چطور از اینیاگرام در محیط کار برای توسعه و همکاری تیمی بیشتر استفاده کنید – قسمت اول

1402/08/03 1:23 AM - 6 ماه قبل


هدف اینیاگرام نشان دادن چیزی است که یک تست معمولی شخصیت شناسی نمی تواند مشخص کند، یعنی رفتارها و تصمیم های افراد بر اساس چه چیزی هستند. این تست هوش عاطفی شما را بررسی می کند و اینکه چطور جهان اطراف خود را تصور می کنید. سپس با توجه به نتیجه این تست، در یکی از 9 تیپ شخصیتی قرار می گیرید.

استفاده از اینیاگرام در محیط کار می تواند فوق العاده مفید باشد و کمک کند بهتر در خدمت هم تیمی ها، همکاران و مشتریان خود باشید. این تست اطلاعاتی درباره دیدگاه ها و انگیزه های افراد می دهد و به برقراری ارتباط و همبستگی بهتر کمک می کند.

در این مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم که بدانید چطور از اینیاگرام در محیط کار استفاده کنید. ما ارزش بحث در این زمینه را به همراه نکاتی در مورد نحوه شروع گفتگو توضیح خواهیم داد و بر اهمیت رابطه سازی تاکید می کنیم. در پایان درباره 9 تیپ اینیاگرام بحث خواهیم کرد و اینکه چطور شخصیت های آن ها در کارشان اثرگذار خواهد بود. پس همراهمان بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ارزش بحث درباره تیپ های ایناگرام در محیط کار

تست اینیاگرام بیشتر از آنچه که در ظاهر می بینید، اطلاعات درباره شخصیت افراد در اختیارتان می گذارد. گرچه ممکن است فکر کنید که فردی را با توجه به ویژگی های شخصیتی و الگوهایی که نشان می دهد می شناسید، اما بدون آگاهی از انگیزه های درونی او نمی توانید به عنوان یک هم تیمی یا رهبر، تیم خود را به درستی هدایت یا پشتیبانی کنید.

زمانی آگاهی از تیپ های شخصیتی در محیط کار، فضایی را برای همدلی، مهربانی و درک ایجاد می کند. تیمی خواهید داشت که بهتر با یکدیگر کار می کنند، عملکرد بهتری دارند، ارتباطشان بهتر است و کار خود را هدفمندتر انجام می دهند.

با بحث درباره تیپ های اینیاگرام در محیط کار، بهتر می توانید خودتان و سایرین را بشناسید و اطلاعاتی در مورد انگیزه ها و رفتارهایشان به دست آورید. پس از آن شاهد بهبود رفع اختلاف ها، کار تیمی بهتر و رعایت مسائل اخلاقی خواهید بود.

گرچه شروع صحبت در این خصوص بیشتر از آن چه که به نظر می رسد، ممکن است چالش آفرین باشد. بسیاری از افراد در محیط حرفه ای سعی می کنند که آسیب پذیری خود را مخفی نگه دارند. با آنکه نمی توانید همه را وادار به شرکت در بحث کنید، اما نتیجه مثبت آن در درازمدت، بسیار بیشتر از ناراحتی کوتاه مدت ناشی از نشان دادن آسیب پذیری های فردی است.

رابطه سازی: اهمیت شناخت تیپ اینیاگرام هم تیمی هایتان

با بحث آزاد درباره تیپ های انیاگرام و مقایسه آن ها، بهتر می توانید خود و سایرین را بشناسید. در نتیجه هم تیمی های بهتری برای یکدیگر خواهید بود و می دانید که سایر اعضای تیم چه ترس ها و انگیزه های درونی دارند. عملکرد تیم و سرعت رسیدن به اهداف نیز بهتر خواهد شد.

4 دلیل برای در میان گذاشتن تیپ اینیاگرام خود با اعضای تیمتان

1. مدت زمان زیادی از روز را با هم تیمی هایتان می گذرانید

احتمالا شما نیز جزو افرادی هستید که بیشتر از هر گروه دیگری در زندگی خود، با اعضای تیمتان وقت می گذرانید. روابطی که با این افراد شکل می دهید، در کوتاه مدت و درازمدت می تواند برایتان مفید باشد.

2. روابط سالم در محیط کار استرس را کاهش می دهد

روابط مثبتی که در محیط کار با تیم خود دارید، به شکل قابل توجهی از استرس و انرژی روحی که در یک روز رایج کاری تجربه می کنید، می کاهد. بنابراین کمتر درباره جلوگیری از اختلاف ها فکر می کنید و بیشتر وقت خود را روی تصمیم گیری می گذارید که به کارآمدی تیمتان کمک خواهد کرد.

3. اصالت و خود واقعی بودن، منجر به عملکرد بهتر می شود

زمانی که اعضای تیم خود را عمیق تر بشناسید، خودتردیدی حذف می شود و اعضای تیم زمانی که همه خود واقعی شان در محیط کار باشند، اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت.

4. احساس یک تیم بودن، همکاری را تقویت می کند

داشتن یک ارتباط فردی با اعضای تیمتان الزامی است، چون احساس خواهید کرد که مورد حمایت آن ها قرار دارید. طبیعی است که افراد در محیط کار نیاز به خودکارآمدی را احساس کنند اما هماهنگی واقعی در گروی تیمی است که وابستگی متقابل را درک کند.

عادات کاری و راهکارهایی که برای برقراری ارتباط دارید، بیشتر از همه بستگی به انگیزه های درونی و ترس هایتان دارد. زمانی که این ترس ها و انگیزه ها را در خود و سایرین شناسایی کنید، بیشتر خودتان را می شناسید و برای کار تیمی بیشتر مورد تحسین قرار می گیرید.

برای ارتباط بهتر با هر تیپ اینیاگرام، مقاله چطور با هر تیپ اینیاگرام ارتباط برقرار کنید را بخوانید.

تیپ های اینیاگرام در محیط کار: تشخیص سبک ارتباطی، عادات و نقاط قوت یکدیگر

اینیاگرام افراد را در 9 تیپ متفاوت قرار می دهد. زمانی که تیپ خود را شناختید، نقشتان در تیمتان را بهتر درک خواهید کرد و می توانید از این دانش برای پیشرفت خود و حمایت از رشد تیمتان استفاده کنید. در ادامه 9 تیپ اینیاگرام، سبک ارتباطی آن ها و اینکه چطور هر شخصیت در محیط کار خود را نشان می دهد، بررسی خواهیم کرد.

تیپ یک اینیاگرام در محیط کار

از افراد با تیپ یک اینیاگرام به عنوان اصلاح طلب و کمال گرا نام می برند. این تیپ شخصیتی برای سخت کوشی، خود کنترلی و تعیین استانداردهای بالا، ارزش قائل می شود. انگیزه این افراد انجام صحیح کارها است و از کامل نبودن یا اشتباه به نظر آمدن، می ترسند. این تیپ ها به جزئیات توجه دارند و معمولا افرادی هستند که در شرایط سختی که به دقت، کنترل کیفی و بهبود نیاز است، به آن ها مراجعه می کنید.

سبک ارتباطی تیپ یک اینیاگرام در تیم

این افراد ملاحظه نگر، باادب، جزئیات نگر و منظم هستند. تیپ یکی ها باید آگاه باشند که می توانند به افرادی زیاده خواه تبدیل شوند، چون انتظارهای بسیار زیادی دارند. تشویق این افراد که دیدگاه های خود را آزادانه در میان بگذارند، به تیم کمک می کند از خطرات بالقوه بکاهد.

رفتار تیپ یک اینیاگرام تحت استرس: رفتاری شبیه به تیپ چهاری های اینیاگرام

استرس می تواند به تیپ یکی ها حس ناامیدی دهد و آن ها به بدترین منتقدان خود تبدیل شوند.

رفتار تیپ یک اینیاگرام زمان احساس امنیت: رفتاری شبیه به تیپ هفتی ها

زمانی که تیپ یکی ها احساس امنیت کنند، کمتر جدی هستند و رفتار خودجوش و بدون فکر بیشتری دارند.

تیپ یکی ها افرادی عملگرا هستند که همیشه درباره انجام صحیح کارها نگرانی دارند. آن ها برای انجام وظایف، افرادی کارآمد، منظم و قابل اعتماد هستند. این تیپ های شخصیتی کارها را به شکل حرفه ای، صادقانه و اخلاقی انجام می دهند. از طرفی میل دارند ساختارهایی ایجاد کنند که به موفقیت سایرین کمک کند.

تیپ دو اینیاگرام در محیط کار

افراد با تیپ 2 اینیاگرام، به اسم کمک گرا شناخته می شوند. آن ها افرادی مثبت و نگران سایرین هستند که برای احساسات و نیازهای اطرافیانشان ارزش قائل می شوند. انگیزه تیپ دویی ها این احساس است که مورد نیاز باشند و می ترسند که سایرین آن ها را طرد کنند.

سبک ارتباطی تیپ دو اینیاگرام در تیم

سبک ارتباطی این افراد منطقی، همراه با توجه، احساسی و حمایت گر است. درکی که آن ها از سلامت روابط خود دارند، روی نحوه برقراری ارتباطشان با سایرین تاثیر می گذارد. آن ها ابراز توجه را در اولویت قرار می دهند و زمانی که سایرین نیز به این شکل باشند، قدردان خواهند بود. تشکر از این افراد تاثیر بسیار مهمی می گذارد. 

تیپ دو اینیاگرام تحت استرس: رفتاری شبیه به تیپ هشتی ها

استرس باعث پرخاشگری تیپ دویی ها می شود (به ویژه زمانی که احساس کنند مورد تحسین قرار نمی گیرند)، بنابراین تلاش می کنند تقصیر را به گردن سایرین اندازند یا آن ها را کنترل کنند.

رفتار تیپ دو ایناگرام زمان احساس امنیت: رفتاری شبیه به تیپ چهاری ها

زمانی که تیپ دویی ها احساس امنیت کنند، رفتاری شفافانه تر دارند و پتانسیل خلاقانه خود را نشان می دهند. آن ها می توانند احساسات خود را کاملا حس کرده و ابراز کنند. این تیپ، رفتاری ملاحظه نگرانه و دلسوز از خود نشان می دهد و ثابت می کند هر زمان که به او نیاز دارید، کنارتان خواهد بود.

این تیپ ها در انجام وظایفی عالی عمل می کنند که به مهارت های بالای اجتماعی و مردمی، پیشبینی نیازهای سایرین و تعامل اجتماعی نیاز دارند.

یکی از نقاط قوت تیپ دویی ها می تواند به عنوان یک نقطه ضعف هم دیده شود. آن ها ممکن است مرزی نداشته باشند، به نیازها و ایده های خود توجه نکنند و با خودآگاهی کمتری، اولویت بندی کنند.

آن ها هم تیمی های عالی هستند و همیشه فداکاری را به نشان دادن خود به عنوان فردی موفق و باهوش، ترجیح می دهند. از طرفی زمانی که روی سایرین فشار باشد یا در مخمصه گیر کرده باشند، خوشحال می شوند بیشتر کار کنند. این افراد مراقب، بخشنده، خونگرم، سرزنده، تحسین کننده و محافظ هستند. آن ها معمولا آشنایان زیادی دارند و شدیدا از روابط خود محافظت می کنند.

تیپ سه اینیاگرام در محیط کار

از افراد با تیپ 3 اینیاگرام، به عنوان موفقیت طلب یاد می کنند. این افراد تمایل دارند جاه طلب، فوق العاده بهره ور باشند و به عنوان نماد موفقیت در محیط کار به نظر برسند. آن ها برای مورد قدردانی و شناخته شدن ارزش قائل می شوند. این تیپ سخت کوش، هدف گرا، منظم و قاطع است. انگیزه آن ها مورد تحسین قرار گرفتن است و می ترسند در چشم سایرین بی ارزش به نظر برسند.

سبک ارتباطی تیپ سه اینیاگرام در تیم

سبک ارتباطی این افراد سرراست، کارآمد، با تمرکز و اطمینان است. آن ها برای جلسات آماده می شوند تا اطمینان کسب کنند که فردی هدف گرا و بی شیله پیله هستند. برای آن ها مهم است که سایرین زمان ارتباط، احترام متقابل نشان دهند و ارزش قائل شوند.

رفتار تیپ سه ایناگرام تحت استرس: رفتاری شبیه به افراد با تیپ 9

استرس می تواند باعث شود که افراد با تیپ 3 تمرکز خود را دست دهند و سرشان را بیش از حد شلوغ کنند.  

تیپ سه اینیاگرام زمان احساس امنیت: رفتاری شبیه به تیپ ششی ها

این تیپ ها زمانی که احساس امنیت می کنند، تعهد و وفاداری بیشتری دارند. برایشان توجه به احساساتشان و ارتباط با سایرین ساده تر است. افراد با تیپ 3 اینیاگرام در تعقیب موفقیت، ممکن است برای انجام کارها در محیط کار به سایرین فشار آورند، معتاد به کار شوند و برای مسئولیت پذیری به دردسر افتند.

این افراد با بهره ور بودن، رسیدن به موفقیت و اجتناب از شکست ها، انگیزه پیدا می کنند. آن ها می توانند سرخوش، بخشنده و مسئولیت پذیر باشند و اعضای یک جامعه به آن ها احترام بگذارند. افراد با تیپ سه اینیاگرام می توانند کارها را با شایستگی و کارآمدی انجام دهند تا مطمئن شوند که به اهداف شخصی رسیده اند.

یک فرد با تیپ سه توانایی عالی برای ارزیابی وظایف و درک عوامل پویای گروه کاری دارد. این افراد همچنین می توانند الهام بخش و انگیزه بخش سایرین برای رسیدن به موفقیت باشند.

این افراد را به کمک مقاله 21 نشانه که تیپ 3 اینیاگرام هستید: شخصیت موفقیت طلب، بهتر بشناسید.

تیپ چهار اینیاگرام در محیط کار

افراد با تیپ 4 اینیاگرام در یک تیم خلاق هستند و خلاف قراردادها عمل می کنند. این تیپ به اسم فردگرا شناخته می شود. تیپ چهاری ها برای بیان فردیت خود انگیزه پیدا می کنند و می ترسند که به عنوان فردی معمولی دیده شوند. آن ها برای اصالت ارزش قائل می شوند و از باورهای خود دفاع می کنند.

سبک ارتباطی تیپ چهار اینیاگرام در تیم

سبک ارتباطی این افراد عمیق، صادقانه، خلاقانه و همراه با همدلی است. این تیپ ها میل شدیدی به درک شدن دارند و می خواهند احساسات اطرافیان خود را بدانند. افراد با تیپ چهار اینیاگرام برای روابط و برقراری ارتباط با سایرین ارزش قائل می شوند.

آن ها دوست دارند احساسات خالص را تجربه کنند و درک شوند. این تیپ از چیزهای معمولی اجتناب می کند و در محیط کار خود دنبال معنی عمیق تری است.

رفتار تیپ چهار اینیاگرام تحت استرس: رفتاری شبیه به افراد با تیپ دو

تیپ چهاری ها زمانی که استرس را تجربه می کنند، بیش از حد به دیگران وابسته می شوند و دنبال اطمینان و خاطرجمعی می گردند.

رفتار تیپ چهار ایناگرام زمان احساس امنیت: رفتاری شبیه به تیپ یکی ها 

تیپ چهاری ها زمانی که احساس امنیت دارند، طبق ایده های خود عمل می کنند، نظم دارند و خود را کنترل می کنند. آن ها می توانند در روابط افرادی همدل، حمایت گر، مهربان، خوشرو، پرشور و شوخ طبع باشند. آن ها خود را زود نشان می دهند و می توانند سریعا با سایرین ارتباط برقرار کنند.

این تیپ ها استعداد ذاتی در شناسایی و ابراز حس هماهنگی با محیط های اطراف خود دارند. آن ها این استعداد را دارند که به سایرین کمک کنند زیبایی های کارشان را ببینند و هم تیمی های عالی هستند که به شناسایی راه حل های غیرمنتظره برای مشکلات که دیگران ممکن است آن ها را ندیده باشند، کمک می کنند. 

برای مطالعه ویژگیهای سایر تیپ های اینیاگرام در محیط کار ، قسمت دوم مقاله چطور از اینیاگرام در محیط کار برای توسعه تیمی استفاده کنید را مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.