هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند – قسمت اول تیپ های 8، 9 و 1

1401/12/27 7:46 PM - یک سال قبل


به عنوان یک انسان کاملا طبیعی است که سعی کنیم از دردی که احساس می کنیم، فرار کنیم. ما همه به دلیلی متفاوت از سایرین از درد دوری می کنیم، خواه درد فیزیکی باشد یا روحی. اما چطور افراد متفاوت تصمیم به انجام این کار می گیرند؟

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند تا شاید در پایان از این که بیشتر خودتان را شناختید، تعجب کنید. قبل از شروع ابتدا باید بگوییم که هر تیپ اینیاگرام ویژگی به اسم «شور یا اشتیاق جدی» دارد که به ثبات عاطفی هر تیپ اشاره می کند.

در مقابل آن هر تیپ یک «فضیلت یا تقوا» نیز دارد که حالتی است که زمانی به آن می رسد که یاد می گیرد «شور» خود را رها کند و به سمت ذات طبیعی تر خود برود.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 8 اینیاگرام – تیپ بدنی

  • شور: هوس
  • فضیلت: معصومیت

منظور ما از هوس این جا بیشتر میل شدید و فوری به چیزی است تا این که بخواهیم اشاره خاصی به مسائل جنسی کنیم. ما تقریبا می توانیم بگوییم که هیجان یا میل شدید افراد با تیپ هشت اینیاگرام، خود هیجان و شور است.  

تیپ هشتی ها تمام کارهای خود را با شور و هیجان انجام می دهند و تلاش آن ها برای خودداری از درد نیز مستثنی از این قضیه نیست. یکی از راهکارهای افراد با این تیپ برای فرار از درد، داشتن تحرک و فعالیت است.

آن ها افرادی عملگرا هستند و به واسطه خشمی که درون این افراد با تیپ بدنی وجود دارد، انگیزه پیدا می کنند. تیپ هشتی ها معمولا سعی می کنند به طور کامل از روابط عمیق با سایرین خودداری کنند تا آسیب نبینند که چنین رفتاری را اغلب با همیشه فعال بودن، نشان می دهند. به عنوان مثال ممکن است بیش از حد کار کنند، تمرکز خود را روی یک موضوع خاص بگذارند یا فعالیت های بدنی زیادی انجام دهند.

اما آیا می دانید که زمانی که ترشح آدرنالین پس از ورزش یا فعالیت زیاد افت پیدا کند، چقدر فرد می تواند ناگهان احساس درد کند؟ این فکری است که در ذهن تیپ هشتی ها شکل می گیرد، گرچه اگر واقعا فکر کنند.

منظور ما این نیست که آن ها آدم های بی فکری هستند یا از مغز خود استفاده نمی کنند، بلکه می خواهیم بگوییم در بین آن ها چقدر توجه به بدن، به ویژه در سن جوانی، زیاد است. اما برای کمی فکر کردن و بررسی کامل شرایط باید کمی رشد کرد و توسعه یافت.

تیپ هشتی ها یک حضور فیزیکی یا روانی می خواهند که بزرگ باشد و آن ها را کنترل کند. شما به عنوان یک تیپ هشتی چنین خواسته ای دارید چون زمانی که دیگر به آن نمی اندیشید، در درون خود فکر می کنید معصوم و کوچک هستید.

تیپ هشتی ها به علت شور و احساس شدیدی که حس می کنند، بسیار حساس هستند. اما زمانی که به جهان به همان طوری بنگرید که ضعیف و قوی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، کاری که تیپ هشتی ها انجام می دهند، بنابراین چرا تصمیم بگیرید که ضعیف دیده شوید؟

باید کاملا با این احساس تیپ هشتی ها که می خواهند مانند هر فرد دیگری احساس امنیت کنند، همدردی کنیم. برای آن ها نشان دادن هیجان و نیروی فراوان روشی است که به کمک آن در جهان اطراف خود احساس امنیت می کنند.

برای شما به عنوان یک تیپ هشتی نشان دادن قدرت و استقامتتان، همچنین به معنای نشان دادن تحملتان یا محک زدن قدرت تحملتان است. با آن که ممکن است شما به عنوان چنین تیپی در لحظه درد را حس کنید اما بدون شک دوست ندارید کسی از آن باخبر شود.

بنابراین چنین چیزی ممکن است باعث شود خود را فراتر از حدی که دارید، تحت فشار بگذارید. اما درد یک علامت است و اگر ما آن را نادیده بگیریم، اغلب خطری ما را تهدید خواهد کرد. شما فکر می کنید بدنتان هر چیزی را می تواند تحمل کند. اما اگر زیاد خود را تحت فشار بگذارید، زمانی که چیزی را خراب کنید نتیجه واضح آن می تواند وابستگی یا درماندگی باشد.

بنابراین یک تیپ هشتی با کمی فکر کردن در مورد موقعیت خود می تواند وارد حالت معصومیت شود. در چنین شرایطی فکر می کنید که آیا بدن، ذهن یا قلبتان واقعا می تواند درد را تحمل کند یا فقط می خواهید از خود سرسختی نشان دهید؟

به همراه معصومیت اعتماد به افرادی خواهد آمد که عاشقتان هستند یا به شکلی واقعی و حقیقی، نگرانی خود را در موردتان نشان می دهند (و فقط سعی ندارند شما را کنترل کنند).

با درد یا ترس فیزیکی می توانید با سریع و بلند نفس کشیدن، ضربه زدن به چیزی یا تلاش برای کنترل افراد اطرافتان برخورد کنید، انگار دارید به آن ها یاد می دهید که به جای شما درد را حس کنند.

همانطور که گفتیم آسیب پذیری و معصومیت می تواند چالش بزرگی برای افراد با تیپ هشت اینیاگرام باشد. اما شما به عنوان چنین تیپی همیشه چنین تجربه هایی را داشته اید، فقط به آن اعتماد نکرده اید.

بدون تردید دوست ندارید کسی شما را معصوم، کوچک یا حساس ببیند. اما استقامت و قدرت یک تیپ هشتی، نقطه قوت او نیست بلکه حساسیت او است. چون چیزی است که همیشه آن را صادقانه و خالصانه حس می کنید و به همین دلیل تمرکز خود را روی نشان دادن قدرتتان می گذارید.

برای درک بهتر این توضیحات اجازه دهید یک پسر بچه 6 ساله تیپ هشتی را مثال بزنیم. او دائما ممکن است بگوید نیاز به کمک ندارید و خود را به چالش بکشد. اما زمانی که آسیب می بیند، فریادی می زند که تمام اهالی کوچه می توانند بشوند.

او احساسات بسیار بزرگی را احساس می کند و شور زیادی برای کارهایی دارد که انجام می دهد. به عنوان والد چنین بچه ای باید حساسیت او را تحسین کنید و از طرفی جلوی او را که می خواهد مثل بزرگسالان باشد، نگیرید. از طرفی برای این که حس کند ایمن است، محکم باشید.

یک مثال عالی برای افراد با تیپ هشت اینیاگرام، شخصیت اصلی فیلم بازی مالی، «مالی بلوم» است. توصیه می کنیم مطلب سازگاری تیپ 8 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را نیز مطالعه کنید.

تیپ 9 اینیاگرام – تیپ بدنی

  • شور: تنبلی
  • فضیلت: عمل صحیح

افراد با تیپ نه اینیاگرام نیز جزو تیپ های بدنی قرار می گیرند و میل شدیدی به تنبلی دارند. تنبلی به معنای تنبل بودن از نظر فیزیکی نیست، بلکه تیپ نهی ها می توانند واقعا فعال باشند اما منظور ما نادیده گرفتن نیازهای خودشان است.

این افراد تمرکز خود را روی دنیای بیرون می گذارند، گاهی تا حدی که اصلا احساس نمی کنند احساسی دارند یا با نجواهای درون خود اصلا هماهنگ نیستند. افراد با تیپ 9 اینیاگرام از درد خود با توجه نکردن به خود درونی شان فرار می کنند که علت آن توجه شدیدشان به دنیای بیرون است.

با آن که تیپ هشتی ها همیشه به شادی های ذاتی بدن خود توجه می کنند، تیپ نهی ها این غرایز و نیازهای درونی را نادیده می گیرند. مجددا باید بگوییم چنین حرفی به معنای تنبل بودن آن ها نیست بلکه آن ها برای چیزی که واقعا می خواهند، چیزی که آن ها را به حرکت به سمت جلو وادار کند یا چیزی که ممکن است در حقیقت یک درد درونی را از بین ببرد، ارزش قائل نمی شوند.

شاید برای شما به عنوان یک تیپ نهی، برطرف کردن دردتان یک امر خودخواهانه است یا می ترسید اگر مدتی به سایرین توجه نکرده و به خودتان رسیدگی کنید، اتفاق خاصی رخ دهد.

با آن که تیپ نهی ها ممکن است خود را نسبت به جوامع اجتماعی که دارند، افرادی هماهنگ و جذاب ببینند و شاید آن جامعه احساسات خوبی به آن ها دهد اما به عنوان یک تیپ نهی چنین تفکری به این دلیل درست است که شما فردی موافق هستید و واقعا درگیر چیزی نمی شوید.

آیا فردی وجود دارد که واقعا شما را بشناسد؟ آیا خودتان می دانید واقعا چه کسی هستید؟ چقدر خود را درگیر تعامل ها و روابط می کنید؟ برای این که سخت انتقاد کنیم چنین حرفی را نزدیم، بلکه می خواهیم اشاره کنیم که چقدر مهم است ما زمانی که به درون آینه نگاه می کنیم، خودمان را ببینیم و بنابراین متوجه شویم که وجود داریم.

زمانی که با انسان ها ارتباط برقرار کنیم و در تعامل ها خود واقعی مان را نشان دهیم، آن موقع است که سایرین می توانند به ما کمک کنند، ما را حمایت کنند، بازخورد دهند یا کمک کنند دردهایمان را التیام ببخشیم.

از طرفی با آن که ممکن است شما خنده را روی لب افراد زیادی آورده باشید، اما هرگز واقعا و به شکل حقیقی آن جا حضور نداشته باشید. این یک پارادوکس واقعی است که بخواهید تعلق داشته باشید اما به علت آن قسمت از درون خود که حضور نداشته است، هرگز احساس تعلق نکنید.  

بنابراین، تیپ نهی ها دردشان را از طریق نادیده گرفتن درونشان و پنهان کردن نیازهای انسانی خود از سایرین، مخفی می کنند. شما ممکن است سر خود را مشغول به انجام کارهای بیشتری کنید که واقعا نیاز یا خواسته شما نیستند، به زخم های درونی و خارجی رسیدگی کنید چون خودتان را مهم نمی دانید یا ترجیح دهید که به جای آن تمرکزتان روی دنیای بیرون باشد.

فضیلت تیپ نهی ها عمل صحیح است. یعنی گرفتن یک تصمیم آگاهانه که نگاهی به حالت درون خود بیاندازند تا ببینند واقعا به چه چیزی نیاز دارند، چه کاری را واقعا باید انجام دهند و چه چیزی منجر به نوعی پیشرفت یا این می شود که خودشان را به سایرین عرضه کنند.

ریشه درد می تواند در این باشد که برای شغلی که می خواهید اقدام نکنید، صادقانه احساسات خود را در روابطتتان بیان نکرده و برای بهبود آن تلاش نکنید یا واقعا بررسی نکنید این جامعه آیا جایی است که بخواهید متعلق به آن باشید یا هدفتان فقط به طور کلی تعلق داشتن است.

برای شناخت بهتر خود حتما مطلب سازگاری تیپ 9 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را بخوانید.

تیپ 1 اینیاگرام – تیپ بدنی

  • شور: خشم
  • فضیلت: آرامش

اکثر افراد با تیپ یک اینیاگرام ارتباطی با احساس خشم برقرار نمی کنند یا خواهند پذیرفت که اکثر اوقات چیزی که احساس می کنند، خشم است. به این علت که از نگاه اکثر افراد خشم یک احساس مثبت نیست و تیپ یکی ها بیشترین تلاش خود را صرف این می کنند که رفتاری شبیه به یک انسان خوب داشته باشند.

از طرفی با آن که بسیاری از سایت ها یا ویدئوهای یوتیوب تمرکز خود را روی ویژگی کمال گرایی افراد با تیپ یک می گذارند اما کمال گرایی اغلب در خدمت خشم آن ها است. خشم یک تیپ یکی، این احساس است که کمال وجود دارد و وظیفه او رسیدگی به آن است. او فکر می کند که «من به این دنیا آمده ام، دنیایی که عجیب آشفته و به هم ریخته است.»

یک تیپ یکی روی بدن خود تسلط و کنترل دارد. در حالی که ذات تیپ هشتی را بیشتر غریزه او تشکیل می دهد و تیپ نهی به طور کامل غرایز و ندای درون خود را نادیده می گیرد، یک تیپ یکی با غرایز خود مبارزه می کند.

به همین دلیل است که درون شما به عنوان یک تیپ یکی میل به بازی و رها کردن و اصلاح نکردن همه چیز وجود دارد. یک نوع خود خردمند درون شما وجود دارد که می داند کمال غیرممکن و اغلب غیرضروری است.

اما اجبار درون شما را وادار به اصلاح سایرین، داشتن نظم زیاد و رفتاری رک و قضاوتی می کند. اما از دیدگاه های مختلف، فرهنگ، مذهب، خانواده و غیره، یک فرد خوب تلقی می شوید.

خوب بودن حتی می تواند به معنای نشان دادن «مسیر درست» به یک صنعت خاص باشد. به عنوان مثال می توانید یک راننده کامیون با 30 سال سابق را در نظر بگیرید که تمام اصول ایمنی و قوانین را می داند و داستان ها می تواند بگوید که چطور یک راننده کامیون باید به بهترین شکل عمل کند یا او چقدر کارهایی را که انجام می داده، می سنجیده است.

«مارک کالاوی» که او را در دنیای کشتی کج به اسم «آندرتیکر» می شناسند احتمالا یک تیپ یکی است که به این صنعت و سایر کشتی گیران نشان داد در طول بیش از 30 سال حرفه خود، چطور می توان یک ورزشکار بزرگ بود.

اگر سری مستندهای کشتی کج به اسم «The Last Ride» را نگاه کنید، متوجه نگرانی زیاد او در مورد خوب و عالی بودن و خود انتقادی می شوید که نتیجه چنین دغدغه ای است.

افراد با تیپ یک اینیاگرام از طریق تمرکز خود برای نشان دادن خوبی یا کمال به سایرین، اصلاح خودشان یا قضاوت در مورد فرد دیگر، از درد می گریزند. این موضوع به ویژه در مورد ساب تایپ (یا تیپ فرعی، ترکیبی از تیپ اصلی و غرایز درونی شما) یک به یک یا با غریزه جنسی صدق پیدا می کند.

تیپ یکی ها با تمرکز روی خوبی خود و کار بعدی که باید در مسیر کمال انجام دهند، خود را مشغول می کنند و بنابراین خود را از درد دور نگه می دارند.  

به عنوان مثال یک تیپ یکی ممکن است زمانی که احساس آشفتگی، خستگی، درد فیزیکی یا احساس ناشایست بودن کند، هر اشتباهی که در دنیای بیرون می بیند، ده برابر بزرگتر به نظر برسد.

ناگهان تمام افراد اطراف او ماشین خود را به درستی پارک نمی کنند، مشتریان او خواسته های بیش از حد زیادی دارند، صدای همسایگانش بیش از حد بلند است، همسر او در انجام کارها به اندازه کافی سهیم نمی شود یا تمام دنیا به گند کشیده شده است و او می تواند انگشت اتهام خود را به هر سمتی که خواست بگیرد.

افراد با تیپ یک در هر نوع مسیر رشد که باشند، با چالش بزرگی به اسم حساسیت نسبت به انتقاد روبرو می شوند. این حساسیت باعث می شود که آن ها نتوانند ببینند که طبیعت قضاوتی شان یا این دیدگاهشان که کامل هستند، جلوی رشد واقعی شان را می گیرد. بنابراین آن ها اغلب بی خیال اعتماد کردن، استراحت، بازی کردن یا چیزهای زیادی می شوند و خیلی تلاش نمی کنند تا اوضاع را درست کنند.

رشد برای یک فرد با تیپ یک زمانی شروع می شود که متوجه شود احساس کردن این همه تنش چطور جلوی پیشرفت او را می گیرد و این که چقدر او با شناخت بهتر سایرین و داشتن پاسخ برای هر چیزی، نقش خدا را بازی می کند.

اشتباه کردن می تواند یک عامل مهم برای ایجاد یک درد در درون فردی با تیپ یک اینیاگرام باشد. افراد با این تیپ تمام عمر خود را صرف اجتناب از اشتباهات کرده اند اما همچنین درک بیشتری از اشتباهات داشته اند و به اندازه کافی خود نیز اشتباه کرده اند.

این داستان ها و درس های زندگی می توانند برای سایرین که نگاهی مشابه با افراد با تیپ یک به اشتباهات ندارند، فوق العاده مفید و آموزنده باشند. فیلم «گناهکار» (The Guilty) یک مثال عالی برای ساب تایپ یک با غریزه جنسی است.

 «قوی سیاه» (Black Swan) مثال عالی برای ساب تایپ یک با غریزه محفاظت از خود بوده و فیلم «شکست ناپذیر» (Invictus) نیز مثال خوبی برای ساب تایپ یک با غریزه اجتماعی است.

توصیه می کنیم مطلب بهترین حرفه ‌ها و شغل ‌ها برای تیپ 1 اینیاگرام را نیز بخوانید تا شغلتان را بهتر انتخاب کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.