رازهای موفقیت در کار: چطور پله‌های ترقی را طی کنیم؟

1401/03/28 12:14 AM - یک سال قبل


پیدا کردن کار در این روزها به خودی خود سخت است. اما موفق شدن در کار و جلب رضایت مدیران از آن هم دشوارتر شده است. برای موفقیت در شغل خود باید نکاتی را رعایت کرده و از این طریق مدیرتان را راضی کنید. در نتیجه حقوق بیشتری دریافت می کنید و می توانید جایگاهتان را حفظ کنید یا آن را ارتقا دهید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا رازهای موفقیت در کار را توضیح دهیم.

موفقیت در کار چیست؟

زمانی که در جایی استخدام می شوید کارفرما از شما انتظارهایی دارد و مسئولیت هایی را به شما واگذار می کند. حداقل کاری که می توانید انجام دهید، پاسخ به وظایف و مسئولیت هایتان است. اما اگر می خواهید پیشرفت کنید و در کارتان موفق شوید، باید فراتر از انتظار مدیرتان رفتار کنید.

اما موفق شدن در کار یعنی چه؟ این موضوع به دیدگاه شما بستگی دارد. برخی موفقیت در شغلشان را با میزان حقوقشان می سنجند. عده‌ ای دیگر آن را در جایگاه اجتماعی که به واسطه شغل خود به دست می آورند، می بینند. تعریف شما از موفقیت هر چیزی که باشد، برای رسیدن به آن باید مواردی را رعایت کنید.

20 نکته برای موفقیت در کار

با مطالعه 20 نکته ای که در زیر توضیح دادیم، می توانید در کارتان موفق شوید.

1. اشتیاق داشته باشید

جوری با جان و دل برای شرکت مورد نظرتان کار کنید که انگار برای خودتان است. تمام انرژی و اشتیاقتان را صرف کارتان کنید. برای افزایش اشتیاق باید کارتان را با علاقه انجام دهید. به موفقیت های خود در محیط کار افتخار کنید. راه های مختلف را برای انجام دادن کارهای روزمره خود انتخاب کرده و یه خود یادآوری کنید که دیگران چگونه از کار شما سود می برند.

سعی کنید ایده های خلاقانه ارائه دهید، با همکارانتان ارتباط داشته باشید و به آن ها کمک کنید. اعتماد به نفس داشته باشید و تلاش کنید حواس پرتی را در محل کار به حداقل برسانید.

برای تجربه موفقیت در کار، قدم های کوچک بردارید، به کارتان دید مثبت داشته باشید و نقاط قوتتان را به خودتان یادآوری کنید. سعی کنید انگیزه خود را در تمام طول کار نگه دارید تا خستگی کار شما را از پا در نیاورد.

2. در یادگیری به کم قانع نشوید

هرچه اطلاعات خود را درباره حوزه کارتان افزایش دهید، بیشتر می توانید به آن تسلط داشته باشید. هر روز زمانی را برای مطالعه اطلاعات جدید اختصاص دهید. دوره های آنلاین زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

سعی کنید مطالبی را که مستقیما به کار شما مربوط نیستند نیز پوشش دهید. در نظر داشته باشید یادگیری هیچ چیزی بیهوده نیست و بالاخره در مسیر موفقیت در کار به درد شما می خورد.

به جای مشکلات، روی راه حل ها تمرکز کنید. خواسته ها و توقعات رئیستان را پیشبینی کنید و برای آن ها آماده باشید. از مدیرتان حمایت کنید و او را از موضوعات جدیدی که در بخش شما اتفاق افتاده است، باخبر کنید.

3. به شکل منظم کیفیت و روند کارتان را تجزیه و تحلیل کنید

بیشتر کارفرماها در طول سال چند بار روند کار کارمندانشان را بررسی می کنند. اما اگر خودتان کارها و نتایجی را که از آن ها به دست می آید بررسی کنید، می توانید نقاط ضعفتان را قبل از کارفرما پیدا کرده و روی تقویت آن ها کار کنید.

برای این ارزیابی می توانید این سوال ها را از خود بپرسید: چه کارهایی را انجام دادید؟ چه کاری را قصد دارید در آینده انجام دهید؟ آیا به نتیجه ای که می خواستید رسیدید؟ اگر نه دلیلش چیست؟ چگونه می توانید عملکردتان را بهتر کنید؟ آیا به پیشرفت شرکت کمک می کنید؟ سهمتان در آن چیست؟

4. از اشتباه هایتان درس بگیرید

به طور کلی وقتی اشتباه می کنیم، دوست داریم آن را انکار کنیم و مسئولیتش را بر عهده نگیریم. اما این کار کمکی به شما نخواهد کرد. به یاد داشته باشید اشتباه کردن و شکست خوردن چیزهای زیادی را به شما یاد می دهند و در مسیر موفقیت در کارتان به شما کمک می کنند.

پذیرش اشتباه آسان نیست ولی بلوغ فکری شما را نشان می دهد. سعی کنید وقتی اشتباه می کنید، سریع به مسئولتان اطلاع دهید تا جلوی مشکلات بیشتر را بگیرید. به جای سرزنش دیگران عذرخواهی کرده، برای جبران آن تلاش کرده و دیگر تکرارش نکنید.

5. نتایج را تصور کنید

هنگام کار مثل مدیران فکر کنید. ایده هایتان را در سر بپرورانید، تخیل خود را به کار بگیرید و نتایج آن را تصور کنید. روش هایی را پیدا کنید که به پیشرفت شرکتتان کمک می کنند. اگر درباره این روش مطمئن هستید، آن را به رئیستان پیشنهاد دهید.

شرکت را در 5 یا 10 سال آینده چگونه می بینید؟ چه تغییراتی در آن رخ می دهد؟ چگونه می توانید در فضای رقابتی امروز پیروز شوید؟ پاسخ این سوال ها در موفقیت در کارتان به شما کمک می کنند.

6. از دیگران یاد بگیرید

اگر ارتباط خوبی با همکاران خود داشته باشید، می توانید چیزهای زیادی از آن ها یاد بگیرید. در زمینه هایی که ضعف دارید از آن ها کمک بگیرید و اطلاعاتتان را با هم به اشتراک بگذارید. صحبت درباره تجربه ها کمک می کند تا جلوی اشتباه های مشابه را بگیرید.

7. برای رهبری همکارانتان داوطلب شوید

در کار گروهی معمولا یک نفر مسئولیت بقیه را به عهده می گیرد. اگر شما کسی باشید که برای این کار داوطلب می شود، می توانید چیزهایی زیادی را یاد بگیرید و به نوعی خودتان را نیز نشان دهید.

این کار مهارت ارتباطی شما را افزایش می دهد و تسلطتان روی کار را بیشتر می کند. مسئولیت پذیری دقت انجام کارهایتان را بالا می برد و نتیجه بهتری را به ارمغان می آورد.

8. در محیط کار همدلی داشته باشید

هیچ کس دوست ندارد در محیطی کار کند که افراد آن مغرور و متکبر هستند. فروتنی و خوش اخلاقی در محیط کار اهمیت زیادی دارد. با همکاران خود خوب برخورد کرده و به آن ها کمک کنید.

در نظر داشته باشید هیچ کس کامل نیست و خصلت های بد دیگران را در کنار ویژگی های خوبشان بپذیرید. خودتان را جای دیگران بگذارید و سعی کنید در شرایط پیچیده آن ها را درک کرده و به آن ها توجه کنید تا به موفقیت در کارتان نزدیک تر شوید.

9. از افراد با تجربه کمک بگیرید

با یک کارمند ارشد ارتباط برقرار کرده و از تجربیاتش در محیط کار استفاده کنید. چنین فردی به شما کمک می کند درست و بزرگتر فکر کنید و ایده هایتان را به چالش بکشید.

می توانید از او بپرسید چگونه کارش را شروع کرده، با چه چالش هایی روبرو شده و چگونه آن ها را حل کرده است. این فرد می تواند خارج از محل کار شما نیز باشد یا حتی می توانید به شکل مجازی با او ارتباط برقرار کنید.

همچنین پیشنهاد میکنیم با تست های خودشناسی و توسعه فردی بیشتر آشنا شوید.

10. زندگی شخصیتان را وارد محل کار نکنید

سعی کنید در محل کار به تلفن های شخصی پاسخ ندهید و آن ها را به زمان ناهار یا استراحت موکول کنید. جزئیات زندگی شخصیتان را با همکارانتان به اشتراک نگذارید و درباره زندگی دیگران نیز صحبت نکنید.

11. بیشتر شنونده باشید

درست گوش دادن خودش مهارتی مهم است که می تواند در مسیر موفقیت در کار کمک زیادی به شما کند. سعی کنید در جلسات با دقت به حرف های رئیس یا همکارهایتان گوش دهید.

می توایند با تماس چشمی یا تکان دادن سر نشان دهید به حرف هایشان توجه می کنید. هرگز بین حرف دیگران نپرید. توصیه می کنیم نکات مهم حرف های افراد را به شکل خلاصه یادداشت کنید تا در صورت نیاز بعدها از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که همیشه نباید شنونده مطلق باشید. شما باید مکان و زمان صحبت کردن را در نظر بگیرید، روی ایده ها و مطالبی که میخواهید عنوان کنید فکر کرده و سپس حرف بزنید.

مرزی بین زیاده گویی و به جا صحبت کردن وجود دارد. اگر هیچ حرفی نزنید، هرگز شناخته نمی شوید و فرصت پیشرفت و موفقیت در کار را از خودتان می گیرید. از طرفی اگر بیش از حد صحبت کنید، پس از مدتی هیچ کس به حرف های شما توجه نخواهد کرد.

12. از تغییرات استقبال کنید

معمولا در محیط کار افراد در برابر تغییرات مقاومت می کنند. آن ها دوست دارند همه چیز را به روشی که قبلا انجام می دادند، مدیریت کنند و بنابراین مخالف ایده ها یا استفاده از وسایل جدید در محل کار هستند.

در این بین شما کسی باشید که مزایای تغییرات جدید را پیدا کرده و آن را به همکارانش نیز معرفی می کند. این کار شما را نسبت به همکارانتان در سطح بالاتری قرار می دهد و باعث می شود حرفه ای تر به نظر برسید.

13. از دیگران بخواهید به شما بازخورد بدهند

گرفتن بازخورد یکی از مهمترین نکات موفقیت در کار است. بازخورد به شما مواردی را نشان می دهد که از دید خودتان پنهان هستند. با تحلیل بازخوردی که می گیرید، می توانید روی نقاط قوت و ضعفتان کار کنید و کارتان را بهبود ببخشید.

از فردی مطمئن درخواست کنید نظرش را بدون تعارف و کاملا صادقانه به شما بدهد و بعد از دریافت آن، از او به خاطر زمانی که در اختیار شما گذاشته است تشکر کنید. شما نیز می توانید نظرتان را با لحن خوب و در کمال احترام عنوان کنید.

14. منظم باشید

شما باید در ابتدای هر روز بدانید که دقیقا باید چه کارهایی را با چه ترتیبی و در چه زمانی انجام دهید. در پایان هر روز نیز برای خود گزارش کار بنویسید و برنامه ریزی روز بعدتان را انجام دهید.

برای حاضر شدن سر کار دیر نکنید، مسئولیت هایی را که دارید، قبل از مهلت تحویل حتما انجام دهید و قبل از پایان ساعت کاری از محل کارتان خارج نشوید. محیط یا میز کارتان را تمیز و مرتب نگه دارید.

افراد شلخته از نظر بیشتر مدیران غیرقابل اعتماد و بی مسئولیت هستند. به نحوه پوششتان در محیط کار نیز توجه داشته باشید. اگر کارتان لباس خاصی ندارد، در انتخاب لباستان دقت کنید و همیشه آراسته و تمیز باشید. نظم داشتن از موارد اصلی برای موفقیت در کار است.

15. به خود استراحت دهید

سخت کوشی و تلاش برای موفقیت در کار از موارد بسیار مهمی هستند. اما تعادل از این 2 مورد اهمیت بیشتری دارد. اگر بدون وقفه و استراحت کار کنید، پس از مدتی فرسوده می شوید و کم می آورید.

حتما از مرخصی هایی که در اختیارتان قرار می گیرد، استفاده کنید. سعی کنید قبل از رفتن به تعطیلات کارهای نیمه تمامتان را تمام کنید تا دغدغه ذهنی نداشته باشید.

تعطیلات ذهن شما را باز می کند و حتی باعث می شود ایده هایی به ذهنتان برسد که در موفقیت در کارتان به شما کمک می کنند. حتما قبل از رفتن به مرخصی با همکاران و رئیستان هماهنگ کنید تا غیبت شما مشکلی را برای شرکت یا محل کارتان به وجود نیاورد.

16. مانند کارآفرینان فکر کنید

برای اینکه روزی رئیس خودتان شوید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید، باید مانند کارآفرینان فکر کنید. اگر می خواهید روزی به جایگاه رئیستان برسید، می توانید از رفتار او الگوبرداری کرده و در مسیر موفقیت در کارتان از آن استفاده کنید. کارآفرینان موفق ویژگی های مشترکی دارند. از جمله:

  • همیشه دنبال فرصت های جدید هستند.
  • ریسک می کنند و تصمیم های جسورانه می گیرند.
  • به کارشان تعهد دارند.
  • به دیگران انگیزه می دهند، روی آن ها تاثیر می گذارند و در کل توانایی رهبری دارند.
  • در شرایط سخت توانایی مدیریت بحران ها را دارند.
  • برای آینده برنامه دقیقی دارند.
  • به تصمیم هایشان اعتماد دارند.

17. ارتباطات خود را گسترش دهید

موفقیت در کار به زبان ساده نتیجه ارتباطات مفید و موثر با دیگران است. روابط خود را تنها به بخشی که در آن کار می کنید، محدود نکنید. با افراد مختلف آشنا شوید، توجهتان را به آن ها نشان دهید و به این فکر کنید که چگونه می توانید رابطه ای دو طرفه و پر سود را تشکیل دهید.

هر زمان که می توانید به افراد کمک کنید و برای موفقیت هایشان جشن بگیرید. سعی کنید اسم افراد را به خاطر بسپرید و به آن ها حس مهم بودن را القا کنید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری روی افراد از مهمترین موارد موفقیت در کار است.

سخن نهایی

موارد زیادی وجود دارد که در موفقیت در کارتان به شما کمک می کنند، اما در کل باید فعالیت های خود را در جهتی تنظیم کنید که به پیشرفت شرکتتان کمک کند. پیشرفت شرکت، زمینه رشد شما را فراهم می کند.

مسئولیت پذیر باشید و همیشه با ایده های نو و خلاقانه به شرکت یا محل کارتان خدمت کنید. کارتان را با علاقه انجام دهید و انگیزه خود را حفظ کنید تا در وسط راه خسته نشوید و جایگاه و حقوقتان را ارتقا دهید.


توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.