24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است

1401/12/17 6:09 PM - یک سال قبل


الهام بخش، پر انرژی و خلاق. این سه صفت بارزی است که توسط آن ها می توانیم تیپ شخصیتی ENFP را توصیف کنیم و درک علت آن نیز سخت نیست! از افراد مشهور با چنین تیپ شخصیتی باید به اسامی مانند اسکار وایلد، سالوادور دالی، جی.جی آبرامز و حتی احتمالا والت دیزنی اشاره کنیم.

در این مطلب قصد داریم به ویژگی های مشترک افراد با تیپ شخصیتی ENFP اشاره کنیم تا اگر شما نیز جزو آن ها قرار می گیرید، خود را بهتر بشناسید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) احتمال ها در شما ایجاد انگیزه می کنند

به این جمله از والت دیزنی «تمام رویاها می توانند واقعیت بخشیده شوند، اگر شجاعت تعقیب کردن آن ها را داشته باشیم.» دقت کنید. اگر شما یک تیپ شخصیتی ENFP هستید، احتمالا جمله بالا الهام بخشتان خواهد بود.

شما در زندگی با ایمان به جادوی احتمالات بقا پیدا می کنید و موفق می شوید. داشتن شجاعت برای کشف چیزهای جدید، متحول کردن چیزی معمولی و دستیابی به چیزی که هنوز غیرممکن است، به شما جرات و امید برای ادامه دادن می دهد.

2) می خواهید افراد را عمیقا درک کنید

شما می دانید هر فردی از لایه های متعددی تشکیل شده است و می خواهید به شکلی صادقانه، اصیل و بی پرده مردم را بشناسید. برای شما اصالت از نشان دادن رفتار مناسب بیشتر اهمیت دارد و برای ایجاد یک فضای صادقانه، خودتان را مسخره نشان می دهید و حتی خلاف جمع صحبت می کنید.

از طرفی همچنین می خواهید افراد جنبه تاریک و همچنین روشن خود را به شما نشان دهند و برای این کار، یک فضای امن برایشان به وجود می آورید.

3) چیزهای غیرعادی در شما ایجاد شگفتی می کنند

شما فردی هستید که می دانید بسیاری از ایده ها و حقایق از دل چیزهایی بیرون آمده اند که تا قبل از آن معمولی یا به نوعی خطرناک بوده اند. به همین علت، کنجکاوی شما زمانی که با شخصی دیدار می کنید که با استانداردهای رایج مخالف می کند، تحریک می شود.

با آن که در انتها ممکن است گاهی با چنین فردی مخالفت کنید اما همچنان از توجه به دیدگاه او لذت می برید و دوست دارید خود را جای او بگذارید تا ببینید چرا چنین تفکری دارد. شما بابت این که ذهن بازی دارید و در قضاوت عجولانه رفتار نمی کنید، به خود افتخار می کنید.

4) قوانین یا افراد صاحب مقام شما را تحت تاثیر قرار نمی دهند

هیچ چیز بیشتر از این شما را اذیت نمی کند که کسی مقام خود را به رخ بکشد یا بگوید «چون من به تو گفتم چنین کاری رو انجام بدی.» قوانین برای شکسته شدن یا حداقل محک خوردن، وضع شده اند. برای این که فردی احترامتان را به دست آورد، باید بدانید که می توانید به انگیزه ها و نیت درونی او اعتماد کنید. عنوان و مقام هیچ اهمیتی برای شما ندارد.

5) خلاق هستید

شما به روش های بسیار متعدد می توانید به چیزهای مختلف خلاقانه نگاه کنید یا آن ها را به کار بگیرید. یک درخت می تواند یک قلعه باشد یا یک صخره می تواند به یک اثر هنری الهام بخش تبدیل شود. تمام چیزهای اطرافتان برایتان مانند یک تخته پرش به سمت ایده های جدید و پتانسیل خلاقانه است.

6) یکی از سرگرمی های شما ایده پردازی و طوفان ذهنی است

آشنایی با ایده های افراد خلاق به شما هیجان می دهد و حتی تمرکزتان را شدیدا بالا می برد. شما از بررسی احتمال ها، نگاه به چیزهای مختلف از زوایای جدید و پردازش ایده های هیجان انگیز برای آینده لذت می برید. این نوع تعامل الهام بخشتان است و انرژی لازم برای دستیابی به چیزهای جدید را به شما می دهد.

7) به دفعات چیزهای مختلف را گم می کنید

چون ایده ها در شما ایجاد انگیزه می کنند، به راحتی حواستان می تواند از جزئیات روزمره زندگی پرت شود. احتمالا به دفعات کلید، کیف پول یا چیزهای مفید دیگر را گم می کنید. همانطور که از در خانه بیرون می روید، ذهتان به قدری فعال و مشغول است که نمی دانید وسایل مختلف را کجا گذاشته اید.

8) تمرکز طولانی روی یک پروژه انرژیتان را می گیرد و خسته می شوید

زمانی که یک پروژه را شروع می کنید، اغلب متوجه می شوید که ذهنتان دائما به سمت پروژه های فرعی و احتمال های جدید پرت می شود. به همین علت، دوست دارید کارهای زیادی را نیمه تمام بگذارید یا بیشتر از آن چه که احتمالا تمام کنید، پروژه قبول کنید. انکار این موضوع که حواس ذهن شما می تواند با ایده های دیگر پرت شود، برایتان بسیار سخت و حتی دردناک است.

9) ارتباط خوبی با افراد دارید

شما در برهه های متعدد زندگی خود افراد گوناگونی را می شناسید. شور شما و ذهن بازتان، سایرین را به سمتتان می کشاند و ممکن است متوجه شوید که برای هر ایده، وظیفه یا نیاز خاص، فرد مناسب و مورد نظر را دم دست دارید. اگر روی توسعه این مهارت خود کار کنید، تسلط بالایی روی شبکه سازی خواهید داشت یا می توانید بهتر از هر فردی، افراد را با سایرین آشنا کنید. مطلب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENFP نیز برایتان مفید خواهد بود.

10) فردی متقاعدکننده هستید

شما به صورت ذاتی می دانید که سایرین در زندگی چه می خواهند یا به چه چیزی نیاز دارند. شما می توانید انگیزه ها و امیال درونی افراد را حس کنید و به همین علت می دانید چطور به کمک آن انگیزه ها، سایرین را مجاب کنید تا با نظر یا هدفتان موافقت کنند.

11) تصمیم گیری برایتان سخت است

چون توجه شما بیشتر روی افزایش گزینه ها است تا محدود کردن آن ها، برایتان تصمیم گیری می تواند مانند یک شکنجه باشد. شما می خواهید اندکی از هر چیزی را امتحان کنید تا تمام احتمال ها را تجربه کرده باشید! همه چیز از انتخاب طعم بستنی تا شریک زندگی می تواند نگرانتان کند یا بترساند.

12) خودتان را بابت آسیب ناخواسته به سایرین نکوهش می کنید

شما بیشتر یک شخصیت فردگرا هستید تا کسی که با سایرین پیش برود اما گاهی خود را به خاطر یک عمل شرم آور در بین جمع، نکوهش می کنید. شما می خواهید کاری انجام دهید که در راستای شور و ارزش هایتان است اما زمانی که به صورت ناخواسته به نیازها یا عواطف فرد دیگری توجه نمی کنید، فوق العاده از خودتان انتقاد می کنید و نمی توانید خودتان را ببخشید.

برای شناخت بهتر روابط خود توصیه می کنیم نگاهی به مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ENFP با دیگر شخصیت هایMBTI  بیاندازید.

13) از فردی «بی خیال و شاد» بودن می توانید خسته شوید

به علت ذات پرشوری که دارید، سایرین برای این که احساس شادی و خلاقیت کنند، به شما تکیه دارند. با آن که چنین چیزی گاهی اصلا مشکل ندارد اما در بعضی لحظات فکر می کنید که آیا دوستانتان برای خود واقعی تان ارزش قائل هستند و به آن اهمیت می دهند یا نه.

زمانی که روز بدی دارید، از این که سایرین از چنین موضوعی شوکه می شوند خسته می شوید یا شما را مجبور می کند خود واقعی و طبیعی تان باشید. گاهی فقط می خواهید فردی با درد درونتان همدلی کند و انتظاری از شما نداشته باشد.

14) زمانی که استرس دارید، تمرکزتان فقط روی یک چیز جمع می شود

در حالت طبیعی شما فردی هستید که گزینه های متعدد را بررسی می کنید و برایتان انتخاب فقط یکی از آن ها سخت است. اما زمانی که بسیار زیاد استرس دارید، تمام توجه شما از تمام گزینه ها پرت شده و فقط روی یکی جمع می شود.

در چنین مواقعی شدیدا تمرکز خود را روی به اتمام رساندن یک چیز می گذارید و به شکل غیرطبیعی عوامل مزاحم آزارتان می دهد. در چنین لحظاتی اینطور به نظر می رسد که قدرت تخیل و خلاقیت شما خفه شده است و ناگهان به جزئیاتی که در حالت طبیعی برایتان مهم نبوده اند، دقت می کنید.

15) مدت زمان لازم برای تکمیل وظایف را کم تخمین می زنید

برایتان کار روی پروژه ها و تجربه های متعدد لذت بخش بوده اما برایتان سخت است تا حدس بزنید که انجام هر وظیفه چقدر زمان خواهد برد. ممکن است فکر کنید برای رسیدن به خانه، گرفتن دوش، شستن لباس و رفتن سر قرار وقت دارید اما زمانی که به خانه می رسید متوجه می شوید تنها 10 دقیقه برای دوش گرفتن وقت دارید و زمان برای شستن لباسی که می خواهید بپوشید، نیست.

16) برای محافظت از خود از شوخ طبعی استفاده می کنید

شما زمانی که احساس آسیب پذیری یا مورد بازجویی قرار گرفتن می کنید، از طعنه یا شوخ طبعی برای دور کردن توجه از خود استفاده می کنید. چنین ویژگی به ویژه زمانی نمایان است که سعی می کنید چیزی را که برایتان شخصی است، مخفی کنید.

17) وجدان و فلسفه اخلاقی دارید که توضیح آن به سایرین سخت است

چون وجدان و فلسفه اخلاقی شما چیزی نیست که الزاما جایی نوشته شده باشد، ممکن است در توضیح آن به سایرین احساس راحتی نکنید. با آن که درست است که احتمال دارد با ارزش های خاص و بسیار محبوب (مانند قوانین مذهبی خود) موافقت کنید اما از طرفی می دانید وجدانتان چه چیزی می گوید. شما به صورت طبیعی می دانید که چه چیزی برایتان درست یا اشتباه است و نیازی به تایید آن از سوی سایرین ندارید.

18) با آشفتگی ها و سردرگمی ها خوب برخورد می کنید

با آن که آشفتگی بعضی از تیپ های شخصیتی را می ترساند، شما به آن به چشم فرصتی نگاه می کنید که به راه حل های غیرعادی برسید. به هرحال نگاه به ایده ها و گزینه های بسیار زیاد و بررسی آن ها، ویژگی است که در درونتان قرار دارد. شما از بررسی تمام احتمال ها و پیدا کردن یک راه حل خلاقانه و مبتکرانه که هرگز قبلا تست نشده است، لذت می برید.

19) رویاپرداز هستید

شانون ای. تامپسون در توصیف یکی از شخصیت های یکی از کتاب های خود می گوید «او همیشه در حال رویاپردازی بود. او هرگز در دنیای واقعی نمی خواست زندگی کند، او همیشه به نظر می رسید که جدا از سایر کودکان همسن خود باشد. آن ها نمی توانند او و قوه تخیلش را درک کنند. او همیشه متفاوت فکر می کرد، قوانین را زیر پا می گذاشت و تنها به ندای قلب خود گوش می کرد.»

توصیف بالا دقیقا و کاملا روحیه یک تیپ ENFP را شرح می دهد. یقینا به عنوان چنین تیپ شخصیتی می توانید از زندگی در دنیای واقعی لذت ببرید اما همچنین یک دنیای تخیلی رنگارنگ دارید. شما از تصور احتمال ها و رویدادهای آینده لذت می برید، مانند کاری که اگر رئیس جمهور بودید انجام می دادید، تصور مکانی که عاشق سفر به آن هستید یا رویاپردازی در مورد یک شغل یا رابطه.

این رویاپردازی ها اغلب الهام بخشتان خواهند بود و شما را وادار به محک زد چیزهای جدید می کند. اگر به ادبیات علاقه دارید، مطلب 14 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتیENFP  را نیز مطالعه کنید.

20) به خوبی چند کار را همزمان انجام می دهید

شما دوست دارید چند توپ را همزمان در هوا بچرخانید. جابجا شدن بین وظایف گوناگون، باز کردن چندین تب در مرورگر لپ تاپتان، آشپزی در حین رقصیدن با آهنگ داخل گوشی تان یا صحبت کردن با تلفن، از جمله چیزهایی است که ذهن خلاقتان را ارضا کرده و تحریک می کند.

21) به علت تمرکز روی آینده، گاهی توجهتان از حال دور می شود

با آن که میل به رویاپردازی برایتان الهام بخش و آرامش بخش است اما اغلب احساس می کنید حواستان از حال دور شده است. شما می توانید آنقدر محو ایده پردازی و توجه به سناریوهای آینده شوید که لذت بردن از واقعیت آن چه را که اطرافتان رخ می دهد، فراموش کنید.

22) افراد ریزبین و با رفتار موشکفانه فوق العاده روی اعصابتان هستند

شما مهارت بالایی در خلق گزینه ها و ایده پردازی و ترسیم تصویری از آن چه آینده می تواند باشد، دارید. اما زمانی که افراد ایده های شما را موشکافی می کنند، به این علت که منطق آن به اندازه کافی دقیق نیست، روی اعصابتان می رود.

قطع شدن صحبت هایتان از سوی افرادی که غلط نگارشی می گیرند یا به تلفظ اشتباه کلمات اشاره کرده و از چیزهای بی اهمیت انتقاد می کنند، شما را آزار می دهد و می تواند باعث شود رفتاری طعنه آویز و مسخره کننده همراه با شوخی از خود نشان دهید.

23) تکرار، انرژی شما را خالی می کند

تازگی و تحول چیزهایی هستند که روح شما شدیدا به آن ها تشنه است. تکرار بسیار زیاد کارهای مشابه، دروس مشابه یا تجربه های مشابه به شما احساس بی روحی و حتی افسردگی می دهد. این موضوع به ویژه در مدرسه برایتان آزاردهنده بوده است. یعنی زمانی که باید تمرکز خود را به صورت منظم روی حفظ حقایق تاریخی، قواعد ریاضی و قوانین مختلف می گذاشتید.

24) معمولا چندین کتاب را همزمان می خوانید

با آن که ممکن است از نظر برخی افراد فردی برونگرا و پر انرژی باشید اما در واقع بیشتر از بسیاری از برونگرایان دیگر، از تنهایی رضایت دارید. از غرق شدن در کتاب ها، به ویژه رمان های فانتزی یا کتاب های با موضوع رشد فردی، لذت می برید. اما به ندرت یک کتاب را در یک زمان به طور کامل می خوانید، یعنی چندین کتاب همزمان دارید که همه را با هم پیش می برید.

پیشنهاد می کنیم برای شناخت بیشتر خود مطالب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENFP، فیلم سینمایی مورد علاقه ENFP ها و عملکرد تیمی شخصیت ENFP در تیم سازی را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.