بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 3 اینیاگرام

1401/05/09 3:48 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ سه اینیاگرام کارمندان فوق العاده سخت کوشی خواهند بود. دقت بسیار بالای آن ها در انجام کارها، ذهنیت رسیدن به اهداف و زبردستی و پرتلاش بودن ذاتی باعث می شود که کارمندان مطلوبی باشند که می خواهند کارهای زیادی را به انجام برسانند.

گرچه، نتیجه کار تیپ سه بیشتر متمرکز بر تعداد بوده تا کیفیت و این موضوع ممکن است به نوع شغلی که این تیپ اغلب دنبال می کند، تاثیر بگذارد. به همین شکل، افراد با تیپ سه زمان استخدام اهداف جاه طلبانه ای دارند و کارفرما باید متوجه باشد که اگر مسیر موفقیت را برای چنین کارمندی فراهم نکند، او احتمالا آن شغل را ترک خواهد کرد و به دنبال حرفه دیگری می رود.

به یاد داشته باشید که تمام شغل ها یا وظایف مناسب تیپ شخصیتی سه اینیاگرام نیستند. بنابراین در این مطلب بهترین شغل ها و حرفه ها را برای تیپ 3 اینیاگرام بررسی خواهیم کرد و می گوییم از چه مواردی نیز باید دوری کند. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ویژگی های شخصیتی

بسیاری از نقاط قوت تیپ سه اینیاگرام ریشه در شخصیت سخت کوش و میل او به تعیین اهداف بزرگ و موفقیت در تکمیل آن ها دارد. آن ها در محیط کار از مهارت ها و ویژگی های زیر بهره می برند:

سازگاری

تیپ سه در مواجه شدن با گروه های مختلفی از افراد در مجموعه های متفاوت، عالی عمل می کند.

تعیین اهداف

چون تیپ سه دوست دارد بابت موفق شدن مورد تحسین قرار گیرد، در تعیین اهداف و تلاش برای رسیدن به آن ها عملکرد خوبی دارد.

انگیزه بخشی

افراد با تیپ سه می توانند به افراد اطراف خود برای رسیدن به اهدافشان انگیزه ببخشند و آن ها را تشویق کنند.

شخصیت کاریزماتیک

افراد با تیپ سه معمولا انرژی بالایی دارند، اعتماد به نفس دارند و در محیط کار جذاب و دوست داشتنی هستند.

عمل گرا

تیپ سه عملگرا است چون تمام تلاش خود را به صورت موثر نشان می دهد تا به اهداف کاری خود برسد.

فرهنگ سازمانی

چه فرهنگ های سازمانی بیشتر از همه مناسب شغل های تیپ سه اینیاگرام هستند؟ افراد با تیپ سه عملکرد خوبی در فرهنگ سازمانی دارند که شرایط موفقیت و تعالی فردی را فراهم کنند. سخت کوشی و ثبات آن ها در تکمیل اهداف باعث خواهد شد مورد تحسین قرار گیرند و به عنوان یک موفقیت طلب شناخته شوند.

آن ها همچنین بسیار رقابت جو هستند، بنابراین هر فرهنگی که فضای رقابت را در بین کارمندان و رقبا فراهم کند، بسیار انرژی بخش و انگیزه بخش برای افراد با تیپ سه خواهد بود. از طرفی آن ها دوست دارند بازخورد مثبت سایرین را دریافت کنند، چون تشنه توجه هستند و بنابرین عاشق فرهنگی خواهند شد که رفتار پاداش دادن به افراد را تشویق کند.

طبیعت موفقیت جوی افراد با تیپ سه همچنین به این معنا است که آن فرهنگ سازمانی بیشتر از همه مناسب آن ها است که روی رقابت و موفقیت قابل شناسایی تاکید داشته باشد، مانند شغل های معامله گری و فروش.

افراد با تیپ سه می توانند در هر دو فرهنگ سازمانی رسمی و غیر رسمی کار کنند. گرچه در یک محیط غیررسمی اهداف کاری باید کاملا مشخص شده باشند و قابل دستیابی باشند. از طرفی رسیدن به این اهداف تنها باید با سخت کوشی باشد و کار باید بیشتر در مورد کمیت باشد تا کیفیت و بیشتر به تعداد توجه شود تا نحوه انجام.

این تیپ بعید است در فرهنگ غیررسمی که در آن تنبلی یا بی خیالی موج می زند آزار ببیند، البته تا زمانی که نتایج کار در این فرهنگ قابل توجه و مهم باشند. تیپ سه ها احتمالا از فرهنگی که کسی به کسی رحم نمی کند تا موفق شود یا فقط به فکر خودت باش، لذت می برند چون مطابق با طبیعت رقابت جوی آن ها است.

به طور کلی این افراد دنبال مسیرهای شغلی هستند که آن ها را به سمت موفقیت فردی هدایت کنند. همچنین محیط های شغلی رقابت جویانه که در آن بتوانند بابت تلاش هایشان و تکمیل اهدافشان، مورد تحسین قرار گیرند.

کار تیمی

افراد با تیپ سه اینیاگرام در کارهای تیمی و فردی چطور هستند؟ تیپ سه اینیاگرام اغلب کارمندان بسیار مناسبی برای شغل های خودانگیزشی هستند و همچنین وظایفی که از آن ها خواسته می شود به صورت مستقل انجام دهند.

دقت و تمرکز آن ها هنگام انجام کارها بسیار بالا است و وجدان کاری بسیار بالایی دارند، ویژگی هایی که باعث می شوند بتوانند کارها را با بهترین نتیجه به انجام برسانند. گرچه، این افراد کمتر به صورت گروهی کار می کنند.

ذات بسیار رقابت جوی آن ها باعث می شود با سایر اعضای تیم بجنگند و دنبال فرصتی برای خودنمایی باشند تا همکاری با سایرین و همراه با تعامل با آن ها.

آن ها در کارهایی گروهی نمی توانند بابت موفقیت های فردی مورد تحسین قرار گیرند و میل آن ها بابت شناخته شدن ارضاء نخواهد شد، بنابراین انگیزه آن ها از بین می رود.

موضوع مهم دیگری که باید در نظر گرفت، وظیفه ای است که به آن ها محول می شود. مجددا باید بگوییم افراد با تیپ سه بیشتر به واسطه انجام کارهایی که قابل سنجش و رقابتی باشند، انگیزه پیدا می کنند. به عبارت دیگر کار به آن ها اجازه می دهد موفقیت خود را به نمایش بگذارند.

اگر به آن ها اجازه داده شود به نحوی اعتبار فردی را به دست آورند، در یک تیم باید عملکرد خوبی از خود نشان دهند. ولی اگر مکانیسمی برای جلب توجه و شناخت وجود نداشته باشد، احتمالا با مشکل روبرو شوند.

سبک مدیریتی

کدام سبک های مدیریتی برای تیپ یکی ها بهتر است و چطور سایرین را مدیریت می کنند؟

مدیریت یک تیپ سه

این افراد تحت مدیریت تحول آفرین و مبادله ای (تعاملی) می توانند کار کنند، ولی معیارهای این دو سبک مدیریتی ممکن است به مورد قبول واقع شدن آن ها کمک کند یا جلوی آن را بگیرد.

پتانسیل رسیدن تعالی و موفقیت فردی، چیزی است که تیپ سه دنبال آن می گردد و اگر مدیر او بتواند الهام بخشش برای این موضوع باشد، کار خود را به خوبی انجام می دهد. اما چطور باید در یک تیپ سه اینیاگرام انگیزه ایجاد کرد؟

اگر مدیر تحول آفرین از کارمند تیپ سه خود انتظار رسیدن به نتایج عالی و انجام اهدافی فراتر از توقع را داشته باشد، انگیزه او را شدیدا افزایش خواهد داد. گرچه این اتفاق باید در گروی این موضوع باشد که فرد در پایان مورد تحسین قرار گیرد و به او پاداش داده شود.

به همین شکل یک مدیر تعاملی تنها زمانی در مدیریت این تیپ موفق خواهد بود که برای تکمیل کارها در او انگیزه و شرایط رسیدن به پاداش را فراهم کند.

مدیر تیپ سه

مدیر تیپ سه فردی بسیار رقابت طلب و چالش برانگیز برای اعضای تیم خود خواهد بود. او به احتمال زیاد انتظار بهترین نتایج را دارد و اگر اهداف به طور کامل برآورده نشوند، امری غیرقابل بخشش رخ داده است.

با این حال یک مدیر با تیپ سه در کنار اعضای تیم خود است و آن ها را هدایت می کند، بنابراین در پروژه ها دخالت می کند و می خواهد برای هر فردی هر کاری را که می تواند انجام دهد.

اگر چنین سبک مدیریتی جواب دهد، می تواند یک استراتژی موثر باشد چون مدیر تیم الهام بخش اعضای آن برای سخت کوشی، دقت و تمرکز روی بازدهی کار خواهد بود. گرچه چنین سبک مدیریتی می تواند طاقت فرسا و بی رحمانه باشد، چون برخی از کارمندان استرس بیش از حد زیادی را باید متحمل شوند.

بنابراین درصد کارمندانی که تحت مدیریت یک تیپ سه قرار می‌گیرند و از آن شرکت می‌روند، ممکن است بالا باشد.

بهترین مشاغل برای افراد با تیپ سه اینیاگرام

افراد با تیپ سه پر انرژی هستند و سریعا تصمیم می گیرند. به همین علت، بیشتر مناسب حرفه هایی هستند که آن ها را مشغول نگه دارد. این حرفه ها باید همچنین به آن ها حس خودمختاری و اعتبار را دهد.

انگیزه آن ها رسیدن به هدفی است که تعیین کردند و بنابراین باید دنبال شغل هایی باشند که بتوانند اهداف منظمی داشته باشند و برای رسیدن به آن ها تلاش کنند. از طرفی این افراد از دیدن افراد جدید انرژی می گیرند. به ویژه دوست دارند از سوی سایرین مورد پذیرش قرار گیرند و مردم موفقیت هایشان را تحسین کنند.

آن ها همچنین از صحبت در بین عموم انرژی می گیرند و به همین دلیل در شغل های اجتماعی که با افراد جدید ملاقات می کنند، موفق می شوند. در ادامه چند شغل را معرفی می کنیم که مناسب افراد با تیپ سه اینیاگرام هستند.

وکالت

افراد با تیپ سه به علت چالش هایی که وکالت برایشان به وجود می آورد، وکلای عالی خواهند شد. داشتن شغل در این زمینه همچنین به آن ها اجازه می دهد روی سایرین تاثیرگذار باشند. از طرفی می توانند موفقیت خود را بسنجند و مورد تایید دیگران واقع شوند.

مدیر اجرایی

رسیدن به مقام اجرایی به معنای داشتن قدرت برای وضع و تصویب قوانین، فراخواندن سایرین به عمل و برنامه ریزی برای آن است. تیپ سه دوست دارد کنترل اوضاع را به عهده بگیرد و این شغل به آن ها قدرت لازم برای رسیدن به اهدافشان و حتی فراتر از آن پیش رفتن را می دهد.

مربیگری

مربیان ممکن است بازی نکنند، اما نقش قابل توجهی در تعیین نحوه بازی دارند. بنابراین این شغل مناسب افراد با تیپ سه است چون به آن ها اجازه می دهد کنترل اوضاع را در اختیار داشته باشند، کارها را محول کنند و این فرصت را داشته باشند که شاهد پیشرفت موفقیت یک تیم یا فاصله گرفتن از آن باشند.

روزنامه نگار

وظیفه روزنامه نگاران شناسایی اخبار داغ، اتفاق هایی که به تازگی رخ داده است یا دارد رخ می دهد است تا بتوانند همه را آگاه کنند. بنابراین شغل روزنامه نگاری به تیپ سه قدرت، اختیار و محبوبیتی را می دهد که برای تحسین شدن و مورد تایید قرار گرفتن نیاز دارد.

بازیگری

انجام حرفه ای که نیاز به نمایش، عمل و موفقیت داشته باشد همان چیزی است که تیپ سه دنبال آن است. بازیگری تنها یک مسیر است و تیپ موفقیت طلب می تواند سایر نقش های اجرا محور مانند خوانندگی، رقص و استندآپ کمدی را نیز در پیش بگیرد.

تهیه کننده

مسئولیت تهیه کننده نظارت بر تولید موسیقی یا فیلم است، بنابراین تیپ سه با پذیرش این نقش بین کنترل و عملکرد تعادل برقرار می کند. آن ها از فرصت درگیر شدن در ساخت، هدایت و تحویل یک کار هنری استقبال کرده و پس از آن به واسطه تعامل با مخاطبان تایید و تحسین خود را دریافت می کنند.

سایر شغل های عالی برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • معامله گر
  • کارآفرین
  • سیاست مدار
  • توسعه دهنده وب
  • نماینده فروش

بدترین مشاغل برای افراد با تیپ سه اینیاگرام

افراد با تیپ سه به طور کلی باید از شغل هایی که به حساسیت نیاز دارند، فاصله بگیرند. تیپ سه در دید سایر تیپ ها بیش از حد رقابت جو و بی احساس است. آن ها اگر در محیط مناسبی قرار نگیرند، ممکن است بیش از حد کار کنند و مضطرب، بیش از حد منتقد، غیرسازگار و بی انگیزه شوند.

آن ها بعید است در محیط های شغلی غیر رقابت جو، آهسته و کمتر اجتماعی موفق شوند. انرژی آن ها با تکرار شکست تخلیه خواهد شد و باید از شغل هایی که نادیده گرفته می شوند یا بیش از حد مورد انتقاد قرار می گیرند، خودداری کنند.

از طرفی آن ها در شغل هایی که قدرت و اختیار کمی دارند، موفق نخواهند بود. شغل هایی که به کار آن ها اعتبار داده نشود و نتوانند خودشان تصمیم بگیرند. به همین علت، ممکن است از شغل های فریلنسری یا کارهای ادمینی فاصله بگیرند چون خودمختاری و اختیار کمی دارند، نمی توانند اهداف خود را وضع کنند یا از سایرین بخواهند دستورهایشان را پیروی کنند.

تعدادی از بدترین شغل ها برای تیپ سه اینیاگرام را در ادامه معرفی کردیم:

فریلنسری

کارهای فریلنسری مانند نویسندگی یا طراحی با شخصیت تیپ سه جور در نمی ‌آیند، چون ساختار درستی ندارند. اگر تیپ موفقیت طلب نتواند موفقیت خود را پیگیری کند یا برای تاثیرگذاری روی پیشرفت خود قدرتی نداشته باشد، سریعا عصبی می ‌شود و ممکن است در تلاش برای کاری انجام ندادن، اهداف غیر واقع‌ گرایانه‌ای را برای خود تعیین کند.

اداره یک فروشگاه آنلاین

فروش محصولات آنلاین شاید برای بعضی از تیپ های شخصیتی راه مناسبی برای درآمدزایی باشد، اما برای تیپ سه اینطوری نیست. با آن که این افراد دوست دارند مسیر رسیدن به اهداف خود را کنترل کنند، اما داشتن کنترل کامل برای ایجاد این اهداف ممکن است به وضعیتی ختم شود که انتظارهای خود را به شکل غیرقابل باوری افزایش دهند.

آن ها همچنین برای رشد کردن نمی توانند منتظر بمانند که ممکن است این احساس را به وجود آورد که شکست خوردند.

سایر شغل های نامناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • پرستاری
  • مددکار اجتماعی
  • مدیر منابع انسانی
  • مهندس
  • برقکار
  • حسابدار

سخن نهایی

تیپ سه اینیاگرام به علت میل به موفقیت و دستیابی به چیزهای بزرگ در زندگی، موفق طلب نام دارد. آن ها افرادی بسیار سختکوش هستند و برای دستیابی به موفقیت دلخواه خود وقت و انرژی زیادی را صرف کارشان می کنند.

آن ها بسیار مطمئن به خود، مصمم و رقابت جو هستند. همچنین بسیار نگران تفکر دیگران در مورد خودشان هستند و این موضوع می تواند به آن ها استرس وارد کند.

این تیپ شخصیتی در محیط کار نباید احساس ناامنی و تحقیر کند، چون تمام تلاش خود را انجام می دهد تا دیگران هم موفق نشوند و این احساس را داشته باشند که شرایط باعث موفق نبودن تیپ سه بوده است، نه خود او.

اگر اوضاع وخیم شود، آن ها ممکن است تمام تلاش خود را برای بدتر کردن اوضاع برای سایرین کنند، به ویژه اگر به آن ها چیزهایی را یادآوری کند که نتوانستند در آن موفق شوند. اگر آن ها شاد نباشند، فرد دیگری نیز نباید احساس شادی کند! پس زمان مدیریت چنین افرادی در محیط کار باید خیلی دقت کنید.

در مطلب بالا به شغل ها و حرفه هایی اشاره کردیم که به عنوان یک تیپ سه اینیاگرام می توانید آن ها را انتخاب کنید یا از آن ها فاصله بگیرید. توصیه می کنیم اگر شخصیت شما تیپ سه است، برای شناخت بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 3 اینیاگرام با سایر تیپ های آن ما را نیز مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی شرح شغل مدیریت عملکرد مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.