چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود از شکست استقبال کنید – قسمت سوم

1402/10/02 12:05 AM - 4 ماه قبل


در مقالات قبلی گفتیم که چند تیپ های شخصیتی مایرز بریگز چطور و چرا باید از شکست استقبال کنند. در این قسمت چند تیپ دیگر را بررسی خواهیم کرد.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سایر قسمت های این مقاله را در لینک های زیر مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ESFJ

مایا آنجلو «شما ممکن است با شکست های زیادی روبرو شوید، اما نباید شکست بخورید. در حقیقت، ممکن است مواجه شدن با شکست ها ضروری باشد، تا بتوانید بدانید چه کسی هستید، از روی چه چیزی می توانید بلند شوید و چطور می توانید همچنان از آن خود را بیرون بکشید.»

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ که اغلب به اسم «مراقب» یا «فراهم کننده» شناخته می شوند، بابت خونگرمی، توجه عمیق خود به سایرین و توانایی پیش بردن موقعیت های اجتماعی با تدبیر و آرامش شهرت دارند. این افراد به صورت ذاتی میل دارند شادی سایرین را نسبت به شادی خود در اولویت بگذارند، تلاش می کنند نیازهای اطرافیان خود را برآورده کنند و محیطی باثبات و آرام به وجود آورند.

گرچه، توجه عمیق آن ها به سایرین و میل به ثبات و داشتن نظم روزانه اغلب باعث می شود علایق خود را نادیده بگیرند و از ریسک کردن خودداری کنند که به نارضایتی و ترس از شکست ختم می شود.

هیو مایکل جکمن را در نظر بگیرید که بازیگری سرشانس و فردی با تیپ شخصیتی احتمالی ESFJ است. او به خاطر شخصیت دوست داشتنی خود چه روی صحنه و چه بیرون از آن و تعهدش به خانواده اش و کارهای خیرخواهانه محبوب است.

گرچه او با وجود حرفه موفقی که دارد، آشکارا درباره اضطراب خود و ترسش از شکست صحبت کرده است. جکمن در تلاش برای کامل بودن و برآورده کردن انتظارهای بالایی که سایرین تعیین کرده اند، اغلب مضطرب و بیش از حد نگران بازی خود و بازخورد مخاطبان بوده است.

ترس از شکست در ESFJها به اشکال زیر ممکن است بروز پیدا کند:

  • این شخصیت ها ممکن است به علایق و اشتیاق های خود در زندگی توجه نکنند و بیش از حد حواسشان به خوشحال کردن سایرین و حفظ آرامش باشد.
  • آن ها ممکن است از حضور در شرایطی که ممکن است به صورت بالقوه منجر به اختلاف یا رد شدن شود خودداری کنند و رشد و خوداکتشافی خود را محدود کنند.
  • این افراد ممکن است در برابر تغییر یا ریسک کردن مقاومت کنند و امن بودن روزمرگی و مسائل قابل پیشبینی را ترجیح دهند، حتی اگر باعث محدود شدن فرصت هایشان شود.

ESFJها باید به یاد داشته باشند که توجه به خود به همان اندازه توجه به سایرین مهم است. اشکالی ندارد که علایق و خواسته های خود را دنبال کنید، حتی اگر متفاوت با انتظارهای سایرین باشند. استقبال از مطمئن نبودن و توجه به آن به عنوان فرصتی برای رشد، به این افراد کمک می کند از ناحیه آرامش خود بیرون آیند و دیدگاه ها و علایق جدیدی را کشف کنند.

همانطور که گیلدا رادنر زمانی گفته است «زندگی درباره دانستن نیست، بلکه درباره اجبار به تغییر و به بهترین شکل استفاده کردن از لحظه بدون دانستن اتفاقی است که بعدا رخ می دهد.» سفر به سمت رشد فردی ممکن است همیشه راحت نباشد، اما از طریق این فرایند است که ما بیشترین اطلاعات را درباره خودمان و قابلیت هایمان کسب می کنیم.

برای درک روابط خود، مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ESFJ با دیگر شخصیت هایMBTI ، را بخوانید.

تیپ شخصیتی ESFP

ریچارد برانسون «با پیروی از قوانین چیزی یاد نمی گیرید. بلکه با انجام دادن و زمین خوردن یاد می گیرید.»

از ویژگی های افراد با تیپ شخصیتی ESFP که اغلب به اسم «سرگرم کننده» یا «اجراکننده» شناخته می شوند، روحیه سرزنده شان، عمل بدون فکر و توانایی شان برای الهام بخشیدن به اطرافیانشان است. میل ذاتی آن ها برای تعامل اجتماعی و اشتیاق برای آوردن لذت و هیجان به زندگی سایرین باعث می شود شخصیت های جذابی داشته باشند.

گرچه اغلب تمایل آن ها برای زندگی در لحظه و میلشان به ریسک کردن ممکن است باعث شود تصمیم های هیجانی بگیرند که شاید به شکست ختم شوند.  

ریچارد برانسون را مثال می زنیم که کارآفرین مشهور، بنیان گذار «گروه ویرجین» و احتمالا فردی با تیپ شخصیتی ESFP است. برانسون به واسطه روحیه ماجراجویانه، استراتژی های جسورانه در دنیای کسب و کار و توانایی بی بدیل خود برای برقراری ارتباط با افراد و انگیزه بخشیدن به آن ها شهرت دارد.  

او با وجود آنکه در سن 16 سالگی از مدرسه اخراج شد و بارها در دنیای تجارت شکست خورد، به استقامت و ریسک کردن ادامه داد تا در نهایت یکی از موفق ترین و متنوع ترین امپراطوری ها را در تاریخ بسازد.

او زمانی گفته است «بیشتر از هر چیزی شما می خواهید چیزی را خلق کنید که به آن افتخار کنید. این تفکر همیشه فلسفه کسب و کار من بوده است. من صادقانه می گویم که هرگز فقط برای پولسازی کسب و کاری را شروع نکرده ام. اگر درآمد تنها انگیزه شما است، عقیده دارم بهتر است هیچ کاری انجام ندهید.»

تیپ های شخصیتی ESFP به اشکال زیر با ترس از شکست برخورد می کنند:

  • آن ها ممکن است تصمیم های هیجانی بگیرند، بدون آنکه به طور کامل عواقب بالقوه کارشان را بسنجند که منجر به نتایج ناخواسته ای می شود. چنین رفتاری ممکن است باعث شود به این باور یقین برسند که نباید تلاش زیادی را صرف یک چیز کنند، چون آن هم احتمالا با شکست روبرو می شود.
  • این افراد ممکن است بیش از حد متکی به تایید سایرین باشند که باعث می شود هر نوع انتقاد یا ردشدنی را به عنوان یک شکست تلقی کنند.
  • این شخصیت ها از شرایطی که شامل برنامه ریزی یا تعهد بلندمدت می شود خودداری می کنند، چون می ترسند نتوانند انتظارها را برآورده کنند یا به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

ESFPها باید به یاد داشته باشند که هر تجربه چه به موفقیت ختم شود یا شکست، فرصتی برای یادگیری و ارزیابی شخصی است. آن ها باید موانع بالقوه را به عنوان بخشی از سفر رشد و به عنوان کاتالیزورهایی برای پیشرفت بپذیرند، به جای آنکه آن ها را بن بست بدانند.

تغییر ذهنیت به این شکل به ESFPها کمک می کند به تعقیب اهداف خود ادامه دهند و در این مسیر الهام بخش سایرین نیز باشند. همانطور که برانسون گفته است «از شکست های خود شرمسار نباشید، از آن ها درس بگیرید و مجددا شروع کنید.»

این تاب آوری در برخورد با شکست ویژگی یک ESFP حقیقی است، یعنی هر مانع را به پله ای برای حرکت به سمت رشد فردی خود تبدیل کند.

با مطالعه مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ESFP است، تشخیص دهید تیپ شخصیتی شما نیز ESFP است یا نه.

تیپ شخصیتی ESTJ

هنری فورد «شکست به سادگی فرصتی برای شروع مجدد است اما این مرتبه با خردمندی بیشتر.»

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ که اغلب به اسم «ناظر» یا «مجری» شناخته می شوند، به واسطه رویکرد عملگرا، مهارت های نظم دهی و جدیت بی وقفه خود مشهور هستند. توانایی ذاتی آن ها در مدیریت رویه های کاری و افراد باعث می شود به صورت ذاتی برای نقش های رهبری مناسب باشند.

گرچه این افراد در کمال تعجب از ریسک کردن در روابط یا امتحان شیوه های جدید انجام کارها فراری هستند. آن ها ممکن است به ادامه روابط یا شرایط آشنا ادامه دهند حتی اگر رضایت بخش نباشند، تنها به این دلیل که شناخته شده و بنابراین امن هستند.

هنری فورد یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی و بنیانگذار شرکت فورد موتور، احتمالی فردی با تیپ شخصیتی ESTJ بوده است. اهداف بلندپروازانه او صنعت خودرو را متحول کرد اما سفرش بدون شکست نبود. دو شرکت ابتدایی خودروسازی او ورشکسته شدند.

اما او اجازه نداد این موانع مایوسش کنند. در عوض با آن ها به عنوان تجربه ای برای یادگیری برخورد کرد و درس های ارزشمندی گرفت که مسیر را برای موفقیت های بعدی اش صاف کردند. فورد این جمله مشهور را دارد «تنها اشتباه واقعی اشتباهی است که از آن چیزی یاد نگیریم.»

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ به اشکال زیر ممکن است با ترس از شکست برخورد کنند:

  • ESTJها ممکن است روابط یا شرایطی را حفظ کنند که دیگر برایشان مفید یا رضایت بخش نیست، به این دلیل که آشنا و راحت هستند.
  • این افراد ممکن است به علت ترس از طرد شدن یا شکست، از آشکار کردن آسیب پذیری های خود و در میان گذاشتن احساسات واقعیشان خودداری کنند.
  • آن ها ممکن است در برابر امتحان چیزهای جدید یا تغییر کردن مقاومت کنند و قطعیت چیزهای امتحان شده و واقعی را به نااطمینانی از ناشناخته ها ترجیح دهند.

ESTJها باید به یاد داشته باشند که اغلب بیرون آمدن از ناحیه امنشان اولین قدم به سمت رشد قابل توجه است. هر تلاش ناموفق و هر پیشنهاد رد شده، درسی در خود دارند و چراغ راهنمایی در مسیر موفقیت هستند. این افراد با پذیرش آسیب پذیری و نااطمینانی، خود را در معرض تجربه های جدید و روابط عمیق تر قرار می دهند. همانطور که سفر هنری فورد نشان می دهد، شکست پایان نیست بلکه سکوی پرشی برای موفقیت های بزرگتر است.

ذائقه سینمایی این افراد را با مطالعه مقاله 9 فیلم مورد علاقه یا نفرت ESTJ ها، بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی ESTP

تئودور روزولت «این منتقد نیست که اهمیت دارد، فردی که اشاره می‌ کند مردی قوی چطور می ‌لغزد یا کسی که کاری را انجام می ‌دهد چطور می ‌توانست آن‌ را بهتر انجام دهد، مهم نیست. اعتبار برای فردی است که واقعا در میدان نبرد است.»

افراد با تیپ شخصیتی ESTP که اغلب از آن ها به اسم «ماجراجو» یا «جسور» یاد می شود، به واسطه ذات پرانرژی، عملگرا و ادراک خود شناخته شده اند. این افراد همیشه آماده رویایی با یک چالش هستند، خود را سریعا با شرایط جدید وفق می دهند و استعداد خاصی برای مدیریت شرایط غیرقابل پیشبینی و پویا دارند.

این شخصیت ها از محیط هایی لذت می برند که در خود هیجان، تازگی و بازخورد فوری داشته باشند. گرچه ترجیح آن ها برای عمل بدون فکر و نتایج فوری ممکن است باعث شود از شرایطی که نیازمند تعهدهای طولانی یا برنامه ریزی دقیق است، گریزان باشند.

علاوه بر این، حتی با آنکه این افراد معمولا اعتماد به نفس و رفتار «می توانم انجام دهم» دارند، برایشان ممکن است بازگو کردن احساساتشان و آسیب پذیر بودن پیش سایرین سخت باشد. چون همیشه می خواهند تصویر مطمئن به خود و سر سخت بودنشان را حفظ کنند.  

تئودور روزولت، بیست و ششمین رئیس جمهور آمریکا، احتمالا فردی با تیپ شخصیتی ESTP است. او به واسطه رهبری پویا، شجاعت و روحیه مثال زدنی خود شناخته شده بود و فردی نبود که از ریسک کردن یا چالش ها بترسد.

جمله مشهور او «آنچه را که می توانی با آن چه که داری در جایی که هستی، انجام بده»، ذهنیت عملگرا، سازگار و منطقی تیپ های شخصیتی ESTP را نشان می دهد. گرچه حتی روزولت که به واسطه شخصیت «سرسخت و آماده» خود شهرت داشت، در سراسر زندگی اش با دشواری های زیادی روبرو شده بود.

او هنگام تولد مریض، ضعیف و مبتلا به آسم شدید بود، بنابراین متوجه شد که زندگی در خانواده شدیدا رقابت جویش سخت است. اما او اجازه نداد که ضعیف بودنش مانعی بر سر راهش باشد، بلکه با غلبه بر احتمال ها از نظر فیزیکی و ذهنی خود را قوی کرد. او در مراحل بعدی زندگی همچنین با چندین شکست سیاسی و اندوه شخصی روبرو شد.

اما هر دفعه از مایوس شدن خودداری کرد و این جمله معروف او است که «شکست خوردن سخت است، اما هرگز بدتر از تلاش نکردن برای موفقیت نیست.»

تیپ های شخصیتی ESTP ترس از شکست را به شکل های زیر نشان می دهند:

  • آن ها ممکن است از تعهد یا موقعیت هایی که نیاز به برنامه ریزی بلندمدت یا وقف شدن طولانی دارند خودداری کنند. چون می ترسند نتوانند علایق خود را حفظ کرده یا به وعده هایشان عمل کنند.
  • این افراد ممکن است در برابر مطرح کردن آسیب پذیری های احساسی یا ناامنی هایشان با سایرین مقاومت کنند، چون همیشه می خواهند خود را قوی و مطمئن نشان دهند.
  • این شخصیت ها اغلب تصمیم های سریع و هیجانی می گیرند، چون نتایج فوری را به عواقب برنامه ریزی های دقیق ترجیح می دهند.

ESTPها با پذیرش شکست به عنوان بخشی از سفر زندگی می توانند به شادی بی سابقه، رشد فردی و حس هدفمندی عمیق تر در زندگی برسند. پذیرش شکست دیدگاه های آن ها را متحول می کند و باعث می شود به خود حقیقیشان نزدیک تر باشند.

ESTPها به صورت ذاتی به لطف استعداد خود برای سازش سریع و مهارت های حل مشکلشان، آمادگی برخواستن از روی خاکسترهای شکست را دارند. گرچه ابراز احساسات برای این افراد کار سختی است، چون دوست دارند خود را مقاوم و مطمئن نشان دهند.

پذیرش آسیب پذیر بودن، صداقت داشتن درباره احساساتشان و اجازه دادن به سایرین که خود واقعی این افراد را ببینند، برای توسعه فردی ESTPها مهم است. چنین چیزهایی نه تنها روابط این افراد را عمیق تر می کند، بلکه برای سلامت عاطفیشان مهم است و تجربه کامل تر و غنی تری در زندگی خواهند داشت.

علاوه بر این با آنکه ESTPها ترجیح می دهند در لحظه زندگی کنند، صرف وقت برای برنامه ریزی درباره آینده برای رشد فردیشان بسیار موثر است. آینده نگری به آن ها کمک می کند تصمیم های سنجیده تری بگیرند، اعمال خود را با اهداف بلندمدتشان همسو کنند و از خطرات تصمیم های هیجانی خودداری کنند.

آینده نگری و برنامه ریزی گام مهمی برای حرکت به سمت موفقیت و شادی ماندگارتر است. در نهایت از شکست نباید ترسید، بلکه باید از آن به چشم یک معلم ارزشمند استقبال کرد. هر مانعی در زندگی فرصتی برای رشد و هر اشتباهی راهنمایی به سمت مسیر درست است.  

هرچه این افراد بیشتر به خود حقیقشان نزدیک شوند و یاد بگیرند که طبیعت خودجوش و هیجانیشان را با آینده نگری متعادل کنند، متوجه خواهند شد که نه تنها نقاط قوتشان را با کارآمدی بیشتری مدیریت می کنند، بلکه همچنین در مسیر زندگی خود لذت و رضایتمندی بیشتری را کشف می کنند.

مقاله فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ESTP را بخوانید تا شخصیت های بزرگ با این تیپ شخصیتی را بشناسید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.