24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است

1401/12/14 2:47 PM - یک سال قبل


دنبال نشانه هایی می گردید که مشخص کنند تیپ شخصیتی شما INTP است؟ افراد با تیپ شخصیتی INTP، به عنوان یکی از نادرترین تیپ های سیستم مایرز بریگز تنها 3.3 درصد جمعیت مردم آمریکا را تشکیل می دهند.

این متفکران مستقل، میل به انکار و پیدا کردن روش های مبتکرانه و نوآورانه برای حل مشکلات دارند. آن ها افرادی تحلیلگر، کنجکاو و خلاق هستند که فقط به واسطه بودن در این دنیا، آن را به مکانی بزرگتر و مترقی تبدیل می کنند.

بنابراین می خواهید مطمئن شوید INTP واقعا تیپ شخصیتی شما است یا نه؟ یا شاید بخواهید فردی با چنین تیپی را بهتر بشناسید. در هر صورت، این مطلب را به بررسی 24 نشانه اختصاص دادیم که مشخص می کنند چه افرادی تیپ شخصیتی INTP دارند. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) فورا متوجه تناقض ها می شوید

زمانی که قول ها یا نتایج چیزی طبق آنچه که از قبل مشخص شده است پیش نروند، فورا متوجه آن خواهید شد. برای شما سخت است که موشکافانه رفتار نکنید، چون می خواهید اشتباهات را فورا تشخیص دهید. مگر این که واقعا سخت تلاش کنید که واکنش های خود را مخفی نگه دارید.

2) دقیق هستید

شما از عمومی کردن و تعمیم دادن چیزی و گفتن کلمات «به اندازه کافی خوب» تنفر دارید. زمانی که سعی می کنید چیزی را توضیح دهید، می خواهید دقیق ترین کلمات ممکن را پیدا کرده و استفاده کنید.

حتی ممکن است در وسط توضیحات خود توقف کنید و در ذهنتان دنبال دقیق ترین و مناسب ترین کلمه بگردید. برایتان اهمیت دارد که چیزی را تا جای ممکن دقیق و مختصر توضیح دهید.

3) باید یکپارچگی منطقی داشته باشید

شما نمی خواهید براساس تعصب ها و استدلال های مبهم زندگی کنید یا برده سنت ها و آیین اجتماعی باشید. زندگی براساس اصول منطقی تان چیزی است که در اولویتتان قرار دارد. شما باید بدانید که دنبال حقیقت می گردید و هوا و هوس سایرین حواس شما را پرت نمی کند.

4) داشتن مقام شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد

از افرادی که از جایگاهشان سوء استفاده می کنند یا انتظار دارند به علت مقام خود، سایرین بسیار برایشان احترام قائل شوند، بیزار هستید. مقامی که به علت محبوبیت، شرکت یا جایگاه به دست آمده باشد، برایتان کمترین ارزش را دارد.

شما به هر فرد در قالب یک انسان نگاه می کنید. او چه ایده های خلاقانه ای دارد که می تواند در میان بگذارد؟ چقدر استدلال های او قدرتمند هستند؟ فردی که در فست فود کار می کند یا استاد دانشگاه است، به یک شکل شما را تحت تاثیر قرار می دهند، اگر چیزی جالب برای گفتن داشته باشند.

اما هرگز به چاپلوسی افراد دارای جاه و مقام علاقه ندارید.

5) می خواهید دنیا را درک کنید

کنجکاوی و تمرکزی که روی تصویر بزرگتر وقایع گوناگون دارید، شما را در جاده های متعدد و تصادفی این دنیا هدایت خواهد کرد. در نهایت شما می خواهید حقیقت و ذات دنیا را درک کنید. چرا ما به این دنیا آمده ایم؟ چطور آمده ایم؟ «چرا» و «چطور»، با سرعتی بی پایان در ذهن شما در حرکت هستند. 

6) از تکرار زیادی نفرت دارید

تکرار امری فوق العاده کسل آور و آزاردهنده برایتان است. در مدرسه احتمالا از تکرار برنامه ها یا به یاد آوردن تکراری و به دفعات مختلف درس های مختلف متنفر بوده اید. زمانی که چیزی را می دانید، می خواهید که سریعا به سراغ چیز دیگری بروید.

سرعت یادگیری شما بسیار بالا است و افراد زیادی نمی توانند خود را با این سرعت همگام کنند.

7) معمار ایده ها هستید

درون شما یک حس نبوغ و خلاقیتی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید ایده پردازی کرده و نظریه های جدید در زمینه ریاضیات، علم، فلسفه و هنر را بررسی کنید. توانایی درک چیزی جدید در مورد زندگی یا جهان و اصلاح ایده هایتان تا دقیق، مختصر و پیوسته باشند، به شما حس لذت می دهد.

8) از نظر سایرین شناخت شما سخت است

چون جنبه تفکری شما به درونتان توجه دارد، اغلب دست کم گرفته می شوید یا شایستگی شما در حد واقعی آن، دیده نمی شود. چیزی که مردم بیشتر احتمال دارد زمان دیدن شما با آن مواجه شوند، جنبه شهودی تان است.

آن ها متوجه ایده ها و راه حل های جایگزینی خواهند شد که مطرح می کنید و این که چطور می توانید از هر زاویه ای به یک موضوع رسیدگی کنید. اما منطق دقیق و تیز شما اغلب در پس زمینه قرار می گیرد و تنها افرادی متوجه آن خواهند شد که بیشترین اعتماد را به آن ها دارید.

چون قضاوت های شما بیشتر در درونتان شکل می گیرد تا این که به صورت شفاهی بیان شوند، افراد به شما به عنوان فردی مرموز می نگرند که شناخت او سخت است.

9) تشنه برقراری ارتباط هستید اما دستیابی به آن برایتان می تواند سخت باشد

شما عمیقا دوست دارید ارتباط های صمیمی با سایرین شکل دهید اما برقراری این ارتباط ها مانند زنده ماندن در دنیای جومانجی است! سعی در درک انتظارهای اجتماعی و عاطفی سایرین می تواند وظیفه بسیار سختی باشد و اگر تمام این کارهای سخت را انجام دهید و هنوز با کسی ارتباط نداشته باشید، به راحتی بدبین و خسته می شوید.

اما شما نباید مایوس شوید، چون دنیا به هوش، نبوغ و خلاقیت شما نیاز دارد. مطالعه مطلب سازگاری تیپ شخصیتی INTP با دیگر شخصیت های MBTI را نیز از دست ندهید.

10) در جوانی همیشه احساس می کردید که مورد سرزنش و توبیخ قرار می گرفتید

شما در هر تعاملی که با سایرین دارید، می خواهید یک صداقت منطقی در جریان باشد. شما فردی نیستید که به علت ناراحت کردن افراد، از گفتم چیزهای مهم خودداری کنید یا رفتار و گفتار محتاطانه ای داشته باشید.

در کودکی احتمالا احساس می کردید که مهم نیست چقدر تلاش کنید، چون همیشه گفتگوهایتان نتیجه خوبی نداشته است. اکثر افراد حقیقت را دوست دارند و همزمان از آن متنفر هستند. آن ها می خواهند حقیقت به شکلی بسیار شیرین به آن ها گفته شود.

اگر احساس کنید که با وجود تلاش فراوانی که می کنید، دائما درک نمی شوید یا مورد سرزنش قرار می گیرید، می تواند به عزت نفس شما لطمه بزند.

11) نیاز به روابط دشمن شما است

دشمن کارکرد فکری درون ریز شما نیازهای بی پایان عاطفی و داشتن روابط است. افرادی که همه وقت شما را می گیرند، شما را دچار یک آشفتگی احساسی می کنند یا تحت کنترل می گیرند، تواناییتان برای تمرکز، تحلیل و فکر کردن بدون تردید را ضعیف می کنند.

کارکرد غالب شما به صورت منظم به تنهایی نیاز دارد تا بتوانید واقعا خودتان را درون مفاهیم، ایده ها و حل مشکلات، غرق کنید. اگر مدت زمانی را برای شارژ مجدد باتری های درون خود تنها نباشید، احساس خستگی، بی حالی و تمرکز نداشتن می کنید.

12) عاشق رد و بدل کردن ایده ها با سایرین هستید

همگام شدن با ذات شهودی تان و ایده پردازی با افراد دیگر فوق العاده برایتان لذت بخش است. با آن که شما درونگرا هستید اما همچنان از تجزیه و تحلیل نظریه ها، بررسی احتمال ها و محک زدن استدلال ها از طریق بحث با سایرین لذت می برید.

این فعالیت ها اجازه می دهند که از کارکرد کمکی شهودی برون ریز (Ne) خود استفاده کنید که کمک می کند تعادلتان را در زندگی نگه دارید.

13) تقریبا به هر چیزی با تردید نگاه می کنید

شما به خودتان سخت می گیرید تا مطمئن شوید نظرات و ایده هایتان، منطقی هستند و از چنین تحلیل سختگیرانه ای در برخورد با جهان بیرون نیز استفاده می کنید. قبل از این که درگیر چیزی شوید، باید مطمئن باشید که عواطفتان یا نظر اکثریت افراد، شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

شما باید ایده ها و قوانین را تجزیه و تحلیل کنید و به تمام بخش های آن ها دقت کنید تا ببینید پس از بررسی موشکافانه، تغییر خواهند کرد یا نه.

14) شما قبول مسئولیت و مدیریت سایرین را دوست ندارید

شما ترجیح می دهید مستقل کار کنید تا این که مسئول نظم بخشیدن و مدیریت افراد دیگر باشید. ذات ساکت و تودار شما اغلب باعث می شود زمان سر و کار داشتن با افراد زیاد در محیط کار، احساس ناراحتی کنید.

شما یک سبک زندگی انعطاف پذیر و مستقل دارید و قبول مسئولیت سایرین خلاف تمام چیزهایی است که به شما احساس آرامش و راحتی می دهد. گرچه معنای این حرف این نیست که نمی توانید رهبر خوبی باشید. توصیه می کنیم مطلب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی INTP را نیز مطالعه کنید.

15) وقتی از استعدادهای شما قدردانی نشود، فرد بدبینی خواهید شد

متاسفانه اکثر افراد به راحتی تیپ INTP را درک نمی کنند. شما به عنوان فردی که یک تیپ شخصیتی نادر دارید، به سادگی ممکن است احساس متفاوت بودن کنید و فکر کنید مجبور هستید با اکثر افراد جور باشید.

زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، افراد با تیپ شخصیتی مشابه با شما تبدیل به اشخاصی بدبین، منفی نگر، طعنه زن و انتقادجو می شوند. شما ممکن است درگیر بحث شوید با آگاهی کامل از این موضوع که چنین بحث هایی باعث نخواهد شد که دل سایرین را به دست آورید.

16) از بازدیدهای غافل گیرکننده نفرت دارید

تقریبا هیچ چیز برایتان بدتر از این نیست که فردی به صورت غیرمنتظره در خانه تان ظاهر شود و بخواهد با شما صحبت کند. شما برای تنها بودن خود بسیار ارزش قائل می شوید و هرگز مطمئن نیستید با افرادی که غیرمنتظره به شما سر می زنند و انتظار دارند برای آن ها وقت بگذارید، چکار کنید.

زمانی که از شما به صورت غیرمنتظره و خود به خود انتظار می رود اجتماعی باشید، می توانید احساس ناخوشایند، ناامیدی و آشفتگی کنید.

17) دوستی و مثبت نگری شما را آرام می کند

بودن در کنار افراد خونگرم و مهربان حس آرامش را به درون شما می آورد. در چنین شرایطی متوجه خواهید شد که لذت و مثبت نگری آن ها را مورد تحسین قرار می دهید و رفتارتان بهتر و دوستانه تر می شود.

کارکرد پست شما احساسی برون ریز (Fe) است که در چنین شرایطی تغذیه می شود و می توانید اندکی از پوسته خود بیرون آیید و زمان ابراز کردن احساسات و افکارتان، احساس امنیت کنید.

18) فردی صبور و با ذهن باز هستید

حتی با آن که شدیدا ایده های خود را مورد بررسی دقیق قرار می دهید، ترجیح می دهید افراد را همانطور که هستند بپذیرید به جای این که بخواهید آن ها را تغییر دهید. حتی با آن که می توانید گاهی ناخواسته بی تدبیر و بدون رعایت ادب رفتار کنید، سعی می کنید ملاحظه دیگران را کنید و فرصت دهید که خود را ابراز کنند.

شما دوست ندارید در انتخاب های دیگران برای سبک زندگی شان و حقایق شخصی آن ها دخالت کنید، مگر این که اینطور به نظرتان آید که با این کارها واقعا به خود آسیب می زنند. شما تشنه استقلال و آزادی شخصی هستید و به همین علت قصد دارید این استقلال و آزادی را به سایر افراد نیز بدهید.

19) زمانی که شدیدا استرس دارید، حس ناامنی تمام وجودتان را می گیرد

اگر تحت استرس و آشفتگی زیادی قرار گرفته باشید، ممکن است واکنش منفی نسبت به آن نشان دهید. زمانی که این اتفاق رخ دهد، کارکرد پست شما یعنی احساسی برون ریز، کنترل زندگی تان را به دست می گیرد.

ناگهان دائما در این فکر هستید که سایرین چه نظری در موردتان دارند، آیا شما را دوست دارند یا از شما متنفر هستند و آیا برای سایرین اهمیت دارید یا نه.

ممکن است نگران شوید که نزدیک ترین دوستانتان از شما تنفر دارند یا تصمیم گرفته اند رهایتان کنند. ممکن است با افراد به علت یک نیاز شدید برای برقراری ارتباط و حمایت عاطفی، تماس بگیرید.

20) کارهای خانه و روزمره را همزمان با علاقه و نفرت انجام می دهید

انجام کارهای الزامی اما ساده روزمره مانند شستن ظروف، تمیزکاری یا پرداخت قبوض می تواند برایتان کسل آور و آزاردهنده باشد. اما از ته دل عاشق رسیدگی به این کارها هستید چون بخشی از شلوغی ذهنتان را از آن ها خالی می کنید.

داشتن یک سبک زندگی راحت و سالم برایتان لذت بخش است و اغلب از ترکیب کارها با فعالیت های سرگرم کننده (مانند گوش دادن به یک کتاب صوتی زمان تمیز کردن خانه) لذت می برید. 

21) تخیل قوی دارید

از تصور سناریوهای جدید در ذهن خود و بررسی گزینه ها و راه حل های جایگزین لذت می برید. شما استعداد خاصی برای ارزیابی پتانسیل چیزی و مشاهده ارتباط های تصادفی دارید که سایرین متوجه آن ها نیستند.

همانطور که آلبرت انیشتین که به عقیده شایعات INTP بوده، گفته است «تخیل مهمتر از دانش است. چون دانش محدود به آن چه است که ما می دانیم و درک می کنیم، در حالی که تخیل تمام دنیا و تمام چیزهایی که درک و دانسته خواهند شد، در بر می گیرد.»

22) تشنه آزادی خلاقانه هستید

شما دوست ندارید طبق قوانین کارها را انجام دهید، مگر این که آن خودتان امتحان کرده باشید که آن روش، واقعا بهترین روش ممکن برای انجام چیزی است. شما به سبک زندگی و شغلی علاقه دارید که اجازه دهد آزمایش کنید، نوآورانه عمل کرده و چیزها را متحول کنید. روزمرگی و پیروی از لیستی از قوانین از پیش تعیین شده، حوصله تان را سر می برد.

23) برایتان می تواند سخت باشد که ارزش ها و نیازهای خود را بیان کنید

با آن که عمیقا آگاه هستید که کنجکاوی تان شما را به کجا هدایت می کند، از ارزش ها و نیازهای درونی مهمتان آگاه نیستید. زمانی که افراد از شما می خواهند به دنیای احساسی خود نگاهی بیاندازید و آن را توضیح دهید، ممکن است احساس ناامنی و ترس کنید.

برای شما راحت تر است در مورد نظریه ها، ایده ها و حقایق بحث کنید تا این که بخواهید از منطق عواطف درونی روح خود، سر در آورید. با وجود این، شما به افرادی که برایتان فضایی قائل می شوند و یک منطقه امن و بدون قضاوت را در اختیارتان قرار می دهند تا احساس خود را بیان کنید، احترام می گذارید.

24) از بازی نقش وکیل مدافع شیطان لذت می برید

زمانی که همه علیه یک ایدئولوژی یا ایده جبهه می گیرند، شما به صورت ذاتی دوست دارید نقش وکیل مدافع شیطان را داشته باشید. (یعنی نظرتان بحث برانگیز باشد.)

شما می توانید از دیدگاه ها و زوایای مختلف به یک موضوع بنگرید، بنابراین برایتان ساده است  طرف یک بحث و استدلال را بگیرید و به تعصب ها یا تضادها در اندیشه سایرین اشاره کنید. شما دوست ندارید فرد یا هر ایده ای، بدون انصاف انتخاب شود.

پیشنهاد می کنیم برای شناخت بیشتر خود مطالب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتیINTP، فیلم مورد علاقه INTP ها و عملکرد تیمی شخصیت INTP در تیم سازی را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.