چرا توجه به تیپ شخصیتی در محیط کار اهمیت دارد؟

1403/04/08 10:12 PM - 2 ماه قبل


تیپ شخصیتی ما بر اینکه چطور در زندگی روزمره با سایرین تعامل برقرار می کنیم، اثر می گذارد. شخصیت ما چارچوبی را فراهم می کند که با توجه به آن می فهمیم چرا زندگی مان با سایرین فرق دارد. خواه بخواهیم شغل، شریک زندگی یا حتی خانه خود را انتخاب کنیم، شخصیت ما بر انتخاب هایمان اثر می گذارد و مسیری که در زندگی در پیش می گیریم، مشخص خواهد کرد.

در مقاله اخیر مجله «Fast Company»، نویسندگان تمرکز خود را بر ناپایداری شخصیت گذاشته بودند و اینکه چطور مفاهیمی که از قبل به آن ها درباره شخصیت عقیده داریم «نه تنها اشتباه هستند، بلکه خطر جدی برای سلامت و روابط ما» دارند.

در حقیقت، تحقیقات کاملا عکس آن را نشان می دهند. یعنی شخصیت مهم است و اثر قابل توجهی بر سلامت ما دارد و آگاهی از آن اگر می خواهیم سالم و شاد باشیم، الزامی است. در این مقاله می گوییم چرا توجه به تیپ شخصیتی در محیط کار اهمیت دارد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع می توانید در انواع تست شخصیت شناسی تست و تایپ شرکت کنید و به کمک آن ها خودتان را بهتر بشناسید.

پنج عامل بزرگ شخصیت

روانشناسان بخش زیادی از تحقیقات خود را صرف پنج عامل بزرگ شخصیت می کنند. این ویژگی ها که به اسامی برونگرایی، استقبال از تجربه، سازگاری، وظیفه شناس بودن و روان رنجوری شناخته می شوند، کلید درک خود واقعی شما هستند. با توجه به این ویژگی ها می توانید درک کنید چرا یک فرد تصمیم های خاص می گیرد و چطور زمان و انتظارهای خود را مدیریت می کند.

درک اینکه پنج عامل بزرگ شخصیت چه نقشی در زندگی ایفا می کنند در درک مشکلات سلامتی در آینده مهم است. تحقیق اخیر مرکز پزشکی دانشگاه دوک اشاره می کند که وظیفه شناس بودن عامل کلیدی برای سلامت بهتر است.

از بین شرکت کنندگان در این تحقیق که سطح وظیفه شناسی پایینی داشتند، 45درصد مشکلات جدی سلامتی را تجربه کردند، در حالیکه این آمار در افراد بسیار وظیفه شناس 18درصد بود.

تحقیق بیشتر همچنین نشان داده است افراد دارای سطح بالایی از استقبال از تجربه و وظیفه شناسی، در برابر بیماری ها ایمن تر هستند. علاوه بر این، شرکت کنندگانی که سطح بالاتری از استقبال از تجربه داشتند احتمال پایین ابتلا به فشار خون بالا (31درصد)، عارضه های قلبی (29درصد) و سکته (17درصد) را نشان دادند. در حالیکه افراد دارای سطح بالایی از وظیفه شناسی 37درصد کمتر احتمال داشت سکته کنند.

این یافته ها نشان می دهند که بدون تردید شخصیت اثرات منفی و مثبتی بر سلامت شما می گذارد. یعنی با شناخت پنج عامل بزرگ شخصیت خود، می توانید گام مهمی برای سالم بودن بردارید. مثلا افراد وظیفه شناس، بیشتر احتمال دارد رفتاری از خود نشان دهند که در آن لحظه ناخوشایند باشد، اما نتایج مثبت آن در آینده مشخص خواهد شد. از جمله رفتارهایی که کلیدی برای سلامت بدن هستند مانند ورزش کردن و تغذیه سالم. اگر به صورت ذاتی وظیفه شناس نیستید، ممکن است کمی طول بکشد تا عادات سالم را در پیش بگیرید. اما همچنان می توانید با تمرین کردن به این هدف برسید. برای آگاهی از ویژگی های شخصیتی که گفتیم می توانید در تست نئو تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

شناخت خود به عملکرد بهتر شما در محیط کار کمک می کند

به جای نادیده گرفتن عوامل شخصیتی، کارفرمایان و کارمندان باید از این اطلاعات در محیط کار استفاده کنند. نویسنده ای به اسم «دیوید لیتل» اشاره می کند «زمانی که ما خودمان یا سایرین را به عنوان یک تیپ شخصیتی خاص قبول کنیم، واقعا برای توسعه ظرفیت خودمان و آن ها محدودیت هایی قائل می شویم.»

طبق دیدگاه این نویسنده، آگاهی از شخصیت یک فرد او را در یک جعبه سخت قرار می دهد که رشد و توسعه اش را محدود می کند (حتی با آنکه به طرز متضادی، او همچنین اشاره می کند که شخصیت سیال یا غیرثابت است).

اما در حقیقت، آگاهی از شخصیت به ما اجازه می دهد نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنیم تا از نحوه تعامل خود با سایرین و مراقبت از خودمان، آگاه تر شویم. ایده این نویسنده درباره «مکان هایی که انرژی ما را بر می گردانند»، مثال کاملی از این ادعا است.

برای آنکه ما بدانیم به عنوان یک برونگرا چه زمانی باید از یک گروه در محیط کار فاصله بگیریم یا به عنوان یک برونگرا چه زمانی در محیط کار از سر میزمان بلند شویم و با سایرین حرف بزنیم، ابتدا باید بدانیم برونگراییم یا درونگرا. بدون درک اینکه چه ویژگی های شخصیتی ما را در مسیر زندگی مان جلو می برند، نمی توانیم درک کنیم که چطور از منطقه امن خود بیرون آییم.

درک اینکه چطور در مقابل موقعیت ها و عوامل استرس آفرین گوناگون واکنش نشان می دهید، کمک خواهد کرد مهارت های اجتماعی، حرفه ای و زندگی شکل دهید که برای موفقیت در محیط کار به آن ها نیاز دارید.

کارفرمایان باید کارمندان خود را بشناسند

برقراری ارتباط و انعطاف پذیری ویژگی مهم یک رهبر است و درک شخصیت های کارمندان شما کمک می کند هر دو این ویژگی ها را بهبود بخشید. آگاهی از اینکه چقدر احتمال دارد که کارمندان شما خود را با موقعیت های مختلف وفق دهند، اجازه می دهد آن ها را در موقعیت های شغلی قرار دهید که بیشتر ممکن است موفق شوند.

نه تنها تیم شما موفق تر خواهد بود، بلک بیشتر درک خواهید کرد که چه زمانی کارمندان می خواهند از مناطق امن خود خارج می شوند و این موضوع کمک می کند تشخیص دهید آن ها به چه پروژه هایی علاقه دارند. مثلا اگر کارمندی که در حالت عادی درونگرا است زمان انجام یک پروژه خاص برونگراتر شود، ممکن است نشان دهد که آن پروژه به اندازه کافی برای او مهم است که از منطقه امن خود بیرون آید.

درک این موضوع شروع کننده یک گفتگوی مهم درباره اولویت ها و ترجیحات او خواهد بود و به شما اجازه می دهد از او در پروژه های آینده بهتر استفاده کنید. درک شخصیت ما، شخصیت همکارانمان و کارمندانمان بخش جدانشدنی از یک مدیر خوب بودن، هم تیمی خوب بودن و فقط بهترین انسان ممکن بودن است. آگاهی از شخصیت کمک می کند از عوامل استرس زا در محیط خود بکاهیم، روابط سالم تری را در محیط کار شکل دهیم و سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیریم.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.