چطور هر تیپ مایرز بریگز می تواند نقاط قوت خود را توسعه ببخشد - قسمت آخر

1403/03/27 11:52 PM - 2 ماه قبل


در قسمت دوم مقاله چطور هر تیپ مایرز بریگز می تواند نقاط قوت خود را توسعه ببخشد ، توضیحاتی برای تیپ های شخصیتی INFP، ISTP، ISFP، ESTJ و ESFJ دادیم. در این مقاله شخصیت های باقیمانده را بررسی می کنیم. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

همچنین می توانید قسمت اول این مقاله را از لینک زیر بخوانید.

چطور هر تیپ مایرز بریگز می تواند نقاط قوت خود را توسعه ببخشد  - قسمت اول

تیپ شخصیتی ENTJ

به عنوان تیپ شخصیتی ENTJ، همیشه مجهز به یک برنامه آینده نگرانه و چک لیستی از کارهایی هستید که باید برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید. شما می دانید چه کار کنید، چه زمانی و چطور آن را انجام دهید تا به اهداف دوردستی برسید که سایرین احتمالا حتی آن ها را تجسم نکرده اند.

تفکر رو به جلو، قاطعیت و توانایی شما در پیشبرد شرایط باعث می شود در زمینه های شغلی و فردی عملکردی عالی داشته باشید. اما گاهی این همه تمرکز بر وظایف، تصمیم ها، استراتژی و عمل ممکن است جلوی اینکه بفهمید چه کسی هستید و چه چیزی واقعا برایتان از نظر احساسی اهمیت دارد، بگیرد.

ممکن است فکر کنید که «احساسات؟ این چیزهای بی اهمیت چیست؟ من به این چیزها نیاز ندارم!» اما بررسی این جنبه از شخصیت شما بعدی غنی تر به زندگی در حال حاضر موفق شما می بخشد. برای شروع راه های ساده زیر را امتحان کنید:

  • برای خودنگری کوتاه برنامه ریزی کنید: چند دقیقه از روز را به اندیشیدن درباره احساسات خود و آنچه واقعا فراتر از اهدافتان برایتان اهمیت دارد، اختصاص دهید. این کار را می توانید از طریق نوشتن اندیشه های خود یا چند دقیقه سکوت در افکارتان انجام دهید.
  • ارزش های خود را بررسی کنید: برای شناسایی و اندیشیدن به ارزش های محوری خود کمی وقت بگذارید. درک آنچه عمیق تر به آن اعتقاد دارید، هدایت بخش شما خواهد بود تا تصمیم های منطقی تر و معنادارتر بگیرید.
  • احساسات خود را بررسی کنید: به صورت منظم لحظاتی از روز را مکث کنید و از خود بپرسید چه احساسی دارید. این کار را می توانید وقت استراحت برای قهوه خوردن یا حین طی مسیر خانه تا اداره انجام دهید. بدون قضاوت احساسات خود را تایید کنید.
  • گفتگوهای معنادار انجام دهید: افکار و احساسات خود را با فردی که به او اعتماد دارید، در میان بگذارید. انجام آن به روابط شما عمق بیشتری می بخشد و شما را با دیدگاه های جدید آشنا می کند.
  • فعالیت های ذهن آگاهی انجام دهید: ذهن آگاهی را از طریق فعالیت هایی مانند مدیتیشن یا یوگا تمرین کنید. انجام آن کمک می کند ارتباط با خود درونی تان را حفظ کنید، بدون اینکه وقت زیادی از برنامه شلوغ شما را بگیرد.
  • اهداف خود را مجددا بررسی کنید: به صورت دوره ای اهداف خود را مجددا بررسی کنید، نه فقط از نظر دستاوردهای احتمالی آن ها بلکه اینکه چطور با امیال و ارزش های شخصی شما همخوانی دارند.

برای درک روابط این تیپ ها مقاله زیر را بخوانید:

تیپ شخصیتی ENFJ

به عنوان تیپ شخصیتی ENFJ، به صورت ذاتی استعدادی برای ایجاد صلح و هماهنگی و روابط محکم با مردم دارید. شما می توانید به نیازها و عواطف سایرین توجه کنید، بدون اینکه زحمتی برای درک این بکشید که چه چیزی آن ها را عصبانی می کند. چون شما مهارت بالایی برای همدلی، ایجاد ارتباط و دوستی دارید، مردم جذب شما می شوند و اغلب برای دریافت نظر، بینش و حضور آرامش بخشتان، به شما مراجعه می کنند.

از طرفی احتمالا عاشق چنین چیزی هستید، اما بخشی از شما وجود دارد که احساس می کند به تنگ آمده است و می خواهد نفس بکشد. منظورمان جنبه تفکری شما است. این بخش تحلیل گر وجود شما ممکن است مانند یک خارش آزاردهنده به نظر برسد که واقعا احساس می کنید نیازی نیست آن را بخارانید، اما در آغوش گرفتن آن واقعا به رشد شما کمک می کند.

توجه به آن به تصمیم های شما عمق و تعادل می بخشد و این اطمینان به وجود می آید که این تصمیم ها نه تنها دلسوزانه و انسان دوستانه هستند، بلکه همچنین طبق منطق گرفته شده اند. با توجه به راهکارهای زیر می توانید از جنبه تفکری درون ریز خود در زندگی شگفت انگیزتان بیشتر استفاده کنید:

  • وقتی را برای اندیشیدن در نظر بگیرید: هر روز چند دقیقه را به اندیشیدن درباره یک مشکل یا مفهوم اختصاص دهید. در یک مکان آرام فقط خودتان باشید و افکارتان. مانند اینکه سفر کوتاهی به درون ذهن خود کنید تا بتوانید نگاهی منطقی به همه چیز داشته باشید.
  • 5 مرتبه بپرسید چرا؟: زمانی که یک ایده یا تصمیم را بررسی می کنید، سعی کنید 5 مرتبه از خودتان بپرسید چرا تا ریشه ماجرا را بفهمید. انجام این کار لایه ای درونی مشکل را آشکار می کند و مطمئن خواهید بود به مشکلات اصلی رسیدگی خواهید کرد.
  • به معیارهای خود توجه کنید: زمان انجام پروژه ها، از معیارهای قابل اندازه گیری برای سنجش موفقیت خود استفاده کنید. به جای آنکه فقط طبق احساس خود عمل کنید، بررسی کنید داده ها چه چیزی به شما می گویند. اعداد هرگز دروغ نمی گویند!
  • معماهای منطقی و ذهنی: از این فعالیت های سرگرم کننده در روتین خود استفاده کنید. این معماها نه تنها سرگرم کننده هستند، بلکه به شکلی لذت بخش مهارت های تحلیلی شما را تیز می کنند.
  • برای رشد انتقاد کنید: دنبال انتقاد سازنده سایرین باشید و از آن استقبال کنید. به جای توجه احساسی که از مورد انتقاد قرار گرفتن دارید، انرژی خود را صرف منطق بازخورد و نحوه استفاده موثر از آن کنید.
  • فرایند فکری خود را روی کاغذ بیاورید: زمانی که می خواهید تصمیمی بگیرید، منطق آن و مراحلی را که پشت سر گذاشتید روی کاغذ بنویسید. بدین طریق می توانید رویکرد خود را مرور و اصلاح کنید تا تصمیم گیری با رعایت تعادل بین احساسات و منطق ساده تر شود.

این تیپ ها را با خواندن مقاله زیر بیشتر می شناسید:

تیپ شخصیتی ESTP

به عنوان تیپ شخصیتی ESTP، شما فردی سختکوش و پر انرژی هستید که طبق ذهنیت ماجراجو، عمل گرا و زندگی در لحظه خود موفق می شوید. با توجه به اینکه کارکرد غالب شما حسی برون ریز است، توانایی عالی در زندگی در لحظه و واکنش نشان دادن به جهان اطراف خود دارید. شما فردی هستید که برخلاف افراد به موانع به چشم فرصت نگاه می کنید و در لحظه تصمیم های سریع و موثر می گیرید.

جسارت، عمل گرایی و آگاهی بالای شما از محیطتان باعث می شود به صورت ذاتی موقعیت های با فشار بالا را مدیریت کنید و بیشترین لذت را از زندگی ببرید. گرچه حتی زندگی پرشتاب افراد با شخصیت ESTP از توجه آن ها به ندای درون و آرام شهود درون ریزشان نفع می برد.

شاید معنای این جمله شبیه به کم کردن سرعت یک موتور پرشتاب باشد، اما به ما اعتماد کنید. چون اندکی درون نگری شما را با بینش های عمیق تر آشنا می کند و به تجربه های شما غنا می بخشد. به کمک روش های ساده زیر می توانید از شهود درون ریز خود در زندگی لذت بخشتان بیشتر استفاده کنید:

  • برای تفکر اندکی دکمه توقف را فشار دهید: روزانه لحظه ای مکث کنید و به تفکر بگذرانید. خواه در حین پیاده روی در سکوت یا استراحت پس از تمرین ورزشی باشد. انجام آن کمک می کند نقاط را در اتصال به یکدیگر قرار دهید و تصویر بزرگتر را ببینید.
  • موفقیت را تجسم کنید: اندکی از روز را صرف تجسم موفقیت های خود در آینده کنید. منظورمان فقط رویاپردازی نیست، بلکه اعمال خود را با آرزوهای عمیق ترتان هماهنگ کنید.
  • دنبال الگوها باشید: سعی کنید در تجربه های خود به الگوها یا موضوعات تکرارشونده دقت کنید. درک کنید چنین توجهی بینش های ارزشمندی در اختیارتان قرار می دهد و کمک می کند تصمیم های آگاهانه تری بگیرید.
  • دنبال معانی مخفی باشید: زمان تعامل با سایرین، لحظه ای به انگیزه های درونی و تاثیر احتمالی بر آینده فکر کنید. گاهی بیشتر از آنچه که چشم می بیند، چیزی از دید ما نهان است.
  • آینده را تصور کنید: خودتان را با پیش بینی عواقب احتمالی اعمال خود به چالش بکشید. انجام فرایند تصمیم گیری شما را بهبود می بخشد تا تصمیم های قدرتمندتر و استراتژیک تر بگیرید.
  • صبر خود را افزایش دهید: صبوربودن و حفظ آرامش را زمانی که لازم است، تمرین کنید. گاهی انتظار برای لحظه درست منجر به نتایج موثرتر و موفق تر می شود.

به کمک مقاله زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

تیپ شخصیتی ESFP

به عنوان تیپ شخصیتی ESFP، شما می دانید چطور لحظات خود را هیجان انگیز کنید و با انرژی خود و شوری که برای زندگی دارید، شدت آن را افزایش دهید. با توجه به اینکه کارکرد غالب شما حسی برون ریز است، توانایی مثال زدنی برای زندگی در لحظه و تحسین زیبایی و فرصت های اطراف خود دارید. شما برای تجربه زندگی در کامل ترین حد خود استعداد دارید و اشتیاق مسری شما باعث می شود مانند یک آهنربای اجتماعی تمام افراد را هر جایی که می روید، به سمت خود جذب کنید.

شما فردی خودجوش، سازگار و همیشه آماده برای ماجراجویی های جدید هستید تا باعث شود که نه تنها عمل کننده باشید، بلکه حضورتان فراموش نشدنی باشد. گرچه حتی سرخوش ترین شخصیت ESFP با توجه به ندای درون نگر و آرام تر کارکرد شهودی درون ریز خود، به زندگی اش کمی عمق و بینش بیشتری می بخشد.

اینطور فکر کنید که به جنبه بازیگوش تر وجود خود، اندکی صبر تزریق می کنید. راهکارهای عملی زیر کمک می کنند در زندگی پویای خود از کارکرد شهودی درون ریزتان بیشتر استفاده کنید:

  • کمی زمان را به سکوت اختصاص دهید: لحظاتی از روز را به سکون و اندیشیدن اختصاص دهید. خواه زمان نوشیدن چای در صبح باشد یا حین تماشای یک غروب آرامش بخش، این لحظات کمک می کنند با افکار و احساسات عمیق تر خود در ارتباط باشید.
  • بزرگ رویاپردازی کنید: به خودتان کمی وقت دهید که رویاها و اهداف بلندمدت خود را تجسم کنید. در این لحظات باید تجسم کنید کجا می خواهید باشید و چطور به آنجا برسید.
  • دنبال موضوعات مخفی بگردید: با توجه به الگوها یا موضوعات تکرارشونده در زندگی خود شروع کنید. این الگوها ممکن است در روابط، کار یا سرگرمی های شما باشند. شناسایی این الگوها بینش های ارزشمندی در اختیارتان قرار می دهد و کمک می کند تصمیم های معنادارتری بگیرید.
  • انگیزه ها را درک کنید: چند لحظه درباره آنچه که انگیزه بخش اطرافیان شما است، فکر کنید. با درک این انگیزه های درونی فراتر از چیزهای آشکار را خواهید دید و به ارتباط هایتان عمق می بخشید.
  • آینده را پیش بینی کنید: خودتان را با پیش بینی عواقب احتمالی اعمال خود به چالش بکشید. این تمرین کمک می کند نتایج را پیش بینی کنید و تصمیم های متعادل تر و آگاهانه تر بگیرید.
  • صبر پاداش می دهد: کمی صبور بودن را تمرین کنید، به خصوص زمانی که می خواهید به سمت ماجراجویی بعدی شیرجه بروید. انتظار برای لحظه مناسب گاهی مسیر یا فرصتی بهتر از آنچه که ابتدا دیده اید، آشکار می کند.

این تیپ ها خصوصیات احتمالی زیر را نیز دارند:

تیپ شخصیتی ENTP

اگر تیپ شخصیتی ENTP دارید، به صورت ذاتی جذب بررسی و ایده پردازی می شوید. با توجه به اینکه کارکرد غالب شما شهودی برون ریز است، استاد اتصال نقطه ها به یکدیگر و دیدن احتمال هایی هستید که دیگران آن ها را آشفته می بینند. کنجکاوی ذاتی شما نیروی برترتان است و کمک می کند به ایده ها و راه حل های هیجان انگیزی برسید که هر موقعیتی را بهتر می کنند.

 شما می توانید سریع تصمیم بگیرید و واکنش نشان دهید، سازگار هستید و همیشه از چالش استقبال می کنید، ویژگی هایی که باعث می شود در هر جایی که می روید حضوری الهام بخش و جذب کننده داشته باشید. گرچه حتی شخصیت کنجکاو ENTP می تواند از تاثیر کارکرد پست آرام بخش خود یعنی حسی درون ریز بهره ببرد.

یقینا چنین چیزی کاملا مخالف طبیعت تفکری شما به نظر می رسد اما تزریق اندکی ثبات و ساختار ایده های بی پایان شما را به واقعیت های عمل شدنی و تاثیرگذار، تبدیل می کند. برای استفاده از جادوی کارکرد حسی درون ریز خود در زندگی پرشورتان، به نکات کاربردی زیر دقت کنید:

  • برای ارزیابی موفقیت هایتان وقت بگذارید: هر هفته لحظاتی به موفقیت های خود در گذشته فکر کنید و اینکه چرا نتیجه بخش بوده اند. این تمرین کمک می کند راهکارهای موثری را شناسایی کرده و از آن ها در تلاش های آینده خود استفاده کنید.
  • روتین داشته باشید: ایجاد روزمرگی های کوچک حس ثبات به زندگی شما می دهد و کمک می کند وقت خود را موثرتر مدیریت کنید. حتی عادت های کوچکی مانند عبادت در صبح، تاثیر بزرگی دارند.
  • ایده های خود را مستند کنید: نوشتن ایده های خود و نظم بخشیدن به آن ها را به عادت تبدیل کنید. بدین طریق می توانید به سادگی بعدا به آن ها رجوع کرده و از بینش های قبلی خود استفاده کنید.
  • حواستان به سلامتتان باشد: با وقت گذاشتن برای غذاخوردن سالم و ورزش کردن منظم، حواستان به سلامت بدنتان باشد. توجه به این موضوع کمک می کند ذهن شما فعال و خلاق باقی بماند.
  • به جزئیات دقت کنید: با توجه به جزئیات ریزتر پروژه ها یا وظایف، خودتان را به چالش بکشید. این تمرکز کمک می کند ایده های خود را عیب یابی و اصلاح کنید تا حتی قدرتمندتر شوند.
  • سپاسگزاری را تمرین کنید: لحظاتی از هر روز را به سپاسگزاری از عناصر کوچک اما پیوسته زندگی خود اختصاص دهید. شناسایی این چیزهای ماندگار ذهن کنجکاو همیشه ناآرام شما را در حالت مطمئن آرام قرار می دهد.

مقاله زیر کمک می کند این افراد خود را بهتر درک کنند:

تیپ شخصیتی ENFP

به عنوان تیپ شخصیتی ENFP، فردی تخلیلی با رویانگری خلاقانه هستید که به بینش ها و احتمال های جدید می رسید و همه را تحت تاثیر قرار می دهید. با توجه به اینکه کارکرد غالب شما شهودی برون ریز است، مهارت بالایی در شناسایی ارتباط ها و فرصت هایی دارید که سایرین نادیده می گیرند.

استعداد ذاتی شما برای تفکر خلاقانه و اشتیاق مسری شما الهام بخش اطرافیان شما خواهد بود و حتی کسل کننده ترین لحظات را به فرصت های هیجان انگیزی برای رشد و ماجراجویی تبدیل خواهد کرد. شما به عنوان فردی سرشار از ایده های جدید و کنجکاوی، نه تنها یک رویاپرداز بلکه کاتالیزوری برای تغییر هستید.

اما گاهی احتمالا آرزو می کنید که زندگی کمی ثبات بیشتری داشت. ممکن است روتین ها، ساختارها و قوانین زیاد را نپذیرید و از نظرتان دام هایی باشند که باید از آن ها بگریزید. اما همچنین در درون خود می دانید چنین چیزهایی برای داشتن یک زندگی لذت بخش تر، اهمیت دارند.

استفاده از کارکرد پستتان یعنی حسی درون ریز، انرژی بی پایان شما را آرام کرده و کمک می کند ایده های روشن خود را به واقعیت های ماندگار و معنادار تبدیل کنید. به کمک راهکارهای ساده و کاربردی زیر می توانید از کارکرد حسی درون ریز خود در زندگی روزمره تان استفاده کنید:

  • لحظه را بقاپید: در تمام لحظات روز خود اندکی مکث کنید و کاملا در زمان حال فرو بروید. می توانید به مزه قهوه صبحگاهی خود دقت کنید یا به سادگی از هوای تازه حین پیاده روی لذت ببرید.
  • آیین شخصی ایجاد کنید: روتین های کوچک و معنادار ایجاد کنید که منتظر آن ها باشید، مانند رفتن به قهوه در آخر هفته با دوست خود یا پیاده روی در مسیر محبوب خود. این آیین ها حس آرامش بخش پیوستگی و تسلسل را به زندگی شما می آورند.
  • فضای خلاقانه خود را مرتب کنید: فضای کار خود را به طریقی که الهام بخش اما با این حال کاربردی باشد، مرتب کنید. محیط منظم باعث می شود ساده تر بتوانید ایده های خلاقانه خود را به مرحله تلاش برای تحقق بخشیدن به آن ها برسانید.
  • به تجربه های خود در گذشته فکر کنید: هر هفته مدتی را به یادآوری خاطرات دل انگیز خود و درس هایی که از آن ها گرفته اید اختصاص دهید. این تمرین بینش ها و منطق ارزشمندی در اختیارتان قرار می دهد و حتی باعث می شود با مهارت بیشتری پروژه های آینده را پیش ببرید.
  • مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید: توجه منظم به بدن و ذهن خود را به یک عادت تبدیل کنید. خواه حفظ آبرسانی به بدن، خوردن غذاهای متعادل باشد یا چند تمرین کششی سبک، مراقبت از خود کمک می کند سطح انرژی بالای خود را حفظ کنید.
  • از ثبات استقبال کنید: با توجه به چند فعالیت ثابت، به برنامه شلوغ خود اندکی نظم ببخشید. ورزش یا یک سرگرمی منظم در وسط ایده های همیشه در حال تغییر شما، یک ریتم ثابت را قرار می دهد.

این شخصیت ها را با خواندن مقاله زیر بهتر درک کنید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.