چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود از شکست استقبال کنید – قسمت چهارم

1402/10/05 9:00 PM - 4 ماه قبل


در مقالات قبلی گفتیم که چند تیپ های شخصیتی مایرز بریگز چطور و چرا باید از شکست استقبال کنند. در این قسمت تیپ های باقیمانده را بررسی خواهیم کرد.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سایر قسمت های این مقاله را در لینک های زیر مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ISFJ

رندی پاش «دیوارهای آجری به دلیلی وجود دارند. دلیل وجودشان این نیست که ما را از چیزی دور نگه دارند. بلکه وجود دارند تا به ما این فرصت را بدهند که ببینیم چقدر مشتاقانه چیزی را می خواهیم. چون دیوارهای آجری برای متوقف کردن افرادی هستند که چیزی را به اندازه کافی مشتاقانه نمی خواهند. آن ها برای متوقف کردن سایر افراد هستند.»

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ که اغلب به اسم «مدافع» یا «محافظ» شناخته می شوند، ویژگی هایی مانند حس شدید مسئولیت پذیری، عمل گرایی و استعداد زیادی برای مهربانی و ملاحظه کردن سایرین دارند. آن ها در زندگی خود دنبال ثبات و آرامش هستند و از آیین ها و روتین ها لذت می برند.

اما تمایل شدید این افراد به مسائل قابل پیشبینی و خوشحال کردن مردم ممکن است گاهی جلوی رشد شخصیشان را بگیرد. چون آن ها ممکن است به علت ترس از اینکه تغییر ممکن است منجر به اختلاف و ناامیدی شود، در برابر حرکت به سمت ناشناخته ها، ریسک کردن یا امتحان چیزهای جدید مقاومت کنند.

یک مثال بارز برای فردی با تیپ شخصیتی ISFJ، رزا پارکس است که «مادر جنبش مدرن حقوق مدنی» محسوب می شود. با وجود طبیعت تودار و ساکت پارکس، او از باورهای خود دفاع کرد و مستقیما شرایط موجود جداسازی نژادی را به چالش کشید.

انجام این کار برای پارکس راحت نبود، چون باید با شرایط ناشناخته کنار می آمد، ریسک می کرد و احتمالا افرادی را که با او مخالف بودند مایوس می کرد. ترس از شکست و اختلاف واقعا شدید بود، اما او جسورانه با آن روبرو شد و تفاوت بزرگی را در جامعه رقم زد.

ISFJها به روش های زیر ممکن است با ترس از شکست برخورد کنند:

  • آن ها ممکن است در برابر امتحان چیزهای جدید مقاوت کنند و محیط راحت، ثابت و قابل پیشبینی را ترجیح دهند.
  • این شخصیت ها ممکن است از اختلاف دوری کنند، حتی اگر به معنای سرکوب کردن احساسات یا نیازهای خودشان باشد. چون نگران هستند خودابرازی ممکن است باعث ناراحتی سایرین شود.
  • آن ها در تلاش برای جلب رضایت سایرین ممکن است خود را فراموش کنند، چون همیشه نیازهای دیگران را به نسبت نیازهای خود در اولویت قرار می دهند.

تایید ترس از شکست و مواجه شدن با آن، بخش مهمی از سفر ISFJها به سمت کسب رضایت در زندگی و خوشبختی است. مهم است که آن ها درک کنند بیرون آمدن از ناحیه امنشان درهایی را به سمت احتمال ها و تجربه های جدید باز خواهد کرد.

این شخصیت ها مانند رزا پارکس باید یاد بگیرند که دفاع از باورهایشان یا ریسک کردن الزاما منجر به اختلاف یا ناامیدی نمی شود، بلکه در عوض مسیر را برای تغییر شگرف رشد شخصی هموار می کند. این افراد با استقبال از شکست و درک نقش آن در سفر زندگی می توانند قدرت تاب آوریشان را پرورش دهند، هویت قوی تری برای خود شکل دهند و روابط سالمتر و متعادل تری ایجاد کنند.

همچنین کمک می کند از تجربه های جدید بیشتر استقبال کنند و خود را با آن ها وفق دهند. در انتها این ترس از شکست نیست که باید چراغ راهنمای مسیرشان باشد، بلکه شناخت ارزش آن به عنوان یک معلم و راهنما به سمت موفقیت است.

با مطالعه مقاله عملکرد تیمی شخصیت ISFJ در تیم سازی، در محیط کار از این شخصیت ها بهتر استفاده کنید.

تیپ شخصیتی ISFP

توماس ادیسون «قطعی ترین راه برای موفقیت همیشه یک بار دیگر امتحان کردن است.»

از افراد با تیپ شخصیتی ISFP اغلب به اسم «متخصص» یاد می شود و از ویژگی های شخصیتی آن ها عشق به کاوش، داشتن خلاقیت زیاد و برخورداری از یک سیستم ارزشی قدرتمند است. این افراد جذب زیبایی ها می شوند و زیبایی را در محیط اطرافشان تحسین می کنند و دنبال ابراز دیدگاه های بی همتای خود از طریق کاوش یا تلاش های هنرمندانه هستند.

گرچه ترسشان از شکست اغلب باعث می شود پتانسیل واقعی خود را کاملا درک نکنند و از تعقیب رویاهایشان عقب بنشینند. یک مثال بارز برای تیپ شخصیتی ISFP، هجدمین رئیس جمهور آمریکا «یولیسیز سایمن گرانت» است که با وجود طبیعت آرام و بی ادعایش ثابت کرد رهبری شجاع در میدان نبرد است و مهارت های استراتژیک استثنائی خود را به نمایش می گذاشت.

گرانت به خاطر توانایی حفظ آرامشش تحت فشار مشهور بود، ویژگی که در حرفه موفق ارتشی او بسیار اهمیت داشت. با این حال حتی او که با شرایط پرخطر بیگانه نبود، زمان تعقیب اهداف شخصی تر و آرامترش با ترس از شکست دست و پنجه نرم می کرد.

8 سال قبل از آنکه او رئیس جمهور شود، یک کشاورز شکست خورده، یک سرباز شکست خورده و یک مشاور املاک شکست خورده بود. گرانت با وجود موانع ابتدایی که در زندگی اش تجربه کرد، به تلاش و یادگیری از شکست ها ادامه داد و در نهایت به موفقیت قابل توجهی رسید.

ترس از شکست در ISFPها به شکل های زیر بروز پیدا می کند:

  • این افراد ممکن است ایده های خلاقانه و متبکرانه ای داشته باشند، اما برای مطرح کردن آن با سایرین تردید به دل راه می دهند. چون احساس می کنند ایده هایشان عمیقا شخصی هستند و از انتقاد یا رد شدن می ترسند.
  • این افراد ممکن است دچار کمالگرایی شوند و همیشه برای ایده آل ها تلاش کرده و از کار خود شدیدا انتقاد کنند.
  • آن ها ممکن است خود را در اولویت قرار ندهند و برای خودداری از شکست یا انتقاد ترجیح دهند در پس زمینه باقی بمانند. ISFPها گاهی سخت است که توجه ها را به سمت خود جلب کنند.

برای این شخصیت ها استقبال از شکست به عنوان یک تجربه آموزنده گام مهمی است که به سمت رشد فردی بر می دارند. آن ها باید با کارکرد حسی برون ریزشان ارتباط برقرار کنند که به این افراد اجازه می دهد با خطا و آزمایش یاد بگیرند و درک کنند گاهی تلوتلو خوردن اشکالی ندارد.

یادآوری داستان یولیسیز سایمن گرانت مهم است. موفقیت های او بدون موانع و شکست ها نبودند، با این حال این تجربه ها نقش کانالی را داشتند که او را به سمت موفقیت سوق دهند.

درک این موضوع که کمال گرایی همیشه دست یافتنی نیست و اینکه به خودشان اجازه دهند اشتباه کنند، ISFPها را از قید و بند ترس و خودتردیدی رها خواهد کرد. در همین حین که آن ها این دیدگاه جدید را به دست می آورند، متوجه خواهند شد که نه تنها راحت تر می توانند خلاقیت خود را ابراز کنند بلکه تجربه رضایت بخش و کامل تری از زندگی خواهند داشت.

با مطالعه مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISFP است، تیپ شخصیتی خود را مطمئن شوید.

تیپ شخصیتی ISTJ

وینستون چرچیل «موفقیت پایان نیست، شکست کشنده نیست، بلکه این شجاعت ادامه دادن است که اهمیت دارد.»

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ که اغلب از آن ها به اسم «کارآگاه» یاد می شود، به واسطه دقت بالا، قابل اعتماد بودن و تعهد خود به وظایفشان شناخته شده اند. آن ها از محیط های منظم و قابل پیشبینی لذت می برند و اغلب سخت تلاش می کنند تا مطمئن شوند همه چیز نظم دارند و آنطور که باید پیش می روند.

گرچه این میل به روتین و نظم گاهی ممکن است مانند یک شمشیر دولبه عمل کند و منجر به این شود که ISTJها از ریسک کردن یا امتحان چیزهای جدید به دلیل ترس از بی نظمی یا شکست، خودداری کنند.

یک مثال مشهور از فردی با تیپ شخصیتی ISTJ، جرج واشینگتن اولین رئیس جمهور آمریکا است. واشینگتن ابتدا یک ژنرال ارتش و سپس رئیس جمهور بود و او را با قدرت برنامه ریزی بالا، تفکر استراتژیک و تعهد مثال زدنی به وظایفش می شناختند.

با این حال حتی او با وجود تمام برنامه ریزی های با دقت و احتیاط خود، درک کرد که پیشرفت اغلب نیازمند ریسک های حساب شده است. او از رهبری سربازانش در میدان جنگ زمانی که ضروری بود یا گرفتن تصمیم های دشوار در دوران ریاست جمهوری حتی اگر این تصمیم ها محبوب نبودند، ترسی نداشت.

عبور مشهور ارتش او از رودخانه دلاور در شب کریسمس 1776 با وجود شرایط وخیم آب و هوایی و وجود نیروهای دشمن، یک ریسک حساب شده بود که در نهایت پیروزی را برای ارتش قاره ای به همراه آورد.

ISTJها به شکل های زیر با ترس از شکست روبرو می شوند:

  • آن ها ممکن است بیش از حد نگران حفظ نظم و قابل پیشبینی بودن شرایط باشند که از ریسک کردن خودداری کنند و در عوض ترجیح دهند با چیزهایی که می دانند کنار آیند.
  • این افراد ممکن است برای امتحان چیزهای جدید یا نوآوری تردید داشته باشند و به جای آن روش های امتحان شده و جواب گرفته شده را که با آن ها آشنا هستند، ترجیح دهند.
  • این شخصیت ها ممکن است در تلاش برای جلوگیری از هر نوع احتمال شکست، بیش از حد شرایط را تحلیل کرده یا برنامه ریزی کنند که گاهی منجر به ناتوانی در تصمیم گیری می شود.

ISTJها باید درک کنند که ریسک کردن و امتحان چیزهای جدید به رشد و نوآوری ختم می شود و بخش مهمی از توسعه فردیشان است. آن ها باید درک کنند که شکست با آنکه ناخوشایند است، یک معلم بزرگ نیز محسوب می شود. این افراد با بیرون آمدن از منطقه امن خود و در آغوش کشیدن چیزهای غیرقطعی، از تجربه ها و احتمال های جدید می توانند استقبال کنند. درست همان کاری که جرج واشینگتن کرد.

در پایان ما زمانی که با بزرگترین چالش ها روبرو می شویم، بیشترین رشد را تجربه می کنیم. همانطور که ISTJها یاد می گیرند که شکست را یک نقطه ضعف ندانند بلکه به آن به دید فرصتی برای افزایش قدرت و شجاعت نگاه کنند، متوجه خواهند شد که بیشتر از آنچه که فکر می کردند امکان پذیر است، توانایی دارند.

علاقه‌مندان به رمان، مقاله 12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی ISTJ را از دست ندهند.

تیپ شخصیتی ISTP

ساموئل بکت «همیشه تلاش کرده ای. همیشه شکست خورده ای. مهم نیست. مجددا تلاش کن. مجددا شکست بخور. بهتر شکست بخور.»

افراد با تیپ شخصیتی ISTP که اغلب از آن ها به اسم «صنعتگر» یاد می شود، به واسطه طبیعت آرام، روحیه ماجراجو و توانایی تصمیم گیری و واکنش نشان دادن سریع خود شهرت دارند. آن ها از ریسک کردن استقبال می کنند، به خصوص در رابطه با چالش های فیزیکی یا ذهنی و اغلب تحت فشار آرامششان را حفظ می کنند و خود را سریعا با موقعیت های جدید وفق می دهند. اما حتی این افراد از شکست می ترسند.

«جک دورسی» هم بنیانگذار توئیتر و شرکت Square، توانایی شخصیت های ISTP برای ریسک کردن و تبدیل شکست به موفقیت را به خوبی نشان می دهد. او قبل از بنیان گذاری این دو شرکت، یک ترم قبل از فارغ التحصیلی از دانشگاه نیویورک اخراج شده بود.

او از استارتاپ خودش بیرون انداخته شد و حتی در نظر داشت دنیای فناوری را به طور کامل رها کند تا یک طراح مد یا درمانگر ماساژ شود! با این حال دورسی به جای آنکه اجازه دهد شکست هایش سر راهش قرار گیرند، مجددا تلاش کرد.

توئیتر (که حالا به ایکس تغییر نام داده است) یک پلتفرم جهانی است و Square یک شرکت خدمات مالی بزرگ است که توانایی های او برای ریسک کردن، استقبال از شکست و برگشت قدرتمندتر را نشان می دهند.

ISTPها به شکل های زیر با ترس از شکست برخورد می کنند:

  • آن ها ممکن است در ابراز احساساتشان یا آسیب پذیر نشان دادن خود مشکل داشته باشند، چون می ترسند درست درک نشوند یا طرد شوند.
  • با آنکه این افراد در بسیاری از مراحل زندگی خود با ریسک کردن مشکلی ندارند، اما ممکن است از ریسک های عاطفی مانند شروع یک رابطه جدی یا تعهد بلندمدت فراری باشند.
  • این افراد ممکن است از برنامه ریزی برای آینده اجتناب کنند و ترجیح دهند در لحظه حال زندگی کنند و از هر شکست بالقوه ای که نتیجه برآورده نشدن انتظارها یا ناتوانی در کنترل پیش رفتن اوضاع است، خودداری کنند.

ISTJها باید درک کنند که تایید آسیب پذیری هایشان و پذیرفتن احساساتشان نقش مهمی در رشد فردیشان دارد. آن ها باید یاد بگیرند که ابراز احساسات نشانه ضعف نیست، بلکه فرصتی برای برقراری یک ارتباط و درک عمیق است.

ISTPها می توانند با به چالش کشیدن تفکر فعلیشان از نقاط ضعف و قوت، ذهنیت خود را درباره آسیب پذیری تغییر دهند. به عنوان مثال از نظر یک ISTP ابراز آشکار ترس ها یا نگرانی ها ممکن است یک نقطه ضعف باشد. اما او با در میان گذاشتن چالش های فردی اش با یکی از دوستان نزدیکش متوجه شود که نه تنها با این کار باری را از روی دوش خود برداشته است، بلکه دوستی اش نسبت به گذشته عمیقتر و بامعناتر شده است.

این تجربه می تواند نقش یک نقطه چرخش را داشته باشد و به ISTP یاد دهد که آسیب پذیری ما را ضعیف نمی کند، بلکه ترسمان از آن است که باعث ضعفمان می شود. ما با پذیرفتن آسیب پذیری می توانیم ارتباط های قدرتمندتر و خالصانه تری با سایرین شکل دهیم که در نهایت باعث ارتقای رشد فردی و تاب آوری احساسیمان شود.

این شخصیت ها با مواجه شدن با ترس ها و استقبال از ناشاخته ها می توانند زندگی احساسی عمیقتر و غنی تری را تجربه کنند و یاد بگیرند که شکست واقعی در پیروز نشدن نیست، بلکه در موفق نشدن برای دوباره برخواستن است.

مقاله با توجه به تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چقدر ماجراجو هستید؟ را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.