رتبه بندی تیپ های شخصیتی تست MBTI از نظر مرموز بودن

1402/02/16 3:08 PM - 11 ماه قبل


تا حالا فکر کرده اید که کدام یک از 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز، از همه مرموزتر هستند؟ همین ابتدا بگوییم هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که نشان دهد کدام تیپ ها عمدا مرموزتر از سایرین هستند. با وجود این، مطلب زیر حاصل تجربه افراد فعال در زمینه شخصیت شناسی است. پس تا انتها همراه ما باشید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کنید.

تعریف مرموز بودن

طبق تعریف دیکشنری مریم وبستر، کلمه «مرموز» (Mysterious) به این معنا است: «عجیب، شناخته نشده یا درک نشده. مرتبط با راز و معما یا جزوی از آن بودن.»

به نظر ما افرادی که مرموز هستند، فضای شخصی بیشتری دارند، درکشان سخت تر است و شما را به این فکر می اندازند که واقعا در ذهن آن ها چه خبر است. نزدیک شدن به آن ها ممکن است سخت باشد، بیان غیرعادی داشته باشند یا به شکل خاصی مرموز حس شوند.

16) ESFJ

با آن که هر فردی می تواند بدون توجه به تیپ شخصیتی خود اندکی مرموز باشد، به نظر ما تیپ شخصیتی ESFJ از همه کمتر مرموز است. البته این گفته به این معنا نیست که آن ها همه کارت های خود را رو می کنند.

بلکه آن ها باورهای خود را نسبتا آشکارا بیان می کنند، چرا چنین عقایدی دارند و چه احساسی می کنند. آن ها به عنوان یکی از تیپ های احساسی برونگرا، به صورت طبیعی خودشان، احساساتشان و ارزش هایشان در مورد چیزهای مختلف را اظهار می کنند.

گفتار آن ها با توجه به تیپ قضاوتی – حسی که دارند براساس حقایق بوده و به سادگی قابل درک است. آن ها افرادی خونگرم و اجتماعی هستند و استعداد خوبی در حمایت و مراقبت از دیگران از طریق نشان دادن تلاش واقعی و درک احساسی دارند.

افراد با تیپ شخصیت ESFJ جزو تیپ هایی هستند که واقعا برای جوامع و عزیزان خود هر کاری که ممکن است، انجام می دهند.

15) ENTP

افراد با تیپ شخصیتی ENTP باهوش و خلاق هستند و بدون تردید می توانند کنجکاوی افراد را بر انگیزند اما معمولا خود را مرموز نشان نمی دهند. ENTPها عاشق مطرح کردن ایده ها، علایق خود و احتمال ها با سایر افراد هستند.

آن ها استعداد خاصی در برقراری ارتباط با سایرین، عیب یابی، بحث و کمک کردن دارند. به گفته «لیندا برنز» یک روانشناس معروف، ENTPها تنها تیپ شخصیتی تفکری با سبک تعامل «چیزی را به راه انداختن» هستند. یعنی میل دارند سایرین را درگیر کنند و از بررسی گزینه ها، در میان گذاشتن اطلاعات، تسهیل کردن کارها و سرعت بخشیدن به انجام کارها، لذت می برند.

با آن که این تیپ الزاما مرموز نیست اما همگی ممکن است موافق باشند که انرژی و خلاقیت افراد با تیپ شخصیتی ENTP، قابل توجه است.

14) ESFP

افراد با تیپ شخصیتی ESFP به واسطه نگرش پرشور و خودجوش خود به زندگی شناخته شده هستند. آن ها به صورت ذاتی افرادی برونگرا و کنجکاو هستند که از تعامل با سایرین و تجربه چیزهای جدید لذت می برند.

آن ها تمایل دارند تا از شوخی و رفتار کاملا دوستانه خود برای تشویق سایرین به آرام شدن و این که خود واقعی و صادقشان باشند، استفاده کنند.

از طرفی با آن که ESFPها ممکن است یکی از مرموزترین تیپ های شخصیتی نباشند اما افراد اغلب فکر می کنند که آن ها را بهتر از آنچه که خودشان واقعا بدانند، می شناسند. گرچه، افراد با شخصیت ESFP معمولا احساسات عمیق و درونی خود را در هاله های از ابهام نگه می دارند که دسترسی به این احساسات همیشه راحت نیست.

13) ENFJ

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ که به اسم مربی شناخته می شوند، خونگرم، همدل و با قدرت درک بالا هستند. آن ها اغلب نیازهای سایرین را نسبت به نیازهای خود در اولویت قرار می دهند و با توجه به همین قضیه با افراد از نظر احساسی ارتباط برقرار می کنند.

درک این موضوع که «رفتار سایرین به چه علت است»، یکی از لذت بخش ترین سرگرمی ها برای افراد با تیپ ENFJ است. آن ها ترجیح می دهند این موضوع را از طریق ارتباط فردی با سایرین درک کنند.

با آن که ENFJها مرموزترین تیپ شخصیتی نیستند اما گاهی بینش ها و پیش بینی های آن ها تقریبا می تواند غیرطبیعی و عجیب به نظر برسد. آن ها این توانایی را دارند که عواقب یا نتایج نهایی چیزهای مختلف را به شکل یک مفهوم در آورند و سپس از عقب به ابتدا موضوع را بررسی کنند. (نوعی فرآیند تصمیم گیری یا حل مشکل با نگاه به آینده احتمالی و سپس بررسی مراحلی که چنین آینده ای را رقم می زنند.)

چنین رفتاری باعث می شود که نوع تفکر آن ها جلوتر از سایرین یا حداقل فراتر از آن چه باشد که «طبیعی» محسوب می شود.

12) ESTJ

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ، «کاپیتان هایی» هستند که به واسطه رویکرد فرماندهی، منظم و قابل اطمینان خود در زندگی شهرت دارند. آن ها میل باطنی به دستیابی به اهداف دارند و زندگی خود را حول بهره وری، ثبات و جامعه شکل می دهند.

با آن که آن ها می توانند در محیط کار زیاد حرف بزنند و به صورت طبیعی مسئولیت کارها را به عهده بگیرند اما احساسات و عواطف خود را بیشتر مخفی نگه می دارند. شما ممکن است با یک تیپ شخصیتی ESTJ سال های زیادی کار کنید اما واقعا ندانید درون او چه خبر است.

آن ها برای آرام بودن و تحت کنترل داشتن شرایط ارزش قائل می شوند و مدتی طول می کشد تا گارد خود را پایین آورند و خود واقعی شان را بیان کنند.

11) ENFP

افراد با تیپ شخصیت ENFP، رویاپردازانی هستند که به واسطه رفتار دوستانه، خلاقیت و تخیل خود شناخته می شوند. آن ها یکی از تیپ های شخصیتی هستند که چیزهای مختلف را به جریان می اندازند و به صورت طبیعی افرادی پرانرژی، اظهارکننده و جذاب هستند.

آن ها میل دارند تا سایرین را درگیر مجموعه ایده ها و احتمال های همیشه در حال گسترش خود کنند. با آن که انرژی ENFPها می تواند جذاب باشد اما آن ها بخشی از وجود خود را مخفی نگه می دارند.

چون کارکرد احساسی درون ریز بخشی از پشته کارکرد آن ها است، آن ها می توانند باورها و ارزش های درونی خود را کاملا مخفی نگه دارند. آن ها قبل از این که احساسات خود را برای فردی فاش کنند، باید او را برای مدت طولانی بشناسند.

10) ESTP

افراد با تیپ شخصیتی ESTP به علت عشق خود به عمل کردن و میل به ماجراجویی، به اسم «کنندگان کار» شناخته می شوند. آن ها در محیط های پرشور و پر از تعامل رشد می کنند، می توانند سریعا واکنش موثر نشان دهند و برای استفاده از فرصت ها استعداد دارند.

با آن که آن ها الزاما مرموز نیستند اما گاهی انرژی و جذابیتی که دارند می تواند باعث شود که بزرگتر از زندگی به نظر برسند. ESTPها احساسات و عواطف خود را از کسانی که بسیار نزدیک به آن ها نیستند، مخفی نگه می دارند.

آن ها افکار خود را برخلاف بسیاری از تیپ های دیگر سریعا بیان نمی کنند. بلکه ترجیح می دهند از طریق عمل کردن تفکر خود را نشان دهند تا از طریق نطق کردن و سخنرانی های طولانی.

9) ENTJ

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ مانند ESTJها، یک انگیزه درونی برای دستیابی به اهداف دارند و سریعا تصمیم می گیرند. با این حال آن ها برخلاف ESTJها، جزو تیپ های شهودی هستند که اغلب می توانند پیش از آن که شواهد ملموسی وجود داشته باشد، متوجه پتانسیل موجود در یک موقعیت شوند.

قدرت تفکر خلاقانه آن ها اجازه می دهد تا نگاهی به آینده داشته باشند و متوجه وقایع احتمالی در آینده شوند که برای سایرین اغلب بسیار گیج کننده و مبهم به نظر می رسد. این پیش بینی های عجیب و انتزاعی گاهی می تواند مرموز به نظر برسد، چون همیشه مشخص نیست ENTJها چطور نتیجه گیری می کنند.

علاوه بر این، اگر بخواهید یک ENTJ را مجبور به صحبت در مورد احساساتش کنید، انگار قصد داشته باشید یک ببر را متقاعد کنید که از جنگل بیرون آید. نسبتا طبیعی است که ENTJها در مورد افراد زیادی اطلاعات داشته باشند اما سفره دل خود را تنها پیش یک یا دو نفر باز کنند.

8) ISFJ

افراد با تیپ شخصیت ISFJ، حمایت کننده و بسیار آرام و تودار هستند. آن ها اغلب از جوامع و روابط خود دفاع می کنند. آن ها نوعی از آرامش و صبوری را در خود دارند و اغلب به افکارشان فکر و توجه می کنند، به جای این که آن ها را بیان کنند.

این تیپ شخصیتی چون درونگرا است، باید مدت زمان زیادی را تنها باشد تا مجددا کسب انرژی کند. از طرفی اگر با آن ها حرف بزنید، ممکن است رشته کلام را به فرد دیگر بسپارند به جای این که از خودشان چیزی بگویند.

ISFJها با آن که به جوامع خود توجه دارند اما بسیاری از اوقات در پشت صحنه قرار می گیرند، به جای آن که مسئول یا رهبر باشند (بدون تردید همیشه اینطور نیست).

این افراد در نزدیکترین روابط خود می توانند آسیب پذیر و صادق باشند اما فردی را که اجازه دهند به آن ها نزدیک شود، با دقت بسیار بالایی انتخاب می کنند.

7) ISTJ

افراد با تیپ شخصیت ISTJ، تیپ شخصیتی کارآگاه سیستم مایرز بریگز محسوب می شوند. آن ها به جزئیات توجه می کنند و شخصیت ساکت و دقیقی دارند. آن ها به برنامه ریزی، مدیریت منابع و هدایت سایرین ایمان دارند.

سایرین اغلب به این تیپ شخصیتی به عنوان فردی با خرد و قدرت بالا می نگرند اما شناخت آن ها واقعا سخت است. ISTJها افرادی ساکت، آرام و تحلیلگر هستند که ممکن است همیشه احساسات خود را بیان نکنند یا در میان نگذارند. بنابراین از دید سایرین به نوعی مرموز و غیردوستانه هستند.

شناخت عمیق یک فرد با تیپ شخصیتی ISTJ بسیار زیاد طول می کشد اما انجام این کار واقعا ارزشش را دارد. ISTJها از نظر ما یکی از تیپ های شخصیتی درونگرا هستند که کمتر مرموز به نظر می رسند. چون آن ها به عنوان یک تیپ حسی و قضاوتی دیدگاه نسبتا واقع گرایانه و منطقی به دنیا دارند.

با آن که آن ها واقعا تودار و ساکت هستند اما معمولا به راحتی می توان چیزی که سعی دارند بیان کنند، درک کرد.

6) INTP

افراد با تیپ شخصیتی INTP، در تست MBTI اشخاصی نابغه و مثال زدنی هستند که اغلب از آن ها به عنوان تیپ فلسفی و منطقی یاد می شوند. INTPها از یادگیری نحوه عملکرد چیزهای مختلف و کشف حقایق دنیا لذت می برند.

با آن که آن ها می توانند زمان بررسی نظریه هایی که برایشان جالب است زیاد حرف بزنند اما در موقعیت های روزمره افرادی ساکت، متواضع و غیرمتظاهر هستند. در حالی که سایرین در حال گپ زدن هستند، آن ها ترجیح می دهند ناظر باشند و گفتگوها را تحلیل کنند.

چنین رفتاری اغلب می تواند باعث شود که آن ها در پیش دوستان برونگراتر خود، مرموز به نظر برسند. کمی طول می کشد که آن ها احساسات عمیق خود را بیان کنند و به عنوان یک تیپ شهودی اغلب نظریه ها و علایقشان غیرقراردادی و به ویژه پیچیده به نظر می رسد.

5) ISTP

تنها به این دلیل تیپ شخصیتی ISTP را از INTP مرموزتر اعلام می کنیم، چون آن ها به مراتب کمتر حرف می زنند (البته خود INTPها نیز حراف نیستند). بسیاری از تیپ شناسان متوجه شده اند که ISTPها و ISFPها در بین تمام تیپ های شخصیتی کمتر حرف می زنند.

از طرفی چون ISTPها علاقه شدیدی به مختصر صحبت کردن دارند، می توانند یک نطق یک ساعته را در چند جمله خلاصه کنند. انگیزه آن ها در زندگی درک جهان، طبیعت و اشیاء و درک نحوه عمل آن ها است.

آن ها بیشتر تحلیلگر هستند تا اظهارکننده، افکار خود را در ذهنشان نگه می دارند و بیشتر خود را از طریق عمل کردن بیان می کنند تا حرف زدن. آن ها زمانی که حرف می زنند، تنها چیزهایی را می گویند که ضروری است و به ندرت حرف ها را کش می دهند یا طولانی حرف می زنند.

به همین علت شناخت آن ها می تواند ساخت باشد و باعث می شود که افرادی مرموز و مبهم به نظر برسند.

4) INFP

افراد با تیپ شخصیتی INFP را باید در بین تیپ های شخصیتی مایرز بریگز، رویاپرداز بدانیم که درکشان سخت می تواند باشد. این افراد بسیار پرشور هستند و انگیزه آن ها در زندگی ارزش ها و ایده های درونی شان است.

با آن که آن ها زمان صحبت در مورد موضوعات انتزاعی می توانند بسیار حرف بزنند اما در اکثر بحث های روزانه ساکت و آرام هستند. آن ها ترجیح می دهند معنی بشردوستی را بررسی کنند یا از صحبت در مورد کتاب های محبوب خود به جای بحث در مورد هوا و جدیدترین اخبار دنیای مد، هیجان زده می شوند.

INFPها همچنین افرادی بسیار ساکت و آرام هستند و دوست دارند درونی ترین افکار و احساسات خود را از سایرین مخفی نگه دارند. آن ها به علت ذات فردگرایی و شهودی خود، از خلاقانه فکر کردن، بررسی موضوعات غیر رایج و فکر به احتمال هایی که از نظر بسیاری از افراد بیش از حد «عجیب» است، لذت می برند.

اما این قدرت تخیل باعث می شود این افراد جالب و مرموز به نظر برسند. افراد با تیپ شخصیتی INFP شبیه اکثر افرادی که با آن ها برخورد دارید نیستند و (معمولا) میلی هم ندارند که مانند سایرین باشند.

3) INTJ

افراد با تیپ شخصیت INTJ را باید استراتژیست های این دنیا بدانیم که به واسطه ذات مرموز خود و این که شناخت آن ها سخت است، شهرت دارند. آن ها مانند INFJها جذب الگوها، بینش ها و مسائل نمادین و تخیلی می شوند.

آن ها می توانند اثرات ادامه دار وقایع را حس کنند و متوجه می شوند که رویدادهای گوناگون چطور به مرور زمان پیش خواهند رفت. برخی افراد از قدرت درک سریع آن ها شوکه می شوند، در حالی که سایرین ممکن است از شوخ طبعی تلخ و گاهی برنده آن ها بترسند.

INTJها را باید به این دلیل به عنوان یکی از مرموزترین تیپ ها انتخاب کرد که نه تنها به واسطه کارکردی که بسیاری از افراد در درک آن مشکل دارند (شهودی درون ریز) انگیزه پیدا می کنند، بلکه همچنین احساسات و عواطف خود را عمیقا مخفی نگه می دارند.

فوق العاده می تواند سخت باشد که بدانید یک INTJ چه احساسی در مورد مسائل گوناگون دارد، حتی اگر او را چند وقتی است که می شناسید. با آن که این افراد می توانند مربیان و راهنمایان عالی باشند، به ویژه در بحث برنامه ریزی استراتژیک و درک مفاهیم انتزاعی، اما همیشه به نظر می رسد که هاله ای از ابهام اطراف احساسات آن ها قرار دارد.

بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از افراد از INTJها می ترسند و همچنین نسبت به آن ها کنجکاوی خرج می دهند!

2) ISFP

افراد با تیپ شخصیت ISFP را به این دلیل یکی از مرموزترین تیپ ها انتخاب می کنیم که فوق العاده ساکت هستند. به دفعات ثابت شده است که برقراری ارتباط با این افراد در مورد هر چیزی، سخت تر از هر تیپ دیگر است.

گرچه معنای این حرف ما انتقاد نیست. طبیعت گاهی ساکت و نظاره گر ISFP روح نواز است. اما چیزی بسیار مرموز و مبهم در مورد این تیپ ها وجود دارد که ناخواسته می خواهید بیشتر در مورد آن ها بدانید.

این افراد به عنوان یک تیپ احساسی درونگرا، اعتقاد راسخی در مورد آن چه دارند که فکر می کنند درست است و اشتباه، اما بعید است آن را به زبان بیاورند. با آن که تیپ های شخصیتی FJ ارزش های خود را به زبان می آورند و قصد دارند بازخورد شفاهی و تایید زیادی از خود نشان دهند، ولی ISFPها حتی زمانی که اطراف آن ها اشخاص زیادی است، از سکوت طولانی خود لذت می برند.

از طرف دیگر با آن که ISFPها افرادی حسی هستند اما جزئیات روز خود را شبیه به تیپ های قضاوتی – حسی دیگر به زبان نمی آورند. آن ها از نظارت بر دنیا در سکوت و آرامش خود به شکلی لذت می برند که باعث می شود سایرین ندانند چه در ذهن آن ها می گذرد.

آن ها بیشتر از آن چه سایرین متوجه باشند می بینند و متوجه هستند و اغلب چیزهایی را در مورد افراد می گویند که عجیب است. ISFP با وجود آن که افرادی حسی هستند اما همچنین عمیقا با جنبه شهودی خود ارتباط برقرار می کنند.

آن ها اغلب علاقه خاصی به موضوعات عرفانی و متافیزیک دارند (گرچه چنین چیزی در بین ISFPهای مختلف متفاوت است). به طور کلی افراد با تیپ شخصیتی ISFP برایشان مهم نیست که مرموز هستند، در حقیقت اغلب چنین چیزی را ترجیح می دهند.

1) INFJ

افراد با تیپ شخصیتی INFJ را باید عارفان سیستم مایرز بریگز بدانیم چون شیفته دنیای مسائل انتزاعی و غیرملموس هستند. آن ها به عنوان شهودی های درونگرا، حسی از آگاهی و بینش را نشان می دهند که تقریبا می تواند غیرعادی باشد.

یک نفر ممکن است به نوعی با یک رنج درونی در تقلا باشد و فکر کند که به خوبی آن را از سایرین مخفی نگه داشته است اما یک فرد با تیپ INFJ ظاهرا بدون این که آن فرد چیزی بگوید، به شکل جادویی می داند که او چه مشکلی دارد.

INFJها به دلیل شهود درون ریز خود، تفکری در غالب نمادها و تمثیل ها دارند و از زبان عجیب و انتزاعی استفاده می کنند که درک آن برای کسانی که با این زبان آشنا نیستند، سخت است. آن ها همچنین افرادی تودار هستند که شناختشان سخت است و روابط یک به یک با دوستان صمیمی را به جای گردهم آیی های بزرگ اجتماعی ترجیح می دهند.

گرچه INFJها دوست دارند از سوی سایرین درک شوند اما برایشان سخت است که افکار خود را انتقال دهند، چون ذات بسیار عجیبی دارند. بسیاری از INFJها مرموز و حتی مخفی کار به نظر می رسند، انگار چیزی را در خود دارند نگه می دارند.

اینطور نیست که افراد با تیپ شخصیتی INFJ عمدا چیزهای مختلف را مخفی می کنند بلکه ذهن آن ها اینطور کار می کند. بنابراین اغلب اینطور به نظر می رسد که درون این افراد بیشتر از آن چه که در ظاهر دیده می شود، غوغا است.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.