود، هوش هیجانی و ذات خلاق و نوآور آن ها است. این ویژگی اغلب باعث می شود ENFJ بخواهد در شرکت هایی کار کند که دائما برای ایجاد نوآوری و ایده های جدید تلاش می کنند.

یک ENFJ معمولا در چنین شرکت هایی احساس راحتی می کند، جایی که استعدادهایش در زمینه ایده های خلاق پرورش می یابد. اگر آن ها نتوانند شرکت یا شغلی متناسب با نیازهای خود پیدا کنند، ENFJ معمولا آن را برای خود ایجاد خواهد کرد.

اعتماد به نفس این افراد بالا نیست اما مهارت های ذاتی در برقراری ارتباط دارند. به همین دلیل اگر تصمیم بگیرند کسب و کار خود را راه اندازی کنند یا محصولات خودشان را بسازند به موفقیت بزرگی دست خواهند یافت.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENFJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ENFJها در محل کار

ENFJ ها افرادی بسیار حساس هستند. آن ها نسبت به انتقاد نیز حساسیت نشان می دهند و همچنین ممکن است در محیط کاری خود احساساتی باشند. این ویژگی می تواند مشکلی بزرگ برای افرادی با تیپ شخصیتی ENFJ باشد، به خصوص در محیط های کاری چالش برانگیز و مدرن.

افرادی که تیپ شخصیتی ENFJ دارند اغلب در مکان هایی که در آن به کارمندان یا همکاران بی احترامی می شود، عملکرد خوبی ندارند.

آن ها معمولا از جو منفی ایجاد شده با این رفتار یا فرهنگ شرکت ناراحت می شوند. هیچ چیز نمی تواند بیش از این امر، ENFJ را از محیط کاری منفی و آسیب زننده خود دور کند.

ENFJ ها از چالش های اجتماعی کار با دیگران لذت می برند. افراد این تیپ شخصیتی معمولا به تنهایی کار نمی کنند، زیرا بخش عمده ای از رضایتشان از زندگی به واسطه تعامل و کمک به دیگران بدست می آید.

این ویژگی آن ها را به همکارانی خوب و ایده آل تبدیل می کند و همچنین می تواند محیط کاری شادتر و بهتری را به وجود آورد.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مطالعه مقاله «12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی ENFJ» را هم به شما توصیه می کنیم.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.