بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگزتان، چه چیزی الهام بخشتان خواهد بود؟ - قسمت اول

1402/08/20 10:13 PM - 5 ماه قبل


همه دوست دارند در زندگی خود از چیزی الهام بگیرند. با این حال در شلوغی مسئولیت های هر فرد، برنامه های زمانی آشفته کننده، رسانه های اجتماعی و دستگاه هایی که تمرکز انسان را از او می گیرند، ما اغلب احساس می کنیم چیزی برای الهام بخشی وجود ندارد.

زندگی می تواند کم کم مانند قفسی بدون روزنه ای از امید و فرصت یا احتمال ورود نور به درون حس شود. چیزی که هر فرد برای الهام بخشی نیاز دارد، ممکن است بسیار متفاوت از نیازهای دیگری باشد. اغلب چنین چیزی را در روابط می توانید ببینید؛ یک پارتنر برای الهام بخشی در یک مسیر حرکت می کند و دیگری در حال حرکت در سمت مخالف است.

به نظرتان چقدر خوب بود اگر می دانستیم چه چیزی الهام بخش ما خواهد بود؟ یا بهتر از آن، چه چیزی الهام بخش افرادی خواهد بود که آن ها را دوست داریم؟

کوفی عنان یک جمله مشهور دارد «دانش قدرت است. اطلاعات آزادی بخش است.» امیدوار هستیم که از دانش و اطلاعات این مقاله برای پیدا کردن مسیری استفاده کنید که برایتان در نهایت رضایت بخش و معنادار باشد. پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ISTJ

به عنوان تیپ ISTJ، اعتقاد دارید که زندگی از هزاران جزئیات بسیار پیچیده و لحظات با ارزش تشکیل شده است که هر کدام اهمیت دارند. شما هر روز تلاش می کنید از این لحظات به بهترین شکل استفاده کنید و حین این کار نقش و نگاری از زیبایی و معنا را خلق می کنید.

چه لذت از نسیم صبحگاهی به هنگام طلوع آرام آفتاب باشد یا غرق شدن در یکی از سرگرمی های بسیار محبوبتان، آرامش را در فراوانی جزئیات زندگی پیدا می کنید و از لذتی که برایتان به همراه می آورد، به وجد می آیید.

علاوه بر این، از دانستن این موضوع که زندگی تان حسی از ثبات و تداوم را در خود دارد و مانند یک ستون قابل اعتماد برای حمایت از عزیزانتان هستید، لذت زیادی می برید. شما برای خود برنامه روزانه و آیین هایی دارید که به زندگی تان حس ثبات و ماندگاری می دهند.

برنامه زمانی شلوغ، محیط های پر سروصدا و شلوغی های همیشگی، می توانند انگیزه را از شما بگیرند. در لحظات آرامش و تنهایی است که قطب نمای درون خود را مجددا کشف می کنید. برایتان مهم است که زمانی را به تنهایی بگذرانید، خواه در آغوش طبیعت یا فضای شخصی مانند یک اتاق یا کارگاه باشد. یعنی جایی که بتوانید خود را غرق پروژه ها و سرگرمی هایی کنید که اشتیاق را در درونتان شعله ور کنند و روشنگری را برایتان به ارمغان آورند.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی ISTJ

  • هر روز زمانی را برای تنها بودن خود در نظر بگیرید.
  • مسئولیت ها و وظایف غیر ضروری را لغو کنید.
  • فضایی را ایجاد کنید که در آن کاملا تنها باشید و آن را بر اساس سلیقه خود تزئین کنید.
  • یک برنامه روزانه سالم و مثبت برای صبح خود داشته باشید که به شروع موفق آن کمک کند.
  • لیستی از آهنگ هایی درست کنید که روزتان را بسازند و روحیه تان را خوب کنند.
  • برای داشتن ذهنی شفاف، تمرین های ذهن آگاهی مانند یوگا یا مدیتیشن را انجام دهید.
  • سرگرمی یا مشغله ای را پیدا کنید که کنجکاوی تان را تحریک کند و خلاقیتتان را بیدار کند.
  • هر روز مدتی را به شکرگزاری از چیزهای کوچک اختصاص دهید و برای داشته های خود، از خدا تشکر کنید.

توصیه می کنیم نگاهی نیز به مقاله فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISTJ، اندازید.

تیپ شخصیتی INTJ

به عنوان تیپ INTJ، رضایت شما در زندگی ریشه در همیشه در جستجوی معنا و درک عمیق تر دارد. زمان کشف رمز و رازهای «پشت صحنه» وقایع معمولی روزانه، هیجان زده می شوید. چه مطالعه کتاب های محمود دولت آبادی به همراه یک فنجان قهوه باشد یا خیره شدن به ستارگان درخشان در شب، رادار شما به خوبی با بینش های عمیق و شگفتی کهکشان تنظیم شده است.

زمان تجسم آینده و تلاش برای تصور چیزی که پیش رویتان در زندگی است، شدیدا احساسی می شوید. شما آرامش و الهام بخشی را به هنگام مدیتیشن در سکوت و تفکر عمیق پیدا می کنید. چون چنین کارهایی تواناییتان برای درک پیچیدگی های عمیق دنیای اطرافتان را افزایش می دهند.

رسیدن به اهداف نیز به شما حس رضایت عمیقی می دهد. خط زدن کارهایی که باید انجام دهید از لیست وظایف، پیشرفت در مسیر رسیدن به یک هدف یا افزایش کارآیی محیط اطرافتان، واقعا برایتان لذت بخش است. برنامه ریزی، تصمیم گیری، خلق و اصلاح ساختارها، حس عمیقی از رضایت و هدفمندی به شما می دهد.

در مقابل، بی نظمی، یک برنامه زمانی شلوغ و ندانستن کاری که باید انجام دهید، انگیزه و انرژیتان را می گیرند.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی INTJ

  • بخشی از زندگی خود را طوری نظم ببخشید تا موثرتر پیش برود.
  • اهداف را با موعد تحویل واقع گرایانه تعیین کنید.
  • برای مدیتیشن و خویشتن‌ اندیشی، وقت بگذارید.
  • ایده هایی که به ذهنتان می آیند، روی کاغذ بنویسید.
  • مدت زمان بیشتری را در کتابخانه بگذرانید.
  • به اندازه کافی بخوابید (بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند).
  • مدتی را به تنهایی در طبیعت بگذرانید.
  • برای باوری تلاش کنید که در قلبتان جا دارد.

برای شناخت بهتر این افراد، مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند را بخوانید.

تیپ شخصیتی ISFJ

به عنوان تیپ ISFJ، الهام بخشی شما ریشه در جزئیات کوچک زندگی دارد که معنا، ماندگاری و زیبایی را شکل می دهند. زیبایی دنیا عمیقا شما را تحت تاثیر قرار می دهد و در لحظات ساده زندگی، لذت را پیدا می کنید. خواه تحسین رنگ های شگفت انگیز برگ های پاییزی باشد که باد آن ها را به حرکت در می آورد یا خیره شدن به ستاره ها، به همان مقدار که انسان ها و داستان هایشان را تحسین می کنید، زیبایی جهان نیز شما را به وجد می آورد.

شما نقاط قوت روابط و این که چطور ارتباط با سایرین می تواند زندگی تان را غنی کند، درک می کنید. آگاهی فرهنگی و درک شما از اهمیت آیین ها، حسی از امنیت برایتان به همراه خواهد داشت چون از آن برای بهره بردن از لحظه حال استفاده می کنید.

شلوغی زندگی امروزی به شما حس پوچی می دهد، به ویژه زمانی که وظایف تکراری می شوند و دیگر وقت برای بودن با عزیزان خود یا غرق شدن در افکارتان ندارید. منفی گرایی، انتقاد و بیش از حد برنامه ریزی، می توانند انرژی شما را بگیرند، چون دائما در حال بخشش هستید و به ندرت چیزی می گیرید یا استراحت می کنید.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی ISFJ

  • روزانه مدتی را در تنهایی خود باشید. از این تفکر دست بکشید که هر لحظه باید به بهره وری ختم شود.
  • اگر کارهای زیادی برای انجام دارید، یک موزیک آرامش بخش پخش کنید تا آرام تر شوید.
  • از گوشی همراه و فناروی فاصله بگیرید و به دل طبیعت بروید.
  • کاری خلاقانه مانند نویسندگی، نقاشی، مجسمه سازی یا عکاسی انجام دهید که برایتان لذت بخش باشد.
  • با افرادی وقت بگذرانید که انرژی به شما دهند، به جای آن که انرژی تان را بگیرند.
  • کتاب های الهام بخش درباره مسیر زندگی سایرین بخوانید.
  • زمانی که استرس دارید، تنفس عمیق را تمرین کنید.
  • به برنامه زمانی تان نگاه کنید و ببینید وظایف غیر الزامی وجود دارد که بتوانید آن ها را حذف کنید.
  • به خودتان یادآوری کنید که ایراد ندارد از سایرین کمک بخواهید.

با مطالعه مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISFJ است، این افراد را بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی INFJ

به عنوان تیپ INFJ، در قلمروی ایده ها، مفاهیم و رازها سیر می کنید. اشتیاق شما در زندگی ریشه در توانایی تان برای تجسم آینده ای دارد که از حال بهتر است، آینده ای که بهترین پتانسیل بشر را نشان می دهد. این آینده الهام بخش شما خواهد بود و تلاش می کنید با هر اقدام خود، آن را خلق کنید.

شما ذاتی همدل دارید و عمیقا افرادی که سختی های زیادی را پشت سر گذاشته اند و بر تمام آن ها غلبه کرده اند، تحت تاثیرتان قرار می دهند. زمانی که زیبایی را در روح یک نفر می بینید، حتی در تاریک ترین لحظات زندگی احساس الهام بخشی می کنید.

زمانی که انرژی خلاقانه تان سرکوب یا مسدود می شود یا سایرین بیش از حد به مادی گرایی و ظواهر سطحی توجه می کنند، احساس بی انگیزگی می کنید. تفکر منفی یا انتقاد می تواند سریعا انگیزه شما را بگیرد و احساس ناامیدی کنید. همچنین زمانی که افراد زیادی اطرافتان باشند، احساس خستگی می کنید.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی INFJ

  • هر روز وقتی را به سکوت و مدیتیشن اختصاص دهید.
  • فهرستی از فعالیت هایی درست کنید که کمک کنند انرژی خود را مجددا به دست آورید، مانند مدتی را تنها بودن یا در کنار عزیزانتان بودن، خواندن یک کتاب خوب یا قدم زدن در طبیعت.
  • اگر ممکن است، بخشی از وقت روزانه خود را کارهای هنری انجام دهید مانند طراحی، نقاشی، نوشتن شعر یا ساز زدن
  • زمانی که احساس آشفتگی می کنید، به یک مکان آرام بروید و تنفس عمیق را امتحان کنید.
  • به خودتان یادآوری کنید که ایده هایتان قدرت تغییر دنیا را دارند.
  • با افرادی وقت بگذرانید که انرژی بخش یا الهام بخش شما برای رویاپردازی های بزرگتان باشند.
  • درک کنید که کمال یک توهم است و اشتباه کردن ایرادی ندارد.
  • لیستی از آهنگ هایی درست کنید که عواطف و بینش مثبت را درونتان تحریک کنند.
  • با فاصله گرفتن از گوشی و دستگاه های مشابه، مراقبت از گیاهان یا روشن کردن عود یا شمع، آرامش را به زندگی خود آورید.

این شخصیت ها را با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی ESTJ

به عنوان تیپ شخصیت ESTJ، زمانی که اهدافتان در دسترستان قرار دارند تعهد عمیقی نسبت به آن ها احساس می کنید و می توانید خودتان را تصور کنید که با ثبات به سمت این اهداف پیشرفت می کنید. احساس داشتن نظم، ساختار و کارآیی در روزتان حسی از اطمینان به شما می دهد و اینکه همه چیز تحت کنترل است.

علاوه بر این، زمانی که بدانید اهدافتان کاملا با آنچه برایتان واقعا مهم است همخوانی دارند، شدیدا لذت می برید. زندگی برپایه صداقت، هدفمندی و تعقیب نکردن تنها مادیات و به جای آن تمرکز گذاشتن روی رضایت و رشد شخصی، برایتان فوق العاده اهمیت دارد. 

زمانی که باید وظایف خیلی زیادی را فورا انجام دهید، آشفته می شوید یا زمانی که مراحل رسیدن به یک هدف مشخص نیست، برایتان حفظ انگیزه و هیجانتان سخت است. گاهی به قدری انگیزه انجام یک وظیفه را پیدا می کنید که از یاد می برید به مهمترین مسائل زندگی توجه کنید.

ممکن است احساسی کنید که افراد زیادی منتظر هستند که لحظه ای را استراحت کنید. همچنین اگر اطرافتان را افرادی گرفته باشند که نظم نداشته باشند یا نتوانند احساسات خود را کنترل کنند، احساس بی انگیزگی، خستگی و اضطراب می کنید.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی ESTJ

  • زمانی که می خواهید برنامه روزانه خود را مشخص کنید، زمانی را به خویشتن نگری در سکوت یا انجام فعالیت های ساده آرامشبخش اختصاص دهید.
  • برای ورزش وقت بگذارید، چون باعث افزایش ترشح هورمون های کاهش استرس یعنی اندورفین ها می شود و سلامتتان را بهبود می بخشد.
  • مدتی را در طبیعت بگذرانید و به جهان اطراف خود دقت کنید، به طلوع و غروب خورشید نگاه کنید، به صدای پرنده ها گوش کنید و غیره.
  • هرچند وقت یکبار از فناوری فاصله بگیرید و سپس خود را در لحظه حال غرق کنید.
  • برای روابطی که باعث می شوند بهترین خود باشید، وقت بگذارید. یعنی ارتباط با افرادی که خود واقعی تان را می بینند، نه فقط فردی که کارها را انجام می دهد.
  • قسمتی از خانه خود را مرتب کنید یا برنامه ریزی کنید تا روزتان بدون دردسر پیش برود.

مقاله 9 فیلم مورد علاقه یا نفرت ESTJ ها را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ

به عنوان تیپ ENTJ، قابلیت دستیابی به چیزهای بزرگ و ایجاد یک تغییر معنادار در زندگی، الهام بخشتان است. حس هدفمندی کمک می کند برای آرزوهای خود تلاش کنید و هرگز تا زمانی که رویای درونیتان به حقیقت تبدیل نشود، راضی نخواهید شد.

رضایت شما در زندگی ریشه در تعقیب یک هدف معنادار دارد. جاه طلبی و توانایی اندیشیدن استراتژیک، شما را از دل چالش های زندگی به بیرون هدایت می کنند. همچنین برایتان درگیر گفتگوهای فلسفی شدن، بررسی مفاهیم انتزاعی و تجسم یک آینده بالقوه، لذتبخش است.

شما به جای توجه به جزئیات سطحی، دوست دارید پیچیدگی های دنیا و ارتباط بین چیزهای مختلف را درک کنید. زمانی که افرادی اطرافتان را بگیرند که رویا یا جاه طلبی مشابه با شما را نداشته باشند، احساس بی انگیزگی می کنید و باعث می شود سریعا احساس خستگی کنید.

اگر اهداف فعلی شما بیش از حد بی اهمیت یا خسته کننده باشند، به سختی می توانید انگیزه خود را حفظ کنید. شما سریعا دانش را جذب می کنید و احساس می کنید همیشه باید خود را به چالش بکشید و چیزهای جدید یاد بگیرید. زمانی که دیگر امکان چنین چیزی وجود نداشته باشد، به شما حس بی انگیزگی و بی علاقگی دست می دهد.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی ENTJ

  • برای گفتگوهای عمیق وقت بگذارید، درباره سوال های بزرگ در زندگی صحبت کنید.
  • مدتی را در تنهایی به انجام فعالیت های معنادار مانند مطالعه، نوشتن خاطرات و کارهای مشابه اختصاص دهید.
  • اهداف معناداری برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن ها برنامه بریزید.
  • برای قدم زدن به طبیعت بروید و در زیبایی جهان اطراف خود غرق شوید.
  • برای باور یا عقیده ای تلاش کنید که برایتان اهمیت دارد.
  • فردی را برای صحبت کردن پیدا کنید که بتوانید با او بدون ترس از مورد توهین قرار گرفتن، بحث کنید.
  • زمانی که احساس آشفتگی می کنید، ورزش کنید و بخشی از انرژی درون خود را تخلیه کنید.
  • با افرادی وقت بگذرانید که شما را برای رشد کردن و تبدیل شدن به بهترین نسخه خود، به چالش بکشند.
  • قبل از خواب سه چیزی را که بابت آن شکرگزار هستید، روی کاغذ بنویسید.

این تیپ ها را با خواندن مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTJ است – قسمت دوم، بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی ESFJ

به عنوان تیپ ESFJ، زمانی که اطرافیان شما افرادی شاد و سالم باشند، روابطتان محکم و معنادار باشد و از هر فرصت در دسترس خود به بهترین شکل استفاده کنید، احساس الهام بخشی می کنید. ارتباط های گرم، جامعه و آگاهی از این موضوع که همه ما به نحوی که خودمان نمی دانیم در ارتباط با یکدیگر هستیم، به شما انگیزه می دهند.

همچنین زمانی که بخشی از چیزی بزرگتر از خودتان باشید که بتوانید در آن مشارکت کنید و تفاوت مثبتی را رقم بزنید، احساس الهام بخشی می کنید.  

اما از سوی دیگر اگر مدت زمان زیادی تنها یا بدون ارتباط معنادار با سایرین باشید، احساس بی انگیزگی می کنید. ممکن است زمان مواجه شدن با سختی ها، به ویژه اگر در رابطه با افرادی باشد که در دل شما جا دارند یا زیر پا گذاشتن ارزشی که برایتان ارزشمند است، حفظ انگیزه ممکن است برایتان سخت باشد. اگر زندگی بی ثبات و غیرقابل پیشبینی به نظر برسد، همچنین ممکن است بیش از حد احساس استرس و عدم اطمینان کنید.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی ESFJ

  • هر روز به فعالیت هایی وقت اختصاص دهید که باعث شوند احساس کنید با سایرین در ارتباط قرار دارید، مانند شرکت داوطلبانه در برنامه های مختلف اجتماعی
  • با افرادی وقت بگذرانید که کمک کنند بهترین خود باشید و ارزش شما را بشناسند.
  • برای ایجاد روابط معنادار در محیط کار یا دانشگاه، تلاش کنید.
  • زمانی را به فعالیت های آرامشبخش اختصاص دهید مانند نقاشی، باغبانی یا سفالگری
  • قبل از نگران بودن برای سایرین، ابتدا از خودتان مراقبت کنید و مطمئن شوید که سالم و شاد هستید.
  • برای شروع عالی روز خود، لیستی از آهنگ های مثبت درست کنید.
  • هر روز روی کاغذ چیزهایی را که بابت آن ها شکرگزار هستید، بنویسید و تمرکزتان را روی خوبی های زندگیتان بگذارید.
  • در هفته مدتی را به خندیدن اختصاص دهید، خواه تماشای یک برنامه کمدی، یک بازی شبانه یا رفتن به سینما و دیدن یک فیلم کمدی باشد.
  • با افرادی که بیشتر از هرکسی نیاز دارند، تماس بگیرید. یک گفتگوی ساده می تواند برای افراد نیازمند فوق العاده ارزشمند باشد.

با مطالعه مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ESFJ با دیگر شخصیت های MBTI، روابط خود را بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی ENFJ

به عنوان تیپ شخصیت ENFJ، الهام بخش شما در زندگی ایجاد یک تفاوت معنادار در دنیا و برقراری ارتباط نزدیک با افراد است. بیشتر از همه زمانی احساس الهام بخشی می کنید که بتوانید مهارت ها و رویای خود را با مهارت ها و رویاهای سایرین ترکیب کنید تا چیزی بزرگتر از خودتان خلق کنید.

شما عطش درونی برای چیزهای عمقی دارید و درک حقایق و چیزهای عمیق را تحسین می کنید. همچنین کمک به اطرافیانتان که پتانسیل خود را بالفعل کنند و تماشای رشد و موفقیت آن ها، الهام بخشتان است. گفتگوهای خالصانه، رک و معنادار که نشان دهند چه چیزهایی اهمیت دارند نیز می تواند به شما شور و انرژی ببخشند.

اگر پروژه ای که در دست دارید معنا و هدف نداشته باشد یا زمانی که در جایی قرار دارید که ارزش ها و رویای سایرین با شما مشترک نباشند، احساس بی انگیزگی می کنید. گفتگوهای سطحی یا محیط هایی که در آن ها تنش موج بزند نیز ممکن است باعث شوند که حفظ انگیزه برایتان سخت باشد. در چنین مواقعی باید بیشتر از خود مراقبت کنید، چون سلامت عاطفی تان بخشی از منبع الهامتان است.

راه هایی برای افزایش الهام بخشی تیپ شخصیتی ENFJ

  • برای انجام گفتگوهای معنادار با دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود وقت بگذارید. این کار یادآوری خواهد کرد که کاری که انجام می دهید، اهمیت دارد.
  • کار خود را حول باوری شکل دهید که برایتان معنا دارد.
  • برای توجه به پیشرفت خود در زندگی وقت بگذارید و به آنچه که دست یافته اید توجه کنید، نه آنچه که هنوز انجام نداده اید.
  • خندیدن را فراموش نکنید. در روزهایی که همه چیز آشفته کنند به نظر می رسند یا زمانی که گفتگوها تنش دارند، خندیدن به کمک می آید.
  • از منطقه امن خود خارج شوید. ریسک پذیر باشید و چیزهای جدید را امتحان کنید، حتی اگر در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشید.
  • روز خود را با چند لحظه برای ذهن آگاهی و مدیتیشن شروع کنید تا ذهنتان شفاف شود و تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • برای فعالیت های فیزیکی که کمک کنند در زمان حال باشید، برنامه ریزی کنید.
  • جملات الهام بخش بخوانید تا بتوانید روز خود را با شادابی شروع کنید.

توصیه می کنیم، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFJ است را نیز بخوانید.

اگر تیپ شخصیتی MBTI مورد نظر شما در این مقاله نیست، قسمت دوم براساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز تان چه چیزی الهام بخشتان خواهد بود؟ را مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.

    (5 ماه قبل)
تایپ Entp هم که اینجا نقش هویج رو دارن گمونم.
سین دال
سین دال    (5 ماه قبل)
برای ENTP باید قسمت دوم همین مقاله رو بخونید. آخر این مقاله لینک قسمت دوم هست.