عملکرد تیمی شخصیت ESFP در تیم سازی

1400/11/30 7:31 PM - 2 سال قبل


افراد تیپ شخصیتی ESFP برونگرا، حسی، شهودی و ادراکی هستند. آن ها را در جامعه MBTI به عنوان بازیگر نیز می شناسند. آن ها معمولا شخصیتی خونگرم و اجتماعی دارند و از فعالیت طولانی مدت در یک شغل نیز خوششان نمی آید.

آن ها کنجکاو هستند و می خواهند همه چیز را تجربه کنند و این می تواند بر توانایی آن ها برای ماندن در یک شغل به مدت طولانی تاثیر داشته باشد. برای یک ESFP، مزایا و پاداش هایی که می تواند با کار در زمینه های مختلف بدست آورد، بسیار مهمتر از ایده طی کردن پله های ترقی در یک شغل است.

ESFP ها دوست دارند با مردم تعامل داشته باشند و از فرصت های اجتماعی که محیط های کاری ایجاد می کنند، لذت می برند. آن ها همچنین توانایی منحصربه فردی برای بهبود خلق و خو و روحیه محل کاری خود دارند و بنابراین در طیف وسیعی از مسیرها و زمینه های شغلی بسیار محبوب هستند.

این ویژگی ها می توانند تازگی و هیجان را به هر محیط کاری بیاورند. به همین علت افراد با تیپ شخصیتی ESFP معمولا کارمندان و دوستان بسیار خوبی خواهند شد.

در ادامه مطلب با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی عملکرد تیمی افراد با تیپ شخصیتی ESFP در محیط های کاری و تیم سازی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ESFP ها در تیم

صرف نظر از موقعیت شغلی که ESFP ها در آن مشغول به کار هستند، دوست دارند محیط را تا حد امکان دوستانه و لذت بخش کنند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا نگرشی اجتماعی و آرام دارند و از آن برای همکاری و کمک به دیگران در کارهای مهم استفاده می کنند.

هرچه فرد ESFP آزادی بیشتری را برای برآورده کردن این نیازها در اختیار داشته باشد، نتایج بهتری بدست می آورد. آن ها تا زمانی که از هدف خود آگاهی داشته باشند، بهترین فرد ممکن برای حضور در یک محیط کار پرتحرک و پویا محسوب می شوند.

افراد تیپ شخصیتی ESFP در محل کار

ESFP ها به عنوان کارمند در تیم، با تغییر و ایده های جدید رشد پیدا می کنند و از کارهای تکراری و از پیش تعیین شده متنفر هستند.

از نظر مدیر شرکت، ESFP معمولا فردی است که در طوفان فکری عملکرد خوبی دارد و می تواند روش های جدید را درک کرده و از آن ها به صورت عملی استفاده کند. تنها کاری که مدیر باید برای شکوفایی خلاقیت آن ها انجام دهد، ارائه آزادی عمل به ESFP است.

با این حال تغییراتی که فرد با تیپ شخصیتی ESFP ایجاد می کند شاید به کمی زمان برای رسیدن به مرحله نهایی نیاز داشته باشند. زیرا ممکن است درگیر تلاش برای کسب بازدهی سریع شوند و در نتیجه امکان فراموشی در ESFP ها کمی بیشتر باشد.

افراد با تیپ شخصیتی ذکرشده، بازخوردهایی صادقانه در مورد منطقی بودن مسائل به دیگران می دهند. اما نسبت به انتقاد دیگران از خودشان خیلی حساس هستند.

ESFP ها، مخصوصا آن دسته از آن ها که آشفته هستند، با کوچکترین انتقادی حالت تدافعی به خود می گیرند و زود ناراحت می شوند. اما در نهایت اگر به این باور برسند که انتقاد دیگران از آن ها برای کمک به خودشان بوده، نه صدمه زدن، آن را خواهند پذیرفت.

بزرگترین مشکل ESFP ها در موقعیت های کارمند و زیردست این است که برای آزادی و استقلال بسیار بیشتر از ایمنی و امنیت ارزش قائل می شوند. احتمال رهاکردن کارشان وقتی بیشتر می شود که به شرایط دلخواه دست پیدا نکنند.

افراد با تیپ شخصیتی ESFP می توانند به سادگی با همکاران خود دوست شوند و شادی را به گروه بیاورند. برای آن ها وجود یک فضای سرگرم کننده بسیار اهمیت دارد. بنابراین از مهارت های اجتماعی خود استفاده می کنند تا همه را دور یکدیگر جمع کنند و حال و هوای منفی را نیز در صورت لزوم تغییر دهند.

ESFP ها در ارائه ایده های به تحقق رساندن اهداف، سازماندهی رویدادها و فعالیت ها در داخل و بیرون از محیط کار عملکرد خوبی دارند. همچنین در لحظه عمل کردن، شوخ طبعی و اشتیاقشان نیز بی نظیر است.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ESFP با دیگر شخصیت های MBTI» را نیز مطالعه کنید.

رویکرد ESFP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

روابط تیمی برای ESFP ها در مورد مراقبت، به اشتراک گذاری وظایف با یکدیگر و داشتن اوقاتی خوش است. آن ها دوستانه و صمیمی به آنچه که هم گروهی ها می خواهند انجام دهند گوش می دهند، تصویر واضحی را از آن در ذهن خود می سازند و با توجه به آن، به هم تیمی خود کمک می کنند.

هرچند گاهی ESFP ها در خواسته هایشان بی منطق و عجول می شوند، اما بسیار سخت تلاش می کنند تا بتوانند دیدگاه های دیگران را درک کنند. آن ها معمولا در تلاش هستند تا با تمام توان خود در کارهای گروهی شرکت کنند.

رویکرد ESFP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

اگر افراد با تیپ شخصیتی ESFP راه خود را در پیش گیرند، هیچ درگیری و اختلافی رخ نخواهد داد. اما زمانی که اختلافی وجود دارد، معمولا سعی در آن دارند که جو را به سمت مثبت هدایت کنند.

هنگامی که تمام گروه دچار مشکل می شود، ESFP ها توقع دارند تمام اعضا بتوانند کنترل اوضاع را با یافتن راه حلی مناسب و کاربردی به دست گیرند.

چگونه در گروه ها با ESFP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

یک محیط تیمی ایجاد کنید که به دور از سختی ها، خشکی های معمول محیط کار و همچنین سلسله مراتب و موقعیت ها باشد. ESFP ها خودمختاری و آزادی را دوست دارند.

آن ها می توانند ساختارهای خشک کاری را تا مدتی تحمل کنند، البته اگر به خودشان فشار بیاورند. ESFP ها دوست دارند کارها و وظایف خود را به صورت واضح و دقیق بدانند و در کنار آن آزادی عمل نیز داشته باشند.

افراد با تیپ شخصیتی ESFP وقتی آزاد باشند، خسته نخواهند شد و می توانند آنچه را که لازم است انجام دهند. البته معمولا نمی خواهند! بهتر است به آن ها نگویید که از پس کاری بر نمی آیند. مشکلات احتمالی راه انتخابیشان را چالشی بدانید که می توانند با کمی تلاش از پسش بر بیایند.

رویکرد ESFP ها هنگام فعالیت در تیم

آن ها به احتمال زیاد دوست دارند کارها را سریع و هیجانی شروع کنند. البته از پس انجام چندین کار به صورت همزمان بر می آیند و از این روش خود لذت می برند. آن ها نگرشی خاص و انگیزه زیادی دارند که می تواند روحیه و انرژی بخش اعضای گروه باشد.

معمولا افراد با تیپ شخصیتی ESFP در مورد تصمیم گیری هایشان عملکرد سریعی دارند. البته ممکن است هنگامی که چند گزینه پیش رویشان باشد، کمی از سرعتشان کم کنند تا بتوانند با تفکر بیشتری تصمیم بگیرند.

ESFP ها معمولا زودتر از دیگران متوجه یک موضوع می شوند و به حل آن فکر می کنند. آن ها ریزترین جزئیات را نیز در نظر می گیرند و حتی به نشانه های غیرکلامی در رفتار دیگران نیز توجه دارند.

نحوه مدیریت ESFP ها در تیم

افراد با تیپ شخصیتی ESFP به عنوان مدیر، هرکاری را که در توانشان باشد انجام می دهند تا به کارهای روزمره ای که باید انجام شوند، انرژی بخشند.

آن ها از در مرکز توجه بودن و این که دیگران به آن ها نیاز داشته باشند یا از آن ها قدردانی کنند، خوششان می آید. همچنین ESFP ها از انجام کارها با دقت بالا و غرق در کار بودن لذت می برند و آن را بخش مهمی از فرآیند شغلی می دانند.

این افراد اعتقاد دارند عضویت در تیمی که افرادش می توانند کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد بسیار مهم تر از موقعیت اجتماعی و جایگاه شغلی است.

آن ها قادر هستند به سادگی متوجه تغییرات خلق و خوی دیگران شوند.  می توان گفت ESFP ها از آن دسته افراد هستند که نقش بسیار بزرگی در جلوگیری از تعارض و اختلاف در محیط کاری دارند و می توانند آنجا را به محیطی آرام و لذت بخش تبدیل کنند.

کارمندان مدیری با تیپ شخصیتی بازیگر می توانند همیشه نظرات خود را بیان کنند. ESFP همیشه از شنیدن سخنان و دردودل های دیگران خوشحال می شود، به خصوص اگر چیزی باعث ناراحتی آن ها شده باشد.

توانایی افراد با تیپ شخصیتی ESFP در برقراری ارتباط با دیگران و همذات پنداری با همکاران و دوستان، از آن ها رهبرانی مدبر و الهام بخش می سازد.

واکنش ESFP ها به تغییرات در تیم

می توان گفت ESFP ها به طور کلی افرادی سازگار هستند و واقعیت های یک وضع را پذیرفته اند. آن ها به مردم و واکنششان اهمیت بسیار زیادی می دهند و می توانند براساس رویدادهای اطراف با شرایط سازگاری پیدا کنند.

ESFP ها معمولا به دنبال چیزی می روند که دیگران را راضی و خوشحال کند. همچنین از کمک کردن به دیگران دریغ نخواهند کرد. بنابراین تا وقتی تغییرات ضرری برای دوستان و افراد مهم زندگیشان نداشته باشند، سازگار خواهند بود.

ESFP ها در محل کار

محیط کاری برای تیپ شخصیتی ESFP اهمیت زیادی دارد. آن ها به محیط های گرم و صمیمی علاقه دارند و اگر آن را بدست نیاورند، به سراغ فرصت شغلی دیگری خواهند رفت.

در حقیقت صمیمیت و مهربانی احتمالا مهم ترین چیزی است که ESFP ها در محل کار می طلبند. البته آن ها عملکرد خوبی نیز در ساختن چنین محیط هایی از خود نشان می دهند.

ESFP ها از احساس درونگرا به عنوان کارکرد کمکی شخصیتی خود استفاده می کنند که کمک می کند درک خوبی از احساسات و انگیزه های دیگران پیدا کنند.

افراد با تیپ شخصیتی بازیگر می توانند از این مهارت ذاتی خود برای تشویق دیگران به لذت بیشتر از کار و غرور به فعالیتی که انجام می دهند، استفاده کنند و با همین روش حال و هوای محیط کاری خود را بهبود بخشند.

شرکت و جامعه

ESFP ها می توانند خود را با مکان های کاری سنتی تطبیق دهند. آن ها معمولا انعطاف پذیر هستند اما ترجیح می دهند این کار را انجام ندهند. قوانین، ساختارها و روال شرکت های سنتی، هیچ ارزشی برای آن ها ندارد و کار در چنین محیطی می تواند برایشان سخت و طاقت فرسا باشد.

افراد تیپ شخصیتی بازیگر از حس برونگرا به عنوان کارکرد غالب شخصیت خود استفاده می کنند که باعث بیزاریشان از ساختارها و همچنین علاقه به استقلال می شود. این ویژگی ها می توانند برای تداوم زندگی کاری آن ها بسیار مضر باشند.

البته ممکن است چنین رویکردی در ایجاد محیط کاری سرگرم کننده و هیجان انگیز که همه از آن لذت ببرند مفید واقع شود. متاسفانه این کارکرد ESFP ها را وادار می کند تا قبل از این که بتوانند واقعا چنین محیطی را به ارمغان بیاورند به سراغ کار بعدی بروند.

سو استفاده در محیط کار

بعید است که ESFP ها در محل کار دیگران را آزار دهند. افراد این تیپ شخصیتی بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند تغییرات مداوم را تاب بیاورند. این باعث می شود بیشتر به جای آزار دادن دیگران، افراد متفاوت را تحسین کنند.

علاوه بر این، ESFP ها نیاز به استقلال و انضباط شخصی دارند. آن ها کاملا به عقاید، اصول اخلاقی و ارزش های خود پایبند هستند و همین احترام و استقلال را برای دیگران نیز قائل می شوند.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که یک ESFP از دیگران بخواهد مطابق اصول اخلاقی و عقایدش زندگی کنند. زیرا از ایده این که کسی آن ها را نیز مجبور به انجام کاری کند، خوششان نمی آید.

همچنین بعید است که ESFP ها قربانی قلدری و زورگویی در محل کار شوند. افراد با این تیپ شخصیتی نسبت به انتقادات بسیار حساس هستند، مخصوصا اگر حس کنند قصد فرد از انتقاد، صرفا آسیب رساندن است.

شاید به نظر بیاید که این ویژگی با تمایل آن ها به استقلال در تضاد است. اما ESFP بیش از هر چیز برای هماهنگی ارزش قائل می شود و هر اتفاق یا صحبتی را که به این هماهنگی آسیب وارد کند، جدی می گیرد.

کارکرد کمکی شخصیت آن ها یا همان احساس درونگرا، باعث حساسیت ESFP می شود و همچنین به آن ها قصد واقعی و انگیزه های نهفته را در پس انتقادهای دیگران نشان می دهد.

شاید فکر کنید با وجود این ویژگی بسیار آسیب پذیر می شوند و زورگوها می توانند به آن ها قلدری کنند. اما استقلال ذاتی و نگرش ESFP برای تجربه چیزهای جدید آن را خنثی می کند.

افراد با تیپ شخصیتی بازیگر واقعا از تغییر لذت می برند. بنابراین معمولا از ترک محل کاری خود خوشحال هستند و اگر دیگران سعی کنند آن ها را آزار دهند، موقعیت دیگری پیدا خواهند کرد.

این رویکرد می تواند مشکلاتی جدی را در محیط کاری به دنبال داشته باشد، اما همچنین به ESFP ها اجازه می دهد از همکاران زورگو در امان باشند.

نقاط قوت ESFPها در محل کار

ESFP ها می توانند به محیط کاری خود روح بخشند. آن ها به صورت ذاتی زندگی را با تمام تنوع هایش ارزشمند می دانند و این تفکر خود را با همه از جمله همکارانشان به اشتراک می گذارند.

این قدرت شگفت انگیز می تواند ESFP ها را به چهره ای بسیار محبوب در بیشتر محیط های کاری تبدیل کند. ESFP ها معمولا در مرکز دایره اجتماعی محیط کاری خود قرار دارند و همیشه مشتاق هستند تا با شوخی ها یا تنها درک مشکلات، نور امیدی به افرادی که روزهای سختی را سپری می کنند ببخشند.

این رفتار به علت کارکرد کمکی شخصیت آن ها یا همان احساس درونگرا است که به آن ها درک خوبی از احساسات و انگیزه های دیگران و همچنین همدلی در مشکلاتشان می دهد.

از طرفی به این معنی است که اکثر ESFP ها توانایی منحصر به فردی برای کنار آمدن با همه دارند. به عبارتی می توانند روابط بین فردی اطراف خود را بهبود بخشند و محل کار خود را به مکانی دلپذیرتر تبدیل کنند.

ESFP ها معمولا به طور شگفت انگیزی با دیگران ارتباط برقرار می کنند. بیشتر آن ها به دلیل درک احساسات دیگران و جامعه پذیری عمومی خود مهارت های ارتباطی پیشرفته ای دارند که می تواند به آن ها در محیط کاری کمک کند.

آن ها بیشتر به موضوعات و گفتگوهای احساسی تمایل دارند و به ندرت پیش می آید یک ESFP درباره موضوعی انتزاعی یا علمی صحبت کند. البته مهارت های افراد با تیپ شخصیتی بازیگر درمورد مسائلی مانند مدیریت تعارض ها و سایر مشکلات محیط کار بالا است.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ESFP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ESFPها در محل کار

ESFP ها معمولا به دنبال تجربه چیزهای تازه هستند. این ویژگی می تواند زندگیشان را هیجان انگیز کند و آن ها را به کشف ایده ها و مکان هایی سوق دهد که اکثر مردم هرگز به آن فکر نمی کنند. اما همچنین آسیب هایی را در مسیر شغلیشان به دنبال داشته باشد.

اگر یک ESFP خسته شده باشد و حس کند همیشه درحال انجام کارهای روتین است، بدون نگاه کرده به گذشته سریعا به دنبال تازگی و سرگرمی های جدید می رود.

ممکن است این ها به نظر برخی افراد ویژگی هایی بسیار عالی برای زندگی باشند، اما معمولا پیشرفت شغلی چشمگیری را به دنبال نخواهند داشت. در حقیقت ESFP ها به اندازه کافی در یک محیط کار نمی مانند تا در آن تفاوت خلق کنند.

آن ها می توانند در زمینه ایجاد تفاوت حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. به همین دلیل این ویژگی در شخصیت آن ها یک ضعف است.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، مقاله «فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESFP» را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.