عملکرد تیمی شخصیت ISTJ در تیم سازی

1400/11/18 7:22 PM - 2 سال قبل


تیپ شخصیتی ISTJ به افرادی درونگرا، حسی، منطقی و قضاوتی می‌گویند. برای یک ISTJ کار یک تجارت جدی بوده که سزاوار تمام تمرکز و انرژی آن ها است.

چنین تفکری برای افراد تیپ شخصیتی ISTJ بد محسوب نمی شود، در عوض راحتی و ثبات را برای آن ها به دنبال دارد. در حقیقت ISTJ ها بیش از هر چیز به چنین چیزی احتیاج دارند.

این موضوع اکثر ISTJ ها را به کارمندان بسیار وظیفه شناس و متعهد تبدیل می‌ کند که کار خود را به خوبی و با بهترین کیفیت انجام می دهند. همچنین در محل کار خود مشکلی ایجاد نمی کنند.

از نقاط قوت آن ها می توان به توجه به جزئیات، تمرکز بر زمان حال، واقع بینی، منطق بالا و عملگرایی و همچنین نظم اشاره کرد.

قضاوت بیش از حد و عدم توجه به اهمیت کار گروهی نیز می توانند نقاط ضعف بیشتر افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ باشند.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی ISTJ در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ISTJ ها در تیم

ISTJ ها از ساختارها و روال های سختگیرانه در محل کارشان لذت می برند. افراد دارای این تیپ شخصیتی، از حس درونگرا به عنوان کارکرد غالب شخصیتی خود و از تفکر درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیتشان استفاده می کنند.

چنین ترکیبی یعنی آن ها معمولا به انجام وظایف به هر روشی که به آن ها گفته شده یا روشی که در گذشته انجام می دادند، پایبند خواهند بود. حس درونگرا در آن ها غالب است و می تواند دریچه و فیلتری باشد که از جهان را طریق آن مشاهده می کنند.

حس درونگرا باعث می شود فرد مسائل را براساس احترام ذاتی به افراد قدرتمند، ساختارها و دستورالعمل ها یا قوانینی که از گذشته وجود داشته اند، قضاوت کند.

بنابراین یک ISTJ به ندرت از رئیس خود در مورد نحوه انجام کارها سوال می پرسد. آن ها معمولا تصور می کنند ایده ها و روال های پذیرفته شده گذشته، تنها راه صحیح برای انجام کارها هستند.

تفکر برونگرای کمکی در شخصیت آن ها، به این افراد کمک می کند کارهای خود را باکیفیت و سریع انجام دهند و سپس به سراغ وظایف دیگرشان بروند.

افراد تیپ شخصیتی ISTJ در محل کار

مهمترین نیاز ISTJ ها در محل کار مسئولیت است. این امر آن ها را به بهترین گزینه برای به اتمام رساندن پروژه های سخت و تمام نشدنی تبدیل می کند.

معمولا دیگران ISTJ ها را افرادی همه فن حریف در تمام مشاغل می دانند. آن ها می توانند به خوبی از پس هر پروژه ای که یک دفترچه راهنما یا قوانین مشخص دارد، بربیایند. از طرفی، چنین رویکردی می تواند باعث شود همیشه بار سنگین مسئولیت ها را به دوش بکشند.

جدیت در نگاه ISTJ ها به کارشان، آن ها را نسبت به انتقاد حساس می کند و از آن ها فردی خشک و بدون انعطاف می سازد. به جز یک دندگی ISTJ ها، آن ها احتمالا یکی از پرکارترین افراد در گروه هستند.

این افراد به رئیس، مدیر و افراد بالادست خود احترام می گذارند و هیچ مشکلی برای پیروی از دستورات و دستورالعمل ها ندارند. ISTJ ها افرادی بسیار وقت شناس هستند؛ چه از نظر حضور به موقع در محل کار و چه برای رعایت مهلت های پروژه ها مشکلی نخواهند داشت.

ممکن است ISTJ ها به مراحل مشخص و مسئولیت های تعیین شده نیاز داشته باشند، اما در تکمیل کارهای خود عملکردی بسیار وفادارانه، دقیق و صبورانه از خود نشان می دهند.

همکاران ISTJ ها می توانند در به اتمام رساندن پروژه ها در زمان تعیین شده و به طور دقیق روی آن ها حساب کنند. افراد با تیپ شخصیتی ذکرشده آرام و فعال هستند. وقتی شرایط سخت می شود، خونسردی خود را حفظ می کنند و از همکارانشان انتظار دارند همین کار را نیز انجام دهند.

افراد تیپ های شخصیتی دیگر مخصوصا احساساتی ها، ISTJ را با نیازشان به حمایت عاطفی، انعطاف پذیری و نیمه کار گذاشتن پروژه ها و کارها گیج می کنند.

ISTJ ها فکر می کنند که در انجام یک کار تنها دو حالت وجود دارد: کار به خوبی انجام شده است یا کاملا اشتباه است. به نظر آن ها پاک کردن صورت مساله یا فرارکردن از مشکل آن را حل نخواهد کرد.

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ برای آرامش و امنیت در محل کار ارزش قائل هستند و ساده ترین راه برای رسیدن به این دو، کار کردن به تنهایی است. نوآوری ها، طوفان های فکری، تئوری ها و ایده های جدید همگی می توانند این آرامش را مختل کنند.

کسی که می خواهد مورد تایید ISTJ ها قرار گیرد، باید بتواند وقت زیادی بگذارد تا اعتماد او را به خود جلب کند.

به محض این که جزئیات یک پروژه در محل کار مشخص و یک برنامه دقیق ایجاد شد، ISTJ ها عضوی حیاتی در گروه برای اجرای آن هستند.

رویکرد ISTJ ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

برای افراد تیپ شخصیتی ISTJ روابط تیمی یعنی مسئولیت پذیری و پیگیری. آن ها از صرف وقت و تجربه خود لذت می برند و می خواهند دوست خوبی برای همکارانشان باشند.

ISTJ ها اغلب به صورت ذاتی به نقش خود در گروه وفادار هستند و در این امر بسیار جدی عمل می کنند. آن ها گاهی شرایطی را متحمل می شوند که اکثر مردم از آن اجتناب می کنند. تفکر و استواری، سنگ بنای روابط این افراد است.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ISTJ با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ISTJ ها برای مقابله با تعارضات در گروه

ISTJ ها معمولا به جای مقابله با تعارض، آن را تحمل می کنند و اغلب تا حدی پیش می رود که استرس زیادی را متحمل می شوند.

آن ها برای رویارویی با درگیری ها، ابتدا از آن دوری می کنند که بیشتر اوقات به طور فیزیکی است. اما امکان دارد پس از مدتی به محل درگیری برگردند تا وضعیت را با تمرکز، آرام تر و بهتر بهبود بخشند.

چگونه در گروه ها با ISTJ ها بهتر رابطه برقرار کنیم

باید محیطی را فراهم کنید که در آن به نیاز آن ها برای تنهایی و گذراندن دوره های آموزشی، تفکر و برنامه ریزی احترام بگذارید. برای ISTJ ها تغییرات به معنای زمانی برای نشستن، تفکر و پذیرش تمام اتفاقات است. این روند به صبر هم تیمی ها احتیاج دارد.

برای کمک به این فرآیند، باید مطمئن شوید که تغییراتی سودمند و کاربردی را در گروه اعمال کنید. همچنین به آن ها نشان دهید که از وظیفه شناسی، مهارت بالا و تخصصشان باخبر هستید.

رویکرد ISTJ ها هنگام فعالیت در تیم

ISTJ ها معمولا ابتدا روی یک برنامه منظم و سازمان یافته تمرکز می کنند. آن ها می خواهند نقش هر فرد در گروه به صورت واضح مشخص باشد و هر فرد وظایفش را به خوبی بداند. همچنین از اهمیت دستور بالادستی هایش باخبر باشد.

آن ها احتمالا در قبال کار تمام تیم احساس مسئولیت می کنند و از این رو شاید بیش از حد و توانشان کار کنند.

نحوه مدیریت ISTJ ها در تیم

مدیران با تیپ شخصیتی ISTJ عاشق مسئولیت و قدرت هستند. آن ها خود را برای رسیدن به اهدافشان تحت فشار قرار می دهند و پا فراتر از وظایف خود می گذارند. از طرفی از زیردستانشان نیز انتظار چنین رفتار و عملکردی را دارند.

در عین حال، افراد با تیپ شخصیتی ذکرشده ترجیح می دهند همه چیز طبق اصول و قانون باشد، به بالادستی ها احترام گذاشته شود و در کار نوآوری رخ ندهد.

کارمندی که برای یک ISTJ کار می کند و از خود خلاقیت نشان می دهد، باید کار خود را با دلیل و منطق انجام دهد تا مدیرش از او ناراضی نشود. کارمندان بهتر است پیش از این کار، از ISTJ اجازه بگیرند.

مدیران با تیپ شخصیتی ISTJ نسبت به کوتاهی زیردستان خود در انجام تعهدات و مسئولیت ها کم تحمل هستند. یکی از این مسئولیت ها عمل دقیقا طبق برنامه است.

واکنش ISTJ ها به تغییرات در تیم

ISTJ ها در مقابل تغییرات، با احتیاط واکنش نشان می دهند. وقتی موقعیت ناآشنا باشد، ابتدا سعی می کنند آن را با تجربیات پیشین خود ارتباط دهند.

هنگامی که تصمیم خود را گرفتند، آن را به راحتی تغییر نمی دهند. مگر این که غیرکاربردی و غیرقابل اجرا بودن آن ثابت شود.

وقتی آن ها اعتقاد دارند که می توانند موقعیت و نتیجه مطلوب را درک کنند، سریع تصمیم می گیرند. این تصمیمات سریع معمولا در ارتباط با جزئیات یک موقعیت است.

ISTJ ها در محل کار

وقتی صحبت از محیط کار می شود، ISTJ ها تقریبا شخصیت هایی کلیشه ای به نظر می رسند؛ فردی که کارمندی سخت کوش و بسیار وظیفه شناس است. افراد با تیپ شخصیتی ISTJ تقریبا در تمام موقعیت های شغلی به دنبال ساختارها، قوانین واضح و تعریف شده هستند.

آن ها همچنین به افراد مقتدر و سلسله مراتب ها احترام می گذارند. مسئولیت ها برای ISTJ ها باری سنگین نیستند؛ بلکه نمادی از اعتماد دیگران و فرصتی برای اثبات صلاحیت خود در کار انتخاب شده هستند.

از طرفی، ISTJ ها اغلب با تغییراتی که با بر عهده گرفتن مسئولیت های جدید یا از دست دادن مسئولیت های قدیمی به وجود می آید، دست و پنجه نرم می کنند.

این امر در موقعیت های شغلی مختلف به شکل های متنوعی نمایان می شود، اما یکی از مهم ترین چالش های ISTJ است که باید بر آن غلبه کنند.

بی احساسی در رفتار بیشتر تیپ های شخصیتی متفکر (T) MBTI رواج دارد و این موضوع در مورد ISTJ ها نیز صدق می کند. چنین ویژگی ممکن است مشکلات متنوعی را در زندگی شخصی و کاریشان به وجود آورد.

شرکت و جامعه

ISTJ ها معمولا بیش از هر تیپ شخصیتی دیگر دوست دارند که بخشی از یک محل کار سنتی باشند. آن ها به برنامه ها و رویه ها علاقه دارند و همچنین نسبت به تاریخچه هر مکان و میزان دوام آنجا با گذشت زمان علاقه نشان می دهند.

آن ها از انتظارات واضح و مشخص نیز خوششان می آید و از این حقیقت هم که هیچ انعطاف یا ابهامی در مورد نقششان در شرکت محل کار وجود نداشته باشد، لذت می برند.

چنین قوانین خشک و بدون انعطافی می تواند برای دیگر تیپ های شخصیتی طاقت فرسا باشد و آن ها را محدود کند. اما برای ISTJ ها دقیقا همان چیزی است که از یک کار انتظار دارند.

ISTJ ها از جمله شخصیت های قضاوتی هستند. یعنی این نوع سازمان ها را ترجیح می دهند و اغلب بدون وجود چنین چیزی در زندگی خود احساس بی قراری و اضطراب می کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ به تغییر علاقه نشان نمی دهند و معمولا تا حد ممکن از آن اجتناب می کنند. این موضوع علاوه بر زندگی شخصی آن ها، در زندگی شغلی و مسیرهای کاری نیز صدق می کند. اکثر ISTJ ها به ندرت محل کار یا شغل خود را تغییر می دهند، مگر اینکه خیلی ضروری باشد.

برای افراد تیپ شخصیتی ISTJ، عدم اعتماد به نفس و اطمینان حاصل محیط جدید، رئیس جدید و همکاران جدید بسیار استرس زاتر از هر استرسی است که شاید در موقعیت فعلیشان داشته باشند.

به همین علت ISTJ ها به احتمال زیاد مدت طولانی از عمر خود را در یک محیط کاری می گذرانند، حتی اگر از آن ناراضی باشند.

سو استفاده در محیط کار

بعید است که قلدرها به سراغ ISTJ ها بروند و آن ها را اذیت کنند. اگرچه گاهی امکان دارد خودشان به دیگران زور بگویند و قلدری کنند. افراد این تیپ شخصیتی عموما در صحبت کردن خود صریح و محکم هستند و نمی توانند جنبه احساسی سخنان را به خوبی درک کنند.

گاهی این امر باعث می شود آن ها چیزهایی بگویند که به دیگران آسیب برساند یا از شخصیت قوی و بااقتدار خود برای فشار آوردن به دیگران استفاده کنند.

این موضوع به ویژه زمانی صادق است که ISTJ معتقد باشد که شخصی در محل کار انتظارات خودش یا حتی رئیس ها و مدیران را برآورده نمی کند. آن ها افرادی حساس به برآورده کردن انتظارات هستند و به همین علت مسئولیت های خود را با نهایت دقت انجام می دهند.

اگر فردی در کارها و مسئولیت هایش سهل انگاری کند، ISTJ معمولا با لحنی صریح و محکم به آن ها اطلاع یا حتی هشدار می دهد. خودشان چنین حرکتی را تلاشی برای کمک به طرف مقابل می دانند، اما معمولا اطرافیانشان اینطور فکر نمی کنند.

نقاط قوت ISTJها در محل کار

ISTJ ها در گروه و محیط کاری معمولا افرادی بسیار سازنده هستند. کارکرد کمکی شخصیت آن ها تفکر برونگرا است که در ایجاد سیستم هایی که به آسان ترشدن کار کمک می کنند، تاثیر می گذارد.

این ویژگی در شخصیت ISTJ، او را قادر می سازد تا پروژه های زیادی را به طور همزمان مدیریت کند و همه آن ها را با سهولت و کارآمد پیش ببرد. تعداد کمی از افراد در تیپ های شخصیتی دیگر می توانند چنین مهارتی داشته باشند.

ISTJ ها همچنین دوست دارند مسئولیت های زیادی را بر عهده بگیرند. این علاقه بیش از حالت عادی در دیگران است. معمولا مدیریت تمام مسائل بسیار دشوار خواهد بود اما تفکر برونگرای ISTJ ها می تواند به آن ها در رسیدن به تمام اهداف و برآورده شدن خواسته هایشان کمک کند.

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ زمانی که صحبت از پیگیری ایده ها به میان می آید، بسیار خوب عمل می کنند. سایر افراد ممکن است دوست داشته باشند ایده های جدیدی را ارائه دهند و پس از این که خسته شدند، سراغ چیز دیگری می روند.

اما ISTJ ها به ندرت چنین کاری را انجام می دهند. آن ها کارها را به اتمام می رسانند و به این ویژگی خود افتخار می کنند. بنابراین معمولا ISTJ ها افرادی هستند که ایده ها را تا مرحله اجرا و اتمام مشاهده می کنند و از تمام جزئیات کار اطلاع دارند.

برای یک ISTJ این نوع کار عملی و با جزئیات بالا به طور ذاتی آسان است. آن ها در انجام مسئولیت هایی که قبول می کنند دقیق و صبور هستند، از این رو می توانند در به اتمام رساندن پروژه ها عملکردی عالی داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ISTJ» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ISTJها در محل کار

نزدیک شدن به ISTJ ها می تواند بسیار سخت باشد. آن ها چندان علاقه ای به صحبت کردن یا دوستیابی در محل کار ندارند و اغلب چنین فعالیت هایی را اتلاف وقت می دانند. مخصوصا به این دلیل که می توانند در همین زمان کارهای بیشتر و مفیدتری را به اتمام برسانند.

در نتیجه، همکاران ISTJ ها معمولا از توانایی آن ها برای انجام دقیق کارها باخبر هستند و به آن ها احترام می گذارند. اما حضور در اطراف ISTJ و وقت گذارنی با آن ها برایشان ناراحت کننده و عجیب است.

بیشتر ISTJ ها با این موضوع مشکلی ندارند. آن ها محیط کار را مکانی صرفا برای کار می دانند و ترجیح می دهند نیازهای اجتماعی خود را در محیط دیگر و مناسب تری برآورده کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ معمولا افراد خلاقی نیستند. البته این برای همه ISTJ ها صدق نمی کند. هر فرد فارغ از تیپ شخصیتی خود می تواند خلاق باشد، اما معمولا ISTJ ها عملکردی چندان خلاقانه ندارند.

آن ها از نوآوری بیزار هستند و همچنین به شیوه های گذشته تفکر و انجام کارها دلبستگی زیادی دارند. یعنی معمولا ایده های خلاقانه را به خوبی نمی پذیرند.

بیشتر افراد با تیپ شخصیتی ISTJ پیش از پذیرش ایده جدید و حتی پیش از این که خودشان آن را استفاده کنند، به تشویق احتیاج دارند.

آن ها همچنین در ارائه راه های جدید برای انجام کارها عملکرد چندان خوبی ندارند. بهتر است این کار به افراد انعطاف پذیرتر و خلاق تر واگذار شود.

به طور کلی می توان گفت ISTJها به سنت های مرتبط با کار خود احترام می گذارند و از احساس ثبات و ارزشی که در زندگی به دنبال دارد، لذت می برند.

افراد با این تیپ شخصیتی اغلب شبیه کلیشه ها در مورد کارمندی هستند که در طول زندگی اش تنها برای یک شرکت کار می کند. اکثر ISTJها این مسیر شغلی را بسیار مناسب و رضایت بخش تلقی می کنند.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISTJ» را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.