عملکرد تیمی شخصیت ENFP در تیم سازی

1400/10/15 3:32 PM - 2 سال قبل


ENFP ها افرادی خونگرم، کنجکاو و اجتماعی هستند که در هر محیط کاری مورد توجه همه همکاران خود قرار می گیرند. بیشتر مشکلات ENFP ها در محل کار و گروه به دلیل ویژگی های خاصشان، از درونشان سرچشمه می گیرد.

اغلب کارفرمایان و کارمندان از استخدام و وجود ENFP ها خوشحال و راضی هستند، اما این افراد ممکن است به اندازه آنان احساس خوشحالی نکنند. با وجود این هنگامی که یاد بگیرند بر نیازهای خود برای تجربه کارهای جدید و تغییر تسلط یابند، از کارشان خوشحال خواهند شد.

هر فرد با تیپ شخصیتی متفاوت روشی خاص برای کار و ارتباط با دیگران دارد. وقتی با ENFP ها کار می کنید، باید به آن ها آزادی عمل دهید تا بتوانند با سرعت دلخواه خود کار کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ENFP از انعطاف و عمل بدون برنامه ریزی لذت می برند. از طرفی اگر مجبور باشند طی یک برنامه سخت گیرانه عمل کنند، احساس بدی پیدا خواهند کرد.

در ادامه با تست و تایپ همراه باشید تا به بررسی افراد دارای تیپ شخصیتیENFP در گروه ها و موقعیت های شغلی بپردازیم.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

مروری کلی بر عملکرد ENFP ها در تیم

متاسفانه ENFP ها در ابتدای کار خود به احتمال زیاد سردرگم می شوند. البته همیشه این چنین نیست. اما این افراد معمولا به چیزهای زیادی علاقه دارند و ایده آرام گرفتن و تنها تمرکز روی یک شغل می تواند برای آن ها سخت و طاقت فرسا باشد.

ENFP ها از شهود برونگرا به عنوان کارکرد غالب خود استفاده می کنند. همین امر نیازشان را به تجربه چیزهای جدید و کاوش افزایش می دهد و تحریک می کند.

به همین دلیل ENFP ها اغلب مشغول به انجام کارهایی می شوند که به آن ها علاقه ندارند یا هدفی از انجامشان ندارند. بنابراین دوست دارند آن ها را ترک کنند تا دیگر کارهای جالب موجود را تجربه کنند.

همانطور که ENFP ها رشد می کنند، باید روی یک موضوع خاص تمرکز کنند. اما علاقه آن ها به امتحان همه چیز، باعث خلاقیت و هنر بیشتر آن ها نسبت به دیگر همکارانشان خواهد شد.

از این رو، آن ها اغلب به مشاغلی جذب می شوند که تمرکز خاصی روی فعالیت های هنری و خلاقانه دارند. اغلب ENFP ها اگر در محیط های منظم و اداری باشند، حس خفقان پیدا می کنند.

ENFP ها همچنین به دلیل کارکرد کمکی خود یعنی احساسات درونگرا، در درک احساس و انگیزه های دیگران عملکردی عالی دارند. این امر باعث می شود افرادی خونگرم و حمایتگر باشند و چنین حسی را نیز به همکاران خود القا کنند و مورد اعتمادشان باشند.

افراد تیپ شخصیتی ENFP در محل کار

برخی افراد به سلسله مراتب و جایگاه اجتماعی افراد در محل کار سخت گیر هستند، اما ENFP ها همه کارمندان و همکاران را با خود برابر می دانند.

درست است که موقعیت هایی پیش خواهد آمد که بخواهند رئیس خود را تحت تاثیر قرار دهند، اما در خواسته آنان برای تاثیر مثبت روی همکاران شکی نیست.

رویکرد ENFP ها برای برقراری رابطه و تیم سازی

ENFP ها به عنوان کارمند، مدیران خود را با خلاقیت و سازگاری ذاتی خود تحت تاثیر قرار می دهند. افراد با این تیپ شخصیتی از آزمایش روش های جدید برای انجام کارها و تغییر مسیر در صورت لزوم خوشحال می شوند.

آن ها همچنین شنوندگانی عالی به شمار می آیند و همیشه مشتاق شنیدن ایده ها و نظرات دیگران هستند. با این حال، مانند هر فرد دیگر با تیپ های شخصیتی مختلف مشکلاتی نیز دارند.

یکی از این مشکلات، مدیریت خرد است. ENFP ها به انجام صحیح و باکیفیت کارها اهمیت می دهند و اغلب احساس می کنند بهترین عملکرد خود را زمانی ارائه می دهند که بتوانند با سرعت دلخواه خود عمل کرده و از سبک شخصی خودشان پیروی کنند.

بی اعتنایی مداوم از سوی رئیس ممکن است امری استرس زا برای ENFP ها باشد. بسیاری از افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است تحت مدیریت و نظارت مستقیم رئیسشان باشند.

یکی از نکات منفی موجود در بسیاری از ENFP ها این است که پیش از تکمیل پروژه پیشین، پروژه جدیدی را شروع می کنند. آن ها عاشق کاوش و تجربه های جدید هستند، اما زمانی که جذابیت روزهای شروع یک پروژه کاهش یابد، احتمال دارد انگیزه خود را از دست دهند.

برای مدیریت این امر باید سعی کنید به کار گروهی و بازخوردها یا تشویق های رئیس خود اهمیت بیشتری دهید و تمایل به انجام مدیریت خرد را کنار بگذارید.

برای اطلاع از سازگاری افراد این تیپ شخصیتی با دیگر افراد، توصیه می کنیم مطلب «سازگاری تیپ شخصیتی ENFP با دیگر شخصیت های MBTI» را مطالعه کنید.

رویکرد ENFP ها برای مقابله با تعارضات در گروه

درست است که این افراد روابط شاد و صمیمی را ترجیح می دهند، اما هنگامی که درگیری رخ دهد معمولا سعی می کنند برای حل آن مداخله کنند. زمانی که دو نفر از صحبت برای حل مشکل پیش آمده خودداری می کنند، بیش از هر چیز باعث ناراحتی ENFP ها می شود.

چگونه در گروه ها با ENFP ها بهتر رابطه برقرار کنیم

روابط تیمی برای ENFP ها به معنای قرار گرفتن در فرکانسی مشابه دیگران، درک و حس همدلی با آن ها است. این افراد حالات و افکار دیگران را تشخیص می دهند و بر اساس آن عمل خواهند کرد.

بنابراین دیگر افراد تیم حس می کنند که درک می شوند و سریعا با ENFP ارتباط می گیرند. گفتگو و حل و فصل مسائل عمیق برای این افراد اهمیت دارد و اغلب با چنین مکالماتی می توانند روابط خود را توسعه دهند.

برای ایجاد روابط بهتر با ENFP ها، یک محیط تیمی صمیمی فراهم کنید که منحصر به فرد باشد و افراد آن به یکدیگر اهمیت دهند. اصرار چندانی بر اجرای قوانین و پیروی از رویه ها و سیستم ها نداشته باشید و به نیاز این افراد برای زندگی در لحظه احترام بگذارید.

رویکرد ENFP ها هنگام فعالیت در تیم

ENFP ها معمولا همکارانشان را دوست خود می دانند، با آن ها ارتباطات عمیقی برقرار می کنند و نسبت به شخصیتشان کنجکاو هستند. دیگر افراد گروه می توانند هنگام مشکلات، استرس و سختی ها روی حمایت و تشویق همکار ENFP خود حساب کنند.

آن ها همیشه در جستجوی راه حل های برد برد برای هر مشکلی هستند. آن ها نمی خواهند با تلاش دیگران به موفقیت دست یابند. به همین علت سعی می کنند تا جای ممکن از دیگران استفاده ابزاری نکنند و به آن ها ضربه نزنند.

در عوض، ENFP ها به افراد شایسته اعتبار می دهند و به آن ها احترام می گذارند. همچنین اغلب به تمجید افرادی که کار خوبی انجام داده اند می پردازند.

نقطه قوت آن ها در کار گروهی طوفان ذهنی یا Brain storm است. همچنین این افراد به نظرات، بازخوردها و پیشنهادهای دیگران توجه می کنند و برای شنیدن آن ها مشتاق هستند.

توانایی ENFP ها در فعالیت های اوقات فراغت و سرگرمی باعث محبوبیتشان می شود. اما چیزی که آن ها را متمایز خواهد کرد، تبدیل این محبوبیت به رهبری و همچنین الهام بخشی به همکاران برای اتحاد گروهی و رسیدن به اهدافشان است.

نحوه مدیریت ENFP ها در تیم

ENFP ها معمولا به کارمندان و زیردستان خود احترام می گذارند و با دیده حقارت به آن ها نمی نگرند. در حقیقت مدیران ENFP رفتاری دقیقا مشابه با زمانی دارند که در جایگاه مدیریت نبودند.

آن ها با کارمندان خود ارتباطی واقعی و صمیمانه برقرار می کنند. همچنین به جای فریاد زدن دستورات از پشت میز، با دیگر اعضا همکاری می کنند و به راهنمایی آن ها می پردازند.

ENFP ها اغلب ترجیح می دهند روی تصویر بزرگ و هدف نهایی تمرکز کنند و رسیدگی به جزئیات بیشتر را به کارمندان خود واگذار می کنند.

با این حال، همه افراد دیدگاه یکسانی نسبت به عملکرد ENFP به عنوان مدیر ندارند و ممکن است اگر دستورات مشخص و واضح نباشند، حس سردرگمی کنند. توجه کنید که خیلی از افراد به ضرب الاجل ها و برنامه های زمانی دقیق نیاز دارند تا کارهای خود را با کیفیتی بالا ارائه دهند.

برای ENFP ها توبیخ یا اخراج کارمندان و حتی کسانی که مستحق این عمل هستند، دشوار است. مدیران ENFP امکان دارد از آن ها ناامید شوند و مورد سو استفاده چنین کارمندانی قرار گیرند. مگر این که حد و مرزها و انتظارات خود را مشخص کنند.

واکنش ENFP ها به تغییرات در تیم

خوشبختانه مدیران دارای تیپ شخصیتی ENFP حساسیت و بینش لازم را دارند تا تشخیص دهند تیمشان چه زمانی به ساختار و نظم بیشتری نیاز دارد تا بتواند پیشرفت کند.

اگرچه ممکن است آسان نباشد، اما ENFP ها می توانند از مهارت های ارتباطی و همدلی خود برای مدیریت چالش برانگیزترین موقعیت ها و تغییرات در محل کار با مهربانی و انصاف استفاده کنند.

وقتی تغییری با ارزش ها و دیدگاه های ENFP ها مغایرت داشته باشد، مستقیما وارد عمل می شوند و ایده هایی را درباره چگونگی ایجاد تغییر پیشنهاد می کنند.

اغلب آن ها به دنبال تغییر برای افزایش رشد گروهی هستند. با این حال ممکن است در برابر تغییراتی که برخلاف اصول شخصی، تیمی یا سازمانی است، مقاومت نشان دهند.

ENFP ها در محل کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP معمولا گزینه های زیادی را در نظر می گیرند و می خواهند پس از طرح گزینه ها با طوفان ذهنی تمام آن ها را بررسی کنند. ENFP ها ترجیح می دهند به جای اجرای کورکورانه قوانین انتخابی خلاقانه داشته باشند.

همچنین برای آن ها برقراری ارتباط با همکاران اهمیت زیادی دارد و ترجیح می دهند مدتی را صرف شناخت افراد کنند.

ENFP ها در تصمیم گیری هایی که به عنوان فرصت ایده آل شناخته می شوند سریعا تصمیم می گیرند. در غیر این صورت ممکن است با دیگران درباره مسائل و تصمیمات مهم مشورت کنند. از طرفی اگر تمام راه های پیش رو با ارزش هایشان مغایرت داشته باشد، در کار خود مستاصل خواهند شد.

شرکت و جامعه

ENFP ها افرادی مبتکر هستند که از انجام کارها صرفا به روشی که همه آن را انجام می دهند یا مورد قبول جامعه است، دوری می کنند. افراد دارای این تیپ شخصیتی ترجیح می دهند در همه چیز راه و مسیر مخصوص خود را بیابند، خصوصا در انتخاب شغل.

به همین علت، ENFP ها معمولا از برخورد با محل های کار سازمان یافته و افراد سنت گرا اجتناب می کنند. این تیپ شخصیتی نسبت به قوانین و برنامه ها اهمیت نمی دهد و حتی می توان گفت از آن ها عمیقا بیزار است. زیرا به او احساس خفگی می دهند و خلاقیتش را نادیده می گیرند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP برای مکان های کاری مدرن مناسب تر هستند و جایی که تشویق می شوند از ذهن خلاق خود استفاده کنند. همچنین علاقه به کار در محیطی دارند که برای جستجو و یافتن راه و ایده های جدید و سپس جای دادن آن ها در زندگی و کارشان، پرورش داده شوند.

سازگاری طبیعی آن ها به این معنی است که ENFP ها هیچ مشکلی در تغییر محل کار یا حتی مسیرهای شغلی خود ندارند. در حقیقت اغلب در این کار سریع عمل می کنند و اگر بخواهند موفقیت و رضایت شغلی داشته باشند، باید صبر کنند و یاد بگیرند چگونه در درازمدت برای یک هدف کار کنند.

سو استفاده در محیط کار

ENFP ها گاهی ممکن است ساده لوحانه عمل کنند. این ایده آلیست های خونگرم و احساساتی ترجیح می دهند در مورد افراد و دنیای اطراف خود مثبت فکر کنند. چنین ویژگی می تواند باعث شود خطرات احتمالی را درک نکنند یا زمانی که کسی از آن ها سواستفاده کند، نفهمند.

اما هنگامی که متوجه شوند، درد و عدم اطمینان زیادی برای آن ها به همراه خواهد داشت. ENFP ها قلب بزرگی دارند و همین فکر را نیز درباره دیگران می کنند. آموزش چیزی خلاف این امر به آن ها، می تواند اثرات بدی روی روحیه شان بگذارد.

ENFP ها از وضعیت بد و وخیم موجود، از فردی که به آن ها ضربه زده سریعا دور می شوند، اما زخم های به جای مانده از خیانت مدت زیادی روی قلبشان سنگینی خواهد کرد.

بعید است که افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP به همکارهای خود توهین کرده یا از آن ها سو استفاده کنند. همچنین نمی توانند در برابر این کار ساکت بایستند.

کارکرد درونگرای شخصیت آن ها به ENFP حس همدلی و انسان دوستی عمیقی نسبت به دردها و مشکلات دیگر افراد می دهد. به همین دلیل، این افراد معمولا حتی از موقعیت هایی که می توانند به دیگران آسیب بزنند، اجتناب می کنند.

آن ها همچنین به احتمال زیاد از کسانی که توسط اطرافیانشان ضربه دیدند یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، محافظت خواهند کرد. پس تمام تلاششان را برای حمایت از آن ها ارائه می دهند.

نقاط قوت ENFPها در محل کار

ENFP ها افرادی صمیمی و دوستانه هستند که به واسطه مهارت های ذاتی خود از محبوبیت زیادی میان همگروهی های خود برخوردار خواهند بود.

دیگران به دلیل خونگرمی طبیعی و اشتیاق آن ها به رابطه با دیگران، جذب ENFP ها می شوند که این امر می تواند محیطی بسیار دوستانه و دلپذیر را در محل کار فراهم آورد.

معمولا مردم به طور غریزی به ENFP ها اعتماد می کنند و این ویژگی می تواند در روابطشان با همکاران و مشتریان مزیتی بزرگ باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP می توانند از درک ذاتی خود در مورد احساسات مردم و همچنین مهارت های ارتباطی قویشان برای درک نیازها و خواسته های مشتریان استفاده کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

این امر ضروری ترین گام برای اطمینان از رضایت و خوشنودی مشتری است. هر محیط کاری که بتواند چنین مهارتی را در اعضای ENFP خود کشف کند و از آن بهره ببرد به موفقیت بزرگی دست می یابد.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه رهبری افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP می توانید مطلب «ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENFP» را مطالعه کنید.

نقاط ضعف ENFPها در محل کار

بزرگترین نقطه ضعف ENFP ها، می تواند از نقطه قوتشان ناشی شود. ENFP ها به چیزهای تازه علاقه دارند و به استقلال نیز بیش از هر چیزی اهمیت می دهند. این ویژگی معمولا با مکان های کاری مطابقت ندارد.

ENFP ها احتمالا بارها بدون اطلاع رسانی محل کار خود را ترک می کنند و اگر رئیسشان سعی کند قوانین و برنامه های زیادی را اعمال کند، ناراحت خواهند شد. این امر باعث می شود زمان زیادی را صرف فعالیت در مشاغلی کنند که دستمزد پایینی داشته و به مهارت کمی نیاز دارند.

این شغل ها معمولا باعث ایجاد حس وابستگی و وفاداری در آن ها نخواهد شد و بالاخره یک روز آن را ترک خواهند کرد. این تمایل اغلب باعث می شود تاثیر کمی بر همکاران خود یا عملکرد شرکت بگذارند و زمان یا انگیزه لازم برای مشارکت در کارهای مهم را نداشته باشند.

در چنین مواردی استعداد ENFP به هدر می رود. زیرا این افراد معمولا مهارت های مختلف زیادی دارند که می توانند از آن ها برای رساندن شرکت به اهداف و چشم اندازهای مهم استفاده کنند.

نیاز به تازگی و کاوش و دیدن و امتحان کردن همه چیز در بیشتر ENFP ها غالب است و امکان دارد با کوچکترین غفلتی اثرات منفی روی آن ها و زندگی کاریشان بگذارد.

در این صورت باعث تغییر سریع محل کار ENFP می شود و دیگر، کارمندان و اعضای شرکت نمی توانند مزایا و نکات مثبت این افراد را ببینند یا کشف کنند که برای هر دو طرف کاملا ضرر است.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی منابع انسانی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.