24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFJ است

1401/10/18 10:17 AM - یک سال قبل


آیا با شرکت در تست مایرز بریگز متوجه شدید که تیپ شخصیتی شما ENFJ است؟ جالب است بدانید این تیپ، در سیستم مایرز بریگز نادرترین است. به عنوان مثال افراد با این تیپ شخصیتی تنها 2.2 درصد جمعیت آمریکا را به خود اختصاص می دهند.

بنابراین برخورد روزانه در زندگی با چنین افرادی می تواند کاملا غیرمعمول باشد. ما در این مطلب قصد داریم 24 تجربه یا افکاری را بررسی کنیم که افراد با تیپ شخصیت ENFJ بیشتر از همه با آن ها ارتباط برقرار می کنند. پس تا انتها همراه ما باشید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFJ است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) بدون این که حتی تلاش کنید، افراد را می شناسید

زمانی که با یکی حرف می زنید، سریعا علت صحبت های او را متوجه می شوید. شما به آسانی سرنخ های غیرشفاهی افراد را درک می کنید و به الگوهای رفتاری اش پی می برید. در نتیجه می توانید انگیزه ها و احساسات درونی او را درک کنید.

شما اغلب اولین فردی هستید که در جمع احساس می کنید فرد دیگری احساس اضطراب، ناراحتی، خشم، غم یا غیره دارد.

2) می خواهید الهام بخش افراد باشید تا بهترین خودشان باشند

اندیشیدن به رشد فردی تقریبا تفکر همیشگی شما است. شما دائما در تلاش برای تحویل، یادگیری و پیشرفت هستید. زندگی بدون معنا و هدف چیز دردناکی برایتان است، بنابراین همیشه سعی می کنید اهداف یا پتانسیل افراد و پتانسیل خود را متوجه شوید.

شما می خواهید چیزی را درون سایرین شعله ور کنید و آن ها را به سمت بالفعل کردن پتانسیل های خود هل دهید. شما در مشاهده قابلیت ها و استعدادهای سایرین مهارت دارید و این که چطور از این توانمندی ها می توان به شکل مثبتی استفاده کرد.

3) همیشه در این فکر هستید که باید چه کار کنید

بیشتر از هر چیزی، ارزش هایتان شما را به جلو سوق می دهند. زمانی که یک لحظه آرام را در زندگی خود تجربه می کنید، اغلب متوجه می شوید در حال تحلیل گزینه هایتان هستید و سعی می کنید که تشخیص دهید همسو با اهداف خود در زندگی و ارزش های اخلاقی تان زندگی می کنید یا نه.

شما «باید» و «نباید» های زیادی در زندگی دارید که روی هر تصمیمی که می گیرید، تاثیر می گذارند.

4) به سختی می توانید نه بگویید

زمانی که فردی از شما درخواست کمک می کند، برایتان خیلی سخت است که نسبت به این که باید واقعا کمک کنید یا نکنید، بی تفاوت باشید و منطقی نگاه کنید. شما اغلب بله می گویید، حتی زمانی که برنامه زمانی بسیار شلوغی دارید.

اگر علاقه دارید، مطلب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENFJ را نیز مطالعه کنید تا بدانید شخصیت شما شبیه به چه کسانی است.

5) متوجه استعداد در جاهایی می شوید که سایرین نمی شوند

شما توانایی دیدن استعدادهای بی همتا و ویژگی های خاص سایر افراد را دارید. شما باور دارید که هیچکس درمانده یا بدون پتانسیل نیست و می خواهید الهام بخش افراد باشید تا متوجه پتانسیل درونی خود شوند.

6) سایرین به شما داستان زندگی خود را می گویند

شخصیت همدل و اصیل شما الهام بخش سایر افراد است تا به شما اعتماد کنند و عمیق ترین و دردناک ترین داستان های خود را برایتان بگویند. برایتان غیرطبیعی نیست که نزدیک غریبه هایی شوید که احساس می کنند دوست دارند رازی را با شما در میان بگذارند.

زمانی که مردم به شما برای گفتن داستان زندگی خود به راحتی اعتماد می کنند، اغلب شگفت زده می شوید.

7) می خواهید به صورت شفاف رویای خود را با سایرین در میان بگذارید

شما می خواهید که افراد آن چه را که در زندگی می توانند با سخت کوشی و بالفعل کردن پتانسیل های خود به دست آورند، تصور کنند. به عنوان یک ایده آلیست همچنین می خواهید به مردم دنیایی را نشان دهید که در آن عدالت، مهربانی، برابری و همدلی بیشتری وجود دارد. 

8) احساس می کنید افراد بیش از حد در مورد چیزهای بی معنی بحث می کنند

شما به راحتی از دیدگاه افراد مختلف به ماجرا می نگرید و در نتیجه به ندرت بدون این که همدلی هم نکنید، خشمگین می شوید. توانایی شما برای توجه به دیدگاه های مختلف اجازه می دهد یک صلح طلب ماهر باشید.

با آن که تلاش می کنید که پایبند به باورهای خود باشید، همچنین ترجیح می دهید به شکل منطقی بحث کنید که طی آن هر فردی بتواند فرصت بیان خود را داشته باشد، به جای این که واقعا دعوایی رخ دهد.

9) یک والد سلطه جو نیستید

شما عمیقا خود را وقف فرزندانتان می کنید و بیشتر برایتان مهم است به آن ها گوش کنید تا این که دستور دهید. شیوه فرزندپروی همراه با همدلی شما به این معنا است که احساس می کنید تغییرات باید از درون شروع شوند، نه از بیرون و به علت وجود فهرست سخت گیرانه ای از قوانین و مقررات نظامی.

برخی دیگر از والدین ممکن است شما را بیش از حد «دلسوز و باگذشت» مورد خطاب قرار دهند. اما به کار خود ادامه دهید، چون بینش و مهربانی شما تاثیر قابل توجه و مثبتی روی زندگی فرزندانتان خواهد گذاشت.

10) دوست دارید همه چیز منظم و مرتب باشد

شما دوست دارید در محیط کار و خانه خود نظم مشخصی داشته باشید و برای رسیدن به اهداف خود از قبل برنامه ریزی کرده و سخت کوشی می کنید. زمانی که تصمیم هایی مهمی باید گرفته شوند، تا چیزی مشخص نشده و تصمیم گرفته نشود، احساس بی قراری می کنید.

رها کردن بدون نتیجه اوضاع و تصمیم نگرفتن در مورد آن ها به شما استرس بسیار زیادی می دهد.

مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ENFJ با دیگر شخصیت های MBTI کمک می کند، روابط خود را بهتر مدیریت کنید.

11) به آسانی متوجه قوانین و انتظارهای اجتماعی می شوید

زمانی که وارد یک محیط جدید می شوید، سریعا متوجه می شوید قوانین و انتظارهای اجتماعی چه چیزهایی هستند. به آسانی می توانید «حس» تمام افراد داخل اتاق را متوجه شوید و براساس آن عمل کنید.

برای شما خوش رفتاری و درایت ارزشمند است و معمولا خود را به خوبی معرفی می کنید. همچنین زمانی که از یک جامعه یا کشور جدید بازدید می کنید، می توانید سریعا متوجه قوانین و انتظارهای فرهنگی شوید.

12) از بحث در مورد موضوعات «تابو» لذت می برید

با آن که به پیروی از عقاید و رسوم علاقه دارید، اما همچنین به شکل شگفت انگیزی به موضوعات عجیب و بحث برانگیز علاقه نشان می دهید. در حالی که بعضی از تیپ ها از بحث در مورد مذهب، سیاست یا موضوعات به صورت بالقوه توهین آمیز خودداری می کنند، این چیزها عمیقا شما را به وجد می آورد.

شما بیشتر به مفاهیمی که نگاهی بزرگتر به ماجرا داشته باشند علاقه دارید تا گفتگوهای مودبانه و کوتاه، به همین علت جذب موضوعاتی می شوید که افراد احساسات شدیدی نسبت به آن ها دارند.

شما ترجیح می دهید به جای بحث در مورد شایعات مربوط به افراد مشهور در مورد روانشناسی بحث کنید و مشکلات جدی رابطه را با شما در میان بگذارند تا این که صحبت های کوتاهی در مورد مد و کرم صورت داشته باشید.

13) روابط انسانی شما را به شگفتی وا می دارد

روابط انسانی فوق العاده برایتان جذاب هستند. با آن که برخی افراد از دانستن همه چیز در مورد خودروها لذت می برند، برای شما لذت بخش است که بدانید روابط انسانی چطور نتیجه می دهند. درک این که چطور افراد مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، چه چیزهایی را در یکدیگر می بینند، چه چیزی آن ها را وسوسه می کند، تمام اطلاعاتی است که برایشان هیجان و کنجکاوی نشان می دهید.

14) اغلب پیش از آن که افراد بگویند، متوجه نیازهایشان می شوید

چون شما زیاد به افراد دیگر فکر می کنید، می توانید حتی قبل از آن که درخواستی کنند، حس کنید چه چیزی می خواهند یا به آن نیاز دارند. این موضوع به ویژه در مورد نیازهای عاطفی درست است. شما می توانید سریعا از احساسات و تقلاهای درونی افراد آگاه شوید.

15) سریع می بخشید

زمانی که به شما بدی می شود، معمولا خود را جای طرف مقابل می گذارید و درک می کنید چه چیزی باعث شده است رفتار ناپسند خود را نشان دهد. زمانی که فردی سعی می کند اشتباه خود را اصلاح کند، معمولا مشتاق هستید ماجرا را از زبان او بشنوید.

تا زمانی که معذرت خواهی صادقانه باشد، برایتان همدلی با سایرین و دادن فرصت مجدد به آن ها ساده است.

16) تشنه خلاق بودن در زندگی تان هستید

چه از نواختن یک ساز موسیقی، نوشتن شعر یا رنگ کردن کتاب های رنگ آمیزی لذت ببرید، به روز خود اندکی خلاقیت را تزریق می کنید تا احساس رضایت کنید. در حقیقت، براساس گزارش کتاب «دفترچه راهنمای MBTI» خانم های با تیپ ENFJ در بین 3 تیپی که بیشترین خلاقیت را دارند قرار می گیرند.

17) احساسات خود را از طریق موسیقی پردازش می کنید

برای شما بسیار مهم است به یک شکل خارجی احساسات خود را پردازش کنید. اگر تنها این احساسات را درون خود انباشته کنید، احساس گیجی و نارضایتی می کنید. زمانی که از نظر احساسی آشفته هستید، پیدا کردن آهنگی که احساسات درون قلبتان را منعکس کند، کمک می کند احساس آرامش کنید.

18) بیشتر دوست دارید از وقایع پشت صحنه باخبر شوید تا آن چه در ظاهر می بینید

شما بیشتر از آن چه در ظاهر می بینید، دوست دارید بدانید در پس زمینه فرآیندهای دخیل در زندگی چه خبر است. شما وقت خود را صرف تحلیل عمیق موقعیت ها و مردم کرده و تلاش می کنید انگیزه های روانی آن ها را درک کنید.

اعتقادتان این است که زندگی سرشار از معانی گوناگون بوده و هدف شما پیدا کردن معنای عمیق تر هر موقعیت است. به همین دلیل، تمایل دارید متوجه انگیزه درونی تر اعمال و گفتار سایرین شوید.

19) اغلب بدون این که علتش را بدانید، چیزهای مختلف را حس می کنید

در مورد چیزهای مختلف حس ششم دارید، بدون این که واقعا بدانید علت آن چیست. به لطف کارکرد شهودی برون ریز خود (دومین کارکرد ذهنی شما)، ممکن است عمیقا احساس کنید که باید به یک دوست زنگ بزنید یا از یکی از اعضای خانواده خبر بگیرید و پس از آن متوجه می شوید مشکل خاصی داشته اند.

شما یاد گرفته اید که به این احساسات درونی خود اعتماد کنید، چون اغلب شما را در جهت یک مسیر مهم هدایت کرده اند. این احساسات درونی همچنین مهارت های مردمی شما را به سطح دیگری می رسانند و اجازه می دهند حس کنید سایرین به چه چیزی نیاز دارند، بدون این که بتوانید علت آن را متوجه شوید.

20) مدت زیادی در زندگی دنبال معنا گشته اید

شما می خواهید اهمیت کیهانی هر اتفاقی را که در دنیا رخ می دهد، درک کنید. می خواهید بدانید هدف شما چیست، چرا این جا هستید و چه تاثیر معنابخشی می توانید روی دنیای اطراف خود بگذارید. شما دوست ندارید جزئیات بی اهمیت روزمره حواستان را پرت کنند.

به جای آن می خواهید تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که زمانی که به انتهای زندگی می رسید، اهمیت خواهند داشت. به همین دلیل اغلب به موضوعاتی مانند فلسفه، روانشناسی، مذهب و رشد فردی علاقه نشان می دهید.

21) زمانی که استرس دارید، با خودتان شدیدا بدرفتاری می کنید

در زندگی معمولی روزمره، توجه شما روی نیازهای اطرافیانتان است. اما زمانی که استرس دارید، به شکل غیرعادی بی عاطفه و منزوی می شوید. شما بینش همیشگی خود نسبت به افراد را از دست می دهید و به جای آن روی معایب خود (و گاهی معایب سایرین) تمرکز می کنید.

از طرفی ناگهان متوجه اشتباه در منطق همه چیز می شوید و احساس می کنید جذب اصلاح جزئیات جزئی شده اید. به خاطر اشتباهات گذشته، خطاها در استدلال و موارد متعدد دیگر، خودتان را شدیدا سرزنش می کنید.

22) رویای دقیقی در ذهن خود نسبت به نحوه تحول و تغییر چیزهای مختلف دارید

قدرت تفکر بصری شما زیاد است و اغلب در ذهن خود تصور می کنید که چیزهای مختلف به مرور زمان چطور پیش خواهند رفت. این تصاویر هدایت بخش شما هستند و اغلب با بینش و آگاهی عجیب خود در مورد رویدادها یا پیامدهای آینده، افراد را شگفت زده می کنید.

23) اغلب می پرسید «روی دیگر ماجرا چیست؟»

شما سریعا متوجه معنای اصلی جملات می شوید و زمانی که تنها یک جنبه از ماجرا را می شنوید، کنجکاو و به نوعی شکاک هستید. شما می دانید که پشت چیزهایی که در ظاهر قرار دارند، یک لایه پیچیده وجود دارد. هدفتان درک معنای کلمات است و به طور غریزی به معنای واقعی صحبت ها دقت می کنید.

24) نام افراد را می توانید فراموش کنید، اما داستان زندگی شان را به یاد خواهید داشت

در به یاد آوردن حقایقی مانند نام ها، تاریخ تولدها یا شماره تلفن ها مشکل دارید. اما می توانید سریعا چیزی را که فردی در مورد زندگی خود به شما گفته است، تاثیری که روی شما گذاشته و جزئیات متعدد دیگر زندگی او را که مهم هستند، به یاد آورید.

به عنوان مثال ممکن است به یاد آورید که فردی یک بیوه، معلم مدرسه و ظاهرا خجالتی و سرد در اطراف کسانی است که آن ها را نمی شناسد. ممکن است به یاد آورید که او در گوشه اتاق می ایستد، به جای این که بین سایر افراد برود.

ممکن است صحبت های عاشقانه او با فرزندانش را به یاد آورید و این که چقدر ارتباط آن ها محکم به نظر می رسد. ممکن است فکر کرده باشید که چه چیزی باعث شده این فرد معلم باشد و چطور با بیوه بودن و به تنهایی بزرگ کردن فرزندان خود کنار آمده است.

ممکن است تمام این موارد را به خاطر آورید اما حتی فراموش کرده باشید که نام کوچک این فرد چه بوده است. در پایان مطالب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENFJ، فیلم سینمایی مورد علاقه ENFJ ها و عملکرد تیمی شخصیت ENFJ در تیم سازی را نیز مطالعه کنید تا شخصیت خود را بهتر بشناسید.


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.